V čase, keď vzniká tento rozhovor, stretávajú prechádzajúci vodiči i obyvatelia najväčších slovenských miest bilboardy spoločnoti FaxCopy. Okrem prezentácie špičkového predajcu fototechniky hlásajú prostredníctvom sloganov „Skutočná predajňa fotoaparátov" a „ My fotoaparátom aj rozumieme" svoj postoj k predaju. Nie je treba ani zapojiť fantáziu, aby sme vytušili, že práve v týchto vyhláseniach sa skrýva odhodlanie zachovať všetky prednosti tradičného predaja tohto segmentu trhu a hlavnú výhodu, ktorú poskytuje svojim zákazníkom.
O budúcnosti predaja, internetovom predaji, profesionalite, láske k fotoaparátom sme sa rozprávali s Belom Rakovským, zodpovedným za predaj fototechniky v špecializovanej predajni FaxCopy v Bratislave na Vajnorskej ulici vedľa obchodného centra Polus.
Hneď na úvod by bolo dobré vysvetlenie, ako sa stane zo spoločnosti, ktorá má v názve celkom iné technológie, špičkový predajca fotoaparátov a fototechniky?
Odpoveď je jednoduchá - predávame kompletný sortiment značky Canon a fotoaparáty sú dôležitou, dokonca možno najznámejšou, časťou ich výroby. Sme jediní na trhu, kto sa špecializuje na jedného výrobcu. Obchod je ale obchod a tak, samozrejme, dovezieme a predáme všetko, o čo má zákazník záujem.
Kto je vaším typickým zákazníkom vo fotografickom segmente?
Šalamúnska odpoveď by znela - máme všetko, takže našim zákazníkom je každý. Je to skutočne pravda, no ťažiskom nášho predaja je tovar strednej a vyššej triedy a profi technika. Veľká časť našich zákazníkov sú profesionáli a vytvoril sa medzi nami dlhoročný vzťah. Z toho vyplýva aj štandardná situácia, že máme na sklade i fotoaparáty najvyššej rady a drahé objektívy, ale aj špeciálne drobnosti, ktoré si bežní predajcovia nemôžu dovoliť držať. Pre profesionálov dokonca robíme zápožičné služby, pretože existujú napríklad tak špeciálne objektívy, ktoré sami nemajú a potrebujú ich len na jednu konkrétnu zákazku. My v takýchto prípadoch dokážeme pomôcť.
Jednou z aktuálnych tém v oblasti predaja je dilema medzi nákupom cez internet a nákupom v klasickom kamennom obchode. Pociťuje FaxCopy tieto zmeny nákupných návykov ako hrozbu?
V prvom rade - FaxCopy je moderná spoločnosť, ktorá si nemyslí, že by dokázala zvrátiť trendy, ktorým podlieha trh. Samozrejme, internet je i pre nás dôležitou súčasťou komunikácie a kontaktu s našimi zákazníkmi. Nepokúšame sa však konkurovať takmer anonymným internetovým predajcom, pretože nám naša profesionálna česť nedovoľuje ukrátiť zákazníkov o všetko, pre čo k nám prichádzajú.
Sú však ešte stále výhody klasického predaja natoľko rozhodujúce, aby boli pre zákazníkov príťažlivé?
O tom ani na chvíľu nepochybujem. Prvým princípom predaja je pre nás živý kontakt zákazníka s odborníkom, ktorý mu názorne predvedie obsluhu či funkcie zariadenia, no predovšetkým dokáže okamžite odpovedať na otázky zákazníka.
Pri nákupe cez internet by ostal odkázaný na pribalený návod, pretože predajca, ktorý vybavil jeho objednávku, o problematike veľa nevie a možno práve niekomu inému predáva vankúše, kvetiny, alebo náplasti na chudnutie...
K nám sa zákazník môže kedykoľvek vrátiť, pri širokospektrálnych internetových obchodoch nie je kam.
Zaznelo tu ale, že i pre FaxCopy je internet dôležitým predajným nástrojom.
To nepochybne, no v celkom inej podobe a s celkom inou funkciou. Pre zákazníka je cestou, ktorou pohodlne získava potrebné informácie a môže si napríklad objednať fotoaparát či zariadenie, ktoré práve nemáme priamo v predajni. Doba dodania je rovnako rýchla, ako pri inom internetovom predaji. Ponuka trhu je dnes tak obrovská, že jednoducho nie je možné držať všetko. My mu tovar dovezieme do niektorej z našich predajní v Bratislave, Žiline, Banskej Bystrici, Košiciach alebo na ktorúkoľvek z 34 pobočiek na Slovensku a ďalej už obchod prebieha ako sa patrí - osobne. Aj keď si nechá zákazník poslať tovar domov, stále sme mu k dispozícií a môže sa na nás obrátiť.
Ako sa človek stáva predajcom fototechniky v spoločnosti FaxCopy, za ktorým ľudia prichádzajú znovu a znovu?
Keby naši predajcovia nepracovali u nás, pravdepodobne by prichádzali ako pravidelní zákazníci. Všetci majú vysoký záujem o fotografovanie a sú v tejto oblasti aktívni. To je ďalšou výhodou pre nášho zákazníka. Preto si môžeme dovoliť ponúkať i profesionálnu poradenskú službu, ktorá sa týka nielen obsluhy prístrojov, ale i technického spracovania, prípadne i samotného fotenia. Zákazník má človeka len pre seba a pýta sa ho na to, čo chce naozaj vedieť. Ak je záujem, organizujeme aj tematické fotoškoly pre skupiny s konkrétnym zameraním.
Zaujímavým prepojením všetkých oblastí spoločnosti FaxCopy je ponuka fotokníh pre zákazníkov.
Spojili sme celú líniu služieb do jedného celku - predáme zákazníkovi kvalitný fotoaparát, naučíme ho s ním narábať, poradíme pri fotení, spracovaní fotografií a napokon mu fotografie, ktoré si sám vyberie, vytlačíme aj skutočne vo veľkom plagátovom formáte alebo na plátno, či spracujeme najnovšie do podoby zviazanej knihy v tvrdých doskách s jeho komentármi a popiskami. Považujeme to za prirodzené a je to súčasťou nášho prístupu k tomu, čo ľudia skutočne potrebujú.
Redakcia ePhoto ďakuje za odpovede.