Rhodos

Rhodos patrí k množstvu gréckych ostrovov. S rozlohou 1398 km2 je najväčším ostrovom súostrovia Dodekanézy, čo v preklade znamená 12 ostrovov. Jeho dĺžka je približne 78 km, v najširšom mieste meria 38 km. Od brehov Malej Ázie, tureckého pobrežia, je vzdialený iba 20 km.

Jeho západný breh obmýva búrlivejšie Egejské, východné pobrežie pokojné Stredozemné more. Tieto rôznorodé podmienky pôsobia na ostrovnú klímu i flóru. Pre západ sú charakteristické zelené ihličnany, východ je pustatinou s minimálnym množstvom zelene, pre južnú časť vnútrozemia sú typické olivové háje.

Západné pobrežie.

Olivové háje v južnej časti ostrova.

Vnútrozemím sa tiahne horský hrebeň, ktorý dosahuje najvyššiu nadmorskú výšku 1215 m.n.m. na vrchole Atáviros.

Rhodos, „ružový" alebo „ibiškový" ostrov, bol osídlený už počas mladšej doby kamennej. Kultúrny rozkvet bol spojený s príchodom dórskych Grékov. V 4. storočí pred Kr. prekonalo mesto Rhodos obchodnú slávu Atén.

Pravdepodobne ako maják slúžil v priebehu 3. storočia pred Kr. slávny Rhodský kolos, jeden zo siedmich divov sveta. Okolo roku 225 pred Kr. zmietlo túto asi 33 m vysokú dominantu z medi a železa do mora zemetrasenie.

Na ostrove nájdete niekoľko napodobenín slávneho Rhodského kolosu.

Ostrov sa stal súčasťou Grécka v roku 1947. Dnes tu žije približne 120 000 obyvateľov, z toho v hlavnom meste Rhodos viac ako 50 000 obyvateľov.

Niekoľko zaujímavých a fotogenických miest na Rhodose

Mesto Rhodos

Hlavné mesto sa rozprestiera na severnom výbežku ostrova na rozhraní, kde sa stretáva Egejské a Stredozemné more. Mesto založil bohatý rád stredovekých rytierov - Johanitov, ktorí ovládli ostrov v roku 1309 a ubránili ho pred Turkami a Egypťanmi.

Zaujímavé je predovšetkým staré mesto s hradbami a množstvom ďalších historických pamiatok, či prístav.

Z Rhodosu dovidíte až na tureckú pevninu.

Mestské hradby na Rhodose.

Historický prístav na Rhodose.

Ulice hlavného mesta.

Mesto Lindos

Mesto Lindos, vzdialené asi 55 km od hlavného mesta, patrí k trom najstarším pôvodným mestám na ostrove. Je jedným z najpôsobivejších miest. Poloha medzi dvoma zátokami (medzi piesočnatou plážou a vápencovými skaliskami), charakteristické biele domy, úzke mestské uličky, stredoveký hrad, antická akropola s chrámom bohyne Athény upútajú každého fotografa i nefotografa. (Škoda len toho obrovského množstva turistov.)

Pohľad na Lindos.

Akropola nad mestom Lindos.

Typická grécka architektúra v Lindose.

Do mesta sa autom nedostanete. Jediným používaným dopravným prostriedkom sú osly.

Zátoka pri Lindose.

Faliraki

Mestečko Faliraki (asi 14 km južne od Rhodosu) neupúta historickými stavbami. Je zábavným centrom ostrova s množstvom reštaurácií, barov a diskoték.

Nočné Faliraki.

Údolie motýľov

Údolie motýľov leží vo vnútrozemí, juhozápadne od hlavného mesta. Turistov prekvapí nespočetným množstvom motýľov hnedo-oranžovej farby.

Prassonissi

Južný výbežok ostrova - Prassonissi je zaujímavou lokalitou najmä pre netypické prírodné podmienky. Podobne ako pri meste Rhodos, aj tu sa stretáva Egejské a Stredozemné more. Pláž na Prassonissi je najveternejšia, a preto aj veľmi obľúbená medzi windsurfistami a kitesurfistami.

Vyľudnená najjužnejšia časť ostrova.

Hrad Monolithos

Asi 3 km od dedinky Monolithos leží rovnomenná zrúcanina hradu. Ponúka nádherný pohľad z výšky na západné pobrežie a priľahlé ostrovčeky.

Zaujímavé pláže Rhodosu

Pláž Faliraki.

Pláž Ladikó.

Pláže pri Lindose.

Farebné foto: Juraj Babiak a Julo Kotus (Canon Powershot G7)

Čiernobiele foto: Julo Kotus (Nikon FA, Nikkor 20 F2,8, Nikkor35 f2, Niikor 85 f1,8, film Kodak BW 400CN, Ilford XP2)

Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2009-08-13 11:13:03
Ostrov Rhodos odporucam tiez, aj ked mam z tadial vela fotiek, pridam sem len jednu, ako typ na vylet mimo ostrova. Z hlavneho mesta Rodos sa vyletnou lodou mozete plavit k ostrovu Simi, ktory sa nachadza blizko Turecka. Znamy je klastorom a ponukou originalnych morskych hubiek. Velmi fotogenicke miesto.

Cako
ocenenie redakciou 2009-08-13 11:55:59
tam by sa fotilo..velmi pekne miesto

2009-08-13 12:34:11
To ste tam kedy boli , v ktorom mesiaci ? Mam niektore zabery podobne ( myslim kompo, nie TK ) . Ja som tam za 11 dni pobytu nevidel ani jeden mracik. Iba obycajna ´plechova´ obloha, ktora bola niekedy az bledoseda, ani nie modra ( oparom asi ). Pekne fotky. Ak tam niekto pojde, chodte z Prassonissi smerom na sever ( spat do svojich destinacii ) po zapadnom pobrezi. Je tam stary johanitsky hrad v Kritinii a kusok odtial su archeologicke vykopávky najstarsieho mesta Kamiros na Rhodose. Krasne miesta na fotenie , malo ludi . a na zapadnom pobrezi je krasne farbene more pri pobrezi. naozaj super. az na tu oblohu.

redakcia ephoto.sk 2009-08-13 12:47:37
príspevok od: balazovic.lubos
Boli sme tam koncom juna na tyzden a ak sa dobre pamatam, tak sme mali viac dni s oblacikmi ako bez. :)

maRmaRko
2009-08-13 13:05:45
pekne napísaný článok,
Už sa teším na budúcoročnú dovolenku, chcem ísť na Rhodos na faliraki :)

2009-08-13 14:09:44

Pekný tip na dovolenku, aj keď pre našinca príliš horúci kúsok sveta. Pred pár rokmi som tam strávil dva pekné septembrové týždne. Počas tejto doby som sa snažil nasávať miestnu atmosféru vo dne aj v noci. Cenné informácie mi poskytol Stavros, relatívne mladý chalan (29) a zároveň spolumajiteľ malého hotelíka vo Faliraki, kde som býval.

Ostrov som pochodil krížom-krážom, hlavné mesto som otestoval cez deň aj v noci. Zaujímavý je samozrejme aj Lindos, ktorý bol v počiatkoch aj hlavným mestom ostrova. Pre milovníkov pláží a kúpania sa vrelo doporučuje Tsambika Beach. Kto sa zaujíma o vínko, tak sa doporučuje návšteva vinných fariem aj s ochutnávkou neďaleko hlavného mesta, prípadne aj návšteva keramických manufaktúr na výrobu hrnčiarskych produktov.

Z miestnych gurmánskych špecialít treba v každom prípade ochutnať miestny gyros (podáva sa na tanieri ale aj do ruky v kornútiku z placky) a souvlaki (mäsová špecialitka, podobná nášmu ražniči).

Trocha som sa nechal uniesť, dúfam, že mi to Majka odpustí. Prikladám aj zopár obrázkov. Sú to také skôr polo-albumovky. Vtedy som mal pri sebe len kompaktík, DSLR som ešte nevlastnil a kinofilmovú, roky nepoužívanú Praktiku, som zo sebou radšej neťahal.

julo kotus
2009-08-13 14:19:03
Myslím, že Majka Tvoj príspevok ocení, od toho je možnosť pridávať príspevky aj pod photopointami a tiež možnosť priložiť fotografie. My sme boli len týždeň a stihli sme precestovaťcelý ostrov, avšak chcelo by to viac času, ako si správne napísal - nasiaknuť atmosféru. Aj my sme mali iba švagrov kompakt a moju 10 ročnú zrkadlovku Nikon FA (vyzerá ako nová) s ČB filmom. :)

2009-08-13 14:27:48

2009-08-13 15:34:51
Fajn clanocek, dobry tip na dovolenku.
pekny ostrov, tiez som tam pred rokmi stravil dovolenku s rodinkou , precestovali sme podla moznosti cast ostrova a na cely den Lindos. Mesto Rhodos sme navstivili viackrat vecer, bola dam velmi dobra atmosfera , presli sme si hradby a zakutia mesta. Ked budem doma pripojim zopar fotociek, tiez z kompaktu ktory som vtedy vlastnil :)

2009-08-13 15:35:22
...tak ešte jeden pokus pripojiť obrázky...:-)
ani druhy pokus nevysiel :)

2009-08-13 15:37:36
príspevok od: majka.kotusova
tak to ti zavidim. aj som rano o 4,30 vstaval, aj som cakal na zapad slnka a nic. no co uz. pridavam par fotiek ( ak sa to zadari ) , niesu bohvieco, tiez len kompaktom fotene. zrkadlo sa mi nechcelo vlacit na dovcu.

zuzuliena
externý redaktor 2009-08-13 15:39:08
... ked neprsi aspon kvapka, kedze cele leto makam, tak aspon takto si uzijem letnu dovolenku :-), dik za ten kopec fotiek, super zdokumentovane!

duroslav
2009-08-13 16:01:44
príspevok od: balazovic.lubos
na západ slnka sa chodí večer, nie ráno :-)

2009-08-13 16:04:56
príspevok od: duroslav
na západ slnka sa chodí večer, nie ráno :-)
to si nevedel povedat skor , som tam od rana cakal a nechcelo zapadnut :-)

redakcia ephoto.sk 2009-08-13 16:29:18
...tak ešte jeden pokus pripojiť obrázky...:-)
Skusim, ci sa podari nahodit tvoje fotky mne :)

Takze foto od mira simka:

redakcia ephoto.sk 2009-08-13 16:30:36
Este posledna

Diky za pekne foto :)

2009-08-13 17:25:01
...tak ešte jeden pokus pripojiť obrázky...:-)
ty si tam bol asi davnejsie, ze ( viem, ze to pises ) ? Dnes totiz dva symboli ostrava v pristave nie su, uz je tam len jeden. ten druhy je ´v servise´ :-) . veterne mlyny v pristave su bez mlynov, a este aj Soung & Light ( šou so zvukmi bojujucich rytierov ) bola zavreta. odpoved v predajni listkov bola ´May be next year´ :-) . a pre tych , co maju male deti , vo Faliraki je super aquapark pre rozne vekove kategorie, aj pre krpcov, aj pre pubertiakov. presiel som uz kde kade aquaparki, tento je jeden z tych najlepsich. ozaj. pridavam nejake foto este a uz vas s tymi fotkami nejdeom otravovat. ale na ostrov sa este urcite vratim, bolo tam super.

2009-08-13 17:26:08
ach ta moja gramatika. asi zacnem citat, co pisem. sa hanbim za tie hrubky :-(

2009-08-13 19:12:11
# Majka: ...ďakujem krásne za pomoc pri naťahovaní obrázkov...:)
# kretik: ...bol som tam v roku 2005 a tuším 4.-16.9, isto však viem, že v posledný deň som bol ešte o 18:00 vo vode, o 19:00 som si dal večeru a o 20:00 nas bral autobus na letisko. V Blave som bol o polnoci a plavky v batohu ešte boli mokré...:-)))

2009-08-13 20:59:43
Takze pridavam zopar fotociek este z roku 2004, vdaka clanocku som ´oprasil´ staru galeriu, fotene kompaktom , nejaky olympus.
V tej dobe som vobec netusil nieco o kompozicii a ani nastavenie expozicie mi nic nehovorilo :) . Vela takychto clankov zelam , pretoze v mojom pripade to bolo prave cestovanie preco som sa zacal o fotografovanie zaujimat .
Pozeram ze mame s autorkou jeden snimok takmer spolocny :)

Lienka1
2009-08-13 22:18:08
Vďaka za článoček a krásne fotografie, asi pred troma týždňami sme sa odtiaľ vrátili z dovolenky a takto som si mohla znovu zaspomínať :)Je to naozaj kúzelný ostrov, najviac sa nám páčilo na juhu pri Prassonissi, na tom malom ostrovčeku kde sa asi aj vrany otáčajú, kvitli tam fialové kvety a lietalo veľa motýľov. Zrazu útes a maják, mali sme pocit že takto asi vyzerá koniec sveta :) Aj mesto Rhodos malo svoju atmosféru, hlavne množstvo bočných uličiek, kde nebolo tak veľa turistov. V celom meste mali úžasne poukladané kamene v dlažbe, nie na plocho ale špicami hore a vôbec sa to nešmýkalo :) Tsambiki pláž bola tiež parádna, jediná pláž, kde bola zakázaná výstavba hotelov, takže je to tichučká zátoka s jemným pieskom. A ešte sa mi páčili lenivé mačky na každom kroku :) Počasie bolo veľmi horúce, 40 stupňov, ani dýchať sa nedalo poriadne, počas celých 11 dní sa neukázal na oblohe jediný mráčik. Keby som si mala vybrať nabudúce, išla by som tam asi v júni alebo septembri. Ale inak skvelá destinácia, určite odporúčam:)

Albedo
2009-08-14 08:44:51
καλημέρα :) Takisto odporucam navstivit tento nadherny ostrov a precestovat ho cely!!! Pripajam dve foto z roku 2005, z mesta Rodos - zbytky antickej akropoly a nadherne azurove more zo zapadneho pobrezia mesta. Tesim sa, ked sa bude pisat o Krete :)

pkleiner
2009-08-19 11:33:27
Taky jsem tam letos byl. Super ostrov. Jen jsem v tvých fotkách nenašel úžasné místní lidi?

frcv
2009-08-24 11:37:20
Ano, je tam úžasne, ľudia, príroda, more, úplne mi napravili náladu, ktorú mi zdeptala cestovná kancelária Koala tours a.s. Rodos je ako veľmi dobrý film, ktorý si rád pozriem znova ...

leto
2009-08-24 23:06:31
nadhera,a vela fakt peknych foto,je to kraaasne miesto,ale fotil niekto thassos???

jozef.balara
2010-02-16 14:25:10
Tento rok tam idem na dovolenku - jún/2010, tak dúfam že donesiem veľa pekných fotografií a tiež niečim prispejem aspoň v komentároch :-)

Iygor
2010-07-27 08:19:15
Nedávno som sa vrátil, ostrov Rhodos ponúka pre dovolenkára-fotografa všetko čo by si mohol priať: úžasná príroda, nádherné pláže, milí ľudia...