Hore

Fotografie cestujúce v čase

Čas je veľmi prchavá záležitosť - okamih, ktorý uplynul pred chvíľou – ešte pred tým, ako ste si dnes klikli na ePhoto.sk sa už nikdy nevráti. Je nenávratne v minulosti a zostane po ňom len spomienka, ktorá po čase vybledne a nakoniec sa stratí. Moderná technika prináša so sebou možnosť, čas v jednom momente zastaviť , zachytiť – vyobraziť. Presne o tom je fotografia. Máme teda východiskový bod – základňu pre cestovanie v čase. Čo ale teraz s tým? Väčšina z nás sa na tieto staré spomienky pozrie iba raz za čas, väčšinou pri nejakej príležitosti. Zaspomína si na “staré dobré časy“, dostaví sa nostalgia, oživia sa spomienky, avšak potom fotografie putujú späť do archívu. Pre každého z nás to znamená niečo iné - album na polici, krabica s fotkami alebo v dnešnej digitálnej dobe iba zavrieme folder.

Dnes si však predstavíme inšpiratívne projekty dvoch šikovných fotografov,  ktorý sa neuspokojili iba s pozeraním sa a zasneným spomínaním. Chceli "cestovať v čase", ba čo viac, chceli spojiť minulosť a prítomnosť!

Shawn Clover - 1906 + 2010: The Earthquake Blen

San Francisco - 18. Apríl 1906. Skoré ráno v tomto rušnom a rýchlo sa rozvíjajúcom meste.
O 05:12AM (miestneho času) sa všetko zmenilo na nepoznanie. Mesto zasiahlo zemetrasenie o sile 8,3 stupňa richterovej stupnice, ktoré sa šírilo z tektonického zlomu San Andreas a prakticky mesto zrovnalo so zemou. Budovy, ktoré zostali stáť zachvátili požiare, ktoré sa podarilo dostať pod kontrolu až po troch dňoch. Zemetrasenie trvalo asi dve minúty, otrasy sa však šírili do vzdialenosti 450km od epicentra a zem sa na niektorých miestach zdvihla až o 6 metrov. Straty na ľudských životoch sa podľa oficiálnych zdrojov odhadovali na približne 3400 ľudských životov, neoficiálne čísla hovorili o dvojnásobku a viac. Táto ničivá katastrofa však mestu na západnom pobreží USA dala jeho dnešnú podobu, unikátnu architektúru odolnú voči silným otrasom zeme a tiež sériu autentických fotografií, ktoré sa stali základom pre výnimočný projekt.


Shawn Clover je fotograf žijúci a pracujúci v dnešnom SF. Po prečítaní knihy San Francisco v plameňoch od  Dennisa Smitha dostal nápad. Na svojej oficiálnej stránke píše: „Začal som premýšľať. Čo ak by som dokázal perfektne zladiť fotografie z roku 1906 a svoje vlastné? Vždy som bol frustrovaný z typických fotografií ukazujúcich "vtedy a teraz"  len vedľa seba, lebo si nikto nedal námahu s ich spojením. Po prezeraní fotografií z obdobia 18.04.1906 až do roku 1907 som urobil výber vhodných fotografií. A potom prišla tá zábavnejšia časť. Na akom mieste fotograf stál? Akú ohniskovú vzdialenosť využil? Ako vysoko bol fotoaparát od zeme? Kde bolo vtedy na oblohe slnko? “

Treba uznať, že po zohľadnení všetkých týchto faktorov to bola pre mňa celkom slušná výzva. Ako však môžete vidieť, táto výzva bola pokorená a výsledok stojí za to. Hranice prieniku súčasnosti do minulosti (či naopak?) sú veľmi citlivé a zvýraznené snáď iba kontrastom medzi pôvodnými WB zábermi a modernými farebnými. Každá fotografia unikátnym spôsobom rozpráva svoj príbeh z dvoch časových úsekov. Zaujímavý nie je len samotný obraz, ale aj popis, ktorý nám autor ponúka a ktorý nájdete aj vo fotogalérii. Je veľmi zaujímavé a niekedy až mrazivé sledovať, čo sa odohrávalo v miestach, kde dnes plynie každodenný život vo svojom pokojnom a niekedy až stereotypnom kolobehu. Shawnovi Cloverovi sa podarilo citlivou kolážou znova prerozprávať príbeh jednej ničivej prírodnej katastrofy a vytvoriť výnimočný “fotografický most“ siahajúci 107 rokov do minulosti.

Z tohto námetu vytvoril dve série a momentálne sa očakáva knižné vydanie týchto fotografií. Dúfame, že tento projekt inšpiruje aj niekoho z tunajšieho osadenstva a podobnej série sa dočkáme aj z našich končín.

Autá idúce poS. Van Ness Street, ktorá sa počas zemetrasenia zvlnilaAutá idúce poS. Van Ness Street, ktorá sa počas zemetrasenia zvlnila Auto parkuje pred novým US súdom ktorý zemetrasenie vydržalAuto parkuje pred novým US súdom ktorý zemetrasenie vydržal Bicyklista ide popri zrúcanine Valencia St. Hotelu k veľkej prepadline, ktorá sa otvorila v cesteBicyklista ide popri zrúcanine Valencia St. Hotelu k veľkej prepadline, ktorá sa otvorila v ceste Dve dievčatá pri sčasti zničenej Sharon Building v Golden Gate Parku zatiaľ čo študenti vnútri pracujúDve dievčatá pri sčasti zničenej Sharon Building v Golden Gate Parku zatiaľ čo študenti vnútri pracujú Chodci prechádzajú Jones St smerom k hromade sutín na Market Street. Hibernia Bank building síce kompletne vyhorela, ale múry stále stojaChodci prechádzajú Jones St smerom k hromade sutín na Market Street. Hibernia Bank building síce kompletne vyhorela, ale múry stále stoja Chodci prechádzajú popri Mechanics Monument na Bush Street zatiaľ čo ruiny zničených budov neisto stoja v pozadíChodci prechádzajú popri Mechanics Monument na Bush Street zatiaľ čo ruiny zničených budov neisto stoja v pozadí Kôň so závesom stojí pred Lafayette Parkom zatiaľ čo v pozadí vidno zničené mestoKôň so závesom stojí pred Lafayette Parkom zatiaľ čo v pozadí vidno zničené mesto Ľudia prechádzajú cez Market Street popred zničenou Hearst BuildingĽudia prechádzajú cez Market Street popred zničenou Hearst Building Ľudia prechádzajú popri Lotta's Fountain, ktorá slúžila ako oporný bod po katastrofeĽudia prechádzajú popri Lotta's Fountain, ktorá slúžila ako oporný bod po katastrofe Ľudia prechádzajú popri pôvodnom kostole Mission Dolores ktorý prežil, zatiaľ čo murovaný kostol vedľa bol zničenýĽudia prechádzajú popri pôvodnom kostole Mission Dolores ktorý prežil, zatiaľ čo murovaný kostol vedľa bol zničený Ľudia prechádzajúci cez sutiny na Geary StreetĽudia prechádzajúci cez sutiny na Geary Street Mešťania rozkladajú stany v Lafayette Parku s výhladom na masívne požiare, ktoré pohltili mesto zatiaľ, čo dole zastavil trolejbusMešťania rozkladajú stany v Lafayette Parku s výhladom na masívne požiare, ktoré pohltili mesto zatiaľ, čo dole zastavil trolejbus Odstavená električka #455 v napoly zničenom depeOdstavená električka #455 v napoly zničenom depe Prechádzajúce električky ponúkajú pohľad na zničenú California Street. Katedrála Old St. Marys nebola poškodenáPrechádzajúce električky ponúkajú pohľad na zničenú California Street. Katedrála Old St. Marys nebola poškodená Sklenníky arboréta zostali nedotknuté a ľudia, ktorí zostali bez domova teraz stanujú na lúkeSklenníky arboréta zostali nedotknuté a ľudia, ktorí zostali bez domova teraz stanujú na lúke Skupinka ľudí a dieťa otočené k fotoaparátu počas toho, ako oheň likviduje budovu na rohu Franklin St. a Hayes St.Skupinka ľudí a dieťa otočené k fotoaparátu počas toho, ako oheň likviduje budovu na rohu Franklin St. a Hayes St. Šokovaní mešťania prechádzajú popri zaparkovaných autách na California St. uprostred ruínŠokovaní mešťania prechádzajú popri zaparkovaných autách na California St. uprostred ruín Turisti prechádzajú pri Fairmont Hoteli, ktorý stále stojí, no kompletne vyhorel..jpgTuristi prechádzajú pri Fairmont Hoteli, ktorý stále stojí, no kompletne vyhorel..jpg Žena otvára dvere svojho Mercedesu na Sacramento Street pri koňoch zavalených sutinouŽena otvára dvere svojho Mercedesu na Sacramento Street pri koňoch zavalených sutinou Žena prechádza nebezpečne blízko pri prepadline na 5. Street pri mincovni. Mincovňa neutrpela takmer žiadne škodyŽena prechádza nebezpečne blízko pri prepadline na 5. Street pri mincovni. Mincovňa neutrpela takmer žiadne škody Dve dievčatá pri sčasti zničenej Sharon Building v Golden Gate Parku zatiaľ čo študenti vnútri pracujúDve dievčatá pri sčasti zničenej Sharon Building v Golden Gate Parku zatiaľ čo študenti vnútri pracujú Chodci prechádzajú Jones St. smerom k hromade sutín na Market Street. Hibernia Bank building síce kompletne vyhorela, ale múry stále stojaChodci prechádzajú Jones St. smerom k hromade sutín na Market Street. Hibernia Bank building síce kompletne vyhorela, ale múry stále stoja Chodci prechádzajú popri Mechanics Monument na Bush Street zatiaľ čo ruiny zničených budov neisto stoja v pozadíChodci prechádzajú popri Mechanics Monument na Bush Street zatiaľ čo ruiny zničených budov neisto stoja v pozadí Odstavená električka #455 v napoly zničenom depeOdstavená električka #455 v napoly zničenom depe Skupinka ľudí a dieťa otočené k fotoaparátu počas toho, ako oheň likviduje budovu na rohu Franklin St a Hayes St..Skupinka ľudí a dieťa otočené k fotoaparátu počas toho, ako oheň likviduje budovu na rohu Franklin St a Hayes St.. Turisti prechádzajú pri Fairmont Hoteli, ktorý stále stojí, no kompletne vyhorelTuristi prechádzajú pri Fairmont Hoteli, ktorý stále stojí, no kompletne vyhorel Žena otvára dvere svojho Mercedesu na Sacramento Street pri koňoch zavalených sutinouŽena otvára dvere svojho Mercedesu na Sacramento Street pri koňoch zavalených sutinou Žena prechádza nebezpečne blízko pri prepadline na 5. Street pri mincovni. Mincovňa neutrpela takmer žiadne škodyŽena prechádza nebezpečne blízko pri prepadline na 5. Street pri mincovni. Mincovňa neutrpela takmer žiadne škody

Irina Werning – Back to the Future

Pokiaľ teraz čakáte na sériu backstage fotografií z filmu Roberta Zemeckisa s krásnym DeLoreanom DMC-12, tak vás musím sklamať.  Pokračujte však v čítaní – oplatí sa!

Niektorú z nasledujúcich fotografií ste už pri brázdení internetom určite videli. Za sériou fotografií vyobrazujúcich ľudí v rovnakých situáciách s rovnakými rekvizitami ako na ich fotografiách z detstva stojí Irina Werning.


Nápad je v podstate jednoduchý – inscenovať fotografiu tak, aby vyzerala presne ako originál s jediným rozdielom - fotografovaná osoba je o niekoľko desaťročí staršia. Môže to síce znieť triviálne, no až taká hračka to nie je. Podobne, ako v predchádzajúcom projekte aj tu je nutné odpovedať na niekoľko otázok. Je možné zaobstarať identické oblečenie, ako predtým? Ako dať fotografii ten look, ako pred niekoľkými desiatkami rokov? Dokážu dospelí verne imitovať svoju detskú mimiku? Nezmenilo sa výrazne prostredie, v ktorom bola vyhotovená pôvodná fotografia? A ak áno dokážem fotografii dať napriek tomu rovnaký kontext? Sama fotografka popisuje zrod tejto myšlienky nasledovne: „Milujem staré fotografie. Priznávam sa, som zvedavý fotograf. Akonáhle vstúpim do cudzieho domu začnem po nich pátrať. Väčšina ľudí je fascinovaná ich retro vzhľadom, no ja si predstavujem, ako by sa ľudia cítili a vyzerali, keby boli tieto fotografie vyhotovené dnes. Rozhodla som sa to  zrealizovať. S fotoaparátom som začala navštevovať ľudí, aby sme sa spolu vybrali do ich minulosti. “

Názov Back to the Future vám môže znieť paradoxne, ale fotografka presne to urobila. Zobrala fotografovaného "z budúcnosti a vsadila ho do minulosti". Výsledok môžete vidieť v priloženej galérii.

Rozšírenie série týchto fotografií na všetky známe a populárne fotografické servery s prívlastkami “mind-blowing”, či “stunning” je samo o sebe znakom úspechu, popularity a veľkého potenciálu, ktorý v sebe ukrýva tento fotografický žáner.

Pokiaľ máte doma podobné fotografie (a som si istý, že máte) skúste sa zamyslieť, na čo by ste ich vedeli použiť. Trúfnete si na podobný projekt a oživíte rodinné fotoalbumy, alebo si trúfnete na niečo ešte extravagantnejšie? V súčasnosti má Irina Werning hotové dve série. Prvá je z Buenos Aires, odkiaľ fotografka pochádza a druhá je zasadená do prostredia USA a na starý kontinent. Obidve si môžete pozrieť v galérii. Momentálne pracuje na tretej sérii, ktorá bude zasadená do prostredia Ázie – konkrétne Kórea, Taiwan a Tokyo.

Pancho 1983 & 2010, Buenos Aires Pancho 1983 & 2010, Buenos Aires Andy 1967 & 2011 Los AngelesAndy 1967 & 2011 Los Angeles Ato 1992 & 2010 Buenos AiresAto 1992 & 2010 Buenos Aires Campbell Twins 1976 & 2011 LondonCampbell Twins 1976 & 2011 London Carli 1990 & 2011 Buenos AiresCarli 1990 & 2011 Buenos Aires Carol 1960 & 2011 New YorkCarol 1960 & 2011 New York Cecile 1987 & 2010 FranceCecile 1987 & 2010 France Daphne 1986 & 2011 ParisDaphne 1986 & 2011 Paris Demian 1989 & 2010 LondonDemian 1989 & 2010 London Devoto 1990 & 2011 Buenos AiresDevoto 1990 & 2011 Buenos Aires Diego 1970 & 2011 Buenos AiresDiego 1970 & 2011 Buenos Aires Evan 1957 & 2011 New YorkEvan 1957 & 2011 New York Fer 1970 & 2010 Buenos AiresFer 1970 & 2010 Buenos Aires Fer F 1981 & 2011 Buenos AiresFer F 1981 & 2011 Buenos Aires Flor 1975 & 2010 Buenos AiresFlor 1975 & 2010 Buenos Aires Giorgio 1982 & 2011 ParisGiorgio 1982 & 2011 Paris Christoph 1990 & 2011 Berlin WallChristoph 1990 & 2011 Berlin Wall Ian 1983 & 2010 LondonIan 1983 & 2010 London Ingrid 1987 & 2010 Buenos AiresIngrid 1987 & 2010 Buenos Aires Jackie 1994 & 2011 Buenos AiresJackie 1994 & 2011 Buenos Aires Johanes 1994 & 2011 HamburgJohanes 1994 & 2011 Hamburg Juan Carlos 1982 & 2011 Buenos AiresJuan Carlos 1982 & 2011 Buenos Aires Lali 1978 & 2010 Buenos AiresLali 1978 & 2010 Buenos Aires Lea B 1980 & 2011 ParisLea B 1980 & 2011 Paris Lea T 1995 & 2011 ParisLea T 1995 & 2011 Paris lexandra 1970 & 2011 Parislexandra 1970 & 2011 Paris Lucía 1956 & 2010 Buenos AiresLucía 1956 & 2010 Buenos Aires Lulu Geraldine 1980 & 2010 Buenos AiresLulu Geraldine 1980 & 2010 Buenos Aires Maarje 1990 & 2011 AmsterdamMaarje 1990 & 2011 Amsterdam Majo 1983 & 2011 Buenos AiresMajo 1983 & 2011 Buenos Aires Male Sil Flor 1983 & 2010 Buenos AiresMale Sil Flor 1983 & 2010 Buenos Aires Marcela 1973 & 2011 Buenos AiresMarcela 1973 & 2011 Buenos Aires Marina 1988 & 2010 Buenos AiresMarina 1988 & 2010 Buenos Aires Marita y Coty 1977 & 2010 Buenos AiresMarita y Coty 1977 & 2010 Buenos Aires Mati 1977 & 2010 Buenos AiresMati 1977 & 2010 Buenos Aires May 1985 & 2011 Buenos AiresMay 1985 & 2011 Buenos Aires Mechi 1990 & 2010 Buenos AiresMechi 1990 & 2010 Buenos Aires Morita Sisters 1979 & 2010 Buenos AiresMorita Sisters 1979 & 2010 Buenos Aires My Parents 1970 & 2010 Buenos AiresMy Parents 1970 & 2010 Buenos Aires Negra 1980 & 2010 Buenos AiresNegra 1980 & 2010 Buenos Aires Nico 1986 & 2010 Buenos AiresNico 1986 & 2010 Buenos Aires Nico Mella 1990 & 2010 FranceNico Mella 1990 & 2010 France Oscar 1978 & 2010 Buenos AiresOscar 1978 & 2010 Buenos Aires Patrick 1968 & 2011 ParisPatrick 1968 & 2011 Paris Patrick B 1982 & 2011 BerlinPatrick B 1982 & 2011 Berlin Puna 2003 & 2011 Buenos AiresPuna 2003 & 2011 Buenos Aires Riff Raff 1976 & 2011 LondonRiff Raff 1976 & 2011 London Sander 1983 & 2011 RotterdamSander 1983 & 2011 Rotterdam Sarah and Jim 1988 & 2011 BostonSarah and Jim 1988 & 2011 Boston Seba 1986 & 2011 PatagoniaSeba 1986 & 2011 Patagonia Sole 1988 & 2011 Buenos AiresSole 1988 & 2011 Buenos Aires Sonia y Lauri 1988 & 2011 Buenos AiresSonia y Lauri 1988 & 2011 Buenos Aires Sue 1977 & 2010 LondonSue 1977 & 2010 London Tommy 1977 & 2010 Buenos AiresTommy 1977 & 2010 Buenos Aires Violeta 1981 & 2011 Buenos Aires Violeta 1981 & 2011 Buenos Aires Zurbano Family 1999 & 2011 Buenos AiresZurbano Family 1999 & 2011 Buenos Aires

Zdroje:
 http://shawnclover.com/2010/10/01/1906-2010-the-quake-blend-parti/        http://irinawerning.com/index.php?/back-to-the-future/

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Daniel Urban
2013-03-18 13:12:05
Paráda
 
tomas.hlavco
2013-03-18 15:55:42
skvelé fotky... super nápad!
 
spektrum
2013-03-18 17:28:16
najemotívnejšia je tá s koňmi a mercedesom...ide z toho pocit akoby to miesto ožívalo a malo vlastnú pamäť, mnohokrát som si tak predstavovala pamäte miesta, ako sa preháňa čas a dejiny a nielen tie ľudské ale i geologické konkrétnym miestom...vždy je to sila
 
misík
2013-03-18 20:04:08
Super,páči sa mi ten nápad.
 
Timotej Jančár
2013-03-19 04:13:25
Viete o nejakých historických fotografiách slovenských miest, ktoré majú podobný potenciál? Verím, že sa podobné nájdu a v našich podmienkach (napr. foto 1968) by to mohlo byť tiež zaujímavé.
 
Patrik Stedrak
externý redaktor 2013-03-19 10:25:52
inspirativny clanok aj fotky, mnohe mesta a miesta by si podobny projekt naozaj zasluzili
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia