Širokouhlejší z novej dvojice prime objektívov Tamron vyniká dizajnom i spracovaním. Náročných fotografov poteší utesnenie proti prachu a vode. Plusom je optická stabilizácia obrazu.
Pár rokov dozadu bola značka Tamron na chvoste záujmu. Dobre meno šíril len makroobjektív 90/2,5, neskôr 90/2,8. Potom sa objavil dnes už legendárny 17-50/2,8 a začal sa rast, ktorý dodnes akceleruje, ponúkajúc kvalitnú cenovo dostupnú alternatívu k drahým “originálnym” objektívom. Vyzeralo to však, že až na makráč, bude celá produkcia pozostávať z transfokátorov. Aké bolo prekvapenie, keď sa začalo šuškať o dvojici pevných objektívov. Zo šuškandy sa stala realita a dnes tu máme dvojicu pevných objektívov. Obidva sú aktuálne na mojom redakčnom stole.
Tieto dva objektívy sú predzvesťou novej éry Tamronu. Vľavo Tamron SP 45/1,8 VC USD a vpravo Tamron SP 35/1,8 VC USD.
Asi mnohých prekvapilo, že sa od seba výraznejšie neodlišujú. Rozdiel medzi 35 mm a 45mm nie je až tak veľký. Prečo tu nemáme napríklad 35 a 85 mm objektívy? Na to odpoveď nemám. Uvidíme, ako rýchlo Tamron bude dopĺňať nový rad objektívov s pevnou ohniskovou dĺžkou o ďalšie žiadané ohniská. Druhým veľkým prekvapením je použitie optickej stabilizácie (VC), to nie je úplne bežné.
Prvý dojem
Novú éru Tamronu signalizuje už dizajn krabíc, ktorý je odlišný od toho, na čo sme zvyknutí. Balenie je až pedantné.
Aj keď zrecenzujem obidva nové Tamrony samostatne, dovolím si svoje prvé dojmy na obidva vyjadriť naraz. Dizajn do značnej miery pripomína objektívy Sigma radu Art, výraznejším odlišujúcim prvkom je striebristý prstenec pri bajonete. Podobnosť neberiem ako obkukávanie. Ak dizajnéri navrhujú účelne, dospejú k podobným riešeniam.
Obidva objektívy sú robustné, precízne vyhotovené. Sú to jedny z najkrajšie spravených objektívov. Tamron to s prienikom do vyššej triedy myslí vážne. Doteraz takto dobre spracované objektívy nepredstavil, snáď len SP 15-30/2,8 Di VC USD. Obidva objektívy majú hlbšie zapustený predný člen, čo ho lepšie chráni. Kvalitné sú krytky i slnečné clony. Strieborný dekoračný pruh sa nemusí páčiť každému, ale je to poznávacie znamenie tohto radu, niečo ako predná maska automobilu.
Špecifikácia
Tamron SP 35/1,8 VC USD je objektív strednej triedy, navrhnutý pre plnoformátové zrkadlovky Nikon, Canon a Sony. Ohnisková dĺžka 35 mm ho radí medzi mierne širokouhlé objektívy, pri použití na APS-C zrkadlovke bude uhlom záberu zodpovedať základnému objektívu. Svetelnosť F1,8 je štandardom, profesionálne objektívy majú svetelnosť F1,4, čo však neznamená, že su automaticky lepšie po optickej stránke. Menej štandardné je zabudovanie optickej stabilizácie obrazu (VC). Tá chýba len u modelu pre zrkadlovky Sony, ktoré majú stabilizovaný snímač. Zaostrovanie zabezpečuje ultrazvukový motorček (USD). Zaujímavá je najkratšia zaostrovacia vzdialenosť, ktorá je len 20 cm.
Keďže sa jedná o prime objektív, veľa mechanických dielov na ňom nenájdete. Predná časť sa pri zaostrovaní neotáča, slnečná clona je robustná s vnútorným vrúbkovaním eliminujúca odrazy. Nasadzuje sa bajonetovým spôsobom. Priemer filtra je 67 mm. Vrúbkovaný prstenec manuálneho zaostrovania je široký, s nekonečným chodom, bez dorazov. Prebehnutie celého rozsahu je na 1/2 otáčky. Zaostrenú vzdialenosť možno pozorovať v okienku. Na ľavom boku je dvojica prepínačov. Vyššie je prepínač zaostrovania AF/MF, nižšie prepínač optickej stabilizácie obrazu, ktorý ma dve polohy: vypnutá a zapnutá. Bajonet je samozrejme kovový, s gumeným tesnením. Utesnené sú i iné časti objektívu.
Objektív je utesnený proti prachu a vode.
V optickej sústave sú použité asférické členy.
Vľavo stabilizátor obrazu, vpravo zaostrovacia sústava.
Fluórová vrstva na prednom člene odpudzuje špinu a tekutiny.
Konštrukcia: plnoformátový objektív, utesnenie proti prachu a vode
Ohnisková dĺžka: 35 mm
Svetelnosť : F1,8
Uhol záberu: 63°26' (pre formát full frame)
Optická stabilizácia: áno, okrem modelu pre SLT Sony
Úprava šošoviek: eBAND (Extended Bandwidth & Angular-Dependency) a BBAR (Broad-Band Anti-Reflection), fluórová úprava predného členu
Automatické zaostrovanie: USD motorček
Optická konštrukcia: 10 členov v 9 skupinách, 2 asférické členy, 1 LD a 1 XLD
Clona: 9-lamelová s kruhovým otvorom
Minimálna zaostrovacia vzdialenosť: 20 cm
Zväčšenie: 1:2,5
Priemer filtra: 67 mm
Odporúčaná MOC: 799 € s DPH
Bajonet: Nikon F, Canon EF, Sony A
http://tamron-usa.com/F012_F013special/index.html#/35mm-F18
Objektív v praxi
Testoval som objektív s bajonetom Nikon, na modele Nikon D800E. S 35 mm ohniskom som sa skamarátil len relatívne nedávno, dlho to bol pre mňa nezaujímavý objektív. Mierne širokouhlý objektív s dobrou svetelnosťou je najmä obľúbeným reportážnym objektívom, ktorý dopĺňa základný objektív tam, kde je 50-ka príliš dlhá.
Rýchlosť zaostrovania je mierne nadpriemerná a slušná je i v ťažších svetelných podmienkach, ale o vyslovenom rýchliku hovoriť nemožno. Na inom fotoaparáte môže byť však všetko inak. Účinok stabilizácie v hľadáčiku prakticky nevidíte, pri takto širokom uhle záberu sa niet čo čudovať. Nie je to teleobjektív. Bez stabilizácie som, podľa očakávania, udržal časy do 1/30 s., slušná úspešnosť bola aj pri 1/15 s. So zapnutým stabilizátorom som sa bezpečne dostal na 1/5 s., i keď sa sem tam pritrafila aj rozmazaná fotka.
Pri najkratšej zaostrovacej vzdialenosti 20 cm sníma objektív v mierke 1:2,5. Nesporne slušný výsledok. Ocenia napr. svadobní fotografi, ktorí s objektívom môžu fotografovať detaily s malou hĺbkou ostrosti.
Fotenie detailov nie je pre tento objektív problém.
Chromatická chyba je pozorovateľná na predeloch medzi svetlými a tmavými časťami obrazu. Väčšia je smerom ku krajom, kde sa prejavuje fialovými líniami. Chromatickej aberácie sa nezbavíte ani priclonením, jedine korekciou v počítači. Miera aberácie je malá a netreba sa ňou trápiť.
Detail odhaľuje malú fialovú aberáciu.
Vinetácia je viditeľná pri plne otvorenej clone, po miernom priclonení rýchlo ustupuje, od f3,5 je minimálna. Veľmi dobrá je antireflexná úprava. Na reflexy narazíte zriedkavo i keď fotíte so slnkom priamo v zábere. Sférické skreslenie je viditeľne mierne súdkovité, ale v norme.
Sférické skreslenie je mierne súdkovité, ale v norme. Pri korekcii v počítači neprídete o veľa.
Plne odclonený je objektív mäkký, ostrosť je rovnomerná a medzi stredom a okrajmi nie je veľký rozdiel. Rozmazané rohy bez kresby tu nenájdete. Výraznejší nárast kvality je od f/2,8. Najlepšia kresba je v rozsahu f/3,5-f/9. Pri f/11 sa začína prejavovať difrakcia, ale prekvapujúco nedegraduje obrazovú kvalitu ani pri f/16, čo je maximálne clonové číslo.
Vľavo Sony FE 35/2,8 ZA, vpravo Tamron SP 35/1,8 VC USD. S Tamronom som nafotil sériu záberov z ruky i zo statívu, pri všetkých clonových číslach. Tak ostrú fotografiu, ako zo Sony, sa mi nepodarilo urobiť. Za toto stráca u mňa cenné body.
Bokeh je neutrálny a pri fotení detailov, pri otvorenej clone, pekne hladký. Uspokojí aj náročnejších. Príjemnou vlastnosťou objektívu je, že ani po priclonení a pri členitejšom pozadí nestráca bokeh na kvalite.
35 mm nie je typické portrétne ohnisko, ale príležitostne ho určite využijete aj na tento žáner. A bokeh pri tom nebude na zahodenie.
Bokeh neznervóznie ani pri členitejšom pozadí, ktoré tvoria napr. stromy.
Plusy a mínusy
+ dizajn a kvalita spracovania
+ utesnenie proti prachu a vode
+ optická stabilizácia obrazu
+ presnosť zaostrovania
+ bokeh
+ nadštandardná záruka
- cena
- súdkovité skreslenie
- chromatická chyba i keď malá
- mäkšia kresba
Záver
Tento Tamron je priamou konkurenciou pre objektív Nikon AF-S 35/1,8G, ktorý je však lacnejší. To sú ale časy, keď je objektív tretieho výrobcu drahší ako originál. Ospravedlnením môže byť len bonus v podobe stabilizácie a minimálne rovnakej optickej kvality. Zaujímavejšie je konkurovanie Canonu, ktorý má v ponuke relatívne nový EF 35/2 IS USM. Tamron tu ponúka o chlp lepšiu svetelnosť, no i Canon má zabudovanú stabilizáciu. Najväčšia konkurencia je z dielne Sigmy, ktorá vyrába svoj svetelnejší objektív 35/1,4 DG HSM tiež pre Canon, Nikon i Sony. Tu už je na zváženie, či si nepriplatiť za lepšiu svetelnosť F1,4, ale bez optickej stabilizácie.
Tamron je na začiatku cesty, zatiaľ predstavil prvé dva objektívy nového radu. Ak relatívne rýchlo doplní ďaľšie obľúbené ohniská (20, 24, 28, 85 mm), všetky s optickou stabilizáciou, bude to zaujímavá konkurencia pre originálne objektívy Canon, Nikon a Sony.
Testovaný Tamron SP 35/1,8 VC USD nie je sklamaním, ale chýba mu “wow” efekt, ktorý by som u objektívu za takmer 800 € očakával. Kvalite vyhotovenia niet čo vytknúť, po tejto stránke je to krásny kúsok. Stabilizácia je funkčná, zvyšuje úžitkovú hodnotu objektívu, rovnako aj utesnenie. Zaostrovanie je skôr priemerné, pri fotení v meste dostatočne rýchle, ale pre reportáž už pomalšie.
Objektív má vyrovnané optické vlastnosti, nemá žiadnu výraznú chybu, avšak celkovo mu chýba vyššia rozlišovacia schopnosť, chýba tu rezavé vykreslenie najjemnejších detailov. Porovnal som ho s nedávno testovaným Sony FE 35/2,8 ZA, ktorý je viditeľne ostrejší. Tamronu však stačí trochu pomôcť doostrením v počítači a výsledok je veľmi dobrý.
Podľa môjho názoru, Tamron trochu prestrelil s cenou. V tejto kategórii je nováčikom, ktorý si meno len musí urobiť a to chvíľu ešte potrvá. Konkurencia, najmä od Sigmy je tvrdá a chcelo by to skutočne špičkovú ostrosť, aby boli argumenty pre Tamron viac než presvedčivé.
Nadštandardný je servis Tamronu s 5 ročnou zárukou a 3 dňovou lehotou opravy, to sú tiež body k dobru.