Keď sa vám pokazí váš miláčik (fotoaparát, objektív, blesk…), na nálade vám to nepridá. A to ani vtedy, ak vám to opravia zadarmo a do 24 h. Väčšinou to však trvá dlhšie a nemusí to byť zadarmo. Čo urobiť, ak už sa vám niečo pokazilo?
Vzťah medzi kupujúcim a predávajúcim, ich práva a povinnosti popisuje Obchodný zákonník. Ten ale na nás hovorí často nezrozumiteľným odborným jazykom, s ktorým majú niekedy problém aj právnici. Obchodný zákonník je voľne dostupný napr. na internete a každý si ho môže naštudovať. Reklamačný poriadok musí mať k nahliadnutiu každý predajca. To sú dva zásadné dokumenty. Ako je to ale v praxi? Samozrejme komplikované. Nebudem tu rozoberať Obchodný zákonník, chcem sa s vami podeliť o moje skúsenosti z praxe, ktorá so spomínaným zákonníkom nie vždy na 100% korešponduje. Nebudem sa snažiť o presný výklad a nedám vám ani presný návod ako postupovať pri vybavovaní záručnej, či pozáručnej opravy. Chcem vás len upozorniť na niektoré úskalia. Možno vám pár postrehov ušetrí čas a nervy.
https://www.slovensko.sk/sk/agendy/agenda/_kupa-a-predaj-tovaru-v-obchode
http://www.biznis.sk/data/files/730_os_postup_pri_uplatnovani_reklamacii.pdf
http://www.pravaspotrebitela.sk/?page=brochures&itemid=9
http://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guarantees-returns/index_sk.htm
Väčšina začne pátraním na internete a hľadá návod, ako techniku opäť uviesť do chodu, bez návštevy servisu. Že sa vám to podarí je málo pravdepodobné, ak nejde skutočne o nejakú maličkosť. Skôr len zdržujete potrebnú opravu. To, že má porucha nejaké príznaky, neznamená, že na prístroji bude vykonaná rovnaká oprava (v rovnakej cene) ako u iného rovnakého zaradenia s rovnakými symptómami. Kým prístroj nedostane do rúk servisný technik a nevykoná obhliadku, nemáte 100% istotu, čo s fotoaparátom je, čo sa bude musieť opraviť a koľko to bude stáť. Dokonca aj po tom, čo technik vykoná servisný zákrok, sa môžu objaviť nečakané komplikácie.
Vopred vás musím upozorniť, že aj keď všetko ohľadom servisu popisuje Obchodný zákonník, niektoré servisy majú určité pravidlá, ktoré s ním nie úplne korešpondujú. Sú to pravidlá, ktoré napríklad vyžaduje výrobca. Týka sa to záručných opráv. Niekde stačí pokladničný bločik, inde vyžadujú správne vyplnený záručný list, niekde musíte priniesť kompletné balenie, inde stačí samotný tovar, bez príslušenstva a krabice. Verte mi, tak tomu je v skutočnosti.
Na koniec by ste sa asi dopracovali k tomu, aby predajca alebo poskytovateľ servisu 100% rešpektoval všetky nariadenia Obchodného zákonníka. Často krát si ušetríte kopec času a nervov, ak vyjdete trochu v ústrety.
Ak chcete pokračovať v čítaní tohto článku, aktivujte si eKonto Classic alebo ekonto PLUS.
Ak už máte niektoré z eKont aktivované, pre odomknutie článku musíte byť prihlásený. Ak sa Vám článok neodomkne, skúste aktualizovať okno prehliadača (napríklad stlačením F5, alebo Aktualizovať v okne prehliadača).
ePhoto.sk vám chce ponúknuť ešte lepší obsah, viac kvalitných článkov a ďalšie užívateľské vylepšenia. Okrem prístupu k spoplatnenému obsahu fotoškoly získate viac priestoru pre svoje fotografie, benefity a zľavy u vybraných partnerov a množstvo ďalších výhod. eKonto PLUS vám navyše ponúka aj hosting a prístup k atraktívnym témam pre ľahké a intuitívne vytvorenie vlastnej webstránky. To všetko už od 1,17€ na mesiac vrátane DPH.
Príjemné čítanie vám želá tím ePhoto.sk
Platbu je možné realizovať prostredníctvom SMS (len SR), PayPAL a prevodom z bankového účtu. Pri platbach SMS a PayPal prebehne aktivácia účtu v priebehu niekoľkých minút po potvrdení platby. O aktivácii budete informovaní SMS alebo emailom (podľa typu platby). Pri platbe prevodom môže aktivácia trvať 1-2 dni. O aktivácii vášho konta budete informovaní emailom. Do aktivácie vami vybraného ekonta, môžete využívať vybrané funkcie v režime Basic. Pri konte Classic môžete realizovať upgrade na dlhšie obdobie alebo na eKonto PLUS do 30 dní od jeho aktivácie.