Doplním, že tucet naj podľa môjho názoru. Možno nie najlepších, ale takých ktoré vynikali nad ostatné, či sa stali nepísaným etalónom vo svoje kategórii, či reprezentujú dobu, kedy vznikli.
Sú fotoaparáty, ktoré menili históriu, prvá Leica, prvá zrkadlovka, prvá AF zrkadlovka. Ale o tých nebudem písať. Za tie roky, ktoré sa venujem fotografii, mi prešli rukami stovky fotoaparátov. Medzi nimi niektoré zažiarili viac ako tie ostatné. A tu je môj rebríček najlepších a najzaujímavejších fotoaparátov zlatého veku kinofilmu. Prepáčte, ak som vynechal váš obľúbený model. Toto sú fotoaparáty, ktoré oslovili mňa.
Minolta Dynax 7 - ergonomická dokonalosť
Prvé miesto v mojom rebríčku zaujíma najergonomickejšia zrkadlovka všetkých čias Minolta Dynax 7. Jeden z posledných modelov filmových zrkadloviek Minolta bol pre mňa ako blesk z čistého neba. Každá funkcia bola dostupná pomocou manuálnych voličov. Mohli ste mať fotoaparát vypnutý a aj tak ste videli, ako ho máte nastavený. Spôsob merania, zaostrovania, korekcie, expozičný program... A všetko na svojom mieste, tak aby to bolo ihneď k dispozícii.
To ale nie je všetko. Zadnej stene dominoval rozmerný displej (na filmovej zrkadlovke!), ktorý dokázal zobrazovať rozloženie jasu v obraze! Fotoaparát si naviac pamätal expozičné hodnoty zo siedmych filmov, ktoré ste si mohli kedykoľvek pozrieť na displeji alebo ich preniesť do počítača. Film ste mohli kedykoľvek previnúť na ľubovoľné políčko, čo umožňovalo robiť viacnásobné expozície a hlavne prehadzovať nedofotené filmy. Chvíľu ste fotili na diák, chvíľu na negatív, len ste si museli pamätať, koľké políčko filmu bolo posledné. O ďaľších vychytávkach by som vedel ešte dlho písať. Pozornosť konštruktérov k detailom je fenomenálna, kiežby nikto tento fotoaparát urobil v digitálnej podobe. Práve Dynax 7 bola moja posledná filmová zrkadlovka. Zberateľov by mohla zaujať jeho verzia Limited, so zlatými ozdobnými prvkami a zväčšenou pamäťou.
http://www.steves-digicams.com/2001_reviews/maxxum7.html
http://www.jafaphotography.com/maxxum7.htm
Nikon FM2 - mechanická klasika
Legendárny, takmer nezničiteľný mechanický fotoaparát. Nenašli ste na ňom žiadne moderné vychytávky. Všetko sa nastavovalo ručne. Batéria napájala výhradne expozimeter. Závierka pracovala čisto mechanicky a aj bez batérie ste mohli používať celý rozsah expozičných časov. Pre svoju spoľahlivosť a schopnosť pracovať bez zdroja energie sa stal obľúbeným nástrojom expedičných fotografov. Ak chcete začať fotografovať na film, bez barličiek automatického zaostrovania, prevíjania filmu a automatických expozičných programov, je toto určite číslo 1. Fotoaprát sa dočkal aj svojho následovníka, model FM3a ale napriek nesporným kvalitám rovnaký úspech nedosiahol. Doteraz trochu ľutujem, že nikdy nebol v mojej výbave.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_FM2
http://mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonfmseries/fm2/index.htm
Olmypus Mju II. - mydielko ktoré konkurovalo zrkadlovkám
Tento fotoaparát sa predával úplne bežne. Bol to klasický kompakt s automatickým zaostrovaním, prevíjaním filmu, automatickou expozíciou a vstavaným bleskom. Čím bol tak výnimočný, že si vyslúžil miesto v mojej Top 12?. Objektívom! 35 mm objektív so svetelnosťou 2,8 smelo konkuroval objektívom zrkadloviek. Fotoaparát mal elegantný nadšasový dizajn. Vďaka kompaktným rozmerom sa zmestil do vrecka. Naviac bol vyhotovený v prevedení waterproof. Vďaka bodovému meraniu ste mohli fotografovať aj za neštandardných svetelných podmienok. Tento fotoaparát sa stal povinnou výbavou profesionálnych fotografov. Tam, kde vás so zrkadlovkou vyhodili, tam ste mohli smelo fotiť Mjúčkom a vedeli ste, že fotografie budú kvalitné. Osobne som vlastnil jeden kúsok z limitovanej série, ktorý bol opatrený tmavovišňovým metalizovaným lakom, predávaný v zlatej krabici so saténovou výstelkou.
http://camerapedia.wikia.com/wiki/Olympus_mju_II
Nikon F6 - absolútny profík
Labutia pieseň filmovej éry. Posledná kinofilmová zrkadlovka vyrábaná niektorým z hlavných výrobcov. Nikon F6 doviedol koncept profesionálnej kinofilmovej zrkadlovky k dokonalosti. Na tomto fotoaparáte už nie je čo vylepšiť. Hhľadáčik je tak veľký, že takmer musíte otáčať hlavou, aby ste si prezreli celú scénu, hotové domáce kino. Prístroj má mnoho spoločného so súčasnými digitálnymi zrkadlovkami Nikon rady D1/2/3, vrátane i-TTL merania záblesku. S prídavným gripom zváda až 8 obr./s. Dizajn je z dielne svetoznámeho štúdia Guigaro.
http://www.nikon.sk/sk_SK/product/film-cameras/film-slr-camera-f6
Canon EOS 50 - ergonómia aj pre amatérov
Strieborná hranatá zrkadlovka pre pokročilých fotografov ma zaujala ihneď po uvedení na trh. Canon vtedy dominoval nášmu trhu. Výborná ergonómia a bezkonkurenčne rýchle zaostrovanie odsunuli konkurenciu ďaleko za seba. Nikon v tom čase ponúkal ergonomicky nevydarené model F50 a F70, na ktorých sa nastavovanie podobalo skôr hre na Gameboyi. Ovládacie prvky EOS 50 boli poväčšinou mechanické a možno práve týmto modelom sa nechala Minolta inšpirovať pri vývoji svojich Dynaxov. EOS 50 a jeho nástupcovia EOS 30/33 boli pre mňa dlho vzorom toho, ako má dobrá amatérska zrkadlovka vyzerať.
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/eos/eoscamera/EOSElanIIE5055/index.htm
Lomo LC-A - nič moc, ale dal svetu nový smer fotografie
Svojho času som tento fotoaparát vlastnil, ale nevidel som na ňom nič svetoborného. Bol to sovietský kompakt, kópia japonskej Haliny, ktorý mal na východoeurópskych trhoch nahradiť nedostupné západniarské modely. Prečo sa ale tento kazový obyčajný fotoaparát objavil v mojom rebríčku? Pretože už po zvojom zenite dokázal, vďaka partičke nadšencov, definoval nový smer fotografie, ktorý poznáme pod názvom Lomografia. Vďaka ti zato, ty “šmejde”.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lomo_LC-A
Contax G1/G2 - hľadáčikový fotoaparát podľa môjho gusta
Zatiaľ čo Leicy rady M ma nikdy neoslovili, pre ich striedmosť, Contax G2 a aj jeho predchodca G1, boli modely, po ktorých som dlho túžil. Vysoká cena ale bránila splneniu môjho sna. Kombinácia klasického hľadáčikového konceptu s modernými vymoženosťami, to bolo to pravé pre moju náročnú technickú dušu. Automatické prevíjanie, zaostrovanie, expozičné programy, hľadáčik s automatickým korigovaním paralaxy... A tie krásne objektívy! Prosím, vyrobte niečo na spôsob FujiFilmu X100 s výmennými objektívmi, kde by sa tie z Contaxu dali použiť.
http://camerapedia.wikia.com/wiki/Contax_G
Nikon 28Ti a 35Ti - keď primiešate automobilový dizajn
Absolútne skvosty. Hľadáčikové kompakty, ktoré sa u nás nepredávali. Dlhé roky som mal prospekt s nádhernými produktovými fotografiami. Neboli lacné a ani dnes ich nekúpite za bohvieako nízke ceny. Precízne spracovanie a kvalitná optika boli prebité jedným neprehliadnuteľným prvkom. Hornej časti dominovala “automobilová palubovka”. Krásne ručičkové ukazovatele. Keď ste tieto fotoaparáty zapli, bolo to, akoby ste naštartovali športové auto. Nádhera!
http://camerapedia.wikia.com/wiki/Nikon_28Ti
Canon T90 - kozmická loď
Ďaľší z legendárnych fotoaparátov. Bol predzvesťou autofokusovej éry. Zaostrovanie bolo manuálne ale to ostatné dodnes nachádzate na aktuálnych zrkadlovkách. V dobe svojho predstavenia to bol fotoaparát zo stránok vedeckofantastických románov. Keď všetky fotoapráty boli hranaté, Canon priniesol zaoblené krivky od svetoznámeho dizajnéra Luigi Colaniho.
http://www.cameraquest.com/t90.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_T90
Minolta TC-1 - robustnosť nadovšetko
Tak toto bola krásavica! Mimoriadne kvalitne spracovaná kovová tehlička so špičkovým objektívom G-Rokkor 28/3,5 s kruhovou clonou. Fotoaparát, ktorý porazil aj kompakty od Leicy, či Contaxu. Minolta si ale za tento luxusný kúsok nechala riadne zaplatiť. Na dnešnu menu to bolo cez 1000€.
http://www.photoethnography.com/ClassicCameras/index-frameset.html?MinoltaTC1.html~mainFrame
Hasselblad XPan - panoráma s neopakovateľným štýlom
Nie je azda fotograf, ktorého by nelákala panoramatická fotografia. Dnes sa jej môže venovať absolútne každý. Možnosť spájať fotografie v počítači dovoľuje vyskladať panorámu z ľubovoľného fotoaparátu. Niektoré fotoaparáty majú aj špeciálny režim pre plynulé snímanie panoramatických záberov.
Ak ste ale fotili na film, potrebovali ste špeciálny fotoaparát. U nás najrozšírenejší bol sovietský Horizon. Tak ako väčšina sovietských fotoaparátov trpel vysokou poruchovosťou a o nejakom komforte obsluhy se nedalo rozprávať. Kto chcel kvalitu, musel investovať nekresťanské peniaze za Noblex. Hasselblad v spolupráci s FujiFilm ale predstavili inú koncepciu. XPan vyzerá ako mierne predĺžený hľadáčikový fotoaparát s výmennými objektívmi. Umožňoval snímať na kinofilm v klasickom aj panoramatickom formáte. Pre vyznávačov panorámy priniesol dovtedy nevídanú kompaktnosť a komfortnú obsluhu. Vyrába sa dodnes, ale už pod hlavičkou FujiFilm.
http://www.fototheque.com/xpan/
http://harrysproshop.com/Hasselblad_Xpan/hasselblad_xpan.html
Minolta X-300s/X-370 - oslovil masy
Obyčajná mechanická zrkadlovka s elektronicky riadenou závierkou. Predal som ich veľa, ale nemal som k nej žiaden osobný vzťah. K srdcu mi prirástla Minolta XE-1, vyrobená v spolupráci s Leicou, alebo X-700. Napriek tomu ale do zoznamu patrí X-300s. Celeosvetovo je to azda najpredávanejšia mechanická zrkadlovka, ktorá dobre poslúžila miliónom amatérskych fotografov aj v mnohých licenčných modelov. Jednoducho ľudová zrkadlovka. A za to jej veľká vďaka.
http://camerapedia.wikia.com/wiki/Minolta_X-300
Určite sa nájde najmenej tucet ďaľších fotoaparátov, ktoré si zaslúžia našu pozornosť. Možno viac zmenili dejiny fotografovania, ale tieto sú pre mňa tie najzaujímavejšie, takže preto takýto výber...