Hore

Fotostĺpček šéfredaktora 2/2018

Rok 2018 začína pomaly, každý bilancuje, ja som tak urobil už 1. januára. Kým sa svety fotografie a fototechniky rozbehnú naplno, mám tu pár tipov a postrehov.

Návrat pevných objektívov

Od počiatkov vzniku fotografie fotografi desaťročia fotili s prime objektívmi, transfokátory nepoznali. Pevné objektívy sa vyznačujú mnohými plusmi, ale univerzálnosť medzi nimi nie je. Musela pokročiť technika, aby konštruktéri mohli navrhnúť a vyrobiť objektívy typu zoom. Dlhé roky kvalitou za pevnými sklami zaostávali. Aj tak však postupne začali vyhrávať, najmä s príchodom automatického zaostrovania. Napokon dosiahli takú kvalitu, že sa vyrovnali dobrým pevným objektívom.

S príchodom bezzrkadloviek sa pevné objektívy vracajú do módy. Čím to je? Bezzrkadlovky do fotografie vniesli závan čerstvého vzduchu. Fotografi sa vracajú k starej škole. Fotenie si viac užívajú, zabávajú sa ním. Dôležitá už nie je len vyspelá technika, ale aj to, aký pocit prináša. Niekedy fotografi zámerne idú “do horšieho”. Napr. vymenia plnoformátovú zrkadlovku za M43 bezzrkadlovku. Fotoaparát postavený na potencionálne slabšom snímači im prináša väčšiu radosť a aj zmenu v tom, ako fotografujú. Čoraz viac fotografov chápe, že technika nie je všetko. S pevnými objektívmi ju dokážu lepšie využiť. Objavujú čaro fotenia s minimálnou hĺbkou ostrosti, užívajú si fotenie bez blesku a bez statívu. Výrazne obrodilo používanie starých manuálnych objektívov. Aj o to sa pričinili bezzrkadlovky, ktoré použitie starých objektívov výrazne rozširujú a zjednodušujú.

Clyde Butcher

Kto dlhšie sleduje ePhoto vie, že z fotografov mám najradšej Ansela Adamsa. Keby som nebol redaktor, ale fotograf, asi by som sa venoval ČB krajinárskej fotografii. Obdivujem Adamsov cit pre kompozíciu, ale hlavne spracovanie fotografie. Je mi vzorom v úpravách, ktoré robím v RAW konvertore. Digitálne využívam jeho zónový systém. Ansel Adams sa nedožil digitálnej éry, zomrel v roku 1984, verím že dnes by fotil na digitál a bol majstrom v spracovaní RAW. Ťažko sa dnes hľadá niekto, kto by bol tak dobrý. Myslím, že som niekoho našiel. Je to Clyde Butcher, pán fotograf, ktorého by ste podľa vizáže považovali skôr za zálesáka, alebo Santa Clausa na dovolenke. Keďže sa často pohybuje vo floridských močiaroch, skôr za zálesáka. Rovnako ako Adams, aj Butcher obľubuje stredoformátové fotoaparáty. Zároveň však využíva výhody digitálnej technológie. Jeho veľkoformátové výstavné zväčšeniny sú dych berúce. Je autorom titulnej fotografie.


Clyde Butcher.

https://clydebutcher.com/

Kedy som naposledy použil blesk?

Ani nepamätám, kedy som vytiahol blesk. A pritom roky som pracoval na svojej strobist výbave. S kamarátom Izzinom sme si vymýšľali projekty, v niektorých sme použili aj tucet diaľkovo odpaľovaných bleskov. Ako to dopadlo, sa dočítate vo Fotoškole - Príbeh fotografie, jeden sa volá Crazy night rider.

Že aj ja ustupujem od použitia blesku som si naplno uvedomil, keď som koncom roka fotil kamarátke Tine svadbu. Blesk som mal v zálohe, ale nepoužil som ho. Osud som plne vložil do mojich dvoch Olympusov s pevnými svetelnými sklami. Menšie M43 snímače nesklamali, aj keď som niekedy išiel s citlivosťou vysoko.

V posledných mesiacoch viac používam svetelné objektívy a využívam prirodzené svetlo. Neriešim už príliš to, koľko ho je, ale aký má charakter. Ak ho potrebujem zmeniť, radšej použijem LED svetlo. S trvalým zdrojom svetla sa mi pracuje intuitívnejšie. Navyše nemusím riešiť synchronizáciu. K práci bez blesku ma tak trochu dokopalo aj kolabujúce vybavenie redakčného ateliéru. Po rokoch používania na bleskoch fungovali už len pilotné žiarovky. Keď som nechcel investovať do nových bleskov, ktoré by som využíval len sporadicky, musel som sa naučiť vystačiť si so slabšími žiarovkami. Zistil som, že mi tento spôsob svietenia vyhovuje viac.

https://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/zaciname-s-fotografovanim/led-ku-do-vrecka-a-vyrazame-do-mesta/

Manfrotto 190go! M-Series

Séria statívov radu 190 je určite najobľúbenejšia. Čoraz väčšia popularita bezzrkadloviek si vyžiadala rozšíriť rad o ľahšie statívy, tie dostali označenie 190go! Dlhé roky Manfrotto používalo klapkovú aretáciu nôh. Mnohí fotografi, vrátane mňa, obľubujú viac aretáciu prstencami. Konečne sme sa dočkali a Manfrotto zaviedlo prstencovú aretáciu. Statívy s týmto typom aretácie majú označenie M-Series. Dúfam, že sa dočkáme rozšírenia aj ostatných radov, v rade BeeFree sa tak už aj stalo.

https://www.manfrotto.us/collections/supports/190-series

RØDE: VideoMic Soundfield

Objavil sa nový zaujímavý videomikrofón, z tlačovej správy vyberám: "RØDE uvádí první mikrofon pro zachycení 3D zvuku – VideoMic Soundfield. Tento mikrofon obsahuje 4 kapsle, které zachycují zvuk, který je následně převeden do Soundfield B formátu a je možné s ním okamžitě pracovat. Můžete vybírat mezi 3 různými směrovými charakteristikami – mono, stereo a široké stereo (ambientní). Je ale možné využít i multi-pin výstup, který zpřístupňuje 4 symetrické kanály přímo z kapslí. Můžete tak vytvářet mono, stereo, 5.1 nebo jiný prostorový zvuk přímo z mikrofonu."

www.foto-video-mikrofony.cz

Som na cloude

Keď sa objavili platené cloudové služby, dúfal som, že ich nikdy nebudem musieť používať a nikdy nebudem niekomu platiť mesačné “výpalné”. Nechcel som sa vzdať toho, že mám dáta vo svojom počítači a že k programom, ktoré som si kúpil, mám inštalačné CD. Časy sa menia a ja tiež. iPad s MP3-kami leží zaprášený v šuplíku, hudbu počúvam so Spotify, fotky spracovávam v cloud verzii Lightroomu a Photoshopu. Fotky z mobilu sa mi automaticky ukladajú na cloud, dokonca na môj vlastný (Synology). Je len otázkou času, kedy si predplatím HBO Go alebo Netflix.

Fotografický balíček Lightroom+Photoshop využívam odkedy ho Adobe ponúklo. Vlastne som ani nemal na výber, potrebujem aktuálnu verziu Lightroom, pretože testujem najnovšie modely fotoaparátov. Po tom, čo som CC balíček nainštaloval v redakcii, som si ho nakrátko objednal aj na doma, pre súkromné použitie. Vôbec mi nevadí, že musím platiť každý mesiac. Mám k dispozícii vždy najnovšiu verziu. Naviac Lightroom som si dovoliť mohol, ale drahý Photoshop nie. Teraz môžem. Bol to od Adobe šikovný krok. Výrazne pokleslo kradnutie softvéru, Adobe predá balíčkov niekoľkonásobne viac, ako predtým krabicových verzií a má na tom vyšší zisk. Dávno som tvrdil, že sa firmám oplatí predávať profesionálny softvér za ľudové ceny. Od určitej ceny prevážia výhody legálnej licencie nad kradnutou.

Nemusí vám Lightroom vyhovovať, možno sa vám viac páči český Zoner. Aj ten prešiel na predplatné. Asi je to budúcnosť, softvér nevlastniť, ale prenajímať si ho. Mne to vyhovuje.

Tip na výstavu


Olympus Magazine

Priaznivcom Olympusu odporúčam najnovšie 54. číslo online Olympus magazínu. Dozviete sa v ňom tipy na techniku i na fotenie. Magazín je zdarma a pozrieť si môžete aj staršie čísla.

Batoh snov

Na koniec video od Fstopers, ktoré konečne rieši nočnú moru väčšiny fotografov, do čoho zbaliť techniku.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
luboslav
2018-01-09 17:40:38
Veľmi sa mi páči táto nová rubrika. Pre mňa je to inšpiratívne, osobné názory od niekoho kto vie a sleduje dianie.
Len je potrebné vydržať.

Niekde som tu od niekoho čítal názor na použitie blesku. "Blesk používam len v sebaobrane!" Podľa Je to veľmi výstižné. Mne sa s bleskom vôbec nedarí fotiť ľudí/rodinu v interiéri, každá fotka je iná. Vďaka bohu za Olympus objektívy f1.8, odpustím im aj slabšie mazanie pozadia.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované