Výraz bokeh je vo fotografii zaužívaný. Pochádza z japonského „boke", čo znamená rozostrený, rozmazaný. Bokeh je teda rozostrená časť fotografie, čiže tá časť v obraze, ktorá leží mimo rovinu ostrosti. Kvalita bokehu je ťažko definovateľná charakteristika objektívu. Hovorí o estetických kvalitách rozostrených častí obrazu, no každý si pod estetickou kvalitou predstaví niečo iné.
Vo všeobecnosti sa považuje za príjemný bokeh taký, ktorý jemne prekreslí prechody zo svetiel do tieňov a z jednej farby do druhej. Hovoríme tak o hladkom a nerušivom bokehu. Ak sú prechody ostré a z rozmazaných svetiel či kontrastných prechodov vznikajú zvláštne útvary pomerne výrazných siluet, hovoríme o rušivom, nie veľmi kvalitnom bokehu.
Skontrolujte si teda pred kúpou objektív aj z tohto pohľadu. Táto charakteristika objektívu má oveľa väčší vplyv na výsledné podanie obrazu ako jeho rozlíšenie či ostrosť.
Pri portréte je bokeh rozhodujúci. Pevné portrétne objektívy sú prispôsobené na izolovanie portrétovaného od okolia. (Foto: Julo Kotus, hore: Nikon FA + Nikkor 85 f1,8, Ilford XP2 Super; dole: Nikon D300 + Nikkor 85 f1,8) |
Najdôležitejší je kvalitný bokeh u portrétnych skiel (krátkych teleobjektívov), keďže pri fotografovaní portrétu väčšinou chceme izolovať objekt od okolia a sústrediť tak naň pozornosť. Podobne je to v prípade silných teleobjektívov a makroobjektívov.
Makroobjektívy a silné teleobjektívy sa využívajú na oddelenie objektu od pozadia. Ich bokeh je veľmi dôležitý. Výrobcovia to vedia a bokeh u týchto objektívov je hladký. |
No ak fotografujete momentky zo života, kvalitná charakteristika bokehu vám bude spríjemňovať vaše fotografie, aj keď fotografujete 50mm alebo 35mm objektívom. Veď si len predstavte, že sedíte v pube a za fotografovanou osobou sú samé lesklé predmety (fľaše, poháre...), svetlá... Ak chcete, aby sa vám v nich osoba „nestratila", potrebujete ju od pozadia aspoň trochu izolovať. Dosiahnete to zvolením maximálnej clony (čo najnižšie clonové číslo). A tu nastáva situácie, kedy chcete, aby aj váš relatívne širokouhlý objektív vedel dostatočne a príjemne rozostriť pozadie. Pre nedostatok miesta nemôžete predsa použiť teleobjektív, keďže nemáte kam ustúpiť.
Pevný objektív dokázal priznať pozadie, ktoré je zároveň jemne rozostrené a neruší hlavný objekt. |
Nikon D300 + Nikkor 85 f1,8 rozostril pozadie natoľko, že postavy vzadu už nerušia hlavnú postavu, Nikkor 35 f2 to v tomto prípade nedokázal. (Foto: Julo Kotus) |
Rada znie: Majte so sebou svetelný pevný objektív, napr. 35mm f1,8 (f2) alebo 50mm f1,4 (1,8). Objektívy s pevnou ohniskovou vzdialenosťou dokážu kvalitnejšie podať rozostrené časti v obraze ako zoomy a to hneď z dvoch dôvodov:
- sú svetelnejšie (platí pravidlo - čím väčšia clona, tým menšia hĺbka ostrosti)
- majú jednoduchšiu konštrukciu (čím menej prvkov v optickej sústave, tým krajší bokeh)
Ďalšou vlastnosťou objektívov, ktorá vplýva na kvalitu bokehu je počet a tvar lamiel clony v objektíve. Čím je počet lamiel väčší, tým vytvárajú pravidelnejší kruhový otvor v objektíve, cez ktorý dopadá svetlo na senzor alebo film. Rozptylové krúžky tak nadobúdajú tvar tejto clony. Budú pravidelnejšie a hladšie, ak bude clona čo najviac podobná kruhu. Kruhový tvar clony je možné dosiahnuť aj použitím zakrivených lamiel, ktoré vytvoria kruh, aj keď ich počet nie je vysoký.
Typický počet lamiel clony v objektíve je 7, 8, 9. Pri starších objektívoch aj 5.
Bokeh s kruhovými rotptylovými bodmi dosiahnutý zaoblenými lamelami. |
Bokeh so 7-uholníkovými rotptylovými bodmi spôsobený 7 rovnými lamelami clony |
Predpoklady pre hladký a estetický bokeh budú mať teda svetelné objektívy, s čo najväčším počtom lamiel clony a s lamelami oblého tvaru. A vo všeobecnosti platí, že krajší bokeh majú pevné ohniská ako transfokátory.
Kvalita bokehu je však subjektívna záležitosť. Tento tip redakcie iba upriamuje pozornosť na (podľa mňa) najdôležitejšiu optickú charakteristiku objektívu. Na obrázku vám nikto nebude počítať, koľko čiar rozlíši váš objektív, ale akým celkovým dojmom pôsobí, ako nechá vyniknúť hlavný objekt...
Pred kúpou objektívu si teda vyskúšajte podanie rozostrených častí.