Hore

Autor: Karol Srnec, ePhoto.sk

35-ka ako “základný” objektív

Za základný považujeme 50 mm objektív, respektíve jeho ekvivalent (podľa veľkosti snímača). Základný objektív má perspektívu podobnú tomu, ako ju vnímame okom. V minulosti sa veľa fotoaparátov predávalo v sete s 50 mm objektívom. 

Častokrát fotografi iný ani nepoužívali. Spomínam si na svoju Prakticu BMS, tiež bola v sete s 50 mm objektívom, konkrétne Pancolarom. Dnes sa používajú skôr transfokátory (zoomové objektívy), ktoré majú premenlivú ohniskov[ dĺžku a tým aj premenlivý uhol záberu. To je väčšinou praktickejšie a univerzálnejšie, ako mať len jediný uhol záberu. Uhol záberu základného objektívu je približne 47°.

Pevné objektívy, tzv. prime, sa tešia čoraz väčšej obľube.

Pevné objektívy sa tešia čoraz väčšej obľube. Sú svetelné, opticky kvalitné a obmedzenie uhla záberu je pre fotografa výzvou. 47°uhol 50 mm záklaďáku je v mnohom obmedzujúci. Ak sa nešpecializujete na fotenie detailov a portrétov, zišiel by sa vám o niečo širší uhol záberu. Preto viacerí fotografi za svoj záklaďák považujú 35 mm objektív s uhlom záberu 63°. V minulosti ste ho našli najmä na starších kompaktných fotoaparátoch (Canon Canonet 35), ale aj na modernejších (Olympus Mju II). Na túto tradíciu naväzuje napr. Fujifilm X100F s 23 mm objektívom, ktorý je uhlom záberu na APS-C snímači, ekvivalentom 35 mm objektívu.

Fujifilm X100F je profesionálny kompaktný fotoaparát s APS-C snímačom. Osadený je 23 mm objektívom, ktorý je uhlom záberu ekvivalentom 35 mm objektívu na fotoaparáte s plnoformátovým snímačom.

Vysokosvetelný 35 mm objektív formátu FX, pre plnoformátové zrkadlovky Nikon.

23 mm (EQ=35 mm) objektív pre bezzrkadlovky Fujifilm, s APS-C snímačom.

Trojica 17 mm objektívov Olympus s rôznou svetelnosťou,…

Ak chcete pokračovať v čítaní tohto článku, aktivujte si eKonto Classic alebo ekonto PLUS.


Ak už máte niektoré z eKont aktivované, pre odomknutie článku musíte byť prihlásený. Ak sa Vám článok neodomkne, skúste aktualizovať okno prehliadača (napríklad stlačením F5, alebo Aktualizovať v okne prehliadača).

ePhoto.sk vám chce ponúknuť ešte lepší obsah, viac kvalitných článkov a ďalšie užívateľské vylepšenia. Okrem prístupu k spoplatnenému obsahu fotoškoly získate viac priestoru pre svoje fotografie, benefity a zľavy u vybraných partnerov a množstvo ďalších výhod. eKonto PLUS vám navyše ponúka aj hosting a prístup k atraktívnym témam pre ľahké a intuitívne vytvorenie vlastnej webstránky. To všetko už od 1,17€ na mesiac vrátane DPH.

Príjemné čítanie vám želá tím ePhoto.sk


Platbu je možné realizovať prostredníctvom SMS (len SR), PayPAL a prevodom z bankového účtu. Pri platbach SMS a PayPal prebehne aktivácia účtu v priebehu niekoľkých minút po potvrdení platby. O aktivácii budete informovaní SMS alebo emailom (podľa typu platby). Pri platbe prevodom môže aktivácia trvať 1-2 dni. O aktivácii vášho konta budete informovaní emailom. Do aktivácie vami vybraného ekonta, môžete využívať vybrané funkcie v režime Basic. Pri konte Classic môžete realizovať upgrade na dlhšie obdobie alebo na eKonto PLUS do 30 dní od jeho aktivácie.

Aktivovať eKonto        Registrovať

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
marcus_labeo
2018-07-18 09:47:41
Parádne fotografie, výborne ilustrujú použitie 35mm ohniska.
Popravde ja nerozumiem, ako mohol byť 50mm ekv. považovaný za základný, to je príliš dlhé ohnisko (malý uhol záberu) na to, aby sa tam dal zahrnúť nejaký kontext, na to proste treba široké ohnisko (pre mňa je skrátka 50mm ekv. ani-ani objektív: ani dosť široký na krajiny a širší kontext, ani dosť dlhý na portréty či priblíženie).
A aj 35mm je mne osobne primálo široký, ak by som si mal vybrať jediné ohnisko, ktoré by som musel mať, bolo by to 24mm, nanajvýš 28mm (napr. Ricoh GR II). Ono výrobcovia mobilov vedia, prečo do smartfónov dávajú cca. 24-28mm objektívy, dlhšie ohniská sú už dosť obmedzujúce.
 
z80
2018-07-18 13:45:31
príspevok od: marcus_labeo
Parádne fotografie, výborne ilustrujú použitie 35mm ohniska.
Popravde ja nerozumiem, ako mohol byť 50mm ekv. považovaný za základný, to je príliš dlhé ohnisko (malý uhol záberu) na to, aby sa tam dal zahrnúť nejaký kontext, na to proste treba široké ohnisko (pre mňa je skrátka 50mm ekv. ani-ani objektív: ani dosť široký na krajiny a širší kontext, ani dosť dlhý na portréty či priblíženie).
A aj 35mm je mne osobne primálo široký, ak by som si mal vybrať jediné ohnisko, ktoré by som musel mať, bolo by to 24mm, nanajvýš 28mm (napr. Ricoh GR II). Ono výrobcovia mobilov vedia, prečo do smartfónov dávajú cca. 24-28mm objektívy, dlhšie ohniská sú už dosť obmedzujúce.
50ka je (s kompromismi) univerzalnejsia - portrety nie su take skreslene ako pri 35 (a pri 24 mm je uz to skreslenie brutalne). Je pochopitelne, ze tym, ze je to "univerzal", nie je idealny ani na krajiny a street (kde treba nieco sirsie) a ani na portrety (kde treba nieco dlhsie). Ale ak ma clovek peniaze len na jeden objektiv, alebo je objektiv pevne pripojeny k fotaku, tak je 50ka najlepsim riesenim.
Hlavnym dovodom rozsirenia 50ky je ale fakt, ze opticka konstrukcia 50 mm objektivu je jednoduchsia ako pri 35 mm. Konstrukcia este sirokouhlejsich objektivov ak z nich nemaju byt "rybie oka" a nie je k dispozicii ani SW korekcia, je este narocnejsia.
 
Peter Hood
2018-07-18 14:28:28
Pekne zhrnuté porovnanie,
plne súhlasím s názorom že 35mm ohnisko je najuniverzálnejšia vzdialenosť, ešte tam nieje také optické skreslenie ako u menších ohnísk a zároveň to nieje na ďaleko ako 50mm a viac.
Portreťák to ale nieje to už tu bolo napísané tam je ideál od 85mm.
Tiež nerozumiem prečo sme kedysi mali na Praktikách základ 50mm Pentacon a širší záber rodiny naskladanej natesno v obyvačke sa tam väčšinou nevošiel.
Existovali aj vtedy sklá z NDR 35/2,8 , no mal ich tiež zriedka kto , ale mať pred 30 timi rokmi širokáč 20mm bol len sen.Pamätám sa ako nám kamarát požičiaval 20mm Yashicu-išla z ruky do ruky a boli sme prešťastní keď sme mohli aspoň z času na čas spraviť širokouhlý záber na šupu.
Dnes je to inak , môžte mať v brašni celú sadu ak na to máte ale aj tak väčšinou fotíte dvomi-tromi sklami.
Ja samozrejme používam aj zoomové objektívy 15-35 a 24-85 , ale môj osobný top v kresbe a podaní je 35/1,4mm.
 
Marcel Rebro
2018-07-18 18:04:58
Moje najobľúbenejšie ohnisko. Štandardne mám na jednom tele 35mm a na druhom 90ku ...
 
z80
2018-07-18 21:46:35
príspevok od: Marcel Rebro
Moje najobľúbenejšie ohnisko. Štandardne mám na jednom tele 35mm a na druhom 90ku ...
Ak by si mal len jedno telo, tak by si tam mal mozno 50ku (respektivne 25 mm f/1.8 tak ako mam ja).
 
Marcel Rebro
2018-07-19 08:31:58
príspevok od: z80
Ak by si mal len jedno telo, tak by si tam mal mozno 50ku (respektivne 25 mm f/1.8 tak ako mam ja).
Ak by som mal jedno telo mal by som na ňom 35ku. "Padina" je pre mňa také nemastné, neslané ohnisko. Ani dosť dlhé, ani dosť široké. Mám celé série nafotené jedným telom a jedným sklom. Toto je napríklad 24kou.
 
z80
2018-07-19 10:45:17
príspevok od: Marcel Rebro
Ak by som mal jedno telo mal by som na ňom 35ku. "Padina" je pre mňa také nemastné, neslané ohnisko. Ani dosť dlhé, ani dosť široké. Mám celé série nafotené jedným telom a jedným sklom. Toto je napríklad 24kou.
Ak je nieco univerzalne, tak je to vacsinou "nemastne-neslane"
Suhlasim, ze kombinacia 35mm a 80-90mm je idealna. Moj posledny kinofilmovy kompakt Canon Prima BF Twin mal prepinatelne (bez zoomu) ohnisko 38mm a 80mm a velmi mi to vyhovovalo. Skoda, ze neexistuje nieco podobne (s lepsou svetelnostou) aj v digitale.
http://camera-wiki.org/wiki/Canon_Sure_Shot_80_Tele/Prima_BF_Twin/Autoboy_BF80
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia