Na svojej ceste sa azda každý fotograf stretol s prvkami okolia, ktoré mu akosi nesedeli. Viac, či menej sa mu ich podarilo prekonať a napriek všetkému cvaknúť mačiatko, či kvitnúci kvietok. To ale ešte nevedel, čo všetko ho čaká za plotom vlastnej záhradky.
Svetlo
Akoby boli fotóny vždy na vine. Keď je ho málo, zúfalý fotograf pretáča koliesko a dúfa, že by sa predsa len hodnoty citlivosti mohli pohnúť ešte kúsok vyššie, otvára clonu objektívu div ho neroztvorí celý a sype prášky na upokojenie, aby udržal aj tú prepotrebnú pätinu sekundy. V opačnom prípade zas vyťahuje z brašne všetko, čo sa i len náznakom podobá na filter a bez ohľadu na jeho druh, farbu a čistotu sa ho snaží natlačiť na rúru, ktorá kedysi bývala objektívom. V najhoršom prípade príde rad i na sáčik z desiaty. Technická kvalita? Ale kdeže, ja predsa potrebujem správne exponovať.
Nevideli ste tadiaľto prechádzať nejaké svetlo?
Ľudia
Tieto potvory sú nočnou morou fotografa, najmä svadobného reportéra, ktorý si v mnohých prípadoch najíma ďalšieho asistenta iba kvôli tomu, aby mu lopatou na sneh odhŕňal zo scény divákov cvakajúcich svojimi oblými antibakteriálnymi mydielkami. Architektonista snažiaci sa zachytiť überčisté línie vysnívaného modernistického betónového diela v exotickom severskom mestečku, zase naráža na urputný odpor ľudí, ktorí musia just používať verejné priestranstvo miesto usporiadaného a slušného pohybu kanálmi.
Prišiel som skontrolovať vašu kompozíciu.
Počasie
Sibírske zimy, aké sa u nás v posledných desaťročiach zvyknú vyskytovať, už priviedli mnohých svetlomalebníkov k mnohomesačnému pobytu v psychiatrickom ústave. S doráňanými kĺbmi, otlčenými o ťažké a chladné oceľové nohy statívu, sa ich tisíce vydávali na spätnú cestu z hory potom, ako o tretej ráno vyliezali spotení z postele, aby stihli východ veľkej oranžovej gule. Zima však nie je jediným teplotným nepriateľom fotografa. Tých, ktorí si v dobrej nádeji nakúpili čínske externé blesky, počas letných horúčav čakajú neznesiteľné minúty na to, kým sa ich svietivý prístrojček odhodlá opäť vydať pár náznakov výplňového svetla.
Stratili sme troch, no vyzerá to na fotku týždňa.
Zákazníci
Webdizajnéri vraj majú zákazníkov z pekla? Povedzte to fotografovi. Podľa pravidelných sťažností príslušníkov tejto profesie sú ich zákazníci kvalitne naprogramované stroje na problémy, schopné prebúrať sa cez všetky prekážky slušnosti i morality, aby dosiahli svoj cieľ. Niektorí sú ochotní úbohému fotografovi venovať pár skromných zašedivelých mincí, iní núkajú domácu pálenku a niektorí odmietajú zaplatiť úplne. A majú pravdu, veď tú fotku spravia jedným cvaknutím. Každý by chcel celý deň len cvakať s ,,kúlovým foťáčikom''. Potom ešte poslať surové RAWká? Žiadny problém.
Problémy so zákazníkmi často nevyrieši ani vlastné callcentrum.
Súkromné bezpečnostné služby
Všemocní ochrancovia lokácií, vzácnych ako platina, sú odvekým nepriateľom fotografov. Z poľovačky na dobré miesto s efektnou chátrajúcou tehlovou stenou sa väčšinou stáva hon na výpravu samotnú. Spoza rohu sa vynára strážca súkromných pozemkov a to už pre fotografa väčšinou znamená impulz na rýchly útek. Asistenti pozorne sledujúci okolie nedokážu zachytiť všetko. Ani kameru skrytú za neďalekým smetiakom na recykláciu plastových obalov na mlieko.
Raketová základňa? Ale veď, my si tu len cvakáme profilovky.
Radiácia
Možno sa to nezdá, no medzi nami je stále pár nadšencov využívajúcich pre zachytávanie svetla vzácne striebro na filmových roládach. Miesto kvalitného príboru, si tak títo dobrodruhovia užívajú nespútanú radosť zo zasvišťania motorčeka, alebo dokonca možnosti natočiť nový záber na svoje miesto, ako náhradu za pocit štartovania luxusnej Tatry s červeným koženým obložením interiéru dávno stratenej na vrakovisku za Jánskymi Levármi. Niektorí z tohto promile odvážlivcov si potom vyhliadnu ideálne miesto na letnú dovolenku, kde inde ako v čarovnej panoráme Pripjati a zamoreného Černobyľského lesa. Opálení a s rukou navyše sa vracajú domov, no po vyvolaní filmov sa ukazuje, že polčas rozpadu niektorých panelákov mal nenávratný ničivý vplyv na ich dynamické široké kompozície bábik rozhádzaných po podlahe opustenej škôlky.
Testujeme objektív, časť prvá: Nájdeme tehlovú stenu. Staré dopravné značenie si nevšímame.
To len, že sme na hlavnej.
Fotografi
V neposlednom rade sú tu samotní príslušníci toho istého druhu, kto stojí za absolútnou degradáciou a demotiváciou zasiahnutého jedinca ako rodeného umelca tvoriaceho nezávislé abstraktné diela. Prvý zásah prichádza počas samotného ,,fotošútu'', hlavne pokiaľ ide o vysoko atraktívne stretnutie protestného typu na jednom z veľkých bratislavských námestí. Množstvo fotografov vtedy neraz prevyšuje počet samotných účastníkov, takže by oni samotní mohli byť pokojne označení za zbesilý dav. V honbe za najlepším záberom sa v hlave fotografa zapne jasný a nemenný program, inštrukcia: vpred. Keďže je väčšinou jasné, ktorá menšia potýčka, či naháňačka práve letí, tento kŕdeľ tiel obvešaných obrovskými objektívmi sa pohne, akoby koordinovaný zázračným veliteľom, maximálnou rýchlosťou jedným a tým istým smerom. Zrazu sa zo starých kamarátov- bratov v boji, stávajú odvekí nepriatelia, veční nemesis.
Organizovaný dav potlačili silové zložky hneď potom, ako sa im podarilo nasadiť si slnečné okuliare.
Objektívy
Nedá sa povedať, že by objektív ako taký bol nepriateľom fotografa. Väčšinou ide o pomerne potrebný nástroj, ak sa teda umelec práve nerozhodne miesto neho použiť prederavený vrchnák od koly. Sú to skôr niektoré vlastnosti objektívu. Alebo skôr všetky. Teda, problém je vlastne v tom, že žiadny objektív nemá všetky parametre "na maxa", ako zvyknú hovoriť naši severní susedia. Svoje nenaplnené sny a z toho vyplývajúce hlboké frustrácie si fotografi ventilujú mémami zobrazujúcimi dokonalé sklá, začínajúce na deviatich a končiace na tisíc päťsto milimetroch s konštantnou svetelnosťou ef lomeno 1.8. Ideály, z ktorých sa nedá poľaviť, robia z týchto sklenených trubičiek nepriateľa fotografa, ktorého stojí za to zaradiť do databázy.
Na sklade už máme aj novú päťtisícku v retro úprave.
Hmotnosť fototechniky
Napriek tomu, že sú súčasné fotoaparáty vďaka horčíkovým zliatinám a skleným vláknam stále ľahšie, zdá sa, že priemerná prevádzková hmotnosť brašne fotografa neustále rastie. Štatistiky za posledných dvadsať rokov utvrdzujú signifikantný nárast v tejto oblasti. Niektorých to doháňa až tak ďaleko, že svoju techniku vozia v návesoch podobných kempingovým karavanom a na odťah si kupujú tereňáky z vojenského výpredaja. Alebo aspoň lacnejšieho pomocníka. Celá táto zostava však našej dvojke odoberá akúkoľvek prispôsobivosť a schopnosť rýchlo reagovať a tak sa miesto populárnej potýčky spomínanej vyššie, musia uspokojiť napríklad so starším pánom držiacim transparent napísaný sťa za prvej republiky.
A v ponuke sa nachádza aj nový model vozíku pre vaše prenosné štúdio.
Pleťovka
Všetky doposiaľ vymenované položky sú iste rovnako závažné, ako problémy krajín tretieho sveta. No je tu ešte jedna vec. Jej škodlivosť nespočíva ani tak vo svojej čistej brutálnej sile namierenej proti fotografovi, ako skôr v zákernosti prefíkaného upíra skrývajúceho sa za ťažkými červenými závesmi čakajúceho, kým zaspíte. Pleťovka nikdy nemá tú správnu farbu, či už vonku alebo pod svetlom tých najdrahších švajčiarskych zábleskov. Fotokluby už dlhšie lobujú v národnej rade za zavedenie špeciálneho úradu pre správu šťandardnej farebnosti pleťovky vo všetkých fotografických prístrojoch, od instantného Polaroidu po veľkoformátové doskové skrine. Táto doposiaľ márna snaha prináša rozpaky do hlavy každého fotografa, na ktorého fotografiách sa objavujú hlavy iných ľudí. Žiadna technika nie je dostatočná a v budúcnosti tak budeme s najväčšou pravdepodobnosťou svedkami ďalšieho pokračovania honu na tú správnu Pleťovku.
Povedali mi, že to stále nie je ono...
Vyzerá to tak, že v skutočnosti sú fotografi neskutočne frustrované bytosti. Nepriazeň prostredia ich každodenne núti bojovať o prežitie v netolerantnej džungli sveta, ktorý pre nich jednoducho nebol stvorený . No aj napriek prekážkam, ktoré musia na každom kroku prekonávať, sa nájdu takí, ktorí dosiahnu najvyšší cieľ, ktorý si fotograf môže predstaviť a o ktorom stovky a tisíce z nich každú noc i deň snívajú. Na konci svojej cesty sa dostanú na vytúženú fotku dňa.