Fineart tlač už nie je doménou profesionálov, čoraz častejšie ju využívajú amatérski fotografi. Ponuka je široká a nie je jednoduché sa v nej vyznať. Otestovať si, kto ponúka najvyššiu kvalitu za rozumnú cenu, či ktorý papier je vhodnejší pre konkrétny motív, nie je vôbec lacné.
Doba, kedy sme si nechávali tlačiť fotky o rozmeroch 9x13, či 10x15 cm je dávno za nami. Papier nahradili monitory, televízory, displeje mobilov a tabletov, či fotorámiky. Tento trend bol likvidačný pre mnoho prevádzok minilabov, ale aj veľkých producentov. Tí šikovnejší sa zamerali na iné produkty. Ak si dnes necháte vytlačiť fotografiu, býva to vo väčšom formáte alebo na darčekový predmet, či vo forme fotoknihy. Do popredia sa dostáva veľkoformátova tlač na kvalitné média, tzv. Fineart. Ponuka je široká a potlačiť môžete desiatky rôznych materiálov.
Firma Copex, ktorá sa predstavila na našom podujatí Foto Slovakia 2012, ponúka okrem iného práve veľkoplošnú tlač používajúc najmodernejšie tlačové stroje a špičkové materiály. Viacerí z vás si vtedy domov odniesli pekné fotografie. Dnes už nie je kvalitná tlač vyhradená len profesionálom, ale čoraz častejšie ju využívajú aj amatérski fotografi. Pre nich môže byť široká ponuka mätúca. Aký materiál si vybrať, čo je v móde a čo sa hodí pre konkrétny fotografický motív. Otázok je neúrekom. ePhoto sa v spolupráci s Copexom pokúsi na ne zodpovedať, ale až v ďalšom článku. Najprv si preveríme, či Copex ponúka skutočnú profesionálnu kvalitu. Vyskúšali sme preto tlač na tri rôzne média. Netradične som sa rozhodol hodnotiť aj umelecký dojem, akým na mňa fotografie pôsobia. Maximum je päť hviezdičiek.
Všetky fotografie boli tlačené na veľkoformátovej tlačiarni Epson Stylus Pro 9900.
Tlač na plátno TECCO Canvas Satin 350 g/m2
Pri posudzovaní tlače na plátno s rámom, treba posudzovať dve samostatné kritéria. Tým prvým je kvalita tlače a druhým kvalita rámu a napnutia fotografie. Na test som použil fotografiu Zuzky Minarovičovej. Krajinársku scénu z Dolného Mustangu som od roku 2009 využil niekoľkokrát na rôznych materiáloch. Tlač na plátno sa teší veľkej obľube, pretože ak je natiahnutá na drevený rám, môžete ju ihneď zavesiť. Pôsobí dekoratívne a je menej “zraniteľná” ako fotografia v ráme so sklom.
U fotografií na plátno sa väčšinou stretávam s tým, že aj po tom, čo ich trochu v počítači zosvetlím, vychádzajú pomerne tmavé. Nikdy tak, že by to vyslovene vadilo, ale napr. v tmavších plochách býva kresba menej zreteľná. Obával som sa toho aj v tomto prípade, ale zbytočne. Dostatočne prekreslené sú aj tmavé plochy na nepálskych kopcoch. Ani svetlá nie sú utlmené a slnkom ožiarené plochy “svietia z fotografie”. Farebná reprodukcia je výborná. Celkový vnem z fotografie je blízky jeho digitálnej obdobe na monitore.
Plátno je natiahnuté na drevenom ráme, ktorý je dostatočne robustný. Spoje sú pevné, nič nevŕzga ani sa nekrúti. Ani pripnutie plátna nie je odfláknuté. Obraz je predpripravený na zavesenie.
Fotografia je vytlačená s bielym okrajom, veľkosť plátna 45x65 cm.
Rám je spojený precízne, plátno je dobre napnuté.
Umelecký dojem: ****
Hahnemuhle Photo Rag Baryta 315 g/m2 - 100% bavlna
Tak tento materiál a povrch musia zbožňovať všetci fotografi zo starej školy, ktorí roky dýchali výpary vývojky a ustalovača. Bavlnený papier s vysokou gramážou a typickým barytovým leskom je určený pre vysokokvalitnú tlač fineart fotografií určených pre výstavy a výzdobu. Povrch nie je vysoko lesklý, ale má charakteristickú štruktúru so skôr miernym leskom. To v sebe spája dve výhody. Tlač na lesklý papier je kontrastnejšia a v prípade farebnej fotografie sú farby živšie. Tým, že lesk nie je vysoký, nedochádza k vzniku silných odleskov, ktoré by sťažili pozorovanie fotografie. Materiál je tak vhodný aj do priestorov, kde nie je ideálne nasvietenie.
Na otestovanie sme použili ateliérovú fotografiu ľalií s bohatou škálou farieb a čiernym pozadím. Najmä výrazná svetlozelená robí niektorým tlačiarňam problémy. Rovnako aj odtiene ružovej. Tu sa ukáže, aký gamut farieb je stroj schopný vytlačiť. Dôležitý je aj výber papiera. Kombinácia veľkoformátovej tlačiarne Epson Stylus Pro 9900 a papiera Hahnemuhle Photo Rag Baryta sa ukázala ako viac než dobrá. Tlačiareň využíva až 11 atramentov, vďaka čomu je schopná vytlačit široký gamut farieb a plynulé prechody. Profesionáli môžu naplno využiť široký priestor Adobe RGB a 16-bitovú farebnú hĺbku fotografií. Rozlíšenie tlače je až 2880 ppi a odolnosť výtlačkov až 200 rokov.
Čierne ateliérové pozadie je skutočne čierne, bez akýchkoľvek máp, pásikov, či iných kazov. Farebná vernosť je vynikajúca a ľalie vyzerajú ako živé. Inak problematické prechody v tieňoch vyšli tiež výborne.
Potlačená plocha má rozmer 60x40 cm (3:2).
Umelecký dojem: *****
Hahnemuhle Photo Rag Pearl 320 g/m2 - 100% bavlna
Materiál s povrchom “perlička” v sebe kombinuje výhody lesklého a matného povrchu. Z lesklého si berie vysoký kontrast a z matného odolnosť proti vzniku odleskov. Pre test tohto papiera nám bola odporúčaná čiernobiela fotografia. Opäť sa tlačilo na veľkoformátovej tlačiarni Epson Stylus Pro 9900. Kto skúšal tlačiť čiernobiele fotografie v minilabe vie, že aj napriek kvalite to nie je úplne to pravé. Pri domácej tlači sa bežne stretávame s tým, že dochádza k neželanému farebnému posunu a čiernobiele fotografie sú často neželane “zatónované”. Profesionálna tlač tieto problémy rieši. Neutralita šedých odtieňov je zabezpečená použitím špeciálnych atramentov pre čiernobielu tlač. K tomu treba pripočítať charakteristiku tlačových médií. Dojem z fotografií je potom veľmi blízky klasickému chemickému procesu, aký niektorí z vás poznajú z tmavej komory. Dlhé roky bolo problémom napodobniť klasické čiernobiele fotografie. Dnes musíte mať školené oko a vedieť čo hľadať, aby ste tlačenú fotografiu rozoznali od klasiky. Snáď len plasticita pigmentov nie je taká, ako u zrna využívajúceho oxidy striebra.
Fotografiu, ktorú sme použili možno poznáte z testu makroobjektívu od Olympusu. Na chvíľu odbočím, pretože musím pochváliť obrazový výstup Olympusu PEN E-PL3 s objektívom M.Zuiko Digital 60/2,8 Macro. Na fotografii o veľkosti A2 obstojí kresba, aj pri detailnom pozorovaní, na 100%. Vráťme sa ale ku kvalite tlače. Detailnosť je výborná. Rovnako aj plynulosť prechodov a prekreslenie tmavých partií, napr. goliera čiernej bundy. Papier ma jemne teplejší nádych, takže fotky nepôsobia sterilne a prospieva to aj bielym plochám vo fotografii, ktoré potom tak “neťahajú” oči.
Potlačená plocha má rozmer 60x40 cm (3:2).
Umelecký dojem: *****
Záver
Pri posudovaní kvality tlače u mňa nezohráva úlohu len samotná kvalita, či vernosť reprodukcie, ale aj celkový vnem z fotografie. Ak sa fotografia približuje tomu, aký mám z nej pocit na monitore, som spokojný. Všetky tri fotografie boli vyhotovené v profesionálnej kvalite a len tlač na plátno získala u mňa o hviezdičku menej za umelecký dojem. Je to čisto subjektívne, pretože v porovnaní s konkurenciou si tento produkt vedie veľmi dobre. Jednoducho mi len nepríde taký exkluzívny, ako tlač na Fineart papiere Hahnemuhle a skôr mi pripomína návštevu v kaviarni, kde sa s komerčne predávanými obrazmi na plátne stretávam.
Nabudúce sa dočítate užitočné rady pre tých, ktorí chú tlačiť skôr výnimočne ale aj pre tých, ktorí pravidelne vystavujú alebo fotografie predávajú.