Na niečo vyše týždňa sa mi dostal do rúk tento malý aparát s výmennými objektívmi. Čas strávený spoločne s týmto „sympaťákom“ som si ako fotograf poriadne užil. Počas dlhšieho používania som si tiež uvedomil pár skutočností, ktoré mi pri prvom, pár hodinovom kontakte unikli. Fotoaparát som mal na vyskúšanie len s objektívom 16-50mm F3,5-5,6 OIS, teda presne tak, ako sa bude predávať v obchodoch.
Aj pri malých rozmeroch výrobca ponechal v tele interný blesk, ako aj sánky na pripojenie externého blesku.
Hlavné črty (podľa tlačovej správy)
- 16,3 MPix APS-C X-Trans CMOS snímač
- Hi-speed EXR Processor II
- Štartovací čas 0,5 s., oneskorenie spúšte 0,05 s, kontinuálne snímanie 5,6 záberov/s. (max. 30 záberov)
- Výklopný 3,0“ inch LCD (920 tis. bodov)
- Vstavaný blesk s technológiou Super Intelligent Flash
- ISO200-6400 (s rozšírením o ISO100, ISO 12800 a 25600 pri obmedzenom rozlíšení)
- Full HD Video záznam, 30fps
- 49 bodový AF systém
- Snímanie v RAW a spracovanie RAW vo fotoaparáte
- Q tlačidlo pre rýchly prístup k najčastejším nastaveniam
- Sánky na externý blesk
- Wifi prenos do smartfónov, tabletov alebo PC cez FUJIFILM Camera app
- Tri farebné verzie: čierna, strieborná, hnedá
Fotoaparát môže byť nielen technicky vyspelý, ale aj štýlový.
Kvalitné spracovanie
Pre tých, čo nečítali môj článok o prvom kontakte s X-M1, ešte raz potvrdzujem kvalitné prevedenie tela, ktoré je z kombinácie kovu a plastu. Ocenil som pevné uchytenie displeja, presný chod objektívu, otočných voličov a pohodlné, veľké tlačidlá ovládania. Napriek malým rozmerom a veľmi nízkej hmotnosti (pre tých, čo máme väčšie ruky a fotíme s DSLR) sa XM1 veľmi dobre ovláda. Pre ilustráciu je X-M1 rovnako malý ako kompaktný Fujifilm X10 alebo X20, Canon G15 a podobné kompakty. Je s ním teda naozaj radosť fotiť, všetko urýchľuje rýchle menu, ktoré je vždy poruke cez tlačidlo „Q“.
Fotografie sa zapisujú na bežné SDHC karty Class 10, veľmi svižne aj pri fotení do RAW, na nič nečakáte. AF je dostatočne rýchly na každodenné fotografovanie, LCD displej má krásne farby a fotografie sú v náhľade veľmi prirodzene podané. Z fungovania a odozvy fotoaparátu má fotograf pri fotení dobrý pocit, pretože všetko funguje, ako má. Fotoaparát som nosil každý deň do školy, na výučbu, aj na poobedňajšie fotenie do ateliéru. Absolvoval so mnou aj svadbu, výlety na bicykli, ranné kávičky, ako aj návštevu u priateľov. Vďaka rozmerom a malej hmotnosti som neuvažoval, či ho so sebou brať alebo nie. Jednoducho som si ho zobral vždy, lebo jeho prítomnosť v taške som nepocítil. Poznáte to, nabalíte si Full Frame zrkadlovku s 50mm objektívom a ako by vám do tašky pribudlo kilo zemiakov alebo poctivá pálená tehla, tak toto sa v prípade X-M1 a setového zoomu nekoná...
Časom bude k dispozícii aj hnedá verzia tela.
Nestabilné ruky alebo odlišná závierka
Ale poďme do terénu. Nie som si celkom istý, či to bolo mojou, už vyfotenou rukou, alebo extrémne ľahkou konštrukciou bez hľadáčika (chýba tu možnosť oprieť očnicu o obočie), ale s fotoaparátom som mal problém udržať dlhšie časy ako 1/125s aj napriek aktivovanému stabilizátoru. Našťastie som na to prišiel pomerne skoro a v menu ISO Auto som priradil 1/125s ako najdlhší čas, podobne ako to mám nastavené v prípade reportáže pri Nikone D700 a 24-70mm objektíve. Zaregistroval som aj iný chod závierky (možno o niečo hlučnejší), ako je tomu pri modeli X-E1.
Fotoaparát má elegantné telo a s palacinkovým objektívom má veľkosť kompaktu.
Hľadáčik mi chýbal
Musím skonštatovať, že hľadáčik by som v teréne potreboval viac, ako som si pôvodne myslel. Určite je to návyk z používania zrkadloviek. Pritom pri modeloch X-E1 a X-Pro1 hľadáčik používam len na cca 20% záberov (a v štúdiu takmer vôbec), ale pomôže mi práve pri silnom protisvetle alebo aj kompozičnom neporiadku. Lepšie sa cezeň sústredím na kompozíciu a ľahšie pozorujem to, čo fotím. Okrem toho hľadáčik podporuje aj stabilnejšie uchopenie fotoaparátu a tak môžem udržať dlhšie časy. Tiež mám dojem, že hlavne pri akčnejšom fotení dokážem AF bod udržať cez hľadáčik presnejšie na zvolenom mieste. Displej je na poludňajšom slnku možno trochu obmedzujúci, aj keď je stále pomerne čitateľný (v porovnaní s mojim mobilom Galaxy S3 mini - tam na prudkom slnku už nevidím takmer nič). Nejde o to, že by bol displej zlý či nečitateľný, ale jednoducho používanie hľadáčika je o zvyku a komforte.
X-M1 je vhodný malý fotoaparát pre tých, čo obľubujú retro štýl.
Fujinon XC 16-50mm F3,5-5,6 OIS praktický rozsah, ale slabšia svetelnosť
Rozsah 16-50mm (ekv. 24-75mm) je veľmi praktický na fotenie krajiny mesta alebo na výlety, či dovolenky. Obrazový výstup z neho je vynikajúci a presahuje požiadavky na setový (základný lacný) zoom. Obraz je až prekvapivo ostrý, len na ohnisku 50mm a F5,6 je trochu mäkší, ako by som si prial. Aberácia je v norme, po priclonení ju takmer nevidieť ani na 100% zväčšení. Práca s hĺbkou ostrosti je limitovaná.Ako fotograf som už asi veľmi rozmaznaný objektívmi so svetelnosťou F2,8 alebo F1,4. Objektív so svetelnosťou F3,5-5,6 na dlhom konci som nepoužil na APS-C senzore už niekoľko rokov. Na portrétovanie a hranie sa s hĺbkou ostrosti, to už vďaka priemernej svetelnosti F5,6 na 50mm ohnisku veru veľmi nie je. XF 35mm F1,4 vám pri portréte alebo slabom svetle urobí podstatne lepšiu službu. Veď krása CSC Fujifilmov rady X je predovšetkým v svetelných objektívoch, peknom bokehu, a potom v jedinečnej obrazovej kvalite, ktorá pri X-M1 zostala vďaka senzoru X-Trans CMOS zachovaná.
Svetelnosť objektívu však neprekáža až tak pri fotení pri slabšom svetle, ako by som si pôvodne myslel, ale pri práci s hĺbkou ostrosti (fotoaparát zvláda vysoké ISO 3200-6400 s prehľadom, v interiéroch tiež pomôže optický stabilizátor). Fotoaparát je teda v setovej konfigurácii so zoomom 16-50mm vhodný na krajinu a klasickú reportážnu fotografiu, teda na žánre, kde z nejakého dôvodu požadujete veľkú hĺbku ostrosti. Po priclonení na clonu F8 má objektív veľmi dobré výsledky, na širokom konci postačí pre bezchybný obraz priclonenie len na F5,6. Pre náročných fotografov, do zhoršených podmienok odporúčam však skôr základný objektív XF 35mm F1,4 (ekv. 50mm pri kinofilme) alebo širokáč XF 18mm F2 (ekv. 27mm pri kinofilme). Sú to objektívy, s ktorými sa dá pracovať s hĺbkou ostrosti a ponúkajú navyše maximálnu kvalitu obrazu.
Na clone F 5,6 je práca s hĺbkou ostrosti limitovaná.
Čo mi nechýbalo
Po skúsenostiach s vyššími modelmi CSC prístrojov Fujifilmu som si v špecifikácii novinku už pri predstavení všimol hneď niekoľko zmien. Niektoré boli v praxi viditeľné viac, iné som takmer nepostrehol. Nakoniec mi v teréne vôbec nechýbal priamy mechanický prepínač AF-S / MF / AF-C. Blokovanie AE-L som si priradil k „Fn“ tlačidlu. Elektronickú vodováhu som tiež bez problémov oželel.
Odlišnosti s vyšším modelom Fujifilm X-E1
- Chýba EVF hľadáčik,
- Nemá prepínač AF/MF/AF-C,
- Nemá elektronickú vodováhu,
- Nepodporuje mechanickú káblovú spúšť,
- Menej nastavení simulácie filmu,
- Nemá mikrofónový vstup,
- Nemá AE-L a AF-L blokovanie tlačidlom (možnosť priradiť k „Fn“ tlačidlu),
- Má lepší 920 000 bodový výklopný 3:2 displej (oproti 460 000 bodovému, 4:3, pevnému),
- Má priame tlačidlo pre nahrávanie videa,
- Má detekciu tváre a zameraného objektu,
- Má lepšie zaostrovanie počas videa (blokovanie zaostrenia, manuálne, kontinuálne zaostrovanie),
- Má menšie rozmery a podstatne nižšia cena s „kitovým“ zoomom.
Porovnanie rozmerov zrkadlovky a Fujifilmu X-M1.
Obrazová kvalita
Nuž v tejto disciplíne by ma naozaj zaujímalo, ktorý CSC fotoaparát v reálnych podmienkach fotí lepšie, má lepšie zvládnuté vysoké ISO, dynamický rozsah a prirodzenejšie farby. Kiež by takú „pleťovku“ a prirodzenú živosť farieb mal pri fotení do JPEG aj môj Nikon D800. Ak si uvedomím, že X-M1 vlastne porovnávam len s výstupmi mojich Full Frame zrkadloviek, tak obrazu niet čo vytýkať ani z hľadiska detailov a ani šumu na vysokom ISO.
V detailnosti obrazu ho spomedzi APS-C fotoaparátov predbieha asi len novučičký Nikon D7100, ktorý má naozaj veľmi jemný 24Mpx senzor bez low pass filtra, aj keď tu ide o zrkadlovku. Za rovnocenných rivalov z pohľadu rozlíšenia a CSC zaradenia sa isto už počíta aj posledná generácia 4/3 senzorov Olympusov, ako OM-D E-M5, či E-PL5, a netreba zabudnúť ani na nové Panasonicy či Sony NEX. V podaní obrazu na vyšších ISO a aj v dynamickom rozsahu patrí však obrazový senzor X-M1 podľa môjho názoru stále medzi špičku vo svojom segmente a ťažko ho s niečím porovnávať. Chcel by som vás tiež z hľadiska obrazovej kvality upozorniť na nový Adobe Lightroom 5.2, ktorý už konečne umožňuje RAF súbory z Fujifilmov kvalitne spracovať. Predošlý Lightroom 4 mal v tomto ešte citeľné medzery (veď v JPEG predsa nemôže byť viacej detailov ako v RAW formáte). RAW konvertory od iných firiem som nepoužíval, už som príliš zvyknutý na Lightroom prostredie.
Fotografie majú aj pri fotení do JPEG dosť detailov aj na ISO 3200, RAW formát nie je nutnosť.
Plusy a mínusy
+ vysoká kvalita obrazu, veľmi nízky šum, vysoký dynamický rozsah, živé, ale prirodzené farby
+ malé rozmery
+ výborný obraz už v JPEG (práca s RAW nie je nevyhnutná)
+ detailné možnosti nastavenia JPEG (osobitne nastaviteľná tonalita jasov alebo tieňov)
+ cenovo dostupný a ostrý setový objektív začínajúci už na 16mm (ekv. 24mm)
+ napriek malým rozmerom pohodlné ovládanie
+ presný AF
+ focus peaking asistencia pri MF
+ rýchly štart, rýchly zápis, načítanie nafotených obrázkov
+ režimy bracketingu
+ nadčasový a účelný dizajn
+ logické menu a praktické rýchle menu „Q“
+ WiFi zdieľanie fotografií, možnosť spracovať formát RAW (RAF) priamo v aparáte
+ perfektná ponuka pevných svetelných objektívov
- chýbajúci hľadáčik (Fuji ponúka iné modely s hľadáčikom)
- hlučnejšia uzávierka ako pri X-E1
- horšia udržateľnosť dlhších a hraničných časov uzávierky
- mäkšia kresba setového objektívu na 50mm ohnisku (treba pricloniť na F8)
- kontinuálne zaostrovanie nefunguje tak, ako sme zvyknutí pri zrkadlovkách
- AF je stále o trošku pomalší od konkurencie
- WiFi diaľkové ovládanie z PC mohlo byť povolené (možno to vyrieši nový firmvér)
- chýba „panoráma“ režim
- chýba HDR (nepravé HDR je možné urobiť z jednej fotografie nafotenej do RAW vďaka veľkému dynamickému rozsahu senzora)
Štandardná expozícia a štandardné vyvolanie fotografie (vľavo) a nepravé HDR vyvolané z RAW súboru (vpravo).
Tipy na používanie Fujifilmu X-M1
Keďže už nejaký ten čas pracujem s „Fujinami“, veľmi rád by som vám ponúkol niekoľko tipov, ako si čo najlepšie (teda aspoň podľa môjho názoru) nastaviť fotoaparát X-M1 (vhodné aj pre X-Pro1, X-E1, X100s):
- Ak používate JPEG, je vhodné nastaviť redukciu šumu na hodnotu -2 (vypnúť sa úplne nedá), tón tieňa na +1 (získate krajšiu čiernu/kontrast, fotografie nebudú sivé, no stále nie príliš kontrastné). Na väčšinu situácií si vystačíte s režimom spracovania JPG „Provia/Standard“.
- AF bod si nezmenšujte na príliš malý, pokiaľ to nie je nutné – v slabšom svetle širšie pole lepšie a rýchlejšie zaostrí. Na zaostrenie vyberajte kontrastné motívy a prechody. Veď so zrkadlovkou tiež nezaostrujete na bielu stenu :-).
- Ak fotografujete do RAW alebo fotíte v ateliéri, vypnite si funkciu AUTO DR, aby ste mali lepší prehľad o expozícii a tonalite obrazu/scény. Vyhnete sa tak pri krajine aj ISO 800, ktoré automatika fotoaparátu sama nastaví spolu s DR 400% pri najkontrastnejších scenériách.
- Ak fotografujete akčné scény, vyberte zaostrovací bod a zaostrite na požadované miesto a hneď aj exponujte jedným kontinuálnym stlačením spúšte - šetrí to čas a zvyšuje úspešnosť, že zachytíte daný moment. (Nepostupujeme teda ako pri DSLR, že zaostríme a exponujeme v druhej fáze)
- Ak fotíte portrét do JPEG, vyskúšajte simuláciu filmu Astia/Soft – má pekné podanie teplých tónov, mäkkú gradáciu a obraz nie je v červených tónoch a tieňoch tmavý (ako je tomu pri režime Provia/Standard).
Automatické vyváženie bielej je niekedy príliš neutrálne, preto môže pôsobiť fotografia studenším dojmom.
Pre koho je Fujifilm X-M1 určený
Ak ste si istí, že nepotrebujete hľadáčik a chcete čo najmenší fotoaparát s maximálnou obrazovou kvalitou, novinka je určená pre vás. Máte radi krajinu, výlety, športujete, bicyklujete, ale chcete kvalitné fotky? Potom tiež ide o správnu voľbu, dostupný a ostrý objektív 16-50mm F3,5-5,6 nepochybne využijete. Ak chcete niečo malé, štýlové, ale veľmi funkčné do kabelky / tašky ako zápisník, rodinný fotoaparát, hľadáte nízku cenu a maximálnu kvalitu, prípadne aj v budúcnosti uvažujete o malom pevnom svetelnom objektíve, tak potom X-M1 bude dobrá voľba.
Porovnanie veľkostí rôznych modelov Fujifilmov.
Fotografujete denne, ste vášnivý amatér, hľadáte malý prístroj, no má to byť súčasne váš hlavný fotoaparát? Ste zvyknutý na zrkadlovku? Máte bežné chlapské (väčšie ako malé ženské) ruky? Zvoľte radšej model X-E1. Má hľadáčik, lepšie ovládanie a držanie vďaka o kúštik vyššej hmotnosti a o 0,5cm väčším rozmerom. A v sete sa predáva s cenovo zvýhodnenými objektívmi XF 18mm F2, XF 35mm F1,4, 60mm F2,4 alebo svetelnejším zoomom XF 18-55mm F2,8-4 OIS.
Novinkou je Wi-Fi, s ktorou môžete mať pohodlne fotografie vo svojom tablete alebo smartfóne.
Záver
Fujifilm X-M1 sa vydaril, predstavuje veľmi malý fotoaparát, s vysokou obrazovou kvalitou, dobrým ovládaním a praktickým setovým objektívom. Okrem potrebnej funkcionality ponúka nadčasový dizajn v troch prevedeniach: elegantnej čiernej, tradičnej strieborno čiernej a štýlovej koňakovo hnedej úprave. Za prijateľnú cenu ponúka dobrý výkon, preto získava nálepku Tip redakcie. Zostáva už len zvážiť, či vám nebude chýbať hľadáčik. Treba však spomenúť, že pred krátkym časom bol predstavený vstupný model do sveta CSC fotoaparátov Fujifilm a nesie označenie X-A1. Uvidíme, ako sa mu bude dariť v redakčnom teste. Nezabúdajme však, že X-A1 už nemá X-Trans CMOS senzor, ale „len“ jednoduchý CMOS senzor veľkosti APS-C.