A ešte že knižky Kálaya a Struhára pred 10, 15. rokmi ... boli v tom čase tiež na technickej špici fotografie a tlačiarenskej techniky ... a preto to je tiež porovnávanie neporovnateľného ... vtedy oni mohli rovnako kritizovať, či snažiť sa poradiť tým, čo v tom čase peknú atmosferickú fotografiu neodviedli v primeranej Tk pre daný čas a znížili jej zbytočne impact a hodnotu v prípade v ktorom to mohli v pohode urobiť ešte lepšie...
Snáď sa pochopíme a keď je reč o koze, nebudeme odpovedať o voze, prepáč malú vtipnú vsuvku, nemyslené urážlivo len naopak, na odlahčenie. Prajem ti dobré svetlo a príjemný večer, nenechaj sa rozladiť :-)
.
Nechcem nabalovať texty a tak ti nedávam odpovedať na tvoju dlhú odpoveď, píšem len priamo ďalej sem ...
- určite som nemyslel ani nenaznačoval že si niečo odflákol, podstatu a pointu preco pisem komentáre som podrobne rozviedol v rozhovore ktorý publikovala redakcia v sekcii rozhovory ... cítim tak kus rozčarovaný tón z tvojho textu, možno by nebol ak by si chápal pointu tohto bodu...
... a ak je rozčarovaný z titulu že ako uvádzaš, je to na papieri možno super a aj v realite to také bolo (o čom všetkom vôbec nepochybujem), k tomu len jednoducho, že už nerád pokračujem v takto orientovaných debatách, lebo to nikdy neviedlo a ani nevedie k ničomu ...
...totiž sme tu na webe a tu sa bavíme o kvalite a impacte webovej fotografie a ja som sa len vyjadril čo sa dalo ešte robiť s webovou fotografiou... vyjadril v dobrom ...
Keď publikovanie na webe začínalo, bol som tiež rozčarovaný, že prečo mám špecialne prerábať a prispôsobovať duplom fotku, ktorá už je dobrá a z ktorej viem tlačiť veľkorozmer... ale prispôsobil som sa a tu na webe sa riadim zásadami aké sú tu... a pri tlači a na papieri tými čo sú tam... a nepovažujem za rozumné nariekať (nemyslené teraz konkretne teba ale vseobecne) že tu to nie je ono ale tam áno, či aj v realite bolo... ak si to ty či niekto iný nahral sem... a naviac, bavíme sa o fotke a nie o osobne zaujatých spomienkach ... ale aj tak sorry ak som sa ťa dotkol :-(
.
Príjemná atmosféra, zaujímavá trojfarebná kompozícia, celkový impakt trocha znižuje u mňa menší formát a nedoostrenie. To sú veci, ktoré sa však dajú napraviť.
OK ISO ´mea culpa mea maxima culpa´ pozabudol som sa.. Aj keď musím povedať že na printoch 30x45 ISO 200 pôsobí dobre aj pre zatracovaný Olympus.
Doostrenie - taktiež beriem, lokálne určite pomôže. Celkové rozbije hmlu na elektronický šum (to k tej mojej atmosfére).
Otázka znie na čo ?
Ja skôr vnímam celkovú atmosféru fotografie. Naháňanie pixelov , doostrovanie v PC, debaty o stenčovaní antialiasing filtera... OK určite pre cieľ dosiahnutia lepšieho efektu poteší, no prečo to všetko? Otvorím knižky K. Kálaya, L. Struhára z pred 10 rokov a napriek tomu, že fotografie nie sú technicky tip-top atmosféra záberov ďaleko prevyšuje ich ´technickú kvalitu´. Pri reálnej scéne na, ktorú sa dívaš pred fotografovaním ani zďaleka nevidíš pozadie hôr vzdialených niekoľko kilometrov ostro.
Určite nejaký čas a PP by fotke pridal na ´lesku´ no ja som mal pocit že aj v tejto forme vystihla ten pocit skorého rána. Pocit keď sa ráno predieraš rosou staviaš statív a čakáš až sa začne slniečko driapať na obzor. Vnímaš okolo seba farby, sleduješ prízemné hmly, ako sa prevaľujú dole pod tebou a tešíš sa z prichádzajúceho dňa. Pozvoľný prechod lúk pod tebou niekde do diaľky na obzore v tebe vyvoláva pocit nekonečnosti a ty sa ho snažíš všemožne zachytiť tento okamih.
Je mi jasné že si mi chcel príspevkom len povedať že som odflákol support na web :) (v čom máš 100% pravdu). V každom prípade ak túto fotografiu kurátor nevyradí, tak si ju môžeš ísť pozrieť do BB pamätníka koncom roka na výstavu. Na papieri snáď bude vyzerať lepšie.
Čo k tomu dodať :).... áno máš pravdu.
Na upresnenie:
ohnisko 100 mm FF
čas 1/3
clona 16 FF
ISO 200
tuhý statív
predsklopenie + časovač
Prechoďak Cokin
Mál som pocit že to mám technicky v rukách ... no musím uznať že pri tomto zmenšení je to mierne rozostrené.
K doostrovanie, že nepoznám tu na epohoto brilantnú foto bez doostronia po zmenseni... ak si uvedomime ze vyhodis von cez 90% pixelov/plochy foto (!!!) a zostane z celej fotky len 1/10 či menej, je zázrak že ešte vôbec zostáva len slabo rozmydlená a nerozsype sa celkom :-) preto je doostrovanie úplne štanbdartným a základným úkonom v PP ... a lokálne doostríš len to čo treba a chceš a tak sám zodpovedáš za zabitie atmosféry či naopak za jej ustráženie tam kde ju mať chceš a kde to ostré ma byť a kde nie...
Plus k ISO ... Na statíve by som isiel (stále aj idem) s ISOm dole úplne na minimum... nepoznám tvoj aparát, len všeobecne platí že čipy slabších fotákov jemne šumia už aj pri nízkom Ise a skokom naberajú šum už pri jeho prvom zvyšovaní... na kompakte som ho držal stále na 64 a aj tak už podvečer a ráno pri slabom svetle a tmavých partiách šumel... a tak ak len sa dá (statív istí aj dlhé časy) je vhodné iso minimalizovať ...
.
Páči sa mi to,
v PP sa s tým ešte dalo pohrať, hlavne s popredím, pridať na plasticite, nahradiť chýbajúce slnko a dať poprediu lokálne svetlá aj tiene, jemne pridať saturáciu, cca tak ako plasticky a intenzívne žiari takáto krajina na slnku a dobrom svetle aj v realite...
.
Čo k tomu dodať :).... áno máš pravdu.
Na upresnenie:
ohnisko 100 mm FF
čas 1/3
clona 16 FF
ISO 200
tuhý statív
predsklopenie + časovač
Prechoďak Cokin
Mál som pocit že to mám technicky v rukách ... no musím uznať že pri tomto zmenšení je to mierne rozostrené.
Pri fotografii krajinky v rannom opare a následnom zmenšení 800x600 len ťažko hľadať ostrosť ako britva :). Môžem dať niekde originál, ten vyzerá o hodne lepšie ( prípadné doostrenie zabije atmosféru ). V každom prípade sa nabudúce posnažím viac.
Ďakujem za spätnú väzbu.
to je práve čo píšeš,originál ostrý a po zmenšení stratou pixelou došlo k rozostreniu,preto je dobré ešte doostriť po zmenšení-citlivo...s tým zabitím atmosféri ja osobne nesúhlasím, neostrosť sa v krajinárskej fotografii zle toleruje, je jasné, že v dolných partiách s hmlou je ostrosť ´iná´, ale vrcholky stromov hore, by mali byť ako britva...:)
Ináč, sa mi foto páči atmosférou, vrstvami vzduchu, aj ružovou oblohou pred východom slnka.
Pri fotografii krajinky v rannom opare a následnom zmenšení 800x600 len ťažko hľadať ostrosť ako britva :). Môžem dať niekde originál, ten vyzerá o hodne lepšie ( prípadné doostrenie zabije atmosféru ). V každom prípade sa nabudúce posnažím viac.
Ďakujem za spätnú väzbu.
zaregistrujte sa a presvedčte o mnohých z výhod byť členom
Komentáre a hodnotenia
Zoradiť od najstaršíchSnáď sa pochopíme a keď je reč o koze, nebudeme odpovedať o voze, prepáč malú vtipnú vsuvku, nemyslené urážlivo len naopak, na odlahčenie. Prajem ti dobré svetlo a príjemný večer, nenechaj sa rozladiť :-)
.
- určite som nemyslel ani nenaznačoval že si niečo odflákol, podstatu a pointu preco pisem komentáre som podrobne rozviedol v rozhovore ktorý publikovala redakcia v sekcii rozhovory ... cítim tak kus rozčarovaný tón z tvojho textu, možno by nebol ak by si chápal pointu tohto bodu...
... a ak je rozčarovaný z titulu že ako uvádzaš, je to na papieri možno super a aj v realite to také bolo (o čom všetkom vôbec nepochybujem), k tomu len jednoducho, že už nerád pokračujem v takto orientovaných debatách, lebo to nikdy neviedlo a ani nevedie k ničomu ...
...totiž sme tu na webe a tu sa bavíme o kvalite a impacte webovej fotografie a ja som sa len vyjadril čo sa dalo ešte robiť s webovou fotografiou... vyjadril v dobrom ...
Keď publikovanie na webe začínalo, bol som tiež rozčarovaný, že prečo mám špecialne prerábať a prispôsobovať duplom fotku, ktorá už je dobrá a z ktorej viem tlačiť veľkorozmer... ale prispôsobil som sa a tu na webe sa riadim zásadami aké sú tu... a pri tlači a na papieri tými čo sú tam... a nepovažujem za rozumné nariekať (nemyslené teraz konkretne teba ale vseobecne) že tu to nie je ono ale tam áno, či aj v realite bolo... ak si to ty či niekto iný nahral sem... a naviac, bavíme sa o fotke a nie o osobne zaujatých spomienkach ... ale aj tak sorry ak som sa ťa dotkol :-(
.
OK ISO ´mea culpa mea maxima culpa´ pozabudol som sa.. Aj keď musím povedať že na printoch 30x45 ISO 200 pôsobí dobre aj pre zatracovaný Olympus.
Doostrenie - taktiež beriem, lokálne určite pomôže. Celkové rozbije hmlu na elektronický šum (to k tej mojej atmosfére).
Otázka znie na čo ?
Ja skôr vnímam celkovú atmosféru fotografie. Naháňanie pixelov , doostrovanie v PC, debaty o stenčovaní antialiasing filtera... OK určite pre cieľ dosiahnutia lepšieho efektu poteší, no prečo to všetko? Otvorím knižky K. Kálaya, L. Struhára z pred 10 rokov a napriek tomu, že fotografie nie sú technicky tip-top atmosféra záberov ďaleko prevyšuje ich ´technickú kvalitu´. Pri reálnej scéne na, ktorú sa dívaš pred fotografovaním ani zďaleka nevidíš pozadie hôr vzdialených niekoľko kilometrov ostro.
Určite nejaký čas a PP by fotke pridal na ´lesku´ no ja som mal pocit že aj v tejto forme vystihla ten pocit skorého rána. Pocit keď sa ráno predieraš rosou staviaš statív a čakáš až sa začne slniečko driapať na obzor. Vnímaš okolo seba farby, sleduješ prízemné hmly, ako sa prevaľujú dole pod tebou a tešíš sa z prichádzajúceho dňa. Pozvoľný prechod lúk pod tebou niekde do diaľky na obzore v tebe vyvoláva pocit nekonečnosti a ty sa ho snažíš všemožne zachytiť tento okamih.
Je mi jasné že si mi chcel príspevkom len povedať že som odflákol support na web :) (v čom máš 100% pravdu). V každom prípade ak túto fotografiu kurátor nevyradí, tak si ju môžeš ísť pozrieť do BB pamätníka koncom roka na výstavu. Na papieri snáď bude vyzerať lepšie.
Na upresnenie:
ohnisko 100 mm FF
čas 1/3
clona 16 FF
ISO 200
tuhý statív
predsklopenie + časovač
Prechoďak Cokin
Mál som pocit že to mám technicky v rukách ... no musím uznať že pri tomto zmenšení je to mierne rozostrené.
K doostrovanie, že nepoznám tu na epohoto brilantnú foto bez doostronia po zmenseni... ak si uvedomime ze vyhodis von cez 90% pixelov/plochy foto (!!!) a zostane z celej fotky len 1/10 či menej, je zázrak že ešte vôbec zostáva len slabo rozmydlená a nerozsype sa celkom :-) preto je doostrovanie úplne štanbdartným a základným úkonom v PP ... a lokálne doostríš len to čo treba a chceš a tak sám zodpovedáš za zabitie atmosféry či naopak za jej ustráženie tam kde ju mať chceš a kde to ostré ma byť a kde nie...
Plus k ISO ... Na statíve by som isiel (stále aj idem) s ISOm dole úplne na minimum... nepoznám tvoj aparát, len všeobecne platí že čipy slabších fotákov jemne šumia už aj pri nízkom Ise a skokom naberajú šum už pri jeho prvom zvyšovaní... na kompakte som ho držal stále na 64 a aj tak už podvečer a ráno pri slabom svetle a tmavých partiách šumel... a tak ak len sa dá (statív istí aj dlhé časy) je vhodné iso minimalizovať ...
.
v PP sa s tým ešte dalo pohrať, hlavne s popredím, pridať na plasticite, nahradiť chýbajúce slnko a dať poprediu lokálne svetlá aj tiene, jemne pridať saturáciu, cca tak ako plasticky a intenzívne žiari takáto krajina na slnku a dobrom svetle aj v realite...
.
TK už spomenul kde-kto,,,
Na upresnenie:
ohnisko 100 mm FF
čas 1/3
clona 16 FF
ISO 200
tuhý statív
predsklopenie + časovač
Prechoďak Cokin
Mál som pocit že to mám technicky v rukách ... no musím uznať že pri tomto zmenšení je to mierne rozostrené.
Ďakujem za spätnú väzbu.
Ináč, sa mi foto páči atmosférou, vrstvami vzduchu, aj ružovou oblohou pred východom slnka.
Ďakujem za spätnú väzbu.
TK (-)