Hore

Analógový zážitok z digitálneho fotoaparátu

Láka vás fotenie na film pretože nechcete mať tak sterilné fotografie? Chcete mať z fotografovania intenzívnejší zážitok, ktorý vám uniformné zrkadlovky so zoomami neprinášajú? Možno nie je čas zmeniť médium, ale prístup k fotografovaniu.

Moderné digitálne zrkadlovky sú fantastické prístroje nabité množstvom technológií. To čo dnes dokážu je takmer neuveriteľné. Aj lacné amatérske modely okrem fotografovania točia aj kvalitné video a majú WiFi pre spojenie s mobilom. No a vyššie modely? Tie sú komplikovanejšie ako lunárny modul misie Apollo. Život nám uľahčujú transfokátory. Akosi sa však vytráca jadro fotografovania. Je zaobalené do príliš veľkého množstva funkcií. Jednoduchý expozičný trojuholník pod nimi ani nevidno. Neustále sa porovnávajú snímače a fotografie sa pozerajú na monitoroch, najlepšie pri 100% zväčšení, kedy ani nevidno celkový záber. Fotí sa, akoby bolo cieľom zistiť chyby a nedostatky techniky. Kedy ste si naposledy vychutnali naplno akt fotografovania a neriešili pri tom, či máte správne nastavených 120 parametrov?  Kedy ste naposledy fotku vytlačili, zarámovali, zavesili na stenu a v kľude si vychutnávali výsledky práce?


Tiež vás pri pohľade na filmový fotoaparát chytá nostalgia? Fotiť na film je dnes luxusom a je to náročnejšie, ako fotiť digitálne. Niečo z čara zlatej éry filmovej fotografie môžete zažiť aj dnes a naviac s digitálnym fotoaparátom.

Digitálna fotografia môže byť takmer dokonalá. To je predsa to, o čo sa všetci snažíme. Alebo nie? Nie ste unavení z tej dokonalosti a sterility? Keď ste začínali fotiť, určite ste boli plný nadšenia. Objavovali ste čaro fotografie. Každý záber vás niečo naučil a aj keď sa vám možno nedarilo, samotné fotografovanie vás napĺňalo. Mozog vylučoval endorfíny, legálne opiáty šťastia. Že vám ich teraz dodáva už len čokoláda? To je možno príčinou, prečo čoraz viac fotografov skúša šťastie vo fotení na film, alebo instantnej fotografii. Znovu objaviť ten opojný pocit môžete aj s digitálnym fotoaparátom. Ciest je niekoľko.

Vymeňte zoomy za pevné sklá

Transfokátory sú pohodlné a univerzálne. Zvyčajne aj veľké a nápadné. V zlatých časoch filmovej fotografie neexistovali. Kedysi ani fotografi nemávali toľko objektívov ako súčasní fotografi. Neraz fotili len so základným 50 mm objektívom. Malo to jednu výhodu. Dôkladne mohli spoznať vlastnosti objektívu a naučili sa, ako ho naplno využiť. Musel prispôsobiť fotenie jeho vlastnostiam. To sa hodí aj dnešným fotografom. Objektív vás môže učiť, kvôli obmedzeniam sa musíte stať kreatívnejšími a nápaditejšími. S použitím pevných objektívov súvisí obrazový jazyk, charakteristický pre analógovú éru.


Vymeňte zoom za pevné sklo, prinesie vám to nové možnosti a výrazne sa to prejaví na fotografiách.

Skúste staré manuálne objektívy

Ponuka moderných AF objektívov je bohatá. Optické vlastnosti sa neustále vylepšujú, chyby sa minimalizujú. Takto kvalitné objektívy v minulosti neboli bežné. A to je vidno aj na fotkách. K ním tá nedokonalosť starších objektívov akosi patrí, pomáha utvárať ich charakter. Optické chyby nemusia byť len na škodu. Fotografi ich môžu využívať zámerne. Mnoho starších manuálnych objektívov má jedinečný charakter. Aj práca s nimi je odlišná od moderných AF objektívov. Nepohodlie manuálneho zaostrovania vás prinúti dlhšie komponovať a na fotke pracovať precíznejšie.

Pre použitie starších manuálnych objektívov sú najvhodnejšie bezzrkadlovky. Dajú sa pre ne vyrobiť adaptéry takmer pre akýkoľvek bajonet alebo závit. Zrkadlovky sú prakticky obmedzené len na objektívy so závitom M42. Naviac pri zaostrovaní sa dá využiť digitálna lupa a peaking level.


Starý sovietsky objektív Helios, poznáte ho z fotoaparátov Zenit. Ľahko ho nasadíte na zrkadlovku aj bezzrkadlovku, stačí dokúpiť lacný adaptér.


Bokeh charakteristický pre Helios 44M, u moderných AF objektívov taký nenájdete.

Skúste fotoaparát, čo má štýl


Nikon Df, dizajn a ovládanie inšpirované legendárnymi filmovými zrkadlovkami Nikon FM.

Väčšina zrkadloviek sú síce vydarené fotoaparáty, ale chýba im niečo, čo hľadáme v starších filmových fotoaparátoch. Sú akési sterilné, chýba im štýl. Výnimkou je Nikon Df, alebo najnovšie Pentaxy. To sú modely, ktoré si berú inšpiráciu práve z manuálnych zrkadloviek. Väčšina z nás má fotoaparát pre zábavu, nie ako pracovný nástroj. Prečo by potom mal byť len účelný a nie zároveň aj elegantný a pekne spracovaný. Už samotný pohľad na fotoaparát môže prinášať radosť, rovnako aj to, ako pôsobí na dotyk a ako sa s ním pracuje. Fotoaparát môže byť aj elegantným doplnkom, nielen čiernou krabičkou, čo fotí. Myslím, že je to čoraz častejšia požiadavka zo strany fotografov.


Fujifilm X100F, analógovejšie nevyzerá žiaden AF digitálny fotoaparát.

Nekorunovaným kráľom kompaktov je Fujifilm radu X100. Nič bližšie analógovému fotoaparátu neexistuje. Pokiaľ je Fujifilm X100 kráľom, tak cisárom je Leica Q, vysoko moderný kompakt, ktorý ale ctí tradície značky. Leica je pre väčšinu cenovo nedostupná, práve o Fujifnkach sa hovorí ako o Leice pre chudobných. Aj ostatné Fujiny majú analógový dizajnový štýl. A čo ostatné značky?

Olympus sa tiež úspešne vezie na retro móde. Fotoaparáty radu OM-D sú dizajnovo inšpirované legendárnymi filmovými OM-kami a PENy zase menej známymi filmovými fotoaparátmi PEN. Asi sa zhodneme, že najviac retro, čiže najviac analógovo, vyzerá PEN-F. Nenechajte sa oklamať starým vzhľadom, tento fotoaparát má výbornú ergonómiu ovládania, špičkové parametre a bohatú funkcionalitu.


Olympus PEN-F.

V Panasonicu väčšinou smerujú modernejším smerom, ale aj v ich portfóliu nájdete kúsky s nádychom analógu. Sú to fotoaparáty Lumix radu GX a samozrejme kompakt LX100. Najmä v striebornej farbe s hnedým polepom vyzerá ako spred 40-tich rokov.


Brašna Think Tank Retrospective má retro aj v mene.


Analógový vzhľad vašej techniky podporíte príslušenstvom, štýlovým popruhom, škrupinovým polovičným puzdrom z kože a samozrejme retro brašnou.



Fotografujte čiernobielo

Filmovú fotografiu si väčšinou spájame s čiernobielym prevedením. Pamätám si, ako sa postupne presadzovala farebná fotografia, ale tú čiernobielu nevytlačila. Stále je populárna aj v digitálnej ére. Pripadá nám viac umeleckejšia. Šum vidíme na fotkách neradi, ale zrno tolerujeme, či dokonca vyhľadávame. Napodobniť filmovú fotografiu aj s efektom zrna nie je ťažké. Sú tu špecializované programy ako MacPhun Tonality Pro alebo Nik Silver Efex, ktoré to vedia veľmi dobre.

Výborné majú fotenie do ČB zvládnuté fotoaparáty Fujifilm, najmä tie s 24 Mpx X-Trans snímačom a simuláciou ČB negatívneho filmu Acros. Takým digitálnym analógerom je aj Olympus PEN-F. U ostatných fotoaparátov to musíte nechať na postprocesing v počítači.


MacPhun Tonality Pro.

Tlačte

Na digitálnej fotografii je super, že nafotené fotky nemusíte vyvolávať. Veľmi rýchlo sme pri digitalizácii fotografie pochopili, akú to má finančnú výhodu, hneď ako sa fotoaparáty stali cenovo dostupnými. Pri fotení na film ste nafotili pár filmov za rok. Niektorí mali na jednom aj dvoje Vianoce. Zrazu môžeme fotiť do aleluja, veď máme k dispozícii lacné disky s kapacitou udávanou v terabajtoch. Je jedno či nafotíte stovky, či tisíce fotiek. Stojí vás to prakticky rovnako. Nič nezabrzdí váš prst na spúšti. Nechcem, aby ste začali menej fotiť, ak fotíte poctivo. Mnohých dostatočne napĺňa publikovať fotografie v internetových galériách a na sociálnych sieťach. Niektorí nikdy nevideli vlastnú fotografiu vytlačenú. Nikomu to nezazlievam, je taká doba. Doba rýchlych fotografií. Z fotoaparátu na internet za čo najkratšiu dobu. Občas treba však zatiahnuť ručnú brzdu a spomaliť. Inak všetko okolo preletí raketovou rýchlosťou a nestačí sa ani zapísať do pamäte, nieto ešte vnútorne uspokojiť.

Vytlačením dostane fotografia úplne inú hodnotu. Už to nie sú pixely, na chvíľu zobrazené na monitore. Je to fyzická/analógová podoba obrazovej informácie, predtým tvorenej len nulami a jednotkami. Vrchol analógového zážitku z digitálnej fotografie. Tým samozrejme nemyslím fotku 10x15 s termosublimačného samoobslužného kiosku. Ak tlačiť, tak poriadne vo Fine Art kvalite.


Špičková domáca tlač nie je lacná. Má to však niečo do seba, keď si fotky tlačíte sami a vidíte ako z tlačiarne vylieza vaše dielo. Kto chce ušetriť, mal by tlačiť v špecializovanom printovom štúdiu.

Fotografie môžete tlačiť doma, alebo tlač zveríte špecializovanej firme. Domáca tlač v profesionálnej kvalite nie je lacný špás. Potrebujte fototlačiareň, nie nejakú univerzálnu kancelársku. To máte hneď niekoľko stoviek Eur. Drahé sú náplne i papier. Plusom je samozrejme pohodlie tlače z domova. Osobne si myslím, že ak fotky nepredávate, nemá zmysel si kvalitnú domácu tlačiareň kupovať. Nezabudnite, že nestačí mať len tlačiareň. Musíte mať skalibrovaný kvalitný monitor, správne osvetlenie pracoviska a skúsenosti s colormanagementom.

Ja dávam prednosť tlači u profesionálov. Ich výbave a skúsenostiam sa nedokážete priblížiť. Majú oveľa väčšie možnosti. Aj keď ich služby nie sú najlacnejšie, sú podstatne výhodnejšie, ako keď si fotky tlačíte doma. Naviac často ponúkajú aj lamináciu, rámovanie a ďalšie služby.

Na predminulej výstave FotoSlovakia som sa bavil s Matejom Michalíkom, ktorý mal prednášku o fotení s ND filtrami a je známy krásnymi ČB fotkami. Preberali sme tlač, rámovanie, vystavovanie. Nemusíte hneď tlačiť metrové fotky. Vyskúšajte napr. ČB tlač na barytový papier. Stačí aj menší formát ako A4, profesionálna tlač vás vyjde na pár Eur. Vložiť do pasparty a zarámovať sfinalizuje celé vaše snaženie. Výsledkom je Fine Art fotografia za dostupnú cenu a s WOW efektom.

Myslím, že práve vytlačenie fotografií urobí so sterilnej digitálnej fotografie opäť fotku s dušou.

Vystavujte

V minulosti žiadne internetové galérie neexistovali. Entuziasti sa zoskupovali v kluboch, kde sa radili, vzájomne si pomáhali, organizovali rôzne aktivity. Také kluby existujú aj dnes. S klubovou činnosťou sa mi spája najmä pojem “klubová výstava”. Spoločná výstava, kde sa prezentovali členovia klubu a predviedli svoju prácu príbuzným, známym a širšej verejnosti. Pre mňa je výstava symbolom toho, že ste na niečom pracovali a dotiahli to dokonca. Spája sa mi to s filmovou fotografiou. Nie je to bezduché zavesenie fotky na sociálnu sieť, kde možno zažijete 5 minút slávy, ak si ju vôbec niekto všimne.

Nemusíte byť hneď členom klubu, aby ste mohli vystavovať. Priestor na vystavovanie nájdete v obchodných centrách a kaviarničkách. Musím vás upozorniť, že nečakajte komerčný úspech a ak sa vám podarí niečo predať, tak gratulujem. Vystavujte pre dobrý pocit.


Vystavanie fotografie je vyvrcholením práce fotografa, nech k fotografii pristupuje akokoľvek.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
gemini222
2018-03-12 07:19:51
Super clanok Dakujem
 
marcus_labeo
2018-03-12 10:09:38
Presne to hovorím aj ja. Kto sa sťažuje, že moderné foťáky sú príliš dokonalé, že to je len stláčanie spúšte a všetko ostatné robí foťák, tak si ani nemusí kupovať kinofilmového veterána, ale nech si na svoj digitál capne pevné sklo, nastaví manuálne ostrenie, na foťáku režim M a vypne displej, resp. ho otočí dovnútra. Et voilá, je to len o fotografovi a jeho oku a o expozičnom trojuholníku. Plus ako píše Karol, fotky neštudovať na monitore, ale pekne starosvetsky vyvolať.
 
marcus_labeo
2018-03-12 10:17:47
Ešte k tomu tlačeniu: ono je to hlavne o pohodlnosti. Ja som cez víkend dokončil jednu fotoknihu, ale sedel som nad tým asi 4 víkendy a už mi to celkom liezlo na nervy. Len prejsť tie tisícky fotiek a vybrať nejaké do finále trvá veky, potom ukladanie do knihy a ten konečný výber no a napokon to najhoršie, vyvolávanie RAWov. Aj som minulý rok začal fotiť RAW+JPEG, aby som nemusel vyvolávať každú jednu a tie vydarené JPEGy použil rovno, ale nedalo mi a aj tak som každú vybranú fotku do tlače vyvolal z RAWu a aspoň drobeček upravil, aby to bola najvyššia kvalita. Takže záväzok do tohto roka je menej fotiek celkove (aj keď zásadu "one shot per composition" asi nedokážem aplikovať).
 
mirosz
2018-03-12 10:28:29
príspevok od: marcus_labeo
Ešte k tomu tlačeniu: ono je to hlavne o pohodlnosti. Ja som cez víkend dokončil jednu fotoknihu, ale sedel som nad tým asi 4 víkendy a už mi to celkom liezlo na nervy. Len prejsť tie tisícky fotiek a vybrať nejaké do finále trvá veky, potom ukladanie do knihy a ten konečný výber no a napokon to najhoršie, vyvolávanie RAWov. Aj som minulý rok začal fotiť RAW+JPEG, aby som nemusel vyvolávať každú jednu a tie vydarené JPEGy použil rovno, ale nedalo mi a aj tak som každú vybranú fotku do tlače vyvolal z RAWu a aspoň drobeček upravil, aby to bola najvyššia kvalita. Takže záväzok do tohto roka je menej fotiek celkove (aj keď zásadu "one shot per composition" asi nedokážem aplikovať).
z filmoveho veterana by si nemal tisic fotiek na triedenie Ale je pravda ze z nich ak by si chcel fotoknihu tak jedine skenovat... okrem toho analogoviny dost lezu do penez. Ako sa hovori "Stay broke, shoot film"
 
spektrum
2018-03-12 13:10:08
ano, tlačím a vystavujem a veľké formáty sú wow aj keď nie sú zapaspartované, ale len doskách a zalaminované. Momentálne sú na Hvezdárni v RS, ak máte cestu okolo, príďte sa pozrieť.
 
Azimut
2018-03-12 13:51:29
príspevok od: marcus_labeo
Presne to hovorím aj ja. Kto sa sťažuje, že moderné foťáky sú príliš dokonalé, že to je len stláčanie spúšte a všetko ostatné robí foťák, tak si ani nemusí kupovať kinofilmového veterána, ale nech si na svoj digitál capne pevné sklo, nastaví manuálne ostrenie, na foťáku režim M a vypne displej, resp. ho otočí dovnútra. Et voilá, je to len o fotografovi a jeho oku a o expozičnom trojuholníku. Plus ako píše Karol, fotky neštudovať na monitore, ale pekne starosvetsky vyvolať.
No a slot na pamäťovú kartu zapečatiť a otvoriť až po mesiaci...
 
JohnNewton
2018-03-12 14:41:10
príspevok od: Azimut
No a slot na pamäťovú kartu zapečatiť a otvoriť až po mesiaci...
Samozrejme, len v úplnej tme
 
pentax
2018-03-12 14:41:43
presne, každý fotograf by mal začínať školením na analógu, aby sa naučil rozmýšľať, spoliehať sa viac na fotoaparát ako konečný výsledok a nie na zázračné efekty v počítači a aby si potom nemýlil fotoaparát so samopalom
 
JohnNewton
2018-03-12 14:46:44
príspevok od: pentax
presne, každý fotograf by mal začínať školením na analógu, aby sa naučil rozmýšľať, spoliehať sa viac na fotoaparát ako konečný výsledok a nie na zázračné efekty v počítači a aby si potom nemýlil fotoaparát so samopalom
Samotrýzneniu sa medze nekladú Ja som musel, ale Vy dnes nemusíte....
 
z80
2018-03-13 09:51:13
príspevok od: JohnNewton
Samotrýzneniu sa medze nekladú Ja som musel, ale Vy dnes nemusíte....
S podobnym nazorom som sa stretol u viacerych starsich fotografov od pokrocilych amaterov az po profesionalov, ktori po analogovej fotografii netuzia a pochvaluju si moznosti digitalu od odstranenia "babracky" s chemiou az po moznost jednoducheho doladenia vysledku fotenia v pocitaci.
Ja osobne tiez netuzim po rodicovskej Skode 100 na ktorej som zacinal soferovat, kde bolo treba v zime manualne ovladat sytic a o klime a parkovacich senzoroch som mohol len snivat
 
Hanigal
2018-03-13 12:01:49
príspevok od: z80
S podobnym nazorom som sa stretol u viacerych starsich fotografov od pokrocilych amaterov az po profesionalov, ktori po analogovej fotografii netuzia a pochvaluju si moznosti digitalu od odstranenia "babracky" s chemiou az po moznost jednoducheho doladenia vysledku fotenia v pocitaci.
Ja osobne tiez netuzim po rodicovskej Skode 100 na ktorej som zacinal soferovat, kde bolo treba v zime manualne ovladat sytic a o klime a parkovacich senzoroch som mohol len snivat
Tak ja by som tú škodu 100 v peknom stave chcel. A to nie som žiaden hypster, i keď parkovaciie senzory a kamera sú prudko návykové...

 
pentax
2018-03-13 12:35:21
Hlavne mi ide o to, že súčasná digitálna fotografia akosi upadá do stavu akéhosi cvakania, pri ktorom je veľmi ľahké sa držať toho, že veď to zdokonalím v počítači, ale potom už nejde o fotografiu ako takú, ale pomaly o počítačovú grafiku, kde fotoaparát slúži už len ako pomôcka pre rôzne filtre a efekty.
 
z80
2018-03-13 18:07:04
príspevok od: Hanigal
Tak ja by som tú škodu 100 v peknom stave chcel. A to nie som žiaden hypster, i keď parkovaciie senzory a kamera sú prudko návykové...

Po par kilometroch by si ju vyhodil Malo to litrovy slaby motor (samozrejme bez turba ) s ktorym sa nedalo bezpecne predbiehat ani vtedy a teraz uz vobec nie. Zralo to asi 8 L/100km, pri maximalnej rychlosti (110 km/h) to tak hucalo, ze sa nedalo rozpravat (aj sa cudujem, ze ako dieta som v tom aute dokazal zaspat), v lete sa muselo jazdit s otvorenymi oknami, co hluk este zvysovalo.
Kufor bol vpredu a maly (vzadu bol motor), s nepraktickym tvarom, pri kazdej dovolenke bolo treba davat nosic na strechu. Nemalo to posilnovac riadenia, volantom sa tazko otacalo. Chladenie robilo problemy, v lete bolo nedostatocne, v zime bolo treba menit chladiacu kvapalinu za nemrznucu.
Ziadne airbagy a celkovo mizerna pasivna bezpecnost, aktivna bezpecnost tam nebola ziadna - havaria znamenala pobyt v nemocnici alebo na cintrorine.
Jednoducho je to ako s analogovou fotografiou - kto ju nezazil, tak po nej tuzi, kto zazil, je rad ze mame sucasnu techniku
 
Hanigal
2018-03-14 09:25:38
príspevok od: z80
Po par kilometroch by si ju vyhodil Malo to litrovy slaby motor (samozrejme bez turba ) s ktorym sa nedalo bezpecne predbiehat ani vtedy a teraz uz vobec nie. Zralo to asi 8 L/100km, pri maximalnej rychlosti (110 km/h) to tak hucalo, ze sa nedalo rozpravat (aj sa cudujem, ze ako dieta som v tom aute dokazal zaspat), v lete sa muselo jazdit s otvorenymi oknami, co hluk este zvysovalo.
Kufor bol vpredu a maly (vzadu bol motor), s nepraktickym tvarom, pri kazdej dovolenke bolo treba davat nosic na strechu. Nemalo to posilnovac riadenia, volantom sa tazko otacalo. Chladenie robilo problemy, v lete bolo nedostatocne, v zime bolo treba menit chladiacu kvapalinu za nemrznucu.
Ziadne airbagy a celkovo mizerna pasivna bezpecnost, aktivna bezpecnost tam nebola ziadna - havaria znamenala pobyt v nemocnici alebo na cintrorine.
Jednoducho je to ako s analogovou fotografiou - kto ju nezazil, tak po nej tuzi, kto zazil, je rad ze mame sucasnu techniku
Nejako si to zobral vážne...
Začínal som jazdiť na škode 105L - síce modernejšie, ale mnohé z tých neduhov to malo tiež a nespomínam v zlom na to...
Samozrejme, že by som ju nebral ako auto na každodenné voznenie po meste... na to mám príliš rád svoju rodinu a viem ako sa jazdí v našom hlavnom meste.

Asi i niečo nepredstaviteľné, ale ja mám príjemné spomienky na naše staré auto, dokonca som prežil celé detstvo bez pásov v aute, spanie za sklom na ceste do Bulharska, plný kufor hríbov z hubačky, na ktorú sme si išli po cestách, na ktoré v súčasnosti môže iba offroad alebo nejaké SUV a dokonca nemalo ani klímu, parkovacie senzory a ako píšeš - posilovač riadenia...
Nejako sme sa rozmaznali v tejto dobe... pán Šmajs o tom píše haldy pre 99% ľudí nudných somarín...
A prečo nie 105L ale 100? - lebo sa mi viacej páči .... ....
 
z80
2018-03-14 09:48:43
príspevok od: Hanigal
Nejako si to zobral vážne...
Začínal som jazdiť na škode 105L - síce modernejšie, ale mnohé z tých neduhov to malo tiež a nespomínam v zlom na to...
Samozrejme, že by som ju nebral ako auto na každodenné voznenie po meste... na to mám príliš rád svoju rodinu a viem ako sa jazdí v našom hlavnom meste.

Asi i niečo nepredstaviteľné, ale ja mám príjemné spomienky na naše staré auto, dokonca som prežil celé detstvo bez pásov v aute, spanie za sklom na ceste do Bulharska, plný kufor hríbov z hubačky, na ktorú sme si išli po cestách, na ktoré v súčasnosti môže iba offroad alebo nejaké SUV a dokonca nemalo ani klímu, parkovacie senzory a ako píšeš - posilovač riadenia...
Nejako sme sa rozmaznali v tejto dobe... pán Šmajs o tom píše haldy pre 99% ľudí nudných somarín...
A prečo nie 105L ale 100? - lebo sa mi viacej páči .... ....
Spomienky z detstva mam podobne, ale ako sofer a pouzivatel auta mam radsej tie dnesne a neskutocne sa tesim na dobu, ked budu auta konecne vediet soferovat same a ja sa pri cestovani budem moct venovat dolezitejsim veciam - citat si knihu alebo len tak sledovat (a trebars aj fotografovat) krajinu Vsak to je zmysel celej techniky, aj tej fotografickej, aby nas odbremenila od veci, ktore nemame radi a sprijemnila nam tie, ktore radi mame.
 
bobo222
2018-03-14 14:40:12
"Zrkadlovky sú prakticky obmedzené len na objektívy so závitom M42."

O Pentaxe a jeho možnostiach používať manuálne sklá ste ešte asi nepočuli...
 
smarek
2018-03-16 09:49:08
v prvej vete je VSETKO
 
smarek
2018-03-16 09:54:04
Karol VYBORNE pises mi od srdca a kazdym odstavcom si trafil klinec po hlavicke
 
marcus_labeo
2018-03-16 10:29:02
príspevok od: Hanigal
Nejako si to zobral vážne...
Začínal som jazdiť na škode 105L - síce modernejšie, ale mnohé z tých neduhov to malo tiež a nespomínam v zlom na to...
Samozrejme, že by som ju nebral ako auto na každodenné voznenie po meste... na to mám príliš rád svoju rodinu a viem ako sa jazdí v našom hlavnom meste.

Asi i niečo nepredstaviteľné, ale ja mám príjemné spomienky na naše staré auto, dokonca som prežil celé detstvo bez pásov v aute, spanie za sklom na ceste do Bulharska, plný kufor hríbov z hubačky, na ktorú sme si išli po cestách, na ktoré v súčasnosti môže iba offroad alebo nejaké SUV a dokonca nemalo ani klímu, parkovacie senzory a ako píšeš - posilovač riadenia...
Nejako sme sa rozmaznali v tejto dobe... pán Šmajs o tom píše haldy pre 99% ľudí nudných somarín...
A prečo nie 105L ale 100? - lebo sa mi viacej páči .... ....
Tomu sa hovorí spomienkový optimizmus. Všetci sme tu v rodine za Komančov mali buď Škodu, alebo Ladu, takže tiež vieme. A fakt, že sa naši rodičia na tej hlučnej, pomalej a nebezpečnej herke vydali aj do tej Juhoslávie či Bulharska neznamená, že to tak bolo dobre, ale že proste inak sa nedalo. Dodnes si pamätám, ako sme niekde uprostred chorvátskych hôr riešili "uvarený" motor (pretože Š 105 bolo len auto do teplotného rozmedzia od 10 do 20°C a všetko pod a nad robilo problémy ). Skrátka každá dlhšia cesta bola adrenalín, ale nie vzrušením z rýchlej či zábavnej jazdy, ale zo stresov, či vôbec dôjdeš, kam máš.
Kto chce dnes ten pocit purizmu, že je všetko len na vodičovi a chce sa zabaviť, nech si zoberie hocijakú silnejšiu zadokolku, vypne ESP a bude sa baviť kráľovsky nielen na zasnežených cestách (a nemusí to byť žiadny puristický športiak typu Caterham, stačí jednotkový bavorák, inak praktické a civilné auto).
Obdobne je to aj s foťákmi. Keď máš pocit, že super autofokus, zoomy atď. fotografa príliš rozmaznávajú a chceš ten pocit kontroly, že je to iba na Tebe ako fotografovi, vypni displej, hoď pevné sklo a manuálne ostrenie a je to.
 
tulenik
2020-09-15 16:41:32
ČB film je, prísne vzato, strictly digital.
Cez Ag zrno nejde žiadne svetlo, nula, zero. Cez podložku ide svetlo. One.
Akurát raster je stochastický, s čím pure digi mysliaci majú mentálny problém.

Správne je to chemický proces.
Sensu stricto analógový záznam vo fotografii nikdy veľmi nefungoval, ale zvuk a televízia s ním pracovali desiatky rokov.

A hoci som si v tmavej komore toho odbyl docela dosť, tak vrátiť sa do nej už netúžim, bolo to neskutočne obmedzujúce. 2 h príprava kúpeľne (koľko % ľudí si môže dovoliť dedikovanú miestnosť?), potom pobyt v stále sa zhoršujúcich klimatických podmienkach, so stále teplejšími kúpeľmi, stúpajúcej vlhkosti, sprevádzaný pizzungami záujemcov o pobyt v kúpeľni napriek tomu, že negociácie o jej obsadení prebiehali v niekoľkodňových predstihoch. A to ešte OK, pri zväčšovaní išlo tak v priebehu 10 min u(spo)kojiť aj akútnych potrebščikov, ale taká PMSková segra drbúca sa do kúpeľne ausgerechnet keď narvávate film do vývojnice, to je hyperakútny Vecna. A narvávanie negatívu potme do vývojnice, na to spomínam s hrôzou dodnes, to bola asi predposledná šanca zničiť vydretých 36 záberov (posledná bola vypadnutie vývojnice z papŕč pri preklápaní v neustálenom štádiu) - keď sa zjavili tanky umožňujúce založiť na svetle, bol som medzi prvými v rade. O strese pri filmoch exponovaných na neortodoxné citlivosti (bežne ste dostali tak 27 DIN = ISO 400 max. a nic moc víc ani neexistovalo, takže plače podaktorých že nemôžu fotiť na bžilióne ISO sú mi smiešne - už pradávno vynašli reflektory, blesky alebo dlhé expozície), ktoré bolo treba procesnúť doslova odhadom (akokoľvek kvalifikovaným) a niekedy výsledok z tej neortodoxie proste byť musel, ani nehovorím. A výsledkom nemyslím uplávanú emulziu.
Takže ja som rád, že toto už nemusím a ani po tom nijako netúžim. Ale ako tu už padlo, keď pociťuje niekto potrebu, tak dnes je in napr. dať sa za ťažké prachy strieskať domine. A chemický proces je tá istá kategória, dokonca možno aj drahšia

Pamätám si na ten pocit, keď som pred nejakými 20 rokmi kúpil nejakého toho 3 Mpix Olympusa a namiesto filmu kde z 36 záberov bola napokon ani nie tretina k niečomu (napriek všetkému tomu riešeniu a uvažovaniu a komponovaniu etc.) som mal kartu, kde bol svojím spôsobom KAŽDÝ záber kinda of júzebl. Kukol som na SLR, pokrčil plecami, demontoval objektív (slúži dodnes) a zahodil ju VEĽMI ďaleko (v tomto kontexte viem plne pochopiť, prečo drvivej väčšine ľudí stačí mobil - v danom štádiu som fotením nejako nežil a to, čo poskytoval ten kompakt, riešilo moje aktuálne potreby). A žil som bez nej až do chvíle, kedy sa DSLR nedostali do zóny finančnej dostupnosti.

(Zväčšovák mi niekde hlivie dodnes... ten som nezahodil veľmi ďaleko asi preto, lebo by ma z neho mohlo seknúť v krížoch a teraz si tak hovorím že čo s ním?)
 
flapy
2023-02-22 14:38:11
príspevok od: z80
Po par kilometroch by si ju vyhodil Malo to litrovy slaby motor (samozrejme bez turba ) s ktorym sa nedalo bezpecne predbiehat ani vtedy a teraz uz vobec nie. Zralo to asi 8 L/100km, pri maximalnej rychlosti (110 km/h) to tak hucalo, ze sa nedalo rozpravat (aj sa cudujem, ze ako dieta som v tom aute dokazal zaspat), v lete sa muselo jazdit s otvorenymi oknami, co hluk este zvysovalo.
Kufor bol vpredu a maly (vzadu bol motor), s nepraktickym tvarom, pri kazdej dovolenke bolo treba davat nosic na strechu. Nemalo to posilnovac riadenia, volantom sa tazko otacalo. Chladenie robilo problemy, v lete bolo nedostatocne, v zime bolo treba menit chladiacu kvapalinu za nemrznucu.
Ziadne airbagy a celkovo mizerna pasivna bezpecnost, aktivna bezpecnost tam nebola ziadna - havaria znamenala pobyt v nemocnici alebo na cintrorine.
Jednoducho je to ako s analogovou fotografiou - kto ju nezazil, tak po nej tuzi, kto zazil, je rad ze mame sucasnu techniku
Presne tak!
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia