MALÁ FATRA, MEDVEDE A VÝCHOD SLNKA (2014)

Rozhodol som sa túto hybernáciu preťať a zorganizovali sme foto výlet do Malej Fatry. Nech sme na jeseň patrične pripravení. Na foťáku už hľadám gombíky, ktoré boli ešte pred pár mesiacmi v podvedomí a mačkal som ich naslepo. Už ani neviem heslo na svoju stránku..

Našu neúspešnú výpravu tvorili Rasťo, dlhoročný kamoš, s ktorým mám za sebou už toľko akcií, že sa nemusíme ani rozprávať. Našu zostavu doplnila bojovníčka Tereza, ktorá si chcela troška prevetrať hlavu. Informáciu, že bude vstávať o 3:30am sme jej v letáku k nášmu zájazdu úmyselne zamlčali.

Cestu sme začali zaujímavo. Rastík milo každému vrazil do ruky biele pikao. Terezke sa ho podarilo otvoriť veľmi rezko a veľká časť obsahu skončila mimo pôvodného miesta určenia. Napriek tomu, že ma presviedčala, že auto je okay som našiel o pár dní neomylné škvrny jej vyčínania. Veľmi ťažko sa bude dokazovať, že sú od bieleho pikaa.

Cesta ubehla rýchlo a spolujazdci sa nedostali ani k slovu. Tereza diplomaticky nasadila sluchátka s otázkou či môže byť asociálna. Do Terchovej sme dorazili až večer. Po šumivom dvanásť stupňovom sedatíve sme rýchlo zaľahli. Mne to moc nepomohlo. Prvú noc zásadne nespím. Nemám rád, keď sú tieto výlety príliš ľahké. Rád pri tom trpím nevyspatosťou, takže som spal asi 6 minút.

Skuvíňajúci budík o 3:30am skôr pripomínal skôr nevydarený žart. Postupne sme si všetci našli svoje caky-paky a vypratali sme sa z penziónu ako otrávené muchy. Na začiatku sme sa pokúšali rozprávať, ale nenápadne to tíchlo s pribudajúcim prevýšením. Potom už len tma, čelovka a pravidelný tlkot srdca. Poniektorí nepravidelný. Bolo mokro a hmlisto. Počasie nevyzeralo vôbec nádejne. Prekvapilo nás množstvo salamandrov škvrnitých. Iba na turistickom chodníku ich bolo asi desať.. Človek tú háveď už-už chcel začať zašliapavať, reku však je nejaká premnožená. Ale kedže sme milovníci prírody, tak sme sa iba pokochali tými krásnymi slizkými stvoreniami a každý sa lopotí vpred ako mu najlepšie dovoluje vedomie a svedomie. Každý preklína svoje závislosti a prečo pravidelnejšie nebehá do kopca.

Untitled_Panorama1

To že sa túto panorámu podarilo spojiť považujem za zázrak softwarového inžinierstva. Foťák nakrivo, držal som sa statívu aby som sa nezosypal, no a tož ono to docela vyšlo.

Spoločnosť nám od začiatku robí medveď hnedý (pod-druh malofatranský), ktorý sa v pravidelných intervaloch ozýva, čo dáva Terezku do patričnej psychickej pohody. Po asi 20 minútach zahlási, že mu asi vadíme (BA značka). My sa robíme, že sme tvrdí vojaci a nejaký medveď nás nevyvedie z miery ani keby došiel na jeden meter. Nenápadne pri tom  pískame a búchame, aby sa predsa len náhodou nepríblížil a my by sme museli hrdinské keci odložiť a konať. Napadlo ma, že mám v ruksaku otvorený strašne dobrý fet. Ritterka mliečno-oriešková.Tú si dať namiesto vankúša a spať vonku. Myslím, že by si nás maco rád v noci poobracal. Povinne tlačím svojim spolutrpiteľom Ritterku dole hrdlom. Tvária sa ako keby som im dával rybí olej s odčervovačom. Háveď nevďačná  je to… Akože v pohode by sme sa popasovali s medveďom, nevidím v tom problém, dostal by dve facky, stúpil by som mu na pazúriky resp. by som mu dal vybrať ako v Pulp Fiction. “Tak, kam ji chceš!?” Ale zase privolávať to zbytočne nebudeme…

Cesta je slušne blatistá, čo spôsobuje nemalé problémy. Blato sa fajne nalepí na boty a každý krok sa krásne natiahne na dva. Moji parťáci začinajú ocenovať turistické paličky, ktoré mám ako jediný. Rasťo mi vždy hovoril, že sú iba pre  dôchodcov… O to viac neoceňujú moju kultúrnu vložku. Pesničku Tulácky ráno, ktorú opakujem dokola celý deň. Problém je, že si nepamätám vôbec slová, takže dokola dávam tulácký rááááno na na na ná na. Myslím, že ak ju budú v najbližšej budúcnosti počuť v rádiu, tak ich hneď napne. Na medzisedlo dorážame v slušnom čase a blatistý výstup na Stoh nám dáva zabrať. Už vidím, že z toho nič nebude, hmla je vysoko a nedostaneme sa nad ňu. Nejak extra mi to ani nevadí, som rád, že som zase po čase prefúkol trubky. Dávame rýchle photo na Stohu a Rasťo robí spásonosný čajík. Je za to ale daň. Núti nás, aby ste ho pili ihneď, inak to vraj nemá význam zohrievať, takže s dopálenými hubami aj rukami ideme dole. Cesta dole bola neustále sprevádzaná výkrikmi po pošmyknutí. Našťastie sa nič vážneho nestalo.

Po řanajkách sme sa rozhodli dať šlofíka. Pochopiteľne sme nevedeli, čo s načatým večerom. Reku ideme sa prejsť po čerstvom vzduchu. Tak najprv samozrejme na halušky a zemiakovú placku, potom presun do najbližšej putiky. Terez si s Rasťom  nesmierne pochutnávajú na akýchsi podivných čipsoch, ktorých pôvod je známy iba pár vybraným, ktorí majú prístup k týmto tajným potravinárskym informáciám. Obsahujú okrem všetkých éčok a adititív ešte bonus: troška zemiakového škrobu, papriky a soli. Som na seba hrdý, že im odolávam aj s hodne načechranou vôľou. S Terezkou ich zložili asi päť balíčkov. Pridávajú sa k nám dva české páry. Pri pive sme potom vyriešili tretiu svetovú, detské traumy, topánky, fotografiu, horalky, komunizmus, kapitalizmus, demokraciu, herozimus, náboženstvo a karbónové paličky. Rasťo sa vyhráža, že si ich kúpi. Zahľadí sa na nás: “Viete, čo to znamená?” S Terezou nechápavo pozeráme….”že budem nezastaviteľný!” Spokojní s vyriešeními svetovej krízy sme o pár hodín neskôr išli bumbať. Tuším sa tam mihol aj nejaký jeleň Jáger s majstrom. Čaká nás ranný výstup a pastelky troška cítime aj z dneška.

Ráno si to Terka musela rozmyslieť kvôli kompletne premočeným topánkam. Zistila, že jej zospodu zatekajú. Nejak sa s Rasťom pozviechame a automaticky fučíme po štreke smerom nahor. Na Stoh sme vyšlapali v slušnom predstihu.  Čakal nás krásny pohľad na Malú Fatru prikrytú zamatovou dekou. Už som skoro zabudol na tú krásu a ako moc to milujem. Malá Fatra nikdy nesklamala.

Za to prasiatko vľavo nemôžem. Mám alibi, že som to nemohol fotiť ja.