Hore

Bíly jednorožec - Třeboň

Moje ostatné fotenie ma zaviedlo až k južným hraniciam českej republiky do mesta Třeboň. Objednávateľom bol malý veľmi príjemný hotel s reštauráciou pod názvom bájneho zvieraťa - Bíly jednorožec

Miesto naozaj veľmi krásne a hlavne útulné. Z dôvodu veľkosti prevádzky sa spájala nevýhoda možnosti fotografovania priamo v reštaurácii. Avšak kreativite a možnostiam sa medze nekladú, tak sme dané fotenie nakoniec uskutočnili v apartmáne, v ktorom som býval. Jednalo sa o duplex, kde spálňa bola na poschodí a nebol teda až taký problém s miestom, pretože som mal k dispozícii miestnosť s kuchyňou a veľkým stolom, kde sa dané fotografovanie odohrávalo.







Dôležitým faktorom bolo to, že sa tu po zatemnení nenachádzalo žiadne prirodzené svetlo od okien, ktoré by mohlo spôsobovať neželané odlesky. Jediným svetelným zdrojom boli teda zábleskové svetlá, ktorými sme regulovali všetko potrebné svietenie. Hlavnými dvoma svetelnými modifikátormi bol softbox 90x60 a komínik s voštinou. Potrebný inventár a veci s tým spojené sme si nanosili a už sme sa potom vždy venovali len danému pripravenému pokrmu. Fotenie bolo ešte trošku špecifické tým, že majiteľ je fotograf. Avšak venuje sa fotografii krajinky a divokej prírody. Štyrikrát do roka organizuje foto zájazdy do Afriky, Škótska a už o niekoľko dní odchádza so skupinkou ľudí do Kanadskej divočiny.



Základ mojej výbavy ako obvykle v takomto prípade tvorí SONY a99 s objektívom Zeiss 135mm F1.8, ktorý mi dovoľuje aj na úzkych plochách, bez použitia zadnej steny, či štýlového pozadia, vytvoriť fotografie bez rušivého elementu. Druhým najpoužívanejším sklom je 24-70mm F2.8, ktoré ale využívam hlavne vtedy, ak je nutné do záberu dostať širšiu kompozíciu orientovanú či už na šírku, alebo na výšku. Taktiež v prípade keď miesto fotenia nedovoľuje použiť prvý so spomínaných objektívov.

Druhým štandardným telom je SONY a7r, hlavne kvôli rozlíšeniu, v druhom rade kvôli váhe a kompaktnosti a v treťom kvôli kompatibilite s objektívom SONY 90mm F2.8G, ktorý si na štýl takejto práce neviem vynachváliť. Ako prvé je pre mňa podstatná jeho kresba. Neoceniteľnou súčasťou konštrukcie je prstenec, umožňujúci prechod medzi manuálnym a automatickým ostrením len za pomoci jeho posunutia k sebe, alebo od seba. Pri tomto modeli taktiež nechýbajúcou funkciou focus hold button na vonkajšom tubuse objektívu, za pomoci ktorého pri stlačení prestane fungovať AF, na dobu pokiaľ ho držíte. Toto tlačidlo obsahuje niekoľko objektívov v mojom portfóliu a v mojom prípade ho oceňujem ako jednu z najlepších, prácu uľahčujúcich, vlastností.

Tak ako pri každom žánrovom fotografovaní, aj pri produktovej fotke treba vedieť od zadávateľa určité základné informácie. Na aký účel fotky chce? Bude ich dávať na web, do jedálneho lístka, na Facebook, Instagram? Je reštaurácia zariadená moderne, staro, jednoducho…atď. Web, na ktorý sa budú fotky dávať, je v svetlých či tmavých farbách? To to všetko je potrebné zohľadniť pri príprave na fotenie. Raz keď reštaurácia nepoužíva obrusy a používa biele taniere, je hlúposť fotiť jedlá na bielom, či inom obruse a modrom tanieri. Mala by vždy obsahovať reálnu výpovednú hodnotu toho, čo zákazník dostane. Samozrejme, ak sa jedná o jednu štylizovanú fotografiu napríklad jedla, ktoré má pritiahnuť pozornosť na letáku, billboarde, v časopise, alebo o nafotenie sezónneho ťaháku daného podniku, kreativita môže byť rôznorodejšia a výsledok nemusí zrovna odpovedať priestoru a podávanej porcii. Ak napríklad reštaurácia prezentuje domácu tradičnú kuchyňu, výsledná fotografia môže obsahovať aj pekáč s kuraťom, starú polievkovú terinu s vareškou, atď… Vtedy je jednoznačne jasné, že hostí láka tým, že chuť má evokovať domácu kuchyňu, nie prezentovať prostredie, v ktorom bol výsledný produkt pripravený, alebo v ktorom je zákazníkovi podávaný.

Avšak opačným príkladom je zase fotenie jedla do jedálneho lístku. Tu vždy prízvukujem kuchárom a vedúcim prevádzky, že je viac než nevyhnutné, aby produkt okrem toho, že má vyzerať dobre, presne reflektoval porciu, ktorú zákazník uvidí aj na svojom tanieri. V takomto prípade je doporučené, či ideálne, zachytiť jedlo v prostredí, v ktorom sa podáva. Toto však nie je možné vždy a všade. Preto je nutné sa daným priestorom (prevádzkam) prispôsobiť v rôznych aspektoch ako: čas fotenia, miesto fotenia, podklad fotenia, možnosti priestoru na fotenie. Ak mi niekto povie, že mám k dispozícii miestnosť o veľkosti 6x10 metrov na 5 hodín, svietenie môže obsahovať aj zložitejšie schémy. Ak naopak dostanem jeden malý stolík v rohu miestnosti na fotenie mi stačí priniesť zväčša jedno svetlo, softbox a odrazku, lebo iné rozloženie svetiel v takomto prípade nie je možné.

V závislosti od týchto faktorov, od náročnosti fotenia, či počtu fotených produktov sa odvíja aj cena fotenia. Je rozdiel v prípade štylizovanejšej, aranžovanej fotky, kde výsledný produkt bude jedna fotografia. V protiklade s fotením celého jedálneho lístka, ktorý obsahuje napríklad 25 položiek, kde vo finále odovzdáte klientovi niekoľko 100ks fotografií.

Ideálnym klientom je človek, ktorý príde s vytvorenou webovou stránkou a ukáže Vám: “Sem potrebujeme fotku v zvislom formáte 16:9”. V takomto prípade si to viete pripraviť a nakomponovať do daného formátu. “Ďalej, na hornú lištu potrebujeme fotografiu obsahujúcu teľacie kotlety a formát je 16:5”. Vtedy viete, že komponovať musíte z čo najnižšieho uhla, aby fotografia zaplnila čo najviac dané políčko. Ak to odfotíte štandardne zo 45 stupňového uhla, potom vždy to už bude len výrez danej fotografie, ktorá nebude príliš dobre komponovaná. Samostatnou kategóriou je fotografia na Instagram. I potom, čo update programu dovolil užívateľom používať iné formáty, základnou platformou a ľahko rozpoznateľnou črtou je práve štvorcový formát. Teda pri použití pre tento účel je nutné komponovať buď presne na štvorec, alebo na stredovú kompozíciu, ktorá vám neskôr uľahčí orez.

Toto všetko sú len niektoré z úskalí fotografovania produktovej fotografie. Viete sa na ne pripraviť, klientovi viete poradiť, dokážete používať k lepšiemu výsledku menej techniky a v neposlednom rade dosiahnete dobrý výsledok za kratší čas. To sú aspekty, ktoré zahŕňajú vašu stránku. Náročnosť klienta, jeho nálady a požiadavky sú už len niečím, s čím sa buď stotožníte, prispôsobíte alebo v neposlednom rade odmietnete.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
vladislav
2017-05-19 10:31:45
Dik za pouzny clanok. Potesil.
 
z80
2017-05-20 11:03:04
Priznam sa, ze na tu uvodnu fotku klickovo-zrnovo-zeleninoveho salatu v dost malej porcii by ma do tej restauracie nedostali
Ale ako farebne zatisie je to pekne a samozrejme dakujem za vela uzitocnych rad.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované