Hore

EIZO S2232W

Monitor EIZO S2232W výrobca zaraďuje do kategórie monitorov pre domáce použitie, kvalitou obrazu sa ale výrazne približuje grafickým monitorom rady CG. Jeho predchodca, model S2231W bol prvý z monitorov EIZO, ktorý sa na Slovensku dočkal komerčného úspechu. Cena pod 20 000,- Sk oslovila mnohých fotografov, ktorí potrebovali monitor na upravovanie fotografií.

Na našich stránkach nám ho predstavil Jaroslav Farkaš. Praktické skúsenosti s ním má aj niekoľko užívateľov tohto portálu.

Aké vylepšenia prináša nový model?

Najjednoduchšie bude zobraziť parametre v porovnávacej tabuľke.

EIZO S2231W

EIZO S2232W

·     Širokouhlá obrazovka S-PVA (widegamut 92%AdobeRGB) s pomerom strán 16:10

·     10-bitové spracovanie signálu

·     Rozlíšení 1680 x1050 bodov

·     Odozva 8 ms ( stredných tónoch - Overdrive), kontrast 1500 :1, rozsah jasu 40 - 250 cd/m²

·     Senzor pre automatickú optimalizáciu jasu

·     Nastavení sýtosti farieb a gradácie (gama 1.8 - 2.2)

·     Vstup digital/analog, USB 2.0 hub, audio

·     Integrovaný dekodér HDCP na vstupu DVI

·     S-PVA technológia (widegamut 95% AdobeRGB)

·     Auto EcoView senzor pre automatickú optimalizáciu jasu; EcoView NET

·     EyeCare Utility - "zraková pauza"; EcoView Index - "zelená stupnica" spotreby

·     Rozlíšenie 1680 x1050 bodov,

·     10-bitové spracovanie signálu pre spoľahlivú a neutrálnu reprodukciu obrazu

·     Odozva 6 ms (Overdrive), kontrast 1200 :1, rozsah jasu 40 - 350 cd/ m2

·     Kompenzacia impedancie u dlhých DVI-videokáblov

·     Integrovaný dekodér HDCP na vstupe DVI-D

Z hľadiska parametrov sú vylepšenia drobné, ale potešia, EIZU sa podarilo ešte viac rozšíriť farebný gamut, ktorý teraz dosahuje 95% Adobe RGB a zvýšil sa jas na 350 cd/m2. Nový model od toho staršieho na prvý pohľad nerozoznáte. Totožný vzhľad, žiadne typové označenie.

Ten hlavný rozdiel sa skrýva pod označením Eco View.  Monitory EIZO sa všeobecne považujú za špičku v odbore a dosahujú veľmi dobré parametre, je vždy čo vylepšovať, ale inovácie nebývajú zásadné. EIZO sa preto zameralo na užívateľský komfort, ergonómiu a zníženie energetického odberu. O Eco View sme už písali, ale bol som zvedavý, ako sa tieto funkcie prejavujú v praxi.

Skôr ako sa k tomu dostanem, predstavíme si tie zásadné parametre a funkcie, ktoré majú význam z hľadiska použitia monitoru pre úpravu fotografie.

Konštrukcia

Veľkosť panelu po uhlopriečke je 22", pri rozlíšení 1680x1050 bodov. Monitor môže byť vybavený jedným z troch druhov stojanov a je kompatibilný s uchytením VESA. Vybavený je reproduktormi a výstupom na slúchadla.

Vstupy

K počítaču sa pripája monitor cez niektorý z dvoch konektorov. Naraz môžete mať pripojené dva počítače. To je výhodné ak pripájate napr. stolný počítač a notebook.

D-Sub mini 15 pin konektor je analógové pripojenie, využijete ho hlavne pre pripojenie k notebooku. DVI-D  je digitálne prepojenie.

Podľa českého návodu by mal mať monitor aj nový konektor DisplayPort. Ten by ste však hľadali márne. Nie je spomínaný ani v špecifikácii na stránke www.eizo.com.

Na bočnej strane sú dva USB konektory, tie sú použiteľné napr. pre pripojenie fotoaparátu, čítačky kariet či USB kľúča.

Obrazovka

Základným predpokladom kvalitného obrazu je technológia LCD panela. Vyrobený je technológiou S-PVA a podsvietený je trubicami. Gamut monitora je 95% Adobe RGB (92% NTSC) a blíži sa ku gamutu profesionálnych monitorov z rady CG, ktoré sú však omnoho drahšie.

Technológia S-PVA zaručuje výborné pozorovacie uhly V178°/H178° a nie sú to len papierové hodnoty. Matné prevedenie čelnej plochy eliminuje nežiaduce odlesky. Z tohto hľadiska si monitor vedie dokonca lepšie než nedávno testovaný NEC MultiSync 3090WQXi s H-IPS panelom, ktorý má matovaný povrch akoby trblietavý.

U tohto monitora sa nestretnete so žiadnym prežarovaním trubíc v blízkosti rámu, ako je to bežné u TN/TFT monitorov, pretože počet trubíc je väčší a naviac sú umiestnené priamo za obrazovkou. Výborné je podanie čiernej. To oceníte aj v prípade pozerania širokouhlých filmov, kde sú čierne pásy tak tmavé, akoby tam bol monitor vypnutý.


Porovnanie gamutu monitora s bežným TN LCD (vnútorná sieťka).
Zdroj: EIZO

Kvalitný panel je podporený 10-bitovým spracovaním signálu. Niektoré iné značky, ktoré tiež používajú S-PVA panely mávajú často krát len 8-bitové spracovanie signálu. 10-bitové spracovanie signálu umožňuje presnejšie interpretovať podanie farieb a gamma krivky v závislosti na ICC profile monitora.

Stojan

Nami skúšaný model mal EZ-UP stojan, ktorý je z hľadiska polohovania najflexibilnejší. Umožňuje dostatočné výškové polohovanie, naklápanie a otáčanie do portrétneho režimu (pivot). Nechýba kryt káblov vedených cez nohu stojana. EZ-UP stojan patrí k tomu najlepšiemu, s čím som sa stretol a dosahuje profesionálnu kvalitu.

Ovládanie

V strede spodnej časti rámu je osem tlačidiel pre navigáciu v OSD a voľbu režimov, vedľa nich je čidlo merania okolitého osvetlenia a LED kontrolka. OSD menu je prehľadné. Množstvo nastaviteľných funkcii je bohaté, odporúčam podrobné preštudovanie návodu, inak sa vám ľahko môže stať, že niečo nesprávne nastavíte.

Tlačidla môžete dokonca zamknúť, aby vám náhodou niekto neprestavil monitor.


Ukazovateľ úspory energie.

EcoView Index

Funkcia, ktorá zobrazuje mieru úspory energie v podobe zeleného grafického ukazovateľa. Tá vás núti myslieť ekologicky a ekonomicky. Pri prezeraní internetu, či práce s kancelárskymi aplikáciami nepotrebujete tak vysoký jas ako pri práci s fotografiami. Možno budete prekvapený koľko ušetríte na elektrine.

Auto EcoView

Zabudovaný senzor monitoruje okolité osvetlenie a dokáže automaticky prispôsobovať úroveň jasu. Mnoho užívateľov, hlavne amatérskych, nemá optimalizované pracovisko a počas dňa sa u nich menia svetelné podmienky. Neprispôsobujú tomu nastavenie jasu. To vedie k zvýšenej zrakovej únave, ale naviac ani pozorovacie podmienky z hľadiska úpravy fotografii či videa nie sú optimálne. Auto EcoView tento problém rieši. Ak však chcete mieru jasu nastavovať ručne, môžete túto funkciu vypnúť.

Fine Contrast

Táto funkcia umožňuje zvoliť zobrazovací režim podľa použitia monitora. Stlačením tlačidla M sa zvolí jeden z piatich režimov:

Custom - užívateľsky nastaviteľný, vhodný pre prácu s programami podporujúcimi správu farieb

sRGB - vhodný pre prácu s sRGB kompatibilnými zariadeniami a programami, napr. pri prezeraní internetového obsahu

Text - vhodný pre prácu s textom a tabuľkami

Picture - vhodný pre prezeranie fotografií

Movie - vhodný pre sledovanie videa a animácií


Tabuľka možností nastavenia jednotlivých režimov.

Zoznam nastaviteľných parametrov uspokojí aj náročnejšieho užívateľa. Okrem jasu a kontrastu je nastaviteľná aj teplota a to v širokom rozsahu od 4000 do 10000 °K. Strmosť Gamma krivky je nastaviteľná v troch hodnotách (1.8, 2 a 2.2). Ďalej sú nastaviteľné - Saturácia, Hue (posun farieb) a  Gain (výťažok z farieb).

Auto FineContrast

Po nahratí obslužného softvéru Screen Managere Pro LCD z priloženého CD si môže užívateľ nastaviť jas a farebný režim pre každú aplikáciu zvlášť. Pri prepínaní medzi aplikáciami sa mu bude automaticky prepínať nastavenie monitora.

Kompletné využitie funkcií pre automatické nastavovanie jasu a farebných režimov vyžaduje určité skúsenosti zo strany užívateľa. Inak môžu viesť k odvrhnutiu týchto užitočných pomocníkov.

Zhrnutie

EIZO S2232W prináša oproti svojmu predchodcovi drobné vylepšenia, ktoré potešia, ale nie sú dôvodom prečo by stávajúci majiteľ S2231W mal upgradovať na novší model. Eco View funkcie sú určite zaujímavé, ale nájdu sa užívatelia, ktorý ich nepoužijú a „natvrdo" si nastavia parametre jasu a kontrastu. Osobne ich hodnotím ako prínosné pre zlepšenie pohody, zníženie zrakovej únavy, ale aj úsporu financií za spotrebovanú elektrinu.

Monitor je určený ako vstupný model pre nadšených fotoamatérov, poslúži však aj poloprofesionálom, ktorí často krát problematiku spracovania obrazu zanedbávajú. Rozmer pracovnej plochy a  rozlíšenie sú dostatočné pre pohodlnú prácu s programami, ktoré obsahujú väčšie množstvo paletiek alebo postranné panely. Profesionálom ale odporúčam modely s 24" obrazovkou, Full HD rozlíšením a HW kalibráciou. Full HD rozlíšenie by monitoru prospelo aj z hľadiska spracovania videa.

Stojan s funkciou pivot je výborne polohovateľný, otočenie obrazovky oceníte nielen pri úprave fotografií orientovaných na výšku, ale napr. aj pri čítaní internetových stránok, PDF súborov, či kancelárskych dokumentov.

Veľký farebný gamut monitora si na vlastnej koži (teda skôr očiach) odskúšal náš šéfredaktor Julo, ktorý videl na fotografiách farby, o ktorých ani nevedel, že tam sú. Spôsobilo mu to problémy pri úpravách podkladov pre web. Niekedy je horší monitor snáď lepší, nenúti užívateľa riešiť problémy s color managementom, proofingom a optimalizáciou pre rôzne zobrazovacie zariadenia a necháva ho v sladkej nevedomosti. Tú poslednú vetu neberte samozrejme vážne. Verný obraz je základným predpokladom pre úspešné a správne spracovanie fotografii a videa.

Testovacia utilita pre Win a Mac OS.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
jaroa
2009-08-05 13:08:59
Tiez ho vlastnim a max spokojnost!
 
duky
2009-08-05 13:51:10
mne sa pred tyzdnom podarilo zohnat Eizo S2242W a tiez max. spokojnost. Je to uplne identicky model, ale ma Full HD rozlisenie 1920 x 900.
 
wolfino
2009-08-05 14:27:09
Odporúčam prečítať túto recenziu pred kúpou http://www.extrahardware.cz/dell-2209w-vs-eizo-flexscan-s2232w-e-e-ips-vs-s-pva
ja som sa rozhodol pre DELL zajtra ho mam doma za 250e výhodná alternatíva a dá sa postaviť po dĺžke (možno nikdy nepoužijem ale frajerina :D)
 
wolfino
2009-08-05 14:49:51
sry zabudol som tu je druha časť http://www.extrahardware.cz/dell-2209w-vs-eizo-flexscan-s2232w-e-e-ips-vs-s-pva?page=0,9
 
Floyd
2009-08-05 16:34:26
EIZO EV2411WE-BK EcoView aj keď je 24´´ za porovnateľnú cenu je asi horší... (http://www.alza.sk/lcd-displej-eizo-ev2411we-bk-24-d109099.htm)
 
2009-08-05 16:39:28
Tiez mam doma Dell2209W a max spokojnost.
Btw Eizo L778, 19´, VA panel (8bit RGB kanaly) na predaj ;)

PS: duky Full HD je 1920x1080 ;)
 
Floyd
2009-08-05 16:55:36
A pritom cenový rozdiel medzi Dell UltraSharp 2209WA a EIZO FlexScan S2232W-E je dosť veľký...
Dell UltraSharp 2209WA: 250,00 €
EIZO FlexScan S2232W-E: 628,32 €
 
wolfino
2009-08-05 17:22:54
ten dell uplne stačí na prácu s foto kto sa živí fotkami už siahne po niečom kvalitnejšom o tom priepastnom cenovom rozdiely ani nehovorím to račej odložím na výbavu k foťaku
 
duky
2009-08-05 19:41:50
prepac, podaril sa mi preklep, monitor Eizo S2242W ma rozlisenie 1920x1200
 
stano.stano
2009-08-05 23:15:51
Ako je to so simulaciou sRGB? Je naozaj taka zla ako sa spomina? V S2231W bola vraj OK, ale tu....
(zdroj: nizsie spomenuta recenzia z extrahardware)
 
kuchar
2009-08-06 02:05:14
Mam doma eizo 2231w s otocnym stojanom.Kupil som asi pred tyzdnom za cca 400 euro tu v norsku.Doteraz som puzival iba laptop na fotografie,kedze neustale cestujem niekam.Ale taky neskutocny rozdiel som v kvalite necakal.Akoby som sa pozeral na dve rozne fotografie(laptop vs. eizo),farby ake podava eizo je neskutocne.Vidim veci a ktorych som nemal ani sajnu...a to som amater.Inak k clanku..rozdiel v eco view tam neni ,ja ho mam v 2231 tiez, tak potom neviem.Inak ku komentarom,ze aky je ten dell skvely a podobne.Urcite je to dobry monitor parametrami za mensi peniaz.Ale je to len dell, tovaren na ´cukriky´.Kvalitou sa nevyrovna Eizu!Navyse eizo je ´made in japan´,co sa zobrazi na konecnej sume samozrejme.´Made in china´ si mozu dovolit nizsie ceny.A este dotaz...mimochodom dava dell 5 rokov zaruku?
 
wolfino
2009-08-06 08:51:23
príspevok od: kuchar
Mam doma eizo 2231w s otocnym stojanom.Kupil som asi pred tyzdnom za cca 400 euro tu v norsku.Doteraz som puzival iba laptop na fotografie,kedze neustale cestujem niekam.Ale taky neskutocny rozdiel som v kvalite necakal.Akoby som sa pozeral na dve rozne fotografie(laptop vs. eizo),farby ake podava eizo je neskutocne.Vidim veci a ktorych som nemal ani sajnu...a to som amater.Inak k clanku..rozdiel v eco view tam neni ,ja ho mam v 2231 tiez, tak potom neviem.Inak ku komentarom,ze aky je ten dell skvely a podobne.Urcite je to dobry monitor parametrami za mensi peniaz.Ale je to len dell, tovaren na ´cukriky´.Kvalitou sa nevyrovna Eizu!Navyse eizo je ´made in japan´,co sa zobrazi na konecnej sume samozrejme.´Made in china´ si mozu dovolit nizsie ceny.A este dotaz...mimochodom dava dell 5 rokov zaruku?
nikto nepovedal ze je dell skvely a lepsi pri kupe dellu usetris neskutocne prachy a amaterovy mozno aj pokrocilemu fotografovy ak nezyje s toho co nafoti uuuplne staci zaruku ma 3 roky a nulovu toleranciu vadnych bodov (myslim ze staci) malo kto bude hriat monitor dlhsie na stole potom uz nejaku 24´ EIZO :D
 
Floyd
2009-08-06 09:23:02
príspevok od: wolfino
nikto nepovedal ze je dell skvely a lepsi pri kupe dellu usetris neskutocne prachy a amaterovy mozno aj pokrocilemu fotografovy ak nezyje s toho co nafoti uuuplne staci zaruku ma 3 roky a nulovu toleranciu vadnych bodov (myslim ze staci) malo kto bude hriat monitor dlhsie na stole potom uz nejaku 24´ EIZO :D
...nejakú 24´EIZO?! Napr. túto?! EIZO EV2411WE-BK EcoView. Má porovnateľnú cenu s EIZO S2232W...
(http://www.alza.sk/lcd-displej-eizo-ev2411we-bk-24-d109099.htm)
 
wolfino
2009-08-06 09:37:34
http://www.alza.sk/lcd-panel-eizo-hd2442w-bk-d104388.htm
napr aj tento ale to by ma muselo zivit fotografovanie ale take 14bit spracovanie k tomu nejaku canon A3+ a hor sa do sveta foto :D
 
Tono
2009-08-06 09:50:29
príspevok od: wolfino
nikto nepovedal ze je dell skvely a lepsi pri kupe dellu usetris neskutocne prachy a amaterovy mozno aj pokrocilemu fotografovy ak nezyje s toho co nafoti uuuplne staci zaruku ma 3 roky a nulovu toleranciu vadnych bodov (myslim ze staci) malo kto bude hriat monitor dlhsie na stole potom uz nejaku 24´ EIZO :D
tiez mam eizo 2231w a suhlas s tym ze som bol prekvapeny aky je rozdiel medzi beznym monitorom a tym ktory zobrazuje 92% RGB. Vsetky foto som zacal nanovo spracovavat. Len dufam ze medzi 92% a 95% ktore ma 2232 ktoru predstavili nie je az taky rozdiel :( . Nie je to len o profi foteni, pretoze ak clovek investuje do tela a kvalitnych skiel , potom najslabsi clanok je monitor a to je skoda ak neuvidi foto verne.
 
quaq
2009-08-06 11:55:04
eizo je brutal drahe poradte rozumnu alternativu za rozumnu cenu
 
psykora2
2009-08-06 12:14:47
príspevok od: quaq
eizo je brutal drahe poradte rozumnu alternativu za rozumnu cenu
nec p221w za 430eur, ten isty typ panela + ako bonus HW kalibrácia
 
kuchar
2009-08-06 20:58:55
príspevok od: Tono
tiez mam eizo 2231w a suhlas s tym ze som bol prekvapeny aky je rozdiel medzi beznym monitorom a tym ktory zobrazuje 92% RGB. Vsetky foto som zacal nanovo spracovavat. Len dufam ze medzi 92% a 95% ktore ma 2232 ktoru predstavili nie je az taky rozdiel :( . Nie je to len o profi foteni, pretoze ak clovek investuje do tela a kvalitnych skiel , potom najslabsi clanok je monitor a to je skoda ak neuvidi foto verne.
Medzi 92 a 95% ty rozdiel urcite neuvidis.Musel by si byt skuseny profik, co predpokladam nie si.Ale tiez zastavam ten isty nazor ako ty!Kto investuje do poriadneho skla alebo fotaku, nech investuje aj do lepsieho monitora!Iba na lepsom monitore uvidis skutocne kvality lepsieho skla...Co mozem len potvrdit!Prejdenie z laptop obrazovky na 2231 bolo ako presadnut zo starej skodovky do mercedesu:)
 
Adrique
2009-08-12 10:31:33
sladka nevedomost niekedy pride vhod - pre web je samozrejme lepsie nebabrat sa farebnymi profilmi a vsetko robit v sRGB, lebo inak obrazky vyzeraju na kazdom monitore a v kazdom prehliadaci inak
 
4wd
2009-08-15 20:46:53
na http://www.extrahardware.cz/dell-2209w-vs-eizo-flexscan-s2232w-e-e-ips-vs-s-pva jeden uzivatel na fore napisal toto ´nad tim Eizem jsem taky uvazoval, ale kvuli wide-gamutu jsem ho zavrhnul...ale stejne by me to zajimalo, jak bude pouzitelny sRBG mod, starsi braska Eizo S2231WE ho umel docela dobre emulovat...´. Vedel by mi niekto vysvetlit ako to myslel? Preco kvoli wide-gamutu ho zavrhol? Rozhodujem sa nad EIZO S2232W alebo NEC P221W. Ma wide gamut nejaky nepriaznivy vplyv ak robim s sRGB? Alebo len jednoducho pozeram video?
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2009-08-15 21:58:46
príspevok od: 4wd
na http://www.extrahardware.cz/dell-2209w-vs-eizo-flexscan-s2232w-e-e-ips-vs-s-pva jeden uzivatel na fore napisal toto ´nad tim Eizem jsem taky uvazoval, ale kvuli wide-gamutu jsem ho zavrhnul...ale stejne by me to zajimalo, jak bude pouzitelny sRBG mod, starsi braska Eizo S2231WE ho umel docela dobre emulovat...´. Vedel by mi niekto vysvetlit ako to myslel? Preco kvoli wide-gamutu ho zavrhol? Rozhodujem sa nad EIZO S2232W alebo NEC P221W. Ma wide gamut nejaky nepriaznivy vplyv ak robim s sRGB? Alebo len jednoducho pozeram video?
Obidva maju sirsi gamut, jedine tak su schopne zobrazit farby , ktore fotograf nafoti pri snimani do RAWu, alebo JPG s Adobe RGB priestorom.
Problem, ktory popisuje je vlastne v tom, ze uvidis farby, ktore si doteraz nevidel. Napr. 100% cervena, ktoru ty vidis tak ako na vacsine monitorov, ja ju vidim ako ziarivo cervenu. To ale nie je chyba monitora, len vidis farby ake su, a nie na ake si zvyknuty. Problem je v tom, ze ta kvalitny monitor nuti zaoberat sa colormanagementom. A to od uzivatela vyzaduje snahu naviac. Pre niekoho je jednoduchsie zostat v slepej nevedomosti. Ja radsej vidim nespravne farby v Internet explorery, ako by som nema vidiet to, co som nafotil. O tejto problematike som nedavno pisal vo Fotoskole.
 
Dodo PO
2009-09-24 19:00:16
príspevok od: quaq
eizo je brutal drahe poradte rozumnu alternativu za rozumnu cenu
Skús www.alza.sk, momentálne je v akcii za 498,57 EUR. Objednal som, dúfam, že bude O.K.
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované