Hore

Tucet naj kinofilmových fotoaparátov

Doplním, že tucet naj podľa môjho názoru. Možno nie najlepších, ale takých ktoré vynikali nad ostatné, či sa stali nepísaným etalónom vo svoje kategórii, či reprezentujú dobu, kedy vznikli.

Sú fotoaparáty, ktoré menili históriu, prvá Leica, prvá zrkadlovka, prvá AF zrkadlovka. Ale o tých nebudem písať. Za tie roky, ktoré sa venujem fotografii, mi prešli rukami stovky fotoaparátov. Medzi nimi niektoré zažiarili viac ako tie ostatné. A tu je môj rebríček najlepších a najzaujímavejších fotoaparátov zlatého veku kinofilmu. Prepáčte, ak som vynechal váš obľúbený model. Toto sú fotoaparáty, ktoré oslovili mňa.

Minolta Dynax 7 - ergonomická dokonalosť

Prvé miesto v mojom rebríčku zaujíma najergonomickejšia zrkadlovka všetkých čias Minolta Dynax 7. Jeden z posledných modelov filmových zrkadloviek Minolta bol pre mňa ako blesk z čistého neba. Každá funkcia bola dostupná pomocou manuálnych voličov. Mohli ste mať fotoaparát vypnutý a aj tak ste videli, ako ho máte nastavený. Spôsob merania, zaostrovania, korekcie, expozičný program... A všetko na svojom mieste, tak aby to bolo ihneď k dispozícii.

To ale nie je všetko. Zadnej stene dominoval rozmerný displej (na filmovej zrkadlovke!), ktorý dokázal zobrazovať rozloženie jasu v obraze! Fotoaparát si naviac pamätal expozičné hodnoty zo siedmych filmov, ktoré ste si mohli kedykoľvek pozrieť na displeji alebo ich preniesť do počítača. Film ste mohli kedykoľvek previnúť na ľubovoľné políčko, čo umožňovalo robiť viacnásobné expozície a hlavne prehadzovať nedofotené filmy. Chvíľu ste fotili na diák, chvíľu na negatív, len ste si museli pamätať, koľké políčko filmu bolo posledné. O ďaľších vychytávkach by som vedel ešte dlho písať. Pozornosť konštruktérov k detailom je fenomenálna, kiežby nikto tento fotoaparát urobil v digitálnej podobe. Práve Dynax 7 bola moja posledná filmová zrkadlovka. Zberateľov by mohla zaujať jeho verzia Limited, so zlatými ozdobnými prvkami a zväčšenou pamäťou.

http://www.steves-digicams.com/2001_reviews/maxxum7.html

http://www.jafaphotography.com/maxxum7.htm

Nikon FM2 - mechanická klasika

Legendárny, takmer nezničiteľný mechanický fotoaparát. Nenašli ste na ňom žiadne moderné vychytávky. Všetko sa nastavovalo ručne. Batéria napájala výhradne expozimeter. Závierka pracovala čisto mechanicky a aj bez batérie ste mohli používať celý rozsah expozičných časov. Pre svoju spoľahlivosť a schopnosť pracovať bez zdroja energie sa stal obľúbeným nástrojom expedičných fotografov. Ak chcete začať fotografovať na film, bez barličiek automatického zaostrovania, prevíjania filmu a automatických expozičných programov, je toto určite číslo 1. Fotoaprát sa dočkal aj svojho následovníka, model FM3a ale napriek nesporným kvalitám rovnaký úspech nedosiahol. Doteraz trochu ľutujem, že nikdy nebol v mojej výbave.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_FM2

http://mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonfmseries/fm2/index.htm

Olmypus Mju II. - mydielko ktoré konkurovalo zrkadlovkám

Tento fotoaparát sa predával úplne bežne. Bol to klasický kompakt s automatickým zaostrovaním, prevíjaním filmu, automatickou expozíciou a vstavaným bleskom. Čím bol tak výnimočný, že si vyslúžil miesto v mojej Top 12?. Objektívom! 35 mm objektív so svetelnosťou 2,8 smelo konkuroval objektívom zrkadloviek. Fotoaparát mal elegantný nadšasový dizajn. Vďaka kompaktným rozmerom sa zmestil do vrecka. Naviac bol vyhotovený v prevedení waterproof. Vďaka bodovému meraniu ste mohli fotografovať aj za neštandardných svetelných podmienok. Tento fotoaparát sa stal povinnou výbavou profesionálnych fotografov. Tam, kde vás so zrkadlovkou vyhodili, tam ste mohli smelo fotiť Mjúčkom a vedeli ste, že fotografie budú kvalitné. Osobne som vlastnil jeden kúsok z limitovanej série, ktorý bol opatrený tmavovišňovým metalizovaným lakom, predávaný v zlatej krabici so saténovou výstelkou.

http://camerapedia.wikia.com/wiki/Olympus_mju_II

Nikon F6 - absolútny profík

Labutia pieseň filmovej éry. Posledná kinofilmová zrkadlovka vyrábaná niektorým z hlavných výrobcov. Nikon F6 doviedol koncept profesionálnej kinofilmovej zrkadlovky k dokonalosti. Na tomto fotoaparáte už nie je čo vylepšiť. Hhľadáčik je tak veľký, že takmer musíte otáčať hlavou, aby ste si prezreli celú scénu, hotové domáce kino. Prístroj má mnoho spoločného so súčasnými digitálnymi zrkadlovkami Nikon rady D1/2/3, vrátane i-TTL merania záblesku. S prídavným gripom zváda až 8 obr./s. Dizajn je z dielne svetoznámeho štúdia Guigaro.

http://www.nikon.sk/sk_SK/product/film-cameras/film-slr-camera-f6

Canon EOS 50 - ergonómia aj pre amatérov

Strieborná hranatá zrkadlovka pre pokročilých fotografov ma zaujala ihneď po uvedení na trh. Canon vtedy dominoval nášmu trhu. Výborná ergonómia a bezkonkurenčne rýchle zaostrovanie odsunuli konkurenciu ďaleko za seba. Nikon v tom čase ponúkal ergonomicky nevydarené model F50 a F70, na ktorých sa nastavovanie podobalo skôr hre na Gameboyi. Ovládacie prvky EOS 50 boli poväčšinou mechanické a možno práve týmto modelom sa nechala Minolta inšpirovať pri vývoji svojich Dynaxov. EOS 50 a jeho nástupcovia EOS 30/33 boli pre mňa dlho vzorom toho, ako má dobrá amatérska zrkadlovka vyzerať.

http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/eos/eoscamera/EOSElanIIE5055/index.htm

Lomo LC-A - nič moc, ale dal svetu nový smer fotografie

Svojho času som tento fotoaparát vlastnil, ale nevidel som na ňom nič svetoborného. Bol to sovietský kompakt, kópia japonskej Haliny, ktorý mal na východoeurópskych trhoch nahradiť nedostupné západniarské modely. Prečo sa ale tento kazový obyčajný fotoaparát objavil v mojom rebríčku? Pretože už po zvojom zenite dokázal, vďaka partičke nadšencov, definoval nový smer fotografie, ktorý poznáme pod názvom Lomografia. Vďaka ti zato, ty “šmejde”.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lomo_LC-A

http://www.lomography.com/

Contax G1/G2 - hľadáčikový fotoaparát podľa môjho gusta

Zatiaľ čo Leicy rady M ma nikdy neoslovili, pre ich striedmosť, Contax G2 a aj jeho predchodca G1, boli modely, po ktorých som dlho túžil. Vysoká cena ale bránila splneniu môjho sna. Kombinácia klasického hľadáčikového konceptu s modernými vymoženosťami, to bolo to pravé pre moju náročnú technickú dušu. Automatické prevíjanie, zaostrovanie, expozičné programy, hľadáčik s automatickým korigovaním paralaxy... A tie krásne objektívy! Prosím, vyrobte niečo na spôsob FujiFilmu X100 s výmennými objektívmi, kde by sa tie z Contaxu dali použiť.

http://camerapedia.wikia.com/wiki/Contax_G

Nikon 28Ti a 35Ti - keď primiešate automobilový dizajn

Absolútne skvosty. Hľadáčikové kompakty, ktoré sa u nás nepredávali. Dlhé roky som mal prospekt s nádhernými produktovými fotografiami. Neboli lacné a ani dnes ich nekúpite za bohvieako nízke ceny. Precízne spracovanie a kvalitná optika boli prebité jedným neprehliadnuteľným prvkom. Hornej časti dominovala “automobilová palubovka”. Krásne ručičkové ukazovatele. Keď ste tieto fotoaparáty zapli, bolo to, akoby ste naštartovali športové auto. Nádhera!

http://camerapedia.wikia.com/wiki/Nikon_28Ti

http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/htmls/models/compact-images/Nikon35Ti28Ti/Html/index.htm

Canon T90 - kozmická loď

Ďaľší z legendárnych fotoaparátov. Bol predzvesťou autofokusovej éry. Zaostrovanie bolo manuálne ale to ostatné dodnes nachádzate na aktuálnych zrkadlovkách. V dobe svojho predstavenia to bol fotoaparát zo stránok vedeckofantastických románov. Keď všetky fotoapráty boli hranaté, Canon priniesol zaoblené krivky od svetoznámeho dizajnéra Luigi Colaniho.

http://www.cameraquest.com/t90.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_T90

Minolta TC-1 - robustnosť nadovšetko

Tak toto bola krásavica! Mimoriadne kvalitne spracovaná kovová tehlička so špičkovým objektívom G-Rokkor 28/3,5 s kruhovou clonou. Fotoaparát, ktorý porazil aj kompakty od Leicy, či Contaxu. Minolta si ale za tento luxusný kúsok nechala riadne zaplatiť. Na dnešnu menu to bolo cez 1000€.

http://www.photoethnography.com/ClassicCameras/index-frameset.html?MinoltaTC1.html~mainFrame

Hasselblad XPan - panoráma s neopakovateľným štýlom

Nie je azda fotograf, ktorého by nelákala panoramatická fotografia. Dnes sa jej môže venovať absolútne každý. Možnosť spájať fotografie v počítači dovoľuje vyskladať panorámu z ľubovoľného fotoaparátu. Niektoré fotoaparáty majú aj špeciálny režim pre plynulé snímanie panoramatických záberov.

Ak ste ale fotili na film, potrebovali ste špeciálny fotoaparát. U nás najrozšírenejší bol sovietský Horizon. Tak ako väčšina sovietských fotoaparátov trpel vysokou poruchovosťou a o nejakom komforte obsluhy se nedalo rozprávať. Kto chcel kvalitu, musel investovať nekresťanské peniaze za Noblex. Hasselblad v spolupráci s FujiFilm ale predstavili inú koncepciu. XPan vyzerá ako mierne predĺžený hľadáčikový fotoaparát s výmennými objektívmi. Umožňoval snímať na kinofilm v klasickom aj panoramatickom formáte. Pre vyznávačov panorámy priniesol dovtedy nevídanú kompaktnosť a komfortnú obsluhu. Vyrába sa dodnes, ale už pod hlavičkou FujiFilm.

http://www.fototheque.com/xpan/

http://harrysproshop.com/Hasselblad_Xpan/hasselblad_xpan.html

Minolta X-300s/X-370 - oslovil masy

Obyčajná mechanická zrkadlovka s elektronicky riadenou závierkou. Predal som ich veľa, ale nemal som k nej žiaden osobný vzťah. K srdcu mi prirástla Minolta XE-1, vyrobená v spolupráci s Leicou, alebo X-700. Napriek tomu ale do zoznamu patrí X-300s. Celeosvetovo je to azda najpredávanejšia mechanická zrkadlovka, ktorá dobre poslúžila miliónom amatérskych fotografov aj v mnohých licenčných modelov. Jednoducho ľudová zrkadlovka. A za to jej veľká vďaka.

http://camerapedia.wikia.com/wiki/Minolta_X-300

Určite sa nájde najmenej tucet ďaľších fotoaparátov, ktoré si zaslúžia našu pozornosť. Možno viac zmenili dejiny fotografovania, ale tieto sú pre mňa tie najzaujímavejšie, takže preto takýto výber...

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
haplo602
2011-08-17 08:29:01
Karol, prvy krat as zhodneme na uplne vsetkom v clanku ))
 
lu_boss
2011-08-17 08:34:15
...a kde je ruska smena ?


 
transporti686
2011-08-17 08:39:23
Pekný článok, niektorým digi maniakom by som doporučil si aj vyskúšať naživo, čo to je mať film vo foťáku. Inak sa uvažovalo, histogram ani náhľad nebol a fotky tak po mesiaci, podľa toho koľko kto fotil. "no flame"
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2011-08-17 08:43:17
príspevok od: transporti686
Pekný článok, niektorým digi maniakom by som doporučil si aj vyskúšať naživo, čo to je mať film vo foťáku. Inak sa uvažovalo, histogram ani náhľad nebol a fotky tak po mesiaci, podľa toho koľko kto fotil. "no flame"
aleboby stačilo rozdať 512MB karty a fotiť do RAW s dnešnými aparátmi, to si tiež človek rozmyslí
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2011-08-17 08:45:17
príspevok od: lu_boss
...a kde je ruska smena ?


no smena 8M - tá plastová, či aké to malo označenie - to bol stroj
 
vojko
2011-08-17 08:51:13
Zbieram kinofilmové prístroje značky Nikon a Minolta a preto si dovolím nesúhlasiť so zaradením Minolty X-300s do zoznamu. Je to bakelitová hračka, ktorá toho veľa nevydržala. Osobne vlastním dve s poruchami, pričom pri obstaraní boli plne funkčné. X-300, X-370 a X-7A boli na svoju dobu skvelé stroje za dobrú cenu, s ich zaradením by sa dalo súhlasiť. Z klasických Minolt by som do výberu navrhol skôr XD-7/XD-11, XE-1.
 
transporti686
2011-08-17 08:54:07
Mám iba gigovu kartu, ale iba 6MPx, no tak či tak to presahuje omnoho možnosti 36 políčok na filme
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2011-08-17 09:18:49
príspevok od: transporti686
Mám iba gigovu kartu, ale iba 6MPx, no tak či tak to presahuje omnoho možnosti 36 políčok na filme
vyskušaj 5D II alebo D3x
 
transporti686
2011-08-17 09:23:42
príspevok od: Jozef Peniak
vyskušaj 5D II alebo D3x
to je momentálne mimo mojich finančných možností, zatiaľ sa ešte pohrám s filmom a niečo s digitálom a netlačím plagáty, takže MPx pre mňa nehrajú takú závratnú rolu.....
 
furik
2011-08-17 09:38:07
príspevok od: vojko
Zbieram kinofilmové prístroje značky Nikon a Minolta a preto si dovolím nesúhlasiť so zaradením Minolty X-300s do zoznamu. Je to bakelitová hračka, ktorá toho veľa nevydržala. Osobne vlastním dve s poruchami, pričom pri obstaraní boli plne funkčné. X-300, X-370 a X-7A boli na svoju dobu skvelé stroje za dobrú cenu, s ich zaradením by sa dalo súhlasiť. Z klasických Minolt by som do výberu navrhol skôr XD-7/XD-11, XE-1.
Tiez mam x-300s a tiez sa mi pokazila , ale vydrzala toho hodne a bol som z nej nadseny! Bola to moja uplne prva zrkadlovka a ked som ju dostal, skoro som sa posr... od radosti...
 
freeuser
2011-08-17 09:47:34
Mne tam chyba Canon EOS 1V HS a Leica, napriklad M7 alebo MP.
 
mirror
2011-08-17 09:52:35
Hmm, musim sa pochvalit, ze 2 kusky z tychto 10-tich mam. Staru klasiku Nikon FM2 a rusky Lomo LC-A. Veru, cosi filmov som na nich poodkrucal
 
dedo Milan
2011-08-17 10:10:26
ja by som za seba pridal Pentax LX, a dlhú dobu som "žil" s Nikonom FM a bol to krásny čas
 
Crazy41
2011-08-17 10:27:38
Fm2 je podlamna precenovany aparat, F3 alebo FA je omoc lepsi stroj
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2011-08-17 10:35:01
príspevok od: Crazy41
Fm2 je podlamna precenovany aparat, F3 alebo FA je omoc lepsi stroj
a co ti neslúžil k spokojnosti? podla man je genialny a nezničiteľný s dobrým hľadáčikom
 
blasi
2011-08-17 10:39:43
príspevok od: Jozef Peniak
aleboby stačilo rozdať 512MB karty a fotiť do RAW s dnešnými aparátmi, to si tiež človek rozmyslí
minule som sa nad tym zamyslel, ze vazne dat do fotaku kartu s malou kapacitou a fotit. Je to fajn napad, akurat moznost vymazania a znova nafotenia tam je.
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2011-08-17 10:46:44
príspevok od: blasi
minule som sa nad tym zamyslel, ze vazne dat do fotaku kartu s malou kapacitou a fotit. Je to fajn napad, akurat moznost vymazania a znova nafotenia tam je.
ano ale to sa cloveku nechce.. stále mazat tak začne rozmýšľať
 
Crazy41
2011-08-17 10:48:18
príspevok od: Jozef Peniak
a co ti neslúžil k spokojnosti? podla man je genialny a nezničiteľný s dobrým hľadáčikom
nie ale tym ze sa vsetko nastavuje manualne tak to zabera dlhsi cas,na krajinu urcite nevadi ale pre akcne snimky ano,F3 ma clonovu prioritu ,lepsi hladacik a telo bhodne aj do vojny, FA dokonca aj P a S mod a matrix meranie
 
blasi
2011-08-17 11:06:59
príspevok od: Jozef Peniak
ano ale to sa cloveku nechce.. stále mazat tak začne rozmýšľať
mozem suhlasit.

mna napr uz nebavi vysedavat pred PC a vyberat dobre fotky. preto radsej rozmyslam a necvakam o sto sest. na poslednej dovolenke som spravil len cca 30 fotiek. z toho 10 je dokumentacnych - ze aha, takuto sme mali izbu- obcas ma zarazi, ze som nenafotil viac, ale poto msi poviem ze ok, mam toto, a nemusim sa trapit s vyberanim z 300 -400 fotiek...
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2011-08-17 11:07:58
príspevok od: blasi
mozem suhlasit.

mna napr uz nebavi vysedavat pred PC a vyberat dobre fotky. preto radsej rozmyslam a necvakam o sto sest. na poslednej dovolenke som spravil len cca 30 fotiek. z toho 10 je dokumentacnych - ze aha, takuto sme mali izbu- obcas ma zarazi, ze som nenafotil viac, ale poto msi poviem ze ok, mam toto, a nemusim sa trapit s vyberanim z 300 -400 fotiek...
bingo!
 
Matej_Hlbocan
2011-08-17 11:54:20
fuu, ten hasselblad zaujímavý kúsok
 
panpriatel
2011-08-17 12:09:42
Namiesto olympusu mju II by som tam dal urcite olympus xa.
A velmi mi tam chyba contax/kiev (I,II,IIaIII,IIIa) to su krasne fotaky.... Najpresnejsi rangefinder... Lepsi ako leice i ked...
A leica m6,m7? hmmm Plastove blbosti su moznoze pre dakoho ok ale hovorit o nich ako o naj fotakoch... hmm.
 
panpriatel
2011-08-17 12:12:37
Nuz a len pre vysvetlenie ma podla mna olympus mju II najdebilnejsi program automatiky...
vetsinu casu foti na plnu dieru... Hmmm... Pre mna nic moc.
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2011-08-17 12:34:31
príspevok od: panpriatel
Namiesto olympusu mju II by som tam dal urcite olympus xa.
A velmi mi tam chyba contax/kiev (I,II,IIaIII,IIIa) to su krasne fotaky.... Najpresnejsi rangefinder... Lepsi ako leice i ked...
A leica m6,m7? hmmm Plastove blbosti su moznoze pre dakoho ok ale hovorit o nich ako o naj fotakoch... hmm.
to je vec názoru - v tomto prípade Karolovho, nehrá sa tu na žiadnu objektivitu, no s tymi plastovými blbostami fotí dnes kvantum ľudí, contax som u nikoho z mojich študentov nevidel, zato lomo a diana to je priam šialenstvo
 
bobo01
2011-08-17 12:38:16
Minolta Dynax 7 - mám ju doma aj s digitálnym nástupcom ako nostalgickú spomienku na nenávratnú minulosť. Do zbierky mám ešte aj Minoltu X-700 a SRT 101, s ktorou som začínal. Nedávno som prestúpil do tábora Nikonu a musím povedať, že by sa Nikon mohol trochu inšpirovať rozložením ovládacích prvkov z Dynax 7ky. Všetko potrebné je na dosah palca pravej ruky a ukazovákom si na rolery všetko prestavil. Absolútna paráda!!!
 
istvic
ocenenie redakciou 2011-08-17 12:44:27
ja mam Contax RTS a neviem si ho vynachvalit
 
Rastibor
2011-08-17 13:43:17
Pekny kus nostalgie .... k tej EOS 50 by som len dodal, ze to bola asi prva zrkadlovka s eye control focus-om. Tuto vychytavku by som na modernych zrkadlach naozaj privital. Bolo by zaujimave vediet preco s tym Canon tolko otala?
 
Corvus
2011-08-17 14:38:58
príspevok od: panpriatel
Nuz a len pre vysvetlenie ma podla mna olympus mju II najdebilnejsi program automatiky...
vetsinu casu foti na plnu dieru... Hmmm... Pre mna nic moc.
a pre mna naopak super. pri mojom foteni chcem vacsinou mensiu dof a kratsie casy.. .takze je to relativne.... mne naopak nesedi z roznych dovodov XA, a oly rangefinder som zvolil 35 RD, ale ved to vies...
 
trnavsky
2011-08-17 15:01:56
príspevok od: Rastibor
Pekny kus nostalgie .... k tej EOS 50 by som len dodal, ze to bola asi prva zrkadlovka s eye control focus-om. Tuto vychytavku by som na modernych zrkadlach naozaj privital. Bolo by zaujimave vediet preco s tym Canon tolko otala?
V nových modeloch najprv opravuje, čo sa predtým nepodarilo, a až potom zo šuplíka postupne vyťahuje vychytávky - treba mať v rezerve, s čím zaujme nabudúce..však to vieme, robia to všetci.
 
Rastibor
2011-08-17 15:03:31
príspevok od: Matej_Hlbocan
fuu, ten hasselblad zaujímavý kúsok
...myslim, ze som ho videl v jednom nemenovanom obchodiku v BA starom meste
 
skokanix
2011-08-17 15:13:03
príspevok od: Rastibor
Pekny kus nostalgie .... k tej EOS 50 by som len dodal, ze to bola asi prva zrkadlovka s eye control focus-om. Tuto vychytavku by som na modernych zrkadlach naozaj privital. Bolo by zaujimave vediet preco s tym Canon tolko otala?
Aj EOS 5-ka ju mala (má).Filmová zrkadlovka by mala byť asi taká povinná fotoškola pre každého kto sa chce fotke aspoň ako-tak venovať minimálne amatérsky ale je tu aj veľa príspevkov od ludí s otázkami akú optiku,clonu či ISO na fotenie svadby,trocha silná káva.Prepáčte,trocha som odbočil
 
drummer54
2011-08-17 16:06:26
Zaujimavy clanok Karol, celkom ma zaujal, nakolko mi uz dlhsi cas vrta v hlave kupa dobreho filmoveho fotoaparatu. Uvital by som, keby sem pribudli aj dalsie clanky o filmovych - klasickych aj stredoformatovych fotoaparatoch.
 
freeuser
2011-08-17 16:21:49
príspevok od: Rastibor
...myslim, ze som ho videl v jednom nemenovanom obchodiku v BA starom meste
Aj ja som ho videl, ale cena bola tusim okolo 1400€.
 
transporti686
2011-08-17 16:42:16
príspevok od: freeuser
Aj ja som ho videl, ale cena bola tusim okolo 1400€.
Canon eos 5 mám a ešte na ňu stále fotím, bol a je to veľmi slušný foťák, eye control je výborná vec, je to ale robustná zrkadlovka a aj o dosť ťažšia oproti napr. amatérskej canon eos 300, ja skôr riešim dilemu, že nosiť digi zrkadlo plus film canon eos 5 je celkom slušná váha plus objektívy, canon eos 300 má tak polovičnú váhu, ale odbočil som trocha.
 
panpriatel
2011-08-17 16:59:08
príspevok od: Jozef Peniak
to je vec názoru - v tomto prípade Karolovho, nehrá sa tu na žiadnu objektivitu, no s tymi plastovými blbostami fotí dnes kvantum ľudí, contax som u nikoho z mojich študentov nevidel, zato lomo a diana to je priam šialenstvo
plastovymi blbostami som myslel skor ten dynax, eos, T90 a tak.... Ale ok :0)
 
transporti686
2011-08-17 17:19:59
príspevok od: panpriatel
plastovymi blbostami som myslel skor ten dynax, eos, T90 a tak.... Ale ok :0)
aj čo sa týka plastu, tak je plast a plast, kvalita môže byť rozdielna a keby napr. taký canon eos mal byť s materiálov ako napr. praktika alebo iné kováky tak neviem........dnes napr. nájdeš kopu objektívov, ktoré sú s plastu a vnútro a optiku majú kvalitnú ich váha sa nedá porovnať s váhou kvalitných objektívov minulej doby, kedysi som držal v ruke kamarátov MF objektív 500mm s kovovou clonou a to bola iná vaha
 
Mattvo
2011-08-17 17:20:24
Super článok. Mňa ako mladého celkom zaujímajú tieto ohliadnutia do minulosti, lebo keď frčali analógy ja som si pomaly ešte cucal palec a toto priblíženie je fajn
Karol, ale nemohol by si niečo spraviť takéto aj o objektívoch lebo analógové foťáky aj vďaka tebe už celkom poznám, ale objektívy ( nejakú tu TOP ) zatiaľ ešte nie a myslím, že tu na e-phote nič také zatiaľ nie je, alebo sa mýlim?
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2011-08-17 17:23:05
príspevok od: vojko
Zbieram kinofilmové prístroje značky Nikon a Minolta a preto si dovolím nesúhlasiť so zaradením Minolty X-300s do zoznamu. Je to bakelitová hračka, ktorá toho veľa nevydržala. Osobne vlastním dve s poruchami, pričom pri obstaraní boli plne funkčné. X-300, X-370 a X-7A boli na svoju dobu skvelé stroje za dobrú cenu, s ich zaradením by sa dalo súhlasiť. Z klasických Minolt by som do výberu navrhol skôr XD-7/XD-11, XE-1.
Neviem, ci si soi to dobre precital, toto nie je zoznam najkvalitnejsich a najlepsich fotakov, je to zmas roznych naj. Ja som mal X-700 aj EX-1, do tohto zoznamu som ale dal X-300 pre jej vyznam a nie kvalitu.
 
vojko
2011-08-17 18:51:29
príspevok od: Karol Srnec
Neviem, ci si soi to dobre precital, toto nie je zoznam najkvalitnejsich a najlepsich fotakov, je to zmas roznych naj. Ja som mal X-700 aj EX-1, do tohto zoznamu som ale dal X-300 pre jej vyznam a nie kvalitu.
Zrejme sa nechápeme. Takže ešte raz a po lopate. Minolta X-300 a X-300s sú dve odličšné kamery. X-300 je poctivá, kovová zrkadlovka vyrábaná prevažne v Japonsku a neskôr v Malazyi. Na niektorých trhoch sa predávala aj pod označením X-370 a X-7A. So zaradením X-300 (alias X-370 alias X-7a) do zoznamu naj súhlasím. X-300s je plastová sračka (zvonku aj z vnútra) vyrábaná prevážne v Číne kvôli redukcii nákladov.
 
vojko
2011-08-17 19:07:30
príspevok od: vojko
Zrejme sa nechápeme. Takže ešte raz a po lopate. Minolta X-300 a X-300s sú dve odličšné kamery. X-300 je poctivá, kovová zrkadlovka vyrábaná prevažne v Japonsku a neskôr v Malazyi. Na niektorých trhoch sa predávala aj pod označením X-370 a X-7A. So zaradením X-300 (alias X-370 alias X-7a) do zoznamu naj súhlasím. X-300s je plastová sračka (zvonku aj z vnútra) vyrábaná prevážne v Číne kvôli redukcii nákladov.
Aby som to teda nekomplikoval. V článku by teda bolo potrebné urobiť dve úpravy. Z nadpisu "Minolta X-300/X-300s/X-370 - oslovil masy" vyhodiť "/X-300s", vymeniť fotku (dať tam fotku X-300/X-370/X-7A) a vybavené.

Mimochodom, Minolta EX-1 neexistuje, keď už, tak Minolta XE-1 (alias XE/XE-7). Ale to len tak na okraj.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2011-08-17 19:43:09
príspevok od: vojko
Zrejme sa nechápeme. Takže ešte raz a po lopate. Minolta X-300 a X-300s sú dve odličšné kamery. X-300 je poctivá, kovová zrkadlovka vyrábaná prevažne v Japonsku a neskôr v Malazyi. Na niektorých trhoch sa predávala aj pod označením X-370 a X-7A. So zaradením X-300 (alias X-370 alias X-7a) do zoznamu naj súhlasím. X-300s je plastová sračka (zvonku aj z vnútra) vyrábaná prevážne v Číne kvôli redukcii nákladov.
Ano mas pravdu. Napriek tomu trvam na zaradeni aj s tou koncovkou s.
 
julo kotus
2011-08-18 08:35:56
Najviac spomínam na Voigtländer Bessa R3A, Nikon FM3A a Nikon F100. Nech žije analóg!
 
haplo602
2011-08-18 09:41:23
príspevok od: drummer54
Zaujimavy clanok Karol, celkom ma zaujal, nakolko mi uz dlhsi cas vrta v hlave kupa dobreho filmoveho fotoaparatu. Uvital by som, keby sem pribudli aj dalsie clanky o filmovych - klasickych aj stredoformatovych fotoaparatoch.
popytaj sa v analogovej skupine, ludia ti poradia.
 
haplo602
2011-08-18 09:42:24
príspevok od: vojko
Aby som to teda nekomplikoval. V článku by teda bolo potrebné urobiť dve úpravy. Z nadpisu "Minolta X-300/X-300s/X-370 - oslovil masy" vyhodiť "/X-300s", vymeniť fotku (dať tam fotku X-300/X-370/X-7A) a vybavené.

Mimochodom, Minolta EX-1 neexistuje, keď už, tak Minolta XE-1 (alias XE/XE-7). Ale to len tak na okraj.
okrem kvality materialov bol nejaky rozdiel medzi s a non-s ? myslim tym ovladanie, expozicne rezimy/algoritmy atd ? ak nie tak nevidim problem aby boli spolu.
 
tinmark
2011-08-18 12:58:15
Nechapem, preco tam nie je Leica M3 - v tej dobe revolucny fotak, ktoremu sa kvalitativne maloktory v historii vyrovnal(ak vobec)…
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2011-08-18 13:26:50
príspevok od: tinmark
Nechapem, preco tam nie je Leica M3 - v tej dobe revolucny fotak, ktoremu sa kvalitativne maloktory v historii vyrovnal(ak vobec)…
Odpoved je jednoducha, pretoze to ni je tvoj zoznam, ale moj.
 
vojko
2011-08-18 13:30:31
príspevok od: haplo602
okrem kvality materialov bol nejaky rozdiel medzi s a non-s ? myslim tym ovladanie, expozicne rezimy/algoritmy atd ? ak nie tak nevidim problem aby boli spolu.
1. X-300s je nastupcom X-300, cize sa nejedna o identicky stroj
2. X-300s ma v principe rovnaku funkcnost ako X-300, plus dokonca navyse:
- v hladaciku vidiet nastavenu clonu
- na zadnej stene je okienko pre zistenie, aky film je vlozeny v pristroji
- ma DOF tlacitko

Takze podla tvojej logiky nie je problem, aby boli spolu. Potom by nemal byt problem dat dokopy FM2 a FM3a, vsak FM3a ma vsetko co FM2 + kopec veci navyse a este k tomu je urobeny z podobnych materialov.
Alebo podla tvojej teorie: postavim dva domy, rovnake clenenie, rovnaka vybava, akurat, ze jeden bude mat steny z papundekla a plechovu strechu a druhy bude murovany s kvalitnou skridlou. Das ich tiez do rovnakej kategorie? Das ich tiez spolu? Pochybujem.
 
vojko
2011-08-18 13:43:33
príspevok od: vojko
1. X-300s je nastupcom X-300, cize sa nejedna o identicky stroj
2. X-300s ma v principe rovnaku funkcnost ako X-300, plus dokonca navyse:
- v hladaciku vidiet nastavenu clonu
- na zadnej stene je okienko pre zistenie, aky film je vlozeny v pristroji
- ma DOF tlacitko

Takze podla tvojej logiky nie je problem, aby boli spolu. Potom by nemal byt problem dat dokopy FM2 a FM3a, vsak FM3a ma vsetko co FM2 + kopec veci navyse a este k tomu je urobeny z podobnych materialov.
Alebo podla tvojej teorie: postavim dva domy, rovnake clenenie, rovnaka vybava, akurat, ze jeden bude mat steny z papundekla a plechovu strechu a druhy bude murovany s kvalitnou skridlou. Das ich tiez do rovnakej kategorie? Das ich tiez spolu? Pochybujem.
Opravujem sa, X-300s nema DOF tlacitko a nema ho ani X-370s (co je zase iny stroj). DOF tlacitko ma X-9, co je velmi podobny stroj ako X-300s.
 
vojko
2011-08-18 13:44:45
príspevok od: Karol Srnec
Odpoved je jednoducha, pretoze to ni je tvoj zoznam, ale moj.
Hej to uz sme zistili.
 
haplo602
2011-08-18 15:00:47
príspevok od: vojko
1. X-300s je nastupcom X-300, cize sa nejedna o identicky stroj
2. X-300s ma v principe rovnaku funkcnost ako X-300, plus dokonca navyse:
- v hladaciku vidiet nastavenu clonu
- na zadnej stene je okienko pre zistenie, aky film je vlozeny v pristroji
- ma DOF tlacitko

Takze podla tvojej logiky nie je problem, aby boli spolu. Potom by nemal byt problem dat dokopy FM2 a FM3a, vsak FM3a ma vsetko co FM2 + kopec veci navyse a este k tomu je urobeny z podobnych materialov.
Alebo podla tvojej teorie: postavim dva domy, rovnake clenenie, rovnaka vybava, akurat, ze jeden bude mat steny z papundekla a plechovu strechu a druhy bude murovany s kvalitnou skridlou. Das ich tiez do rovnakej kategorie? Das ich tiez spolu? Pochybujem.
FM2 a FM3A sa nedaju porovnavat. ale situacia s X-300 a X-300s je rovnaka ako napriklad Canony 400/450/500 atd ... proste modelovy rad ktory sa medzi generaciami lisi minimalne.
 
martinkaluza
2011-08-18 15:28:16
Pekne kusky

Akurat mi tu chyba par kuskov ako Hasselblad 500 (ten je predsalen rozsirenejsi a uznavanejsie ako Xpan) a myslim ze od Canonu taky EOS 3 je trieda sama o sebe a mal tu byt spomenuty podla mna.
 
tinmark
2011-08-18 20:25:22
príspevok od: martinkaluza
Pekne kusky

Akurat mi tu chyba par kuskov ako Hasselblad 500 (ten je predsalen rozsirenejsi a uznavanejsie ako Xpan) a myslim ze od Canonu taky EOS 3 je trieda sama o sebe a mal tu byt spomenuty podla mna.
Hasselblad 500 nie je kinofilmovy, ale stredoformatovy
 
vojko
2011-08-19 06:50:48
príspevok od: haplo602
FM2 a FM3A sa nedaju porovnavat. ale situacia s X-300 a X-300s je rovnaka ako napriklad Canony 400/450/500 atd ... proste modelovy rad ktory sa medzi generaciami lisi minimalne.
To nikam nevedie to nase natahovanie, to nema zmysel. Uz nebudem reagovat..
 
Rajo
2011-08-19 19:13:39
nedavno som v supliku nasiel to mjucko (v mojom pripade s nazvom Stylus Epic), tak rozmyslam ci nekupim jeden film a nevyskusam aj ten analog
 
total empty
2011-08-20 00:00:16
príspevok od: Karol Srnec
Odpoved je jednoducha, pretoze to ni je tvoj zoznam, ale moj.
Ja som kedisi v minulom tisícročí (80roky) začínal zo ZENIT 11 a objektívom HELIOS-44-M-4,čisto manuálny železný ruský stroj,potom som sa tomu nejak nevenoval až po roku 2000 som prešiel na prvé digi kompakty-čo kvalitou boli pre mňa dosť sklamaním.
Súčasnosť je už o inom.
Zaujímalo by ma Vaš názor a postrehy na tie mašinky,viem že potom sa robili novšie verzie aj z nejakou elektronikou a tak. Vtedy sme si nemohli ani veľa dovoliť kúpiť,nieto ešte nejaký foťák zo zahraniča.Vtedy boli iné časy.
 
hall
2011-08-20 09:47:47
príspevok od: total empty
Ja som kedisi v minulom tisícročí (80roky) začínal zo ZENIT 11 a objektívom HELIOS-44-M-4,čisto manuálny železný ruský stroj,potom som sa tomu nejak nevenoval až po roku 2000 som prešiel na prvé digi kompakty-čo kvalitou boli pre mňa dosť sklamaním.
Súčasnosť je už o inom.
Zaujímalo by ma Vaš názor a postrehy na tie mašinky,viem že potom sa robili novšie verzie aj z nejakou elektronikou a tak. Vtedy sme si nemohli ani veľa dovoliť kúpiť,nieto ešte nejaký foťák zo zahraniča.Vtedy boli iné časy.
Zenit ET mam dodnes a pamatam sa na casy, ked som s nim fotil v Lomnickom sedle pri -30 stupnoch. Obcas mam nutkanie tam zalozit film a vyblaznit sa na cistom manuali. Vlastne sa skontrolovat, ako ten blazinec s Av, Tv, ISO zvladame bez pomoci procesorov Digic.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2011-08-20 10:10:47
príspevok od: total empty
Ja som kedisi v minulom tisícročí (80roky) začínal zo ZENIT 11 a objektívom HELIOS-44-M-4,čisto manuálny železný ruský stroj,potom som sa tomu nejak nevenoval až po roku 2000 som prešiel na prvé digi kompakty-čo kvalitou boli pre mňa dosť sklamaním.
Súčasnosť je už o inom.
Zaujímalo by ma Vaš názor a postrehy na tie mašinky,viem že potom sa robili novšie verzie aj z nejakou elektronikou a tak. Vtedy sme si nemohli ani veľa dovoliť kúpiť,nieto ešte nejaký foťák zo zahraniča.Vtedy boli iné časy.
Zenity su uplne sroty. Chvala bohu, ze na fotografovanie staci dobry film a objektiv. V tej dobe ale ine fotaky neboli a tak mame na ne nostalgicke spomienky, pretoze nas sprevadzali nasim detstvom, rovako ako mnozstvo inych ruskych, ci nemeckych nepodarkov.
Dnes uz nema zmysel zacat na Zenitoch fotit, ked su bazare plne kvalitnych fotakov za super ceny.
 
transporti686
2011-08-20 12:55:50
príspevok od: Karol Srnec
Zenity su uplne sroty. Chvala bohu, ze na fotografovanie staci dobry film a objektiv. V tej dobe ale ine fotaky neboli a tak mame na ne nostalgicke spomienky, pretoze nas sprevadzali nasim detstvom, rovako ako mnozstvo inych ruskych, ci nemeckych nepodarkov.
Dnes uz nema zmysel zacat na Zenitoch fotit, ked su bazare plne kvalitnych fotakov za super ceny.
V dobe filmu naozaj platilo, že mať dobrý film, kvalitný objektív, mať zmysel pre fotku a čakať na dobré svetlo bolo základom úspechu. Telo (fotoaparát, zrkadlovka) nehrala až takú rolu, samozrejme vychytávky typu bodové meranie, predsklopenie zrkadla atď mali len lepšie prístroje, no dalo sa žiť aj bez toho a išlo to. Týmto nechcem povedať, že to nie je základ úspechu aj dnes, no dnes sa toho dá dosť opraviť, ak to nie je úplne ono.
 
Kapustin
2011-08-22 01:06:07
Ešte zhruba pred dvoma rokmi som vlastnil Nikon F6 (objektívy Voigtländer 20/3,5, 40/2,8 a Tamron 180/3,5) - to bola absolútne vysnená kombinácia (optika výborná a mechanika - o tej netreba vôbec diskutovať! - predal som to potom všetko na Ebay-i a prestúpil na digitál - dosť neskoro, čo?). Ale len ten pocit držať takýto stroj v rukách, to je niečo úžasné. A človek ozaj rozmýšľal, kedy cvakne. Nebyť toho, že málokto (na slovensku asi nikto) vie dostať z filmu to, čo sa na ňom naozaj nachádza, možno ešte stále fotím analógovo (v Mníchove mi spravili z kinofilmu fotku rozmerov 1,2 x 1,8 metra - vo fantastickej kvalite!!!). Z tohto zoznamu stoja podľa mňa za spomenutie už len Nikon FM2 (3A), Hasselblad XPan a Minolta Dynax 7.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia