Nikdy nepublikované portréty slávnych osobností 20. a 30. rokov minulého storočia boli nedávno nájdené v archíve vydavateľstva Condé Nast.
Autorom portrétov Gréty Garbó, Marlene Dietrich (ovej), Katherine Hepburn(ovej) alebo Winstona Churchilla je jeden z najvýznamnejších fotografov histórie otec modernej fotografie - Edward Steichen. Skoro storočné fotografie, ktoré mali byt publikované v časopisoch Voguen a Vanity Fair ležali dlhé roky ukryté v archívnych krabiciach.
Edward Steichen (* 27. marec 1879, Bivange – † 25. marec 1973, West Redding, Connecticut) - americký fotograf, maliar, kurátor fotografického oddelenia Múzea moderného umenia v New Yorku, organizátor umeleckého života.
Okrem portétov významných osobností sa v archíve našli aj fotografie modeliek v šatách od Coco Chanel, Lelonga Schiaparelliho a ďalších slávnych návrhárov vtedajšej doby.
V roku 1881 sa presťahoval z Luxemburska a usadil sa v Hancocku v Michigane, neskôr v Milwaukee vo Wisconsine. Tu sa v roku 1895 začal zaoberať fotografiou. O štyri roky neskôr po prvýkrát vystavoval na fotografickom salóne vo Filadelfii. Študoval výtvarné umenie v Milwaukee, Londýne a v Paríži, kde sa stýkal s umeleckou avantgardou. Rovnako ako fotografia ho však lákalo aj maliarstvo. Pre fotografiu sa definitívne rozhodol až po 1. svetovej vojne. Medzi tým sa zoznámil a spolupracoval aj s americkým fotografom Alfredom Stieglitzom. V roku 1905 spolu založili Galériu 291 v New Yorku, kde vystavovali súbory moderného európskeho umenia. Obaja významne ovplyvnili pohľad na moderné umenie v Spojených štátoch.
"Edward Steichen patrí k najlepším fotografom v celej histórii fotografie. Bol to fotografický Picasso", tvrdí historička umenia Natália Herschdorfer.
V prvom období tvorby sa venoval širokej palete motívov v duchu secesnej a symbolistické poetiky od krajín po portréty a výjavy zo spoločnosti. Po roku 1919 zdokonaľoval techniku čistej fotografie, v tvorbe sa prejavili vplyvy glamouru, novej vecnosti a konštruktivizmu. V rokoch 1917 – 1919 stál v čele fotografického prieskumu americkej armády vo Francúzsku, v rovnakej funkcii pracoval aj v námornictve v Pacifiku.
V období medzi svetovými vojnami pracoval najmä pre časopisy Vogue a Vanity Fair, venoval sa móde a portrétom slávnych osobností (Greta Garbo, Winston Churchill, Charles Chaplin).
V rokoch 1923 – 1938 mal v New Yorku štúdio pre reklamnú a ilustračnú fotografiu. V rokoch 1947 až 1962 bol kurátorom fotografického oddelenia Múzea moderného umenia v New Yorku.
V priebehu štrnástich rokov tu usporiadal 65 výstav. Najväčšia z nich bola v roku 1955 s názvom The Family of Man. Bola predstavená v 40 krajinách a ako uvádzajú oficiálne stránky múzea v Clervaux (Luxembursko) ju navštívilo viac než 9 miliónov osôb.
Jeho posledná výstava mu priniesla slávu a ocenenie Presidential medal of freedom, ktoré mu odovzdal 6. decembra 1963 americký prezident Lyndon Johnson.
Za fotografovanie pre Vanity Fair a Vogue Steichen ročne inkasoval, na tú dobu obrovskú sumu, milión dolárov ročne. Rovnakú sumu zarobil na fotení pre obchodnú klientelu. Spočiatku sa pritom zdalo, že si fotografovaním, ktoré bolo jeho veľkou láskou, nikdy nezarobí. Už pár týždňov po vstupe do módneho biznisu odcestoval 1. triedou do Paríža fotografovať Prížsky módny týždeň. Slávnym sa stal takmer zo dňa na deň.
Edward Steichen, The Pond-Moonlight, gumotlač, 1904
Jeho fotografia The Pond-Moonlight (1904), bola predaná za 2.928.000 USD vo februári 2006 v aukcii Sotheby's New York. Fotografia patrí k raným piktorialistickým dielam. Ide o jednu z prvých skutočne farebých fotografií vytvorených ušľachtilou gumotlačou. Na svete existujú iba tri známe kópie tejto fotografie. V zozname najdrahších fotografií obsadilo toto dielo druhé miesto.
Fotografie skryté dlhé roky v archíve si môžete pozrieť na výstave v Londýnskej The Photographers Gallery
(31 Oct 14 - 18 Jan 15).
Edward Steichen - autoportrét, 1929, (Vanity Fair)
Autor fotografií: Edward Steichen (archiv Condé Nast)
Zdroje:foam.org, wikipedia (redakčne upravené)