Tento objektív je nástupcom nesmierne populárneho zoomu AF-S DX Nikkor 16–85 mm F3.5–5.6G ED VR, ktorý pomaly prestáva stíhať s najnovšími APS-C zrkadlovkami s 24 Mpx rozlíšením. Novinka prišla o 5 mm, ale priniesla výrazne lepšiu svetelnosť a nanokryštálové antireflexné vrstvy. Ani pri lepšej svetelnosti veľa nepribral, naopak je o pár gramov ľahší. Stále je to kompaktný objektív i keď sa priemer filtra zväčšil zo 67 na 72 mm. Riadne veľká je pribalená slnečná clona, netradičného hranatého tvaru a s poistkou. Všetko nasvedčuje tomu, že tu smerujeme do profesionálnejšej sféry.
Špecifikácia
Nikon AF-S DX NIKKOR 16 – 80 mm f/2,8 – 4E ED VR je objektív vyššej strednej triedy, navrhnutý pre APS-C zrkadlovky Nikon (formát DX). Je to štandardný transfokátor so zaujímavým rozsahom, ekvivalent plnoformátového objektívu 24-120 mm. Pri tomto rozsahu disponuje nadštandardnou svetelnosťou F2,8 - 4, pričom si zachováva kompaktné rozmery.
Vybavený je optickou stabilizáciou obrazu (VR) s dvomi režimami stabilizácie (Normal/Active). Z optických prvkov nutné spomenúť použitie 4 prvkov z ED skla, 3 asférických prvkov, ako i antireflexné vrstvy Nano Crystal Coat. Predný člen je vybavený ochrannou fluorínovou vrstvou, vďaka ktorej sa objektív menej špiní (odpudzuje kvapaliny a nečistoty) a ľahšie sa čistí.
Pri zoomovaní sa vysúva dvojitý tubus. Predný člen sa však neotáča. Filtrová obruba má priemer 72 mm. Ako prvý DX objektív má elektromagneticky ovládanú clonu. Tá rýchlejšie reaguje na zmenu expozície pri sériovom snímaní. Bajonet je kovový, lemovaný tesniacou gumenou manžetou.
Ohnisková vzdialenosť: 16 – 80 mm
Svetelnosť objektívu: f/2,8 – 4
Najvyššie clonové číslo: f/22 – 32
Konštrukcia objektívu: 17 prvkov v 13 skupinách (vrátane 4 optických prvkov zo skla ED, 3 asférických optických prvkov a optických prvkov s antireflexnou vrstvou Nano Crystal Coat) a 1 ochranný sklenený prvok (s fluorínovou vrstvou)
Obrazový uhol: 83° – 20°
Najkratšia zaostriteľná vzdialenosť: 0,35 m
Maximálny reprodukčný pomer: 0,22×
Stabilizácia obrazu: optická s účinnosťou až 4 EV
Počet lamiel clony: 7 (kruhová)
Priemer filtrového závitu: 72 mm
Priemer × dĺžka (od bajonetu objektívu): približne 80 mm × 85,5 mm (vzdialenosť od príruby bajonetu objektívu fotoaparátu pri zasunutom objektíve)
Hmotnosť: približne 480 g
Dodávané príslušenstvo: 72-milimetrový predný nasadzovací kryt objektívu LC-72, zadný kryt objektívu LF-4, bajonetová slnečná clona HB-75
Objektív v praxi
Chod zoomového prstenca je pomerne tuhý, medzi 24 a 35 mm cítiť zmenu dráhy zoomovacích šnekov (dvojitý výťah tubusu).
Rýchlosť zaostrovania je dobrá, ale novej 24-70/2.8 sa nevyrovná. V tomto objektív nevybáča zo štandardu. Prekvapilo ma pomerne hlučné zaostrovanie, prejavujúce sa “robotickým cvrlikaním”. To však môže byť chyba testovaného kusu.
S Nikonom D7200 som zvládal na najdlhšom ohnisku udržať z ruky časy do 1/15 s. Na najširšom ohnisku sa dá pri správnom držaní ísť až na 1/5 sekundy. To je účinnosť okolo 3EV.
Veľmi dobre sa s objektívom fotografujú detaily. Papierová mierka zväčšenia 0,22x nevyzerá ako žiaden zázrak, po vynásobením faktoru orezu 1,5x je zväčšenie už slušné. Postačuje na fotografovanie kvetov, produktovú fotografiu, fotenie vážok a motýľov (ak vás k sebe pustia). Na dĺžku, tak aby vyplnil celý obraz, nafotíte objekt veľký 8,5 cm.
Kvalita
Geometrické skreslenie
Začnem sférickým skreslením. Nevyhol sa mu ani tento objektív. Na širokouhlom konci je výrazne súdkovité a rýchle prechádza do poduškovitého. Pri jeho napravovaní prídete o o časť záberu v celom rozsahu ohnísk.
16 mm ešte nie je superširokouhlé ohnisko a preto sa mi súdkovité skreslenie vidí priveľké.
Poduškovité skreslenie na najdlhšom ohnisku tiež neprehliadnete. Pri fotení detailov architektúry používam skôr dlhšie ohniská a tak vnímam skreslenie na tele viac ako na širokouhlom ohnisku.
Reflexy
Antireflexné vrstvy Nano Crystal Coat fungujú výborne, oproti AF-S 16-85VR je tu veľké zlepšenie. V boji proti reflexom sú NC vrstvy špičkové.
Vinetácia
Vinetácia na 80 mm - malá, po priclonení takmer vymizne.
Vinetácia na 50 - 60 mm - prekvapujúco výrazná v rohoch, po priclonení o 2 EV sa tiež vytratí.
Vinetácia na 35 mm - menej výrazná, ale viditeľná, opäť pomôže priclonenie.
Vinetácia na 18 mm - platí to, čo pre 35 mm.
Vinetácia na 16 mm - výrazná vinetácia v rohoch, výrazne sa zmenší po miernom priclonení.
Ohnisková dĺžka 60 mm, vľavo výrazná vinetácia pri plnom odclonení, vpravo po priclonení na f/11.
U CSC fotoaparátov som si zvykol, že transfokátor s cenou cez 1000€ je vynikajúci. Výborná ostrosť v celom rozsahu a po celej ploche, väčšinou už na plne otvorenej clone. Namlsal som sa, že by transfokátor mohol byť rovnako kvalitný ako pevný objektív. Zrkadlovky ma vracajú naspäť do reality, ktorá platí pre väčšinu fotografov. Kompromisov je tu viac.
Na mojom 30” monitore vyzerajú fotografie výborne, keď ich natiahnem na celú obrazovku. Zdajú sa byť perfektne ostré. Pravda sa ukáže pri 100% zväčšení. Objektív v časti rozsahu nestíha 24 Mpx snímaču a to ani keď ho poctivo pricloníte. Po softvérovom doostrení si toho nevšimnete pri fotografiách do rozmeru 70x50 cm. To väčšine bohato postačuje, plný potenciál fotoaparátu však nie je využitý. Dojem z kresby kazí chromatická chyba. Je softvérovo odstrániteľná a fotografie hneď vyzerajú lepšie.
Chromatická chyba
Na 16 mm sa prejavuje chromatická chyba v podobe zelených a fialových línií. Stred obrazu nie je zasiahnutý, postihnuté sú rohy obrazu. Priclonenie pomáha len minimálne.
Na 24 mm je výrazne menšia a pri väčšine motívov ju môžete nechať bez povšimnutia. Medzi 35 - 50 mm budete chromatickú chybu hľadať márne. Objavovať sa začne až smerom k dlhším ohniskám.
Pri 80 mm je chromatická chyba výrazná v rohoch a pri krajoch. Ani tu nepomáha priclonenie.
Pozrime sa na to, ako má chromatická chyba vplyv na vnímanie ostrosti objektívu.
Na náhľade, ktorý je priblížený na 100% vidno chromatickú chybu (ohnisko 16 mm).
Po softvérovom potlačení chromatickej chyby vidno, že sa zlepšil dojem z ostrosti. Chromatická chyba spôsobila, že fotografia vyzerala ako 3D anaglyf, pripravený pre prezeranie cez okuliare s dvomi rôzne sfarbenými filtrami.
V galérii nájdete sériu fotografií, na ktorých môžete sami posúdiť mieru chromatickej chyby, pri rôznych ohniskách, všetky sú po priclonení na f/7,1.
Ostrosť
16 mm je po priclonení a softvérovom potlačení chromatickej chyby veľmi dobrých. V galérii sú fotografie bez korekcie chýb a doostrenia, ak by som na nich použil aspoň odstránenie chromatickej chyby, vyzneli by o stupeň lepšie. Pri clone f2,8 sú rohy mäkšie, ale stále je v nich vidno kresbu. Stred je veľmi dobrý. Najlepšiu kresbu dostanete pri f/7,1, kedy je aj ostrosť v rohoch veľmi dobrá.
Ohnisková dĺžka 16 mm, clona f/11.
Pri 25 - 50 mm je po priclonení kresba veľmi dobrá ak jej trochu softvérovo pomôžete. Stred je výborný. Pri 25 mm je ale potrebné pricloniť aspoň na f/4, kedy sa kresba v rohoch výrazne zlepší. Optimum je pri clone f/7,1. Pri ohnisku 35 mm odporúčam cloniť aspoň na f/5,6. Pri 50 mm je kresba v rohoch o niečo lepšia aj na “plnú dieru”. Pre najlepšiu kresbu môžete cloniť do f/11. V tomto rozsahu si objektív vedie najlepšie a ak by bola takáto kvalita v celom rozsahu, nemal by som voči nemu námietky.
Objektív si dobre vedie po zhruba 60 mm, kedy je ostrosť dobrá aj v rohoch, najlepšia je na f/11.
Ohnisková dĺžka 44 mm, clona f/8. Ak bol objektív v celom rozsahu takto kvalitný, neváham ho odporučiť aj náročnejším fotografov. Drobné softvérové doostrenie by zlepšilo kresbu dostatočnú pre tlač kvalitných fotografií vo Fine Art kvalite, presahujúcich šírku cez 1 meter.
Prv ako sa dostanem k najdlhšiemu ohnisku musím spomenúť, že objektív sa rôzne správa pri zaostrení na rôzne vzdialenosti. Najmarkantnejšie je to na najdlhšom ohnisku 80 mm. Na stredné vzdialenosti je pomerne slušný, kresba v strede je dobrá a v rohoch neklesá pod prijateľnú úroveň. Celkovo je tu však kresba o niečo slabšia. Optimum je pri clone f/11.
Pri fotení detailov je vidno výraznú difúziu svetla, obraz je celkovo mäkký. Záleží však aj na motíve a svetle. Pod tou difúziou ale vidno dobrú ostrosť.
Na väčšie vzdialenosti je kresba mäkká a nepomôže ani priclonenie. Využitie pri fotení mestských panorám a krajinných detailov tak odpadá. Očakával by som, že tu bude mať objektív najmenej problematických chýb. Opak je pravdou.
Či bude pri fotení detailov na fotografii výrazná difúzia, záleží na svetle a motíve.
Ohnisková dĺžka 80 mm, clona f/8.
Pri fotografovaní hradu som si dal záležať. Vyskúšal som postupne všetky ohniskové dĺžky, pri všetkých clonách, samozrejme s použitím statívu a samospúšte. Bohužiaľ, napriek všetkej snahe, na ohnisku 80 mm som lepší výsledok nedosiahol.
Oficiálny MTF graf pre najširšie a najdlhšie ohnisko.
Bokeh
O bokehu a účinnejšom rozostrení pozadia má zmysel sa baviť len u dlhších ohnísk. Aj keď má objektív dobrú svetelnosť v širokouhlom rozsahu, je lepšie ho pricloniť. Pozadie aj tak účinne nerozostríte, tak prečo nevyužiť najlepšiu ostrosť na stredných clonách?
Výrazné rozostrenie dosiahnete pri otvorenej clone na dlhších ohniskách. Pri úplných detailoch je tu na prekážku mäkšia kresba, ale pri portrétoch vie objektív prekvapiť, ak nehľadáte ostrosť aj v rohoch.
80 mm, f/4. Bokeh je príjemný, na túto vzdialenosť nie je objektív ani tak mäkký.
80mm, f/4. Na portréty sa objektív hodí.
Nie zlé vykreslenie detailov, čo poviete? Vážne je to tých 80 mm?
Plusy a mínusy
+ praktický rozsah s dobrou svetelnosťou
+ kvalita pri stredných ohniskových dĺžkach
+ slnečná clona
+ kompaktné rozmery
+ antireflexná úprava Nano Crystal Coat
+ fluórínová ochrana predného člena
- tuhší chod zoomu
- hlučnejší motorček
- sférické skreslenie
- problematické využitie telerozsahu
- chromatická chyba
Záver
Nikon AF-S 16-85/3,5-5,6G VR DX zažil najväčšiu slávu na 12 a 16 Mpx fotoaparátoch. Tie neboli až tak náročné na rozlíšenie objektívov. Dnes už majú všetky Nikon APS-C zrkadlovky nad 24 Mpx. Ukazuje sa, že objektívy, ktoré si na 12 Mpx viedli veľmi dobre, môžu byť na 24 Mpx podpriemerné. Preto sa postupne nahrádzajú novšími.
Nikon AF-S 16-80/2,8 – 4E ED VR DX neprináša len zvýšenie rozlišovacej schopnosti. Prináša aj lepšiu svetelnosť, novú clonu, Nano Crystal coating, fluorínovú ochranu predného člena a to pri takmer rovnakých rozmeroch a hmotnosti. Parametrovo svojho predchodcu prekonáva a posúva sa o triedu vyššie, tomu ale nezodpovedá nárast obrazovej kvality. So 16-85 som fotil roky a tak som mohol zaloviť v archíve a porovnať ho z nástupcom. Ten priniesol celkovo vyššie rozlíšenie a Nano Crystal vrstvy skutočne pomohli v boji proti reflexom. Automatické zaostrovanie zostalo rýchlosťou na rovnakej úrovni. Sférické skreslenie na 16 mm je ešte väčšie ako u predchodcu a v tejto cenovej relácii (cca 1100€) nemá čo hľadať. Nepotešila ani mäkká kresba na najdlhšom ohnisku a chromatická chyba.
Objektív to nie je zlý, ale čakal som viac. Neočakávam u zoomu dokonalosť, ale aspoň bezproblémovú využiteľnosť v celom rozsahu. Ak by horšia svetelnosť znamenala jednoduchšiu konštrukciu a zlepšenie optických vlastnosti, kľudne by som ju obetoval.
Fotografovať s ním je tak trochu ako byť na hojdačke, jedna fotka super, u druhej si zanadávate. Zaujímalo by ma, či len mnou testovaný kus je podpriemerný na najdlhšom ohnisku, alebo je to všeobecná vlastnosť prejavujúca sa na všetkých vyrobených kusoch?