Naprieč Marokom 3/7

Je pred šiestou hodinou ráno. Pomaly sa zobúdzame. Štvrtý deň v Maroku. Rýchla hygiena v bojových podmienkach. Ja sa balím a odchádzam z izby ako prvý, mám za úlohu vonku zohnať jedlo. Všetko je zavreté, tak sa jedlo nekoná. Sme pobalení. Veci naskladáme do nášho auta. Ešte raz zháňame správcu ubytovne, aby sme mu zaplatili, večer sme ho nezohnali, po rozhovore s miestnym človekom, ktorý tu tiež prespal, sa teda ubytujeme s tým, že zaplatíme ráno. Ráno tu ale zas nikto nie je. Aspoň ušetríme. Kontrola vecí, či sme nič nezabudli, ja ešte zbehnem do mesta, kde to trošku ožilo a nájdem obchod kde kúpim miestny chleba, ešte horúci. 8 bochníkov, aj na cestu.

Snažíme sa natankovať na benzínke s tým, že zaplatíme kartou, nikde sa však platiť kartou nedá. Vyberieme teda peniaze v bankomate, aby sme mali rezervu, no vlastne vyberáme okolo 200 eur. Smola je, že jediná funkčná karta je moja. Nádrž je plná. Smer  Cascades D'Ouzoud. Cestou sa pomaly rozvidnieva a preto sem tam zastaneme a niečo si cvakneme.

Izba kde sme spali, čo by človek čakal zadarmo?

Demnate pred východom slnka.

Ranný Vysoký Atlas.

Jedna z obcí, ktorých míňame veľa, foto od Martina Sásika.

Ani sa nenazdáme a sme pri Cascades D'Ouzoud. Musíme zaparkovať na jedinom parkovisku a hneď nás odchytí miestny človek, ktorý má údajne na starosti parkovisko. Bude to stáť 1 euro. To sa dá. Ceduľa Waterfalls nám naznačuje kam sa vydať. Ideme po šípkach. Cestou nás otravuje zas miestny človek s tým, že nám ukáže vodopády, opice, olivové háje a zavedie tam kam sa len tak nedostaneme. Približne 4 hodinový trek. Hovorí jeho cenu, ktorá je 10 dirhamov na osobu, spolu 40 dirhamov čo sú necelé 4 eurá. Super ideme. Najprv nás zavedie na vodopády a pozrieme si ich zhora. Pokračujeme popri nich až do olivových hájov. Tu je nám vysvetlené ako sa zbierajú olivy, ako sa robí olivový olej, vidíme aj miestnych ľudí pri práci. Nechcú sa ale moc fotografovať, tak nefotografujeme.

Vodopády zhora.

Celé údolie v ktorom sa nachádzajú vodopády.

Kľukaté cesty dole k vodopádom.

Olivový háj.

Zostupujeme dole a naskytuje sa nám pohľad na miestnu komunitu Makakov berberských. Po chvíľkovej zastávke zídeme až dole, k spodným kaskádam. Máme ale smolu. Vodopády a kaskády sú proti slnku. Svetlo na vodopády svieti až poobede, my máme ale v tú dobu už iný program. Postupne vyjdeme popri brehu späť k autu. Cestou stretneme ešte jedny opičky. Tieto sú už ale priateľské. U auta chceme zaplatiť ale náš sprievodca nám zdelí, že sa stala asi chyba. Po tom, ako som mu dal 40 dihamov a 10 dirhamov ako ,,prepitné,, kukol nechápavo na mňa.  Údajne myslel 10 euro za jedného a nie 10 drihamov. To je ale jeho problém. Dáme mu teda 100 dirhamov za všetkých, čo je asi 9 eur. Nás neobabre a za tú cenu by sme nešli. Je evidentne naštvaný. Platíme za parkovné a odchádzame.

Opičky.

Foto od Martina Sásika.

Vydávame sa späť do Demntae, kde sme spali a tu smerom na Toufrine, zas cez hory. Odtiaľ do Ouarzazate, kde chceme prespať. Cesta cez hory zas vedie cez Atlas. Tu je to už drsnejšie ako včerajšia cesta, hlavne cesta sa miestami mení len na štrkovú. Zákruty, žiadne krajnice, úzka cesta a skoro žiadne autá robia cestu veľmi zaujímavú. Nadmorská výška sa pohybuje približne 1000mnm až 2000mnm. Výhľady a scenérie sú úžasné. Miestami sa síce pohybujeme len 30 km za hodinu, stojí nám to ale za to. Cestou stretneme len pár áut...

Výjavy a scenérie sú úžasné.

Jedna z najkrajších dediniek v horách, ktoré sme videli v Maroku.

Foto od Martina Sásika.

Ako sa začína stmievať pochopíme, že už nesmieme toľko zastavovať a robiť si vychádzky. Však aj tak cesta nám trvá už 4x dlhšie ako mala. Ide hlavne o to, že v noci zohnať ubytovanie je veľmi ťažké a nevieme ako to je ďaleko ešte do Ouarzazate. Do Ouarzazate dôjdeme okolo ôsmej hodine večer. Je to veľmi pekné a upravené mesto, ktoré žije hlavne z filmov, je tu veľa filmových ateliérov. Hneď zoženieme ubytovanie za približne 28 eur za celú izbu. Tá je obrovská, slušná, teplá a hlavne tu majú normálne záchody a to najhlavnejšie, sprchu. Tú sme naposledy videli v Agadire, teda pred štyrmi dňami. Po vybalení sa prechádzame po meste. Naozaj sa nám tu páči. Hneď nakúpime aj na ďalší deň pomaranče, ktoré tu rastú úplne všade a sú skvelé. Prechádzaním ochutnáme aj miestne sladkosti, ktoré sú úžasné. Večeru si dáme na trhoch. Grilované rybičky a miestny chleba. Parádna večera za pár korún (asi 1 euro na hlavu). Na trhoch ešte obstaráme roztrojku na zásuvku, lebo tú sme zabudli doma. Na izbe teda nabíjame všetko možné čo máme -  baterky, mobily...  Nevieme, čo bude druhý deň. Už štandardná doba zaspatia, po polnoci...

Piaty deň v Maroku a stávanie o piatej ráno. Rýchle pobalenie a vyrážame ešte za tmy do obce Ait Ben Haddou, kde sa nachádza najväčšie staré púštne mesto v Maroku a to Aït Benhaddou. Je najväčšie, najzachovalejšie a najkrajšie. Z Ouarzazate sem je to kúsoček. Chceme si tento komplex, čo je kasba (obranná stavba z piesku) nafotografovať v ranných lúčoch, kedy je najkrajší. Keďže sme nečakali, že to je taký kúsok, máme dostatok času na to aby sme si vyhliadli správne miesto a počkali si. Celá krajina je úžasná. Ako z filmov, vlastne sme vo filme, však sa tu natáčal napríklad Gladiátor, Alexander Veľký a ďalší. Slniečko sa derie na povrch a ja s Martinom cvakáme o dušu. Vyjde nám pár fotiek. Ja beriem statív na ramená a zbehnem zo skaly dole k políčkam, chcem sa tu prejsť. Martin ma za chvíľu nasleduje. Jaro a Majo idú autom bližšie ku kasbe. Ako idem ku kasbe, prekračujem políčka, rieku a celé miesto na mňa pôsobí neskutočne ukľudňujúcim dojmom a veľmi romanticky. Pekne si všetko pozrieme, nacvakáme, pofotíme sa a ideme spať k autu.

Ranné stávanie.

Slnko vychádza.

Zaujímavá krajina.

Aït Benhaddou.

Ja, potok, Aït Benhaddou, foto od Martina Sásika.

Detail Aït Benhaddou.

Pri Aït Benhaddou.

Smerujeme späť do Ouarzazate . Tu sa na chvíľku zastavíme. Prejdeme sa ešte raz po tomto nádhernom meste.

V uličkách Ouarzazate, foto od Martina Sásika.

Jedna budova z mnohých filmových ateliérov.

Ouarzazate.

Ouarzazate, kasba.

Ouarzazate, najkrajšia kasba v meste.

Všade predávajú suveníry.

Mesto Ouarzazate.

Vyrážame. Smer kaňon Dádes a následne prechod do kaňonu Todra. Ďalšie pozoruhodé miesta Maroka. Cestou ku kaňonu Dádes konečne vidíme aj oázy. Je to miesto uprostred ničoho, kde zrazu rastú palmy. Keďže mesto Ouarzazate sa považuje za miesto, kde sa mení krajina Maroka na púštnu krajinu tak všetko vyzerá akosi inak, púštne.  V obci Boumalne Du Dádes odbočujeme do kaňonu Dádes. A ním ideme stále hore. Chceme dôjsť až do Agoudalu. Kaňon je úplne úžasný. Tieto scenérie sú neskutočné.

Vstup do kaňonu Dádes.

V kaňone Dádes, foto od Martina Sásika.

Najznámejšia časť kaňonu Dádes.

Ako sa dostávame vyššie, miestni nás čoraz viac varujú, že ďalej nemáme pokračovať. Máme sa vrátiť späť . My sa ale nechceme vracať spať chceme prejsť do kaňonu Todra. Čím viac stúpame, tým sa akosi ukazuje, že to bola asi chyba pokračovať vyššie. Asfaltovú cestu sme nevideli už dobre dlho. Teraz cestu tvoria kamene. Stúpame. Už nevieme ani kde sme. Ideme ale stále hore. Dúfame, že čoskoro začneme klesať. To sa nestáva. Nadmorská výška skoro 3000mnm nevešti nič dobré. Priemerná rýchlosť 5km/h. Úzka cesta, strmé priepasti, zosypávajúca krajnica a postupne sa počasie mení na snežnú víchricu. Sťahuje sa nám žalúdok. Pomaly sa stmieva. Vyhlasujem, že ak sa dostaneme dole, pobozkám zem.

Príroda sa neustále mení.

Lepšia cesta už nebude.

Stretneme aj miestne deti, nechápeme kde sa tu vzali.

Skoro 3000 mnm.

Sneh.

Toto už nie je sranda, pripravujeme sa na možnosť spania v aute, ale keď napadne veľa snehu, sme v dobrej kaši, už teraz sa nám šmýka, letné vyjazdené gumy. Asi ideme zlou cestou, nie je už ani v mape. Zázrakom už začneme postupne klesať. Je ale šero a už poriadne sneží. Sem tam sa cesta rozdvojí. Dúfame, že vyberieme vždy tu správnu cestu. Nakoniec vidíme v diaľke svetlo. Zastavujeme. Je to horská nocľaháreň a v nej mladý asi osemnásťročný chalan. Ponúkne sa nám, že nás zavedie nad Agoudal, kde je jediný hotel na prespatie. Tak sa aj stane. Nadmorská výška 2650 mnm. Aspoň sa nám bude dobre spať. Cena za prespatie je tiež fajn, ale musíme to zobrať nič v okolí iné nie je a vonku mrzne. Večeriame sušené mäso a bochníky chleba, ktoré kúpime od miestneho človeka. Požičiavame si aj pajkovačku, Jaro sadol Maťovi na foťák a keďže bol už predtým v dosť chatrnom stave vylomil sa mu bajonet. Opravíme a miestny ľudia pochopia, že nie sme „štandardní“ turisti. O polnoci sa ukladáme v obrovskej zime spať. Spacák a 4 deky nás aspoň trošku hrejú... Zajtra hádam dôjdeme už do púšte, kde sme chceli byť už dnes... Spokojní, plní zážitkov zaspávame... Čaká nás kaňon Todra a púšť...

Jozef Sádecký
ocenenie redakciou 2011-05-06 13:30:12
Výborne fotečky hlavne z vodopádov

Rajo
2011-05-06 13:50:28
skvele fotky, mne sa najviac pacia tie schody

Robino
2011-05-06 13:58:12
Skvelý článok, krásne fotky. Tie cesty v kaňone to je iný adrenalín... Krásne scenérie.

Hegi
2011-05-06 14:33:51
Niektoré z fotiek sú fakt na úrovni :O

jerry
2011-05-06 14:39:31
Mali ste stastie ,ze na konci Dadesu niekde v Msemrire ste nestretli policajnu hliadku ako my ,lebo ta by vas urcite dalej do Agoudalu nepustila

scoty

do frasa! Prekrasne!

Samantha
2011-05-06 16:54:44
super, maroko je skvele a fotogenicke.

Anena
2011-05-06 17:11:49
Zaujimava krajina, dobry clanok a dokumentacia.

zola
2011-05-06 17:30:34
fajn fotky, pekne farby a aj napinave to bolo.

aanielik
2011-05-06 18:00:08
Takéto drsné , krásne i skromné krajiny mám rada i keď to na vlastné oči asi neuvidím.

zuzuliena

podarené fotky ozaj

DEVOTEE
ocenenie redakciou 2011-05-06 20:55:27
brutalny raz krajiny, farebne-tvarovo proste pre nas svet uplne iný obdivujem. Najviac sa mi pacia spomenute serpetinove cesty a tie deti tiež o vsetkom hovoria :/

Snowkill
2011-05-07 11:35:52
super fotky!! nevíc mě zaujali ty klikaté cesty......a schody!! fakt super!!

wildkat
externý redaktor ocenenie redakciou 2011-05-07 15:31:02
Pekný článok, krásne fotky, miestami jak z Grand Canyonu ;o)) Zbožňujem Maroko.
Ak by si mal čas a chuť tu je link na moju fotoknihu z poslednej krátkej návštevy.

clikni preview book a full screen

Som zvedavá či sa vytrepete aj na Mt Toubkal ;o)

DjLuke9
2011-05-07 17:42:35
príspevok od: wildkat
Pekný článok, krásne fotky, miestami jak z Grand Canyonu ;o)) Zbožňujem Maroko.

clikni preview book a full screen

Som zvedavá či sa vytrepete aj na Mt Toubkal ;o)
Cauko!

Celu som ju presiel a je velmi podarena, velmi peken fotky

AndyLaci
2011-05-07 17:43:28
vodopady zhora: ten pocit sa ani neda opisat, 8 zo 7

lukysta
2011-05-08 14:15:47
nadhera uplna proste take dobrodruzstvo a este skvele vypravanie k tomu najviac sa mi pacil kanon a detail na tu opicu uzastne

kralik_j
2011-05-08 20:49:03
zaujimavy fotopoint, no musim vytknut TK fotiek, tiez ze su take mdle, mozno sa fotaky trapili s dynamickym rozsahom scen, chyba mi tam kontrast, ostrost... kompozicne je v niektorych pripadoch rozharane.

Zase rozumiem, ze vyhrat a cakat si na dobre svetlo by mozno bolo otazka druhej, c tretej navstevy..

fajn ze si sa s nami podelil o pribeh a i s dokumentovanim fotiek, to si treba cenit

solko
2011-05-08 21:08:17
dobre cítanie ,niektore zabery super,troška pookrial moj cestovatelsky duch

maxer
2011-05-08 21:33:12
Fantasticky som si zaspomínal, Maroko je kus krásnej zeme, škoda že som už vtedy neprepadol fotografovaniu, domov som priniesol dokumentačné foto pre rodinu, a pre mňa zážitok na celý život. Máš aj neakú peknú fotku policajta? Kamoš si jedného ,, cvakol " na letisku a ten mu následne kázal sformátovať kartu

DjLuke9
2011-05-08 22:57:36
príspevok od: kralik_j

Tie najkrajšie fotky som sem nedaval Mlde su samozrejme tie co boli fotografovanie vacsinou cez obed... Vecer a rano nebol problem cakat ale cez den to uz veru nie

scorpi
2011-05-08 23:18:55
skvele super putave čítanie a foto k tomu gratulujem teším sa na pokračovanie

dur0
2011-05-09 10:22:49
velmi dobre zachytena krasa tejto krajiny, pre Mna je zatial Maroko ta najpestrejsia krajina, v ktorej som bol!

bigfoot
2011-05-11 22:06:29
príspevok od: jerry
na konci jednej dediny bola policajna stanica, tak sedel policajt a prave ten nas poslal inou cestou ako sme chceli ist. do Agoudalu sme nemali v plane ist, je tam aj skratka priamo do dalsej rokliny... na druhu stranu nelutuje ani jeden z nas

bigfoot
2011-05-11 22:15:36
este k tomu pribehu dodam... v tych horach na snehu s priepastou vedla na letnych slikoch nikomu nebolo vsetko jedno... autor clanku temer pustil do gati ^^

tie deti neboli od nikial, bezali dobrych 500m hore strminou z dediny(3domy). Dobehli zadychani, spoteni a premrznuti... ako spravni domaci hned ponukli par skamenelin na predaj

tomasGalajda
2011-05-13 14:14:39
skvelý, pútavý článok, skvelé fotky...super

davidwagner
2011-05-14 13:54:54
velmi dobry clanok aj foto

zuzanka29
2011-05-27 16:19:02
oooch maroko...môj veľký sen sa tam raz ísť pozrieť...tie fotky sú nádherné k Aït Benhaddou ani nemám slov...mal by ste si z toho nechať spraviť fotoknihu, nech sa máte čím vyťahovať pred návštevami