Dobrých objektívov pre plnoformátové CSC Sony stále nie je dosť. Na jednej strane sú tu špičkové objektívy, napr. Sony FE 55/1,8 ZA, či Sony FE 90/2,8 Macro G OSS, na druhú nepodarky, stačí spomenúť seťák 28-70. Preto každý slušný objektív je vítaný. Podpora Sony od iných výrobcov je zatiaľ malá. ZEISS so Sony spolupracuje a vyrába pre nich objektívy. V ponuke má však aj vlastné objektívy a to v dvoch radoch: Loxia s manuálnym zaostrovaním a Batis s automatickým zaostrovaním. Batisy si berú príklad zo špičkových Otusov, ktoré sú určené pre digitálne zrkadlovky. Mali by to byť tiež vynikajúce objektívy. V tomto teste sa pozrieme bližšie na kvality širokouhlého Batisu 25 mm.
Konštrukcia a dizajn
ZEISS Batis 25/2 je prime objektív navrhnutý pre plnoformátové (i APS-C) CSC Sony s bajonetom E. Je to moderný objektív a to nielen mierne futuristickým dizajnom. Objektívy ZEISS bývajú väčšinou manuálne, tento je však plne vybavený, disponuje elektronickým ovládaním clony i automatickým zaostrovaním. A len Batisy majú stupnicu zaostrenia vo forme OLED displeja.Dizajn objektívu je moderný s čistými líniami. Na môj vkus je až príliš moderný. K ZEISS-u i k dizajnu Sony fotoaparátov by sa hodilo niečo tradičnejšie. Objektív je hladký, vrátane zaostrovacieho prstenca. Odnímateľná slnečná clona plynule nadväzuje na krivku siluety objektívu. Čisté plochy narúša len zabudovaný OLED displej, ktorý sa k životu preberie po zapnutí fotoaparátu.
Predná krytka.
Tvarovaná slnečná clona.
Aj keď je dizajn futuristický, ukrýva klasickú optickú konštrukciu typu Distagon s 10 prvkami v 8 skupinách. Použité sú asférické prvky a prvky zo špeciálneho skla. Pod špeciálnymi sklami môžeme asi hádať použitie skla s nízkou disperziou obrazu.
Telo objektívu je kovové a utesnené proti prachu a vode. To radí objektív do profesionálnej kategórie.
Špecifikácia:
Ohnisková dĺžka: 25 mm
Rozsah clony: f/2 – f/22
Rozsah zaostrovania: 0,2 m – ∞
Optická konštrukcia: 10 prvkov v 8 skupinách
Uhol záberu diag./horiz./vert.: 82° / 72° / 51°
Pokrytie pri minimálnej zaostrovacej vzdialenosti: 124 x 187 mm
Priemer filtre: M67 x 0,75
Dĺžka (vrátane krytky): 92 mm
Priemer zaostrovacieho prstenca: 78 mm
Hmotnosť: 335 g
Bajonet: E-Mount (Sony CSC)
http://www.zeiss.com/camera-lenses/en_de/camera_lenses/batis/batis225.html
OLED displej
OLED displej nahrádza tradičné okienko alebo stupnicu zaostrovania a hĺbky ostrosti. Na rozdiel od portrétneho objektívu Batis 85/1,8, je tu stupnica užitočná. U širokouhlého objektívu viac pracujete s veľkou hĺbkou ostrosti. Displej zobrazuje zaostrenú vzdialenosť. Na kratšie vzdialenosti ukazuje koľko centimetrov pred a za je hranica hĺbky ostrosti. Na väčšie vzdialenosti zobrazí začiatok a koniec hranice hĺbky ostrosti v metroch.
Displej je nastaviteľný. Ako? To sa dočítate v návode na použitie, alebo v recenzii Batisu 85/1,8.
Zaostrovanie
Zaostrovanie je tichučké a rýchle. Spomalí sa len v šere, ale je spoľahlivé. Oproti Batisu 85/1,8 je zaostrovanie o triedu rýchlejšie.
Manuálne zaostrovanie musíte aktivovať na fotoaparáte, objektív nemá na sebe žiaden prepínač. To ale nevadí, na A7 je vzadu tlačidlo, kde palcom aktivujete MF. Žiadne zdržiavanie.
Objektív v praxi
ZEISS Batis 25/2 je jednoduchý prime objektív bez ovládacích prvkov a tak je jednoduché aj jeho použitie. O automatickom zaostrovaní sme si už povedali, že je rýchle a spoľahlivé. Som rád, že rovnako ako Batis 85/1,8 má filtrová príruba 67 mm, môžem tak používať rovnaké filtre. Ak spomíname 85-ku, je širokáč oproti nej o pár centimetrov kratší a s nasadenými slnečnými clonami je v dĺžke už slušný rozdiel.
Využiteľnosť objektívu zvyšuje dobrá schopnosť snímať detaily už od 20 cm. Pri otvorenej clone si vtedy užijete aj slušne rozostrené pozadie s pekným bokehom.
Ukážka rozostrenia pri fotení na krátku vzdialenosť.
OLED displej sa ukázal ako ťažko využiteľný. Ako tak presný je na kratšie vzdialenosti. Nad pár metrov po každom zatlačení spúšte ukáže inú vzdialenosť a rozdiely sú v metroch až desiatkach metrov. Keď vám krížom cez Dunaj ukáže, že hrad je od vás 23 metrov, je jasné, že je to nezmysel.
Sférické skreslenie je súdkovité a po jeho korekcii prídete o pár stupňov. Je v medziach tolerancie, nebudem vyplakávať ako u niektorých zoomoch Zeiss pre Sony.
Vinetácia je pri plne otvorenej clone pomerne výrazná a nedarí sa ju výrazne potlačiť ani po priclonení. Pomáha len počítačová korekcia. S chýb ma táto trápi ale najmenej.
Ukážka vinetácie pri plne otvorenej clone f/2. Dole záber korigovaný v programe Adobe Lightroom CC.
Antireflexná úprava je špičková a objektív na hruškách nenachytáte. Smelo môžete fotiť so slnkom alebo bodovými zdrojmi svetla priamo v zábere.
Slnko v obraze? Žiaden problém, antireflexná úprava je špičková.
Smerom ku krajom je pri otvorenej clone výrazná fialová alebo zelená chromatická chyba, ktorá je účinnejšie potlačená od clony f/5,6, od f/9 prakticky zmizne. Dokonca ani pri nízkych clonových číslach sa s ňou nebudete častejšie stretávať, ak nebudete snímať kritický motív, akým sú napríklad stromy proti svetlej oblohe.
Smerom do rohov je dobre pozorovateľná chromatická chyba. Výraznejšia je pri otvorenej clone a vysokom kontraste, typicky takýto motív tmavých stromov proti svetlej oblohe. Od f/5,6 je chromatická chyba účinne potlačovaná.
Ostrosť objektívu je výborná v celom rozsahu clôn. Cením si objektívy, kde môžem bez zaváhania fotiť aj s plne otvorenou clonou bez straty kvality a clonou regulovať len hĺbku ostrosti. Nepoužívať ju, aby som z blata robil zlato. Nízke clonové čísla samozrejme využijete len pri fotení na krátke vzdialenosti, aby ste dosiahli rozostrenie pozadia. Inak budete využívať optimum okolo clôn f/7 - f/11, kedy je ostrosť najlepšia a sú výraznejšie potlačené chyby (vinetácia, chromatická chyba).
Cloniť môžete aj na f/16 ak potrebujete veľkú hĺbku ostrosti, difrakcia je tu stále prijateľná. Stačí máličko doostriť v počítači a s ostrosťou budete spokojní.
Takéto motívy je radosť fotiť.
100% zväčšenie a mierne doostrenie v Lightroome. Ostré sú aj najmenšie detaily. Viditeľné moiré nie je chybou objektívu, ale je dané snímačom.
Záver
ZEISS Batis 25/2 je aktuálne najširokouhlejším FE pevným objektívom. Pre mňa je toto ohnisko na plnoformátovom fotoaparáte asi najvyužiteľnejšie, ak sa bavíme o širokouhlých objektívoch. 20 mm je pre mňa už priširoký a 28 mm nedostatočne širokouhlý.
S týmto objektívom je uzatvorený základný rad prime objektívov. Máme tu 25, 28, 35, 55 a 85 mm AF objektívy pre rad A7 + 90 mm makroobjektív.
Cena objektívu sa blíži k 1.300 €. Taký Nikon dokáže podobný objektív urobiť o pár stoviek lacnejší. Na to ako Zeiss svoj rad Batis chváli a objektívy ani nestíha dodávať, je kvalita kúsoček pod úrovňou akú som očakával. Chýba tu WAW efekt, dotyk dokonalosti. Chyby treba korigovať a aj keď je to v počítači ľahké, výrobcovia by sa na to nemali spoliehať.
Spokojný som s ostrosťou a relatívne malým sférickým skreslením. Vinetácia mi nevadí, dá sa ľahko potlačiť, a ja ju mám na fotografiách vlastne rád. Škoda chromatickej chyby, ktorá sa občas objavuje pri nízkych clonových číslach.
Rad Batis sa hrdí inováciou v podobe OLED displeja. Je to nepresná zbytočnosť zbytočne predražujúca objektív. Užitočnejšie je utesnenie pred prachom a vodou.
Batis 25/2 je objektív, ktorý urobí dobrú službu aj náročnejším fotografom. Čakal som však o niečo viac, aby som mohol zvedavcom odpovedať v štýle “To je nenormálna paráda!”. V Lightroome som si nastavil automatickú korekciu objektívu ihneď po importe fotografií s katalógu. A tak jeho chyby ani nevidím a môžem sa sústrediť na úpravu fotografií. Vytešujem sa z technicky kvalitných fotografií, ale titul TOP redakcie odo mňa tento ZEISS neobdrží. Má však môj TIP pre kvalitný širokáč pre fotoaparáty Sony A7. Ak je pre vás cena prijateľná, myslím, že budete s objektívom spokojní aj pri vysokých nárokoch na obrazovú kvalitu.