Moderné digitálne zrkadlovky sú fantastické prístroje nabité množstvom technológií. To čo dnes dokážu je takmer neuveriteľné. Aj lacné amatérske modely okrem fotografovania točia aj kvalitné video a majú WiFi pre spojenie s mobilom. No a vyššie modely? Tie sú komplikovanejšie ako lunárny modul misie Apollo. Život nám uľahčujú transfokátory. Akosi sa však vytráca jadro fotografovania. Je zaobalené do príliš veľkého množstva funkcií. Jednoduchý expozičný trojuholník pod nimi ani nevidno. Neustále sa porovnávajú snímače a fotografie sa pozerajú na monitoroch, najlepšie pri 100% zväčšení, kedy ani nevidno celkový záber. Fotí sa, akoby bolo cieľom zistiť chyby a nedostatky techniky. Kedy ste si naposledy vychutnali naplno akt fotografovania a neriešili pri tom, či máte správne nastavených 120 parametrov? Kedy ste naposledy fotku vytlačili, zarámovali, zavesili na stenu a v kľude si vychutnávali výsledky práce?
Tiež vás pri pohľade na filmový fotoaparát chytá nostalgia? Fotiť na film je dnes luxusom a je to náročnejšie, ako fotiť digitálne. Niečo z čara zlatej éry filmovej fotografie môžete zažiť aj dnes a naviac s digitálnym fotoaparátom.
Digitálna fotografia môže byť takmer dokonalá. To je predsa to, o čo sa všetci snažíme. Alebo nie? Nie ste unavení z tej dokonalosti a sterility? Keď ste začínali fotiť, určite ste boli plný nadšenia. Objavovali ste čaro fotografie. Každý záber vás niečo naučil a aj keď sa vám možno nedarilo, samotné fotografovanie vás napĺňalo. Mozog vylučoval endorfíny, legálne opiáty šťastia. Že vám ich teraz dodáva už len čokoláda? To je možno príčinou, prečo čoraz viac fotografov skúša šťastie vo fotení na film, alebo instantnej fotografii. Znovu objaviť ten opojný pocit môžete aj s digitálnym fotoaparátom. Ciest je niekoľko.
Vymeňte zoomy za pevné sklá
Transfokátory sú pohodlné a univerzálne. Zvyčajne aj veľké a nápadné. V zlatých časoch filmovej fotografie neexistovali. Kedysi ani fotografi nemávali toľko objektívov ako súčasní fotografi. Neraz fotili len so základným 50 mm objektívom. Malo to jednu výhodu. Dôkladne mohli spoznať vlastnosti objektívu a naučili sa, ako ho naplno využiť. Musel prispôsobiť fotenie jeho vlastnostiam. To sa hodí aj dnešným fotografom. Objektív vás môže učiť, kvôli obmedzeniam sa musíte stať kreatívnejšími a nápaditejšími. S použitím pevných objektívov súvisí obrazový jazyk, charakteristický pre analógovú éru.
Vymeňte zoom za pevné sklo, prinesie vám to nové možnosti a výrazne sa to prejaví na fotografiách.
Skúste staré manuálne objektívy
Ponuka moderných AF objektívov je bohatá. Optické vlastnosti sa neustále vylepšujú, chyby sa minimalizujú. Takto kvalitné objektívy v minulosti neboli bežné. A to je vidno aj na fotkách. K ním tá nedokonalosť starších objektívov akosi patrí, pomáha utvárať ich charakter. Optické chyby nemusia byť len na škodu. Fotografi ich môžu využívať zámerne. Mnoho starších manuálnych objektívov má jedinečný charakter. Aj práca s nimi je odlišná od moderných AF objektívov. Nepohodlie manuálneho zaostrovania vás prinúti dlhšie komponovať a na fotke pracovať precíznejšie.
Pre použitie starších manuálnych objektívov sú najvhodnejšie bezzrkadlovky. Dajú sa pre ne vyrobiť adaptéry takmer pre akýkoľvek bajonet alebo závit. Zrkadlovky sú prakticky obmedzené len na objektívy so závitom M42. Naviac pri zaostrovaní sa dá využiť digitálna lupa a peaking level.
Starý sovietsky objektív Helios, poznáte ho z fotoaparátov Zenit. Ľahko ho nasadíte na zrkadlovku aj bezzrkadlovku, stačí dokúpiť lacný adaptér.
Bokeh charakteristický pre Helios 44M, u moderných AF objektívov taký nenájdete.
Skúste fotoaparát, čo má štýl
Nikon Df, dizajn a ovládanie inšpirované legendárnymi filmovými zrkadlovkami Nikon FM.
Väčšina zrkadloviek sú síce vydarené fotoaparáty, ale chýba im niečo, čo hľadáme v starších filmových fotoaparátoch. Sú akési sterilné, chýba im štýl. Výnimkou je Nikon Df, alebo najnovšie Pentaxy. To sú modely, ktoré si berú inšpiráciu práve z manuálnych zrkadloviek. Väčšina z nás má fotoaparát pre zábavu, nie ako pracovný nástroj. Prečo by potom mal byť len účelný a nie zároveň aj elegantný a pekne spracovaný. Už samotný pohľad na fotoaparát môže prinášať radosť, rovnako aj to, ako pôsobí na dotyk a ako sa s ním pracuje. Fotoaparát môže byť aj elegantným doplnkom, nielen čiernou krabičkou, čo fotí. Myslím, že je to čoraz častejšia požiadavka zo strany fotografov.
Fujifilm X100F, analógovejšie nevyzerá žiaden AF digitálny fotoaparát.
Nekorunovaným kráľom kompaktov je Fujifilm radu X100. Nič bližšie analógovému fotoaparátu neexistuje. Pokiaľ je Fujifilm X100 kráľom, tak cisárom je Leica Q, vysoko moderný kompakt, ktorý ale ctí tradície značky. Leica je pre väčšinu cenovo nedostupná, práve o Fujifnkach sa hovorí ako o Leice pre chudobných. Aj ostatné Fujiny majú analógový dizajnový štýl. A čo ostatné značky?
Olympus sa tiež úspešne vezie na retro móde. Fotoaparáty radu OM-D sú dizajnovo inšpirované legendárnymi filmovými OM-kami a PENy zase menej známymi filmovými fotoaparátmi PEN. Asi sa zhodneme, že najviac retro, čiže najviac analógovo, vyzerá PEN-F. Nenechajte sa oklamať starým vzhľadom, tento fotoaparát má výbornú ergonómiu ovládania, špičkové parametre a bohatú funkcionalitu.
V Panasonicu väčšinou smerujú modernejším smerom, ale aj v ich portfóliu nájdete kúsky s nádychom analógu. Sú to fotoaparáty Lumix radu GX a samozrejme kompakt LX100. Najmä v striebornej farbe s hnedým polepom vyzerá ako spred 40-tich rokov.
Brašna Think Tank Retrospective má retro aj v mene.
Analógový vzhľad vašej techniky podporíte príslušenstvom, štýlovým popruhom, škrupinovým polovičným puzdrom z kože a samozrejme retro brašnou.
Fotografujte čiernobielo
Filmovú fotografiu si väčšinou spájame s čiernobielym prevedením. Pamätám si, ako sa postupne presadzovala farebná fotografia, ale tú čiernobielu nevytlačila. Stále je populárna aj v digitálnej ére. Pripadá nám viac umeleckejšia. Šum vidíme na fotkách neradi, ale zrno tolerujeme, či dokonca vyhľadávame. Napodobniť filmovú fotografiu aj s efektom zrna nie je ťažké. Sú tu špecializované programy ako MacPhun Tonality Pro alebo Nik Silver Efex, ktoré to vedia veľmi dobre.
Výborné majú fotenie do ČB zvládnuté fotoaparáty Fujifilm, najmä tie s 24 Mpx X-Trans snímačom a simuláciou ČB negatívneho filmu Acros. Takým digitálnym analógerom je aj Olympus PEN-F. U ostatných fotoaparátov to musíte nechať na postprocesing v počítači.
Tlačte
Na digitálnej fotografii je super, že nafotené fotky nemusíte vyvolávať. Veľmi rýchlo sme pri digitalizácii fotografie pochopili, akú to má finančnú výhodu, hneď ako sa fotoaparáty stali cenovo dostupnými. Pri fotení na film ste nafotili pár filmov za rok. Niektorí mali na jednom aj dvoje Vianoce. Zrazu môžeme fotiť do aleluja, veď máme k dispozícii lacné disky s kapacitou udávanou v terabajtoch. Je jedno či nafotíte stovky, či tisíce fotiek. Stojí vás to prakticky rovnako. Nič nezabrzdí váš prst na spúšti. Nechcem, aby ste začali menej fotiť, ak fotíte poctivo. Mnohých dostatočne napĺňa publikovať fotografie v internetových galériách a na sociálnych sieťach. Niektorí nikdy nevideli vlastnú fotografiu vytlačenú. Nikomu to nezazlievam, je taká doba. Doba rýchlych fotografií. Z fotoaparátu na internet za čo najkratšiu dobu. Občas treba však zatiahnuť ručnú brzdu a spomaliť. Inak všetko okolo preletí raketovou rýchlosťou a nestačí sa ani zapísať do pamäte, nieto ešte vnútorne uspokojiť.
Vytlačením dostane fotografia úplne inú hodnotu. Už to nie sú pixely, na chvíľu zobrazené na monitore. Je to fyzická/analógová podoba obrazovej informácie, predtým tvorenej len nulami a jednotkami. Vrchol analógového zážitku z digitálnej fotografie. Tým samozrejme nemyslím fotku 10x15 s termosublimačného samoobslužného kiosku. Ak tlačiť, tak poriadne vo Fine Art kvalite.
Špičková domáca tlač nie je lacná. Má to však niečo do seba, keď si fotky tlačíte sami a vidíte ako z tlačiarne vylieza vaše dielo. Kto chce ušetriť, mal by tlačiť v špecializovanom printovom štúdiu.
Fotografie môžete tlačiť doma, alebo tlač zveríte špecializovanej firme. Domáca tlač v profesionálnej kvalite nie je lacný špás. Potrebujte fototlačiareň, nie nejakú univerzálnu kancelársku. To máte hneď niekoľko stoviek Eur. Drahé sú náplne i papier. Plusom je samozrejme pohodlie tlače z domova. Osobne si myslím, že ak fotky nepredávate, nemá zmysel si kvalitnú domácu tlačiareň kupovať. Nezabudnite, že nestačí mať len tlačiareň. Musíte mať skalibrovaný kvalitný monitor, správne osvetlenie pracoviska a skúsenosti s colormanagementom.
Ja dávam prednosť tlači u profesionálov. Ich výbave a skúsenostiam sa nedokážete priblížiť. Majú oveľa väčšie možnosti. Aj keď ich služby nie sú najlacnejšie, sú podstatne výhodnejšie, ako keď si fotky tlačíte doma. Naviac často ponúkajú aj lamináciu, rámovanie a ďalšie služby.
Na predminulej výstave FotoSlovakia som sa bavil s Matejom Michalíkom, ktorý mal prednášku o fotení s ND filtrami a je známy krásnymi ČB fotkami. Preberali sme tlač, rámovanie, vystavovanie. Nemusíte hneď tlačiť metrové fotky. Vyskúšajte napr. ČB tlač na barytový papier. Stačí aj menší formát ako A4, profesionálna tlač vás vyjde na pár Eur. Vložiť do pasparty a zarámovať sfinalizuje celé vaše snaženie. Výsledkom je Fine Art fotografia za dostupnú cenu a s WOW efektom.
Myslím, že práve vytlačenie fotografií urobí so sterilnej digitálnej fotografie opäť fotku s dušou.
Vystavujte
V minulosti žiadne internetové galérie neexistovali. Entuziasti sa zoskupovali v kluboch, kde sa radili, vzájomne si pomáhali, organizovali rôzne aktivity. Také kluby existujú aj dnes. S klubovou činnosťou sa mi spája najmä pojem “klubová výstava”. Spoločná výstava, kde sa prezentovali členovia klubu a predviedli svoju prácu príbuzným, známym a širšej verejnosti. Pre mňa je výstava symbolom toho, že ste na niečom pracovali a dotiahli to dokonca. Spája sa mi to s filmovou fotografiou. Nie je to bezduché zavesenie fotky na sociálnu sieť, kde možno zažijete 5 minút slávy, ak si ju vôbec niekto všimne.
Nemusíte byť hneď členom klubu, aby ste mohli vystavovať. Priestor na vystavovanie nájdete v obchodných centrách a kaviarničkách. Musím vás upozorniť, že nečakajte komerčný úspech a ak sa vám podarí niečo predať, tak gratulujem. Vystavujte pre dobrý pocit.
Vystavanie fotografie je vyvrcholením práce fotografa, nech k fotografii pristupuje akokoľvek.