Hore

Neusiedler See – Dve príhody z jedného miesta

Hľadanie tých správnych a dobrých lokalít na fotografovanie určitého živočíšneho druhu, je nutnosť pre akéhokoľvek fotografa, ktorý tiež podľahol kúzlu fotografie živej prírody. Tiež sa snažím nachádzať zaujímavé miesta a navštevovať ich, či už za účelom fotografovania alebo pozorovania tamojšej fauny. Jedným takýmto miestom je aj oblasť na pozorovanie vtáctva pri Neusiedler See (Neziderskom jazere v Rakúsku). Keď sme miesto objavili s kamarátom Dušanom, bolo to veľmi milé prekvapenie, ktoré nás oboch veľmi potešilo. Pri pozorovaní v ďalekohľade sme videli husi divé, kačice niekoľkých druhov (pri Neusiedler See žiadna zriedkavosť), veľmi nás potešila ale prítomnosť volaviek bielych, popolavých a tiež kalužiak červenonohý. Lokalita ako vyšitá, niekoľko druhov vtáctva, fotografovanie orientované na západ až severo-západ, takže prijateľné svetlo po dlhý čas dňa, o dostupnosti ani nehovorím, ťažkú výbavu netreba niesť veľmi ďaleko. Čo by lokalite mohlo chýbať? Asi jedine kľud na fotografovanie, ktorý sme tam zatiaľ nenašli. Neboli sme tam veľa krát, toto miesto sme navštívili iba dva krát a naposledy sme zvažovali či sa tam ešte niekedy vrátime.

Ako sme sa sem dostali?

Prvá návšteva tohto miesta bola neplánovaná. Skoro ráno sme ležali zamaskovaný na jednej slovenskej lokalite. kde sme pozorovali ondatru, kormoránov a niekoľko volaviek. Po pár hodinách čakania, bolo iba ráno, už predsa nepôjdeme domov. Padol návrh na obhliadku Neusiedler See, aj keď nič nenafotíme, budeme mať aspoň fajn výlet. Bolo pekné slnečné dopoludnie, po dlhej zime sa dalo vydržať iba v tenkej mikine, tak prečo neísť. Nejakým zvláštnym nedopatrením sme na jednej križovatke zle odbočili, čo sme neskôr zistili nebolo vôbec na škodu. Našli sme malé parkovisko kde sa dalo otočiť. Miesto toho sme vystúpili a išli sa poobzerať, vedeli sme, že sme blízko jazera. Po pár metroch sme za zákrutou uvideli nejaký drevený prístrešok so schodíkmi. Bol len málo vyvýšený na nejakú rozhľadňu. O kúsok ďalej sme už ale jasne videli, že ide o malú pozorovateľňu. Prišli sme bližšie, poobzerali sa a zvrtli sa späť ku autu po techniku a maskovanie.

Vášnivá birdwatcherka

No a tu to začína. Zaľahli sme s vidinou zaujímavých fotografií, niekoľko druhov vodného vtáctva sa premávalo niekoľko desiatok metrov od nás. Prikrytý maskovacími sieťami sme len čakali kedy sa čo priblíži „na dostrel“. Ja som čakal na fotografiu kalužiaka červenonohého, Dušan zase hľadel na volavku bielu a dúfal, že sa prebrodí bližšie. Po necelej hodinke od zaľahnutia sa vtáctvo odvážilo pristúpiť. V hľadáčiku som videl párik kalužiakov ako si to brodia priamo ku nám. Odhadom som si povedal, ešte dve tri minútky týmto tempom a sú tu. Stihol som urobiť iba niekoľko dokumentačných fotiek, keby si to náhodou rozmysleli. V tom niečo zabuchotalo v drevenej rozhľadni. Šepkám Dušanovi, že asi máme návštevu a že pevne verím, že kalužiaky neodletia. To som ale netušil čo ešte len príde. Pomaly, ale isto sa blížili, keď vtom zrazu z ničoho nič, nad nami vášivý výkrik nejakej ženy. Všetko vtáctvo sto metrov navôkol odlieta. Zrazu je už počuť aj postrašieho pána. Hovoria po nemecky, nerozumieme. Nechápavo na seba hľadíme, ja sa snažím otočiť hlavu tak aby som videl hore na rozhľadňu. Nikoho tam nevidím, asi stoja niekde pri strede. Týmto sa vášnivá diskusia iba začala. Pripomínalo mi to tie momenty, keď prídete domov z koncertu ohlušený hudbou a kričíte, aby ste počuli aspoň sami seba. Vravíme si, že chvíľku vydržíme a potom sa to ukľudní. Trpezlivosť ale došla skôr a po pätnástich minútach ich rozhovoru sme zo seba zhodili siete a išli sa pozrieť čo sa vlastne deje. Akurát bol postarší pán, asi manžel na odchode a na rozhľadni zostala iba vášnivá birdwatcherka, ktorá vyočene pozerala kde sme sa tam zobrali. Radšej som nechcel myslieť na to, aké snímky by sa mohli podariť. Boli sme slušní a potichu sme si zobrali všetky veci, aby sme nevyplašili aj to málo vtáctva čo tam zostalo. Ani do auta sme sa nestačili doterigať a už sme ju videli odchádzať preč aj s jej monokulárom na statíve. Aj s odstupom času na to nechcem myslieť. Krvný tlak som mal ako na horskej dráhe. Mal som za to, že takéto niečo sa tam hádam nikdy nestane.

Odchádzali sme mierne podráždený nepríjemným zážitkom, ale na druhej strane sme boli radi, že vieme kam nabudúce pôjdeme.

Fotografi s veľa milimetrami

Ubehli rovné tri týždne od minulej návštevy. O štvrtej ráno sadám ku Dušanovi do auta a máme jasný cieľ. Stihnúť pekný východ slnka na lokalite. Celú cestu je tma, akurát sa menil čas a po pár hodinách spánku som riadne oťapený, ale už sa teším ako vystúpime z auta, zoberieme veci a pôjdeme do chladného rána zamaskovať sa a čakať. Po hodinke aj niečo sme na mieste, vonku je dosť chladno, ale obloha je krásne čistá bez obláčiku a za horizontom sa začína predierať slnko. Tentokrát vyzbrojený lepším maskovaním, Dušan mal niekoľko sietí a ja som mal oblečený hejkala (ghillie suit). Zaľahli sme ešte za šera. Neskôr začalo vychádzať slnko, na vodných trávach bolo vidno ako pekne by sme mali nasvietené potencionálne modelky a modelov. Neďaleko nás bolo niekoľko lysiek čiernych a v diaľke sme videli aj kalužiakov, volavky a niekoľko druhov farebných kačíc. Tak sme čakali bez pohnutia.

Svitanie ale neprilákalo ku vode iba vtáctvo, ale aj niekoľko fotografov. Prichádzali postupne. Tí prvý dvaja nás uvideli až neskôr aj keď sme ležali iba pár metrov od nich. Rozložili statívy, nasadili ťažké teleobjektívy a na krky zavesili ďalekohľady. Aby toho nebolo málo, na lokalite poctivo stáli, pofajčievali (v chránenej oblasti) a viedli očividne zaujímavú diskusiu v nemčine. Onedlho prišli ďalší dvaja. Nejako sa to tam začalo zbiehať. Asi kamaráti alebo priateľský ľudia so spoločným koníčkom? Neviem. Čím ich bolo viac, tým boli hlučnejší. Hlasný smiech nebol jediný prejav zanieteného asi rakúskeho fotografa prírody. Už som to nemohol vydržať, tak som na nich zapískal s anglickým príhovorom, aby boli tichšie, že sme sem predsa prišli fotiť. Asi som to povedal veľmi vtipne lebo nasledoval len ďalší smiech, naozaj neviem. Po prelete kane močiarnej mal každý z nich asi 50 fotiek vo svojich profi telách a s 500mm a 600mm objektívmi toho asi pri prelete veľa dobrého nenafotili, tak nasadili ešte telekonvertor. Lysky čierne, ktoré boli neďaleko nás ich asi tiež nemohli zniesť a presunuli sa relatívne blízko ku nám a začali hľadať potravu pred nami. Vlastne keď tak teraz pozerám na nafotený materiál z toho rána, mám tam iba lysky. Všetko ostatné sa držalo veľmi ďaleko a ani sa nečudujem.

Dva krát na jednej lokalite, dva krát sme odchádzali sklamaný z ľudí, ktorý tam chodia. Neviem čím to je, že ľudia boli taký aký boli. Ani to už asi nezistím. Vlastne to zisťovať ani nebudem. Cieľom tohto článku je niečo iné ako to, že som sa posťažoval na neukáznených pozorovateľov a fotografov prírody. Určite nie som sám komu sa niečo takéto stalo a tí čo to zažili určite vedia o čom hovorím a tiež vedia, že to nie je nič príjemné. Tiež sa nechcem stavať do pozície nejakého kazateľa alebo moralizátora, iba chcem úplne obyčajne ľudí poprosiť aby sa (nielen) pri fotografovaní držali hesla: „nerob druhým to čo nechceš aby robili tebe“. Možno sa takto predíde aspoň niektorým pokazeným, tým pádom zbytočným fotovýletom. Fotografov prírody spájajú dve veci, láska k prírode a ku fotografii. Tak prečo v prírode robiť hluk aby som nič nevidel/neodfotil? Sú to veci ktoré asi nikdy nepochopím. Ak vyjde počasie, dúfam že sa na lokalitu opäť čoskoro dostaneme a do tretice budeme mať viacej šťastia ako na ľudí, tak aj na vyhotovené zábery. Všetkým prajem pevné nervy pri čakaní na správny záber a hlavne čo najmenej (najlepšie žiadne) podobných príhod.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
hugoba
2012-04-21 07:11:19
smutné,Burgenlaďáci sú tak trochu sedláci aj v iných sférach.Samozrejme nehádžme ich všetkych do jedneho vreca.
 
seifi
2012-04-21 08:13:39
poznáš domáce pomery, utešuj sa tým, že tu by mohla po vtáctve letieť aj fľaša; dennodenne chodím popri Hrone a čo tam človek vidí, je doslova katastrofa; po zdvihnutej hladine na vrbách od vložiek, plienok, handier atd až po igelitové sáčky, ktorých je na tisíce, pozri na tú haldu vľavo ktorá sa vytvorila za pár hodín čo sa voda dostala na úroveň mosta pri Chvatimechu
 
hugoba
2012-04-21 08:31:19
príspevok od: seifi
poznáš domáce pomery, utešuj sa tým, že tu by mohla po vtáctve letieť aj fľaša; dennodenne chodím popri Hrone a čo tam človek vidí, je doslova katastrofa; po zdvihnutej hladine na vrbách od vložiek, plienok, handier atd až po igelitové sáčky, ktorých je na tisíce, pozri na tú haldu vľavo ktorá sa vytvorila za pár hodín čo sa voda dostala na úroveň mosta pri Chvatimechu
to by nám mohli obyvatelia Niederosterreichu aj zavidiet!
 
Big Lebowski
2012-04-21 09:36:01
príspevok od: seifi
poznáš domáce pomery, utešuj sa tým, že tu by mohla po vtáctve letieť aj fľaša; dennodenne chodím popri Hrone a čo tam človek vidí, je doslova katastrofa; po zdvihnutej hladine na vrbách od vložiek, plienok, handier atd až po igelitové sáčky, ktorých je na tisíce, pozri na tú haldu vľavo ktorá sa vytvorila za pár hodín čo sa voda dostala na úroveň mosta pri Chvatimechu
Utešovať sa tým, že je niekde aj horšie pre mňa nie je cesta ktorou chcem ísť. Preto som napísal tento článok.
Na druhej strane ťa úplne chápem.
 
seifi
2012-04-21 10:12:03
príspevok od: Big Lebowski
Utešovať sa tým, že je niekde aj horšie pre mňa nie je cesta ktorou chcem ísť. Preto som napísal tento článok.
Na druhej strane ťa úplne chápem.
Máš pravdu, ale ak chcem niekde prežiť v pohode víkend, dovolenku, tak zostáva len tento recept. Nechodím na dovolenku do bývalých soc. krajín, pretože tam môžu vzniknúť také situácie ako na Slovensku. Je možné, aby mestskí policajti odtiahli na stanicu zisťovať totožnosť dôchodcu, ktorý sadí pred barákom stromky a nemá pri sebe občiansky ? Aj keď tam nemá čo sadiť stromky tak sa musím zachovať trocha ľudsky, k...a nech sadí, odfotím to a pošlem na architekta čo s tým, keď to tam nemá čo robiť tak mu to vykopem o 2 dni a ujko prestane. Nie, oni mu nasadia púta a odvedú na stanicu. V záujme vytĺkania peňazí z občanov pre chod štátu a platy št. úradníkov sa situácia ešte zhorší. Takže ak som niekde von, tak viem, že doma je to v medziľudských vzťahoch horšie a pohoda.
 
tomatito
ocenenie redakciou 2012-04-21 14:48:00
presne takychto vymetenych sedlakov som aj ja zazil ked som chodieval fotit s tomasom paukom..boli tam na jednom mieste tri budky ako ukryt a my sme sedeli v jednej, na okienku sietka (to bola podmienka aby nieco priletelo) plus sme boli ticho ako v hrobe a vtaciky lietali, az dosli nejake anglicke opice, sadli si do ostatnych budok, okna tam pootvarali dokoran a vytasili odtial svoje biele objektivy a konverzacia ze az ja som to pocul co som bol asi 7 metrov od nich, za ten cas ako tam sedeli nepriletelo absolutne vobec nic, maval som nervy na takychto neokrochancov ktory nemaju ani sajnu ako sa foti priroda a skodia ostatnym snazivym....
 
noik
ocenenie redakciou 2012-04-21 20:45:56
príspevok od: seifi
Máš pravdu, ale ak chcem niekde prežiť v pohode víkend, dovolenku, tak zostáva len tento recept. Nechodím na dovolenku do bývalých soc. krajín, pretože tam môžu vzniknúť také situácie ako na Slovensku. Je možné, aby mestskí policajti odtiahli na stanicu zisťovať totožnosť dôchodcu, ktorý sadí pred barákom stromky a nemá pri sebe občiansky ? Aj keď tam nemá čo sadiť stromky tak sa musím zachovať trocha ľudsky, k...a nech sadí, odfotím to a pošlem na architekta čo s tým, keď to tam nemá čo robiť tak mu to vykopem o 2 dni a ujko prestane. Nie, oni mu nasadia púta a odvedú na stanicu. V záujme vytĺkania peňazí z občanov pre chod štátu a platy št. úradníkov sa situácia ešte zhorší. Takže ak som niekde von, tak viem, že doma je to v medziľudských vzťahoch horšie a pohoda.
ako sa povie po novom, po slovensky: obusok?
Plastovy dodatok ustavy....
 
slavmiro
2012-04-21 21:25:24
Bol som zhruba v tych miestach, registroval som domacich, povacsine dochodcov, skla ako tu opisane 300-400 a viac mm, vratane Lecia. Oni tam poniektori aj kempuju s obytnymi autami. Ja som ich respektoval, predsa oni su tam domaci a aktivne travia svoj cas. Keby som chcel ist fotit wildlife, tak nepojdem fotit na taketo zprofanovane miesta, je to len par m od cyklocesty, umele fotosafari. Podobne by mi prisla iracionalna vycitka keby mi v nejakej ZOO vadili ostatni navstevcnici. Dokocna od vcera je tam tento vikend prezentacia fototechniky a teleobjektivov... http://www.birdexperience.org/en
 
slavmiro
2012-04-21 21:27:24
takze ziadny vymeteny sedliaci, ako som pisal, je to miesto pravidelnych stretnuti AU fotolovovicov, takze sa netreba cudovat ze tam vladne druzna kempova atmosfera, pre nich je to rutina, adrenalin ani nie.
 
lubinka
2012-04-22 13:14:59
To miesto poznam tiez,je to to najbeznejsie miesto pre vsetkych turistov,nechapem,ako sa da potom cudovat,ze ostatni nemaju pravo otvorit usta,chapem,ze to je mrzute,ale nebolo by lepsie sa odstahovat s technikou par metrov inam?Ziaden fotograf nema vyhradene pravo na ticho a klud na verejnom priestranstve.
 
Big Lebowski
2012-04-22 15:32:20
príspevok od: lubinka
To miesto poznam tiez,je to to najbeznejsie miesto pre vsetkych turistov,nechapem,ako sa da potom cudovat,ze ostatni nemaju pravo otvorit usta,chapem,ze to je mrzute,ale nebolo by lepsie sa odstahovat s technikou par metrov inam?Ziaden fotograf nema vyhradene pravo na ticho a klud na verejnom priestranstve.
Len tak do vetra, pri akej dedinke je miesto ktoré myslíš?
 
lubinka
2012-04-22 17:04:08
Len tak do vetra,pri Illmitzi!
 
lubinka
2012-04-22 17:04:45
príspevok od: Big Lebowski
Len tak do vetra, pri akej dedinke je miesto ktoré myslíš?
Illmitz
 
Big Lebowski
2012-04-22 18:52:33
príspevok od: lubinka
Illmitz
Pri Illmitzi - veľké "biele" jazero. Bohužiaľ nie. Skús ďalej.
Neusiedler na dĺžku vyše 25 km a to nepočítam obvod.
 
lubinka
2012-04-22 19:06:42
príspevok od: Big Lebowski
Pri Illmitzi - veľké "biele" jazero. Bohužiaľ nie. Skús ďalej.
Neusiedler na dĺžku vyše 25 km a to nepočítam obvod.
Je to ale irelevantne,ktore miesto som mala na mysli ja,ide o poslednu vetu mojho komentu.
 
Big Lebowski
2012-04-22 19:18:30
príspevok od: lubinka
Je to ale irelevantne,ktore miesto som mala na mysli ja,ide o poslednu vetu mojho komentu.
Tu nejde o výhradné právo, ale o možnosť a slušnosť. Ľudia so spoločným záujmom by si mali skôr pomáhať. Teda aspoň ja som takéhoto názoru. Je mi ľúto že to veľa ľudí nechápe. Samozrejme vrátane teba, birdwatcherky a fotografov s veľa mm.
 
Big Lebowski
2012-04-22 19:40:00
KRÁTKY DODATOK

Dnes sme boli skúsiť do tretice šťastie na doposiaľ zakliate miesto. Áno, máte správne tušenie. Naše nešťastie sa prelomilo. Ako je to možné neviem, ale myslím si že ak sa zíde niekoľko ľudí so spoločným zámerom, môže sa to podariť.
Po príchode na lokalitu sme sa privítali s niekoľkými Rakúšákmi a v tichosti si našli miestečko na fotografovanie. Príroda nenechala na seba dlho čakať, po pár minútach sa pred nami začalo odohrávať divadlo. Každý si prišiel na svoje, aj tam prítomný "foťáci", my, aj niekoľko birdwatcherov s ďalekohľadmi. Však sa pozrite sami.
PS: Dúfam že toto dnešné šťastie nás už neopustí.
Pekný nedeľný večer všetkým slušným "foťákom".
 
lubinka
2012-04-22 19:42:34
príspevok od: Big Lebowski
Tu nejde o výhradné právo, ale o možnosť a slušnosť. Ľudia so spoločným záujmom by si mali skôr pomáhať. Teda aspoň ja som takéhoto názoru. Je mi ľúto že to veľa ľudí nechápe. Samozrejme vrátane teba, birdwatcherky a fotografov s veľa mm.
Ja len nemam rada nenavistne zovseobecnovania typov"birdwatcherka,fotografi s vela mm etc."Tiez si myslim,ze by si ludia mali pomahat a to nielen ti so spolocnym zaujmom.A chudera "birdwatcherka"vam urcite nechcela zamerne kazit fotky...(co sa tyka oznacenia "vela mm",tak za tym citim pach inej velmi slovenskej vlastnosti)
 
Big Lebowski
2012-04-22 20:12:37
príspevok od: lubinka
Ja len nemam rada nenavistne zovseobecnovania typov"birdwatcherka,fotografi s vela mm etc."Tiez si myslim,ze by si ludia mali pomahat a to nielen ti so spolocnym zaujmom.A chudera "birdwatcherka"vam urcite nechcela zamerne kazit fotky...(co sa tyka oznacenia "vela mm",tak za tym citim pach inej velmi slovenskej vlastnosti)
Už mi to príde tak, že sa nemáš čoho chytiť, tak sa uťahuješ ku poslednej možnosti, tiež jednej slovenskej vlastnosti.
Túto diskusiu radšej nechajme tak. Ak článok oslovil len jedného človeka ktorý sa nad tým zamyslel, tak bol účel splnený a som rád.
 
turiecfoto
2012-04-22 21:01:42
pre cloveka bez auta asi fotenie zvery rano o 4-5 nema zmysel........
 
garyfisher
2012-04-22 21:06:07
príspevok od: Big Lebowski
KRÁTKY DODATOK

Dnes sme boli skúsiť do tretice šťastie na doposiaľ zakliate miesto. Áno, máte správne tušenie. Naše nešťastie sa prelomilo. Ako je to možné neviem, ale myslím si že ak sa zíde niekoľko ľudí so spoločným zámerom, môže sa to podariť.
Po príchode na lokalitu sme sa privítali s niekoľkými Rakúšákmi a v tichosti si našli miestečko na fotografovanie. Príroda nenechala na seba dlho čakať, po pár minútach sa pred nami začalo odohrávať divadlo. Každý si prišiel na svoje, aj tam prítomný "foťáci", my, aj niekoľko birdwatcherov s ďalekohľadmi. Však sa pozrite sami.
PS: Dúfam že toto dnešné šťastie nás už neopustí.
Pekný nedeľný večer všetkým slušným "foťákom".
poprdeli bokeh cim si to fotil
 
rk.
2012-04-22 21:39:05
príspevok od: turiecfoto
pre cloveka bez auta asi fotenie zvery rano o 4-5 nema zmysel........
www.ephoto.sk/fotoscena/rozhovory/rozhovor-jakub-mrocek/

Áno väčšina fotiek pochádza z okolia nášho hlavného mesta. Keďže fotiť chodím v drvivej väčšine prípadov na bicykli, som veľmi rád, že jeho okolie je celkom pestré.
 
turiecfoto
2012-04-22 22:30:42
príspevok od: rk.
www.ephoto.sk/fotoscena/rozhovory/rozhovor-jakub-mrocek/

Áno väčšina fotiek pochádza z okolia nášho hlavného mesta. Keďže fotiť chodím v drvivej väčšine prípadov na bicykli, som veľmi rád, že jeho okolie je celkom pestré.
ja fotim kustik od MT, no chcel by som aj dalej..
technika, hoc v batohu, netrpi otrasmi?
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované