Hore

Gitzo GT2540F + GH1720FQR

Opäť po nejakej dobe som dostal príležitosť vyskúšať a otestovať niečo nové a zaujímavé z ponuky Gitza. Jeden Gitzo stavív aj s hlavou som už testoval. Bol to Gitzo Systematic 3541XLS s hlavou GH5380SQR. S funkčnosťou statívu som bol nadmieru spokojný, poskytol mi všetko to čo som od neho čakal a hádam nič mi nechýbalo. Technicky sa tieto dva statívy porovnávať nedajú, ale ... Ale nepredpokladal som, že ma Gitzo Safari až tak zaujme.

Statív pre fotoaparát?

Keď sa to tak vezme, séria statívov a hláv Safari nie je prioritne určená pre fotografov. Prezentovaná je v spolupráci so Swarovski optic a je určená na birdwatching. Birdwatching je aktivita ako napríklad aj fotografovanie. Človek vyrazí do prírody, či už na náhodu alebo na konkrétne miesto, napríklad ku hniezdisku konkrétneho jedinca. Niektorí iba pozorujú, niektorí robia podrobný výskum so zápismi z pozorovania či iným dokumentačným materiálom. Pochopiteľne na dlhé ohnisko ďalekohľadu je treba kvalitný a odolný statív, ktorým GT2540F určite je.

Aj design sa počíta

Všetci sme zvyknutí na „klasickú“ farbu statívov, čiernu. Je to farba neutrálna, nijako neruší a snaží sa byť čo najnenápadnejšia. Výnimkou sú lacnejšie hliníkové statívy striebristých či žltohnedých až zlatavých odtieňov, ktoré sa predávajú v hypermarketoch alebo elektrách. Preto oceňujem porušenie akéhosi statívového bontónu a zvolenie zelenej farby s kombináciou čiernych karbónových nôh. Designovo mi príde séria Safari zvládnutá na jednotku. Ale poďme sa venovať dôležitejším veciam ako výzoru statívu. Predsa si ho nekúpim len kvôli tomu aby som sa naň pozeral. :)

Stručná technická špecifikácia

GT2540F

GT – Gitzo tripod

2540 – označenie statívu, séria 2, 4 sekcie nôh

F – Safari prevedenie (zelené)

Ako som už spomenul, doménou statívu sú karbónové prvky ktoré sú doplnené o ľahkú horčíkovú zliatinu. To zaručuje veľmi nízku hmotnosť, len 1.36 kg, a vysokú pevnosť pri maximálnom zaťažení 12 kilogramov. Minimálna výška je 17 cm (ale treba odstrániť stredový stĺpik), maximálna výška je 153 cm vrátane stredového stĺpiku, bez neho je to stále príjemných 138 centimetrov. Statív obsahuje oba statívové závity, 1/4" aj 3/8" skrutku, stačí ju iba otočiť. Statív je taktiež vybavený takzvaným Power discom, ktorý po namontovaní statívovej hlavy rovnomerne rozloží prítlak na základňu, tým sa stáva kombinácia hlava + statív ešte pevnejšia. Stredový stĺpik je odnímateľný a dá sa použiť aj reverzne (dolu hlavou), demontáž zaberie iba pár sekúnd. Jeho vyhotovenie je v štýle Rapid, takže sa neotáča vo svojej osi a manipulácia je o to jednoduchšia. Stĺpik obsahuje aj háčik na zavesenie závažia. Statívové nohy sú štvor-sekčné so zámkami G-lock. Prvé dva zámky odspodu sú utesnené voči prachu a vode pomocou systému Ocean-lock. Ako názov napovedá, nie je problém používať statív aj v slanej vode. Ale aj tak netreba zabúdať na údržbu statívu. Samozrejmosťou je systém ALR, ktorý zabezpečuje, aby sa sekcie nôh neotáčali a bonusom sú hroty, ktoré sa schovávajú pod gumovými koncovkami a dajú sa jednoducho odkryť a použiť napríklad na ľade. Nohy môžete vykĺbiť v uhloch 24°, 55° a 80°.




Príklad maximálneho vykĺbenia jednej z nôh.

GH1720FQR

Už samotné označenie hlavy veľa napovedá.

GH – Gitzo head

1720 – označenie hlavy, séria 1, dvojcestná

F – Safari prevedenie (zelené)

QR – rýchloupínacia doštička (quick release safety system)

Pri hlave ma zaujímavú dve veci a to váha a nosnosť. Váha je v tomto prípade príjemných 460 gramov a nosnosť 4 kg. (K nosnosti sa ešte neskôr vrátim.) Hlava je vyhotovená z horčíku, čo poskytuje veľmi dobrý pomer váha - pevnosť. Pracovná výška hlavy je + 92 milimetrov ku výške použitého statívu a jej náklon je ± 110°. Na rýchloupínacej doštičke sa nachádzajú obe skrutky, 1/4" alebo 3/8".

Ku hlave je dodávaná aj rúčka, ktorá sa určite veľmi dobre hodí na birdwatching, ale na fotografovanie s dlhým objektívom mi skôr prekážala, preto som ju dal po dni fotografovania dole a kombináciu statív + hlava som si zamiloval.


Detail fluidnej hlavy Gitzo GH1720FQR.

Vlastné skúsenosti a názor

Statív som používal intenzívne počas celej dĺžky zapožičania. Bolo to hlavne kvôli hmotnosti, ktorá neprekážala pri nosení. S tradičnými hliníkovými statívmi sa to naozaj porovnávať nedá. Statív som používal pri návšteve pražskej ZOO neustále. Pri treku po Vysokých Tatrách som ho mal tiež zavesený na batohu a vo fotokryte poslúžila jeho úžasná variabilnosť.


Minimálna výška statívu bez stredového stĺpiku. Oranžovo označené sekcie nôh sú utesnené voči vode a prachu.

Nasledujúce riadky budú už len moja vlastná skúsenosť a pocity zo skúšanej zostavy, preto sa nemusia nutne zhodovať s inými názormi.

Pôjdem postupne, takže pražská ZOO. Kto tam bol vie, že je veľmi dobre vymyslená a fotografovanie v tamojších priestoroch je naozaj veľmi príjemné. Pre mňa bolo o to príjemnejšie, že som neustále používal statív a fotoaparát mieril vždy tým správnym smerom. Priznám sa, do fluidnej hlavy som veľa ambícií nevkladal, ale naozaj veľmi príjemne prekvapila. Fotoaparát s teleobjektívom a bleskom, v mojom prípade Canon 7D s gripom + EF 400/5.6L + Speedlite 580EX II, udržala hlava bez problémov na mieste tak, že sa zostava nepreklápala dopredu či dozadu aj keď bola hlava uvolnená. Podotýkam že fotoaparát nebol bohvieako vyvážený. Každopádne takáto skutočnosť dokáže fotografa veľmi potešiť a zaručuje, že mi neušiel žiadny záber, keď som potreboval rýchlo zmeniť uhol záberu. Celková nosnosť hlavy udávaná v preferenciách sú 4 kilogramy. Myslím, že hlava by zniesla aj 5 či 6 kg tak, aby stále pracovala tak ako má. Je síce maličká, ale netreba ju za to podceňovať.


Fotografovanie v ZOO za vytrvalého dažďu.

Po testovaní rady Systematic, ktorá nemá stredový stĺpik, som si myslel, že iný statív už u mňa šancu ani nemá. Vo väčšine prípadov je to totiž tak, že ako náhle sa vysunie stredový stĺpik, či už len do polovice, statív stráca na stabilite. Toto Gitzo hádam porušuje zákony fyziky, ale po vysunutí stredového stĺpiku na maximum nedôjde k pocítiteľnému zhoršeniu stability. Proste statív aj s bremenom (fotoaparátom) stále stojí nepohnute a čaká na ten vhodný záber.

Variabilita testovanej kombinácie nohy + hlava bola naozaj neskutočná. Je síce určená na ďalekohľad a birdwatching, ale jej určenie tam vôbec nekončí. Dokáže zaujať aj vášnivého fotografa amatéra, či dokonca profesionála.


Fotografovanie vtáctva nad vodopádom Skok vo Vysokých tatrách.

Statív som používal aj pri treku po Vysokých Tatrách. Jeho hmotnosť mi neprekážala a tak nejak sa pri tej hŕbe techniky dokonca stratil. Na čo som sa veľmi tešil, bolo vyskúšanie utesnených nôh. Čo sa budem rozpisovať, jedna báseň. Gumové stierky pri skladaní sekcií vodu otreli a statív bol pripravený v transportnej polohe a suchý. Samozrejme pri použití v slanej morskej vode je dobré po použití (na konci dňa po fotení) statív opláchnuť sladkou vodou.


Modré tesnenie voči vplyvom vody a prachu v uzamykacom systéme nôh.

V Tatrách som ho nosil hlavne kvôli panorámam a dlhším expozíciám pri fotografovaní vody. Statív je aj na takúto fotografiu vhodný, avšak s guľovou hlavou. Pevnosť je vynikajúca, nemusíte sa báť že vaše snímky budú neostré či roztrasené. Pri zaťažení statívu, zvládnete fotografovať aj v silnom vetre.

Nakoniec zostáva fotokryt. Už z predchádzajúcich riadkov môžete usúdiť, že to bolo bezproblémové používanie a vyčítať mu nemôžem nič. V kryte som využil variabilitu stredového stĺpiku a prispôsobil som si výšku takpovediac na milimeter presne.

Ale aby som len nechválil, mám aj pár výhrad. Napríklad hneď prvá je rovnaká ako bola aj pri hlave Gitzo Systematic, ktorú som testoval minule. Gitzo počíta s tým, že doštička bude stále nasadená na objektíve (alebo tele fotoaparátu). Ak ju používate s malým závitom 1/4", a ten väčší tam nemáte, tak vám môže vypadnúť a znepríjemniť tak následné fotografovanie. Liek na tento problém je jednoduchý, stačí do otvoru pre vkladanie závitov strčiť kúsok čohosi, korku, plastu, gumy a podobne. Rýchle a účinné riešenie.

Druhá poznámka patrí ukončeniu nôh, ktoré je síce skvelé, ale ... To „ale“ patrí tomu, že ukončenie nohy (gumový konček vrátane hrotu) je priskrutkované ku poslednej sekcii nôh. V pražskej ZOO sa mi stalo, že pri prenášaní statívu mi zrazu jeden konček nôh odpadol, vyskrutkoval sa. Našťastie dopad na chodník vydal natoľko zaujímavý zvuk, že som sa obzrel a zistil že ma kúsok vybavenia opúšťa. Hneď po presune som dotiahol všetky koncovky nôh a problém sa už neopakoval. Ak by bol statív môj, do závitu by som kvapol trošku lepidla na závity a tak to ešte poistil. Ušetrí to nie len nervy, keď zistíte, že vám niečo z výbavy chýba, ale aj nejaké to euro vo vačku za náhradný diel.

Aj napriek týmto malým neduhom považujem túto zostavu asi za najlepšiu, akú som kedy držal v ruke a mal príležitosť testovať. Pracovalo sa mi s ňou veľmi príjemne a intuitívne. Všetko je prispôsobené na rýchle a komfortné užívanie. Netreba sa tomu ani čudovať, však Gitzo patrí ku špičke vo svojej triede profesionálnych statívov.

Preto tento produkt získava TOP redakcie, čo je najvyššie ocenenie aké môže produkt obdržať. Dostávajú ho iba tie najlepšie produkty vo svojej triede, čím táto zostava určite je.

Oficiálne video série Gitzo Safari si môžete pozrieť tu: http://www.vimeo.com/16271568

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
anton julény
2011-10-11 12:43:34
problém strácania sa niektorých súčiastok je u Gitzo statívov asi všeobecnejší, mne sa podarilo pár drobností stratiť..
 
bear
2011-10-11 14:45:05
Na to aka je ta hlava mala a lahka udrzi stabilne aj pomerne velky naklad. Jedine, co by som na nej este privital, Progresivny odpor s uhlom naklonenia (to som zatial nikde nevidel). Obcas sa mi stane, ze hlavu zabudnem utiahnut, ked pustam fotak. Potom chytam fotak a casto to schytaju prsty pricviknute medzi objektiv a stativ.
 
stano66
2011-10-11 16:02:14
príspevok od: anton julény
problém strácania sa niektorých súčiastok je u Gitzo statívov asi všeobecnejší, mne sa podarilo pár drobností stratiť..
hlásim sa do klubu. nevie niekto o človeku, ktorý vie vysústružiť hroty na 3541 XLS?
 
tester82
2011-10-14 17:45:08
príspevok od: stano66
hlásim sa do klubu. nevie niekto o človeku, ktorý vie vysústružiť hroty na 3541 XLS?
riesil som obdobny problem je tam iny zavit nie standardna 10-na? ale nejake 9 bohviekolko ten zavit prekliali dvaja mechanici, (rozumel som iba nadadvkam) , tazko zohnatelne ocka, a ja preklinam gitzo za "nepodporovanie samodomo" iked zvazujem ze sa vrtne standardny zavit do nohy .. no nenechaj si koleno vrtat kvoli 30 eckam, slaka im
 
stano66
2011-10-20 23:23:49
áno, je tam závit 9,3 . to s prevŕtaním a narezaním štandard závitu mi nenapadlo a s vďakou ho kradnem. snáď budem mať budúci týždeň viac času a dám to urobiť.
 
bacil2
2011-10-21 10:31:40
príspevok od: stano66
áno, je tam závit 9,3 . to s prevŕtaním a narezaním štandard závitu mi nenapadlo a s vďakou ho kradnem. snáď budem mať budúci týždeň viac času a dám to urobiť.
pre Boha živého!?!?!
...veď je tam úplne štandardný "veľký foto závit" (3/8" whitworth) zohnateľný aj v SK.
Chlapci, to si fakt chcete pre pár éčiek vŕtať kolienka (pardon-statívové nožičky) na Gitze???
 
stano66
2011-10-24 16:43:55
príspevok od: bacil2
pre Boha živého!?!?!
...veď je tam úplne štandardný "veľký foto závit" (3/8" whitworth) zohnateľný aj v SK.
Chlapci, to si fakt chcete pre pár éčiek vŕtať kolienka (pardon-statívové nožičky) na Gitze???
3 hroty stoja v prolaike 24 éčiek. kúpim si ich. máš pravdu.
 
Digitrapper
2011-11-26 08:24:40
Aký je vonkajší priemer vrchnej nohy u statívu 2540 ? Neviem tento dôležitý údaj níjsť nikde na stránke Gitza.Ak niekto vie , budem mu vďačný. Rád by som si porovnal aj iné statívy, určite niekde tieto informácie budú.Ďakujem
 
bear
2011-11-26 08:40:20
príspevok od: Digitrapper
Aký je vonkajší priemer vrchnej nohy u statívu 2540 ? Neviem tento dôležitý údaj níjsť nikde na stránke Gitza.Ak niekto vie , budem mu vďačný. Rád by som si porovnal aj iné statívy, určite niekde tieto informácie budú.Ďakujem
V gitzo katalogu som nasiel nasledovne:
seria / leg tube size
00 / 16mm
0 / 20mm
1 / 24mm
2 / 28mm < sem patri 2540
3 / 32mm
4 / 37mm
5 / 41mm
 
Digitrapper
2011-11-26 09:23:58
velmi pekne ďakujem za rýchlosť. Vedel som , že to tam niekde bude.Tipoval som , že priemer u 2540 bude 25mm ale vidím že som sa mýlil.Na moje potreby budem musieť začať radou 3.
Ešte raz dík bear
 
Digitrapper
2011-11-26 09:59:02
Zase neviem z tej stránky , či je možné kúpiť 3541 bez stredového stĺpika...
 
bear
2011-11-26 18:44:17
príspevok od: Digitrapper
Zase neviem z tej stránky , či je možné kúpiť 3541 bez stredového stĺpika...
3541 je rada systematic seria, tam si mozes vybrat, ci chces jednoduchu zakladnu, gulovu hlavu, leverilng, alebo stredovy stlpik.
Mato pisal recenziu aj na 3541:
www.ephoto.sk/fototechnika/recenzie/stativy/gitzo-systematic-3541xls-a-gh5380sqr/
 
Digitrapper
2011-11-27 18:39:43
No lenže 3541 je aj Mountaineer a tie sú tam vyobrazené len so stredovou tyčou . Inak ten systematic 3541 vyzerá dobre
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované