Manfrotto Sympla shoulder support kit

Stúpajúca popularita a profesionálne využitie snímania videa s DSLR so sebou prináša mnoho problémov. Zrkadlovky nie sú dobre ergonomicky uspôsobené a vybavené, a tak sa k slovu dostáva rôzne príslušenstvo.

Snímaniu videa sa v redakcii venujeme len okrajovo. Niežeby nás nezaujímalo, práve naopak. Je to ale iný svet so svojimi vyjadrovacími prostriedkami a špecifickým príslušenstvom. Dostať sa k jeho vyskúšaniu nie je tak ľahké. Preto sme sa potešili, ponuke firmy HAMA, ktorá nám zapožičala príslušenstvo, ktoré sme naživo ešte nevideli. Manfrotto Sympla je systém pre profesionálne použitie a asi si ho pre lepšie snímanie rodiny a dovolenky nekúpite.

Nečakajte od nás podrobnú recenziu, takéto zariadenie sme skúšali prvýkrát. Tu sú naše postrehy a dojmy. Najprv vás ale zoznámime s tým, čo to vôbec Sympla je.

Manfrotto označuje Symplu ako systém moving platform, je to základňa pre upevnenie fotoaparátu alebo kamery s dvomi hlavnými funkciami. Tou prvou je stabilizovať a druhou umožniť pripojiť rôzne príslušenstvo. Sympla je vlastne skladačka, s ktorou sa môžete vyhrať ako so stavebnicou Merkur. Stavebnicu tvorí množstvo komponentov, vzájomne kombinovateľných a prispôsobiteľných. Systém je kompatibilný aj s príslušenstvom iných výrobcov.

Základom Symply je univerzálna základňa s dvojicou koľajničiek pre upevnenie fotoaparátu alebo kamery. Takémuto zariadeniu sa hovorí Cemra Rig. Túto základnú zostavu môžete upevniť na statív alebo ramennú opierku. Rig umožňuje posúvať fotoaparát/kameru vo všetkých troch osiach. K rigu sa ďalej pripevňuje rôzne príslušenstvo, napr. externý monitor, mattebox, follow focus, ale aj podporný podstavec objektívu.

Do redakcie sme na testovanie získali zostavu ramennej opierky, ktorej špecialitou je ovládanie zaostrovania zariadením na rukoväti. Diaľkové ovládanie spolupracuje so zrkadlovkami Canon, firma Nikon zatiaľ neuvoľnila USB protokol pre ovládanie svojich zrkadloviek. Ovládanie ma prekvapivo veľké množstvo funkcií. Spodná časť slúži na ovládanie zaostrovania. Je to ergonomicky dobre tvarovaná kolíska. Rýchlosť preostrovania je nastaviteľná, nechýba pamäť zaostrenia, ovládanie Live View, spúšť pre zapnutie a vypnutie nahrávania videa a spúšť fotoaparátu. Tento spôsob ovládania ocenia najmä filmári dokumentov, kde je follow focus menej praktický. Naučiť sa s ovládaním pracovať vyžaduje prax a prakticky bezpodmienečne potrebujete LCD finder, najlepšie však externý monitor s funkciou focus peaking (zvýraznenie zaostrených hrán). Pre precíznejšie preostrovanie medzi dvomi rôzne vzdialenými objektami slúži pamäť zaostrenej vzdialenosti.

Aj keď som vyštudovaný konštruktér, bez preštudovania návodu by som Symplu asi neposkladal. Ak si stavbou raz prejdete, nebudete mať s modifikovaním zostavy problémy. Nakoniec sa všetko ukáže logické a premyslené. Aj tak sme ale v redakcii prekrstili Symplu na Complu.

Vodiace rúrky sú spolu so základňou základným stavebným prvkom systému Sympla.

Na prednú časť sa upevňujú polohovateľné rukoväte.

Ramenná opierka s protizávažím. Z praxe môžem povedať, že závažie podstatne vylepšuje komfort držania.

Spojovacia časť medzi rigom a opierkou.

Základná zostava ramennej opierky.

My sme mali k dispozícii aj káblové ovládanie zaostrovania, ktoré sa pripevňuje na jednu z rukovätí.
K fotoaparátu sa pripevňuje cez krútený USB kábel.

Detail diaľkového ovládania.

Toto je len jedna zo zostáv systému Sympla. Viac ich nájdete na stránke: www.manfrotto.us/sympla-sets

Mattbox tvorí kompendium s držiakom na filtre.

Zostava určená ako podpora pre zrkadlovku s dlhým objektívom.

Rods, rukoväť v tvare “volantu”.

Záver

Funkcionalitu a správnosť konštrukčnej koncepcie systému Sympla dokáže posúdiť asi len skúsený filmár. V redakcii sme ale radi, že sme si takéto zariadenie mohli vyskúšať, ako často niečo takéto naživo uvidíte? Mechanické spracovanie je výborné a systém dostal prestížne ocenenie Reddot design award. Zaujala nás možnosť pohodlného diaľkového ovládania DSLR Canon. Dúfam, že sme zaujali profesionálnych a poloprofesionálnych filmárov a pri výbere príslušenstva zahrnú aj Symplu do svojho výberu.

Online publikácia o systéme Sympla: http://flipflashpages.uniflip.com/3/64195/140180/pub/