Hore

Lednice a Fujifilm X100s

O Lednicko-Valtickom areáli ste sa už v našich Photopointoch mohli dočítať, budem sa teda viac sústrediť na to, ako si Fujifilm X100s poradil so situáciami, kde by som aj ja siahal po širokouhlom, alebo tele objektíve.

Na úvod si však neodpustím malý historický exkurz a zopár pikošiek, ktoré sa v bežných turistických sprievodcoch nedočítate.


Prvá historická zmienka o tejto lokalite pochádza z roku 1222, kedy tu však stálo iba gotické opevnenie. Skutočný rozkvet Lednice nastal až koncom 13. storočia, kedy sa vlastníkmi celej lokality stal rod Lichtenštajnov, ktorí dali postupom storočí celému areálu jeho súčasnú tvár. Najväčiu zásluhu na tom však má Alois II. von Lichtenstein s architektom Bernardom Fischerom z Erlachu, ktorý dal v rokoch 1846 - 1858 prestavať celý areál na reprezentačné sídlo v duchu anglickej gotiky.

Pokiaľ by niekto z vás mal nie celkom jasno v skloňovaní názvu Lednice, tak vedzte, že je to skutočne Lednice - teda po slovensky chladnička. Prečo je tomu tak? Odpoveď je viac než logická. Celý rozsiahly areál sa nachádza niekoľko metrov pod úrovňou okolitého terénu, preto v ňom často nastáva tepelná inverzia, kedy sa v celom areáli drží chladnejší vzduch, ako okolo. Tento meteorologický úkaz panstvu v dávnych dobách veľmi vyhovoval - najmä v teplých letných dňoch, kedy sa do Lednice chodievali schladiť a do zámockého parku aj ukryť pred ostrým slnkom.

Apropo zámocký park je rovnako dielo o ktorom sa oplatí si čo-to povedať. Je mimoriadne rozsiahly, ukrýva niekoľko architektonických pamiatok a celý je prepletený korytom rieky Stará Dyje. Park a jeho súčasný vzhľad je však tiež dielom Lichtensteinov. Stará Dyje cez neho v minulosti pretekala iba ako malá bystrinka. Panstvo si však povedalo, že by sa im páčilo, keby tu bola väčšia riečka vhodná aj na chovanie okrasných rýb, prípadne aj na plavbu. Tak panský rod stavidlami obmedzil pôvodný tok, najal 200 kopáčov a rozšíril koryto do súčasnej podoby, kedy má hĺbku 2-3m a v maximálnu šírku až 5m. Celá táto úprava im z pokladnice ubrala dva milióny zlatých. Aby ste si vedeli predstaviť koľko to bolo v tej dobe peňazí - priemerný ročný plat slúžky na zámku bol 7 zlatých. V súčasnosti je toto koryto využívané na plavbu výletnými loďkami, rybolov, stalo sa však aj domovom mnohých vzácnych živočíchov, ako napríklad Rybárik riečny, alebo Bobor európsky.


Výletnými loďkami sa za pár minút dostanete na takmer akékoľvek miesto v areáli. 


Dielo Bobra európskeho. Takýchto stromov stále pribúda a niekedy dokonca blokujú koryto. 

V rámci zámockého parku pôsobí aj sokoliarska skupina Zayferus, ktorá tu má tribúnu a veľký dvorec pre predvádzanie letov, lovu a aj bydlá pre pohodlné fotografovanie vtákov. Hromžil som však keď som prišiel na miesto a zistil, že tribúna je práve v rekonštrukcii a lety budú až o týždeň. Hold raz nemôžem mať všetko...

K Zámku neodmysliteľne patrí aj zámocká záhrada. Nevýhodou bolo, že moja cesta sa odohrávala v máji, kedy ešte väčšina kvetov nekvitne. Fotografovanie kvietkov som si ale vynahradil v sklenníku, to už však mierne predbieham. Zo satelitného záberu na Lednický zámok vidíme, že park sa skladá z niekoľkých hlavných častí - sklenníkovej, hlavnej ozdobnej a niekoľkých priľahlých, ktorými sa dostanete do ďalších častí parku.


Zdroj: maps.google.com

Hlavnej ozdobnej časti dominuje nádherná baroková fontána, ktorá je po nedávnej rekonštrukcii opäť funkčná. Z povodných deviatich fontán v záhrade sa táto dochovala ako jediná a hovorí sa, že je aj najkrajšia. Pri fontáne ešte nachádzame ešte dve ženské sochy, ktoré svojou symbolikou odkazujú na slobodomurárov. Lichtensteini boli však veľmi silní katolíci a hovorí sa, že slobodomurárske prvky do sôch vsadil bez ich vedomia samotný sochár. 

Aj keď záhrada nebola v plnom rozkvete, stále bola mimoriadne fotogenická a prialo mi aj počasie, ktoré po oblohe preháňalo biele mráčiky. Zámok samotný, ako aj zámockú záhradu osobne odporúčam fotografovať v podvečernýchh hodinách. Výhodou je krajšie svetlo, západ slnka nad samotným zámkom a hlavne vyľudnený areál, nakoľko posledná oficiálna prehliadka končí o 18:00. Avšak aj modré letné nebo v kontraste so žltými stenami zámku majú niečo do seba a pri editácii fotografií zo zadného nádvoria, kde sa nachádzajú exotické palmy som občas mal dojem, že editujem fotografie z Maroka.

A orientu vlastne v Lednici nie sme až tak vzdialení. Nádych kultúry východu tu sprítomňuje minaret v zámockom parku s vežou vysokou bezmála 60m. Takáto náboženská stavba v centre kresťanskej európy by mohla zrejme vyvolať v danej dobe silné kontroverzie, avšak Lichtensteini si ju postavili čisto ako architektonickú ozdobu svojho parku, kde nájdeme aj prvky iných kultúr, ako napríklad čínsky pavilón. V minulosti a v súčasnosti slúži najmä ako vyhliadka z ktorej je krásne vidno celý areál a aj južnú moravu. Prvé poschodie je postavené v štýle tradičnej modlitebne, Lichtensteini si tu však ukladali exponáty zo svojich ciest do vzdialených zemí. Minaret má okrem toho však aj niekoľko zaujímavostí. Jeho projekt vznikol na prelome 18. s 19. storočia za  vlády Aloisa I. von Lichtenstein a hlavným architektom bol Josef Hardtmuth. Áno presne ten, ktorý založil firmu Koh-i-noor Hardtmuth, ktorá vyrába ceruzky s jeho menom až do dnešných dní. 

Ďalšou zaujímavosťou je turecký systém lešenia (tzv. vretenový), ktorý bol v tom čase netradičný a ani samotní robotníci mu veľmi nedôverovali. Počas stavebných prác na minarete sa však vážne nezranil ani jeden robotník a na lešenie dokonca vyšiel na koni hore a dole desiatnik jazdeckého pluku, ktorý bol v tom čase v neďalekej jazdiarni. Minaret bol naviac postavený v takej pozícii, že je od neho cez jazero priamy výhľad na zámok.
A neodpustím si ešte jednu pripomienku. Celý areál Lednického zámku je skutočne ukážkovo udržiavaný, nikde ani smietka a vidno, že si ho domáci chránia. Výnimku tvorí Minaret. Všetky jeho prízemné steny sú oškrabané návštevníkmi, ktorí v nich zanechávajú veľmi dôležité správy či vyznania lásky. Prosím, pokiaľ niekedy pôjdete do Lednice a k minaretu a uvidíte nejakých návštevníkov-umelcov, klepnite im po prstoch. Ja sám som takto dvoch nádejných Rembrandtov zastavil.


Výrez z fotografie - takýmito skvostami je pokrytý celý minaret

Ďalším miestom, ktoré netreba vynechať je 92m dlhý exotický sklenník z 19. storočia postavený vo veľmi modernom štýle z materiálov, ktoré boli v tej dobe priam nadšasové - oceľ liatina a sklo. Vnútri nájdeme okrem vzácnych paliem, orchideí, či papradí aj ozdobné jazierka s koi-kaprami.

Najvzdialenejším objektom od hlavného zámku je zrejme lovecký zámoček Janův hrad, ku ktorému sa v súčasnosti dostanete buď pešo (cca. 2 hod chôdze), alebo za poplatok na loďke plavbou od Minaretu za 45min. Janův hrad zvonku pôsobí ako zrúcanina, no netreba sa nechať zmýliť výzorom. Takýto vzhľad má už od doby kedy vznikol - Lichtensteini totiž túžili po loveckom zámočku v štýle funkčnej zrúcaniny. Toto bolo miesto, odkiaľ po výdatnom pokrme so psami a na koňoch vyrážali na lov zveri do okolitých lesov a kde sa potom konali aj hostiny po úspešnej poľovačke. Ulovená zver sa opekala na nádvorí na ôsmich veľkých roštoch.


Fotografovanie s Fujifilm X100s

Fujifilm X100s som si na tento výlet zobral preto aby som si na vlastnej koži skúsil dlhodobejšie fotografovanie s jedným ohniskom bez možnosti zoomu. Treba povedať, že prvé dojmy boli mierne rozpačité, no po veľmi krátkej dobe sa vo mne prebudili inštinkty ešte z dôb, kedy som fotografoval na filmový kompakt s podobným ohniskom. A zrazu šlo všetko hľadko. Moje nohy sa naučili intuitívne pracovať ako zoom vďaka čomu som prestal byť pri fotografovaní lenivý a oko si zapamätalo 35mm ohnisko. S fotoaparátom som sa tak zžil, že mi ho bolo až ľúto vrátiť. Skvelý X-Trans CMOS II APS-C senzor s rozlíšením 16.3 MPx bez OLPF mi prinášal takú radosť pri editácii, akú som už dávno nezažil. Spolu s objektívom FUJINON 23mm f/2 tvoria dokonale zohranú dvojku a pokiaľ mal niekto výhrady pri prvej verzii - X100, tak tu na ne už priestor nie je. Čo sa rýchlosti ostrenia týka nesklamalo ma. Mnoho ľudí tvrdí, že ostrenie je pri Fujifilmoch miesto kde je ešte čo vylepšovať. Mne sa to však nepotvrdilo. Ako testovací objekt som mal svoju 22 mesačnú dcéru, ktorá by rýchlosťou svojho pohybu dala zabrať aj zrkadlovke.

Ako mimoriadne dobre riešený hodnotím aj vstavaný ND filter, ktorý odporúčam nastaviť na Fn tlačidlo vedľa spúšte. Ste ho schopní (de)aktivovať v priebehu sekundy a jeho stav je indikovaný aj v optickom hľadáčiku. Čo sa režimov snímania týka najviac som využíval prácu s prstencom clony, takže režim A, niekedy som využil aj nastavenie času. Mne bližšia bola však práca s prstencom okolo objektívu, ktorého chod je pohodlný no natoľko tuhý, že sa vám clona samovoľne neprestaví. Inak som fotografoval do RAW formátu s tým, že som si občas menil aj filmové simulácie, z ktorých ma najviac oslovila Provia. RAW, ktorý výde z X100s pri plnom rozlíšení má približne 33,8MB čo je dosť, no tie optické informácie ktoré v PP dokážete vytiahnúť sú neskutočné a stoja za to miesto. Na editáciu fotografií som využil Lightroom 5.3.

Fujifilm X100s je fotoaparát, ktorý okrem iného zaujme aj svojim hybridným systémom hľadáčika. Z praktickej skúsenosti môžem povedať, že som ho využíval tak 30% celého fotografovania - najmä v situáciách, kedy som potreboval vidieť simuláciu expozície, alebo keď som potreboval oproti optickému hľadáčiku viac informácií. Displej som na fotografovanie takmer nevyužíval - skrátka preto, že som viac zvyknutý na oko pri foťáku, no jeho čitateľnosť je pri náhľadovej kontrole aj na priamom slnku veľmi dobrá.

Tento fotoaparát v podstate zvládol všetky bežné fotografické žánre s ktorými som sa v Lednici stretol - architektúra, krajina, portrét. Pokiaľ sa niekomu zdá, že 35mm je na krajinu skrátka veľa - no nie je. Iba si treba nájsť správny uhol pohľadu a snímaný výrez krajiny, prípadne miesto, odkiaľ budete fotografovať. Samozrejme, že s týmto objektívom nepsravíte širokouhlú fotografiu, ako napríklad so 16mm objektívom. To však ani nie je jeho ambícia. Fujifilm X100s je pre mňa fotoaparát ideálny na cesty, street fotografiu, architektúru, či portréty. Je nenápadný, veľmi výkonný a pokiaľ sa s ním človek zžije už iba ťažko sa bude presviedčať, že sa mu skutočne chce ťahať plný batoh foto výbavy. V spojení s originálnym koženným púzdrom tvorí štýlovú retro zostavu a pri fotografovaní od vás nikto nebude utekať, ako keby ste na neho namierili 70-200 f/2,8 s nasadenou slnečnou clonou. Apropo slnečná clona - nechýbala mi a ani na ostrom slnku sa v objektíve nevyskytli nejaké prasiatka, alebo neželané odlesky. Kto by ju predsalen chcel je možné ju dokúpiť - jej označenie je Fujifilm LH-X100 a je dodávaná spolu s redukčným krúžkom s rozmerom závitu 49mm čo umožňuje používanie kruhových filtrov.

S fotoaparátom Fujifilm X100s som ešte určite neskončil a uvidíme sa ešte pri ďalších cestách, kedy budem chceiť cestovať naľahko, no neuspokojím sa so žiadnou inou, ako špičkovou kvalitou obrazu.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
bonifacko
2014-06-27 06:54:18
CPL bol použitý?
 
Kejval
2014-06-27 08:02:03
Ja som pochopil , ze nie.
 
jan.f.lukas
2014-06-27 08:34:16
Velmi pekny clanok, chodieval som tam s mojimi synmi, ked mali asi 5÷6 rokov, vtedy nebol tak krasne zrestaurovany.
 
Kejval
2014-06-27 08:35:50
Skoda slabeho videa. S tym ostrenim sa mohli pohrat.
 
bonifacko
2014-06-27 08:48:12
ja som tam bol prvy krat ako školačik začiatkom 70-ych rokov, vtedy ešte neboli žiadne steny počmárane a trasa od zamku po minaret sa mi zdala nekonečne dlhááááááá
 
Timotej Jančár
2014-06-27 10:46:14
Všetko bolo robené bez CPL, nakoľko som nemal adaptérový krúžok ani slnečnú clonu. Úprimne - ani mi to nenapadlo...
 
MarcelK
2014-06-27 11:40:13
pridej to i na www.fujiclub.cz ten clanek
 
Barny
2014-06-27 11:45:47
Neodpustim si ale tak rieka sa vola Dyje nie Dye. Krasna rieka na splav.
 
fatality
2014-06-27 13:22:47
neberte to v zlom..je to len moj nazor..TK fajn,farebnost,ostrost,tonalita..ale na mnohych fotkach je pri kompozicii vidiet obmedzujucost pevneho ohniska..
 
Timotej Jančár
2014-06-27 13:40:08
príspevok od: fatality
neberte to v zlom..je to len moj nazor..TK fajn,farebnost,ostrost,tonalita..ale na mnohych fotkach je pri kompozicii vidiet obmedzujucost pevneho ohniska..
Úplná pravda. Nehovorím, že by som pri Minarete nebol potreboval širšie sklo - okolie nedovoľovalo ustupovať. Ale to je tá daň za malý, ľahký a výkonný foťák na krku...
 
tonyfric
2014-06-27 14:24:29
Pekný článoček. Fujina X100 je môj najobľúbenejší foťáčik. Kúpil som si aj X-E1 so zoomom a jedným pevným sklom, ale nebolo to ono a po pár týždňoch som to predal. Zoom ma rozptyľoval, menenie objektívov ma nebavilo a neustále rozmýšľať kedy aké sklo použiť je hrozne otravné. Čiže som späť pri X100-ke. X100s-ku som tiež mal požičanú na pár dní, ale nevidel som žiadny rozdiel, ktorý by mi stál za niekoľko sto eur a aj výstupy z X100 mi pripadajú byť lepšie. Samozrejme nefotím do RAW, je to úplná zbytočnosť. Ani znalec nedokázal rozoznať tie isté scény fotené do jpegu a do rawu. Čiže zbytočnosť. X100 je to najlepšie čo sa tu v posledných rokoch objavilo. Moja Mark III-ka je používaná iba na svadbách a keď potrebujem dlhšie sklo.
 
czepo
2014-06-27 14:34:38
príspevok od: Timotej Jančár
Úplná pravda. Nehovorím, že by som pri Minarete nebol potreboval širšie sklo - okolie nedovoľovalo ustupovať. Ale to je tá daň za malý, ľahký a výkonný foťák na krku...
sorry za offtopic- nedavno som si kupil nikkor 35mm 1,8D, prvy den ma oblieval pot, ze aku blbost som zasa urobil... ale kazdym dnom je to lepsie a lepsie sklicko nuti premyslat, vidiet veci krajsie aj orezane, uci kreativite... ani ho uz dole nedavam
 
marcus_labeo
2014-06-27 15:18:06
príspevok od: czepo
sorry za offtopic- nedavno som si kupil nikkor 35mm 1,8D, prvy den ma oblieval pot, ze aku blbost som zasa urobil... ale kazdym dnom je to lepsie a lepsie sklicko nuti premyslat, vidiet veci krajsie aj orezane, uci kreativite... ani ho uz dole nedavam
Záleží, či na FF alebo crope: na FF OK, na APSC je to už ekv. 50mm a to je už dlhé a ako jediné ohnisko ťažko použiteľné.
 
marcus_labeo
2014-06-27 15:21:22
príspevok od: tonyfric
Pekný článoček. Fujina X100 je môj najobľúbenejší foťáčik. Kúpil som si aj X-E1 so zoomom a jedným pevným sklom, ale nebolo to ono a po pár týždňoch som to predal. Zoom ma rozptyľoval, menenie objektívov ma nebavilo a neustále rozmýšľať kedy aké sklo použiť je hrozne otravné. Čiže som späť pri X100-ke. X100s-ku som tiež mal požičanú na pár dní, ale nevidel som žiadny rozdiel, ktorý by mi stál za niekoľko sto eur a aj výstupy z X100 mi pripadajú byť lepšie. Samozrejme nefotím do RAW, je to úplná zbytočnosť. Ani znalec nedokázal rozoznať tie isté scény fotené do jpegu a do rawu. Čiže zbytočnosť. X100 je to najlepšie čo sa tu v posledných rokoch objavilo. Moja Mark III-ka je používaná iba na svadbách a keď potrebujem dlhšie sklo.
To je dosť subjektívne, ale neviem si reálne predstaviť, ako Ťa zoom "rozptyľoval". Chápem neochotu meniť objektívy, chápem, ak niekomu nestačí kvalita zoom objektívu, ale argument o rozptyľovaní zoomom počujem prvýkrát a popravde mi príde dosť čudný.
 
Timotej Jančár
2014-06-27 15:25:18
príspevok od: marcus_labeo
To je dosť subjektívne, ale neviem si reálne predstaviť, ako Ťa zoom "rozptyľoval". Chápem neochotu meniť objektívy, chápem, ak niekomu nestačí kvalita zoom objektívu, ale argument o rozptyľovaní zoomom počujem prvýkrát a popravde mi príde dosť čudný.
Možno je "rozptyľovanie zoomom" myslené, ako odvádzanie pozornosti od kreatívneho využitia daného ohniska možnosťou transfokácie...alebo aj nie...
 
vrak
2014-06-27 16:08:30
to bude minusiek, ale nevadi. Moj nazor:
Tie fotky dokazuju to co tu bolo 100x povedane - vyhadzovat peniaze za fujifilm 100 je uplne zbytocne ked neviete fotit. Netusim ake mam ohnisko na mobile, ale dovolim si tvrdit, ze to s nim dam lepsie o 3 triedy. Takze len tolko.
 
Dudkol
2014-06-27 17:39:36
príspevok od: tonyfric
Pekný článoček. Fujina X100 je môj najobľúbenejší foťáčik. Kúpil som si aj X-E1 so zoomom a jedným pevným sklom, ale nebolo to ono a po pár týždňoch som to predal. Zoom ma rozptyľoval, menenie objektívov ma nebavilo a neustále rozmýšľať kedy aké sklo použiť je hrozne otravné. Čiže som späť pri X100-ke. X100s-ku som tiež mal požičanú na pár dní, ale nevidel som žiadny rozdiel, ktorý by mi stál za niekoľko sto eur a aj výstupy z X100 mi pripadajú byť lepšie. Samozrejme nefotím do RAW, je to úplná zbytočnosť. Ani znalec nedokázal rozoznať tie isté scény fotené do jpegu a do rawu. Čiže zbytočnosť. X100 je to najlepšie čo sa tu v posledných rokoch objavilo. Moja Mark III-ka je používaná iba na svadbách a keď potrebujem dlhšie sklo.
Tvrdiť, že fotenie do RAWu je zbytočnosť mi príde dosť silné...tu ani tak nejde o to, ako vyzerá daná fotka v RAW/JPG ako skôr o tie možnosti PP ktoré RAWko poskytuje, takže jasne, pokiaľ ti stačia fotky také, aké ich vyflusne fotoaparát, tak je to zbytočnosť, ale súčasne aj mrhanie potenciálom fotoaparátu, podobne ako kúpiť zrkadlovku a fotiť na automatike (príp ešte do jpg )
 
JohnNewton
2014-06-27 21:10:52
príspevok od: vrak
to bude minusiek, ale nevadi. Moj nazor:
Tie fotky dokazuju to co tu bolo 100x povedane - vyhadzovat peniaze za fujifilm 100 je uplne zbytocne ked neviete fotit. Netusim ake mam ohnisko na mobile, ale dovolim si tvrdit, ze to s nim dam lepsie o 3 triedy. Takze len tolko.
No ukáž
 
tonyfric
2014-06-27 21:25:14
príspevok od: marcus_labeo
To je dosť subjektívne, ale neviem si reálne predstaviť, ako Ťa zoom "rozptyľoval". Chápem neochotu meniť objektívy, chápem, ak niekomu nestačí kvalita zoom objektívu, ale argument o rozptyľovaní zoomom počujem prvýkrát a popravde mi príde dosť čudný.
Po takmer dvoch desiatkach rokoch fotenia sa zbavujem veľkých a ťažkých zoomov a kupujem malé ľahké pevné sklá. Fotím lepšie, je mi ľahšie a klienti sú spokojnejší.Zoom odvádza pozornosť od samotného fotenia. Za takých 15 rokov na to možno tiež prídeš Ja dúfam, že skôr. Poučiť sa z chýb druhých je celkom fajn.
 
tonyfric
2014-06-27 21:29:30
príspevok od: Dudkol
Tvrdiť, že fotenie do RAWu je zbytočnosť mi príde dosť silné...tu ani tak nejde o to, ako vyzerá daná fotka v RAW/JPG ako skôr o tie možnosti PP ktoré RAWko poskytuje, takže jasne, pokiaľ ti stačia fotky také, aké ich vyflusne fotoaparát, tak je to zbytočnosť, ale súčasne aj mrhanie potenciálom fotoaparátu, podobne ako kúpiť zrkadlovku a fotiť na automatike (príp ešte do jpg )
V drvivej väčšine prípadov je fotenie do RAWu blbosť. Fotograf má fotiť a nie celé hodiny vysedávať za počítačom. Fuji X100 má v jpegu výstup, ktorý žiadny z mojich doterajších fotoaparátov zatiaľ neprekonal (komplet všetky Canony xxD rady plus všetky 5D-čky, 7D, Nikon D90, D700). Z fotiek z mojej Fujiny sa tlačili plagáty, boli publikované na dvojstrane v časopise, robil som z nich zväčšeniny 120 x 80 cm a boli v každom z týchto prípadov dokonalé. Pri tých veľkých fotkách sa fotografi s rokmi skúseností zastavovali a hádali či to bolo fotené na film alebo na aký high endový digitál. S Mark III kou do rawu fotiť treba lebo jpegy z nej sú nanič. S Fuji X100 je to vyhadzovanie času a peňazí. Pridávam linku na fotky z Prahy nafotené za pár hodín práve Fujinou. Nechýba im vôbec nič, možno tak trochu viac fotografického videnia, ale to je chyba fotografa. www.ephoto.sk/uzivatel/tonyfric/albumy/17777/praha-street-s-fuji-x100/
 
Marcel Rebro
2014-06-27 22:57:29
príspevok od: tonyfric
Po takmer dvoch desiatkach rokoch fotenia sa zbavujem veľkých a ťažkých zoomov a kupujem malé ľahké pevné sklá. Fotím lepšie, je mi ľahšie a klienti sú spokojnejší.Zoom odvádza pozornosť od samotného fotenia. Za takých 15 rokov na to možno tiež prídeš Ja dúfam, že skôr. Poučiť sa z chýb druhých je celkom fajn.
Ja fotim 90% s 7-14mm (na m43 cize 14-28mm) na 7 (14) mm. Co mi ale nebrani v pripade potreby prezoomovat na 14 (28)mm. A dovod? Pevna 7mm na m43 neexistuje. Najsirsie pevne je 12 (24)mm a to je pre mna uz pridlhe ... rad sa do zaberu "vnaram"
 
marcus_labeo
2014-06-28 00:41:40
príspevok od: tonyfric
Po takmer dvoch desiatkach rokoch fotenia sa zbavujem veľkých a ťažkých zoomov a kupujem malé ľahké pevné sklá. Fotím lepšie, je mi ľahšie a klienti sú spokojnejší.Zoom odvádza pozornosť od samotného fotenia. Za takých 15 rokov na to možno tiež prídeš Ja dúfam, že skôr. Poučiť sa z chýb druhých je celkom fajn.
Ja som len amatér, takže na to možno neprídem nikdy, ale v Tvojej argumentácii nevidím moc súvislosť: na jednej strane tvrdíš, že nahrádzaš veľké a ťažké zoomy malými ľahkými pevnými sklami, teda dôvod je váha a rozmery zoomu; potiaľto to má logiku. Ale ako na to nadväzuje ďalšia veta, že zoomy odvádzajú pozornosť od samotného fotenia? Ako? Že máš možnosť zmeniť ohnisko? Čo na tom odvádza pozornosť? To je akože menej rozptyľujúce chodiť dopredu či dozadu, hľadajúc správnu kompozíciu a snažiac sa vtesnať do záberu to, čo chceš odfotiť? Alebo je menej rozptyľujúce prehadzovať na kolenách rôzne sklá? Pardon, ale toto sú argumenty jak noha a cítim tu povýšenecko-snobský zápach.
 
Kejval
2014-06-28 08:15:41
Ja mam tiez radsej pevne skla a zoom ma rozptyluje. Ale neviem vysvetlit , ze preco. Asi preto, lebo fotit velmi neviem .
 
anton julény
2014-06-28 09:02:06
príspevok od: Timotej Jančár
Úplná pravda. Nehovorím, že by som pri Minarete nebol potreboval širšie sklo - okolie nedovoľovalo ustupovať. Ale to je tá daň za malý, ľahký a výkonný foťák na krku...
k x100 sú už dve predsadky. to ťa nenapadlo ich použiť?
 
maraou
2014-06-28 12:59:41
príspevok od: anton julény
k x100 sú už dve predsadky. to ťa nenapadlo ich použiť?
Ma to hned dva problemy... prvni je cena tech predsadek a druhy ztrata kompaktnosti... Ja osobne nejsem ochoten utratit takovou sumu za neco, co bych nechaval doma...

X100s ma pro mne hodnotu v tom, ze se da vzit na akci kavlitni fotak, ktery mi neprekazi
http://oumik.rajce.idnes.cz/FASANK_2014/
http://oumik.rajce.idnes.cz/BRIGADA_STRECHA/

Jeste musim dokoupit CPL... marna slava nejde mi o tmavou oblohu, jaklo spis o odlesky od vegetace na letnim slunci... to bere strasne moc.

 
brki
2014-06-28 22:06:58
príspevok od: marcus_labeo
Ja som len amatér, takže na to možno neprídem nikdy, ale v Tvojej argumentácii nevidím moc súvislosť: na jednej strane tvrdíš, že nahrádzaš veľké a ťažké zoomy malými ľahkými pevnými sklami, teda dôvod je váha a rozmery zoomu; potiaľto to má logiku. Ale ako na to nadväzuje ďalšia veta, že zoomy odvádzajú pozornosť od samotného fotenia? Ako? Že máš možnosť zmeniť ohnisko? Čo na tom odvádza pozornosť? To je akože menej rozptyľujúce chodiť dopredu či dozadu, hľadajúc správnu kompozíciu a snažiac sa vtesnať do záberu to, čo chceš odfotiť? Alebo je menej rozptyľujúce prehadzovať na kolenách rôzne sklá? Pardon, ale toto sú argumenty jak noha a cítim tu povýšenecko-snobský zápach.
Ja fotím na zrkadlovku a mám nejaké objektívy s pevným i premenlivým ohniskom. Pred rokom som si kúpil Fuji X100, lebo som potreboval niečo menšie, ľahšie, spratnejšie a zároveň kvalitné s typicky dokumentárnym ohniskom 35 mm po prepočte na kinofilm a vyššou svetelnosťou (f2) a zároveň ako záložný foťák. Videl som fotografickú tvorbu Matúša Zajaca s týmto foťáčikom a neváhal som. Dnes neľutujem a zaradil som sa k nadšencom tohto foťáčika. Na street a dokument už zrkadlovku takmer nepoužívam. Samozrejme, nie je to univerzálny foťák, j pre ľudí, ktorí presne vedia čo s ním chcú fotiť. Foťáky ktoré si kúpili podaktorí "fotografi" len kvôli imidžu väčšinou čoskoro končia na bazošoch. Premenlivé ohnisko áno, prináša komfort a v mnohých situáciách dôležité. Ale súhlasím s tým, že ak mám pred sebou scénu ("fotiteľnú" 35 mm ohniskom), keď ju odfotím nazoomovaním nejakého objektívu a potom pevnou tridsať päťkou, vo veľkej väčšine bude druhý prípad kompozične lepší. S pevným ohniskom nielen že som nútený pohnúť zadkom, priblížiť sa, vzdialiť od objektu, ale aj hľadať vhodný uhol, perspektívu, aby som niektoré prvky na scéne zvýraznil a niektoré potlačil. Mám rovnakú skúsenosť ako som čítal v niektorých príspevkoch i v článku. Roky som fotografoval na "zoomy", dnes mám len 1, ostatné sú pevné objektívy. Asi je to vývoj, skúsenosti, pochopenie, ako optika funguje. Nejaké zápachy by som sem neťahal, nemá to s tým nič spoločné
 
brki
2014-06-28 22:10:43
vďaka za zaujímavý článok, oceňujem kombináciu cestovateľských informácií a technických informácií a skúseností s konkrétnou fototechnikou. Lebo fotograf si musí nielen pripraviť fototechniku, ale aj informácie o tom, čo ide fotiť
 
edy
2014-06-29 11:58:46
Nedalo sa v skleniku na kvetoch skusit nejake makro ? ta jedna fotka kvetin...z toho neviem urobit si nazor? viete este nejaku makro fotku doplnit?
Inak prvá fotka je super, ostatne uz neviem moc dobre porovnat so svojimi fotkami z Lecnic s Canon G7 ked som tam bol v roku 2007. no a zaujima ma prave rozdiel oproti tomuto fotaku.
Ostatne fotky okrem prvej su preexponovane podla mna. iba o nieco menej nez by boli u ineho digitalu za 500euro resp. mojho uz pekne stareho G7.
Lednice maju vacsi foto potencial nez ukazal tento clanok. tot moj nazor.
 
dodo_bb
2014-06-29 12:56:10
príspevok od: edy
Nedalo sa v skleniku na kvetoch skusit nejake makro ? ta jedna fotka kvetin...z toho neviem urobit si nazor? viete este nejaku makro fotku doplnit?
Inak prvá fotka je super, ostatne uz neviem moc dobre porovnat so svojimi fotkami z Lecnic s Canon G7 ked som tam bol v roku 2007. no a zaujima ma prave rozdiel oproti tomuto fotaku.
Ostatne fotky okrem prvej su preexponovane podla mna. iba o nieco menej nez by boli u ineho digitalu za 500euro resp. mojho uz pekne stareho G7.
Lednice maju vacsi foto potencial nez ukazal tento clanok. tot moj nazor.
Ten článok je o chvále foťáku, nie o Ledniciach
"Fujifilm X100s je pre mňa fotoaparát ideálny na cesty, street fotografiu, architektúru, či portréty"
S prvým použitím možno len súhlasiť, druhé je otázne a pobavilo ma, že je ideálny na architektúru a portréty. Nemenné pevné ohnisko je vždy obmedzujúce, najmä u architektúry. A vôbec nezáleží na značke a či má alebo nemá retroimidž
 
Martin Školiak
2014-06-29 13:57:51
príspevok od: dodo_bb
Ten článok je o chvále foťáku, nie o Ledniciach
"Fujifilm X100s je pre mňa fotoaparát ideálny na cesty, street fotografiu, architektúru, či portréty"
S prvým použitím možno len súhlasiť, druhé je otázne a pobavilo ma, že je ideálny na architektúru a portréty. Nemenné pevné ohnisko je vždy obmedzujúce, najmä u architektúry. A vôbec nezáleží na značke a či má alebo nemá retroimidž
Niektorí fotografi si celý život vystačili s 35mm ohniskom. Ideálne im sedelo toto široké ohnisko ktoré ale zároveň ešte príliš nedeformuje perspektívu. Ideálne na reportáž alebo street. Kto to vie použiť tomu viac netreba. Určite to ale nie je foťák pre masy a hlavne žiadny univerzál. Aj na fotkách hore je vidno že to asi nebude fotoaparát na architektúru. Zaujímavé by bolo keby vyrábali viac verzií aj s inými pevnými ohniskami. 28, 35, 50mm. Reportér by trebárs zavesil na jedno plece verziu s 35mm a na druhé s 50mm ohniskom. Aj tak veľa reportérov počas práce objektívy na zrkadlovkách neprehadzuje.
 
anton julény
2014-06-29 14:37:32
príspevok od: Martin Školiak
Niektorí fotografi si celý život vystačili s 35mm ohniskom. Ideálne im sedelo toto široké ohnisko ktoré ale zároveň ešte príliš nedeformuje perspektívu. Ideálne na reportáž alebo street. Kto to vie použiť tomu viac netreba. Určite to ale nie je foťák pre masy a hlavne žiadny univerzál. Aj na fotkách hore je vidno že to asi nebude fotoaparát na architektúru. Zaujímavé by bolo keby vyrábali viac verzií aj s inými pevnými ohniskami. 28, 35, 50mm. Reportér by trebárs zavesil na jedno plece verziu s 35mm a na druhé s 50mm ohniskom. Aj tak veľa reportérov počas práce objektívy na zrkadlovkách neprehadzuje.
veď práve na to máš tie dve predsádky, ak si nezaregistroval ich existenciu.
 
brki
2014-06-29 14:37:58
príspevok od: dodo_bb
Ten článok je o chvále foťáku, nie o Ledniciach
"Fujifilm X100s je pre mňa fotoaparát ideálny na cesty, street fotografiu, architektúru, či portréty"
S prvým použitím možno len súhlasiť, druhé je otázne a pobavilo ma, že je ideálny na architektúru a portréty. Nemenné pevné ohnisko je vždy obmedzujúce, najmä u architektúry. A vôbec nezáleží na značke a či má alebo nemá retroimidž
s tým retrom je to tak - ľudia, keď sa rozhodujú aké auto si kúpia spomedzi 10 značiek a modelov, popri technických parametrov zaváži imidž, pre mnohých je to najdôležitejšie. Ja by som radšej bral parametre X100 v nenápadnom tele lacného kompaktu. Ten retro dizajn v štýle Leica nie je veľmi nenápadný . Ale aj tak je to krásny foťáčik
 
edy
2014-06-29 14:43:08
príspevok od: Martin Školiak
Niektorí fotografi si celý život vystačili s 35mm ohniskom. Ideálne im sedelo toto široké ohnisko ktoré ale zároveň ešte príliš nedeformuje perspektívu. Ideálne na reportáž alebo street. Kto to vie použiť tomu viac netreba. Určite to ale nie je foťák pre masy a hlavne žiadny univerzál. Aj na fotkách hore je vidno že to asi nebude fotoaparát na architektúru. Zaujímavé by bolo keby vyrábali viac verzií aj s inými pevnými ohniskami. 28, 35, 50mm. Reportér by trebárs zavesil na jedno plece verziu s 35mm a na druhé s 50mm ohniskom. Aj tak veľa reportérov počas práce objektívy na zrkadlovkách neprehadzuje.
ten fotak stoji 1190 euro, kupovat si dva fotaky s fixnym ohliskom objektivu je uz pekne draha blbost.
 
Martin Školiak
2014-06-29 14:47:58
príspevok od: anton julény
veď práve na to máš tie dve predsádky, ak si nezaregistroval ich existenciu.
Myslíš že reportér sa bude zdržiavať šroubovaním predsádok keď sa nezdržuje ani prehadzovaním objektívov na tele zrkadlovky? Nehovoriac o tom že predsádky zhoršujú kvalitu obrazu.
 
Martin Školiak
2014-06-29 14:52:48
príspevok od: edy
ten fotak stoji 1190 euro, kupovat si dva fotaky s fixnym ohliskom objektivu je uz pekne draha blbost.
Veď to je len o dačo viac ako cena kvalitného objektívu. Amatér si asi radšej kúpi Fujinu s výmennými sklami.
 
edy
2014-06-29 15:26:40
príspevok od: Martin Školiak
Veď to je len o dačo viac ako cena kvalitného objektívu. Amatér si asi radšej kúpi Fujinu s výmennými sklami.
reporter si za tu cenu dvoch x100s kupi 70D s L-kovym objektivom. amater si kupi fotak s cena vykon pomerom ako je G17.
 
WildSammy
2014-06-29 16:09:51
príspevok od: edy
reporter si za tu cenu dvoch x100s kupi 70D s L-kovym objektivom. amater si kupi fotak s cena vykon pomerom ako je G17.
to uz radsej 6D
 
edy
2014-06-29 16:32:21
príspevok od: WildSammy
to uz radsej 6D
alebo kludne 6D
 
Nameless
2014-06-29 20:29:57
Je to jedno z najfotgenickejsich miest v blizkom okoli. Rad sa tam vraciam.
 
anton julény
2014-06-29 20:42:04
príspevok od: Martin Školiak
Myslíš že reportér sa bude zdržiavať šroubovaním predsádok keď sa nezdržuje ani prehadzovaním objektívov na tele zrkadlovky? Nehovoriac o tom že predsádky zhoršujú kvalitu obrazu.
citujem: "Reportér by trebárs zavesil na jedno plece verziu s 35mm a na druhé s 50mm ohniskom" a mal by dva rovnaké, až na ohnisko. s predsádkou svetelnosť 2.0, bez predsádky 2.0, zmenu kvality som nejako nezaregistroval.
 
anton julény
2014-06-29 20:50:23
príspevok od: maraou
Ma to hned dva problemy... prvni je cena tech predsadek a druhy ztrata kompaktnosti... Ja osobne nejsem ochoten utratit takovou sumu za neco, co bych nechaval doma...

X100s ma pro mne hodnotu v tom, ze se da vzit na akci kavlitni fotak, ktery mi neprekazi
http://oumik.rajce.idnes.cz/FASANK_2014/
http://oumik.rajce.idnes.cz/BRIGADA_STRECHA/

Jeste musim dokoupit CPL... marna slava nejde mi o tmavou oblohu, jaklo spis o odlesky od vegetace na letnim slunci... to bere strasne moc.

ak nasadíš filter a slnečnú clonu, tak pri použití predsádky sa žiadna veľká zmena nekoná. mimochodom na ebay sú filtre 49 mm dosť bežným a relatívne lacno predávaným artiklom. a ak nechceš používať filtre v programe, tak tu ich z filmovej éry nájdeš dostatok.
 
tonyfric
2014-06-29 21:18:38
Začínajúcim fotografoma navrhujem jedno cvičenie. Nasaďte si na telo jeden pevný objektív a všetky ostatné dovezte svokre, ktorá vás rada vidí raz do roka, ak vôbec. Po celý rok foťte iba s tým jedným objektívom. Na ďalší rok urobte to isté, ale s iným sklom. Rok je minimálna doba na to, aby ste dokázali spoznať jedno pevné ohnisko a aby ste sa naučili vnímať svet okolo seba cez tej jeden objektív. Po tom roku možno začnete robiť dobré zábery, po ďalšom roku (s tým istým ohniskom) možno veľmi dobré a po treťom geniálne. Do tohto štádia sa však dostávajú len veľmi trpezliví a zanietení ľudia. Tiež ich nazývame géniami. Nie je ich veľa, vo fotografii len niekoľko, na SLovensku boli v posledných desaťročiach tak dvaja - traja. Ich genialita bola do určitej miery daná aj tým, že dokonale poznali svoju techniku, rozumeli jej a vnímali cez ňu okolitý svet. Ako príklad uvediem Tibora HUszára. H8dajte koľko tiel a objektívov pri bežnom fotení využíval? Zrátali by ste ich na prstoch jednej ruky. Fuji X100 je to najlepšie čo nás v posledných desiatich rokoch vo foto technike postihlo. Vracia nás do sveta jednoduchosti, účelnosti a kreativity, kedy nie schopnosť postprocesingu robila dobrého fotografa, ale kedy o dobrom fotografovi rozhodovala dobrá fotka.
 
Marcel Rebro
2014-06-29 21:51:49
príspevok od: tonyfric
Začínajúcim fotografoma navrhujem jedno cvičenie. Nasaďte si na telo jeden pevný objektív a všetky ostatné dovezte svokre, ktorá vás rada vidí raz do roka, ak vôbec. Po celý rok foťte iba s tým jedným objektívom. Na ďalší rok urobte to isté, ale s iným sklom. Rok je minimálna doba na to, aby ste dokázali spoznať jedno pevné ohnisko a aby ste sa naučili vnímať svet okolo seba cez tej jeden objektív. Po tom roku možno začnete robiť dobré zábery, po ďalšom roku (s tým istým ohniskom) možno veľmi dobré a po treťom geniálne. Do tohto štádia sa však dostávajú len veľmi trpezliví a zanietení ľudia. Tiež ich nazývame géniami. Nie je ich veľa, vo fotografii len niekoľko, na SLovensku boli v posledných desaťročiach tak dvaja - traja. Ich genialita bola do určitej miery daná aj tým, že dokonale poznali svoju techniku, rozumeli jej a vnímali cez ňu okolitý svet. Ako príklad uvediem Tibora HUszára. H8dajte koľko tiel a objektívov pri bežnom fotení využíval? Zrátali by ste ich na prstoch jednej ruky. Fuji X100 je to najlepšie čo nás v posledných desiatich rokoch vo foto technike postihlo. Vracia nás do sveta jednoduchosti, účelnosti a kreativity, kedy nie schopnosť postprocesingu robila dobrého fotografa, ale kedy o dobrom fotografovi rozhodovala dobrá fotka.
Tony, v zásade s Tebou súhlasím. Len si zabudol dodať, že ten prvý rok treba piť výhradne mrkvovú šťavu, druhý sa tri krát denne sprchovať v studenej vode a tretí nosiť na jednej nohe čiernu a na druhej fialovú ponožku. A potom budú zábery na 104% geniálne.
 
tonyfric
2014-06-30 05:29:02
príspevok od: Marcel Rebro
Tony, v zásade s Tebou súhlasím. Len si zabudol dodať, že ten prvý rok treba piť výhradne mrkvovú šťavu, druhý sa tri krát denne sprchovať v studenej vode a tretí nosiť na jednej nohe čiernu a na druhej fialovú ponožku. A potom budú zábery na 104% geniálne.
Tá mrkvová šťava a tri studené sprchy denne sú celkom dobrý nápad a dve rôzne ponožky na nohách mám bežne už teraz Hlavne je to o tom, aby fotograf dokonale spoznal svoju techniku. Keď s nejakým sklom fotíš päť, desať krát do roka, tak veľa dobrých záberov nemáš šancu spraviť. Rovnako ako keby si si do auta sadol raz za mesiac, veľa nenajazdíš a už vôbec nemáš z toho potešenie. Zoomový objektív je x ohnisiek v jednom a zvládnuť ho na dokonalej úrovni trvá roky.
 
Timotej Jančár
2014-06-30 10:38:47
príspevok od: anton julény
k x100 sú už dve predsadky. to ťa nenapadlo ich použiť?
Mať ich k dispozícii - rád ich použijem.
 
dodo_bb
2014-06-30 11:26:45
príspevok od: Martin Školiak
Niektorí fotografi si celý život vystačili s 35mm ohniskom. Ideálne im sedelo toto široké ohnisko ktoré ale zároveň ešte príliš nedeformuje perspektívu. Ideálne na reportáž alebo street. Kto to vie použiť tomu viac netreba. Určite to ale nie je foťák pre masy a hlavne žiadny univerzál. Aj na fotkách hore je vidno že to asi nebude fotoaparát na architektúru. Zaujímavé by bolo keby vyrábali viac verzií aj s inými pevnými ohniskami. 28, 35, 50mm. Reportér by trebárs zavesil na jedno plece verziu s 35mm a na druhé s 50mm ohniskom. Aj tak veľa reportérov počas práce objektívy na zrkadlovkách neprehadzuje.
Keď pozriem na to Fuji a odmyslím si vicamenej marketingové kecy o kvalite a ego pohľad na imidžový retro vzhľad, zostáva mi takmer obyčajné telo s viacmenej bežnými parametrami, ktoré sú dosiahnuteľné aj s lowend zrkadlovkami alebo mirrorless SONY. Tam si môžem kúpiť kopu objektívov (aj pevných a aj kvalitných) a nemusím tvrdiť, že 35 mm je na portréty len preto, že som si iné možnosti vymenil za vzhľad...
To Fuji je asi naozaj fajn dovolenkový či doplnkový reportážny foťák, len sa z neho robí modla Je celkom zábavné sledovať, ako ľahko dokážu marketéri "urobiť" aj z normálneho fotografa vášnivého obhajcu a dobrovoľného promotéra značky
 
tonyfric
2014-06-30 13:36:41
príspevok od: dodo_bb
Keď pozriem na to Fuji a odmyslím si vicamenej marketingové kecy o kvalite a ego pohľad na imidžový retro vzhľad, zostáva mi takmer obyčajné telo s viacmenej bežnými parametrami, ktoré sú dosiahnuteľné aj s lowend zrkadlovkami alebo mirrorless SONY. Tam si môžem kúpiť kopu objektívov (aj pevných a aj kvalitných) a nemusím tvrdiť, že 35 mm je na portréty len preto, že som si iné možnosti vymenil za vzhľad...
To Fuji je asi naozaj fajn dovolenkový či doplnkový reportážny foťák, len sa z neho robí modla Je celkom zábavné sledovať, ako ľahko dokážu marketéri "urobiť" aj z normálneho fotografa vášnivého obhajcu a dobrovoľného promotéra značky
Žiadna lowend zrkadlovka a už vôbec nei mirroless Sony mi nedá to, čo mi dáva Fuji. Podľa fotiek reportáže takmer nefotíte, tak je vám zrejme ten foťák cudzí, ale keď vyjdete na ulicu a máte fotiť, s mydielkom sony by ste toho príliš veľa nenarobili a o zrkadlovke ani nehovoriac. Reakcia ľudí na ulici na Fuji X100 je asi taká ako keď ich oftíte mobilom. Neveľmi sa do vás starajú a akceptujú, že ich fotíte. So zrkadlovkou je to úplne iná záležitosť. O Sony mydielkach sa ani nedá baviť, kým by som našiel v menu kompenzáciu expozície alebo kým by som nasadil ND filter, tak mi vhodný moment jednoducho ujde. A o už ani nehovorím o fotení v treťom svete. S radosťou sa pasujem za vášnivého obhajcu Fuji X100 a s radosťou odporučím dobrý foťák komukoľvek, keď je naozaj dobrý. Fuji ma za to neplatí, aj keď aspoň servis by mi mohli robiť za normálne ceny a v normálnych časoch. V tomto sú ešte horší ako Nikon a to je čo povedať.
 
bajaja
2014-06-30 15:27:04
príspevok od: dodo_bb
Keď pozriem na to Fuji a odmyslím si vicamenej marketingové kecy o kvalite a ego pohľad na imidžový retro vzhľad, zostáva mi takmer obyčajné telo s viacmenej bežnými parametrami, ktoré sú dosiahnuteľné aj s lowend zrkadlovkami alebo mirrorless SONY. Tam si môžem kúpiť kopu objektívov (aj pevných a aj kvalitných) a nemusím tvrdiť, že 35 mm je na portréty len preto, že som si iné možnosti vymenil za vzhľad...
To Fuji je asi naozaj fajn dovolenkový či doplnkový reportážny foťák, len sa z neho robí modla Je celkom zábavné sledovať, ako ľahko dokážu marketéri "urobiť" aj z normálneho fotografa vášnivého obhajcu a dobrovoľného promotéra značky
Pridam sa k zastancom x100. A nie preto ze som podlahol marketingu, ale preto, ze po zakupeni X100 som postupne predal digizrkadla canon (50d) aj nikon (3000d - turisticky set) . Proste to co lezie z tej fujiny je uzasne. Tie fotky maju taky zvlastny charakter, ktory sa blizi k niektorym kinofilmovym materialom. Nadherne farby, super ovladanie fotoaparatu, pevne svetelne sklo. Ak toto viete ocenit proste si ten fotak zamilujete.
 
dodo_bb
2014-06-30 15:41:46
príspevok od: tonyfric
Žiadna lowend zrkadlovka a už vôbec nei mirroless Sony mi nedá to, čo mi dáva Fuji. Podľa fotiek reportáže takmer nefotíte, tak je vám zrejme ten foťák cudzí, ale keď vyjdete na ulicu a máte fotiť, s mydielkom sony by ste toho príliš veľa nenarobili a o zrkadlovke ani nehovoriac. Reakcia ľudí na ulici na Fuji X100 je asi taká ako keď ich oftíte mobilom. Neveľmi sa do vás starajú a akceptujú, že ich fotíte. So zrkadlovkou je to úplne iná záležitosť. O Sony mydielkach sa ani nedá baviť, kým by som našiel v menu kompenzáciu expozície alebo kým by som nasadil ND filter, tak mi vhodný moment jednoducho ujde. A o už ani nehovorím o fotení v treťom svete. S radosťou sa pasujem za vášnivého obhajcu Fuji X100 a s radosťou odporučím dobrý foťák komukoľvek, keď je naozaj dobrý. Fuji ma za to neplatí, aj keď aspoň servis by mi mohli robiť za normálne ceny a v normálnych časoch. V tomto sú ešte horší ako Nikon a to je čo povedať.
Ja sa ospravedlňujem - písal som o fotoaparáte a nie o tom, aké pocity dá Fuji Vám. Pre mňa je foťák technické zariadenie s parametrami, ktoré sú kvantifikované a porovnateľné. A čo dáva Fuji práve Vám a len Vám, to nie je technický parameter .
Reportáže fotím - ale naozaj reportáže. To jest dokumentáciu nejakého konkrétneho podujatia. Nedávno to boli hlavne športové podujatia, teraz skôr firemné akcie. Fotenie cudzích ľudí na ulici nie je reportáž. Je to street foto a naozaj som sa o nič podobné nikdy nepokúšal. Fotenie tretieho sveta tiež nie je moja disciplína, priznávam, oveľa viac doma som v architektúre... A na architektúru sa FUJI hodí asi tak isto, ako môj platňový SINAR na street Ale viem určite, že výsledné fotografie rovnakých motívov za rovnakých podmienok budú s FUJI aj napríklad s mydielkom SONY NEX7 rovnaké a nikto bez exifu rozdiel nerozozná (ak odmyslíme väčšie rozlíšenie SONY). A o výsledky ide, nie o pocity fotografa Aspoň teda mne, ale možno som divný
 
pxls.jpg
2014-06-30 17:54:35
príspevok od: tonyfric
Žiadna lowend zrkadlovka a už vôbec nei mirroless Sony mi nedá to, čo mi dáva Fuji. Podľa fotiek reportáže takmer nefotíte, tak je vám zrejme ten foťák cudzí, ale keď vyjdete na ulicu a máte fotiť, s mydielkom sony by ste toho príliš veľa nenarobili a o zrkadlovke ani nehovoriac. Reakcia ľudí na ulici na Fuji X100 je asi taká ako keď ich oftíte mobilom. Neveľmi sa do vás starajú a akceptujú, že ich fotíte. So zrkadlovkou je to úplne iná záležitosť. O Sony mydielkach sa ani nedá baviť, kým by som našiel v menu kompenzáciu expozície alebo kým by som nasadil ND filter, tak mi vhodný moment jednoducho ujde. A o už ani nehovorím o fotení v treťom svete. S radosťou sa pasujem za vášnivého obhajcu Fuji X100 a s radosťou odporučím dobrý foťák komukoľvek, keď je naozaj dobrý. Fuji ma za to neplatí, aj keď aspoň servis by mi mohli robiť za normálne ceny a v normálnych časoch. V tomto sú ešte horší ako Nikon a to je čo povedať.
design fotaku "vytiahnuteho z dedovej skrine" sa mi sice celkom paci, ale je prilis precenovany. ja fotim street zrkadlovkou a zazil som len velmi malo negativnych reakcii. myslim, ze by sa dali spocitat na prstoch jednej ruky. to ako ludia reaguju na namierenie fotoaparatu suvisi s jeho velkostou a designom myslim, len velmi okrajovo. videl som dost agresivnu reakciu aj na fotenie kompaktom ci mobilom. podla mojho nazoru je to najma o reci tela a mimike.

btw do tretieho sveta sa zvykne zrkadlovka polepit paskou, aby neboli vidiet loga a aby vyzerala ako vytiahnuta s kosa.
 
anton julény
2014-06-30 23:01:05
príspevok od: Timotej Jančár
Mať ich k dispozícii - rád ich použijem.
ak budeš mať cestu cez trenčín, alebo budeš na pohode, môžem ti požičať širokouhlú predsádku.
 
PeCh
2014-07-01 09:04:11
príspevok od: dodo_bb
Ja sa ospravedlňujem - písal som o fotoaparáte a nie o tom, aké pocity dá Fuji Vám. Pre mňa je foťák technické zariadenie s parametrami, ktoré sú kvantifikované a porovnateľné. A čo dáva Fuji práve Vám a len Vám, to nie je technický parameter .
Reportáže fotím - ale naozaj reportáže. To jest dokumentáciu nejakého konkrétneho podujatia. Nedávno to boli hlavne športové podujatia, teraz skôr firemné akcie. Fotenie cudzích ľudí na ulici nie je reportáž. Je to street foto a naozaj som sa o nič podobné nikdy nepokúšal. Fotenie tretieho sveta tiež nie je moja disciplína, priznávam, oveľa viac doma som v architektúre... A na architektúru sa FUJI hodí asi tak isto, ako môj platňový SINAR na street Ale viem určite, že výsledné fotografie rovnakých motívov za rovnakých podmienok budú s FUJI aj napríklad s mydielkom SONY NEX7 rovnaké a nikto bez exifu rozdiel nerozozná (ak odmyslíme väčšie rozlíšenie SONY). A o výsledky ide, nie o pocity fotografa Aspoň teda mne, ale možno som divný
Možno som divný, ale pre mňa sú moje pocity dôležité .

Kedysi som sa pri výbere fotoaparátu zaoberal len výstupom. To že nejaké tlačítko chýbalo alebo bolo na zlom mieste ma nezaujímalo. Dnes som "dorástol" do štádia, že ovládanie fotoaparátu pokladám za rovnako dôležité ako jeho výstup. Napríklad som zvyknutý na ovládanie Canonu, a keď chytím do ruky Nikon, tak z jeho ovládania jednoducho nemám dobrý pocit. Neznamená to však, že Nikon je horší. Je len iný a človek má zaužívané zvyky z toho ako začínal. Pri Canone keď zase porovnám 550D a 5DM2, tak ovládajú sa v zásade rovnako. Z 5DM2 som si zvykol na joystick na výber ostriacich bodov, teraz by mi na 550D chýbal. Naopak 550D má oveľa lepšie riešené AutoISO a to je na 5DM2 úplne zlé (aj v porovnaní s 550D, nieto ešte s novými Nikonmi a Fujinami). Čo sa týka Sony, tak mám tu česť s 5N. Výstup má parádny, ale ovládanie je utrpenie. Ak ti ujdú zábery len preto, že musíš v menu hľadať nejaké nastavenie, tak uvidíš tie pocity fotografa. Ak zoberiem 5N ako "mydlo", fotím na automatiku a pozriem sa na jeho cenu, tak nemá konkurenciu. V niektorých veciach prekoná aj Fuji (video, handheld twiligth mode), ale pokiaľ by som chcel pohotový fotoaparát, s ktorým by som si trúfol fotiť aj niečo profesionálnejšie, či sa kreatívne vyžiť, tak si priplatím za Fuji. Posledné Sony sú na tom s ovládaním tuším lepšie ale nemám veľmi chuť to testovať. Takže na záver hlavná myšlienka: všetky nové CSC (o tých je primárne reč) fotia dostatočne kvalitne, hlavným difereciátorom pri výbere a kúpe by mali byť iné parametre ako obrazový výstup (a to cena, ovládanie, možnosť spracovania fotky, príslušenstvo, dizajn...).
 
dodo_bb
2014-07-01 10:29:44
príspevok od: PeCh
Možno som divný, ale pre mňa sú moje pocity dôležité .

Kedysi som sa pri výbere fotoaparátu zaoberal len výstupom. To že nejaké tlačítko chýbalo alebo bolo na zlom mieste ma nezaujímalo. Dnes som "dorástol" do štádia, že ovládanie fotoaparátu pokladám za rovnako dôležité ako jeho výstup. Napríklad som zvyknutý na ovládanie Canonu, a keď chytím do ruky Nikon, tak z jeho ovládania jednoducho nemám dobrý pocit. Neznamená to však, že Nikon je horší. Je len iný a človek má zaužívané zvyky z toho ako začínal. Pri Canone keď zase porovnám 550D a 5DM2, tak ovládajú sa v zásade rovnako. Z 5DM2 som si zvykol na joystick na výber ostriacich bodov, teraz by mi na 550D chýbal. Naopak 550D má oveľa lepšie riešené AutoISO a to je na 5DM2 úplne zlé (aj v porovnaní s 550D, nieto ešte s novými Nikonmi a Fujinami). Čo sa týka Sony, tak mám tu česť s 5N. Výstup má parádny, ale ovládanie je utrpenie. Ak ti ujdú zábery len preto, že musíš v menu hľadať nejaké nastavenie, tak uvidíš tie pocity fotografa. Ak zoberiem 5N ako "mydlo", fotím na automatiku a pozriem sa na jeho cenu, tak nemá konkurenciu. V niektorých veciach prekoná aj Fuji (video, handheld twiligth mode), ale pokiaľ by som chcel pohotový fotoaparát, s ktorým by som si trúfol fotiť aj niečo profesionálnejšie, či sa kreatívne vyžiť, tak si priplatím za Fuji. Posledné Sony sú na tom s ovládaním tuším lepšie ale nemám veľmi chuť to testovať. Takže na záver hlavná myšlienka: všetky nové CSC (o tých je primárne reč) fotia dostatočne kvalitne, hlavným difereciátorom pri výbere a kúpe by mali byť iné parametre ako obrazový výstup (a to cena, ovládanie, možnosť spracovania fotky, príslušenstvo, dizajn...).
Takmer úplne súhlasím s napísaným v Tvojom komente, ale o to mi v tejto debate nešlo. Ak niekto fotí street, nájde si na to výborný prístroj ako je FUJI a ide mu to, je to OK. Nech ptom napíše článok - na môj štýl fotenie je to bomba, lebo fotím len street a som nanajvýš spokojný... A nenapíšem - je to bomba a super aj na architektúru či dokonca portrét... Prečo sa potom snaží všetkých presvedčiť, že ten foťák je univerzálna dokonalosť sama a dá sa s ním fotiť všetko !!! Najmä ak ide o takýto výslovne jednostranne zameraný výrobok
Mimochodom, SONY NEX7 už má ovládanie pre mňa veľmi príjemné a vcelku rozumné, staršie typy boli v tom slabšie.
 
dePappa
2014-07-01 10:41:35
príspevok od: dodo_bb
Takmer úplne súhlasím s napísaným v Tvojom komente, ale o to mi v tejto debate nešlo. Ak niekto fotí street, nájde si na to výborný prístroj ako je FUJI a ide mu to, je to OK. Nech ptom napíše článok - na môj štýl fotenie je to bomba, lebo fotím len street a som nanajvýš spokojný... A nenapíšem - je to bomba a super aj na architektúru či dokonca portrét... Prečo sa potom snaží všetkých presvedčiť, že ten foťák je univerzálna dokonalosť sama a dá sa s ním fotiť všetko !!! Najmä ak ide o takýto výslovne jednostranne zameraný výrobok
Mimochodom, SONY NEX7 už má ovládanie pre mňa veľmi príjemné a vcelku rozumné, staršie typy boli v tom slabšie.
lenze v clanku stoji toto: ". Fujifilm X100s je PRE MNA fotoaparát ideálny na cesty, street fotografiu, architektúru, či portréty."
Tvoje skusenosti/potreby mozu byt ine, ale ako zhodnotenie autora clanku je to myslim ok, ci nie?
 
PeCh
2014-07-01 11:25:11
príspevok od: dodo_bb
Takmer úplne súhlasím s napísaným v Tvojom komente, ale o to mi v tejto debate nešlo. Ak niekto fotí street, nájde si na to výborný prístroj ako je FUJI a ide mu to, je to OK. Nech ptom napíše článok - na môj štýl fotenie je to bomba, lebo fotím len street a som nanajvýš spokojný... A nenapíšem - je to bomba a super aj na architektúru či dokonca portrét... Prečo sa potom snaží všetkých presvedčiť, že ten foťák je univerzálna dokonalosť sama a dá sa s ním fotiť všetko !!! Najmä ak ide o takýto výslovne jednostranne zameraný výrobok
Mimochodom, SONY NEX7 už má ovládanie pre mňa veľmi príjemné a vcelku rozumné, staršie typy boli v tom slabšie.
Však to. Ideálny fotoaparát neexistuje. 6 miliárd ľudí má 6 miliárd chutí. Osobne Fuji môžem a preferujem. Ale neberiem ho ako modlu. X100s je výborný foťák, robí parádne fotky. Ale rovnako ako skvelé fotky z neho som videl aj podpriemerné. Plánujem prejsť kompletne na Fuji, ale zároveň viem, že to nie je ideálny fotoaparát. Má svoje silné stránky (obrazový výstup, simulácie filmov, ovládanie) ale i svoje slabé stránky (video, malý grip). Dôležité je, že o tom viem a viem si to zvážiť. Dokonca zvažujem, či by mi nebolo lepšie prejsť skôr na m4/3 (rozum mi hovorí, že m4/3 a srdce hovorí Fuji).
 
vrak
2014-07-01 11:59:46
príspevok od: dePappa
lenze v clanku stoji toto: ". Fujifilm X100s je PRE MNA fotoaparát ideálny na cesty, street fotografiu, architektúru, či portréty."
Tvoje skusenosti/potreby mozu byt ine, ale ako zhodnotenie autora clanku je to myslim ok, ci nie?
no keby to nebol clanok, tak asi aj ano. Ale takto si to precita mnozstvo ludi aj takych, ktori nie su uplne doma v hodnoteni techniky a zavedie ich to uplne mimo.
Skuseny fotograf, alebo talentom aspon trosku udrety clovek sa pozrie na tie fotky architektury, ktore su v clanku a je mu hned jasne, ze tento fotak moze architekturu fotit len ked ho drzi v ruke velky talent alebo vyfoteny fotograf. Tato veta " Fujifilm X100s je PRE MNA fotoaparát ideálny na cesty, street fotografiu, architektúru, či portréty." skor hovori o minimalnej skusenosti, alebo narocnosti cloveka ktory ju povedal ked ju dam do kontextu s tym co vyprodukoval.
Pre mna suma sumarum cely clanok vyznel presne ako pisal dodo_bb - niekto je strasne nadseny z retro designu fotacika a uziva si presne ten marketingovy osial, ale na fotkach nie je vobec vidno nic z toho co pise.
A inak miesto na krku zabera tak isto ako x100s aj sony a6000, canon gx1 atd .... len nie su take retro.
 
JohnNewton
2015-02-15 08:03:35
Ja som vyrástol na tom čomu sa dnes hovorí "retro design", lebo nič iné vtedy nebolo a mám k nemu blízko . Ale po dvoch rokoch s Fuji musím povedať, že sa k nemu tak skoro nevrátim. Každý by si mal pred nákupom zvážiť pozitíva i negatíva, ktoré tento systém prináša, lebo bude musieť s nimi žiť.
 
nehemah
2015-02-20 09:13:41
páčia sa mi tieto rozmanité názory , fakt je, že ja už tiež patrím k tým, ktorý zrkadlo vyťahujú len občas a stal sa zo mňa veľký fanda tohto x100 foťáčika, milášek, ktorý sa mi zmestí napr. aj do vrecka od kabátu, slovom stále je so mnou
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované