Fujifilm patrí medzi popredných výrobcov kvalitnej optiky a už nám to niekoľko rokov dokazuje aj na širokej ponuke objektívov pre svoje X-fotoaparáty. Fujifilm nedávno doplnil so 16mm novinkou výnimočnú ponuku vysoko svetelných objektívov, akú prakticky u žiadneho výrobcu v kategórii CSC nenájdete. Objektív som mal možnosť skúsiť na dvoch telách X-Pro1 a X-T10.
Objektív nasadený na menšom tele X-T10.
Základné technické údaje:
• 24mm (ekvivalent kinofilmu)
• Uhol záberu je 83,2°
• 13 skupín / 11 optických členov (2 asférické šošovky, 2 nízko rozptylové ED šošovky)
• 9 lamelová konštrukcia clony s do kruhu tvarovanými lamelami
• Rozsah clony: F1.4-F16 (krok 1/3)
• Minimálna zaostrovacia vzdialenosť: 15,0 cm (reprodukčný pomer: 0,21x)
• Priemer filtrov: 67 mm
• Rozmery a hmotnosť: 73,4 mm x 73 mm, 375 g
• Približná odporúčaná cena v čase písania recenzie 999,- Eur
Materiálové spracovanie je na najvyššej úrovni.
Prvý kontakt a materiálové spracovanie
V porovnaní s ľahšími objektívmi typu XF 35mm F1,4 je nový 16mm objektív riadny „macek“. S hmotnosťou 375g a (424g aj s krytkami a clonou) patrí medzi tie ťažšie kúsky od Fujifilmu. Logicky teda bude z hľadiska rozloženia hmotnosti zostavy objektív + fotoaparát pre tie väčšie telá Ako X-T1 alebo X-Pro1. Menšie telá bude pre pohodlnejšie fotenie vhodné doplniť handgripom. Zistil som to pri testovaní menšieho modelu X-T10. Materiálovo a remeselne je nová šestnástka príkladne spracovaná, je to jednoducho to najlepšie čo si môžete dopriať. Prstenec manuálneho zaostrovania aktivujete posunom a klikom smerom k telu fotoaparátu. Nechýba ani stupnica pre určenie hĺbky ostrosti. Objektív má WR (Weather Resistant) úpravu, čo poteší krajinárov a všetkých tých čo fotia v nepriaznivých poveternostných podmienkach.
Objektív patrí medzi tie väčšie kúsky.
Svetelnosť v praxi
Širokouhlý svetelný objektív je predurčený na fotografovanie reportáže v slabých svetelných podmienkach, no vzhľadom k prémiovej obrazovej kvalite budú po ňom poškuľovať aj krajinkári. Preto som sa rozhodol využiť ho na fotenie školských akcií ako aj vyvetrať ho na neďalekom Drážovskom kostolíku pri večernom zapadajúcom slnku. S odstupom času zisťujem, že širokouhlé objektívy s peknou svetelnosťou sú vhodné aj na fotografovanie detailov, nazval by som to „dynamické pseudo-makro zasadené do prostredia“. Objektív zaostruje veľmi rýchlo, a ticho najmä s novým telom X-T10 je prakticky okamžite po stlačení spúšte aj zaostrené. Pozadie je pri fotení detailov príjemne krémovo rozmazané, čo pri ostrých širokouhlých objektívoch nie je bežné.
Vysoká svetelnosť umožňuje pracovať s hĺbkou ostrosti pri fotení detailov.
Nano GI
Táto skratka označuje nové antireflexné vrstvy Nano-GI (Gradient Index), ktoré použil Fujifilm v tomto objektíve. Mali by zlepšovať kresbu objektívu v protisvetle ako aj celkový kontrast a kresbu.
Nechýbajú nové antireflexné vrstvy Nano GI.
Vhodný pre žánre ako:
- Reportážnu a dokumentárnu fotografiu
- Fotografovanie krajiny a architektúry
- Portrét začlenený do reálneho prostredia portrétovaného
- Fotografia detailu
- Astrofotografia
Použitie v krajinárskej fotografii.
Porovnanie XF 16mm F1,4 WR s XF 18mm F2
Prvý širokouhlý objektív, ktorý predstavil Fujifilm ešte v roku 2012, má stále svoje čaro. Za prijateľnú sumu ponúka dobrý obraz, slušnú svetelnosť a kvalitné spracovanie. Vďaka svetelnosti F2 sa hodí aj na reportáž v sťažených svetelných podmienkach. Uplatnenie nájde aj na cestách a ako ľahká alternatíva „základného širokáča“. 16mm novinke sa 18tka samozrejme nemôže rovnať ani svetelne ani kresbou a ani rýchlosťou AF. Rozdiel generácie je vidieť najmä mimo centra obrazového poľa pri clonách do F5,6. Materiálové spracovanie je pri XF 18mm F2 síce veľmi pekné, ale novinka je o triedu vyššie. Veľmi podstatným rozdielom je fakt, že 16-tka má stupnicu vzdialenosti zaostrenia a prepínač AF/MF zabudovaný priamo v prstenci zaostrovania ktorý stačí posunúť k telu fotoaparátu.
Praktická stupnica zaostrených vzdialeností priamo na zaostrovacom prstenci.
Porovnanie XF 16mm F1,4 WR s XF 14mm F2,8
Štrnástka je síce širšia, no má svetelnosť F2,8, čo môže byť pre niekoho limitujúca. Medzi materiálovým spracovaním a rýchlosťou zaostrovania, či obrazovou kvalitou prakticky nie je rozdiel.
Porovnanie XF 16mm F1,4 WR s XF 10-24mm R F4 OIS
Pretože nový 16mm objektív je v rozsahu zoomu XF 10-24mm F4 OIS, bolo by dobré spomenúť aj túto variantu hoci ide tak trochu o porovnávanie jabĺk s hruškami. Zoom je zaujímavý predovšetkým vďaka variabilite ohnísk a v druhom rade aj vďaka optickej stabilizácii obrazu. Ocenia ho skôr krajinári alebo tí fotografi ktorí preferujú vyššie clonové čísla. Pre mňa podstatné rozdiely sú, odlišná svetelnosť, slabšia obrazová kvalita a tiež to že zoom nemá na clonovom prstenci vyrazené clonové čísla.
Rad clonových čísel nechýba na prstenci clony.
Záver
Objektív s cenovkou blížiacou sa hodnote tisíc eur, by mal byť kvalitný, nielen opticky, ale aj materiálovým spracovaním a mal by aj niečo vydržať. Podľa mojich prvých skúseností, je v prípade XF 16mm F1,4 R všetko tak ako má byť. S oboma telami X-Pro1 aj X-T10 objektív fungoval príkladne rýchlo a bezproblémovo. Spoľahlivosť z dlhodobého hľadiska nemôžem pochopiteľne otestovať za dva týždne, ale podľa všetkého by mal vydržať naozaj všetko aj vďaka WR úprave, dobre navrhnutej konštrukcii a kvalitnému kovovému spracovaniu.
Podrobné technické recenzie a merania k objektívu nájdete tu:
http://slrgear.com/reviews/showproduct.php?product=1790
http://www.fujivsfuji.com/wide-angle-primes-14mm-f2pt8-vs-16mm-f1pt4-vs-18mm-f2/