Hore

Osvienčim - Auschwitz I.

       Už dlhší čas som uvažoval o návšteve Osvienčimu a Brezinky. Toto leto sa nám to konečne podarilo a do poľského Osvienčimu sme prišli v horúci letný deň. Zaparkovali sme na stráženom parkovisku kde sa o nás hneď bili dve slečny a lákali nás na to práve ICH parkovisko. Cena za parkovné je 8 PLZ na deň ( 4 PLZ = 1 € ). Pred vstupom určite odporúčam kúpiť si sprievodcovskú brožúrku v slovenčine ( 4 PLZ ), kde je podrobne popísané čo sa v ktorom bloku nachádza. Tábor je otvorený 7 dní v týždni ( mimo sviatkov ) a v lete sú otváracie hodiny od 8,00 – 19,00 hod. Medzi 10,00 – 15,00 je možný vstup do tábora len so sprievodcom ( slovenský sprievodca by mal byť k dispozícii od 11,00 – 12,00 hod ) a treba zaplatiť vstupné 25 PLZ ( poľský sprievodca ) alebo 40 PLZ ( inojazyčný sprievodca ). Mimo uvedených hodín je vstup do tábora bezplatný a môžete sa tam voľne pohybovať bez obmedzení.

Na konci článku sú uvedené užitočné odkazy.

 

Koncentračný tábor začali budovať v roku 1940 na mieste bývalých kasární. Za veliteľa tábora bol vymenovaný Rudolf Höss. V tábore bolo celkovo 28 jednoposchodových budov a priemerný číselný stav väzňov kolísal medzi 13 000 – 16 000.  

Auschwitz I.

 

Do koncentračného tábora sme vstúpili cez známu bránu s cynickým nápisom "Arbeit macht frei" - " Práca oslobodzuje". Tento slogan si so sebou do Osvienčimu priniesol veliteľ tábora Rudolf Höss z koncentračného tábora Dachau, kde bol po prvý krát použití. Cez túto bránu väzni denne odchádzali do práce a pri vchode im hral táborový orchester pochody.

Vstupná brána do Osvienčimu

 

 

 

Blok 6

 

 

 Strážna veža

 Oplotenie

 

 

 

 

Dvor medzi blokmi 10 a 11. Drevené debnenie na oknách bloku 10 ( vľavo ) malo zabrániť sledovaniu vykonávaných popráv pred "Stenou smrti" ( vzadu ). Pred "Stenou smrti" príslušníci SS zastrelili niekoľko tisíc väzňov, predovšetkým Poliakov. Na dvore bloku 11 sa vykonávali aj tresty bičovaním a tzv. "stĺpik" spočívajúci vo vešaní väzňa za ruky vykrútené dozadu.

 

Blok smrti

 

Stena smrti

 

 

"Bloku smrti - 11". V podzemí sa nachádzalo väzenie v ktorom sa nachádzali tri druhy ciel. V prvej sa umieralo vyhladovaním a v druhej udusením. Tretia cela sa delí na 4 kobky o rozmeroch 90x90cm. Do každej s týchto kobiek väzni liezli cez malí otvor a boli v nej nútení stáť celú noc a nasledujúci deň išli do roboty. V jednej kobke stáli až štyria väzni čiže v spomenutej cele stálo cez noc 16 väzňov.

Blok 11 - väznica

 

Cela č.18 v "Bloku smrti -11", kde zatvárali väzňov odsúdených na smrť vyhladovaním.

cela v bloku smrti - Blok 11

 

Plynová komora v ktorej príslušníci SS zabili pomocou Cyklónu B nekoľko tisíc Židov a tiež pár skupín ruských vojenských zajatcov. Naraz mohlo byť v plynovej komore zavvraždených aj niekoľko stoviek ľudí. Cyklón B nacisti vhadzovali cez šesť otvorov v strope. Táto plynová komora sa prestala používať potom, keď v Birkenau - Auschwitz II. vybudovali väčšie krematória a plynové komory.

Plynová komora

 

Kremačná pec, ktorá sa nachádza hneď vedľa plynovej komory. V miestnosti boli zachované dve z pôvodne troch pecí. Do každej pece vkladali 2-3 mŕtvoly naraz a počas dňa takto spálili asi 350 tiel. 

Kremačná pec

 

Vozík na ktorom dávali mŕtve telá do pece.

vozík na mŕtve telá

 

Krematórium fungovalo od augusta 1940 do júla 1943. Súčasťou krematória bola miestnosť, ktorá sa stala prvou plynovou komorou v celom komplexe Auschwitz.

Krematórium

 

Auschwitz I.

Auschwitz I.

 

Auschwitz I.

 

Celý tábor bol obohnaný ostnatým drátom, ktroý bol pod elektrickým napätím. 

 

Šibenica na ktorej bol 16.4.1947 popravený prvý veliteľ tábora KL Auschwitz - Rudolf Höss.

šibenica na ktorej bol obesený Rudolf Hoss

 

 

kufre

 

protézy

 

holiace potreby

 

plechové hrnčeky a taniere

 

topánky

 

 

Foto © Križan Martin

 

Užitočné linky:

http://en.auschwitz.org/z/ - oficiálna stránka múzea a koncentračného tábora Auschwitz.

http://www.osvetim-auschwitz.estranky.cz/clanky/pocatky-auschwitz.html - veľmi užitočná stránka s informáciami v češtine.

http://db.yadvashem.org/names/search.html?language=en - centrálna databáza deportovaných ľudí do koncentračných táborov, ktoré boli zriadene počas II. svetovej vojny.

 

 

 

Autor tohto článku nemá aktuálne napísaný žiadny text o sebe

profil autora
web: http://www.martinkrizan.sk

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Rasty Gibel
2013-08-25 23:25:16
clanok moc fajn, k fotkam mam jednu malu vyhradu, su zmiesane farebene a ciernobiele. Mohol si pouzit len ciernobiele alebo len farebne.
Aj ja sa tam chystam, no este sa mi to nepodarilo. Snad niekedy v buducnosti.
 
Napster050
2013-08-25 23:56:33
s tým vstupom bez sprievodcu zadarmo si si istý ? pretože na stránke majú: "The entry to the Auschwitz I site will be exclusively on a guided, group basis from 10:00 a.m. to 3:00 p.m. during the period from April 1 to October 31, 2013."

inak som sa tam tiež chystal tento rok, no zatiaľ nevydalo..
 
b.a.f.o.a.r.t.
2013-08-26 05:50:33
príspevok od: Rasty Gibel
clanok moc fajn, k fotkam mam jednu malu vyhradu, su zmiesane farebene a ciernobiele. Mohol si pouzit len ciernobiele alebo len farebne.
Aj ja sa tam chystam, no este sa mi to nepodarilo. Snad niekedy v buducnosti.
tak
 
peter_7575
2013-08-26 07:20:05
ja som tam bol pred 3 týzdnami, treba ísť autom na Auschwitz-Birkenau, tam je parkovanie zdarma,odtial autobusom,ktorý je zadarmo sa zveziete na Auschwitz I, o 11,00 je slovenská sprievodkiňa, my sme ju nestihli tak o 12tej sme si vzali českú a nelutujem, staršia pani ktorá vedela podstatne viac ako tá mladá slovenská.Bez sprievodcu zdarma je vstup do 10,00 a po 15tej. Celá prehliadka trvá 4 hodiny.
 
j.a.r.o.
2013-08-26 09:55:52
Dík za článok.
 
Patrik Stedrak
externý redaktor 2013-08-26 10:51:24
Pekny clanok z emotivneho miesta. Snad nam ostane navzdy mementom.
 
Kuala
2013-08-26 10:57:00
príspevok od: b.a.f.o.a.r.t.
tak
S tými pomiešanými CB/F fotkami súhlasím a teraz keď som si to prezrel celé tak to nevyzerá bohvieako. Keď budem robiť fotoreport z Birkenau/Auschwitz II., tak fotky spravím jednotné.
 
Kuala
2013-08-26 10:59:15
príspevok od: Napster050
s tým vstupom bez sprievodcu zadarmo si si istý ? pretože na stránke majú: "The entry to the Auschwitz I site will be exclusively on a guided, group basis from 10:00 a.m. to 3:00 p.m. during the period from April 1 to October 31, 2013."

inak som sa tam tiež chystal tento rok, no zatiaľ nevydalo..
Áno som si istý ! My sme tam boli od 17,00 - 19,00 a nič sme neplatili.
 
Kuala
2013-08-26 11:01:11
príspevok od: Rasty Gibel
clanok moc fajn, k fotkam mam jednu malu vyhradu, su zmiesane farebene a ciernobiele. Mohol si pouzit len ciernobiele alebo len farebne.
Aj ja sa tam chystam, no este sa mi to nepodarilo. Snad niekedy v buducnosti.
S tými pomiešanými CB/F fotkami súhlasím a teraz keď som si to prezrel celé tak to nevyzerá bohvieako. Keď budem robiť fotoreport z Birkenau/Auschwitz II., tak fotky spravím jednotné.
 
Jurij88
2013-08-26 12:06:04
príspevok od: Napster050
s tým vstupom bez sprievodcu zadarmo si si istý ? pretože na stránke majú: "The entry to the Auschwitz I site will be exclusively on a guided, group basis from 10:00 a.m. to 3:00 p.m. during the period from April 1 to October 31, 2013."

inak som sa tam tiež chystal tento rok, no zatiaľ nevydalo..
Viem, že boli chystané zmeny a vstup cez sezónu (zrejme leto) mal byť iba zo sprievodcom - to platí pre Osvienčim. Do Brezinky mal byť vstup voľný stále. Bolo to dosť kritizované a ako to nakoniec dopadlo neviem. Odporúčal by som však pred návštevou napísať e-mail a zistiť. So sprievodcom toho veľa pozrieť nestihneš...
 
Jurij88
2013-08-26 12:17:21
Ja odporúčam vykašlať sa na sprievodcu. Sám si to človek pozrie dôkladnejšie a myslím, že bude mať z toho aj emotívnejší zážitok. Pred tým by som si však pozrel výborný dokument http://www.csfd.cz/film/127305-osvetim-naciste-a-konecne-reseni/

K reportu - zdá sa, že si vychytal atmosféru bez davov ľudí, čo sa nestáva tak často. Občas je to výhoda občas nie. Za mojej návštevy na mňa veľmi silno pôsobili izraelský turisti, ktorí Brezinkou prechádzali so slzami v očiach a spomínali na svojich rodičov, starých rodičov, príbuzných.
S názormi k farebnej úprave súhlasím, inak fajn
 
spektrum
2013-08-26 12:45:28
bez návštevníkov to má svoje výhody, s nimi zas iné, dá sa nafotiť, to ako to vnímajú...tá farebnosť mi nevadí, lebo je taká mdlá, unavená, najmä na tých papučiach za vitrínou, je to také osobné vyblednuté...Ja som tam bola niekolko krat velmi davno este bez fotaku, a ked som tam bola prvy krat tusim v 75 roku, stretli sme tam ludi, ktorí to vsetko prezili a zostali tam bývat, nemali kam ist, to bola sila...
 
Kuala
2013-08-26 12:56:16
príspevok od: Jurij88
Viem, že boli chystané zmeny a vstup cez sezónu (zrejme leto) mal byť iba zo sprievodcom - to platí pre Osvienčim. Do Brezinky mal byť vstup voľný stále. Bolo to dosť kritizované a ako to nakoniec dopadlo neviem. Odporúčal by som však pred návštevou napísať e-mail a zistiť. So sprievodcom toho veľa pozrieť nestihneš...
Áno, tak ako píšeš, do Brezinky - Birkenau/Auschwitz II. je vstup zdarma stále. Otváracie hodiny počas roka majú rôzne, ale platí sa len do Auschwitz I. v čase od 10,00 - 15,00, kedy je vstup možný len so sprievodcom.
 
peter_7575
2013-08-26 13:28:37
tak ja som bol zo sprievodcom o 12,00, ked sme to so sprievodcom skončili v Birkenau, prišli sme naspať do Auschwitz I a už bol zdarma vstup,tak sme si ešte pochodili čo nás zaujímalo a hlavne som mohol urobiť pár pekných záberou bez toho aby sa mi pred objektívom motali ludia. Zato so sprievodcom je to fajn,dozviete sa dosť zaujímavích vecí, , , a nemusíte biť nalepený na sprievodcovi, pri vstupe dostanete slúchatká,sprievodca má mikrofon a vy pekne všetko počujete aj ked by ste zaostávali a zdržali sa fotením.
 
Horak Martin
2013-08-26 14:29:27
Chcel by som poukázať na mýlne informácie čo sa týka popisu nejakých fotografií. Čo sa týka "krematória a plynovej komory" ktoré sú dnes prezentované ako "jediné zachované" ide o čistý podvrh. V roku 1976 dr. Faurisson a následne roku 1988 a 1991 prof. Leuchter a dr. Rudolf potvrdili, že sa v žiadnom prípade nejedná o originál a ani o rekonštrukciu originálu. Ako na to prišli rozpisovať nebudem. Ďalej treba poukázať aj na to, že samotné "krematórium" bolo postavené mimo oploteného areálu tábora. V roku 1943 bola dokonca táto budova rekonštruovaná na protiletecký kryt s operačnou miestnosťou SS. A v poslednom prípade, treba poukázať na fakt, že rovno oproti tejto budove v bezprostrednej blízkosti nachádzala nemocnica SS. Neukameňujte ma, som len vášnivý zberateľ informácii čo sa týka histórie svetových vojen
 
peter_7575
2013-08-26 14:39:41
príspevok od: Horak Martin
Chcel by som poukázať na mýlne informácie čo sa týka popisu nejakých fotografií. Čo sa týka "krematória a plynovej komory" ktoré sú dnes prezentované ako "jediné zachované" ide o čistý podvrh. V roku 1976 dr. Faurisson a následne roku 1988 a 1991 prof. Leuchter a dr. Rudolf potvrdili, že sa v žiadnom prípade nejedná o originál a ani o rekonštrukciu originálu. Ako na to prišli rozpisovať nebudem. Ďalej treba poukázať aj na to, že samotné "krematórium" bolo postavené mimo oploteného areálu tábora. V roku 1943 bola dokonca táto budova rekonštruovaná na protiletecký kryt s operačnou miestnosťou SS. A v poslednom prípade, treba poukázať na fakt, že rovno oproti tejto budove v bezprostrednej blízkosti nachádzala nemocnica SS. Neukameňujte ma, som len vášnivý zberateľ informácii čo sa týka histórie svetových vojen
máš úplnú pravdu, súhlasím s tebou,,,podvrhov a vymyslených vecí je tam viac,,,,a kto by mal chuť si o tom prečítať tak tu je to všetko popísané: www.vho.org/aaargh/tche/LEUCHTERcesky.pdf
moc zaujímavé čítanie
 
Laco62
2013-08-26 14:42:31
veľmi dobrý report a aj fotky. Ak sa o tom dá takto povedať...
 
Kuala
2013-08-26 15:44:04
príspevok od: Horak Martin
Chcel by som poukázať na mýlne informácie čo sa týka popisu nejakých fotografií. Čo sa týka "krematória a plynovej komory" ktoré sú dnes prezentované ako "jediné zachované" ide o čistý podvrh. V roku 1976 dr. Faurisson a následne roku 1988 a 1991 prof. Leuchter a dr. Rudolf potvrdili, že sa v žiadnom prípade nejedná o originál a ani o rekonštrukciu originálu. Ako na to prišli rozpisovať nebudem. Ďalej treba poukázať aj na to, že samotné "krematórium" bolo postavené mimo oploteného areálu tábora. V roku 1943 bola dokonca táto budova rekonštruovaná na protiletecký kryt s operačnou miestnosťou SS. A v poslednom prípade, treba poukázať na fakt, že rovno oproti tejto budove v bezprostrednej blízkosti nachádzala nemocnica SS. Neukameňujte ma, som len vášnivý zberateľ informácii čo sa týka histórie svetových vojen
Kameňovať určite nebudem ... ja som čerpal informácie z oficiálnej brožúrky, ktorú predávali pri vchode. ... a áno krematórium sa nachádza mimo vlastného oploteného územia tábora. Podľa brožúrky bola márnica, ktorá bola najväčšou miestnosťou krematória prerobená na plynovú komoru a tie kremačné pece sú zreštaurované z pôvodných nemeckých dielov. Krematórium vybudovala fyrma Topf und Sohne.
 
Kuala
2013-08-26 15:45:01
príspevok od: peter_7575
máš úplnú pravdu, súhlasím s tebou,,,podvrhov a vymyslených vecí je tam viac,,,,a kto by mal chuť si o tom prečítať tak tu je to všetko popísané: www.vho.org/aaargh/tche/LEUCHTERcesky.pdf
moc zaujímavé čítanie
Dík za info ... idem čítať
 
JohnNewton
2013-08-26 19:20:32
príspevok od: Kuala
S tými pomiešanými CB/F fotkami súhlasím a teraz keď som si to prezrel celé tak to nevyzerá bohvieako. Keď budem robiť fotoreport z Birkenau/Auschwitz II., tak fotky spravím jednotné.
To je nejaká nová dogma ohľadne farebných a ČB foto ?
 
haffen
2013-08-26 20:10:16
Fajn článok. Ešte nejak dotiahnúť tie hrúbky a...
 
kasko
2013-08-26 21:42:32
Tiez som bol... odporucam
 
lukas duran
2013-08-28 19:54:16
Bol som tam davnejsie, ale urcite pojdem zase. Mal by to vidiet kazdy obzvlast "uznavaci"
 
01pralinka
2013-08-28 23:05:36
je dobre o tom pisat, aby sa nezabudlo. clanok velmi dobre spracovany, fotky taktiez. mna osobne tato tema velmi zaujima, mam precitane vsetky knihy o tejto tematike. kto by chcel viac do hlbky, mozte vzhliadnut v mojom albume : https://www.facebook.com/sona.buchelova/media_set?set=a.2539617445681.138453.1110998057&type=3
citlive povahy radsej necitajte sprievodny popis, pisala som to par dni po navsteve tohto silneho miesta...
 
noik
ocenenie redakciou 2013-09-01 19:01:24
Tiez som tam bol presne pred 2ma rokmi a moj report...fotil som iba na Holgu...je tu :
www.ephoto.sk/komunita/clanky-uzivatelov/270/auschwitz-16/

zaujimava diskusia sa tu pod tvojim clankom rozputala
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované