Hore

Olympus PEN E-P2

Olympus je spolu s Panasonicom priekopníkom novej koncepcie fotoaparátov, kombinujúcich výhody pokročilých kompaktov s modularitou zrkadloviek. Tento prístroj vám predstavil kolega Julo už v novembri. Pred tým, než sa pustíte do čítania tejto recenzie, odporúčam ho prečítať, lepší úvod by som určite nenapísal.

 

 

 

 

Na testovanie sme dostali fotoaparát v kite s objektívom 14-42 a prídavným elektronickým hľadáčikom. V krabici sa samozrejme nachádza aj nabíjačka, akumulátor, softvér, popruh, prepájacie káble k počítaču a TV (A/V). K hľadáčiku je pribalené šikovné puzdierko. V balení ale nenájdete HDMI kábel.

Olympus PEN E-P2 je "hybridná zrkadlovka", postavená na 4/3 systéme. Oproti modelom E-XXX v nej ale absentuje zrkadlo a optický hľadáčik. Obraz ide priamo na snímač a zobrazovaný je na LCD displeji alebo v prídavnom elektronickom hľadáčiku. Toto riešenie má niekoľko výhod. Tou prvou sú kompaktnejšie rozmery. Pre mnohých užívateľov bude ale hlavnou prednosťou trvalý Live View režim. Sú tu ale aj nevýhody, pomalšie zaostrovanie a hľadáčik, ktorý sa tomu optickému zatiaľ nevyrovná.

Pre fotoaparáty tohto druhu bolo potrebné vyvinúť nové objektívy, aj keď je snímač rovnaký ako v zrkadlovkách, je vzdialenosť bajonetu od snímača menšia. Systém fotoaparátov a objektívov takejto konštrukcie je označovaný ako Micro 4/3.

 

 

Dizajn a konštrukcia

 

Telo fotoaparátu je ploché, vyrobené z kvalitných materiálov. Predná časť a boky sú z lakovaného brúseného kovu tmavošedej farby. Bez objektívu je fotoaparát len o málo väčší ako vyspelé kompakty. Pohodlnejšie a pevnejšie držanie zabezpečuje tvarovaná zadná časť a zdrsnené predné madlo, ktoré vyzerá ako z kože.

K retro dizajnu prispieva ozdobný pochromovaný lem okolo hornej časti na ktorom je nápis OLYMPUS PEN Sience 1959, odkazujúci na dizajnový vzor a označenie modelu E-P2.

 

 

Ovládacie prvky sú sústredené na zadnej stene a na vrchu fotoaparátu. Bližšie sa im budem venovať v časti o ergonómii.

 

Neviem, či sa vstavaný blesk do tela nezmestil, alebo konštruktéri nechceli narušiť retrodizajn. V každom prípade, ak potrebujete blesk, musíte použiť externý. E-P2 podporuje stávajúce systémové blesky Olympus. V ponuke je ale aj štýlový blesk určený pre túto radu fotoaparátov.

 

Bajonet pre upevnenie objektívov je kovový, umožňuje používať objektívy Micro 4/3 systému, u Olympusu označované ako M-Zuiko Digital. S fotoaparátom je ale možné používať aj iné objektívy, ale cez redukciu. Okrem objektívov pre 4/3 systém sú to aj objektívy s OM bajonetom, závitom M42, Leica M bajonetom a od iných výrobcov sú k dispozícii redukcie pre takmer všetky ostatné typy objektívov.

 

Potešiteľné je použitie SD/SDHC kariet, ktoré sú predsa len rozšírenejšie a majú väčšiu kapacitu ako XD karty.

 

 

Displej

LCD displej je pevne zabudovaný, má uhlopriečku 3" a na dnes už podpriemerné rozlíšenie 230 000 bodov. Okrem rozlíšenia ale k nemu nemám výhrady, vďaka nastaviteľnému jasu a antireflexnej úprave je obraz dobre pozorovateľný aj na priamom slnku.

 

 

Externý hľadáčik

Súčasťou balenia je externý elektronický hľadáčik, ktorý sa zasúva do sánok pre blesk. Prepojenie je cez konektor podobný HDMI. Pri fotografovaní sa obraz v hľadáčiku akoby mihotá, je jemný, ale konkurenčnému Panasonicu GH-1 sa nevyrovná. Statický obraz (prezeranie záberov) je ale ostrejší než na hlavnom displeji, až tu sa ukazuje veľké rozlíšenie 1 440 000 bodov.

Priamo na hľadáčiku je tlačidlo prepínania medzi ním a LCD displejom. Okulár je vybavený dioptrickou korekciou a je výklopný o 90° smerom nahor.

 

 

Zaostrovanie

Automatické zaostrovanie využíva 11 samostatných zón, užívateľsky je možné vybrať ktorúkoľvek z nich. Prijal by som ale tlačidlo s priamym prístupom, pretože je to možné len cez funkcie sústredené pod tlačidlom OK. Samozrejme nechýba rozpoznávanie tvári.

Nastaviteľné je pevné aj kontinuálne zaostrovanie. Kontinuálne aj so sledovaním zaostreného objektu. Manuálne zaostrovanie je tiež k dispozícii, pomocou prstenca na objektíve. Užívateľsky nastaviteľné je ručné doostrovanie v režimoch automatického ostrenia. Presnejšie manuálne ostrenie zabezpečuje 7 - násobná elektronická lupa.

Všetky vychytávky automatického zaostrovania brzdí jeho pomalosť, ktorá je na úrovni kompaktu, pričom by sa mala blížiť zrkadlovke.

 

 

Ergonómia ovládania

 

Vzhľadom na rozmery je ergonómia ovládania veľmi dobrá. Najpoužívanejšie funkcie sú k dispozícii po stlačení príslušných tlačidiel a nie je potrebné ich vyhľadávať v menu.

Predstavenie ovládacích prvkov začnem horným panelom. Vľavo je volič programov, ktorý sa netradične otáča palcom ľavej ruky zozadu, užívatelia s väčšími rukami budú mať pri nastavovaní trochu problémy. Expozičné režimy popíšem podrobnejšie neskôr.

V pravej časti je tlačidlo ON/OFF (pri zapnutom fotoaparáte svieti okolo neho zelený kruh), po jeho ľavej strane je diódka signalizujúca činnosť čistenia snímača (SSWF), po pravej je spúšť. K jej chodu nemám výhrady, sila potrebná na stlačenie a aj čitateľnosť polovičného stlačenia je taká, ako má byť. Po pravej strane spúšte je tlačidlo korekcie expozície.

 

 

Hlavná skupina ovládacích prvkov sa sústreďuje na zadnom paneli, po pravej strane displeja. Rozloženie tlačidiel je logické a s ich ovládaním som nemal žiaden problém.

Priamo pod palcom je otočný kovový valček s vrúbkovaním, pomocou neho sa nastavuje väčšina expozičných parametrov, slúži ale aj na pohyb v menu a pri prezeraní záberov sa ním ovláda zmenšovanie a zväčšovanie náhľadov.

Na fotoaparáte je ešte jeden otočný volič, ktorý zároveň funguje ako viacsmerové tlačidlo. Uprostred je potvrdzovacie tlačidlo OK.

 

 

V režime fotografovania sa po stlačení tlačidla OK zobrazia snáď všetky parametre snímania, to je šikovné, urýchľuje to prístup k menej používaným funkciám.

Aj s týmto voličom sa nastavujú vybrané expozičné parametre a slúži na pohyb v menu. Jednotlivým smerom kurzora sú priradené najpoužívanejšie funkcie, nastavenie citlivosti ISO, nastavenie automatického zaostrovania, vyváženie bielej a nastavenie sériových záberov a samospúšte.

Nad týmto otočným voličom je programovateľné tlačidlo Fn a pod ním tlačidlo Info, ktorým sa vyberá režim zobrazovania informácii na LCD displeji.

Po strane displeja je štvorica tlačidiel. Zhora je to tlačidlo pamäte AEL/AFL, tlačidlo prezerania záberov, Delete a tlačidlo pre vstup do menu.

 

 

Pod výklopnou krytkou je na pravom boku (pri pohľade zozadu) dvojica konektorov. USB združený s AV výstupom a HDMI.

 

Batéria a pamäťová karta sa vkladá zospodu. Na spodnej strane je aj kovový závit pre upevnenie prístroja na statív.

 

Na prednej časti, po stranách loga je dvojica otvorov mikrofónu. Reproduktor je na zadnej strane v blízkosti hlavného otočného voliča.

Nad displejom, pod sánkami pre blesk, je konektor pripojenia externého elektronického hľadáčiku.

 

 

Snímač - srdce fotoaparátu

Pozrime sa ale fotoaparátu pod kapotu, kde sa nachádza 4/3 snímač Live MOS s rozlíšením 12,3 MPx.

 

 

Stabilizátor a čistenie snímača

Stabilizácia obrazu je riešená pohybom snímača. To je výhodou, hlavne, keď je možné cez redukcie pripojiť množstvo rôznych objektívov.

Keďže je Olympus priekopníkom samočistiacich snímačov, nechýba táto funkcia ani v tomto prístroji.

 

Uzávierka

Uzávierka umožňuje snímať s časmi v rozsahu 1/4000 s. - 60 s. + Bulb až do 30 min. Samospúšť má oneskorenie 2 alebo 12 sekúnd. Synchronizácia s bleskom je do 1/180 s.

 

 

Expozičné režimy

Paleta expozičných režimov je bohatá a uspokojí začiatočníkov, kreatívcov a aj pokročilých fotografov. Fotoaparát ponúka tri skupiny expozičných režimov.

 

 

Art programy

Art programy som si obľúbil už pri testovaní Olympusu E-30, prinášajú do fotografovania zábavu. E-P2 ich má osem.

Pop Art - vysoký kontrast a saturácia

Soft Focus - napodobnenie soft filtra

Pale & Light Color

Light Tone

Grainy Film - čiernobiely film s výrazným zrnom

Pin Hole - efekt dierkovej komory (môj najobľúbenejší)

Diorama - napodobnenie tilt efektu

 

V niektorých Art programoch je ale prekresľovanie displeja veľmi pomalé a trhané. Fotoaparát má problém so simuláciou v reálnom čase. Art programy je možné používať aj v režime videa.

Ak máte zvolený niektorý z Art programov, môžete ho aplikovať aj na nasnímaný záber vo formáte RAW, priamo vo fotoaparáte. To umožňuje vyhnúť sa problémom s pomalým prekresľovaním pri snímaní a naviac na jeden záber môžete aplikovať koľko chcete efektov.

 

Scénické režimy

Na rozdiel od Art programov sa u týchto expozičných programov nepoužíva postprocessing. Majú za úlohu nastaviť expozičné a iné parametre (spôsob zaostrovania, merania, podanie farieb...), tak aby čo najlepšie snímali konkrétny žáner fotografie. Programov je 19: Potrait, e-Portrait, Landscape, Landscape+Portrait, Sport, Night scene, Night+Portrait, Children, High key, Low key, Dis mode, Macro, Nature macro, Candle, Sunset, Documents, Panorama, Fireworks, Beach & Snow.

 

iAUTO

Automatický expozičný režim určený pre úplných začiatočníkov. Fotoaparát sa snaží rozoznať fotografovanú scénu a podľa toho zvoliť vhodné nastavenie, vyberá aj zo scénických režimov. Množstvo nastavení nie je prístupných, napr. aj WB a ISO. Nepochopiteľné je, že pri nízkej hladine osvetlenia neupozorňuje na nutnosť použiť blesk alebo statív.

 

P, A, S, M

Štvorica programov pre pokročilejších užívateľov. V plnej programovej automatike funguje Shift, to znamená posun času a clony po expozičnej krivke. V manuálnom programe M funguje meranie expozície a na displeji sa zobrazuje odchýlka v EV stupňoch. Vďaka dvom otočným voličom na zadnej strane, je nastavenie času aj clony pohodlné, netreba použiť žiadne "shift" tlačidlo.

 

WB, ISO a "vylepšovače"

Vyváženie bielej tradične ponúka automatiku, prednastavenia pre rôzne svetelné zdroje ale aj ručné vyváženie bielej a možnosť nastavenia teploty v °K.

 

Citlivosť ISO je nastaviteľná v rozsahu 100 až 6400 ASA. V automatike je možné nastaviť základnú a maximálnu hodnotu. To je veľmi šikovné, napr. pri fotení s externým bleskom si zvolíte základnú hodnotu 400 ASA, pre lepšie zachytenie svetelnej atmosféry a max. hodnotu dáte napr. na 1000 ASA aby ste zamedzili prílišnému zašumeniu fotografii.

Nechýba samozrejme funkcia odstraňovania šumu, nastaviteľná v troch úrovniach.

 

Funkciou Picture mode sa nastavuje ovplyvňovanie farebnosti, nasýtenia farieb, kontrastu, doostrenia a gradácie. Pripravených je niekoľko režimov, každý má možnosť užívateľského doladenia a k dispozícii je aj jeden užívateľský režim. Asi najpoužívanejší bude režim iEnhance s inteligentným vylepšovaním obrazu. Nechýba monochromatický režim s nastavením filtrovania a kolorizácie. Picture mode majú vplyv len na súbory JPG.

 

RAW, JPG...

Fotoaparát sníma do formátov RAW a JPG. Snímať do nich je možné zvlášť alebo súčasne. U JPG sa dá navoliť rozlíšenie, kompresia a pomer strán. Obidva formáty sa dajú spracovať v priloženom programe Olympus Master 2. Ďalej je možné zvoliť jeden z farebných profilov Adobe RGB a sRGB.

 

Režimy zobrazenia informácií

Ergonómiu fotografovania neurčuje len tvar fotoaparátu a rozloženie ovládacích prvkov. Je to aj spôsob akým sa komponuje obraz a ako sa zobrazujú rôzne druhy informácii.

Prídavný elektronický hľadáčik zobrazuje rovnaké údaje ako displej. Zobrazovanie informácií na displeji sa prepína tlačidlom info. To je dokonca nastaviteľné v menu, kde sa dá vybrať, aké režimy sa budú dať navoliť. Samozrejmé je zobrazovanie základných expozičných údajov a nastavení, ako aj čistej obrazovky. Ako kompozičnú pomôcku je možné nechať zobraziť niekoľko druhov rastrov. Ja som si však najviac obľúbil elektronickú vodováhu (silne návyková).

 

Užívateľské nastavenia

Ergonómiu ovládania je možné doladiť v menu. vymenovanie všetkých možnosti nechám na manuál, sú skutočne bohaté, s tých menej tradičných spomeniem možnosť nastavenia chodu zaostrovacieho prstenca či dpi. Mňa potešila funkcia rýchleho vymazávania stlačením jediného tlačidla. Olympus si zaslúži za užívateľské nastavenia veľkú pochvalu.

 

Prezeranie, mazanie, upravovanie

Režim prezerania je ergonomicky riešený veľmi dobre. Zobrazenie náhľadov je ľahko nastaviteľné v mnohých krokoch, podľa toho, koľko náhľadov chcete mať na naraz zobrazených. K dispozícii je aj kalendár.

Vďaka viacerým ovládacím prvkom je pohodlné aj priblíženie záberov a posun po ploche.

Prechod medzi jednotlivými zábermi je rýchly, bez zdržiavania.

Nechýba funkcia premietania s nastavením rýchlosti a hudobným podfarbením (5 skladieb).

Nasnímané fotografie je možné dodatočne editovať, či už sú nasnímané do formátu RAW alebo JPG, priamo vo fotoaparáte.

 

Prvé dojmy

Dizajn tohto fotoaparátu sa vám buď páči alebo nie. Milovníkom starších fotoaparátov sa jeho retrodizajn bude páčiť určite. Olympus ani neskrýva inšpiráciu svojimi staršími filmovými prístrojmi PEN. V našich končinách boli tieto prístroje neznáme a stretnúť sa s niektorým aspoň v bazáre je veľká rarita. Ale naspäť k jeho digitálnemu pokračovateľovi.

 

K luxusne prevedenému telu sa setový objektív vizuálne nehodí, aj keď sú na ňom štylistické retro prvky. Ešte zvláštnejšie vyzerá objektív po odblokovaní zoomu. Dizajnovo sa k fotoaparátu jednoducho hodí skôr pancake.

 

 

Po nabití akumulátoru a vložení karty som ako okamžite nasadil, do sánok pre blesk, prídavný elektronický hľadáčik VF-2. Po prvom stlačení tlačidla ON/OFF sa na displeji rozsvietil nápis, že objektív je zamknutý a mám ho vysunúť.

Pred zapnutím fotoaparátu je potrebné vysunúť objektív do pracovnej polohy, naopak pri ukončení fotenia je potrebné stlačiť poistku na boku objektívu a zasunúť tubus do prepravnej pozície. Aj s týmto hendikepom sa dá fotoaparát naštartovať do jednej sekundy. Po troche cvičenia som si na túto zvláštnosť zvykol.

Nevýhodou výsuvnej konštrukcie tohto objektívu je, že nemá bajonetovú obrubu pre uchytenie slnečnej clony. Priemer filtrovej obruby je 40,5 mm, filtre tohto piemeru nájdete v ponuke Olympusu ale aj iných výrobcov. Predný člen sa pri zaostrovaní bohužiaľ otáča, prácu s otočnými filtrami to veľmi sťažuje.

Keďže bol testovaný kus úplne nový, nastavil som najprv čas a dátum. Potom som nastavil vybrané parametre podľa svojho uváženia. Menu je prehľadné a lokalizované do slovenčiny a množstva iných jazykov. Preklad anglických výrazov je ale katastrofálny. Položky sú nezmyselne skracované aj keď je dostatok miesta na celý názov, kde tu chýba diakritika, pritom inde je použitá. Radšej som rýchlo prenastavil jazyk na angličtinu. Tam je všetko v poriadku. Na prvý pohľad je menu jednoduché ale ukrýva v sebe množstvo nastavení. Personalizácia ovládacích prvkov je skutočne bohatá a užívateľ si môže prispôsobiť takmer každé tlačidlo, či ovládač.

 

Externý hľadáčik sa zasúva do sánok pre blesk a preto nie je možné naraz používať hľadáčik aj externý blesk. Je vyklápateľný až o 90° nahor, čo je šikovné pri práci zo statívu alebo keď je fotoaparát nízko nad zemou. Keďže som nemal blesk, mal som hľadáčik trvalo nasadený.

 

Prekvapujúca je absencia vstavaného blesku. Základným odporúčaným bleskom je model FL-14, jeho dizajn sa nesie v duchu PEN fotoaparátov.

 

 

Hor sa fotografovať

Dojem z tela je viac kompaktový ako zrkadlovkový a tento dojem je narušený až po tom, čo ľavou rukou podopriem objektív a priložím oko k prídavnému hľadáčiku. Prístroj je prekvapujúco ťažký, čo osobne oceňujem, svedčí to o kvalitných materiáloch a hlavne zlepšuje to stabilitu držania. S hľadáčikom na oku ani nevyzerám, že mám digitálny fotoaparát, ale že som zo skrine po rokoch vybral starý otcov (možno dokonca dedov) fotoaparát.

Sám sa neviem rozhodnúť, či sa mi lepšie fotilo cez hľadáčik alebo cez hlavný displej. Veľmi som si ale obľúbil vodováhu, pri snímaní zo statívu mi veľmi pomohla. Rýchlo som si zvykol aj na ovládanie expozičných parametrov.

Napriek tomu, že som si na zvláštnu konštrukciu objektívu pomerne rýchlo zvykol, nezamiloval som si ho. Kvalita nie je zlá, to by som mu krivdil, ale kamaráti nebudeme. Mínusom tohto fotoaparátu je rýchlosť zaostrovania, mala by byť vyššia ako u kompaktov, blížiť sa zrkadlovkám, ale nie je. Podľa rýchlosti AF by ste určite tipovali na kompakt. Za dobrých svetelných podmienok je automatické zaostrovanie spoľahlivé, ale za zlých už to tak slávne nie je. Stačí zamieriť fotoaparát do tmavšieho kúta predný člen objektívu začne "tancovať". Tu by pomohlo pomocné osvetlenie, ktoré na fotoaparáte absentuje.

 

Pozn.: Nami testovaný kus bol prvý na Slovensku a neobsahoval najnovší firmware, ktorý má podľa vyjadrenia Olympusu, značne zrýchľovať a spresňovať automatické zaostrovanie. Ak je tomu skutočne tak, tak moja hlavná výčitka k tomuto prístroju je bezpredmetná.

 

Odozva spúšte je rýchla a rýchlosťou sa vyrovná "pravým" zrkadlovkám. Ani sériové snímanie nerobí fotoaparátu problémy. Pri snímaní do RAW + JPG som urobil až 9 obr. v sérii. Na prístroj tejto koncepcie je to slušný výkon. Po nasnímaní celej série ale fotoaparát už potrebuje dlhší čas na jej uloženie. Akonáhle sa ale vyčistí časť vnútornej pamäte, je možné fotografovať opäť.

 

 

Nedostatočná je výdrž batérie, po jej naformátovaní som urobil priemerne 200 záberov na jedno nabitie. Náhradná batéria je preto nevyhnutná.

 

Software

K prístroju je dodávaný program Olympus Master 2. Potešujúca je jeho lokalizácia do slovenčiny. Okrem organizovania fotografii zvláda aj základné úpravy, dokonca aj RAW súborov. Možnosť vyvolávania RAW súborov je ale obmedzená a nevyrovná sa RAW modulu od Adobe, či iných výrobcov. Pre amatérske spracovanie je však dostatočné a medzi ním a Adobe Camera Raw je len nepatrný rozdiel, testovacie zábery som preto upravil v Adobe Lightroom 2. Potešujúca je správa farieb, vrátane možnosti spracovania RAWu v priestore Adobe RGB a sRGB.

 

Kvalita fotografií

Prvý testovací deň som najprv fotografoval v centre Bratislavy, prevažne s programom predvoľby clony, pričom nastavenie citlivosti som ponechal na automatiku. Bolo čerstvo nasnežené, obloha zatiahnutá. Pri fotografovaní v tieni nastavil fotoaparát aj 1250 ASA. Bol som milo prekvapený nízkou mierou šumu a to aj na JPG súboroch s štandardne nastavenou mierou potlačenia šumu (normal). Keď som skúšal šum potlačiť v editore, radšej som ho ponechal, fotografie sa mi viac páčili neodšumené, potlačil som len farbený šum.

 

Koniec prvého dňa som nasnímal niekoľko nočných fotografií za použitia statívu pri ISO 100. Tieto fotografie sa mi zdajú lepšie než u mnou testovaného Olympusu E-30, kde som pozoroval akoby kryštalickú štruktúru pri dlhých časoch.

Práve u nočných fotografii sa ukazuje rozdiel oproti kvalitnejším CMOS snímačom veľkosti APS-C, kde hlavne pri 14-bitovom RAWe je možné vytiahnuť viac podrobnosti z tieňov a účinnejšie potlačiť prepaly. Napriek tomu však nemôžem povedať, že by fotografie z tohto 4/3 snímača boli zlé. Naopak, prekvapuje ma, čo z tejto technológie dokázali v Olympuse vytiahnuť.

 

Vzhľadom na nie príliš fotogenické počasie som aj vo zvyšné dni testovania snímal tradičné mestské scenérie.

 

Galéria RAW

Všetky fotografie boli snímané do formátu RAW, základné úpravy v LR2.

ISO 100

 

ISO 200-400

ISO 200 ISO 250 ISO 250 ISO 250
ISO 320 ISO 400 ISO 400

 

ISO 500-1600

ISO 500 ISO 500 ISO 800
ISO 1250 ISO 1600 ISO 1600

 

Nasledujúce fotografie sú nasnímané s expozičnými režimami Art, bez akýchkoľvek úprav.

 

 

Fotoaparát som otestoval aj v redakčnom ateliéri. Do sánok pre blesk som upevnil rádiový odpaľovač (Fomei) a v manuálnom režime som urobil niekoľko záberov.

 

 

 

 

 

 

Test ISO

Viac než syntetický test v ateliéry je pre mňa dôležité nasadenie v reálnych podmienkach. Zábery z našej redakcie sú vyvolané z RAWu v programe Lightroom 2. Odstraňovanie šumu som nastavoval len opatrne, aby sa nestratili detaily.

 

ISO 400 ISO 800 ISO 1600
ISO 3200 ISO 6400

 

RAW vs. JPG

Osobne by som sa porovnaniu záberov snímaných zároveň do formátu RAW a JPG vyhol, JPG považujem z hľadiska snímania, za neperspektívny formát. Nedá sa mu ale vyhnúť, ak chcete používať Art programy, pri nich fotoaparát aplikuje postprocessing a ten sa nedá použiť priamo na RAW súbory. Niektoré Art programy sú súčasťou programu Olympus Master 2 a tak je možné ich použiť na ľubovoľný podporovaný formát fotografie dodatočne, v počítači.

Fotoaparát v štandardnom nastavení nepoužíva agresívnejšie doostrovacie a odšumovacie nástroje. Fotografie snímané do JPG preto nie sú preostrené a ani "vyžehlené".

 

Video

Video je možné snímať v rozlíšení HD a SD v programoch P, A, M a v Art programoch. Stabilizácia funguje bezchybne, aj keď je v tomto režime elektronická, ale zaostrovanie je na tom horšie. Hlavne ak sa prepne na kontinuálne preostrovanie tak, ako je to zvykom u videokamier. Vtedy AF príliš pomaly reaguje, lepšie je zaostrovať na pevnú vzdialenosť alebo ručne. Oproti zrkadlovkám s funkciou videa ja ale aj tak zaostrovanie o triedu rýchlejšie.

Pri nastavení maximálnej kvality je rozlíšenie videa 1280x720 bodov (HD Ready), snímková frekvencia je 30 obr./s. Maximálna dĺžka jednej sekvencie je 7 minút, čo je dané limitom maximálnej veľkosti videosúboru. Podobne sú na tom aj konkurenčné fotoaparáty a každý "filmár" vám povie, že v praxi dlhšiu sekvenciu ani nepotrebujete. Zvuk je nahrávani vo veľmi kvalitnom formáte PCM, samozrejme stereo. Na to aby ste túto skutočnosť plne využili, je potrebné použiť externý mikrofón, čo vôbec nie je problém, pretože v ponuke výrobcu je adaptér pre pripojenie mikrofónu a aj externý stereo mikrofón.

 

Kvalita objektívu

Objektív má rozsah 14-42 mm, v prepočte na kinofilm je to 28-84 mm. Svetelnosť je štandardných F3,5-5,6. V optickej sústave sú použité ED a asférické členy.

Medzi setovými objektívmi sa jedná o mierny nadpriemer. Na niektorých fotografiách je pozorovateľná chromatická vada, ktorá je ale v RAW editore ľahko odstrániteľná (skúšané v LR2). Na najširšom konci má viditeľné súdkovité skreslenie, ktoré ale nie je veľmi rušivé a v programe Olympus Master 2 je funkcia pre jeho korigovanie. Ostrosť je dobrá, aj keď nie rezavá. Svojou zvláštnou konštrukciou sa mi však tento objektív k tak štýlovému telu nehodí. Pri danom rozsahu a svetelnosti mi chýbala možnosť kreatívnejšieho vyjadrovania.

Príjemná je minimálna zaostrovacia vzdialenosť 25 cm a tým dané zväčšenie takmer 1:1,5 (pri nastavení zoomu na 42 mm). To je na seťák veľmi slušné zväčšenie.

 

Plusy

  • kvalitné a luxusné spracovanie
  • zaujímavý retrodizajn
  • nadpriemerne bohaté nastavenia
  • vyklápateľný prídavný hľadáčik
  • HDMI
  • Olympus Master 2
  • elektronická vodováha
  • stabilizátor obrazu, čistenie snímača
  • zobrazovanie
  • ART programy
  • možnosť pripojenia externého mikrofónu

 

Mínusy

  • pomalý AF (tento problém má riešiť novší firmware)
  • LCD displej by mohol byť jemnejší
  • absencia vstavaného blesku
  • absencia pomocného svetla AF
  • zlá lokalizácia
  • nezobrazuje nastavenú citlivosť pri Auto ISO
  • nepraktická konštrukcia pribaleného setového objektívu
  • výdrž batérie

 

Zhrnutie

 

Koncepcia tohto modelu je špecifická a osloví len určitú skupinu užívateľov. Určite to nie je náhrada zrkadlovky, na to je koncepcia prístroja dosť odlišná. Funkčnosťou by som prístroj porovnal asi s radou Powershot G od firmy Canon, ale s lepším snímačom a hlavne možnosťou meniť objektívy. Je to proste derivát zrkadlovky kombinovanej s vyspelým kompaktom inšpirovaný hľadáčikovými fotoaparátmi.

Snímač je dostatočne kvalitný aby takýto prístroj mohol, kvalitou fotografii, konkurovať amatérskym zrkadlovkám s APS-C snímačom. Potenciálnych záujemcov upozorňujem, že to nie je prístroj pre snímanie športu, wildlife, či svadieb. Je to ale výborný cestovateľský prístroj, svedčí mu krajinka, architektúra, zátišia. Nestratí sa v meste ani v prírode.

Je to luxusný dobre vybavený stroj, ktorému chýbajú práve zaujímavejšie objektívy, na to aby sa plne dala oceniť jeho koncepcia a zdôvodniť vyššia cena. Takýto typ fotoaparátov by mohol byť cenovo dostupným ekvivalentom hľadáčikovej Leicy. Keby k Pancaku doplnili ešte dva-tri pevné objektívy s výbornou svetelnosťou, vznikla by pekná zostava pripomínajúca kedysi zaujímavé Contaxy G1 a G2. Bez toho mu silne konkurujú produkty z vlastnej dielne Olympusu. E-450 s Pancake objektívom nie je o moc väčší, či ťažší a funkčne je na tom takmer rovnako, až na absenciu stabilizátora obrazu. Zapracovať treba aj na zrýchlení automatického zaostrovania, to je asi najväčšia slabina prístroja.  Luxusnému imidžu by viac zodpovedal displej s vyšším rozlíšením.

Keby výrobca pribalil k fotoaparátu zdarma aj blesk (bez elektronického hľadáčika sa fotografovať dá), zlepšilo by sa jeho využitie aj pre fotografovanie v interiéri.

 

Príslušenstvo

Najdôležitejším príslušenstvom sú objektívy, zatiaľ si môžete vybrať z dvoch, určených pre Micro 4/3 systém. Podstatne širšia je ponuka objektívov, ktoré môžete nasadiť pomocou redukcie. Redukcii je niekoľko, pre rôzne druhy bajonetu. Nedostatok v ponuke originálnych Micro 4/3 objektívov zachraňuje druhý člen konzorcia, Panasonic, ktorý má v ponuke niekoľko zaujímavých objektívov.

 

Širšiu ponuku originálnych objektívov môžeme začiatkom leta, kedy majú prísť do predaja dva zaujímavé objektívy. Prvým je superširokouhlý objektív 9-18/4-5,6 mm a širokorozsahový univerzálny transfokátor 14-150/4-5,6.

 

Priamo Olympus ponúka ďalšie doplnky: káblovú spúšť, adaptér pre externý mikrofón, priehľadový hľadáčik VF-1. Retro, retro, retro. Ostatné príslušenstvo sa nesie v retroštýle. Kožené popruhy, brašne rôznych veľkosti a dizajnu...

 

Obsah balenia:

  • E-P2
  • M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm 1:3.5-5.6 čierny
  • BLS-1 (Lithium-Ion batéria)
  • VF-2
  • BCS-1 (Nabíjačka pre BLS-1)
  • Micro 4/3 krytka tela (BC-2)
  • Remienok cez rameno
  • CB-USB6 (USB kábel)
  • CB-VC2 (Video kábel)
  • OLYMPUS Master 2 (Software na CD-ROM)
  • Návod k použití

 

Technické parametre

 

Typ

 

 

Materiál tela

Kovový

Bajonet objektívu

Micro Four Thirds

Obrazový senzor

 

 

 

 

 

 

Typ

4/3 '' vysokorýchlostný Live MOS senzor

Efektívny počet pixelov

12,3 MPy

Usporiadanie filtra

Filter primárnych farieb (RGB)

Pomer strán & rozmery snímača

4:3 / 17,3 x 13,0 mm

Plné rozlíšenie

13,1 MP

Procesor

 

Typ

TruePic V

Filter

 

Antiprachový filter

Antiprachový ultrazvukový filter

IR filter

Hybridný typ

LPF filter

Pevný typ

Živý náhľad

 

Zobrazená informácia

100% pokrytie záberu, náhľad korekcie expozície, náhľad nastavenia vyváženia bielej, náhľad korekcie tieňov (SAT), systém Rozpoznávania tvárí, Perfect Shot Preview, zobrazenie mriežky, 7x/10x zväčšenie náhľadu, MF/S-AF, AF, zobrazenie AF bodu, fotografické informácie, histogram

 

AF typ

Systém detekcie kontrastu

Obrazový stabilizátor

 

Typ

Stabilizátor obrazu

Režimy

Dvojdimenzionálny alebo jednodimenzionálna aktivácia

Efektívny kompenzačný rozsah

Až 4EV stupne

Rozsah expozičných časov

2 - 1/4000 s (nie je k dispozícii v režime Bulb)

Zaostrovací systém

 

Metóda

AF systém porovnania kontrastu (pokiaľ je použitý objektív nepodporujúci vysokorýchlostné AF zaostrovanie na senzore, používa sa pomocné MF ostrenie)

Zaostrovacie zóny

11 bodov / Automatický alebo manuálny výber

Takmer všetky body / Autoselekcia so zapnutou funkciou Face Detection

225 bodov / Manuálna voľba v režime zväčšeného náhľadu

AF zámka

Áno

Režimy

Manuálne zaostrovanie, jednotlivý AF, kontinuálny AF, jednotlivý AF + MF, AF Tracking

Expozičný systém

 

Režimy

Programová automatika, i-Auto, priorita clony, priorita času, manuálny, scénické režimy

Kompenzácia expozície

+/- 3 EV (v 1, 1/2, 1/3 krokoch )

Expozičný bracketing

3 zábery (+/- 1/3, 1/2, 2/3, 1 EV kroky )

ISO bracketing

3 zábery ( 1/3, 2/3, 1 EV kroky )

Scénické režimy

 

Počet scénických režimov

19

Režimy

Portrét, Krajina, Krajina s portrétom, Makro, Šport, Nočná scéna, Nočná scéna s portrétom, Deti, High key, Low key, Digitálna obrazová stabilizácia, Prírodné makro, Sviečka, Dokumenty, Panoráma, Pláž a sneh, Ohňostroj, Západ slnka, e-portrét

Viacnásobná expozícia

 

Maximálny počet snímkov

2 zábery (snímanie)

3 zábery (editácia)

Automatická korekcia

Áno

Pomocné rámčeky

Živý náhľad

Meranie svetla

 

Metóda

TTL meranie s otvorenou clonou

Zóny

324 zóny; viaczónový systém

Rozsah detekcie

0 - 18 EV (50 mm, 1:2, ISO 100)

Režimy

ESP integrálne meranie, bodové meranie, integrálne meranie so zdôrazneným stredom, preexpozícia, podexpozícia

Umelecké filtre

 

Pop Art

Zdôrazňuje farby a vytvára jasné, saturované snímky v pop-art štýle.

Zmäkčenie

Dodáva fotografiám svetlý, éterický vzhľad a navodzuje snivú, až mystickú náladu.

Bledé & svetlé farby

Používa potlačené farebné tóny pre vytvorenie nostalgickej nálady.

Svetlý tón

Potlačuje peeexponované a podexponované miesta pre vytvorenie dojmu perfektne nasvietenej scény.

Zrnitý film

Navodzuje zrno a tonalitu klasickej čiernobielej fotografie, a dodáva jej na dramatickosti.

Kamera obskura (Pinehole)

Navodzuje dojem snímku vytvoreného kamerou obskurou. Reprodukuje vinetáciu v rohoch a okrajových oblastiach snímku a unikátny farebný tón.

Diorama

Zdôrazňuje farbu a kontrast s rýchlou zmenou od "ostrého" k "mäkkému".

Krížový proces

Nereálna atmosféra a nečakanou zmenou farby a kontrastu.

Citlivosť

 

Auto

ISO 200 - 6400 (nastaviteľný, z výroby ISO 200 - 1600)

Manuálna

ISO 100 - 6400

Závierka

 

Typ závierky

Počítačom riadená štrbinová závierka

Samospúšť

12 s / 2 s

Rýchlosti závierky

 

Rozsah expozičných časov

1/4000 - 60 s

Režim B

1/4000 - 60 s Do 30 minút (vybratý najdlhší čas v menu, štandardne: 8 minút)

Rýchlosť závierky P, Ps

1/4000 - 60 s

Rýchlosť závierky v priorite clony A

1/4000 - 60 s

Rýchlosť závierky - S priorita času

1/4000 - 60 s

Rýchlosť závierky - scénické režimy

1/4000 - 60 s

Vyváženie bielej

 

AUTO WB systém

Vyspelý detekčný systém so senzorom Live MOS

Manuálne vyváženie bielej (jednotlačidlové)

Áno

Premenlivé vyváženie bielej

3 zábery / +/- 2, 4, 6 mired kroky

Manuálne vyváženie bielej

Je možné zaregistrovať 1 užívateľské nastavenie

Nastavenie vyváženie bielej

+/- 7 v každé A-B / G-M osi (v Auto WB, prednastavenom WB režime & manuálnom WB)

Užívateľské vyváženie bielej

1 nastavení je možné uložiť v stupňoch Kelvina v rozmedzí od 2000K do 14000K

Prednastavené hodnoty

Žiarovka, Žiarivka 1, Žiarivka 2, Žiarivka 3, Slnko, Blesk, Zamračené, Tieň

Sekvenčné snímanie

 

Rýchlosť (H)

Cca. 3 s/s

Režim RAW

10 záberov

Režim JPEG

Závisí od kompresného režimu alebo počtu pixelov (Large - normálny režim: cca. 12 s typom Toshiba Super High Speed "Class 6" 4GB)

Spracovanie obrazu

 

Farebný priestor

sRGB / AdobeRGB

Ostrosť a kontrast

5 úrovní

Saturácia

5 úrovní

Čiernobiely filter

Žltá, oranžová, červená, zelená

Čiernobiele tónovanie

Sépiová, Modrá, Červená, Zelená

Režim záznamu

i-Enhance, Vivid, Natural, Portrait, Muted, Monotone

Gradácia

4 úrovne (auto, high key, normálna, low key)

Riadenie externého blesku

 

X - synchronizačná rýchlosť

1/180 s / 1/4000 s (Režim Super FP)

Typ

TTL AUTO, AUTO, MANUAL, FP TTL AUTO, FP MANUAL

Zobrazená informácia

Auto, Redukcia červených očí, Synchronizácia s dlhým časom, synchr. na druhú závierku, doplnkový režim pre kompatibilné blesky

Intenzita

+/- 3 EV ( 1/3, 1/2, 1 EV kroky )

Poznámka: niektoré funkcie sú dostupné iba pri použitie externého flash-disku.

LCD

 

LCD typ

HyperCrystal LCD

Veľkosť LCD obrazovky

7,6 cm / 3,0 ''

Rozlíšenie

230000 bodov

Korekcia jasu

+/- 7 úrovní

Farebné vyváženie

A-B: +/-7 úrovní, G-M: +/-7 úrovní

Vodováha

 

Detekcia

2 osy

Displej

Zadná LCD obrazovka

Stavový displej

 

Zobrazená informácia

Hodnota clony, Rýchlosť závierky, AE bracketing, AF rámček, Zaostrovací režim, AEL upozornenie, Indikátor nabitia, Rozpoznanie tváre, Počet uložiteľných snímkov, Merací režim, Expozičný režim, Náhľad expozičných úrovní, Úroveň kompenzácie blesku, Indikátor kompenzácie expozície, ISO, Farebný priestor, Gradácia, Kompenzačný stupeň farebnej saturácie, Úroveň kompenzácie ostrosti, Úroveň kompenzácie kontrastu, Vyváženie bielej, Úroveň kompenzácie vyváženia bielej, Redukcia šumu, Režim blesku, Režim snímania, Režim záznamu, Pamäťová karta, Varovanie pred prehriatim, Histogram

Prehliadanie snímkov

 

Index

Áno 4, 9, 16, 25, 49, 100 záberov

Kalendár

Áno

Zoom

Áno

Premietanie snímkov

Áno

Otáčanie

Áno

Presvetľovací box

Áno

Histogram v režime prehliadania

Áno

Fotografické informácie

 

Vymazať / chrániť / kopírovať

 

Režimy vymazávania

Jednotlivo, Všetky, Vybrané

Režim ochrany snímkov

Jeden snímok, vybrané snímky, všetky snímky, ochrana pred spúšťou (jeden/všetky vybrané)

Formáty záznamu

 

RAW

12 bitov

RAW a JPEG

Áno paralelní nahrávanie

JPEG

Áno

Pomer strán

4:3 / 3:2 / 16:9 / 6:6

Veľkosť obrazu

 

RAW

4032 x 3042 komprimovaný / 14 MB / rámček

4032 x 3042 Fine (kompresia: 1/4) / 5,7 MB / rámček

4032 x 3042 Normal (kompresia: 1/8) / 2,7 MB / rámček

2560 x 1920 Normal (kompresia: 1/8) 1,1 MB / rámček

1024 x 768 Normal (kompresia: 1/8) 0,3 MB / rámček

Nahrávanie snímkov

 

EXIF

Áno

PIM

Áno

DPOF

Áno

DCF

Áno

Hlasová poznámka

 

Režim záznamu

Stereo PCM/16bit, 44,1kHz, Wave Format Base

Dĺžka záznamu

30 s

Systém nahrávania videa

 

Režim záznamu

AVI Motion JPEG®

Video režim

HD 1280 x 720 (16:9) / SD 640 x 480 (4:3)

Sekvencia

30 s/s

Max. dĺžka záznamu

14 min (SD) 7 min (HD)

Max. veľkosť súboru

2 GB

Kompresný pomer

1/12

Záznam zvuku

Áno , formát: Stereo PCM/16bit, 44,1kHz, WAV

Citlivosť

ISO 200 - 1600

Režim stabilizácia obrazu

Elektronický posuv obrazu (Digitálna stabilizácia IS)

Úpravy snímkov

 

Editácia RAW formátu

Áno

Redukcia červených očí

Áno

Sépiová

Áno

Čiernobiela

Áno

Zmeniť veľkosť

Áno

Korekcia sýtosti

Áno

Shadow Adjustment

Áno

Orez

Áno

e-portrét

Áno

Menu

 

Jazykové verzie pre menu fotoaparátu

34 jazykov / 27 európskych jazykov (napr. angličtina, nemčina, francúzština, španielčina, taliančina, ruština, čeština, holandčina, dánčina, polština)

Nastaviteľné voľby

 

Fn tlačidlo

Áno

Užívateľské nastavenia

 

Vlastný režim

2 nastavenia pamäti

Napájanie

 

Batéria

BLS-1 Li-Ion batéria (v balení)

Úsporný režim

Voliteľne: 1, 3, 5, 10 min. a vypnuté.

Fotenie v živom náhľade

300 snímkov (100% so živým náhľadom) s BLS-1 a Toshiba Class 6 SDHC 4GB kartami podľa testovacích štandardov CIPA

Prostredie

 

Teplota

0 - 40 °C prevádzková teplota / -20 - 60 °C skladovacia teplota

Vlhkosť

30 - 90 % prevádzková vlhkosť / 10 - 90 % skladovací vlhkosť

Rozmery, hmotnosť

 

Rozmery (š x v x h)

120,5 x 70 x 35 mm (bez výčnelkov)

Hmotnosť

335 g (len telo)

Rozhranie

 

Médium

Doporučené karty SD Memory Card(SDHC kompatibilní) trieda 6 (4GB)

HDMITM

Áno Mini konektor (typ C)

Vysokorýchlostný USB

Áno

Kombinovaný V a USB výstup

Áno Voliteľný NTSC nebo PAL

 

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
wayne
2010-02-10 09:58:46
pekna recenzia, skoda, ze neboli k vyskusaniu nejake dalsie objektivy Panasonicu, podla reakcii na zahranicnych forach je ostrenie s nimi ovela rychlejsie, najma s pancakom 20/1.7, hoci stale nedosahuje bleskovu rychlost konkurencneho GF1, ma byt cas zaostrenia kratsi.

zaujimal by ma pohlad niekoho z opacneho konca, niekoho kto ´fici na kompaktoch´ a zvazuje prechod na micro4/3 system, ale uprimne, na Slovensku zrejme takeho cloveka niet, tu je vacsinou konzervativna komunita...
 
quaq
2010-02-10 10:30:48
pomalý AF (tento problém má riešiť novší firmware)ak si dobre spomínam tak toto iste tvrdili aj pri E-P1 to je taky velky problem urobit to hned ?? inac mohol by sa ozvat uzivatel E-P1 ci to naozaj pomohlo alebo je to len taky folklor v podani Olympusu
inac recenzia paradna
 
koren
2010-02-10 10:37:08
príspevok od: wayne
pekna recenzia, skoda, ze neboli k vyskusaniu nejake dalsie objektivy Panasonicu, podla reakcii na zahranicnych forach je ostrenie s nimi ovela rychlejsie, najma s pancakom 20/1.7, hoci stale nedosahuje bleskovu rychlost konkurencneho GF1, ma byt cas zaostrenia kratsi.

zaujimal by ma pohlad niekoho z opacneho konca, niekoho kto ´fici na kompaktoch´ a zvazuje prechod na micro4/3 system, ale uprimne, na Slovensku zrejme takeho cloveka niet, tu je vacsinou konzervativna komunita...
ja som uplne opacny koniec, uz roky mam canon 400D s tokinou 11-16 a c 70-300 a zvazujem prechod na e-pl1 alebo GF1, pretoze fotim hlavne na cestach, na horach , vsetko vlacim na chrbte a hlavne mi ide o velkost, takze ja pravdepodobne koncim so zrkadlovkou a prejdem na tieto mensie srandy
 
anthony
2010-02-10 11:52:47
novy Oly E-PL1 ma aj vstavany blesk, recenzia: http://www.dpreview.com/previews/olympusepl1/
 
RioM
2010-02-10 12:07:51
príspevok od: koren
ja som uplne opacny koniec, uz roky mam canon 400D s tokinou 11-16 a c 70-300 a zvazujem prechod na e-pl1 alebo GF1, pretoze fotim hlavne na cestach, na horach , vsetko vlacim na chrbte a hlavne mi ide o velkost, takze ja pravdepodobne koncim so zrkadlovkou a prejdem na tieto mensie srandy
Ja mám 350D a na gf1 som prešiel pred dvoma mesiacmi - viac menej ihneď ako sa začala predávať. gf1 nefotí lepšie ako moja DSLR. Na DSLR mám aj svetelnejší a kvalitnejší objektív (30mm/1.4). DSLR je aj veľmi rýchla - s mojím objektívom dokážem ostro odfotiť dieťa keď beží proti mne.

Ale aj tak som DSLR už dva mesiace nikam nevytiahol. gf1 je malá a mám ju stále zo sebou. Za posledné dva mesiace som odfotil viac ako za celý minulý rok.
 
haplo602
2010-02-10 12:33:29
hmm mila recenzia. sklamala ma absencia elektronickej zavierky a teda kratsich x-sync casov ako 1/180 ... neviem preco to na tychto ´kompaktoch´ nerobia, bola by to jedna z vyhod.
 
wayne
2010-02-10 12:41:02
príspevok od: haplo602
hmm mila recenzia. sklamala ma absencia elektronickej zavierky a teda kratsich x-sync casov ako 1/180 ... neviem preco to na tychto ´kompaktoch´ nerobia, bola by to jedna z vyhod.
treba pockat, oba tabory chystaju novinky, k E-PL1 ma pribudnut hi-end model, s doposial neznamymi specifikaciami, Panny zas 10.3. predstavi novy model G serie, a nejaky kompakt pre pokrocilych (nastupca LX3-?)aj ked to skor vyzera ako TZx .. (obrazok na 43rumors.com)
 
BrAtKo
2010-02-10 14:36:02
príspevok od: koren
ja som uplne opacny koniec, uz roky mam canon 400D s tokinou 11-16 a c 70-300 a zvazujem prechod na e-pl1 alebo GF1, pretoze fotim hlavne na cestach, na horach , vsetko vlacim na chrbte a hlavne mi ide o velkost, takze ja pravdepodobne koncim so zrkadlovkou a prejdem na tieto mensie srandy
Ahoj, ja som z kompaktu presiel na GF1 a je to pre mna iny svet resp. vstup do foto sveta, donutilo ma to vela si o foteni nastudovat a porozumiet pojmom. Samozrejme az prax ukaze a ja sa tesim najma na jar, ked si na bajku vyrazim do prirody a so sebou budem mat moj maly GF1 (14-45 setak). Fotim do JPG+RAW a na upravy pouzivam PS Elements. Zatial si fotim iba prkotiny na odskusanie funkcii a toho, co som sa docital.
 
slavik74
2010-02-10 19:39:26
perfektna recenzia, kazdy kto ma o tento kram vazny zaujem by mal Karolovi ruky-nohy bozkavat :)
K fotaku - ten chybajuci blesk je podla mna velka chyba, ked uz vsadzaju na mobilitu tak beriem fotak a blesk so sebou neberiem, hladacik detto - zasunuty zavadzia a mimo fotaku je vysoke riziko straty. Tak isto kedze u M4/3 je jednym z hlavnych tromfov nonstop zivy nahlad je hanba pouzit 230kpx display, ta 7x lupa tam musi teda vyzerat... Objektiv podla toho co je tu uvedene nepraktick, no tomuto fotaku zavidim jedine tu vodovahu.
 
RioM
2010-02-10 23:45:38
V sobotu som ho videl v obchode (Viedeň - Media Markt). Vyzerá perfektne nenápadný.
 
javelin
2010-02-11 12:05:58
príspevok od: slavik74
perfektna recenzia, kazdy kto ma o tento kram vazny zaujem by mal Karolovi ruky-nohy bozkavat :)
K fotaku - ten chybajuci blesk je podla mna velka chyba, ked uz vsadzaju na mobilitu tak beriem fotak a blesk so sebou neberiem, hladacik detto - zasunuty zavadzia a mimo fotaku je vysoke riziko straty. Tak isto kedze u M4/3 je jednym z hlavnych tromfov nonstop zivy nahlad je hanba pouzit 230kpx display, ta 7x lupa tam musi teda vyzerat... Objektiv podla toho co je tu uvedene nepraktick, no tomuto fotaku zavidim jedine tu vodovahu.
V mnohom čo si napísal máš pravdu.....no všetko je vecou užívatela a jeho potrieb.....ja mu napríklad zavidím oproti kompaktu neporovnatelnú kvalitu snímok (mam skusenosť s predchodcom...mal som požičaný)....Môj nazor je že je to idealny dovolenkový prístroj.....väčšia čast využitia exterier.....momentky....street.....spolu s koženným púzdrom na krku...:))))

Inak výborná recenzia....zaujemca o kúpu už nemusí googliť.....
 
Lama
2010-02-11 15:55:17
fakt dobra praca Karol
 
Lama
2010-02-11 15:59:53
Inak pani jeden manik cvaka street tymto http://www.dpreview.com/reviews/specs/Olympus/oly_stylustough8000.asp
a take neskutocne veci mu z toho lezu, az mi oci z jamiek lezu :)
 
slavik74
2010-02-11 23:03:02
príspevok od: javelin
V mnohom čo si napísal máš pravdu.....no všetko je vecou užívatela a jeho potrieb.....ja mu napríklad zavidím oproti kompaktu neporovnatelnú kvalitu snímok (mam skusenosť s predchodcom...mal som požičaný)....Môj nazor je že je to idealny dovolenkový prístroj.....väčšia čast využitia exterier.....momentky....street.....spolu s koženným púzdrom na krku...:))))

Inak výborná recenzia....zaujemca o kúpu už nemusí googliť.....
ja by som skor volil GF1 keby uz lebo:
ma blesk (aj ked maly ale lepsi ako ziadny), ma 460kpix display, 14-45 od panasonicu je praktickejsi a obrazova kvalita asi horsia nebude.
Tato seria Pen/GF je ako nahrada kompaktu urcite super, ale GF1 mi pripada paraktickejsi, Pen krajsi a je uz vecou kazdeho co si vyberie.
Este by bolo asi vhodne povedat ze som porovnaval Pen2 s GF1. A asi by bolo spravnejsie s GF2, ale to sa este neda :)
 
marjan
2010-03-08 14:51:25
Je to mila mala bestia ktora poskytuje tu istu kvalitu vystupu ako ich vlajkova lod E-3 (tusim chip je ten isty, ci nie?). Jedine co mi vadi je ze tomu chyba (zatial?) opticky hladacik aspon pre set. Elektronicky je cool, ale predsa... Dobra recenzia.
 
titinius
2010-05-05 00:30:34
sak to stoji 1000€ :-/ nieje potom lepsie si kupi uz 550D so setakom ? :)
 
wayne
2010-05-05 20:10:06
príspevok od: titinius
sak to stoji 1000€ :-/ nieje potom lepsie si kupi uz 550D so setakom ? :)
ked uz, tak skor Pentax K-x, ktory mu je podobny nielen velkostou ale aj funkciami :) 550D zas toho tolko neponuka.. (dalsie rozsirovanie vybavy je uz druha vec, o to tu teraz nejde:)), a myslim ze ten pentax je aj lacnejsi ako 550D :)
 
0matthew0
2010-11-12 09:49:10
mal by som jednu otázku, k ukážkovým fotkám, ktoré sú priložené ku recenzii. nad nimi je napísane že sú v RAWku co je v pohode a sú na nich vykonané základne úpravy v lightroom. moja otázka je ké úpravy mate na mysli co sa radia k zakaldnym. Dakujem.

P.S zaujima ma to preotze fotky su takmer dokonale, prsote super, tazko uverit ze toto okaze v podstate digital. Dakujem
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2010-11-12 11:06:48
Pod zakl. upravami sa mysli zakladna praca s histogramom, pripadne WB. Fotografie som nedoostroval, neodsumoval ani nerobil ziadne upravy, ktore by mohli ovplyvnit fotky tak, ze by sa nejednalo o test fotoaparatu ale o ukazku toho, co dokazem s fotkou urobit v pocitaci. Pri testovani fotim tak, aby som ich nemusel upravovat. Ak mi nieco na 100% nevyde, pritom by to islo v pohode zachranit, nedam to do testu.
Vsetky zverejnene fotky sa daju upravit tak, ze budu vyzerat o 50% lepsie. Recenzie sa snazim robit tak, aby neboli suchoparne, ale aby ukazali potencial testovanej techniky. Vela zacinajucich fotografov si mysli, ze za nedobre fotky moze technika, vo vacsine pripadov je ale chyba v nich.

To ze sa ti fotky zdaju super je len to, ze mam nejake skusenosti, minimalizujem technicke nedostatky pri foteni, cize pouzivam stativ, co najnizsie iso, spravnu expoziciu, WB, zaostrenie a vyberam si aj motivy, ktore su z hladiska divaka zaujimave, pritom skusenejsi na nich dokaze odhalit prednosti a nedostatky pouzitej techniky (pripadne aj moje :-)).
 
thunder rider
2014-05-19 13:35:17
E-P2 je čo sa tíka ostrenia úplne v pohode po aktualizácii na najnovší firmware nieje o čom ... tu chyba nieje v tele ale v setovom objektíve ktorý sa s penom predáva. Po nasadení setového skla z E-PL3 ostrý úplne super a rýchlo. Rozlíšenie display je však mizerné a zobrazené menu pôsobí ako spred 10 rokov .
 
bonifacko
2014-05-19 15:51:50
Jeden poliak, čo modifikuje PENy na IR FOTO napisal, že vystup je podla neho horší ako z E-PL1.
 
thunder rider
2014-05-19 16:30:13
príspevok od: bonifacko
Jeden poliak, čo modifikuje PENy na IR FOTO napisal, že vystup je podla neho horší ako z E-PL1.
Tak to dúfam že nie pretože sám o sebe fotografuje stále moc fajn.
 
bonifacko
2014-05-19 16:57:11
príspevok od: thunder rider
Tak to dúfam že nie pretože sám o sebe fotografuje stále moc fajn.
"I have to admit, albeit reluctantly, that the E-PL1 in a way seems better than the E-P2 itself."

http://digital-photography.pl/olympus-e-pl1-disassembly-and-wide-spectrum-conversion/
 
thunder rider
2014-05-19 18:20:31
príspevok od: bonifacko
"I have to admit, albeit reluctantly, that the E-PL1 in a way seems better than the E-P2 itself."

http://digital-photography.pl/olympus-e-pl1-disassembly-and-wide-spectrum-conversion/
No hej ale P2 má krásne telo a super zvládnutú ergonómiu je ale jasné že na trojku sa nechytá a privítal by som lepší dynamický rozsah.
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované