Hore

Virálny „fotograf“ odhaľuje pravdu o svojich fotografiách

Na internete sa o nej veľa hovorí aká je úžasná – AI. Jej vývoj skutočne pokročil. Snaží sa ako môže, píše úžasné texty, kreslí obrázky, vyhráva umelecké súťaže ... A hoci sa všetci bojíme problémov s AI, problémy si vytvárajú najmä ľudia sami. V skutočnosti teraz ľudstvo stojí pred novou otázkou – ako vnímať umenie generované AI. Veď na jednej strane všetko robí neurónová sieť a na druhej strane to robí na podnety človeka a nikto nezrušil postprocesing. V každom prípade je tu pre ľudstvo ďalšia výzva, nad ktorou sa treba zamyslieť.

Americký fotograf Jos Avery spustil svoj účet na Instagrame vlani v októbri a odvtedy získal takmer 30.000 sledovateľov. Autor publikuje veľkolepé portréty, každý sprevádza príbehom, pričom každému z ľudí na fotografii dáva mená. Jos ochotne odpovedá na komentáre, hovorí, aký fotoaparát a objektív používa (“Nikon D810 s 24-70 mm objektívom”) a ďakuje komentátorom za každú nadšenú recenziu.

Fotograf zverejnil predovšetkým silne retušované čiernobiele portréty sprevádzané fiktívnymi príbehmi. Nedávno však  Jos Avery odhalil pravdu, že jeho „fotografie“ boli v skutočnosti generované Midjourney, programom na generovanie obrázkov založeným na textových výzvach.

Príklad „fotografického“ obsahu z instagramového účtu @averyseasonart bez zmienky o AI (zdroj: Rhea Nayyar/Hyperallergic)

Na vytvorenie portrétov použil stovky starostlivo formulovaných príkazov na generovanie obrázkov na Midjourney, a následne upravil obrázky pomocou Adobe LightRoom a Photoshop. Avery potreboval na jednu fotografiu v priemere asi 85 vygenerovaných obrázkov, kým našiel ten, ktorý je použiteľný a stálo zato ho upraviť.

Na Instagrame nazbieral so svojími portrétmi takmer 30 000 sledovateľov – len aby odhalil, že na ich generovanie použil AI.

„Využiť AI a vytvoriť niečo, čo vyzerá, ako keby to vytvoril človek, si vyžaduje obrovské množstvo úsilia,“ povedal pre Ars Technica . "Tvorivý proces je stále do veľkej miery v rukách umelca - fotografa, nie AI."

Vo svojom rozhovore aj v sekcii komentárov Avery vehementne obhajuje svoju „prácu“ a poznamenáva, že ľudia, ktorí majú problémy s integráciou AI do umenia, majú rovnaké obavy ako tí, ktorí boli skeptickí alebo odmietaví voči fotografii, keď bola prvýkrát vynájdená. Spomína tiež, že sám začínal ako skeptik AI.

Prvá fotografia bola na fotografovom účte zverejnená v októbri 2022 a odvtedy ich urobil viac ako 160.
 

„Úprimne povedané, umelá inteligencia sa mi predtým veľmi nepáčila, ale zamiloval som sa do jej neobmedzenej kreativity,“ napísal Avery v reakcii na kritický komentár. „Páči sa mi tiež, že nevytvára dokonalé obrázky presne tak, ako by som ich chcel. Znamená to, že pre dokonalý výsledok musím pracovať, znovu generovať, upravovať, kresliť, skladať. Spolupráca ma baví.”





Jos priznáva, že pôvodný plán jeho projektu bol „oklamať ľudí, predviesť schopnosti AI, aby potom o tom písali“. Ako však všetci vieme, všetky cesty do pekla sú dláždené dobrými úmyslami. Čím viac sledovateľov sa objavilo na Josovom účte a čím viac nadšených komentárov dostal, tým viac sa zmenil jeho postoj  k projektu. „Teraz sa to už stalo umeleckým výstupom. Moje názory sa zmenili,“ hovori Jos.
 

Veľký kus práce odviedol samozrejme aj fotograf. Podľa vlastných slov vygeneroval viac ako 13 000 rôznych obrázkov, čím svoje výzvy stále viac vylepšoval. Potom Avery spracoval výsledné obrázky v programoch Adobe Lightroom a Adobe Photoshop. Inými slovami, existuje tu určitá symbióza ľudských zručností a strojovej inteligencie. Ďalší krok vo vývoji umenia? Alebo len obyčajný podvod? Kto vie?
 

Španielska fotografka Silvia Catalán, ktorá kritizuje Averyho prácu, povedala, že generatívne obrázky namiesto skutočnej fotografie „vyvolávajú smútok, hnev a zúfalstvo“.

„Neodsudzujem využívanie AI, fotografi vždy využívali rôzne pomôcky a softwérove prostriedky, ale prezentovať túto fotografiu, tak aby ostatní verili, že ste fotograf, alebo že ste lepší fotograf, je veľmi nesprávne. pokračovala Catalán.

Bavorský fotograf Dirk Kultus nesúhlasí s Averyho argumentami o spolupráci s AI na vytváraní niečoho nového. „Aj keď sú obrázky vygenerované AI upravované fotografom vo photoshope – stále ich generuje AI a nevytvára ich používateľ,“ hovorí Dirk.

„Tiež ma zaujímali možnosti Midjourney a podobných služieb – bol som zvedavý, aké realistické sú fotografie, ktoré AI generuje,“ hovorí Ivan Strahov, fotograf z Ukrajiny „Tak ako na žiadnom fotoaparáte nie je tlačidlo 'Take a masterpiece', ani služby umelej inteligencie neposkytujú skvelé obrázky na základe dvoch alebo troch slov. Ak chcete získať skutočne výnimočný portrét, musíte mať jasnú predstavu čo presne chcete získať, vedieť ako fotoaparát funguje, ako je nastavené svetlo, presne formulovať príkazy, atď.. 

„Áno, všetky portréty zverejnené na tomto účte sú starostlivo a dobre spracované pomocou softvérových riešení, ktoré pozná každý fotograf. Ukázalo sa, že ide o skutočne dobrý mix fotografických zručností a schopností AI. Zdá sa mi však, že fotograf by mal priznať, že používa AI – bolo by to úprimné a aj zaujímavejšie,“ konštatuje Ivan 

Na všetkých fotografiách môžete vidieť označenie autorských práv fotografa – ale je pravdepodobné, že ho bude musieť čoskoro odstrániť – napokon, americký úrad pre autorské práva nedávno povedal, že nemôžete chrániť autorské práva na obrázky generované AI v Midjourney. Áno, súviselo to s iným umeleckým projektom, ale právny precedens už vznikol.
 

Niektorí komentátori to nazývajú podvodom, iní si myslia, že je to budúcnosť fotografie a "fotografovania".
 

Jos Avery stále zverejňuje  portréty generované AI na svojom Instagrame, teraz však proces označuje v titulkoch a uvádza, že obrázky sú vyvorené AI.

Nikoho neprekvapí, že toto odhalenie je obzvlášť polarizujúce a diskusia týkajúca sa etiky používania AI v umení sa naďalej rozvíja. Napriek čiastočným obmedzeniam komentovania na Averyho účte po zverejnení správy niektorí používatelia Instagramu odsúdili jeho konanie ako „nečestné“, „zámerne zavádzajúce“ a „podvodné“, zatiaľ čo iní zostali ohromení Averyho schopnosťami a realistickými výsledkami, ktoré dosiahol. 

Pred vyše dvetisíc rokmi veľký rímsky filozof Seneca povedal, že „mýliť sa je ľudské“. Odvtedy ubehlo veľa času, no stále máme sklony k sebaklamu. A ak ste už mali možnosť chatovať s veľmi známym ChatGPT, všimli ste si, že robot často sám robí chyby  – a ochotne ich priznáva. Je teda príliš skoro na obavy, či AI získa skutočné vedomie.

Keď sa však umelá inteligencia v reakcii na usvedčenie z chyby začne všemožne brániť, podvádzať a ospravedlňovať sa, potom bude dôvod biť na poplach. Zatiaľ sa len pozrite na fotky Midjourney a jej verného asistenta Josa Averyho.


Zdroje:
Rhea Nayyar/hyperallergic.com
boredpanda.com, Instagram/averyseasonart 


Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
seifi
2023-03-01 09:45:31
A aké možnosti sú ešte pred nami . Zaujímavé, na zamyslenie. Fajn článok.
 
tyto
2023-03-01 11:54:47
...nieco ako keby som pri svojej fotke tvrdit ze som to maloval...
 
Rofo
2023-03-02 02:49:10
príspevok od: seifi
A aké možnosti sú ešte pred nami . Zaujímavé, na zamyslenie. Fajn článok.
Odhliadnúc od svadby a reportáže, načo si niekto bude volať fotografa, keď si to môže nechať vygenerovať. Nepotrebuje priestor, model, fotografa, asistenta, počasie, nemusí riešiť prípadné pandemické obmedzenia.
Tak to je taká jedna zaujímavá možnosť pred nami ...
 
gytheio
2023-03-02 07:24:55
Da sa vygenerovat nejaky reklamny plagat alebo gycovy putac, dat si vygenerovat portret je to iste ako ked tazko ochoriete a niekto vam poradi aby ste sa liecili googlom.
Ani jedna z tych fotografii nie je v poriadku, urcite by sa nasiel niekto komu je to uplne jedno dat si vygenerovat portret a zavesit si ho na stenu. Kto rozmysla zavola fotografa ktory rozmysla, vie vystihnut charakter fotogenicnost atmosferu moment... ani jedno z toho nedokaze program.
V 2007 som si v Londyne kupil pero ktore malo v sponke kameru ktora snimala foto video aj so zvukom, kvalita obrazu bola velmi biedna ale kvalitnejsia ako to co je v clanku, k comu on potrebuje Nikon D810 s 24-70 je pre mna zahadou.
 
Paladin25
2023-03-02 10:51:12
príspevok od: Marcel Rebro
Na 1x asi takáto reakcia
Zaujímalo by ma či aj majú nejaký software ktorý tie fotografie dokáže reálne rozpoznať. Do budúcna budú také veci potrebné...

Teraz sa začne len erá hoaxov, keď budú konšpirátori schopný vygenerovať si potrebné fotky a videá ...
 
seifi
2023-03-02 11:28:25
príspevok od: Rofo
Odhliadnúc od svadby a reportáže, načo si niekto bude volať fotografa, keď si to môže nechať vygenerovať. Nepotrebuje priestor, model, fotografa, asistenta, počasie, nemusí riešiť prípadné pandemické obmedzenia.
Tak to je taká jedna zaujímavá možnosť pred nami ...
A celkom dobrá, nie ? Stále lepšie ako sa hrať na vojačikov s možnosťou vyústenia do kalamity.
Odvrátenou stranou mince bude pokles výroby aparátov. Ty čo príliš softili, už predlohu na úpravu nebudú potrebovať. A tí, čo sa zaoberali fotografovaním reality, dokumentovaním skutočnosti, tí pôjdu ďalej.
 
Simpler
2023-03-02 12:29:12
príspevok od: Paladin25
Zaujímalo by ma či aj majú nejaký software ktorý tie fotografie dokáže reálne rozpoznať. Do budúcna budú také veci potrebné...

Teraz sa začne len erá hoaxov, keď budú konšpirátori schopný vygenerovať si potrebné fotky a videá ...
Zatiaľ na to netreba software. Stačí sa pozrieť na oči. Aktuálne tieto ML nástroje nevedia spraviť dobre oči, preto ich treba opravovať v post-procese - čo je vcelku ťažké. V budúcnosti to však rozpoznať bude ťažšie neskôr asi nemožné.
 
Rofo
2023-03-02 12:31:13
príspevok od: seifi
A celkom dobrá, nie ? Stále lepšie ako sa hrať na vojačikov s možnosťou vyústenia do kalamity.
Odvrátenou stranou mince bude pokles výroby aparátov. Ty čo príliš softili, už predlohu na úpravu nebudú potrebovať. A tí, čo sa zaoberali fotografovaním reality, dokumentovaním skutočnosti, tí pôjdu ďalej.
Áno, ale iba zatiaľ. Dokým to nedosiahne fotorealistickú úroveň. Pri rýchlosti akým sa
AI vyvíja a aké peniaze sa do toho lejú, to môže byť otázka pár mesiacov, alebo blízkych rokov. Potom už voľným okom nerozoznáš fotku reality od generovanej reality.
 
Paladin25
2023-03-02 12:34:16
príspevok od: Simpler
Zatiaľ na to netreba software. Stačí sa pozrieť na oči. Aktuálne tieto ML nástroje nevedia spraviť dobre oči, preto ich treba opravovať v post-procese - čo je vcelku ťažké. V budúcnosti to však rozpoznať bude ťažšie neskôr asi nemožné.
Tak samozrejme aktuálna úroveň AI nie je finálna a predpokladám že so to bude neustále vyvýjať ... už teraz je to ďalej než by sme si pred rokom povedali že to bude ..
 
seifi
2023-03-02 13:16:50
príspevok od: Rofo
Áno, ale iba zatiaľ. Dokým to nedosiahne fotorealistickú úroveň. Pri rýchlosti akým sa
AI vyvíja a aké peniaze sa do toho lejú, to môže byť otázka pár mesiacov, alebo blízkych rokov. Potom už voľným okom nerozoznáš fotku reality od generovanej reality.
Zostáva to prijať ako skutočnosť. Neurobíš s tým nič. Vieš ako brojila pošta proti faxom ? A tí zase proti sms-kám či mailom ? ... Pozri ako žijú deti mimo realitu. To máme možnosť ovplyvniť, a predstav si, nerobíme to. Dokonca väčšina rodičov túto náhradu deťom ponúka, aby mali pri telke pokoj.
 
gytheio
2023-03-02 13:19:27
príspevok od: Rofo
Áno, ale iba zatiaľ. Dokým to nedosiahne fotorealistickú úroveň. Pri rýchlosti akým sa
AI vyvíja a aké peniaze sa do toho lejú, to môže byť otázka pár mesiacov, alebo blízkych rokov. Potom už voľným okom nerozoznáš fotku reality od generovanej reality.
Uz to existuje asi 10 rokov len si to asi nezaregistroval a odvtedy ked to zacalo existovat to spravilo pokrok ale nie taky zasadny aby si mohol povedat, ze to moze byt otazka par mesiacov. Mozno este dalsich 10 rokov. Neviem ako to vsetci chapete ale vsetky tie programy robia ludia ktori kopiruju najlepsich fotografov, cize schopny fotograf bude vzdy dalej ako akykolvek program. Mozno za 100 rokov ked tie programy budu programovane umelou inteligenciou... mozno skonci era fotografov.
Zaujimave co tu dokazete popisat.
 
Porubo
2023-03-02 15:40:47
Ja sa nebojim az tak umelej inteligencie, skor prirodzenej hluposti...
 
Paladin25
2023-03-02 17:05:26
príspevok od: Porubo
Ja sa nebojim az tak umelej inteligencie, skor prirodzenej hluposti...
Dovolím si povedať že hlúposť niektorých je až neprirodzená
 
Rofo
2023-03-02 17:21:11
príspevok od: gytheio
Uz to existuje asi 10 rokov len si to asi nezaregistroval a odvtedy ked to zacalo existovat to spravilo pokrok ale nie taky zasadny aby si mohol povedat, ze to moze byt otazka par mesiacov. Mozno este dalsich 10 rokov. Neviem ako to vsetci chapete ale vsetky tie programy robia ludia ktori kopiruju najlepsich fotografov, cize schopny fotograf bude vzdy dalej ako akykolvek program. Mozno za 100 rokov ked tie programy budu programovane umelou inteligenciou... mozno skonci era fotografov.
Zaujimave co tu dokazete popisat.
Pred 10 rokmi ale nebol na to hardware. Preto sa to dostava do praxe az posledne dva roky. Neviem v com moze byt schopnejsi fotograf ako AI. Vsak budes brat len taku fotku aka ti vyhovuje. Ak nevyhovuje, tak zadas ine parametre, vygenerujes znova a zastavis sa, az kym to nebude ono. Potom cosi dorobis vo photoshope a mas krasnu ilustracnu fotku podla tvojho gusta. Takze ja to chapem tak, ze konci era fotografov.
 
gytheio
2023-03-02 17:52:23
príspevok od: Rofo
Pred 10 rokmi ale nebol na to hardware. Preto sa to dostava do praxe az posledne dva roky. Neviem v com moze byt schopnejsi fotograf ako AI. Vsak budes brat len taku fotku aka ti vyhovuje. Ak nevyhovuje, tak zadas ine parametre, vygenerujes znova a zastavis sa, az kym to nebude ono. Potom cosi dorobis vo photoshope a mas krasnu ilustracnu fotku podla tvojho gusta. Takze ja to chapem tak, ze konci era fotografov.
To ako keby si povedal, ze pred 10 rokmi nemohol existovat Ps lebo na to nebol hardware, ked existoval Photoshop tak Al tiez.
Najlepsi priklad aspon podla mna pre fotografov je Portrait Professional - dalej preklad z google - PortraitPro vydala v roku 2006 spoločnosť Anthropics Technology, založená v roku 1997 ako výskumná pobočka Národnej filmovej a televíznej školy Spojeného kráľovstva. Algoritmy, ktoré umožnili softvéru identifikovať črty tváre, posúdiť „atraktívnosť“ a upraviť fotografiu, boli vyvinuté v spolupráci s výskumníkmi z Cambridge University, Oxford University a Manchester University. Program pôvodne vyžadoval aktívne internetové pripojenie na výpočet bodových údajov na tvarovanie tváre, ale presunul sa do samostatného vydania s verziou. Cize to existuje uz 18 rokov.
Nie je to vobec koniec fotografov lebo dobry fotograf je neporovnatelne nasobne lepsi v tom v com je podstata toho programu. Ten program sa zo 100 pokusov 95 krat pomyli, fotograf ani raz a to je ten program najlepsi na trhu.
Je to ako keby si tvrdil, ze je koniec pilotov F1 lebo autonomne auta... skus postavit autonomne auto na start s F1 kto vyhra.
 
Paladin25
2023-03-02 18:22:13
príspevok od: Rofo
Pred 10 rokmi ale nebol na to hardware. Preto sa to dostava do praxe az posledne dva roky. Neviem v com moze byt schopnejsi fotograf ako AI. Vsak budes brat len taku fotku aka ti vyhovuje. Ak nevyhovuje, tak zadas ine parametre, vygenerujes znova a zastavis sa, az kym to nebude ono. Potom cosi dorobis vo photoshope a mas krasnu ilustracnu fotku podla tvojho gusta. Takze ja to chapem tak, ze konci era fotografov.
Aspoň sa reportážna fotografia dočká väčšieho uznania ... tá ostane v rukách človeka... kým to nenafotí autonomny dron
 
blahoslav J B Art
2023-03-02 21:09:26
zanedlho tu bude prva svadba, ktoru nenafoti fotograf, ale fotky vygeneruje umela inteligencia
 
martinmlm
2023-03-02 21:29:30
Ja si myslím, že onedlho budú odpálené EMP, a fotografi vytiahnu zo šuplíkov kinofilmové aparáty.
 
Porubo
2023-03-05 11:37:16
príspevok od: blahoslav J B Art
zanedlho tu bude prva svadba, ktoru nenafoti fotograf, ale fotky vygeneruje umela inteligencia
Tu sa viac bojim toho ze UI bude vyrabat falosne spravy, a s nimi bude stat manipulovat spolocnost po velmi dlhe veky. Nieco ako denne prepisovanie historie a sprav v romane 1984, len technologicky vyspelejsie a tazsie odlisitelne od nezmanipulovanych sprav.
 
blahoslav J B Art
2023-03-05 23:35:26
príspevok od: Porubo
Tu sa viac bojim toho ze UI bude vyrabat falosne spravy, a s nimi bude stat manipulovat spolocnost po velmi dlhe veky. Nieco ako denne prepisovanie historie a sprav v romane 1984, len technologicky vyspelejsie a tazsie odlisitelne od nezmanipulovanych sprav.
do 1989. sme tu mali pracujucu inteligenciu ... teraz tu mame umelu inteligenciu
 
fatality
2023-03-06 10:49:27
kopec veci si nevieme ani predstavit..
https://youtu.be/63yr9dlI0cU
 
seifi
2023-03-06 17:15:22
príspevok od: blahoslav J B Art
do 1989. sme tu mali pracujucu inteligenciu ... teraz tu mame umelu inteligenciu
Hádam by si nechcel, aby pri pracujúcej robotníckej triede bola driemajúca inteligencia ... ?
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované