Hore

Mojich 8 fotografických chýb

Najlepšie je učiť sa na cudzích chybách, napríklad na tých mojich. A že som ich za tie roky vyprodukoval kvantum. A stále v tom pokračujem. Tu je osem najväčších.

Oproti väčšine začínajúcich fotografov som bol vo výhode. Roky kreslenia, navštevovanie Ľudovej školy umenia a štúdium designu boli dobrou predprípravou nielen pre fotografovanie, ale aj prácu počítačového grafika. Kompozícia, práca s perspektívou, teória farieb... Základy každej dobrej fotografie. Ako knihomoľ som naviac naštudoval niekoľko ročníkov Československej fotografie, som technický typ a tak som ľahko pochopil spôsob fungovania fotoaparátu a vznik fotografie a to predtým, než som vôbec začal seriózne fotografovať.

Chyba prvá - nekvalitná technika

Prvou chybou bola kúpa kompaktného fotoaparátu (filmového). Tu som pochopil po prvej dovolenke, z ktorej fotografie boli dobré po kompozičnej stránke, ale mizerné po technickej. Kompakt išiel okamžite preč a zadovážil som si zrkadlovku, s ktorou som sa rýchlo naučil fotografovať. Expozičný trojuholník, meranie expozície a ani manuálne zaostrovanie mi nerobili problémy. Vedel som, čo je hĺbka ostrosti, uhol záberu. Aj tak som sa ďalším chybám nevyhol.

Poučenie: Fotoaparát a objektívy by mali spĺňať určité kvalitatívne minimum. Nie je nič horšie ako mať určitý talent, znalosti fotografovania a nechať ich degradovať nekvalitnou technikou. Dnes je na výber veľké množstvo novej aj použitej techniky. Kvalita nemusí byť drahá, len si treba dobre vybrať.

Chyba druhá - technické chyby

Fotografovať som začal už dávno a pekných pár rokov som fotografoval na film. Ten bol voči fotografom ako ja veľmi milosrdný. Väčšinu fotografií, ktoré som nafotil, som videl vo veľkosti 9x13, alebo 10x15 cm. Vyvolali ich v minilabe. Na malom formáte sa veľa chýb stratí. Nie ako dnes, keď si pozeráme fotografie na úrovni pixelov, kde presne vidíme, či sme správne zaostrili, použili správnu clonu atď. Po rokoch, keď som sa rozhodol svoj archív filmov zoskenovať, som uvidel, koľko chýb som robil.

Poučenie: Analyzujte svoje fotografie a poučte sa z nich. Zbytočnými technickými chybami plytváte svojim časom a úsilím.

Chyba tretia - práca so statívom

Fotograf by mal podriadiť svoj prístup fotografovaniu a nie lenivosti. Nepoužitie statívu vtedy, keď je to správne, je väčšinou otázka lenivosti ho so sebou nosiť. Radšej odcloníme objektív či zdvihneme citlivosť. Výsledkom sú neostré zábery, vysoký šum, nesprávne zvolená hĺbka ostrosti. Na čo je dobrá taká fotografia? No do koša. Priznám sa, toto je chyba, ktorej sa neviem zbaviť, ale pracujem na sebe. Lenivé ja ale niekedy zvíťazí. Koľko krajiniek a makro záberov som takto pokazil? Ach, jaj!

Poučenie: Statív môže rozhodnúť medzi tým, či produkujete priemerné alebo výborné zábery. Ak sa raz rozhodnete fotografovať so statívom intenzívnejšie, zistíte, že technická kvalita vašich fotografií výrazne stúpne. Možno zistíte, že váš fotoaparát a objektív toho dokážu omnoho viac, než ste boli zvyknutí.

Chyba štvrtá - práca s objektívmi

Aj keď som už od začiatku vedel, čo je to hĺbka ostrosti, perspektíva a uhol záberu, flákal som to. Pohodlnejšie bolo zoomovať, než chodiť, či meniť objektívy. Pohodlnejšie bolo nechať to na automatiku a fotiť portrét na rovnakú clonu ako krajinku. Takto nikdy nevyužijete plný potenciál objektívov a nikdy nebudú vaše fotografie zodpovedať želanému zámeru. Aj keď budú technicky správne, budu nezaujímavé, obyčajné, šedý priemer. Stratia sa medzi ostatnými rovnako priemernými zábermi. Ak chcete vyniknúť, musíte ísť na doraz. Pracovať s hĺbkou ostrosti, aj keď to niekedy znamená použiť statív. Pracovať s perspektívou a nevyužívať ohniská objektívov len z pohodlia, ale preto, že majú špecifický uhol záberu a perspektívu.

Poučenie: Zoom tu nie je na to, aby ste šetrili vaše nohy. Každý objektív má svoje špecifické vlastnosti, spoznajte ich, využite na maximum. Ak ste dva kroky od fotografovanej osoby a na vašom seťáku vychádza ohnisko na 43 mm, tak ho prestavte na 105 mm a cúvnite. Vždy zaujmete viac extrémným využitím perspektívy. Ak má byť pozadie rozostrené, rozostrite ho. Ak má byť fotka ostrá v celom rozsahu vzdialenosti, pricloňte, aj keby bolo treba použiť statív.

Chyba piata - práca s bleskom

Ako funguje blesk som vedel už na strednej škole. Rozumel som tomu, čo je smerné číslo a ako clonou ovládnuť výkon blesku, aby som dosiahol správnu expozíciu. Stužkovú slávnosť som absolvoval s manuálnym bleskom dobíjaným zo siete, a to úspešne. Dnes to máme 100x ľahšie. Vstavaný alebo externý systémový blesk pracujú prakticky samé. V spolupráci s fotoaparátom sa prispôsobia rôznym svetelným podmienkam. Ale to neznamená, že vaše zábery budú mať tú správnu atmosféru. Tajomstvo dobrej práce s bleskom tkvie v tom, využiť stávajúce svetlo v správnom pomere so svetlom blesku. Mne to chvíľu trvalo, experimentovať na filmových materiáloch stojí peniaze. Naviac kedysi neexistoval internet, články, tutoriály a kníh bolo tiež málo.

Poučenie: Blesk nie je váš nepriateľ. Je to zdroj svetla a svetlo je základom fotografie. Treba ho len ovládnuť. Ak sa naučíte, ako využiť stávajúce svetlo, aby ste mali na fotografiách lepšiu svetelnú atmosféru, zvíťazili ste. Potom už nebude záležať na tom, za akých svetelných podmienok budete s bleskom fotografovať.

Chyba šiesta - ešte raz pri práci s bleskom

V mojej “filmovej” kariére som pomerne rýchlo presedlal na modernú AF zrkadlovku. Tá sa funkčne príliš nelíši od tých súčasných digitálnych. A blesky sa nelíšia takmer vôbec. TTL, diaľkové ovládanie, stroboskop, modelové svetlo, HSS, to vôbec nie sú výdobytky digitálnej fotografie. Ja som sa bál, že ich nedokážem správne použiť, a že prídem o cenné políčka filmu. Dnes vidím, že digitálni fotografi skôr nevedia kedy ich použiť. Myslia si, že blesk sa používa len vtedy, ak je málo svetla. Omyl, blesk používajte vtedy, keď nie je dobré svetlo. To znamená, keď je ho málo, ale aj keď má zlý smer, nesvieti tam, kde treba a podobne. Väčšina fotoaparátov má synchronizáciu blesku s krátkymi časmi. Slúži na dosvetlenie tieňov pri fotografovaní za dobrých svetelných podmienok. Naučte sa používať aj blesk umiestnený mimo fotoaparátu. Zmeníte tým smerovanie svetla, čo výrazne odlíši vaše plasticky nasvietené zábery od tých plocho nasvietených. Väčšina súčasných zrkadloviek a systémovým bleskov má zabudovanú funkciu diaľkového odpaľovania. Nepotrebujete k tomu žiadne ďalšie príslušenstvo.

Poučenie: Naučte sa blesk používať, aj keď je svetla dostatok, ale chýba mu kvalita. Chce to len preštudovať si návod a využiť synchronizáciu s krátkymi časmi a diaľkové odpaľovanie blesku. Nebojte sa, nie je to tak ťažké. Ide to aj automaticky, bez toho, aby ste museli niečo manuálne nastavovať.

Chyba siedma - uponáhľanosť

Chyba z najhorších. Uponáhľanosť, cvakanie bez rozmyslu. Tiež som mával strach, aby mi niečo neuniklo. Nafotil som všetko, ale len priemerne. Načo mi je množstvo fotiek, keď žiadna nie je skutočne dobrá? Naučte sa na chvíľu zastaviť a popremýšľať nad tým, čo je skutočne zaujímavé a ako sa to dá čo najlepšie nafotiť. Je ťažké obetovať niektoré zábery. Ale musíte si určiť priority. Neskôr pochopíte, že jeden výborný záber vyváži stovku priemerných.

Poučenie: Môj archív je plný priemerných záberov. Mám na nich všetko a vlastne nič. Ale neľutujem toho. Spätne zábery vyhodnocujem a vyberám z nich to, čomu by som mal venovať viac pozornosti. Učím sa z nich rozlišovať medzi dôležitým a nedôležitým. Pozrite si svoje staršie fotografie a priznajte si, ktoré boli nacvakané len do počtu. Oddeľte zrno od pliev. Ak sa z toho poučíte, budete fotografovať menej, ale lepšie. Ušetríte čas pri fotení, triedení a spracovaní.

Chyba ôsma - nezaujímavé

Som technický typ a baví ma hrať sa s technikou. Nemusí to byť len fotoaparát. Zo začiatku som svoje neúspechy pripisoval technike. Nemal som si kúpiť predsa len vyšší model, drahší objektív, filter od iného výrobcu? Trvalo mi, kým som pochopil, že svoju techniku zďaleka nedokážem naplno použiť, a to dokonca ani teraz, keď som múdrejší a skúsenejší. Aj keď som sa naučil techniku dobre ovládať a vytrénoval svoje fotografické videnie, nebol som stále spokojný. Ale prišiel som na to prečo! Nestačí sedieť na zadku. Za fotografiou treba ísť von (neberte to doslova, aj doma toho nafotíte veľa). Musíte byť aktívny. Vyhľadávajte zaujímavé motívy a dobré svetlo.

Poučenie: Aj keď s fotografiou začínate, môžete smelo zatraktívniť ich obsah. Začneme svetlom. Fotografujte krátko po východe a pred západom slnka, kedy je svetlo najzaujímavejšie. Vyrazte fotografovať, keď je škaredo, hmla, dážď, sneh. To, že je škaredo, neznamená, že je svetlo zlé. “Bábovky” fotia, len keď je slniečko. Väčšina fotografií je preto nasnímaná za pekného počasia. Vaše fotografie budú jedinečné, ak ich nafotíte, keď ostatní ostanú doma.
Zadávajte si úlohy. Naplánujte si fotovýlet, choďte zdokumentovať kultúrnu alebo športovú akciu. Kúpte si v kvetinárstve ružu a nafoťte doma zátišie. Stanovte si dlhodobejšie ciele. Jedna kľučka na starých dverách je možno zaujímavá, ale z celej série môžete urobiť výstavu. Séria o vás prezradí, že ste systematickí. Navštívte ZOO, botanickú záhradu, vystúpenia počas kultúrneho leta...

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Komi
2013-09-17 06:54:31
Pekný článok.....
 
momasko
2013-09-17 07:08:03
fajn clanok no urobil si dalsiu chybu mas tam 2x stvrtu chybu...cize zle ocislovane a chyb je teda 8
 
brki
2013-09-17 07:12:04
prima článok, stručný a výstižný, dá sa z neho poučiť
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-09-17 07:52:05
príspevok od: momasko
fajn clanok no urobil si dalsiu chybu mas tam 2x stvrtu chybu...cize zle ocislovane a chyb je teda 8
Vie, ze si mi to uplne pokazil?
 
Milstar
2013-09-17 07:54:54
Veľmi poučné.
 
hugoba
2013-09-17 08:05:33
príspevok od: Karol Srnec
Vie, ze si mi to uplne pokazil?
ešteže sa vinník našiel!
 
bobo222
2013-09-17 08:07:03
Ja by som doplnil ešte jednu častú chybu. AJ MOJU, SAMOZREJME. Prílišné sustredenie sa na hlbku ostrosti a "hrátky s HO".
Príliš veľa portrétov má ostrú len 4 mihalnicu z prava alebo je to len postava alebo tvár pred rozmachleným neidentifikovaným "niečím".... .
HO je dôležitý výtvarný prvok (ale jeden z tuším 28 uvádzaných v odbornej literatúre), ale iba s rozumom.
 
phototomas
2013-09-17 08:12:41
fajn čítanie, veľmi rozumne spísané.
Za seba by som pridal bod č.9 - orez a perspektíva. S tým som sa dlho bil a pravidelne si to pripomínam, niekedy som moc blízko ( potom už je neskoro keď v PC zistím amputáciu prstu modelky ). Inokedy keď mi to ,,nevydá,, a rovina je mimo - po vyrovnaní už nemá záber správnu kompozíciu. Poučene: zacúvať alebo odzoomovať radšej ako spraviť 5 rovnakých fotiek z jedného miesta
ešte v rámci učenia sa na chybách druhých platí pravidlo: Ten čo sa opýta vyzará ako blbec 5 minút, ten čo sa neopýta ostane blbcom celý život

 
Riso Petrech
2013-09-17 08:18:40
velmi dobre, oba palce hore
 
garmont7
2013-09-17 08:48:08
príspevok od: momasko
fajn clanok no urobil si dalsiu chybu mas tam 2x stvrtu chybu...cize zle ocislovane a chyb je teda 8
..aj ten úvod daako nesedí,názov je "Mojich 8 fotografických chýb" nuž a na konci prvého odstavca "Tu je sedem najväčších"
- Ale musím priznať,skvelý článok!! A že ako začiatočník som sa v tom našiel!!
 
Seto
2013-09-17 08:48:35
príspevok od: Karol Srnec
Vie, ze si mi to uplne pokazil?
a este v uvode: Tu je sedem najväčších. (8)
 
Patrik Stedrak
externý redaktor 2013-09-17 09:08:54
Poucne citanie, tiez som sa v mnohych chybach nasiel
 
JohnNewton
2013-09-17 09:10:19
Presne popísané, len s tým odporom k statívu ja už nič nenerobím
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-09-17 09:12:10
príspevok od: JohnNewton
Presne popísané, len s tým odporom k statívu ja už nič nenerobím
Ani ja. Vodu kazem, vino pijem.
 
Marián Kuric
2013-09-17 09:18:09
Stativ je len sila zvyku, tym nechcem povedat ze som fotograf, ale ked som zan daval viac ako 100€ tak som sam sebe slubil, ze ho proste vlacit budem. A nie len stativ ale dialkova spust, naco by mi bola bez stativu? Uz to chce len nejaky poriadny vak, lebo to vlacim v obyckovskom, kym to do toho naskladam, jajajajaj. Ale poctivo nosim. TAK MA NEKAZTE
 
om1ci
2013-09-17 09:19:37
je dobré si takéto múdrosti prečítať, zamyslieť sa a poprípade aj trošku sa podľa toho riadiť.
 
JohnNewton
2013-09-17 09:27:20
príspevok od: Marián Kuric
Stativ je len sila zvyku, tym nechcem povedat ze som fotograf, ale ked som zan daval viac ako 100€ tak som sam sebe slubil, ze ho proste vlacit budem. A nie len stativ ale dialkova spust, naco by mi bola bez stativu? Uz to chce len nejaky poriadny vak, lebo to vlacim v obyckovskom, kym to do toho naskladam, jajajajaj. Ale poctivo nosim. TAK MA NEKAZTE
Ti to nekazíme, tým že sme tie zlé príklady, tie dobré (Ty) možu viacej vyniknúť
 
PetulaSz
2013-09-17 09:35:30
skvelý článok, Ďakujem!
 
spektrum
2013-09-17 09:44:30
ano, tiež sa nachádzam v tých vymenovaných, statív a blesk nie sú mojimi najlepšími priateľmi, ale ešte dôležitejšie je objaviť v realite niečo nové, obsahom, námetom, myšlienkou...ak má človek čo povedať, je to v ňom a musí to povedať...ak je fotografia prostriedkom vyjadrenia, ak nie, tak nemusím fotiť, lebo sa tým neživím
 
kovacmj
2013-09-17 09:55:17
Ťažko sa učiť na cudzích chybách. Aj tak si väčšina nedá povedať, ako ja. Aby sme si ich riadne uvedomili, je asi lepšie prejsť tými vlastnými.
 
walde
ocenenie redakciou 2013-09-17 09:57:22
...výborný článok Karol...myslím že pomôže ako začiatočníkom, tak aj pokročilejším...niektorých návykov sa len ťažko zbavujeme
 
Josephine
2013-09-17 10:12:26
ďakujem za skvelý článok
 
Tunde
2013-09-17 10:18:29
Skvelé
 
psykora2
2013-09-17 11:53:12
dobry clanok
 
lgsvgh
2013-09-17 12:17:17
Ľudia a zvlášť postihnutý fotografovaním sú ako malé deti. Dospelí im hovoria neskáč do tej kaluže. Deti to potrebujú vyskúšať. Potom keď zistia, čo to obsahuje, tak potom... A ten kto nič nerobí ten nič nepokazí. Len tým že fotograf bude pravidelne fotografovať a venovať sa cielene niektorému druhu fotografovania, tak je šanca, že bude vo svojom obľúbenom, koníčku postupovať. Výborný článok, v ktorom som sa videl aj ja.
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2013-09-17 12:34:07
príspevok od: lgsvgh
Ľudia a zvlášť postihnutý fotografovaním sú ako malé deti. Dospelí im hovoria neskáč do tej kaluže. Deti to potrebujú vyskúšať. Potom keď zistia, čo to obsahuje, tak potom... A ten kto nič nerobí ten nič nepokazí. Len tým že fotograf bude pravidelne fotografovať a venovať sa cielene niektorému druhu fotografovania, tak je šanca, že bude vo svojom obľúbenom, koníčku postupovať. Výborný článok, v ktorom som sa videl aj ja.
Tiež som sa našiel Karol....
Podla T. Huszara treba na to aby sa clovek stal fotografom cca 10 rokov vstávať a zaspávať s myšlienkou na fotografiu, možno na tom niečo bude. Treba veľa pozerať na kvalitné fotky a tvorbu iných, navštevovať výstavy a kukať fimy

Mojou chybou je nap. koncentrácia na formálny a technický / kompozičný aspekt fotky a obsah uteká. Plus zanedbaný funkčný archív, ale po 7 rokoch intenzívnejšieho sa zaoberania fotkou sa to už zlepšuje
 
fomist
2013-09-17 13:11:23
Dobrý článok , ako stále Karol. Tiež fotím veľmi dlho a stále nie som spokojný, každá fotka sa dá urobiť ináč a asi aj lepšie. Fakt je najlepšie škola na vlastných chybách, len si ich treba uznať a poučiť sa z nich.
 
igorg
2013-09-17 13:21:10
Veľmi poučné a ešte treba mať kamaráta, ktorý dokáže rýpať aj keď sa nám to mnohokrát nepáči. Ďakujem za článok.
 
seifi
2013-09-17 13:33:45
vďaka, dobré napísané; skutočne to najhoršie asi tá uponáhľanosť;
 
bonifacko
2013-09-17 13:42:34
Velmi dobry članok, sice nemam za sebou taky dlhodoby vyvoj ale mnohe z toho mi niečo hovorí.
 
Ajfel
2013-09-17 14:38:46
Ďakujem za cenné rady
 
spektrum
2013-09-17 15:09:16
príspevok od: Jozef Peniak
Tiež som sa našiel Karol....
Podla T. Huszara treba na to aby sa clovek stal fotografom cca 10 rokov vstávať a zaspávať s myšlienkou na fotografiu, možno na tom niečo bude. Treba veľa pozerať na kvalitné fotky a tvorbu iných, navštevovať výstavy a kukať fimy

Mojou chybou je nap. koncentrácia na formálny a technický / kompozičný aspekt fotky a obsah uteká. Plus zanedbaný funkčný archív, ale po 7 rokoch intenzívnejšieho sa zaoberania fotkou sa to už zlepšuje
to, vnímani, že je dôležitý viac obsah ako technika, to mi dosť chýba aj tu, takže som rada...že to tu niekto nahodil
 
milanF
2013-09-17 15:23:00
príspevok od: spektrum
to, vnímani, že je dôležitý viac obsah ako technika, to mi dosť chýba aj tu, takže som rada...že to tu niekto nahodil
s Tebou súhlas a článok fajn, z tých ôsmich chýb sa vidím tak v 15-tich
 
bonifacko
2013-09-17 15:26:26
príspevok od: milanF
s Tebou súhlas a článok fajn, z tých ôsmich chýb sa vidím tak v 15-tich
jj, my ich mame viac
 
blahoslav J B Art
2013-09-17 15:37:52
fajn clanok
ako hovori kamarat: mudry sa pouci na cudzich chybach, normalny na vlastnych a hlupy ani na vlastnych
 
JoVoCho
2013-09-17 15:38:33
Pekne napísane, aj som sa niecomu priučil...Vdaka
 
tHono
2013-09-17 16:19:26
perfektne si to sformuloval,kazdemu to umozni zamysliet sa
 
StevD90
2013-09-17 16:22:40
Dobrý článok Karol.Skoro tak isto som začal ako píšeš.Vždy učí človek. a ja som iba na začiatku.
 
miso22
2013-09-17 16:59:10
Super clanok.uz som mal byt v posilovni,ale uplne som sa do neho zacital...aspon som si dal par vnutornych otazok ,ci by som nemal prehodnotit svoju fotograficku lenivost.dakujem za osvietenie
 
jakubson
2013-09-17 17:26:45
Veľmi dobré čítanie, také na zamyslenie.
 
delfinmsvk
2013-09-17 18:32:46
príspevok od: momasko
fajn clanok no urobil si dalsiu chybu mas tam 2x stvrtu chybu...cize zle ocislovane a chyb je teda 8
No v práci čítam 7-dem na mobile a teraz 8-sem na pc , tak aspoň párny počet
 
delfinmsvk
2013-09-17 18:38:16
príspevok od: bobo222
Ja by som doplnil ešte jednu častú chybu. AJ MOJU, SAMOZREJME. Prílišné sustredenie sa na hlbku ostrosti a "hrátky s HO".
Príliš veľa portrétov má ostrú len 4 mihalnicu z prava alebo je to len postava alebo tvár pred rozmachleným neidentifikovaným "niečím".... .
HO je dôležitý výtvarný prvok (ale jeden z tuším 28 uvádzaných v odbornej literatúre), ale iba s rozumom.
To mi pripomína recenziu na D300 a tie dve foto cca v štvrtine stránky - mihalnice .Däviata a desiata foto od vrchu .
www.ephoto.sk/fototechnika/recenzie/fotoaparaty/nikon-d300/
 
rickshow
2013-09-17 19:11:35
super na zamyslenie...našiel som sa aj ja
 
fondrist
2013-09-17 19:37:46
Ja mám tých chýb, ešte teraz na stovky . Človek sa vždy poteší, keď sa poučí na chybách druhých. Ja som sa na Tvojich poučil. . Článok sa mi veľmi páči. Prajem Ti veľa takých, poučných článkov! Ďakujem!
 
bonifacko
2013-09-17 20:38:04
"Kedysi som nevedel fotiť, ale teraz už nemam žiadnych chýb".
 
Lubo54
2013-09-17 21:41:13
Málokedy človeka "fotografa"...lebo za toho sa považujeme všetci...napadne takéto komplexnejšie zamyslenie. Čiastkové áno. Na to treba mať "gule". Tak ako Karol... Možno sa mnohým z nás zdá, že takúto inventúru vo svojom vnútri nie je problém spraviť...úprimnejší si priznajú... je. Palce hore za jednoduché pravdy !
 
Jerry C.
2013-09-17 23:10:06
dobre napísané ,vďaka
tak som si aj ja pospomínal ,ako voľakedy na spovedi ...
aj to som zle urobil,aj to ...aj ono
 
kulkovsky
2013-09-18 01:09:23
moc dobrý článok
 
paldixy
2013-09-18 09:17:52
Dobré oživenie mojich fotografických nedokonalostí...
 
Jozef Macák
2013-09-18 11:50:24
velmi pekny clanok

ja by som pridal jednu moju a to "absencia koncentracie na cely ramik" Velmi casto sa mi stane ze sa sutredim na hlavny motiv a pozabudnem okom prebehnut zbytok ramika a az v pocitaci zbadam nejaky rusivy element ktory zmrvi inak dobry zaber..ale tak to by sa asi dalo zahrnut do bodu "zbrklost"
 
Puškin
2013-09-18 15:51:05
Karol Ďakujeme , pomohol si tak ako už veľakrát na tomto portáli....
(Ty si ma priamo-či nepriamo ovplyvnil pri výbere techniky, objektívu )
Vladimír
 
Gabko
2013-09-18 18:23:59
Veľmi vydarené priznanie a zároveň ponaučenie pre ostatných!
Gratulujem!
 
rumpeak
2013-09-18 19:53:44
Já mám stativ permanentně v kufru auta a tedy pořád při sobě. A podle mě jediná chyba, kterou člověk může udělat je nefotit. Na rozdíl od autora si myslím, že i kompaktem se dají udělat super fotky a i portrét focený na malý čip (tedy bez jakékoliv práce s HO) může mít atmosféru. Stějně tak krajinka focená naopak atd. Nejsem zastáncem pravidel, že fotka se má dělat tak a tak.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-09-18 20:36:09
príspevok od: rumpeak
Já mám stativ permanentně v kufru auta a tedy pořád při sobě. A podle mě jediná chyba, kterou člověk může udělat je nefotit. Na rozdíl od autora si myslím, že i kompaktem se dají udělat super fotky a i portrét focený na malý čip (tedy bez jakékoliv práce s HO) může mít atmosféru. Stějně tak krajinka focená naopak atd. Nejsem zastáncem pravidel, že fotka se má dělat tak a tak.
No ten kompakt bol na film. Bol "svetovej" znacky Concord. Objektiv bol fix focus, odhadom z troch plastovych cociek a o presnu expoziciu sa starala pruznost filmu, pri jednom case a clone. Esteze stal 2300,- KČS. cize moj cely mesacny plat.
 
rumpeak
2013-09-18 20:41:12
príspevok od: Karol Srnec
No ten kompakt bol na film. Bol "svetovej" znacky Concord. Objektiv bol fix focus, odhadom z troch plastovych cociek a o presnu expoziciu sa starala pruznost filmu, pri jednom case a clone. Esteze stal 2300,- KČS. cize moj cely mesacny plat.
tak to jo, to já měl alespoň kompakt od Olympusu s 2x zoomem Takže vlastně neomezené kreativní možnosti
 
trnavsky
2013-09-18 21:37:56
múdro, múdro napísané. Statív síce vozím v kufri auta permanentne, ale foťák leží doma.
 
lgsvgh
2013-09-19 08:32:03
príspevok od: trnavsky
múdro, múdro napísané. Statív síce vozím v kufri auta permanentne, ale foťák leží doma.
predpokladám, že statív je v púzdre. To len tak, na okraj, lebo v prípade, že bude treba foto-výbavu jedného pekného dňa predať, aby bolo vidieť, že už spomenutá foto-výbava je rovnako (zachovalá) opotrebovaná.
 
trnavsky
2013-09-19 09:03:44
príspevok od: lgsvgh
predpokladám, že statív je v púzdre. To len tak, na okraj, lebo v prípade, že bude treba foto-výbavu jedného pekného dňa predať, aby bolo vidieť, že už spomenutá foto-výbava je rovnako (zachovalá) opotrebovaná.
Vydesil si ma, ale až takú chybu - predávať fotovýbavu - snáď neurobím, len kvôli "obdobiu sucha"
 
Lukáš Ildža
2013-09-19 10:46:59
vdaka za fajn clanok
 
majsterko
2013-09-19 17:56:08
Ja by som pridal este jednu chybu. Ci ide o chybu jednotlivca, ale o chybu pokroku neviem rozhodnut. Odkedy je digitalna fotografia dostupna vsetkym a defakto nijako neobmedzuje tak ma fotografia az tak nebavi 8-) Niekam zmizlo to kuzlo a radost 8-) Lahko ziskana radost-plytka radost.
 
saxo
2013-09-19 23:07:36
poučné.
 
saxo
2013-09-19 23:08:23
príspevok od: rumpeak
Já mám stativ permanentně v kufru auta a tedy pořád při sobě. A podle mě jediná chyba, kterou člověk může udělat je nefotit. Na rozdíl od autora si myslím, že i kompaktem se dají udělat super fotky a i portrét focený na malý čip (tedy bez jakékoliv práce s HO) může mít atmosféru. Stějně tak krajinka focená naopak atd. Nejsem zastáncem pravidel, že fotka se má dělat tak a tak.
suhlas
 
Miro Sabo
2013-09-22 21:11:22
Super článok. Postprocesing nespomínaš, viem že ty si v ňom dobrý, ale toto je etapa ktorá často u mnohých pokazí fotku s dobrým potenciálom. Ja mám čo dobiehať.
 
sese
2013-09-24 07:11:39
ja mám len jednu chybu : namám LÓVE na tvoje chyby ináč berú, berú?
 
sirithiliel
2013-09-24 12:52:32
príspevok od: Marián Kuric
Stativ je len sila zvyku, tym nechcem povedat ze som fotograf, ale ked som zan daval viac ako 100€ tak som sam sebe slubil, ze ho proste vlacit budem. A nie len stativ ale dialkova spust, naco by mi bola bez stativu? Uz to chce len nejaky poriadny vak, lebo to vlacim v obyckovskom, kym to do toho naskladam, jajajajaj. Ale poctivo nosim. TAK MA NEKAZTE
ja ten svoj aj poväčšine nosím. Ale iný druh lenivosti je znovu si ho rozložiť, keď už je čerstvo zložený, alebo prestaviť. No snažím sa ho využívať, ale po nejakom čase a večnom skladaní/rozkladaní sa proste lenovosť zahlási.
 
alexmenti
2013-11-02 20:31:35
Takéto články potrebuje každý začiatočník (a nielen ten) ako soľ. Samozrejme našiel som sa v každom bode. Pre mňa veľmi cenný článok aj v časti o používaní blesku, ku ktorému som doposiaľ mal averziu a ktorý vlastne ani nemám (ak nerátam ten zabudovaný). Statív som kúpil na začiatok (pre istotu) lacný a nepoužívam ho, lebo sa trasie sám od seba ešte hodinu po rozložení a teda je použiteľný akurát tak na dve veci...a mnoho ďalších vecí v článku, ktoré mi otvorili, ako samoukovi, oči. Díky za zmysluplné rady
 
golden beads
2013-11-03 08:18:23
super čitanie, hovori mi priamo z duše
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované