Aj v ére digitálnej fotografie, kedy máme k dispozícii veľmi široké možnosti dodatočných úprav v rámci postprocessingu, majú klasické filtre svoje opodstatnenie.
Použitie tzv. softvérových filtrov znamená v podstate umelý zásah do digitálnych dát a má za následok aj istú degradáciu obrazu.
Klasické filtre uplatňujú svoj účinok optickou cestou a ešte predtým, než je obraz zaznamenaný, preto majú prirodzenejší účinok. Ďalšou ich výhodou je, že pri nasadení filtra na objektív vidíme vopred jeho účinok. Umožní to ihneď urobiť prípadné korekcie, alebo tvorivé zásahy tak, aby sme dosiahli presne svoj zámer.
Nezanedbateľným faktom môže byť aj značná úspora času. Pri použití filtra v teréne je po exponovaní fotografia z tohto pohľadu prakticky hotová (ak odmyslíme RAW-konverziu a štandardný postprocessing). Pri značnom množstve záberov s rovnakým filtrom nemusíme tráviť dlhé hodiny navyše pred obrazovkou počítača kvôli ich softvérovému napodobňovaniu. A nakoniec si treba pripomenúť aj to, že presný a prirodzený účinok niektorých filtrov nie je možné vytvoriť v počítači vôbec (napríklad polarizačný filter).
Na druhej strane existujú aj situácie, kedy je simulácia účinku filtra v počítači opodstatnená. Niekedy sa hodí selektívne uplatnenie nejakého efektu, čo je možné len v rámci postprocessingu. Alebo sa fotografuje napríklad krajina, kde nad horizontom vyčnieva nejaká vysoká veža - šedý prechodový filter použitý pri fotografovaní stmaví oblohu vrátane tejto veže, ale v počítači je možné pri stmavení oblohy tento problém obísť. Aj v prípade rozsiahlejších grafických úprav a tvorbe tzv. fotografiky, keď sú dodatočné zásahy aj tak značné, môže byť jednoduchšie zahrnúť do tohto procesu aj prípadnú aplikáciu filtrov. To už sme ale v inom svete, ďaleko od snahy vytvárania prirodzene pôsobiacich fotografií.
V každom prípade však platí, že pokiaľ je možné použiť „optický" filter, dosiahneme pomocou neho z hľadiska kvality výstupu lepšie a prirodzenejšie výsledky, než jeho simuláciou v počítači.
Podrobnejšie sa o filtroch dočítate v príslušnej sekcii našej fotoškoly.