Hore

Fotostĺpček 28/2021

Posledné týždne som mohol otestovať 6 objektívov Sony radu GM, niektoré sú moje, niektoré zapožičané od Sony. Po prvýkrát som maximálne spokojný s objektívmi pre plný formát.

Je to to, na čo som si zvykol u Micro 4/3 systému. Fenomenálny je FE 135/1,8 GM. Nemyslel som si, že o niektorom objektíve poviem, že je možno až príliš ostrý. U portrétov budem musieť v Lightroome dať texture do mínusu.
























Použitá technika: Sony A7 III, FE 135/1,8 GM, FE 14/1,8 GM, FE 35/1,4 GM

Menej spokojný som s fotoaparátom Sony A7 III. Oproti predchodcovi je o poznanie lepší. Kupoval som ho s tým, že je to vlastne najnižší a nie najnovší model radu A7. Má staré neprehľadné menu, hlučnú mechanickú uzávierku, el. uzávierku len do 1/8000 s. a pomerne výrazný rolling shutter efekt. Hľadáčik je podpriemerný a úplne mizerný, ak nastavím momnochromatický obrazový profil. Najhoršie je na tom ale automatické zaostrovanie. Absolútne mu chýba ta suverenita, s akou funguje AF u Olympusu OM-D E-M1 Mark III, alebo nových Canonov radu R. Zostavu som zobral na akciu Rytieri na Devíne a veru som sa natrápil. Bohužiaľ to platí pre AF-S aj AF-C. To vyrieši len neskorší prechod na novší model s lepším zaostrovaním.

Sony A7 III má 24 Mpx snímač, čo stačí na väčšinu toho, čo potrebujem. Stále vo mne ale hlodá, či by väčšie rozlíšenie nebolo lepšie, ak by som niekedy chcel tlačiť veľkoformátové fotografie. Fotoaparát má funkciu high resolution, pohybom snímača vie nasnímať zábery s rozlíšením takmer 100 Mpx. Táto funkcia nie je na každodenné používanie. A je pomerne nepraktická, musíte fotografovať zo statívu a najlepšie scénu, na ktorej sa nič nehýbe. Ak máte technicky výbornú fotografiu, môžete jej rozlíšenie zväčšiť na 4-násobok pomocou funkcie Super Resolution (Lightroom Classic, Photoshop CC). Už som ju vyskúšal na záberoch z Olympusu, teraz som ju vyskúšal aj na Sony. A aj tu funguje vynikajúco. Ani mi nenapadne používať high resolution funkciu.


Super Resolution funguje skvelo.

Overené i neoverené správy

  • Podľa Nikkei Japan je Nikon Z fc hitom, po dlhšom čase prvým veľmi úspešným modelom Nikonu. Oslovuje mladú aj staršiu generáciu.
  • Canon EOS R3 by mal byť predstavený už 12. alebo 14. septembra, aj keď niektoré správy uvádzajú 21. september. Možno s ním budú predstavené aj objektívy Canon RF 100-400mm f/5.6-7.1 IS USM a Canon RF 16mm f/2.8.
  • Objektív Sony FE 100mm f/1.4 GM by mal byť predstavený ešte tento rok. V roku 2023 by sme sa mali dočkať ďalšieho ultimátneho portrétneho objektívu FE 85/1,2 GM, ktorý by mal nahradiť súčasný model FE 85/1,4 GM.
  • Začiatkom tohto roka vraj mala byť prestavená Sigma 200mm f/2.0 DG OS Sports FE. Žiadne bližšie informácie, či sa tento objektív skutočne chystá do výroby, nie sú. Tento objektív by ma veľmi potešil. Predstavenie tohto objektívu nie je nereálne, Sigma má naň patent.
  • Samsung predstavil prvý 200 Mpx snímač pre smartfóny. ISOCELL HP1. Pixely majú veľkosť 0,64 μm. Podporovať má 8K 30p video. Pri slabom svetle využíva zlúčenie 16 vedľa seba susediacich pixelov. Výsledná fotografia má rozlíšenie 12,5 Mpx. Pri dobrom svetle majú fotografie plné rozlíšenie 200 Mpx.
  • Budúci rok by sme sa mali dočkať nového stohovaného snímača vo fotoaparátoch Fujifilm. Táto technológia prináša vyššiu rýchlosť čítania a spracovania dát.
  • Budúci rok má vraj Fujifilm predstaviť aj dvojicu modelov radu X-H.
  • Canon v tichosti zvýšil ceny niekoľkých svojich produktov, u niektorých objektívov RF došlo k zvýšeniu ceny o 100 dolárov. Vyššiu cenu má aj Canon 5D Mark IV.
  • Firma Gpixel vyvinula 10 Mpx 4/3 snímač s globálnou uzávierkou, pracujúci z frekvenciou 2000fps. Snímač bude ponúkaný v dvoch prevedeniach. Prvé pre 3D laserové skenovanie a druhé pre 4K kamery s frekvenciou až 500 obr./s.
  • Unikli obrázky a údajné špecifikácie nového vlajkového zariadenia GoPro Hero 10. Vzhľadovo sa nelíši od modelu Hero 9, má však dôjsť k výraznému zvýšeniu výkonu. Prístroj má mať nový procesor nový procesor GP2, 5,3K 60p a 4K 120p video. Očakáva sa predstavenie v priebehu niekoľkých týždňov.
  • 9. septembra predstaví Sigma nové produkty. Predstavenie môžete sledovať na YouTube:  



Inšpirácia

Petr Doležal je český svadobný fotograf, ktorý si dal veľkú námahu a na svojom bloku publikoval množstvo článkov o svadobnej fotografii. Vychádzajú z jeho dlhoročnej praxe. Dozviete sa napr., koľko si pýtať za fotenie, ako udržiavať archív, upravovať fotografie atď.


Foto: Petr Doležal

https://petr-dolezal.cz/blog-svatebni-fotograf/

Objednal som si štúdiový blesk Godox, preto už pár týždňov sledujem tutoriály na YouTube. Hlavne tie o modifikátoroch. Sarah Edmunds vám vo videu ukáže použitie rôznych modifikátorov pri fotografovaní portrétu v ateliéri. Aj keď je video nakrútené pre Godox, je univerzálne, nech máte akúkoľvek značku bleskov.


Tipy a triky

Máte pomalý Lightroom Classic a skúsili ste všetky tipy na jeho zrýchlenie, no nepomohlo to? Najnovšie som sa dočítal, že spomaľovať ho môže príliš veľa presetov a obrazových profilov, pre ktoré Lightroom musí generovať náhľady.

Nedávno som Zuzuliene inštaloval dva veľkokapacitné disky LaCie. Na jej iMacu som nastavil automatické zálohovanie pomocou Time Mashine. O pár dní mi zúfala volá, že jej zmizol priečinok s dokumentami. Žeby sa zálohovaním niečo pokazilo? Alebo len nechtiac adresár vymazala, či presunula? Na druhý deň som dorazil, ako jej pravidelný support. Priečinok skutočne nikde. Dokonca sa nedal ani vytvoriť nový. Netešil som sa na kompletnú preinštaláciu, hoci s obnovou dát z Time Mashine je to pomerne bezbolestné. Rozhodol som sa pátrať na internete a nakoniec som našiel riešenie. Je to nejaký bug v Mac OS. Riešením je vytvorenie nového užívateľa, na ktorého sa prepnete, vojdete do dokumentov, prepnete sa späť na pôvodného užívateľa a priečinok Dokumenty je späť.

K Sony A7 III mám objektívy so svetelnosťou F1,4 a F1,8. Za krásneho počasia sa mi stáva, že sa dostanem na limit uzávierky 1/8000 s. Fotoaparát nemá el. uzávierku s kratším časom, riešením je privretie clony (čo nechcem), alebo použitie ND filtra. Ale ako silný filter potrebujem? Zistite to ľahko, stačí postupne pricloňovať, až kým sa nedostanete na 1/8000 s., ešte lepšie na 1/4000 s., aby ste mali rezervu. Vypočítať, koľko EV stupňov je rozdiel medzi otvorenou clonou a tou, ktorú ste museli nastaviť, aby ste sa dostali do limitu uzávierky, je ľahké. Ak musíte objektív F1,4 pricloniť na f/2,8, je to rozdiel 2EV, čo znamená, že potrebujete filter ND4. Aby ste mali rezervu, odporúčam ND8, ktorý uberá 3EV.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
MagickVamp
2021-09-06 08:23:16
"Menej spokojný som s fotoaparátom Sony A7 III. Oproti predchodcovi je o poznanie lepší. Kupoval som ho s tým, že je to vlastne najnižší a nie najnovší model radu A7. Má staré neprehľadné menu, hlučnú mechanickú uzávierku, el. uzávierku len do 1/8000 s. a pomerne výrazný rolling shutter efekt. Hľadáčik je podpriemerný a úplne mizerný, ak nastavím momnochromatický obrazový profil. Najhoršie je na tom ale automatické zaostrovanie. Absolútne mu chýba ta suverenita, s akou funguje AF u Olympusu OM-D E-M1 Mark III, alebo nových Canonov radu R."

Canony su momentalne topky. Ale ze aj Olympus E-M1 Mark III ma lepsie ostrenie ako Sony A7mkIII som netusil. Chapem ze A9mkII bude asi ako Olympus lepsia, ale tam uz je ina aj cenovka.
 
matpi
2021-09-06 10:04:02
Na Sony a7III som fotil sportove podujatia - cyklisticke aj automobilove - a bol som s ostrenim spokojny. Samozrejme nema to na perfektne sledovanie objektu, ake ma a9 ale bolo v pohode. Niekto je uz asi velmi rozmaznany Suhlasim, ze hladacik aj displej su mizerne. Takisto uz neriesim, aky nd filter pouzit...na dvoch najpouzivanejsich objektivoch mam permanentne nasadene variabilne nd-cka.
 
MagickVamp
2021-09-06 11:28:54
príspevok od: matpi
Na Sony a7III som fotil sportove podujatia - cyklisticke aj automobilove - a bol som s ostrenim spokojny. Samozrejme nema to na perfektne sledovanie objektu, ake ma a9 ale bolo v pohode. Niekto je uz asi velmi rozmaznany Suhlasim, ze hladacik aj displej su mizerne. Takisto uz neriesim, aky nd filter pouzit...na dvoch najpouzivanejsich objektivoch mam permanentne nasadene variabilne nd-cka.
No dnes sa uz da fotit so vsetkym ak ide len o to a ak clovek nema nic lepsie tak vzdy to uz bude stacit. Len ma prekvapilo ze sa ta M1 mark III tak vytiahla.
 
JanoB
2021-09-06 12:45:05
Karol, už nie si MFT pozitív ? Alebo Ťa len práca fotografa prinútila prejsť na FF ?
 
aesace
2021-09-06 13:05:46
príspevok od: MagickVamp
No dnes sa uz da fotit so vsetkym ak ide len o to a ak clovek nema nic lepsie tak vzdy to uz bude stacit. Len ma prekvapilo ze sa ta M1 mark III tak vytiahla.
Mna to skor neprekvapuje a divim sa, ze v dnesnej dobe sa tomu niekto divi MFT ostrili vzdy dobre, mozno panasonic rychlepsie nez Olympus. A FF s tou hlbkou ostrosti, obcas az zbytocnou, si musi dat pracu, aby sa naozaj osvedcil a tym padom ostrenie nemusi byt az taky rychlik..casto vsak je to o objektive, nez o samotnom fotaku a tiez svetelnost objektivu automaticky nehovori o kvalite, rychlosti a spolahlivosti AF.
 
gytheio
2021-09-06 17:34:41
príspevok od: aesace
Mna to skor neprekvapuje a divim sa, ze v dnesnej dobe sa tomu niekto divi MFT ostrili vzdy dobre, mozno panasonic rychlepsie nez Olympus. A FF s tou hlbkou ostrosti, obcas az zbytocnou, si musi dat pracu, aby sa naozaj osvedcil a tym padom ostrenie nemusi byt az taky rychlik..casto vsak je to o objektive, nez o samotnom fotaku a tiez svetelnost objektivu automaticky nehovori o kvalite, rychlosti a spolahlivosti AF.
Svetelnost mechanika a elektronika, to je zaruka dobreho objektivu.
Olympus zacal dobre fotit az nedavno, to vzdy tam urcite nebolo vzdy. A ked o tom ostreni, v Tokyu nikto nefotil Olympusom.
 
MagickVamp
2021-09-07 07:44:45
príspevok od: aesace
Mna to skor neprekvapuje a divim sa, ze v dnesnej dobe sa tomu niekto divi MFT ostrili vzdy dobre, mozno panasonic rychlepsie nez Olympus. A FF s tou hlbkou ostrosti, obcas az zbytocnou, si musi dat pracu, aby sa naozaj osvedcil a tym padom ostrenie nemusi byt az taky rychlik..casto vsak je to o objektive, nez o samotnom fotaku a tiez svetelnost objektivu automaticky nehovori o kvalite, rychlosti a spolahlivosti AF.
No prave, ze neostril vzdy dobre. Ano je to o tom scim clovek porovnava a co komu staci samozrejme. S ostatnym co pises suhlasim, urcite ostrenie na FF musi byt lepsie aj skrz hlbku ostrosti, ktora ale vela krat v zavislosti od zanru zbytocna nie je. Vzdy je to aj o objektive a clonove cislo nemusi automaticky hovorit o kvalite objektivu vo vsetkych smeroch.
 
gytheio
2021-09-07 08:41:50
Karol by tiez mohol napisat clanocek preco zacal fotit s FF. Keby naopak presiel z FF na hocico ine, nenechal by si to iba pre seba.

Ked uz foti v strese za peniaze nebude riskovat s Olympusom.
 
vladokarban@gmail.com
2021-09-07 17:52:35
Sorry , ale fotil som hlavne sport, často MtoGP s Canonom 1DX II + 800 f 5,6, k tomu bezproblémou Sony A7 III + sony 100- 400 /to som bol fakt prevapený s sostrením SonyA7 III, jediný mínus bola rýchlosť zapisovania/ A výstup jpg zo Sony omnoho lepší ako Canon 1DX II.Samozrejme som fotil do Rawu ale to je ina kapitola.
Na motoGP som skúšal aj Fuji/ pár fotiek výborných/ ,ale bohuzial S Olympusom EMX1 + 300f4,. ani z daleka sa nedá priblížiť úspešnosť so Sony A III a ani paning! Oly sa Výborne sa hodil na tlačovky - malé lahké a funkčné.
Von na vážne veci okolo MotoGP už by ma ani nenapadlo, skoda času. A to som skúšal fakt veľa.
 
blahoslav J B Art
2021-09-07 20:30:30
príspevok od: vladokarban@gmail.com
Sorry , ale fotil som hlavne sport, často MtoGP s Canonom 1DX II + 800 f 5,6, k tomu bezproblémou Sony A7 III + sony 100- 400 /to som bol fakt prevapený s sostrením SonyA7 III, jediný mínus bola rýchlosť zapisovania/ A výstup jpg zo Sony omnoho lepší ako Canon 1DX II.Samozrejme som fotil do Rawu ale to je ina kapitola.
Na motoGP som skúšal aj Fuji/ pár fotiek výborných/ ,ale bohuzial S Olympusom EMX1 + 300f4,. ani z daleka sa nedá priblížiť úspešnosť so Sony A III a ani paning! Oly sa Výborne sa hodil na tlačovky - malé lahké a funkčné.
Von na vážne veci okolo MotoGP už by ma ani nenapadlo, skoda času. A to som skúšal fakt veľa.
z tvojho a Karolovho textu mi vychadza, ze ty nevies fotit s Olympusom a Karol so Sony
 
fatality
2021-09-08 11:18:42
príspevok od: blahoslav J B Art
z tvojho a Karolovho textu mi vychadza, ze ty nevies fotit s Olympusom a Karol so Sony
alebo ohybanie reality ambasadorom Olympusu..
 
vladokarban@gmail.com
2021-09-09 20:02:35
Ano vyzerá to presne tak, že ja neviem fotiť s Olympusom.Ale predomnou niekto uz uviedol, že v Tokiu nikto nefotil Olympusom, tak nás je viac čo to nevieme.
 
vladokarban@gmail.com
2021-09-09 20:18:31
Inak netvrdím, že sa s Oly nedá urobiť dobrá fotka aj z Motogp, ale treba si uvedomiť, že tam čas beží ako blázon, za určizých podnienok tam nejaká fotka padne. Ale nebavme sa o nejakom hoby fotení, že budem na jednom mieste fotiť pol dňa , aby som ten záber mal. V tých ťažkých meniacich sa podmienkach tam proste na to neni čas.
S FF či Canon al Sony to tam padalo ako tak OK, a ideme ďalej.
 
blahoslav J B Art
2021-09-09 21:00:21
príspevok od: vladokarban@gmail.com
Ano vyzerá to presne tak, že ja neviem fotiť s Olympusom.Ale predomnou niekto uz uviedol, že v Tokiu nikto nefotil Olympusom, tak nás je viac čo to nevieme.
https://www.olympus-imagespace.co.uk/snapshot-sports-photography/
 
MagickVamp
2021-09-10 12:47:25
príspevok od: blahoslav J B Art
https://www.olympus-imagespace.co.uk/snapshot-sports-photography/
Dajte mi zadarmo ci zvyhodbenu cenu hocico a nafotim stym hocico ,-) Skor je to o tom ze ci ked si niekto musi za danu masinku zaplatit plnu cenu ci sa mu neoplati racej kupit nieco ine. Alebo ze scim ma clovek vacsi komfort pri foteni a v akej kvalite vystup staci.
 
MagickVamp
2021-09-10 12:51:23
príspevok od: vladokarban@gmail.com
Ano vyzerá to presne tak, že ja neviem fotiť s Olympusom.Ale predomnou niekto uz uviedol, že v Tokiu nikto nefotil Olympusom, tak nás je viac čo to nevieme.
Nebudu fotit Olympusom lebo su tu lepsie fotaky a systemi na fotenie sportu. Ale ani tam nik nebude fotit so Sony A7III ako hlavnymi fotakom. Ak tam niekto foti so Sony, tipujem to na A9mkII a A1.
 
vladokarban@gmail.com
2021-09-13 19:59:59
Presne, A7 III som použival ku 1DX II ako druhé telo, ale prišiel čas a A7 III aj Canon 1DX II je preč a výmena za Sony A1/ trocha z obavami, ale proste to treba realne používať/. Len verím, že to nebude zlá investícia.
Zatiaľ to vyzerá nádejne, je to rýchle, už som odskúšal aj MC11+ Can 800 f 5,6 v šere a išlo to celkom obstojne.
So Sony objektívmi je to uplne super. Tie výstupy sú zas o niečo ďalej.
Blahoslav poslal link fotky s olympusu, to všetko nie je problém nafotiť s olympusom. Ono sú tam aj také zákernosti o ktorých mnohý ani netušia s AF, uhol dopadu slnka, odlesky a pod, zrazu sa človeku nechce veriť, prečo to teraz nefunguje tak ako pred hodinou.A potom sa dozviete, že ten problém je v podstate známy, len ten kto to má za sebou, tak si to vie zadeliť a nejde hlavou proti múru. Autá sa fotia omnoho ľahšie ako konkrétne MotoGP.
Ešte aj motokári môžu narobiť nejaké starosti, mýslím najrýchlejšie kategórie.
Napr. pri parkúre/kone/ to išlo ako po masle. Takže niekde to môže byť aj ťažšie.
 
vladokarban@gmail.com
2021-09-13 20:16:36
Inak poviem jeden zaujímavý fakt, keď fotíte napr. tú motorku a ide oproti vám kľudne aj okolo 300 km/hod,
tam nebýva žiaden problém s AF ani u Oly, ani Sony A7 III ...to sa fotí na pohodu, takže rýchlosť AF je jedna vec, ale sú tam iné zábery, pri ktorých začne trocha viac potu padať na tom silnom slnku.
 
MagickVamp
2021-09-14 07:28:50
príspevok od: vladokarban@gmail.com
Inak poviem jeden zaujímavý fakt, keď fotíte napr. tú motorku a ide oproti vám kľudne aj okolo 300 km/hod,
tam nebýva žiaden problém s AF ani u Oly, ani Sony A7 III ...to sa fotí na pohodu, takže rýchlosť AF je jedna vec, ale sú tam iné zábery, pri ktorých začne trocha viac potu padať na tom silnom slnku.
To som si vsimol aj ja. Ze su situacie ked nepochopitelne zblbne fotak na silnom slnku, stalo sa mi to asi dva krat co fotim wildlife, silne slnko, jelen sa hybal uplne pomaly a absolutne som nechapal co stym fotakom je, ale vystup bol strasny... Ma tento jav nejake pomenovanie? Vies presnejsie o co ide? Kvoli comu to tak je?
 
vladokarban@gmail.com
2021-09-15 21:09:45
Ahoj , nieviem či to má nejaké pomenovanie, myslím že vysvetliť to určite pôjde, ale ja to presne neviem.
Ja som sa stým stretol okolo roku 2016 a pýtal som sa na to, že čo to môže byť. Len som sa dozvedel , že ten
problém je všeobecný a ja už som sa tomu prispôsobil. Ono nie každý sa podelí o takéto info len tak, nechcel som sa
moc vypytovať. Medzi takými fotografmi s celého sveta si treba trocha nechať mierny nadhľad a svôj štýl, aby si nemysleli , že sa po nich niekto opičí.
Napr som si vymyslel, že som ostril na pneumatiku a islo to. Skúsenosti niekedy neoklameš. Je ich tam dosť.
 
gytheio
2021-09-16 06:22:50
príspevok od: vladokarban@gmail.com
Ahoj , nieviem či to má nejaké pomenovanie, myslím že vysvetliť to určite pôjde, ale ja to presne neviem.
Ja som sa stým stretol okolo roku 2016 a pýtal som sa na to, že čo to môže byť. Len som sa dozvedel , že ten
problém je všeobecný a ja už som sa tomu prispôsobil. Ono nie každý sa podelí o takéto info len tak, nechcel som sa
moc vypytovať. Medzi takými fotografmi s celého sveta si treba trocha nechať mierny nadhľad a svôj štýl, aby si nemysleli , že sa po nich niekto opičí.
Napr som si vymyslel, že som ostril na pneumatiku a islo to. Skúsenosti niekedy neoklameš. Je ich tam dosť.
Preco ked sa tu takto intenzivne robite za mudrych, neukazete fotografie? Nemam nic proti koninam ktore tu poniektori pisu pokial ukazu nejake foto. Ale ked tu niekto pise naozaj blbosti a ziadne foto...
 
Porubo
2021-09-16 14:15:06
príspevok od: MagickVamp
To som si vsimol aj ja. Ze su situacie ked nepochopitelne zblbne fotak na silnom slnku, stalo sa mi to asi dva krat co fotim wildlife, silne slnko, jelen sa hybal uplne pomaly a absolutne som nechapal co stym fotakom je, ale vystup bol strasny... Ma tento jav nejake pomenovanie? Vies presnejsie o co ide? Kvoli comu to tak je?
Neboli to nahodou odlesky na objektive:
Protisvetlo, bez slnecnej clony alebo s nou a hlavne zoom objektiv co mal vela clenov kde sa krasne vyodrazalo paraziticke svetlo?
 
vladokarban@gmail.com
2021-09-16 17:52:53
Nie s clonou to nič nemá , tá je tam vždy a má ešte aj inú dôležitú úlohu, takže bez clony nikdy.A nejde o protisvetlo.
K tým vyžšie uvedeným blbostiam len dodám, čo tu mám niekomu ukázať neostrú fotku a tvrdiť že mi nefunguje AF.
Nemám čo robiť a písať o blbbostiach, no coment.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia