Hore

Fotostĺpček 17/2023

Minulý týždeň bolo predstavených len málo noviniek, ja som ale mohol vyskúšať dva nové skvelé objektívy a jeden objektív som si dokonca kúpil.

Z archívu: Liptov 2015

V roku 2015 sme začali s partiou pravidelnejšie chodiť na Liptov. V tom roku som už s prevahou dával prednosť bezzrkadlovkám. Na Liptove som mal Olympus OM-D E-M5 Mark II a infrared Olympus PEN E-PL6. Olympus mal vtedy už v ponuke objektívy radu PRO, so sebou som mal 12-40/2,8 PRO a 40-150/2,8 PRO. Na infra fotoaparáte som použil 14-150, 12-100 PRO ešte nebol na trhu.













Môj nový makráč

Po niekoľkoročnej prestávke som opäť majiteľom skvelého makroobjektívu Sony FE 90/2,8 G Macro OSS. Musím sa s ním však naučiť fotografovať. Posledné roky som makro fotil Olympusom/OM Systemom, s ním je to jednoduchšie. Chcem ale využiť 61 Mpx mojej Sony A7R V.













Záklaďák od Sony

Pár záberov z nového Sony FE 50/1,4 GM ste mohli vidieť v minulom stĺpčeku. Prikladám ďalšie.









Ultimátny portrétny objektív

Nečakal som, že sa tak skoro dostanem k testovaniu nového portrétneho objektívu Nikkor Z 85/1,2 S. Veľký, ťažký, drahý, ale výborný.











Denois Lightroom 12.3

Najnovšia aktualizácia Lightroomu prináša konečne odšumovanie pomocou AI. Je oveľa účinnejšie, ako štandardné odšumovanie a nepotláča jemné detaily. Programy Topaz Denoise a DxO PureRaw sú sofistikovanejšie, ale väčšine užívateľov LR nové Denois bude bohato stačiť.



Overené i neoverené správy

  • Canon ukončil výrobu objektívov EF-M 55-200mm F4.5-6.3 IS a EF-M 18-150mm F3.5-6.3 IS STM. Ostáva tak už len 5 objektívov s bajonetom EF-M. Myslím, že to viac ako zrejme naznačuje koniec radu EOS M.
  • Canon otvoril svoje bajonet RF pre výrobcov tretích strán. Prvým schváleným objektívom je Meike AF 85mm f/1.4.


Novinky

Meike AF 85mm f/1.4

Prvý oficiálne schválený objektív s RF bajonetom je od Meike. Je to plnoformátový portrétny objektív s automatickým zaostrovaním pomocou STM motorčeka. Optická sústava sa skladá z 13 prvkov v 8 skupinách, minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 0,98 m. Clona je 12-lamelová, priemer filtra je 67 mm. Okrem bajonetu Canon RF je objektív vo verziách s bajonetmi Nikon Z, Panasonic L a Sony E. Cena je 199 USD.

https://meikeglobal.com/products/85mm-f1-8-full-frame-auto-focus-stm-lens-for-sony-e-mount-cameras

AstrHori AH-M1

AH-1 je malý externý expozimeter pre manuálne fotoaparáty. Zasúva sa do sánok pre blesk. Konštrukcia je celokovová, vstavaná batéria sa nabíja cez USB konektor. Informácie sa zobrazujú na 0,66” OLED displeji. Cena je 69 USD.

Inšpirácia

Krajinárska fotografia bez oblohy?

Japonský fotograf Toshio Shibata fotografuje krajinu bez oblohy. Je to jeden zo spôsobov, ako sa vyhnúť problémom s expozíciou svetlej oblohy.


Olga Karlovac

Že dobrá fotka nemusí byť ostrá, dokazujú fotografie Olgy Karlovac.



https://www.olga-karlovac-photography.com/site/

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Hakuna Matata
2023-04-24 12:41:56
Neviem, prečo mám pocit, že tento stĺpček sa akosi nevydaril a bol iba "povinnou jazdou"... Možno si si, Karol, vybral time-out, na ktorý máš objektívne dôvody, ale teda v rámci spätnej väzby - stačila by 1 vysvetľujúca veta; som zvyknutý na podstatne vyššiu kvalitu Tvojich textov.

Mimochodom, v Bratislave boli cez víkend mestské dni, dalo sa fotiť do aleluja (ak tomu nebránila choroba či iná nepríjemnosť).

 
MagickVamp
2023-04-24 13:02:56
príspevok od: Hakuna Matata
Neviem, prečo mám pocit, že tento stĺpček sa akosi nevydaril a bol iba "povinnou jazdou"... Možno si si, Karol, vybral time-out, na ktorý máš objektívne dôvody, ale teda v rámci spätnej väzby - stačila by 1 vysvetľujúca veta; som zvyknutý na podstatne vyššiu kvalitu Tvojich textov.

Mimochodom, v Bratislave boli cez víkend mestské dni, dalo sa fotiť do aleluja (ak tomu nebránila choroba či iná nepríjemnosť).

Co viac? Uvod tvori Olympus promo, respektive Karolove zapisky. Rychly skrol na novinky a inspiraciu. A asi toho vela minuly tyzden nebolo no.
 
Paladin25
2023-04-24 13:16:44
Úvod patrí vždy zápiskom a keď roky fotil Olympusom čo tam má dať?
V ďaľšej časti máš SONY a neskôr aj NIKON... mám pocit že je to rozumne zastúpené.

Som rád ža spomienku nového odšumu v LR je to dosť významná zmena.

Rubrika mi príde OK = v rámci zabehnutých koľají ...
 
Mgr. art.  Zdenko Dendis
2023-04-24 15:17:26
Na internete som videl veľa ukážok rozdielov medzi F1.8 a F1.2 pri ohniskovej vzdialenosti 85 mm, ale i tak by ma zaujímalo, aký veľký rozdiel to reálne je. Pokiaľ vlastním 85mm ohnisko so svetelnosťou F1.8 oplatí sa dať 3000 eur za ohnisko so svetelnosťou F1.2? Je väčší rozdiel medzi F1.8 a F1.4 alebo medzi F1.4 a F1.2 pri ohniskovej vzdialenosti 85 mm. Mám namysli vplyv na bokeh.
 
Mgr. art.  Zdenko Dendis
2023-04-24 15:21:16
príspevok od: MagickVamp
Co viac? Uvod tvori Olympus promo, respektive Karolove zapisky. Rychly skrol na novinky a inspiraciu. A asi toho vela minuly tyzden nebolo no.
Aby bola vlk sýty, aj ovca celá.
 
roka222
2023-04-24 15:51:09
Pre mňa naj. správa :
,,Canon otvoril svoje bajonet RF pre výrobcov tretích strán. ,,
 
gytheio
2023-04-24 16:11:09
príspevok od: Mgr. art. Zdenko Dendis
Na internete som videl veľa ukážok rozdielov medzi F1.8 a F1.2 pri ohniskovej vzdialenosti 85 mm, ale i tak by ma zaujímalo, aký veľký rozdiel to reálne je. Pokiaľ vlastním 85mm ohnisko so svetelnosťou F1.8 oplatí sa dať 3000 eur za ohnisko so svetelnosťou F1.2? Je väčší rozdiel medzi F1.8 a F1.4 alebo medzi F1.4 a F1.2 pri ohniskovej vzdialenosti 85 mm. Mám namysli vplyv na bokeh.
Toto tu uz bolo preberane pred rokmi, f1,8 a f1,2, aky je tam rozdiel... Objektiv f1,2 za 3000 eur spravi nasobne kvalitnejsiu fotografiu s nasobnym mnozstvom detailov oproti objektivu f1,8 za 500eur. To iste plati aj ked spravis fotografiu s objektivom za 3000 eur pri f1,8. Ten nasobny rozdiel medzi tymi objektivmi je v optike, skla su kvalitnejsie cistejsie a ked su cistejsie skla prirodzene prepustia viac detailov farieb tienov svetla a pomaha to rychlejsie reagovat zaostrit.
Existuju objektivy f0,75 a skoro nikto s nimi nechce fotit lebo robia nekvalitnejsie fotografie ako setove objektivy ale zato maju tieto objektivy asi najkrajsi bokeh, vid v prilohe.
 
gytheio
2023-04-24 16:29:01
príspevok od: Mgr. art. Zdenko Dendis
Na internete som videl veľa ukážok rozdielov medzi F1.8 a F1.2 pri ohniskovej vzdialenosti 85 mm, ale i tak by ma zaujímalo, aký veľký rozdiel to reálne je. Pokiaľ vlastním 85mm ohnisko so svetelnosťou F1.8 oplatí sa dať 3000 eur za ohnisko so svetelnosťou F1.2? Je väčší rozdiel medzi F1.8 a F1.4 alebo medzi F1.4 a F1.2 pri ohniskovej vzdialenosti 85 mm. Mám namysli vplyv na bokeh.
Ak ti ide o bokeh, dostupny manualny excelentny objektiv.
https://www.foto-koester.de/419304/7artisans-50mm-f/0-95-fuer-canon-ef-m?sPartner=Guenstiger.de
 
red arrow
2023-04-24 16:32:59
príspevok od: gytheio
Ak ti ide o bokeh, dostupny manualny excelentny objektiv.
https://www.foto-koester.de/419304/7artisans-50mm-f/0-95-fuer-canon-ef-m?sPartner=Guenstiger.de
Kto chce nenapodobiteľný bokeh tak si kúpi dáke staré sklo. Zredukuje ho dnes snáď už na každý bajonet. Cena za facku oproti dnešným predraženým sklám.
 
gytheio
2023-04-24 16:39:58
príspevok od: red arrow
Kto chce nenapodobiteľný bokeh tak si kúpi dáke staré sklo. Zredukuje ho dnes snáď už na každý bajonet. Cena za facku oproti dnešným predraženým sklám.
Samozrejme mam Helios, dokonca dva ktore ma dokopy stali 20 eur, ale na ten artisan 50mm f0,95 sa nechytaju.
 
matpi
2023-04-24 17:11:06
príspevok od: Mgr. art. Zdenko Dendis
Na internete som videl veľa ukážok rozdielov medzi F1.8 a F1.2 pri ohniskovej vzdialenosti 85 mm, ale i tak by ma zaujímalo, aký veľký rozdiel to reálne je. Pokiaľ vlastním 85mm ohnisko so svetelnosťou F1.8 oplatí sa dať 3000 eur za ohnisko so svetelnosťou F1.2? Je väčší rozdiel medzi F1.8 a F1.4 alebo medzi F1.4 a F1.2 pri ohniskovej vzdialenosti 85 mm. Mám namysli vplyv na bokeh.
Rozdiel uvidis iba ak si fotky priamo porovnas. Takze ak nemas oba objektivy, nezatazuj sa tym. V reale ti uplne staci f1,8 ale ak mas peniaze, kupuj vzdy to najlepsie, co si mozes dovolit
 
MagickVamp
2023-04-24 17:44:05
príspevok od: Mgr. art. Zdenko Dendis
Na internete som videl veľa ukážok rozdielov medzi F1.8 a F1.2 pri ohniskovej vzdialenosti 85 mm, ale i tak by ma zaujímalo, aký veľký rozdiel to reálne je. Pokiaľ vlastním 85mm ohnisko so svetelnosťou F1.8 oplatí sa dať 3000 eur za ohnisko so svetelnosťou F1.2? Je väčší rozdiel medzi F1.8 a F1.4 alebo medzi F1.4 a F1.2 pri ohniskovej vzdialenosti 85 mm. Mám namysli vplyv na bokeh.
Rozdiel uvidis hlavne medzi f1,2 a f1,8.... Len nie kazdy objektiv je vyborny aj na plnu dieru.... pre mna to napriklad znamena ze rf50f1,8 musim clonit na f2,8. Kdezto rf50f1,2 clonit netreba a mam top kvalitu. A vacsinou tie 1,8 su vsade setaky co clonit treba, teda podla toho aky si narocny. A ak aj kupis f1,4 vzdy ta bude matat ta 1,2....lebo zobrat f1,2 pri ff je proste pecka...
 
Mgr. art.  Zdenko Dendis
2023-04-24 20:30:16
príspevok od: MagickVamp
Rozdiel uvidis hlavne medzi f1,2 a f1,8.... Len nie kazdy objektiv je vyborny aj na plnu dieru.... pre mna to napriklad znamena ze rf50f1,8 musim clonit na f2,8. Kdezto rf50f1,2 clonit netreba a mam top kvalitu. A vacsinou tie 1,8 su vsade setaky co clonit treba, teda podla toho aky si narocny. A ak aj kupis f1,4 vzdy ta bude matat ta 1,2....lebo zobrat f1,2 pri ff je proste pecka...
Na Vašu radu vždy dám. Na klasickej zrkadlovke som mal F1.8 a F1.4, ale nejaký výrazný rozdiel v rozostrení pozadia tam nebol. Predpokladám, že medzi F1.8 a F1.2 už bude ten rozdiel značný. Chcel som sa tomu vyhnúť, ale zdá sa, že ma ta 3000 položka neminie. Dobra správa je, že už mám našetrených 1200 eur + 590 eur z predaja F1.8. Čaká ma už akurát našetriť ten zvyšok.
 
quapor
2023-04-24 21:32:14
ad Meike AF 85mm f/1.4, tej cene sa mi nechce verit
 
Mgr. art.  Zdenko Dendis
2023-04-24 22:09:19
príspevok od: quapor
ad Meike AF 85mm f/1.4, tej cene sa mi nechce verit
Keďže sa jedná o manuálny objektív a k tomu je od firmy Meike, tak jeho cena cca. 230 eur mi príde v poriadku. Podľa mňa určite ušetrili na utesnení a špeciálnych povrchových úpravách šošoviek, ktoré odstraňujú niektoré optické chyby atď. Napríklad taký Samyang AF 85mm f/1.4 FE Sony E-mount prvej generácie vyjde síce na 550 eur, ale tam je do ceny započítaný AF a určite kvalitnejšia optika a vyhotovenie (utesnenie a podobne).
 
Mgr. art.  Zdenko Dendis
2023-04-24 22:13:54
príspevok od: Mgr. art. Zdenko Dendis
Keďže sa jedná o manuálny objektív a k tomu je od firmy Meike, tak jeho cena cca. 230 eur mi príde v poriadku. Podľa mňa určite ušetrili na utesnení a špeciálnych povrchových úpravách šošoviek, ktoré odstraňujú niektoré optické chyby atď. Napríklad taký Samyang AF 85mm f/1.4 FE Sony E-mount prvej generácie vyjde síce na 550 eur, ale tam je do ceny započítaný AF a určite kvalitnejšia optika a vyhotovenie (utesnenie a podobne).
Teraz som si všimol, že ten objektív Meike má AF. V tom prípade je to výborná cena.
 
quapor
2023-04-24 23:03:08
Ta cena je za Meike 85 mm F1,8
Cena za novu 1.4 bude urcite cez 500
 
Rofo
2023-04-25 01:13:24
príspevok od: Hakuna Matata
Neviem, prečo mám pocit, že tento stĺpček sa akosi nevydaril a bol iba "povinnou jazdou"... Možno si si, Karol, vybral time-out, na ktorý máš objektívne dôvody, ale teda v rámci spätnej väzby - stačila by 1 vysvetľujúca veta; som zvyknutý na podstatne vyššiu kvalitu Tvojich textov.

Mimochodom, v Bratislave boli cez víkend mestské dni, dalo sa fotiť do aleluja (ak tomu nebránila choroba či iná nepríjemnosť).

Mne tam chýba jedna novinka, ktorá sa patrila spomenúť. A teda Sony World Photography Awards. Chápem že súťaž prebehla v predošlých týždňoch, ale škandál ktorý spôsobil jeden z výhercov vrcholil práve minulý týždeň.
 
vilkoo
2023-04-25 09:37:04
Tu chybaju vela veci a novinky oproti ceskych stranok popripade polskych ,upada to tu
 
gytheio
2023-04-25 11:12:26
Mate internet k dispozicii kde najdete uplne vsetko, naozaj si niektori myslite, ze tu by malo byt vsetko na co natrafite v celom internete?
Karol je asi jednicka vo svete v pisani clankov, uz neviem ako dlho mozno 20 rokov popri svojej praci sa stara aby bol kazdy pondelok o 6:00 Fotostlpcek kazdemu k dispozicii.. kto z vas by to dokazal? Kazdy tyzden napisat novy clanok aby bol tip top by nedokazal ani Copperfield

ephoto nie je top stranka ale je urcite lepsia ako tu vacsina z vas vie fotit.
 
jan.zitniak
2023-04-25 11:36:11
príspevok od: Hakuna Matata
Neviem, prečo mám pocit, že tento stĺpček sa akosi nevydaril a bol iba "povinnou jazdou"... Možno si si, Karol, vybral time-out, na ktorý máš objektívne dôvody, ale teda v rámci spätnej väzby - stačila by 1 vysvetľujúca veta; som zvyknutý na podstatne vyššiu kvalitu Tvojich textov.

Mimochodom, v Bratislave boli cez víkend mestské dni, dalo sa fotiť do aleluja (ak tomu nebránila choroba či iná nepríjemnosť).

Ja súhlasím ...
 
seifi
2023-04-25 13:55:15
príspevok od: Rofo
Mne tam chýba jedna novinka, ktorá sa patrila spomenúť. A teda Sony World Photography Awards. Chápem že súťaž prebehla v predošlých týždňoch, ale škandál ktorý spôsobil jeden z výhercov vrcholil práve minulý týždeň.
Škandál ... dnes škandál, ale to je naša budúcnosť. Keby boli chytrí, dajú kategóriu AI Neviem, bol tento druh fotografie vyslovene zakázaný ? Nechceli sme prijať a za fotografiu sme nepokladali extrémne softvérové úpravy fotiek. Pozberané a pozliepané softvérom dokopy. Prečo potom AI nie ? Aspoň je vidieť, kam kráča svet. Vo fotografii. A kam kráča v biológii a lekárskej vede, aj AI, ani nechcem vedieť.
A ten fotograf v rozhovore to dobre vysvetľuje, po udelení ceny povedal ako to je, a porota že OK, crnu si má nechať. Až potom sa do toho obuli média ...
Dnes idú dvaja na rande, sedia na lavičke a každý čumí do svojho mobilu. To je normálne ? Proste svet sa mení tak ako sa menil doteraz.
 
gytheio
2023-04-25 14:04:38
príspevok od: seifi
Škandál ... dnes škandál, ale to je naša budúcnosť. Keby boli chytrí, dajú kategóriu AI Neviem, bol tento druh fotografie vyslovene zakázaný ? Nechceli sme prijať a za fotografiu sme nepokladali extrémne softvérové úpravy fotiek. Pozberané a pozliepané softvérom dokopy. Prečo potom AI nie ? Aspoň je vidieť, kam kráča svet. Vo fotografii. A kam kráča v biológii a lekárskej vede, aj AI, ani nechcem vedieť.
A ten fotograf v rozhovore to dobre vysvetľuje, po udelení ceny povedal ako to je, a porota že OK, crnu si má nechať. Až potom sa do toho obuli média ...
Dnes idú dvaja na rande, sedia na lavičke a každý čumí do svojho mobilu. To je normálne ? Proste svet sa mení tak ako sa menil doteraz.
Vsetko je na debatu, je rozdiel ked to ten softver vyhotovuje uplne sam alebo ked to clovek komplet upravuje za pomoci sofveru, v tom je rozdiel.
 
seifi
2023-04-25 15:53:28
príspevok od: gytheio
Vsetko je na debatu, je rozdiel ked to ten softver vyhotovuje uplne sam alebo ked to clovek komplet upravuje za pomoci sofveru, v tom je rozdiel.
Súhlas. Ale mi predsa ideme ďalej. Nezostali sme stáť na čb fotografii, ani na kinofilme. Prišiel čas sa podať ďalej. Bude z toho kus dusno, ako vidím, ale zvykneme si ... .
 
gytheio
2023-04-25 16:10:01
príspevok od: seifi
Súhlas. Ale mi predsa ideme ďalej. Nezostali sme stáť na čb fotografii, ani na kinofilme. Prišiel čas sa podať ďalej. Bude z toho kus dusno, ako vidím, ale zvykneme si ... .
Dusno bude ked sa nestanovia pravidla, ked ten obraz komplet vygeneruje program, predsa to nie je fotografia.. alebo tak nejak nam ani nedojde preco su tie fotografie dokonalejsie ako predtym.
Za par rokov bude v kazdom telefone apka do ktorej dame svoju fotografiu a bude nam generovat fotografie na pas alebo fotografie z dovolenky z everestu z jupitera...
 
mllpo
2023-04-25 20:20:57
príspevok od: Hakuna Matata
Neviem, prečo mám pocit, že tento stĺpček sa akosi nevydaril a bol iba "povinnou jazdou"... Možno si si, Karol, vybral time-out, na ktorý máš objektívne dôvody, ale teda v rámci spätnej väzby - stačila by 1 vysvetľujúca veta; som zvyknutý na podstatne vyššiu kvalitu Tvojich textov.

Mimochodom, v Bratislave boli cez víkend mestské dni, dalo sa fotiť do aleluja (ak tomu nebránila choroba či iná nepríjemnosť).

medzi overené a neoverené správy možno mohol byť spomenutý Nikon Z8...

https://nikonrumors.com/2023/04/24/more-leaked-nikon-z8-camera-specifications.aspx/
 
Rofo
2023-04-26 00:49:11
príspevok od: seifi
Škandál ... dnes škandál, ale to je naša budúcnosť. Keby boli chytrí, dajú kategóriu AI Neviem, bol tento druh fotografie vyslovene zakázaný ? Nechceli sme prijať a za fotografiu sme nepokladali extrémne softvérové úpravy fotiek. Pozberané a pozliepané softvérom dokopy. Prečo potom AI nie ? Aspoň je vidieť, kam kráča svet. Vo fotografii. A kam kráča v biológii a lekárskej vede, aj AI, ani nechcem vedieť.
A ten fotograf v rozhovore to dobre vysvetľuje, po udelení ceny povedal ako to je, a porota že OK, crnu si má nechať. Až potom sa do toho obuli média ...
Dnes idú dvaja na rande, sedia na lavičke a každý čumí do svojho mobilu. To je normálne ? Proste svet sa mení tak ako sa menil doteraz.
Tú kategóriu AI tam dajú, poučia sa. Ale to nič nevyrieši. Aj tak sa dostanú generované fotky AI medzi fotky fotografov. Porota to nerozozná, autori sa nepriznajú. Takže tu narážame na všeobecnejší problém.
 
gytheio
2023-04-26 10:03:27
príspevok od: Rofo
Tú kategóriu AI tam dajú, poučia sa. Ale to nič nevyrieši. Aj tak sa dostanú generované fotky AI medzi fotky fotografov. Porota to nerozozná, autori sa nepriznajú. Takže tu narážame na všeobecnejší problém.
Problem v tom vidime teraz ale za par rokov sa to zleje cele dokopy, ludia budu inac rozmyslat a to, ze im v telefone nejaka apka generuje fotografie na zelanie budu brat ovela pozitivnejsie ako zhanat a nebodaj platit forografa. Ved sa nad tym zamyslite, odfotite nevestu a zenicha telefonom za 10 minut v roznych pozach a apka vam vyhotovi lepsie svadobne fotografie ako fotograf, toto je koniec fotografov, ostane ich iba par a to ti najlepsi ktorych si budu objednavat ludia ktori chcu este tie prave fotografie. Ale pochybujem, ze to dokazu lepsie ako apka.
Vyvoj tych programov ide tak rychlo, ze za par rokov nam ostanu iba spomienky, ze volakedy sa fotilo...
Analogom teraz uz fotia iba, neviem ako ich spravne nazvat aby to nevyznelo ako urazka, zeby sialenci? Na film sa foti v horsej kvalite pracnejsie drahsie, nie je tam ziadne pozitivum, dalo by sa to nazvat aj strata casu. Ked som ja zacal fotit dost vela casu som travil s Tonym Paldym, clovek ktory vedel o fotografii asi vsetko, fotil digitalom a pamatam si nejak v 2004 som sa ho opytal ci je uz digital kvalitnejsi ako film, odpovedal, ze esta 2-3 roky bude mat film lepsi vystup a potom bude nenavratne prec.
To sa teraz deje s klasickou fotografiou pri ktorej ostanu naozaj iba sialenci alebo srdciari lebo ta apka bude zadarmo bezpracna rychla a lepsia ako klasicka fotografia.
Do teraz sme porovnavali foto techniku, za nejaky cas sa budu testovat apky.
 
gytheio
2023-04-26 10:05:56
Ked sa nad tym vsetkym clovek zamysli tak investicia do fototechniky je asi ta najhorsia investicia
 
Paladin25
2023-04-26 11:34:48
príspevok od: gytheio
Problem v tom vidime teraz ale za par rokov sa to zleje cele dokopy, ludia budu inac rozmyslat a to, ze im v telefone nejaka apka generuje fotografie na zelanie budu brat ovela pozitivnejsie ako zhanat a nebodaj platit forografa. Ved sa nad tym zamyslite, odfotite nevestu a zenicha telefonom za 10 minut v roznych pozach a apka vam vyhotovi lepsie svadobne fotografie ako fotograf, toto je koniec fotografov, ostane ich iba par a to ti najlepsi ktorych si budu objednavat ludia ktori chcu este tie prave fotografie. Ale pochybujem, ze to dokazu lepsie ako apka.
Vyvoj tych programov ide tak rychlo, ze za par rokov nam ostanu iba spomienky, ze volakedy sa fotilo...
Analogom teraz uz fotia iba, neviem ako ich spravne nazvat aby to nevyznelo ako urazka, zeby sialenci? Na film sa foti v horsej kvalite pracnejsie drahsie, nie je tam ziadne pozitivum, dalo by sa to nazvat aj strata casu. Ked som ja zacal fotit dost vela casu som travil s Tonym Paldym, clovek ktory vedel o fotografii asi vsetko, fotil digitalom a pamatam si nejak v 2004 som sa ho opytal ci je uz digital kvalitnejsi ako film, odpovedal, ze esta 2-3 roky bude mat film lepsi vystup a potom bude nenavratne prec.
To sa teraz deje s klasickou fotografiou pri ktorej ostanu naozaj iba sialenci alebo srdciari lebo ta apka bude zadarmo bezpracna rychla a lepsia ako klasicka fotografia.
Do teraz sme porovnavali foto techniku, za nejaky cas sa budu testovat apky.
Nemyslím si že máš pravdu. Stále ostanú žánre ako napríklad reportáž (kam z veľkej časti spadá aj tebou spomýnaná svadba), kde to nejaká Appka ešte celé roky nedá.
 
Mgr. art.  Zdenko Dendis
2023-04-26 11:44:21
príspevok od: MagickVamp
Rozdiel uvidis hlavne medzi f1,2 a f1,8.... Len nie kazdy objektiv je vyborny aj na plnu dieru.... pre mna to napriklad znamena ze rf50f1,8 musim clonit na f2,8. Kdezto rf50f1,2 clonit netreba a mam top kvalitu. A vacsinou tie 1,8 su vsade setaky co clonit treba, teda podla toho aky si narocny. A ak aj kupis f1,4 vzdy ta bude matat ta 1,2....lebo zobrat f1,2 pri ff je proste pecka...
Nakoniec som sa rozhodol, že systém Nikon postupne definitívne opustím. Preto, čo potrebujem mi asi Nikon Z8 nebude dostatočný. Podľa špecifikácií má mať video 4K iba v 60sn.s. Aby som naplnil všetky moje požiadavky som sa rozhodol pre Canon R5. Na základe nového firmfaru by už nemal mať také problémy s prehrievaním pri natáčaní videí ako na začiatku jeho predstavenia. Celkovo mi systém R so svojimi RF objektívmi príde zaujímavejší než Nikon, či už svojím dizajnom alebo rozmermi. Vždy mi totiž prišlo, že u Canonu to človek mal hneď, ale u Nikonu na to vždy musel čakať a to ešte ani nemal istotu, či sa dočká.
 
Rofo
2023-04-26 11:56:09
príspevok od: Paladin25
Nemyslím si že máš pravdu. Stále ostanú žánre ako napríklad reportáž (kam z veľkej časti spadá aj tebou spomýnaná svadba), kde to nejaká Appka ešte celé roky nedá.
Kto bude chciet svadbu, reportaz, zavola si "fotografa" ktory rozmiestni par pohyblivych kamier. Jedna AI to nacvaka, druha AI vytriedi, tretia AI graficky upravi, prepočíta na portrétne ohniská. Alebo mozes zavolat ludom na svadbu radsej klasickeho fotografa. Potom sa ich ale spytaj ci budu chciet vidiet fotky 2 tyzdne po svadbe, alebo 2 hodiny po svadbe ...
 
gytheio
2023-04-26 11:57:32
príspevok od: Paladin25
Nemyslím si že máš pravdu. Stále ostanú žánre ako napríklad reportáž (kam z veľkej časti spadá aj tebou spomýnaná svadba), kde to nejaká Appka ešte celé roky nedá.
Reportazna fotografia je kolko percent z celkovej fotografie? 0,000... Dnes hra prim vo fotografii Instagram a ten aj urcuje kam sa fotografia ubera a prave cim atraktivnejsie fotografie v Instagrame tym vacsi uspech a zarukou atraktivity bude prave ta apka.
Teraz si nevieme predstavit ako moze apka vygenerovat svadobne fotografie so vsetkymi svadobcanmi.. ale za par rokov to bude normalne. A urcite bude pripustne aj uverejnovat vygenerovane fotografie z nejakej vojny, lebo budu atraktivnejsie ako originalne a predava prave ta atraktivita.
To cele sa predsa uz davno deje a hlavne v poslednej dobe, v pisanej alebo hovorenej forme, netvrdi posahane Rusko, ze obetou toho celeho su oni? A polovica Slovenska to chce pocut. Koho uz dnes zaujima aka je skutocnost?
 
Hakuna Matata
2023-04-26 13:22:53
príspevok od: gytheio
Problem v tom vidime teraz ale za par rokov sa to zleje cele dokopy, ludia budu inac rozmyslat a to, ze im v telefone nejaka apka generuje fotografie na zelanie budu brat ovela pozitivnejsie ako zhanat a nebodaj platit forografa. Ved sa nad tym zamyslite, odfotite nevestu a zenicha telefonom za 10 minut v roznych pozach a apka vam vyhotovi lepsie svadobne fotografie ako fotograf, toto je koniec fotografov, ostane ich iba par a to ti najlepsi ktorych si budu objednavat ludia ktori chcu este tie prave fotografie. Ale pochybujem, ze to dokazu lepsie ako apka.
Vyvoj tych programov ide tak rychlo, ze za par rokov nam ostanu iba spomienky, ze volakedy sa fotilo...
Analogom teraz uz fotia iba, neviem ako ich spravne nazvat aby to nevyznelo ako urazka, zeby sialenci? Na film sa foti v horsej kvalite pracnejsie drahsie, nie je tam ziadne pozitivum, dalo by sa to nazvat aj strata casu. Ked som ja zacal fotit dost vela casu som travil s Tonym Paldym, clovek ktory vedel o fotografii asi vsetko, fotil digitalom a pamatam si nejak v 2004 som sa ho opytal ci je uz digital kvalitnejsi ako film, odpovedal, ze esta 2-3 roky bude mat film lepsi vystup a potom bude nenavratne prec.
To sa teraz deje s klasickou fotografiou pri ktorej ostanu naozaj iba sialenci alebo srdciari lebo ta apka bude zadarmo bezpracna rychla a lepsia ako klasicka fotografia.
Do teraz sme porovnavali foto techniku, za nejaky cas sa budu testovat apky.
Na jednej strane máš pravdu, ale každá minca má dve strany.
1. Kedysi bolo nemysliteľné, aby niekto predával nafukovaciu Anču. Dnes si ju môžeš kúpiť a jej "výhodou" je, že Ti splní bez reptania Tvoje túžby. To nemusí byť pri skutočnej Anči vôbec pravidlom a napriek tomu nafukovaciu Anču vlastní v populácii 0,0001 %.
2. Veľká skupina ľudí odmieta "rýchle" riešenia. Napríklad fastfood. Radšej dá prednosť jedlu, ktoré je zdravé a pripravené skutočným kuchárom. Napríklad ja si nikdy nekupujem v supermarkete rozmrazené a dopekané pečivo. Viem prečo.
3. V obliekaní, móde, trávení voľného času atď. tiež existujú "AI" riešenia - namiesto športovania si človek sadne za Playstation a "športuje". Po rokoch začne obiehať lekárov a zistí, že si mal vybrať možno iný šport.
4. Falšovanie umeleckých diel (alebo zrejmé napodobeniny) vs. originál. prečo stojí originál násobne viac ako napodobenina? Naozaj budú ľudia chcieť vlastniť/dostať fotografiu, o ktorej budú vedieť, že je iba napodobenina?

Dalo by sa pokračovať.

Ja si myslím, že AI tu bude bok po boku reálnej (optickej) fotografii. Veľkej časti (naozaj veľkej časti) populácie bude úplne ukradnuté, či si objednajú reálneho svadobného fotografa alebo umelú inteligenciu. Lenže stále tu bude skupina ľudí, ktorej to jedno nebude. Tak ako si ja (a tisíce iných ľudí) nekupujem rozmrazené pečivo, tak aj pre týchto ľudí bude tvorivá ľudská činnosť predstavovať hodnotu, za ktorú budú ochotní zaplatiť.

Nakoniec ešte iný príklad - kováčstvo. Ak si potrebuješ dať vyrobiť plot, môžeš osloviť umeleckého kováča, môžeš ísť do stavebnín a poskladať si plot z vopred narezaných dielov alebo si plot vytlačíš na 3D tlačiarni. To ale neznamená, že kováčstvo ako remeslo je odsúdené na zánik. Fotografia na tom bude veľmi podobne.
 
gytheio
2023-04-26 14:12:16
príspevok od: Hakuna Matata
Na jednej strane máš pravdu, ale každá minca má dve strany.
1. Kedysi bolo nemysliteľné, aby niekto predával nafukovaciu Anču. Dnes si ju môžeš kúpiť a jej "výhodou" je, že Ti splní bez reptania Tvoje túžby. To nemusí byť pri skutočnej Anči vôbec pravidlom a napriek tomu nafukovaciu Anču vlastní v populácii 0,0001 %.
2. Veľká skupina ľudí odmieta "rýchle" riešenia. Napríklad fastfood. Radšej dá prednosť jedlu, ktoré je zdravé a pripravené skutočným kuchárom. Napríklad ja si nikdy nekupujem v supermarkete rozmrazené a dopekané pečivo. Viem prečo.
3. V obliekaní, móde, trávení voľného času atď. tiež existujú "AI" riešenia - namiesto športovania si človek sadne za Playstation a "športuje". Po rokoch začne obiehať lekárov a zistí, že si mal vybrať možno iný šport.
4. Falšovanie umeleckých diel (alebo zrejmé napodobeniny) vs. originál. prečo stojí originál násobne viac ako napodobenina? Naozaj budú ľudia chcieť vlastniť/dostať fotografiu, o ktorej budú vedieť, že je iba napodobenina?

Dalo by sa pokračovať.

Ja si myslím, že AI tu bude bok po boku reálnej (optickej) fotografii. Veľkej časti (naozaj veľkej časti) populácie bude úplne ukradnuté, či si objednajú reálneho svadobného fotografa alebo umelú inteligenciu. Lenže stále tu bude skupina ľudí, ktorej to jedno nebude. Tak ako si ja (a tisíce iných ľudí) nekupujem rozmrazené pečivo, tak aj pre týchto ľudí bude tvorivá ľudská činnosť predstavovať hodnotu, za ktorú budú ochotní zaplatiť.

Nakoniec ešte iný príklad - kováčstvo. Ak si potrebuješ dať vyrobiť plot, môžeš osloviť umeleckého kováča, môžeš ísť do stavebnín a poskladať si plot z vopred narezaných dielov alebo si plot vytlačíš na 3D tlačiarni. To ale neznamená, že kováčstvo ako remeslo je odsúdené na zánik. Fotografia na tom bude veľmi podobne.
Tych kovacov je tiez stale menej a menej, kedysi boli v dedine neviem mozno piati, dnes v okrese mozno jeden. Mame na mysli ozajstneho kovaca ktory kazdy ten komponent z toho plota naozaj vykuje lebo vela "kovacov" tie komponenty tiez kupuje a iba pozvara. Myslis, ze najdes niekoho kto zaplati 50 000 eur za 20 metrovy plot ktory bude komplet prekovany? Kazdemu je to jedno, kupi v Obi komponenty a pozvara si to za zlomok ceny. Tak isto je to kazdemu jedno aj s fotografiou, naco platit ked ju moze mat zadarmo a lepsie vyzerajucu.
Ten jeden z 10 000 co bude chciet original .. to je tak zanedbatelne ako by ani nebol.
 
Rofo
2023-04-26 14:21:06
príspevok od: Hakuna Matata
Na jednej strane máš pravdu, ale každá minca má dve strany.
1. Kedysi bolo nemysliteľné, aby niekto predával nafukovaciu Anču. Dnes si ju môžeš kúpiť a jej "výhodou" je, že Ti splní bez reptania Tvoje túžby. To nemusí byť pri skutočnej Anči vôbec pravidlom a napriek tomu nafukovaciu Anču vlastní v populácii 0,0001 %.
2. Veľká skupina ľudí odmieta "rýchle" riešenia. Napríklad fastfood. Radšej dá prednosť jedlu, ktoré je zdravé a pripravené skutočným kuchárom. Napríklad ja si nikdy nekupujem v supermarkete rozmrazené a dopekané pečivo. Viem prečo.
3. V obliekaní, móde, trávení voľného času atď. tiež existujú "AI" riešenia - namiesto športovania si človek sadne za Playstation a "športuje". Po rokoch začne obiehať lekárov a zistí, že si mal vybrať možno iný šport.
4. Falšovanie umeleckých diel (alebo zrejmé napodobeniny) vs. originál. prečo stojí originál násobne viac ako napodobenina? Naozaj budú ľudia chcieť vlastniť/dostať fotografiu, o ktorej budú vedieť, že je iba napodobenina?

Dalo by sa pokračovať.

Ja si myslím, že AI tu bude bok po boku reálnej (optickej) fotografii. Veľkej časti (naozaj veľkej časti) populácie bude úplne ukradnuté, či si objednajú reálneho svadobného fotografa alebo umelú inteligenciu. Lenže stále tu bude skupina ľudí, ktorej to jedno nebude. Tak ako si ja (a tisíce iných ľudí) nekupujem rozmrazené pečivo, tak aj pre týchto ľudí bude tvorivá ľudská činnosť predstavovať hodnotu, za ktorú budú ochotní zaplatiť.

Nakoniec ešte iný príklad - kováčstvo. Ak si potrebuješ dať vyrobiť plot, môžeš osloviť umeleckého kováča, môžeš ísť do stavebnín a poskladať si plot z vopred narezaných dielov alebo si plot vytlačíš na 3D tlačiarni. To ale neznamená, že kováčstvo ako remeslo je odsúdené na zánik. Fotografia na tom bude veľmi podobne.
Kováčstvo ako remeslo zaniklo. To čo si uviedol ako príklad je umelecké kováčstvo. Umelecký priemysel ti poskytuje alternatívu alebo umelecké dielo.
Ale akú alternatívu poskytne fotograf v porovnaní s AI ? O krátku dobu príde čas keď nerozoznáš réalnu fotku od tej vygenerovanej. Podobne ako to nerozoznali v jednej z najväčších fotografických súťaží na svete. A to je AI iba v plienkach. Myslíte že v tej porote boli úplný hlupáci? Tá fotka sa im nezdala ako bezduchá, hlúpa, gýčová... Práve naopak, sadla do ich vkusu. AI bude generovať z predlohy všetkých úspešných fotiek zo všetkých žánrov ktoré ľudstvo vytvorilo a tebe ako konzumentovi stačí iba vybrať.
 
Paladin25
2023-04-26 14:26:36
príspevok od: Mgr. art. Zdenko Dendis
Nakoniec som sa rozhodol, že systém Nikon postupne definitívne opustím. Preto, čo potrebujem mi asi Nikon Z8 nebude dostatočný. Podľa špecifikácií má mať video 4K iba v 60sn.s. Aby som naplnil všetky moje požiadavky som sa rozhodol pre Canon R5. Na základe nového firmfaru by už nemal mať také problémy s prehrievaním pri natáčaní videí ako na začiatku jeho predstavenia. Celkovo mi systém R so svojimi RF objektívmi príde zaujímavejší než Nikon, či už svojím dizajnom alebo rozmermi. Vždy mi totiž prišlo, že u Canonu to človek mal hneď, ale u Nikonu na to vždy musel čakať a to ešte ani nemal istotu, či sa dočká.
Veľa šťastia v novom systéme... verím že budeš spokojný ... som zvedavý na tvoje dlhodobé hodnotenia!
 
Paladin25
2023-04-26 14:31:33
príspevok od: Rofo
Kto bude chciet svadbu, reportaz, zavola si "fotografa" ktory rozmiestni par pohyblivych kamier. Jedna AI to nacvaka, druha AI vytriedi, tretia AI graficky upravi, prepočíta na portrétne ohniská. Alebo mozes zavolat ludom na svadbu radsej klasickeho fotografa. Potom sa ich ale spytaj ci budu chciet vidiet fotky 2 tyzdne po svadbe, alebo 2 hodiny po svadbe ...
Nerozumiem úplne tvojej úvahe.

A ten svadobný fotograf nemôže použiť tú AI na triedenie a grafické úpravy?

Už dnes sú firmy čo niečo podobné ponúkajú.

Nevidím dôvod prečo by to aj ten svadobný fotograf nemohol odovzdať do 2h.

P.S. Myslím že namiesto pohyblivých kamier tam budú lietať drony
 
Paladin25
2023-04-26 14:37:31
príspevok od: gytheio
Reportazna fotografia je kolko percent z celkovej fotografie? 0,000... Dnes hra prim vo fotografii Instagram a ten aj urcuje kam sa fotografia ubera a prave cim atraktivnejsie fotografie v Instagrame tym vacsi uspech a zarukou atraktivity bude prave ta apka.
Teraz si nevieme predstavit ako moze apka vygenerovat svadobne fotografie so vsetkymi svadobcanmi.. ale za par rokov to bude normalne. A urcite bude pripustne aj uverejnovat vygenerovane fotografie z nejakej vojny, lebo budu atraktivnejsie ako originalne a predava prave ta atraktivita.
To cele sa predsa uz davno deje a hlavne v poslednej dobe, v pisanej alebo hovorenej forme, netvrdi posahane Rusko, ze obetou toho celeho su oni? A polovica Slovenska to chce pocut. Koho uz dnes zaujima aka je skutocnost?
Hádžeš si to ako sa ti to hodí ... čísielko sem, čísielko tam.... kde si zobral že polovica Slovenska tomu verí a chce to počuť

Ja taktiež nepovažujem, každý obrázok na IG za fotku

Uvidíme... ja si myslím že zaujem (aj verejný) o skútočnú fotografiu tu bude aj naďalej a to pomocou appky nedáš.

Určite AI a appky prinesú zmeny a pokrok ale verím že podklad bude stále tvoriť človek s fotoaparátom.... aspoń v najbližších desaťročiach...
 
gytheio
2023-04-26 14:40:17
A to nevieme ake fantasticke "fotografie" tie programy dokazu generovat za 2-3 roky, vidim to velmi blede s nami, za par rokov uz budu iba PP nadsenci. Uz je predsa vsetko nafotene, vo fotobankach su miliardy vsetkych moznych fotografii v naj kvalite, programy maju skadial cerpat, revolucia moze zacat. Ta technika nas zozerie za ziva to je ako keby Janko sedel v slapacom auticku a chcel zavodit s F1.
Mam znameho Nemca, na dochodok kupil na Filipinach v horach samotu za 5000 eur, raz do roka prileti do Nemecka nechat sa prezriet u doktora, dochodok mu chodi na Filipiny, bez telefona elektriky... vravel lutujem, ze som to nespravil skor.
 
Porubo
2023-04-26 14:40:41
Ja by som sa na to pozrel z inej strany: Budu v buducnosti este svadby (rozsirene)?
 
gytheio
2023-04-26 14:43:31
príspevok od: Paladin25
Hádžeš si to ako sa ti to hodí ... čísielko sem, čísielko tam.... kde si zobral že polovica Slovenska tomu verí a chce to počuť

Ja taktiež nepovažujem, každý obrázok na IG za fotku

Uvidíme... ja si myslím že zaujem (aj verejný) o skútočnú fotografiu tu bude aj naďalej a to pomocou appky nedáš.

Určite AI a appky prinesú zmeny a pokrok ale verím že podklad bude stále tvoriť človek s fotoaparátom.... aspoń v najbližších desaťročiach...
Bolo to v nejakom prieskume, polovica Slovenska veri propagande. A co sa tyka tej skutocnej fotografie, ta upravena je vzdy lepsia ako ta skutocna, iba ten raw je skutocna fotografia a ten moc pohladny nie je.
 
Paladin25
2023-04-26 14:47:12
príspevok od: Rofo
Kováčstvo ako remeslo zaniklo. To čo si uviedol ako príklad je umelecké kováčstvo. Umelecký priemysel ti poskytuje alternatívu alebo umelecké dielo.
Ale akú alternatívu poskytne fotograf v porovnaní s AI ? O krátku dobu príde čas keď nerozoznáš réalnu fotku od tej vygenerovanej. Podobne ako to nerozoznali v jednej z najväčších fotografických súťaží na svete. A to je AI iba v plienkach. Myslíte že v tej porote boli úplný hlupáci? Tá fotka sa im nezdala ako bezduchá, hlúpa, gýčová... Práve naopak, sadla do ich vkusu. AI bude generovať z predlohy všetkých úspešných fotiek zo všetkých žánrov ktoré ľudstvo vytvorilo a tebe ako konzumentovi stačí iba vybrať.
No tak AI vygenoravala peknú fotku a vyhrala súťaž ... a? To nikto nerozporuje... aj západ slnka vygeneruje krajšie ako ho my nafotíme.

Ale stále mu chýba prvok realitiy pri zachytení skutočného okamihu. A nie každému stačí fake.

Samozrejme vývoj pôjde ďalej ale reportážnu fotografiu nemôžeš z jej postaty generovať. Niekto alebo niečo to musí odfotiť... pripúšťam že časom to môže fotiť nejaký robot, dron alebo neviem čo príde. Ale neviem si predstaviť ako to bude možné generovať... aby to bolo skutočné... kedže reportážna fotografia by skutočná byť mala
 
Rofo
2023-04-26 14:50:41
príspevok od: Paladin25
Nerozumiem úplne tvojej úvahe.

A ten svadobný fotograf nemôže použiť tú AI na triedenie a grafické úpravy?

Už dnes sú firmy čo niečo podobné ponúkajú.

Nevidím dôvod prečo by to aj ten svadobný fotograf nemohol odovzdať do 2h.

P.S. Myslím že namiesto pohyblivých kamier tam budú lietať drony
Zatiaľ to nafotí svadobný fotograf a môže tie služby objednávať ak to nechce robiť sám. Ale nafotiť to musí, takže zatiaľ je v tom procese fotograf nenahraditeľný. Pointa bola v tom že budúcnosť smeruje k tomu že bude nahraditeľný.
 
Paladin25
2023-04-26 15:09:06
príspevok od: Rofo
Zatiaľ to nafotí svadobný fotograf a môže tie služby objednávať ak to nechce robiť sám. Ale nafotiť to musí, takže zatiaľ je v tom procese fotograf nenahraditeľný. Pointa bola v tom že budúcnosť smeruje k tomu že bude nahraditeľný.
Áno ale v tej dobe už bude pravdepodobne nahradený vo väčšine iných povolaní. Každopádne reagoval som nato že rozdiel medzi fotografom a AI bude 2h a 2 týždne.

Stále to niekto musí nafotiť. Časom to bude možno nejaký robot v kombinácii ale to je hudba dalekej budúcnosti.

Ale uvidíme čo nám budúcnosť prinesie... väčšina z nás má fotografovanie ako koníček to AI nezmení.
 
gytheio
2023-04-26 15:18:34
príspevok od: Paladin25
Áno ale v tej dobe už bude pravdepodobne nahradený vo väčšine iných povolaní. Každopádne reagoval som nato že rozdiel medzi fotografom a AI bude 2h a 2 týždne.

Stále to niekto musí nafotiť. Časom to bude možno nejaký robot v kombinácii ale to je hudba dalekej budúcnosti.

Ale uvidíme čo nám budúcnosť prinesie... väčšina z nás má fotografovanie ako koníček to AI nezmení.
Ano ti nadsenci ostanu ale novi pribudat nebudu ako to bolo za nasich cias. Je to krasne vidiet ako aj tu niektori blabotaju, ze naco kupovat fotoaparat ked telefon to dokaze tak isto.. a podobne to bude aj za par rokov, naco kupovat drahu techniku ked ta apka mi za minutu na danu temu vyrobi 100 fotografii a kazda bude v niecom ina.
 
Paladin25
2023-04-26 15:38:00
príspevok od: gytheio
Ano ti nadsenci ostanu ale novi pribudat nebudu ako to bolo za nasich cias. Je to krasne vidiet ako aj tu niektori blabotaju, ze naco kupovat fotoaparat ked telefon to dokaze tak isto.. a podobne to bude aj za par rokov, naco kupovat drahu techniku ked ta apka mi za minutu na danu temu vyrobi 100 fotografii a kazda bude v niecom ina.
Záleží od dôvodu prečo človek fotí. To má každý individuálne.

Ak fotíš pre radosť z fotenia - AI ti to nevyrieši. Ak zaznamenávaš svojich blízkych v ich životných okamihoch opäť ti AI nepomôže.

Ak chceš najkrajší západ nad Bratislavou na AI čakať nemusíš už teraz nájdeš tých 100 fotografii možno nie za minútu ale za 10 asi hej...
 
Paladin25
2023-04-26 15:57:20
príspevok od: gytheio
Bolo to v nejakom prieskume, polovica Slovenska veri propagande. A co sa tyka tej skutocnej fotografie, ta upravena je vzdy lepsia ako ta skutocna, iba ten raw je skutocna fotografia a ten moc pohladny nie je.
Nesúhlasím. Ani v jednom bode... prieskumy sú štatistika a z tou sa ľahko manipuluje....a média ti podsúvajú čo chcú aby si počul.

Ale hlavne že iba RAW je skutočná fotografia je hlúposť. Keď sa pozrieť na RAW a fotenú scénu zhoda tam nie je. RAW vlastne ani nie je fotografia

www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/digitalna-fotografia/sedivy-raw/


Upravená fotografia a AI vygenerovaná fotografia nie sú tie isté pojmy a predstavujú veľký rozdieľ.
 
gytheio
2023-04-26 16:13:11
príspevok od: Paladin25
Záleží od dôvodu prečo človek fotí. To má každý individuálne.

Ak fotíš pre radosť z fotenia - AI ti to nevyrieši. Ak zaznamenávaš svojich blízkych v ich životných okamihoch opäť ti AI nepomôže.

Ak chceš najkrajší západ nad Bratislavou na AI čakať nemusíš už teraz nájdeš tých 100 fotografii možno nie za minútu ale za 10 asi hej...
To je prave to co momentalne neviem ani ja ani ty, ci za tych par rokov nebude stacit na fotenie rodinky ten telefon s apkou, skor sa priklanam k tomu telefonu s apkou, tu nejde o to ci si nadsenec, ide o tisice eur.
Za par rokov to ten telefon dokaze odfotit tak kvalitne, ze ta apka to dorobi na uroven fotografie napr z FF.
 
gytheio
2023-04-26 16:33:56
príspevok od: Paladin25
Nesúhlasím. Ani v jednom bode... prieskumy sú štatistika a z tou sa ľahko manipuluje....a média ti podsúvajú čo chcú aby si počul.

Ale hlavne že iba RAW je skutočná fotografia je hlúposť. Keď sa pozrieť na RAW a fotenú scénu zhoda tam nie je. RAW vlastne ani nie je fotografia

www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/digitalna-fotografia/sedivy-raw/


Upravená fotografia a AI vygenerovaná fotografia nie sú tie isté pojmy a predstavujú veľký rozdieľ.
Raw nie je skutocna fotografia, je ten original ktory nebol upraveny, tak to bolo myslene.
To Al nevyraba tu fotografiu z nicoho, je to vyroba obrazu z nejakych vzorov. Je to uprava fotografii ktore si ten program vyberie do konecnej podoby. Rozdiel je iba v tom, ze to nerobys ty ale ten program a ten program to spravi za par sekund a ja som toto robil 2 dni.
 
Porubo
2023-04-26 19:14:19
Tu sa mozno pletu pojmy. RAW sa neda vidiet ako fotografia, to co si pod tym ludia nepresne predstavuju, je prilozene alebo vytvorene JPEG (nahlad ako cca vyzera fotografia) na zaklade parametrov ktore boli ulozene fotoaparatom ako nastavenia k tomu danemu snimku (udaje o vyvazeni bielej, styl obrazku ako napr. standardny, neutralny, verny a podobne).

Citacia:
Most raw files contain a full size JPEG conversion of the image, which is used to preview the file on the camera's LCD panel.
https://en.wikipedia.org/wiki/Raw_image_format
 
gytheio
2023-04-26 19:31:57
príspevok od: Porubo
Tu sa mozno pletu pojmy. RAW sa neda vidiet ako fotografia, to co si pod tym ludia nepresne predstavuju, je prilozene alebo vytvorene JPEG (nahlad ako cca vyzera fotografia) na zaklade parametrov ktore boli ulozene fotoaparatom ako nastavenia k tomu danemu snimku (udaje o vyvazeni bielej, styl obrazku ako napr. standardny, neutralny, verny a podobne).

Citacia:
Most raw files contain a full size JPEG conversion of the image, which is used to preview the file on the camera's LCD panel.
https://en.wikipedia.org/wiki/Raw_image_format
ano su to data ale je vidiet tie surove neupravene data












 
Mgr. art.  Zdenko Dendis
2023-04-26 19:37:18
príspevok od: Paladin25
Veľa šťastia v novom systéme... verím že budeš spokojný ... som zvedavý na tvoje dlhodobé hodnotenia!
Ale aj Nikon si zatiaľ ponechám. Jedno telo si ponechávam a druhe predám. Canon budem používať hlavne na video a portrétne fotenie a ostatné fotenie bude na Nikone. Predsa len som u Nikonu zvyknutí na jeho ovládanie. Jediné dve skúsenosti s Canonom a jeho ovládaním boli pri Canone 6D a 5 Mark II, ale to už bolo veľmi dávno. Finančne bude prechod na inú značku nákladný a preto úplný prechod ku Canonu vidím reálne na 1-2 roky.
 
Mgr. art.  Zdenko Dendis
2023-04-27 20:55:25
príspevok od: Mgr. art. Zdenko Dendis
Nakoniec som sa rozhodol, že systém Nikon postupne definitívne opustím. Preto, čo potrebujem mi asi Nikon Z8 nebude dostatočný. Podľa špecifikácií má mať video 4K iba v 60sn.s. Aby som naplnil všetky moje požiadavky som sa rozhodol pre Canon R5. Na základe nového firmfaru by už nemal mať také problémy s prehrievaním pri natáčaní videí ako na začiatku jeho predstavenia. Celkovo mi systém R so svojimi RF objektívmi príde zaujímavejší než Nikon, či už svojím dizajnom alebo rozmermi. Vždy mi totiž prišlo, že u Canonu to človek mal hneď, ale u Nikonu na to vždy musel čakať a to ešte ani nemal istotu, či sa dočká.
Inzerát na predaj tela Nikon Z6 II už je v ponuke na predaj.
 
fatality
2023-04-28 09:45:29
pravdepodobne to bude tak, ako nam uz historia ukazala..s malbou..
tiez pred desiatkami rokov prislo "cudo" co obraz namalovalo hned,
sice tie prve obrazy nestaly za vela, boli ciernobiele a rozmazane..
a kde je fotografia dnes a kde je malba..
skicu, obraz sameho seba si da obcas, ako raritku, namalovat mozno
0.001% populacie
 
fatality
2023-04-28 12:55:34
príspevok od: Paladin25
Nesúhlasím. Ani v jednom bode... prieskumy sú štatistika a z tou sa ľahko manipuluje....a média ti podsúvajú čo chcú aby si počul.

Ale hlavne že iba RAW je skutočná fotografia je hlúposť. Keď sa pozrieť na RAW a fotenú scénu zhoda tam nie je. RAW vlastne ani nie je fotografia

www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/digitalna-fotografia/sedivy-raw/


Upravená fotografia a AI vygenerovaná fotografia nie sú tie isté pojmy a predstavujú veľký rozdieľ.
Bohuzial, na to netreba prieskumy, staci si spravit vlastny v roznych vzorkach
ludi, co poznas..
 
Paladin25
2023-05-09 22:02:58
príspevok od: fatality
Bohuzial, na to netreba prieskumy, staci si spravit vlastny v roznych vzorkach
ludi, co poznas..
No veď práve ... keď si to spravím na ľudoch čo poznám tak možno 1/10 verí konšpiráciám...

Polovica ľudí mi nevychádza nijako ... ale možno sa len stíkam s "nesprávnými" ľuďmi
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované