Hore

Sony FE 90/2.8 Macro G OSS

Prvý profesionálny makroobjektív pre CSC fotoaparáty Sony a zároveň prvý makroobjektív pre plnoformátové CSC Sony vôbec.

Do rúk sa mi dostáva tretí objektív, ktorý by mohol uspokojiť moju túžbu po špičkovej kvalite pre môj Sony A7II. Zatiaľ som si overil vysokú kvalitu u objektívov FE 55/1.8 ZE a FE 35/2,8 ZE. Zoomy ma mierne alebo veľmi sklamali.

Prvý dojem

Prv než som objektív dostal do rúk, predchádzali ho nadšené ohlasy prvých šťastných majiteľov a recenzentov. V rozpačitom portfóliu objektívov Sony by to mal byť ďalší z nemnoho excelentných kúskov. Objektív zaujme už na obrázkoch, jeho dizajn je netypický.

Už podľa obrázkov je zrejmé, že vybáča z filozofie CSC objektívov. Je veľký a pomerne ťažký. Spracovanie, až na slnečnú clonu, zodpovedá prémiovému radu “G”. Neprekvapuje ma limitér, ani tlačidlo blokovania ostrenia. Nezvyklá je konštrukcia ostriaceho prstenca, na ktorú som bol doteraz zvyknutý len u Olympusu a Tokiny.

Konštrukcia a dizajn

G je písmeno vyhradené pre prémiový rad objektívov Sony, prevzané od rovnako prémiových objektívov Minolta. FE 90/2.8 Macro G OSS je objektív s pevnou ohniskovou dĺžkou, navrhnutý pre plnoformátové CSC fotoaparáty Sony radu A7. 100% je kompatibilný aj s APS-C CSC fotoaparátmi Sony, vrátane najstarších modelov NEX. U nich musíte počítať s násobením ohniskovej dĺžky faktorom orezu 1,5x. Objektív ma ohniskovú dĺžku 90 mm (kratší teleobjektív). Svetelnosť je F2.8. Objektív disponuje optickou stabilizáciou obrazu (OSS).

Špecialitou objektívu je makrofotografia s mierkou zväčšenia až 1:1. Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 28 cm. Použiteľný je však aj v ostatných žánroch, teda všade tam, kde využijete jeho ohniskovú dĺžku a svetelnosť.


Schéma optickej konštrukcie. Tvorí ju 15 šošoviek v 11 skupinách, jeden prvok je typu ED, jeden Super ED a jeden asférickej konštrukcie.


Duálny systém pohonu DDSSM (Direct Drive Super Sonic wave Motor).

Prstenec manuálneho zaostrovania je široký, umiestnený v prednej časti objektívu. Pre Sony je netypická konštrukcia prepínania na manuálne zaostrovanie potiahnutím prstenca smerom k telu fotoaparátu. Tento prvok poznáme skôr z objektívov Tokina a Olympus. Je to veľmi praktické riešenie. Pod prstencom sa nachádza výrazná stupnica zaostrenia mierky zväčšenia.

So zaostrovaním sú spojené ďalšie konštrukčné prvky. Tým prvým je tlačidlo pamäte zaostrenej vzdialenosti, fungujúce aj pri kontinuálnom zaostrovaní. Ďalej tu máme trojpolohový prepínač limitéra zaostrovacieho rozsahu.

Na objektíve sa nachádza ešte jeden mechanický prvok, ktorým je prepínač optickej stabilizácie obrazu.

Špecifikácia:

Ohnisková dĺžka: 90 mm (135 mm na APS-C)
Svetelnosť: F2.8
Uhol záberu: 27° (17°n a APS-C)
Zaostrovanie: vnútorné, automatické s motorčekom DDSSM/manuálne
Optická konštrukcia: 15 prvkov v 11 skupinách
Prevedenie: odolné voči prachu a vlhkosti
Stabilizácia obrazu: optická
Slnečná clona: 9-lamelová s kruhovým otvorom
Minimálna zaostrovacia vzdialenosť: 28 cm
Mierka zväčšenia: 1:1
Priemer filtra: 62 mm
Rozmery: 130,5 x 79 mm
Hmotnosť: 602 g

http://www.sony.sk/electronics/objektivy-fotoaparatu/sel90m28g?cpint=SG_CATEGORY_SEC-TOUT-CAT-LENSES-EN_GL-2015-02-GLENS 

Objektív v praxi

Makroobjektívy majú dlhé dráhy ostrenia, čo ich spomaľuje. Najviac problémov býva pri fotení detailov, u CSC fotoaparátov zvlášť, pretože sa radi nechajú pomýliť kontrastným pozadím. Výrazným pomocníkom je tu limitér. Ušetrí vám kopec nervov so zdĺhavým preostrovaním. Ten na tomto objektíve má tri polohy, plný rozsah, 0,5 m až nekonečno a 0,28 m až 0,5 m. Ak budete limitér aktívne používať, príde vám zaostrovanie o triedu lepšie. Fotil som nielen makro, ale aj portréty a dokonca akčné zábery na podujatí Stredovek pri Dunaji II. Nepociťoval som že by ma zaostrovanie limitovalo.

 
Takmer celé podujatie Stredovek pri Dunaji II. som nafotil s makroobjektívom, vrátane akčných scén.

Pri makrofotografii, najmä hmyzu, budete s ostrením bojovať u každého makráča. Tu máte okrem limitéra ešte dve vychytávky, ktoré vám pomôžu. Tou prvou je prstenec zaostrenia. Môžete ho mať nastavený na určitú vzdialenosť a pritiahnutím na manuálne ostrenie ho rýchlo preostríte.

Odporúčam si zvyknúť na tlačidlo blokovania zaostrenia, tiež vám pomôže.

 
Limitér zaostrovacieho rozsahu a tlačidlo blokovania AF výrazne pomáhajú fotografovi pri práci.


Pri fotení neposedného Lišaja Marinkového som použil kontinuálne zaostrovanie. Prekvapila ma jeho dobrá úspešnosť. Škoda, že mi nechcel pózovať zboku.

Objektív som testoval na fotoaparáte Sony A7II. Spomínam to hlavne preto, že fotoaparát má stabilizovaný snímač a to v piatich osiach. Stabilizátor má aj objektív. Ak necháte stabilizátor v objektíve aktívny, bude spolupracovať s tým vo fotoaparáte. Ak ho vypnete, bude fungovať stabilizácia snímačom. Niektorých možno napadlo, že stabilizácia bude dvojitá s vyššou účinnosťou. Tak tomu nie je. Ak je stabilizácia v objektíve aktívna, snímač stabilizuje len smery, ktoré objektív nekompenzuje. Stabilizátor jednoducho využijú najmä majitelia fotoaparátov bez stabilizovaného snímača. To sú s výnimkou modelov A7II a A7rII, všetky CSC fotoaparáty NEX a Alpha.

Mierne ma sklamala účinnosť stabilizácie, ktorá sa nevyrovná tomu, na čo som zvyknutý u 5-osej stabilizácie v Olympuse O-MD E-M5 Mark II. Najmä u makra mi chýbal výber zaostrovacieho bodu dotykom. To je však ponos na fotoaparát a nie na objektív.

 
Makro bude hlavnou náplňou práce objektívu.


Vďaka výbornej ostrosti sa uplatní aj pri iných žánroch, kde sa hodí uhol záberu 90 mm objektívu.

Kvalita

Mnohé portrétne objektívy majú problém s ostrosťou na “plnú dieru” a musíte ich pricloniť. Testovaný objektív je super ostrý aj plne odclonený, makroobjektívy sú tak stavané. Na portrétoch uvidíte perfektne vykreslené všetky detaily, každú mihalnicu, každú žilku v oku, póry, znamienka, vrásky. Kresba je výborná aj v rohoch obrazu. Vynikajúci výsledok. To, že sa po priclonení ešte zlepší je samozrejmé, ale na objektív sa môžete spoľahnúť od clony F2.8. A to nebýva pravidlom.


Ostrý od rohu po roh, aj na clone f/2.8.


Vynikajúcu ostrosť potvrdzuje aj na tomto portréte.

Skreslenie je mierne súdkovité, nemusel dom ho korigovať ani na architektonických detailoch, ktoré som vyhľadával, kvôli jeho kontrole.

Vinetácia je malá v rohoch obrazu, prakticky vymizne pri priclonení nad f/5.6. Chromatická chyba je výborne korigovaná. Nemusíte sa ňou vôbec zaoberať. Výborná je odolnosť proti vzniku reflexov.


Ani slnko priamo v obraze nespôsobuje reflexy. Vyskúšal som rôzne umiestnenie voči soche.

Pri fotení zblízka, a tým myslím aj detailných portrétov, vie byť bokeh pekne hladký. S rastúcou vzdialenosťou sa však prejavuje, že je to makroobjektív so svetelnosťou F2.8 a dokáže tak účinne rozostriť pozadie ako portrétny špecialista 85 mm so svetelnosťou F1.8, alebo lepšou.

V určitých situáciách sa prejavuje tendenciou tvoriť “mačacie oči”. Niekomu sa to páči, niekomu nie. Je to taký retro bokeh, charakteristický pre objektívy Petzval, Helios a pod.


Pri detailných fotografiách poskytuje objektív krásny hladký bokeh.


Pri členitejšom pozadí vidno chromatickú chybu s charakteristickými “mačacími očami”.

Celkovo sú vlastnosti objektívu nadpriemerné. Potvrdzujú to aj recenzie a testy z celého sveta. Odkazy na tie najzaujímavejšie pripájam:

http://slrgear.com/reviews/showproduct.php?product=1786 

http://www.lensrentals.com/blog/2015/05/sony-fe-90mm-f2-8-g-oss-resolution-test 

http://www.stevehuffphoto.com/2015/05/25/the-sony-90mm-macro-2-8-g-lens-for-the-fe-a7-system/ 

Záver

Sony FE 90/2.8 Macro G OSS je špičkový objektív, s ktorým naplno využijete prednosti plnoformátových, ale i APS-C CSC fotoaparátov Sony. Pripadám si ako na húpačke. Jeden objektív super, druhý podpriemerný. Len ťažko na ňom hľadať chybu. Snáď len, že je veľký a ťažký, čím akosi kazí prednosti CSC fotoaparátov.

Pochváliť musím kvalitné vyhotovenie hodné radu G. Až na slnečnú clonu, ktorá by mohla byť kvalitnejšia, kovová s účinným matovaním vo vnútri. Premyslená je jeho konštrukcia, vychádza makristom v ústrety a maximálne uľahčuje prácu s objektívom.

Tento makrošpecialista mnohým nahradí portrétny objektív. Ako výlučne portrétny objektív sa mi však viac páči vynikajúci Sony FE 55/1.8 ZE. Je bezprostrednejší, má krajší priebeh hĺbky ostrosti, tento objektív má jednoducho dušu. Makráč je oproti nemu sterilnejší. Skutočným portrétnym špecialistom bude ale Zeiss Batis 85/1.8, ktorý príde do predaja čo nevidieť, dúfam že sa mi pošťastí ho testovať.

Objektív má uplatnenie všade tam, kde vám bude vyhovovať jeho ohnisková dĺžka. Pri fotení krajiny, architektúry, reportáži.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
jan21
2015-07-08 11:10:12
No, vypadá to na super sklo, technólogia adekvátna dobe, viacúčelové, kreslí nádherne asi sa hodi do zbierky majiteľov CSC! Snáď cena nebude "kozmická".


ps: K - fotografie názorné, inšpirujúce a lákavé.
 
Seemann Martin
2015-07-08 15:24:39
fajnové sklíčko, fajnové zábery, vo "fajnovej" cene.
Rozmýšlal som nad makro sklom pre moju manželku na jej Nex.
Lenže s automatickým ostrením je iba 35mm FE.
Ked jej ponúknem svoju makro tokinu 100mm a adaptér tak to sa jej nepáči, lebo to nemá automatické ostrenie.
Takže ideme snívať dalej
 
PavolDelej
2015-07-08 16:42:43
tie macro fotky su bez blesku všetky?
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2015-07-08 16:49:23
príspevok od: PavolDelej
tie macro fotky su bez blesku všetky?
Par je z bleskom, vidno tam tien. Tym, ze som ho nemohol odpalovat mimo tela, nepacil sa mi vysledok. Vacsina je preto bez blesku.
 
marcus_labeo
2015-07-09 09:16:27
Výborná recenzia, ostatne ako vždy. V poslednej dobe (pri výbere nového záklaďáku) som prešiel desiatky recenzií na rôznych stránkach a hoci inde majú taký technickejší prístup, nikde nie sú takéto kvalitné fotky. Je síce fajn môcť si porovnať ostrosť línií rovnakej mriežky, ale o tom, aké reálne fotky mi dané sklo spraví, mi to moc nepovie; taktiež porovnávať úplne odlišné typy skiel na tej istej budove nie je ono. Naopak Karolove reálne fotky ukazujú, čo môžem očakávať od skla s ohľadom na jeho účel použitia, t.j. iné fotky pri makráči, iné pri širokáči a pod., o pridanej umeleckej hodnote fotiek nehovoriac.
Súhlasím tiež s tým, že makráče sú vždy to najostrejšie, čo daný systém ponúka a zatiaľ čo nemajú svetelnosť portrétnych skiel, dá sa s nimi fotiť na plnú dieru a ostrosť je výborná (darmo mám f1,4 sklo, ak pre solídnu ostrosť musím pricloniť 1-2 EV). U mňa tiež 100mm/2,8 Macro supluje portrétny objektív a vcelku k spokojnosti; jediné, čo mi dosť vadí, je absencia limitéra a teda dlhé ostrenie, ak sa AF netrafí na prvýkrát. Na druhej strane má len 340g, pritom ide o sklo pre FF DSLR; v tomto kontexte je testované sklo s takmer dvojnásobnou hmotnosťou fakt ťažké (notabene keď ide o sklo pre malú bezzrkadlovku).
 
Jozef Macák
2015-07-21 00:43:48
priznam sa ze toto je FE objektiv ktory ma po ohlaseni tak nejak absolutne neoslovil. Az tato Karolova recenzia (a hlavne samotne fotky v galerii) zmenila moj nazor. A podla merani to vypada byt najostrejsie makro sklo vobec...
http://www.dxomark.com/Reviews/Sony-FE-90mm-f2.8-Macro-G-OSS-lens-review-Outstanding-optical-performance/Sony-FE-90mm-f2.8-Macro-G-OSS-vs.-Canon-EF-100mm-f2.8L-Macro-IS-USM-vs.-Zeiss-Makro-Planar-T-100mm-f2-ZF2-Nikon-Optical-excellence
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované