Hore

Olympus M.Zuiko Digital 1.4x Teleconverter MC-14

Šikovný malý telekonvertor zatiaľ kompatibilný s jediným objektívom Olympus. Optickú kvalitu objektívu znižuje len minimálne.

Až donedávna som nemal príležitosť vyskúšať telekonvertor predstavený s objektívom M.Zuiko 40-150/2,8 PRO. Ten na ukázal ako špičkový profesionálny telezoom, ktorého maximálna ohnisková vzdialenosť je ekvivalentom 300 mm plnoformátového objektívu a to pri svetelnosti F2,8. To sú rozhodne zaujímavé parametre. Iné profesionálne telezoomy končia zvyčajne na 200 mm. Občas sa však hodí aj viac. Olympus chystá 300 mm teleobjektív, ekvivalent 600 mm plnoformátového objektívu. Na ten si ešte počkáme, naviac nebude lacný a ak potrebujete dlhšie ohnisko len občas, je to neekonomické. Preto možnosť predĺžiť ohniskovú dĺžku relatívne lacným telekonvertorom, je veľmi zaujímavá.

Každý telekonvertor znižuje svetelnosť optickej sústavy a zhoršuje optické vlastnosti objektívu. Ide o to, do akej miery. Pamätám si, keď som testoval profesionálny Nikon AF-S 400/2,8G VR II a s novým modelom telekonvertoru produkoval obraz, ktorý vyzeral ako fotený cez igelit. Snáď to nebude náš prípad.


Olympus MC-14 je označenie telekonvertoru špeciálne navrhnutého pre objektív M.Zuiko 40-150/2,8 PRO a chystaný M.Zuiko 300/4 PRO. Vzhľadom na vystupujúci optický člen nie je použiteľný s inými objektívmi. Predlžuje ohniskovú dĺžku 1,4x. Zo 150 mm urobí 210 mm, čo je ekvivalentom 420 mm plnoformátového objektívu. Pri použití sa svetelnosť zníži 1,4x, čiže približne o 1EV. U nami skúšanej kombinácie je to svetelnosť F4.

Dizajn a konštrukcia

Telekonvertor dizajnom i kvalitou plne zodpovedá použitiu s objektívmi radu PRO. Konštrukcia je kovová, nechýba ani utesnenie. Optická konštrukcia sa skladá zo šiestich prvkov, vrátane jedného typu HR. Na výšku má telo len 15 mm.

M.Zuiko Digital 1.4x Teleconverter MC-14

Telekonvertor v praxi

Telekonvertor je malý a v brašni zaberie minimum miesta. Pribalené je praktické puzdro s karabínkou. Môžete ho zavesiť na brašnu, batoh, nohavice a pod.

Najprv som testoval skôr statické ostrenie, na kačiciach. Kombo zaostrovalo bez váhania a ja som si nevedel vynachváliť dotykový výklopný displej môjho Olympusu OM-D E-M1. Mohol som fotoaparát položiť až na zem a fotiť z najzaujímavejšieho uhla, z mierneho podhľadu.

 
Park v rakúskom meste Eisenstadt je vždy zárukou toho, že tam nafotíte pekné zábery kačíc. Tento motív testovanému kombu sadol.

Ten skutočný test zaostrovania nasledoval až pri fotení bocianov. Zo začiatku to nebolo až tak slávne. Po úprave nastavenia AF som už so “strieľaním” bocianov nemal problém. Jedine ak leteli popred členité pozadie. To však nie je chyba objektívu s telekovertorom, ale nedostatok zaostrovania využívajúceho vyhodnotenie kontrastu. Pozadie je kontrastnejšie a AF dá preto prednosť jemu. Zrkadlovky s fázovou detekciou sú tu vo výhode.


V rakúskom mestečku Rust sme zažili letecký deň. Bociany akoby tušili, že ja potrebujem testovať a kamarátka Zuzka sa potrebuje naučiť zaostrovať pred blížiaci sa výletom do delty Dunaja. Zaostrovať som sa musel naučiť aj ja. Po pár pokusoch s nastavením AF som to napokon zvládol.

Obrazová kvalita

Telekonvertor MC-14 sa vydaril. Optickú kvalitu objektívu znižuje len veľmi málo. V sete s M.Zuiko 40-150/2,8 PRO sa oplatí aj cenovo. Vďaka kvalite ho môžete používať bez zaváhania a to aj pokiaľ objektív nepricloníte. Najvyššiu kvalitu dostanete po priclonení na f/5,6 - f8. Uplatní sa nielen pri fotení zvierat, či športu, ale aj pri fotení krajiny a architektúry.


Oficiálny MFT diagram so schémou optickej konštrukcie komba M.Zuiko 40-150/2,8 PRO + MC-14.


Ani takýto motív nie je pre profesionálne duo objektív+telekonvertor žiadnym problémom.


Bociany použitej technike nesadli tak dobre ako kačice. Protisvetlo a vysokokontrastné perie sú pre menší MFT snímač už priveľa. Tu sa ukázalo, že plnoformátové a APS-C zrkadlovky sú na wildlife lepšie použiteľné. Vyšší dynamický kontrast a menší šum by sa tu zišli. 100% výrez z fotografie.

Test telekonvertoru na SLR Gear

Záver


K telekonvertoru je dodávané praktické puzdierko s karabínou na zavesenie.

Ja som dostal telekonvertor v sade s objektívom M.Zuiko 40-150/2,8 PRO krásne zabalený. Je malý, pritom kvalitný. Praktické je dodávané puzdro. Dlhšie som nemal príležitosť ho vyskúšať, až teraz pri výlete do Rakúska. Telekonvertor sa plne osvedčil a ako limitujúci sa ukázal skôr snímač môjho fotoaparátu, ktorý ťažšie zvládal fotenie bocianov v protisvetle.

Ak sa budete rozhodovať o kúpe M.Zuiko 40-150/2,8 PRO, určite si ho kúpte v sete s telkonvertorom MC-14. Nezaberie veľa miesta a občas sa zíde.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
JohnNewton
2015-07-27 07:11:29
Zasekla sa nám clona na F 4 ? Aspoň pri foto s oblohou v pozadí (kde bokeh rovná sa nule) by bolo vhodné ukázať miernym zaostrením maximálnu možnú kresbu tejto optickej sústavy. Aj to by malo byť cieľom takéhoto testu.
 
MagickVamp
2015-07-27 08:52:42
A presne preto sa bojim malych snimacov. Ze budu mat problem v situaciach ked APSC sa s tym bude vediet popasovat. Skoda, to 300mm ohnisko mohlo byt zaujimave.
 
blahoslav J B Art
2015-07-27 10:07:12
príspevok od: MagickVamp
A presne preto sa bojim malych snimacov. Ze budu mat problem v situaciach ked APSC sa s tym bude vediet popasovat. Skoda, to 300mm ohnisko mohlo byt zaujimave.
maleho cipu by som sa nebal ... limitujucim faktorom vacsiny z nas su nase schopnosti, a nie nasa fototechnika
 
JohnNewton
2015-07-27 10:54:56
príspevok od: JohnNewton
Zasekla sa nám clona na F 4 ? Aspoň pri foto s oblohou v pozadí (kde bokeh rovná sa nule) by bolo vhodné ukázať miernym zaostrením maximálnu možnú kresbu tejto optickej sústavy. Aj to by malo byť cieľom takéhoto testu.
Ospravedlňujem sa, samozrejme zaclonením , nie "zaostrením"
 
kozakm
2015-07-27 10:55:30
Z většiny fotek (snad vyjma kačice) jde vidět, že jsou focené s konvertorem, to přirovnání "jako focení přes igelit" na ně sedí. Za mě ne.
 
acton
2015-07-27 11:45:06
príspevok od: blahoslav J B Art
maleho cipu by som sa nebal ... limitujucim faktorom vacsiny z nas su nase schopnosti, a nie nasa fototechnika
po vzhliadnuti fotografii v tomto clanku uplny suhlas
 
MagickVamp
2015-07-27 11:47:18
príspevok od: blahoslav J B Art
maleho cipu by som sa nebal ... limitujucim faktorom vacsiny z nas su nase schopnosti, a nie nasa fototechnika
Samozrejme a ked ti chyba dlhe ohnisko, tak sa treba len vynajist a skusit pred objektiv dat este dalekohlad. A ked ti chyba svetlo a z clonou a casom uz viac pohnut nemozes, tak mozes zdvihnut ISO...a ked je uz na dany stroj ISO privysoke a moc to sumi, treba pockat kym zas vyjde slnko ak sa neda blesk pouzit ze? ,-) A ak ostrenie nestiha, treba len viac predvidat a stlacit spust v ten spravny moment. ,-)
 
blahoslav J B Art
2015-07-27 14:14:15
príspevok od: MagickVamp
Samozrejme a ked ti chyba dlhe ohnisko, tak sa treba len vynajist a skusit pred objektiv dat este dalekohlad. A ked ti chyba svetlo a z clonou a casom uz viac pohnut nemozes, tak mozes zdvihnut ISO...a ked je uz na dany stroj ISO privysoke a moc to sumi, treba pockat kym zas vyjde slnko ak sa neda blesk pouzit ze? ,-) A ak ostrenie nestiha, treba len viac predvidat a stlacit spust v ten spravny moment. ,-)
fotograf by si mal uvedomit, ze fotka sa neda urobit za hocijakych podmienok ... ked to nejde, tak to nejde ... naco mat plny hardisk slabych fotiek, ked staci zopar naozaj dobrych
 
JohnNewton
2015-07-27 14:46:02
príspevok od: blahoslav J B Art
fotograf by si mal uvedomit, ze fotka sa neda urobit za hocijakych podmienok ... ked to nejde, tak to nejde ... naco mat plny hardisk slabych fotiek, ked staci zopar naozaj dobrych
To je pravda, ale sú isté foto žánre ktoré sú v nemalej miere postavené okrem iného aj na TK (wildlive, makro, produktovka). Tak že to či sa dá alebo nedá, často závisí od technického vybavenia.
 
blahoslav J B Art
2015-07-27 15:00:09
príspevok od: JohnNewton
To je pravda, ale sú isté foto žánre ktoré sú v nemalej miere postavené okrem iného aj na TK (wildlive, makro, produktovka). Tak že to či sa dá alebo nedá, často závisí od technického vybavenia.
produkty a makro sa fotia na zakladne ISO, daju sa nasvietit svetlami, odrazkou, objektivy netreba ziadne extremne, pri foteni divociny je to narocnejsie, ale aj tak plati radsej 1 dobra fotka s dobrym svetlom ako 100 priemernych ... ak by bol ten letiaci bocian odfoteny hoci aj Nikonom D810 a neviemakym vajldlajfovym objektivom, stale by to bola nezaujimava fotka
 
JohnNewton
2015-07-27 15:06:32
príspevok od: blahoslav J B Art
produkty a makro sa fotia na zakladne ISO, daju sa nasvietit svetlami, odrazkou, objektivy netreba ziadne extremne, pri foteni divociny je to narocnejsie, ale aj tak plati radsej 1 dobra fotka s dobrym svetlom ako 100 priemernych ... ak by bol ten letiaci bocian odfoteny hoci aj Nikonom D810 a neviemakym vajldlajfovym objektivom, stale by to bola nezaujimava fotka
No aj wildlive sa dá ináč. Vykopeš bunker s priezorom blízko zveri a čakáš na svoju top foto 72 dní . Ušetríš na vybavení ale minieš za krompáč a lopatu. Ako Bence...
 
blahoslav J B Art
2015-07-27 17:41:09
príspevok od: JohnNewton
No aj wildlive sa dá ináč. Vykopeš bunker s priezorom blízko zveri a čakáš na svoju top foto 72 dní . Ušetríš na vybavení ale minieš za krompáč a lopatu. Ako Bence...
okrem fotenia este aj pracovat? ... nie som blazon! ... fotim len veci a lokality, kde nemusim kracat viac ako 500 metrov od dopravneho prostriedku ... ale Bence je dokazom, ze i tak se da ... nielen fotakom s velkym cipom
prave som si spomenul, ze mam kdesi v skrini zapadnuty prachom telekonvertor 2x na objektivy M42, kupeny za 4 eura ... len ho musim rozobrat a vycistit od plesne ... nasadim na to stary rusky Jupiter 135mm/3.5, tak to bude eq. 540mm/7? ... s tym uz budem moct fotit susedovho vtaka ... ale len v dobrom svelte ... to bude iny wajldlajf
 
bonifacko
2015-07-27 18:01:03
príspevok od: blahoslav J B Art
okrem fotenia este aj pracovat? ... nie som blazon! ... fotim len veci a lokality, kde nemusim kracat viac ako 500 metrov od dopravneho prostriedku ... ale Bence je dokazom, ze i tak se da ... nielen fotakom s velkym cipom
prave som si spomenul, ze mam kdesi v skrini zapadnuty prachom telekonvertor 2x na objektivy M42, kupeny za 4 eura ... len ho musim rozobrat a vycistit od plesne ... nasadim na to stary rusky Jupiter 135mm/3.5, tak to bude eq. 540mm/7? ... s tym uz budem moct fotit susedovho vtaka ... ale len v dobrom svelte ... to bude iny wajldlajf
len ten susedov ftak sa nesmie hybat, trepať, potom ho hadam na x-ty krat vyfotíš
 
MagickVamp
2015-07-27 18:08:16
príspevok od: blahoslav J B Art
fotograf by si mal uvedomit, ze fotka sa neda urobit za hocijakych podmienok ... ked to nejde, tak to nejde ... naco mat plny hardisk slabych fotiek, ked staci zopar naozaj dobrych
Njn so svojim starym Nikon D80 bolo tych podmienok kedy sa foto dala spravit veruze menej Nevraviac o mojom prvom digitalnom fotaku, bol to nejaky kompakt olympus, mnoo stacilo ze prisiel mrak a veruze som mal v zoo po podmienkach, a to nevravim o tom ked mi prisla zapozovat kamoska v sietkovanom ubore a moj zlaty kompaktik tu jemnu sietku zlial do jednej ciernej farby....to bola pre mna vtedy doslova tragedia Mozem ti tvrdit ze na wildlife potrebujem zoom a rychle ostrenie....no nestavim sa stebou, ze sa to da aj bez toho, lebo myslim ze ty by si si bol schopny zacat trenovat sprint, potom si nasadil sirokac a tie srnky jednoducho dobehol a pocas toho behu im robil profilovky. ,-) Moj oco fotil este s tymi starymi fotakmi co si sa nemohol ani pohnut ked ta fotili, len si neviem predstavit zeby si stym niekomu dnes fotil svadbu a vseci by poslusne sa prestali hybat vzdy, ked by si povedal STOP. ,-)--------------------------dobra technika znamena moznosti, neznamena automaticky dobru foto, o tom sa nik nehada, no zla technika moze znamenat, ze aj by mohla byt dobra foto, ale..ale...najjednoduchsie je potom ozaj povedat, nemal som podmienky...
 
MagickVamp
2015-07-27 18:10:42
(pardon..potrebujem dlhe ohnisko som chcel napisat, nie zoom...ja uz slintam nad 100-400vkou...to zato ,-)
 
JohnNewton
2015-07-27 18:58:41
príspevok od: MagickVamp
Njn so svojim starym Nikon D80 bolo tych podmienok kedy sa foto dala spravit veruze menej Nevraviac o mojom prvom digitalnom fotaku, bol to nejaky kompakt olympus, mnoo stacilo ze prisiel mrak a veruze som mal v zoo po podmienkach, a to nevravim o tom ked mi prisla zapozovat kamoska v sietkovanom ubore a moj zlaty kompaktik tu jemnu sietku zlial do jednej ciernej farby....to bola pre mna vtedy doslova tragedia Mozem ti tvrdit ze na wildlife potrebujem zoom a rychle ostrenie....no nestavim sa stebou, ze sa to da aj bez toho, lebo myslim ze ty by si si bol schopny zacat trenovat sprint, potom si nasadil sirokac a tie srnky jednoducho dobehol a pocas toho behu im robil profilovky. ,-) Moj oco fotil este s tymi starymi fotakmi co si sa nemohol ani pohnut ked ta fotili, len si neviem predstavit zeby si stym niekomu dnes fotil svadbu a vseci by poslusne sa prestali hybat vzdy, ked by si povedal STOP. ,-)--------------------------dobra technika znamena moznosti, neznamena automaticky dobru foto, o tom sa nik nehada, no zla technika moze znamenat, ze aj by mohla byt dobra foto, ale..ale...najjednoduchsie je potom ozaj povedat, nemal som podmienky...
Ty nás robíš, u kámošky predsa nešlo o fotenie jemnej sieťky, ale o jej trhanie
 
MagickVamp
2015-07-27 20:33:19
príspevok od: JohnNewton
Ty nás robíš, u kámošky predsa nešlo o fotenie jemnej sieťky, ale o jej trhanie
To mas pravdu, keby som vedel co z toho olympusu vylezie, tak tu sietku racej rovno roztrham. ,-))

Mlady, verny a plny idealov, ze ten olympus to da, a toto je este jedna z tych sanci co ma trapi najmenej... no keby si videl tie srnky co mi usli, len preto ze som bol verny jednej znacke, sktorou som sa nakoniec musel aj tak rozlucit....zaplakal by si Preto teraz pozeram uz aj po inych znackach, aby mi zas daco neuslo ,-)
 
rab001
2015-11-12 14:25:41
Nerozumiem jednemu. V tejto recenzii telekonvertora pouzivaneho s Olympus OM-D E-M1 sa Karol pise: "To však nie je chyba objektívu s telekovertorom, ale nedostatok zaostrovania využívajúceho vyhodnotenie kontrastu....Zrkadlovky s fázovou detekciou sú tu vo výhode" . V recenzii na Olympus OM-D E-M1 zase pise: "Zvláštnu pozornosť si zaslúži hybridné automatické zaostrovanie kombinujúce výhody detekcie kontrastu a detekcie fázového rozdielu". Ake je teda ostrenie na Olympus OM-D E-M1. "Fazove ci kontrastne"?
 
Paulie
2015-11-13 01:27:37
príspevok od: rab001
Nerozumiem jednemu. V tejto recenzii telekonvertora pouzivaneho s Olympus OM-D E-M1 sa Karol pise: "To však nie je chyba objektívu s telekovertorom, ale nedostatok zaostrovania využívajúceho vyhodnotenie kontrastu....Zrkadlovky s fázovou detekciou sú tu vo výhode" . V recenzii na Olympus OM-D E-M1 zase pise: "Zvláštnu pozornosť si zaslúži hybridné automatické zaostrovanie kombinujúce výhody detekcie kontrastu a detekcie fázového rozdielu". Ake je teda ostrenie na Olympus OM-D E-M1. "Fazove ci kontrastne"?
Aj aj.
 
rab001
2015-11-13 08:05:26
v tom pripade ma OM-D M1 nejaku nevyhodu v ostreni oproti "cisto fazovemu ostreniu". Aku?
 
Paulie
2015-11-13 10:16:06
príspevok od: rab001
v tom pripade ma OM-D M1 nejaku nevyhodu v ostreni oproti "cisto fazovemu ostreniu". Aku?
Však povedz aku.
 
rab001
2015-11-13 13:51:03
ja som sa pytal, takze ked nevies opovedat, tak asi nie si adresatom otazky.
 
blahoslav J B Art
2015-11-13 22:39:46
príspevok od: rab001
Nerozumiem jednemu. V tejto recenzii telekonvertora pouzivaneho s Olympus OM-D E-M1 sa Karol pise: "To však nie je chyba objektívu s telekovertorom, ale nedostatok zaostrovania využívajúceho vyhodnotenie kontrastu....Zrkadlovky s fázovou detekciou sú tu vo výhode" . V recenzii na Olympus OM-D E-M1 zase pise: "Zvláštnu pozornosť si zaslúži hybridné automatické zaostrovanie kombinujúce výhody detekcie kontrastu a detekcie fázového rozdielu". Ake je teda ostrenie na Olympus OM-D E-M1. "Fazove ci kontrastne"?
gratulujem, ze nerozumies len jednemu ... ja nerozumiem viacerym
 
Paulie
2015-11-14 06:52:09
príspevok od: rab001
ja som sa pytal, takze ked nevies opovedat, tak asi nie si adresatom otazky.
Prvá veta bola oznamovacia. Nauč sa písať, mudrlant.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované