Death Valley II.

Druhá časť rozprávania o Údolí smrti voľne nadväzuje na prvú, nedávno zverejnenú prvú časť článku na tomto portáli. Pre úplnosť však uvádzam zopár faktov o mieste, ktoré som s priateľmi navštívil po druhý krát.

Údolie smrti (Death valley) je jedným z mnohých národných parkov, ktoré sa nachádzajú v americkej Kalifornii. Patrí k nemu hneď niekoľko naj a to najhlbšie položené miesto na západnej hemisfére (85,5 metrov pod morom), najsuchšie a zároveň najteplejšie miesto v USA. V letných mesiacoch tu teploty bežne prekračujú hranicu 40 °C a najväčšia teplota tu bola nameraná v roku 1913 s hodnotou 57.1 °C. Jeho prevažná časť sa nachádza v juhovýchodnej Kalifornii a malým presahom do juhozápadnej časti susedného štátu Nevada. Jedná sa o najväčší národný park v "dolných 48 štátoch" (štáty kontinentálnych USA bez Aliašky a Havajských ostrovov). Rozprestiera sa na ploche 13 518 km, takže je veľký asi ako štvrtina Slovenska.

Cieľom tohto výletu bolo výhradne fotografovanie. Cesta do samotného národného parku nám trvala asi 10 hodín, počas ktorých sme mali možnosť urobiť zopár záberov krajiny, cez ktorú sme prechádzali. Z počiatku ma vidina fotografovania vyprahnutej krajiny z pohybujúceho sa auta vôbec nelákala, no práve dlhý čas strávený cestovaním ma donútil vyvíjať aspoň akú takú aktivitu a výsledok môžete posúdiť sami. Nekonečne dlhé cesty majú predsa len niečo do seba.

Aj malá povinná zastávka na oddych sa v týchto miestach dá využiť na zozbieranie pár zaujímavých záberov industriálnych objektov.

Pri našej druhej návšteve sme sa rozhodli vymeniť pohodlie motela za stan a spacáky, čo nám umožnilo prenocovať priamo v strede národného parku. Aj keď sme zaspali len niekedy okolo pol tretej v noci, ráno pred piatou sme už boli na nohách, aby sme stihli východ slnka. Našou primárnou destináciou boli pieskové duny, ktoré sa nachádzajú asi 15 minút chôdze od hlavnej cesty. Územie, na ktorom sa rozprestierajú, je pomerne veľké, a keďže sme sa chceli dostať na vhodné miesto pre fotografovanie, tak sme sa po jemnom piesku poriadne prešli. Na miesto sme dorazili s časovou rezervou, takže nám zostal čas na prípravu, a potom sme už len čakali. Prvé fotografie vznikli ešte pred východom slnka.

Prvé lúče slnka sa čoskoro predrali spoza kopcov a začali osvetľovať náprotivé svahy piesku zlatistou farbou.

Času na fotenie nebolo nazvyš a po piesku sa chodilo dosť ťažko, takže to bola chvíľami poriadna drina získať pár dobrých záberov. Najzaujímavejšie svetlo svietilo hneď v prvých minútach po východe slnka.

Po vytratení zlatistej farby ranných lúčov prišlo na rad fotenie samostatných dún, ktoré sú neustále tvarované vetrom a každé ráno vyzerajú trochu inak.

Aj keď sme boli na mieste ráno prví ľudia, zvieratá už stihli piesok poznačiť svojimi stopami.

Keď už slnko vystúpilo vysoko nad obzor a vytratila sa jeho zlatistá farba a dlhé tiene, posadili sme sa na piesok a v tichosti sme si vychutnávali pohľad na túto krásu až kým sa k nám nezačali približovať prví turisti. To bol signál pre nás, aby sme sa vrátili do nášho "základného tábora" a dopriali si krátky odpočinok. Po výdatnom obede pri teplote blížiacej sa 30°C sme pokračovali v objavovaní ďalších miest národného parku.

Našou najbližšou zastávkou bolo miesto s názvom Devil's golf course (diablove golfové ihrisko). Je to miesto v jednom z najhlbšie položených bodov národného parku, kde sa soľ z morskej vody vyzrážala na nerovnom povrchu a vytvorila tak zaujímavú prírodnú scenériu. Z diaľky vyzerá toto "ihrisko" ako jednoliata biela plocha, no keď sme pristúpili bližšie pochopili sme prečo má prívlastok diablove. Kryštály soli sú tu totižto vyzrážané vo forme nepravidelných a veľmi ostrých tvarov. Povrch bol veľmi nerovný a preto sme si museli dávať veľký pozor, aby sme niekde nespadli.

Po ceste k našej ďalšej zastávke nás prekvapila okolitá krajina svojou nezvyčajnou farebnosťou. Slabé zrážky počas zimného obdobia dokážu prebudiť miestnu flóru, ktorá sa rýchlo prebudí k životu a sfarbí inak nehostinnú púšť.

Ako som už pár krát spomínal, v Národnom parku Údolie smrti sa nachádza aj najhlbšie položené miesto západnej hemisféry. Ako správni turisti sme nemohli toto miesto vynechať ani my. Keď sme však zaparkovali naše auto a zišli po pár schodoch na bielu soľnú pláň s jedinou tabuľkou, na ktorej bola vyznačená nadmorská výška -85,5 metrov, boli sme mierne povedané sklamaní. Toľko ospevované najnižšie položené miesto vyzerá takto:

Detail vyzrážanej morskej soli v nadmorskej výške 85.5 metrov pod hladinou mora.

Po tejto zastávke na nás už čakalo ďalšie zaujímavé miesto s názvom Artistic drive - voľne preložené ako Umelecká cesta. Jedná sa o jednosmernú cestu, ktorá nás zaviedla bližšie k okolo sa týčiacim pohoriam, kde príroda počas miliónov rokov vytvarovala skaly rôznych tvarov a farieb.

Pomaly sa už zvečerievalo a my sme sa pobrali späť do kempu, kde sme si večer spríjemnili grilovaním pod nádhernou hviezdnou oblohou. Vďaka izolácii tohto miesta od okolitého sveta, a najmä od svetelného smogu veľkomiest, tam boli výborné podmienky na pozorovanie nočnej oblohy. Pokúsil som sa teda o jej fotografovanie, no bohužiaľ tentokrát bezvýsledne.

Na druhý deň nás znova čakala dlhá cesta domov. Počas nej sme sa ešte posledný krát poohliadli po mieste, ktoré nám bolo inšpiráciou pre mnoho zaujímavých záberov.

Keď sme toto miesto opúšťali v januári, okolité planiny boli pokryté vrstvou čerstvo napadaného snehu. Tentokrát sa nám však naskytol úplne odlišný pohľad na tie isté miesta. Pokiaľ sa tam niekedy vyberiete, s veľkou pravdepodobnosťou narazíte na práve takúto "verziu" miestnej krajiny:

Na svete sú miesta, ktoré dokážu človeka očariť a prekvapiť pri každej návšteve. Pre mňa sa stalo takýmto miestom nepochybne aj Údolie smrti. Je to miesto natoľko rozľahlé a rozmanité, že má svoje čaro v každom ročnom období a ponúka návštevníkom nespočetné množstvo zaujímavých zákutí. Miesta, ktoré som navštívil, sú dosiahnuteľné obyčajným osobným autom po asfaltových cestách. Pokiaľ však vlastníte, alebo si požičiate auto terénne, poskytne vám ďalšie možnosti návštevy zaujímavých kútov tohto parku, ktoré sú inak nedosiahnuteľné a pred návštevníkmi dobre ukryté.