Hore

Nikon Coolpix P900 - výkonejší ako ďalekohľad

Cieľom môjho testovania bolo zistiť, nakoľko je ultrazoom s 2000 mm teleobjektívom použiteľný. Zrodilo sa v Nikone nepoužiteľné monštrum alebo fotoaparát s právom na život?

Ultrazoomy, pokiaľ nemajú aspoň 1” snímač, ma vôbec nezaujímajú. V rukách náročnejšieho fotografa neobstoja. Teraz som urobil výnimku, pretože som vážne zvedavý na výkon 2000 mm objektívu osadeného v Coolpixe P900. Pre predstavu použitý Canon EF 1200/5,6L EF USM stojí v B&H 180 000 USD, je dlhý 83 cm a hmotnosť je cez 16 kg. U zrkadloviek sa len ťažko dostanete cez 600 mm ohnisko, štandardom je 300 m teleobjektív, pri APS-C zrkadlovke je to v prepočte cca 450 mm.

Preteky v technike niekedy nemajú víťaza, naopak zákazník je porazený. Dostane ohurujúce marketingové parametre rozlíšenia, maximálnej citlivosti ISO a rozsahu objektívu, ale výsledok býva podpriemerný. Je to aj prípad Coolpixu P900?


Prvý dojem

Nikon Coolpix P900 rozhodne nie je ani malý a ani ľahký, veď v tomto prekonáva aj amatérske zrkadlovky triedy D3XXX a D5XXX. Na jednu stranu je to zlé, pretože dnes už nikto nechce vláčiť ťažkú obludku, najmä nie v kategórii ultrazoom. Na druhú stranu je to dobré, pretože v rukách cítite poctivú konštrukciu objektívu. Vyššia hmotnosť pomáha aj stabilizovať objektív v rukách.

Grip je výrazne tvarovaný, ale chýba mu nejaký ten centimeter pre malíček. Je príjemne pogumovaný. Vstavaný blesk sa vyklápa netradične vysoko, aby prekonal dlhý objektív. Ovládanie je podobné amatérskej zrkadlovke. Zoomovanie sa ovláda kolískou okolo spúšte, ale aj na boku objektívu. LCD displej je plne otočný s vysokým rozlíšením a výbornými pozorovacími uhlami. Zato elektronický hľadáčik je jedna veľká hanba. Malý, šedivý… Veľké mínus u mňa, to je ako z pred 10-tich rokov. Menu je podobné ako v CX Nikonoch 1, teda nie ako v DSLR.

Hlavné rysy

Nikon Coolpix P900 je kompaktný fotoaparát triedy ultrazoom. Dizajnom sa podobá zrkadlovke, no srdcom je to kompakt. "P" v označení naznačuje, že sa jedná o najvyšší rad kompaktov Nikon. Ultrazoomy sú charakteristické veľkým rozsahom objektívu. Tento patrí medzi rekordmanov so svojim 83-násobným zoomom, ekvivalentom 24 - 2000 mm plnoformátovému objektívu, pri svetelnosti  F2.8-6.5. Stabilizácia s dvojitou detekciou má účinnosť až 5EV. 16-megapixelový obrazový snímač CMOS je typu Back-illuminated, veľkosť je 1/2,3”.

3” LCD displej je plne otočný okolo kĺbu na ľavej strane. Rozlíšenie je 921 000 bodov a pre lepší obraz je k tradičným RGB farbám pridaná aj biela. Rovnaké rozlíšenie má aj EVF hľadáčik. K nadštandardnej výbave patrí WiFi s NFC a GPS.


Priemer filtrovej obruby je solídnych 67 mm.



Podobný pohľad ako na ovládanie amatérskych zrkadloviek Nikon.


Displej je výklopný a otočný.


Vstavaný blesk sa vyklápa vysoko, aby prekonal dlhý objektív.

Špecifikácia

Obrazový snímač: 1/2,3-palcový typu CMOS, celkový počet pixelov približne 16,76 milióna
Ohnisková vzdialenosť: 4,3 až 357 mm (obrazový uhol zodpovedajúci 24 až 2 000-milimetrovému objektívu v 35-mm formáte)
Clonový rozsah: f/2.8 až 6.5
Konštrukcia objektívu: 16 prvkov v 12 skupinách (5 optických prvkov zo skla ED a 1 optický prvok zo skla Super ED)
Hľadáčik: elektronický hľadáčik, 0,5-centimetrový displej LCD s približne 921 000 bodmi a funkciou dioptrickej korekcie (–3 až +1 m–¹)
Monitor: so 7,5 cm (3”) uhlopriečkou, približne s 921 000 bodmi (RGBW), monitor TFT LCD so širokým pozorovacím uhlom, antireflexnou vrstvou a šesťúrovňovou reguláciou jasu, výklopný a otočný monitor TFT LCD
Citlivosť ISO: ISO 100 až 1 600, ISO 3 200, 6 400 (dostupná s použitím režimu P, S, A alebo M), Hi 1 (ekvivalent hodnoty ISO 12 800) (dostupná s použitím vysokej monochromatickej citlivosti ISO v režime špeciálnych efektov)
Čas uzávierky: 1/4 000 až 1 s, 1/4 000 až 15 s (keď je citlivosť ISO nastavená na hodnotu 100 v režime M)
Rozmery (š × v × h): približne 139,5 × 103,2 × 137,4 mm (bez výčnelkov)
Hmotnosť: približne 899 g (vrátane batérie a pamäťovej karty)

Vychytávky

  • Pokročilé programy P/A/S/M
  • 19 scénických programov
  • Time Lapse
  • Zoomovateľný mikrofón
  • Režimy pre pozorovanie mesiaca a vtákov
  • Tlačidlo rýchleho oddialenia
  • GPS s bodmi záujmu
  • WiFi s NFC
     

http://www.nikon.sk/sk_SK/product/digital-cameras/coolpix/bridge/coolpix-p900

Fotoaparát v praxi

Po nekvalitnom hľadáčiku je druhým sklamaním absencia formátu RAW, vo fotoaparáte za 600€ by nemal chýbať. Pomerne malá je možnosť prispôsobenia ovládania. Prijal by som aj lepšie nastavenie transfokácie. Medzi ovládaním na spúšti a na boku objektívu nie je rozdiel. Bočná kolíska by mohla byť pomalšia, aby sa dalo plynulejšie zoomovať.

Celkovo sa s fotoaparátom pracuje dobre. Zaostrovanie je dostatočne rýchle, rovnako aj odozva spúšte. Dlhšia je tma v hľadáčiku po odexponovaní záberu. Vo vnútri je hľadáčik podpriemerný, vonku akoby ožil a pozerá sa do neho podstatne príjemnejšie. Napokon si naň aj zvyknete.

Nemienim robiť podrobnú recenziu tohto fotoaparátu, ale overiť použiteľnosť objektívu.

Zameriam sa na:

  • Rozsah objektívu
  • Rýchlosť zaostrovania
  • Účinnosť stabilizácie
  • Obrazovú kvalitu

Spomenul som, že fotoaparát patrí do radu P (Performance), čo je u Nikonu najvyšší rad kompaktov a ultrazoomov (ak nepočítame Coolpix A). A tak na fotoaparáte nájdete pokročilé expozičné režimy a ručné nastavenie WB, ISO, korekciu expozície atď.

Pozrime sa však na špeciálne funkcie spojené s pozorovaním a snímaním vzdialených objektov. To je pri silnom priblížení často obťažné. Nikon zabudoval do P900 špeciálne funkcie, najmä pre birdwatcherov. Birdwatching je názov pre sledovanie vtákov. V USA je to jeden z najpopulárnejších koníčkov. Nejde ani tak o fotografovanie ako o pozorovanie. Asi práve sem mieri tento fotoaparát. Umožní, na rozdiel od ďalekohľadu, vtáčika zaznamenať a ešte aj uloží GPS súradnice výskytu.

V scénických režimoch nájdete špeciálny program “Sledovaní ptákú”. Ak nejakého zbadáte, umiestnite ho doprostred obrazu a stlačíte OK. Zoom bleskovo vyštartuje na 800 mm. Ak vám zo záberu utečie, stlačíte tlačidlo na bočnej strane objektívu, ten odzoomuje na širokouhlejšie ohnisko, vtáčika dohľadáte, tlačidlo pustíte a zoom sa rýchlo vráti na telenastavenie. Pri programe “Mesiac” vyštartuje zoom na 2000 mm.


Celkový záber na 24 mm ohnisku (35EQ).


Tu niekde končím so zrkadlovkou.


Maximálne priblíženie na 2000 mm (35EQ), vzdialenosť cca 500 m.


Koruna na veži Dómu Sv. Martina v Bratislave.


Nafotiť takýto detail holuba poteší, kvalita je však amatérska. Nič pre náročných wildliferov.

K maximálnemu ohnisku sa ešte vrátim. Objektív má 83-násobný zoom, to ale nič nehovorí o priblížení. Je to len číslo, ktoré vznikne vydelením najdlhšieho ohniska najširším. Coolpix P900 je akýmsi ďalekohľadom s možnosťou záznamu. A práve s ďalekohľadom ho porovnáme. Poľovnícke ďalekohľady majú najčastejšie priblíženie 10x. Tento fotoaparát má 40-násobné priblíženie, čo spadá skôr do kategórie astronomických ďalekohľadov.

Rýchlosť zaostrovania je dobrá, moderné kompakty a ultrazoomy s ňou nemajú problémy. Športovec to však nie je. K zrkadlovkám s rýchlymi svetelnými objektívmi má ďaleko. No ani pri mojich vyšších nárokoch ma zaostrovanie neznervózňovalo a mohol som sa plne venovať fotografovaniu.

Účinnosť stabilizácie je výborná, inak by sa vlastne ani nedalo 2000 mm objektívom fotiť z ruky. Aj keď je fotoaparát na statíve, pri plnom vyzoomovaní nie je 100% v kľude. Keď v Austrálii kusne koala do svojho obľúbeného eukalyptového listu, prejaví sa to roztrasením. Statívový závit je umiestnený mimo os objektívu, pritom by bolo ideálne, ak by bol umiestnený až niekam k prechodu medzi telom a objektívom, bližšie k ťažisku.

Na najdlhšom ohnisku aj pri tak účinnej stabilizácii nie je ľahké fotiť. Pri presnom rámovaní kompozície som musel urobiť aj 3-4 zábery, lebo som mal kompozíciu o kus posunutú.


1/6 s.

Len zo srandy som vyskúšal na fotoaparáte infrafilter. Prekvapila ma výborná citlivosť na infra, bohužiaľ objektív má výrazný Hot Spot.

Makro

U fotoaparátov s malým snímačom je ľahké skonštruovať objektív s dobrým makrom. Tu naviac môžete použiť aj makropredsádku s priemerom 67 mm, ktorá zlepší výkon v makre pri nastavení objektívu na tele.

V makrorežime sa môžete prednou šošovkou takmer dotknúť objektu, ktorý fotíte. Makro funguje len v malom rozsahu na širšom konci. Mierka zväčšenia je približne 1:1. To je fajn, ale lepšie by vyzeralo makro s dlhším ohniskom. Pozadie by bolo viac rozostrené, neplašili by ste hmyz a netienili si svetlo. Na to však potrebujete spomínanú makropredsádku.


Close Up záber ekvivalent 1600 mm.


Okolo ekvivalentu 115 mm končí rozsah funkcie makro.

Obrazová kvalita

Ako som vyššie spomenul, fotoaparát fotografuje len do formátu JPG. Viac sa preto treba venovať nastaveniam (WB, obrazový profil, D-Lightning, redukcia šumu). Hneď na začiatku testovania som nastavil odšumovanie na najnižšiu úroveň, úplne vypnúť nejde.

Snímač patrí medzi tie menšie a to aj na kompakty, len vďaka tomu môže mať objektív po prepočítaní 2000 mm, preto som nemal žiadne veľké očakávania. Pri 100% zväčšení vidno všetky nešváry odšumovania, doostrovania i JPG kompresie. Niekedy to vyzerá ako omaľovánka a to aj pri ISO100. Takýto charakter má obraz z 50 až 100 € kompaktu. Niet sa čo čudovať, používajú podobný snímač a spracovanie obrazu. Zabudnite na “zrkadlovkový look” Sony RX10 a Panasonicu FZ1000, tie majú oveľa väčší 1” snímač a ukladajú dáta aj do formátu RAW. Coolpix P900 určite nie je ich konkurenciou. Majitelia tohto fotoaparátu však nebudú tlačiť metrové zväčšeniny, ako to umožňujú spomenuté špičkové ultrazoomy.

Fotky z tohto prístroja väčšinou skončia na monitoroch počítačov, obrazovkách televízorov, displejoch tabletov a smartfónov. Zmenšite náhľad na 50% a hneď sa pozeráte na úplne inú fotografiu. Artefakty sa takmer vytratia, dojem ostrosti stúpne.


Rozlíšenie zmenšené na 2048 px (dlhšia strana), čo je max. odporúčané rozlíšenie Facebooku.
Artefakty sú preč, fotka je pekne ostrá.

Vzhľadom na to, že obraz je výrazne upravený už vo fotoaparáte, ťažko sa posudzuje kvalita objektívu i snímača. Dnes je štandardom, že sa chyby objektívu korigujú a tak sa nedozvieme aké je skutočné skreslenie, chromatická chyba, či vinetácia. Nedozvieme sa, ani aký je pravý charakter snímača. Postprocesing zahladzuje stopy po skutočnom šume, vylepšuje ostrosť.

Rozsah citlivosti je ISO 100 až 6400. Pozor, pri pohľade do hľadáčiku nevidíte ako bude citlivosť vplývať na fotografiu. Aby ste potom neboli nemylo prekvapení.

Do ISO 800 nepozorovať výraznejšiu stratu detailov. A tak túto hodnotu môžete nastaviť pre Auto ISO. Lepšie je mať fotku trochu vyhladenejšiu ako rozmazanú tým, že ste neudržali fotoaparát stabilný. Od ISO 1600 je to len pre silnejšie nátury, ktorým výrazná strata detailov nevadí.


ISO 6400 v interiéri.

Interný posprocesing je dôvodom, prečo je fotoaparát len ťažko využiteľný pre kvalitnejšie fotografovanie zvierat, aj keby to hardvér zvládal. Jemné detaily srsti a peria spoľahlivo zlikviduje pri potláčaní šumu.

Video

Fotoaparát ponúka samozrejme aj možnosť snímania videa. Že je to len doplnková funkcia svedčí aj to, že na voliči programov nenájdete samostatný program pre video. K fotoaparátu nepripojíte slúchadlá ani mikrofón, nastavenia sú len základné. Video je ukladané do “priateľského” formátu MPG4 vo Full HD rozlíšení s frekvenciou 30p alebo 60p.

 
Vo videu uvidíte aj tento detail Slovnaftu. Snímal som ho z balkóna, vzdialenosť vzdušnou čiarou 2 km.


Len pre zaujímavosť, Slovnaft fotený z hradu, vzdialenosť takmer 6 km.

Práve na videu sa krásne demonštruje rozsah objektívu. Vyzoomujete ho niekam ďaleko, s extrémnym priblížením to bude vyzerať, že je to len kúsok, a potom odzoomujete na 24 mm. Detail, ktorý ste mali na začiatku ani nebudete vedieť nájsť. Pri takejto demonštrácii uvidíte ale aj to, že pohyblivé časti objektívu majú svoju vôľu a tá sa prejaví natriasaním.



Plusy a mínusy

+ plne otočný displej
+ vysoko umiestnený blesk
+ video Full HD 60p
+ WiFi s NFC
+ GPS
+ pomocná mriežka, histogram, virtuálny horizont
+ závit pre filter
+ programy pre fotenie vtákov a Mesiaca


-  nemá RAW
-  nejde vypnúť redukcia šumu
-  kvalita EVF hľadáčika
-  rozmery a hmotnosť
-  aplikácia pre chytré zariadenia
-  nemá samostatný režim videa
-  cena
-  nabíjanie len cez USB, ak si nedokúpite nabíjačku MH-67P
-  počas nabíjania sa fotoaparát nedá používať
-  chýba zobrazenie ohniskovej dĺžky v hľadáčiku alebo na tubuse objektívu

Záver

Preteky v zbrojení stále neskončili a Coolpix P900 v nich zohráva poprednú úlohu. Stále si myslím, že ekvivalent 400 - 600 mm teleobjektívu je rozumnejší. Nevyžaduje toľko technických kompromisov. Hlavne však nekladie na fotografa také požiadavky, ako niekoľkonásobne dlhší teleobjektív. Majitelia takýchto prístrojov si väčšinou neuvedomujú, čo je s ich obsluhou spojené. Myslia si, že konštruktéri navrhli technický zázrak, pri ktorom nemusia nič vedieť a aj tak dokážu z balkóna odfotiť dokonale ostrý lunárny modul na Mesiaci.

Žiaden takýto ultrazoom nenahradí zrkadlovku s kvalitným teleobjektívom. Zabudnite na to, že by bol vhodný na fotenie športu, či wildlife. Takýto fotoaparát je skôr elektronický ďalekohľad s možnosťou záznamu obrazu. Dokážete s ním fotiť nehybné alebo relatívne voči vám pomaly sa pohybujúce vzdialené objekty.

Majú takéto fotoaparáty zmysel? Áno majú. Ak sa nenecháte ohúriť maximálnou ohniskovou vzdialenosťou, ale budete racionálni, chápajúc, že vo vašich rukách je kompakt triedy ultrazoom, nebudete sklamaní. Malý snímač s obmedzeným dynamickým rozsahom a vyššou úrovňou sumu, nedokáže konkurovať zrkadlovkám alebo CSC fotoaparátom. Obraz je ako z akéhokoľvek bežného lacného kompaktu. Priblíženie však zodpovedá ďalekohľadu 40x. Aké je rozumné využitie takéhoto priblíženia? Po prvé, môžete ohurovať detailmi, ktoré nikto iný nedokáže odfotiť. Kilometre vzdialený hrad, portrét holuba na kostolnej veži, jachtu na obzore. Za veľmi dobrých svetelných podmienok slušne nafotíte aj nejaké to zvieratko. Objektív má využitie v pracovnom sektore - geodézii, stavebníctve, montážach antén a pod. Silou fotoaparátu je použitie pre birdwatching (nezamieňať s wildlife fotografiou).

 
Nikon Coolpix P900 je skonštruovaný pre priaznivcov birdwatchingu.

Neviem, či pri tejto obrazovej kvalite sú manuálne funkcie fotoaparátu využiteľné. Ten, kto ich dokáže využiť, asi nebude s obrazovou kvalitou spokojný. A ten, komu obrazová kvalita vyhovuje, bude najskôr fotograf bez väčších ambícií, ktorému bude postačovať aj plná automatika. Ja som fotil s programom P i s plnou zelenou automatikou a efektovými programami. Ani jediný raz som do expozície nezasiahol nastavením času alebo clony, len som párkrát použil korekciu expozície.

Ak chcete len šikovný univerzálny fotoaparát na cesty, 83-násobný zoom vám netreba. Kúpte si oveľa skladnejší a ľahší Coolpix S9900, fotí rovnako a 30-násobný zoom je viac než dostačujúci.

U fotoaparátov s malým snímačom určuje úžitkové vlastnosti objektív. Ten dáva fotografovi možnosť voliť uhol záberu potrebný pre odfotenie toho, čo chce. 2000 mm objektív má extrémne priblíženie, ale použiteľné. Ohnisková dĺžka tu nemá výraznejší vplyv na obrazovú kvalitu. Nikon Coolpix P900 je použiteľný fotoaparát. Výrobca to zvládol a ak si budete dávať pozor, s pomocou účinnej stabilizácie využijete celý rozsah. Nenechajte sa však zmýliť jeho zrkadlovkovým vzhľadom. Fotí rovnako ako ktorýkoľvek bežný kompaktík a ani o chlp lepšie. Ak ste si toho vedomí a dlhé ohnisko vás láka, tak smelo do kúpy. Aj keď mojím nárokom fotoaparát nestačí, je pre mňa príjemným prekvapením. Očakával som horší výsledok. Dobrá práca Nikon.

Na koniec video, ktoré nasnímal Izzino vo viedenskej ZOO:

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
bonifacko
2015-08-24 09:00:38
chýba RAW, to je asi najväčší poklesok, ina tie detaily na 2000 mm ohnisku z toho maleho čipu nie su zlé. cena?
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2015-08-24 09:05:46
príspevok od: bonifacko
chýba RAW, to je asi najväčší poklesok, ina tie detaily na 2000 mm ohnisku z toho maleho čipu nie su zlé. cena?
Priemerne okolo 600€.
 
riske
externý redaktor 2015-08-24 10:28:02
Keď si porovnám cenu 2000mm newtonovho teleskopu, ktorý bude na tom opticky podstatne horšie a potrebuje drahšiu montáž, tak to je skvelá kúpa. Fakt škoda toho RAWu a výstup na diaľkovú spúšť asi tiež budem hľadať márne... Bola by to skvelá voľba pre astrofotografov.
 
alexmenti
2015-08-24 10:57:55
malý konšpiračný názor: možno tam RAW nedali zámerne...tí, ktorí dokážu z tohto formátu vyťažiť maximum, by zvýšili potenciál tohto foťáku možno aj o jednu triedu...a to z nejakého dôvodu možno nekorešponduje s filozofiou výrobcu...nebol by to prvý foťák s takmer výnimočnými parametrami, ktorý je bez RAW-u
 
marcus_labeo
2015-08-24 16:08:12
Malý realistický protinázor: pri 1/2,3" senzore si ani RAWom moc nepomôžeš, pracovať nejak s jasmi a tieňmi nemá zmysel, lebo ten senzor nemá žiadne rezervy a to, čo z toho vylezie ako JPEG by si zrejme moc nevylepšil ani v prípade RAWu. Mal som viaceré profikompakty s 1/1,7" senzorom (t.j. o polovicu väčším, ako 1/2,3" tohto Nikonu) a pri už ľahkom posunutí krivky v RAWe sa jasy hneď prepaľovali, skrátka nulová rezerva.
 
alexmenti
2015-08-24 16:41:31
príspevok od: marcus_labeo
Malý realistický protinázor: pri 1/2,3" senzore si ani RAWom moc nepomôžeš, pracovať nejak s jasmi a tieňmi nemá zmysel, lebo ten senzor nemá žiadne rezervy a to, čo z toho vylezie ako JPEG by si zrejme moc nevylepšil ani v prípade RAWu. Mal som viaceré profikompakty s 1/1,7" senzorom (t.j. o polovicu väčším, ako 1/2,3" tohto Nikonu) a pri už ľahkom posunutí krivky v RAWe sa jasy hneď prepaľovali, skrátka nulová rezerva.
nehádam sa, máš v tomto asi väčšie skúsenosti a aj pravdu ...ja mám skúsenosť len s ultrazoomom HS10 od Fujifilmu, ktorá uzrela svetlo sveta už kedysi v r. 2009-10...tam bolo cítiť rozdiel jpg a rawu, čo sa týka DR, najmä ťahania detailov z tieňov...naopak do prepalov to išlo pomerne ľahko aj z RAWu, lenže odvtedy sa už technológia snímačov posunula veľmi dopredu, pokiaľ sa teda bavíme o ich možnostiach...myslím, že pravda bude niekde medzi konšpiračným a realistickým názorom, ako je tomu napokon relatívne dosť často aj vo všeobecnosti...
 
JohnNewton
2015-08-24 17:05:42
príspevok od: marcus_labeo
Malý realistický protinázor: pri 1/2,3" senzore si ani RAWom moc nepomôžeš, pracovať nejak s jasmi a tieňmi nemá zmysel, lebo ten senzor nemá žiadne rezervy a to, čo z toho vylezie ako JPEG by si zrejme moc nevylepšil ani v prípade RAWu. Mal som viaceré profikompakty s 1/1,7" senzorom (t.j. o polovicu väčším, ako 1/2,3" tohto Nikonu) a pri už ľahkom posunutí krivky v RAWe sa jasy hneď prepaľovali, skrátka nulová rezerva.
Raw nie je len o tom, pri použití dobrého konvertora a správnom doostrení tam bude výrazne viac detailov a jpeg z foťaku nebude mať trebárs 5 MB ale po úprave z Rawu napr. 15.
 
z80
2015-08-24 17:38:55
príspevok od: marcus_labeo
Malý realistický protinázor: pri 1/2,3" senzore si ani RAWom moc nepomôžeš, pracovať nejak s jasmi a tieňmi nemá zmysel, lebo ten senzor nemá žiadne rezervy a to, čo z toho vylezie ako JPEG by si zrejme moc nevylepšil ani v prípade RAWu. Mal som viaceré profikompakty s 1/1,7" senzorom (t.j. o polovicu väčším, ako 1/2,3" tohto Nikonu) a pri už ľahkom posunutí krivky v RAWe sa jasy hneď prepaľovali, skrátka nulová rezerva.
Moja osobna skusenost je taka, ze na Stylus 1 s 1/1,7 " senzorom fotenie do RAW dost pomaha. Nie je samozrejme mozna az taka uroven spracovania ako na APS-C ale z RAW dokazem vytiahnut aj na 1/1.7" senzore viac ako z jpeg.
Ukazky su fotene na ISO 800 co je uz na hrane pouzitelnosti, pri nizsom ISO je moznost spracovania este lepsia.
 
z80
2015-08-24 17:43:30
Este ma napadlo jedno pouzitie tohto fotaku - paparazzi pre Novy Cas
Tam "kvalita" jeho fotiek staci a dlhe ohnisko umozni fotit "kozy" alebo ine "dolezite informacie" z vacsej vzdialeneosti.
 
busy
2015-08-25 07:50:42
príspevok od: marcus_labeo
Malý realistický protinázor: pri 1/2,3" senzore si ani RAWom moc nepomôžeš, pracovať nejak s jasmi a tieňmi nemá zmysel, lebo ten senzor nemá žiadne rezervy a to, čo z toho vylezie ako JPEG by si zrejme moc nevylepšil ani v prípade RAWu. Mal som viaceré profikompakty s 1/1,7" senzorom (t.j. o polovicu väčším, ako 1/2,3" tohto Nikonu) a pri už ľahkom posunutí krivky v RAWe sa jasy hneď prepaľovali, skrátka nulová rezerva.
Dovolim si tak trosku (tiez konspiracne) nesuhlasit

Raw ma zmysel vzdy, ked ide o to ziskat co najlepsiu fotku z danych technickych prostriedkov (a je jedno ci je to zrkadlovka, kompakt ci mobil). Raw nie je len o rezerve v jasoch, ale aj o kopci dalsich veci:
- detaily (jpg enginy rozmydluju, a u kompaktov obzvlast)
- kresba v tieni (vdaka vecsej farebnej hlbke)
- odsumovanie (pomocou specializovanych programov sa fotka da odsumit ovela lepsie nez to dokaze jpg engine vo fotaku)
- jpg artefakty (jpg je z principu stratova kompresia, vzdy vnasajuca do fotky nekvalitu)

So zbytocnostou rawu na kompaktoch by som suhlasil, ak by kompakt vedel fotku ulozit aspon ako 16-bitovy tiff s uplne vypnutym odsumovanim.

Inak, pokial je problem iba v nedostatocnej jasovej rezerve, nie je nic jednoduchsie ako si nastavit kompenzaciu expozicie do minusu a nasledne (v pripade potreby) vhodnou konverznou krivkou zosvetlit tmave oblasti
 
smartin
2015-08-25 08:30:16
príspevok od: marcus_labeo
Malý realistický protinázor: pri 1/2,3" senzore si ani RAWom moc nepomôžeš, pracovať nejak s jasmi a tieňmi nemá zmysel, lebo ten senzor nemá žiadne rezervy a to, čo z toho vylezie ako JPEG by si zrejme moc nevylepšil ani v prípade RAWu. Mal som viaceré profikompakty s 1/1,7" senzorom (t.j. o polovicu väčším, ako 1/2,3" tohto Nikonu) a pri už ľahkom posunutí krivky v RAWe sa jasy hneď prepaľovali, skrátka nulová rezerva.
Neviem ako by to bolo s rawom na 1/2,3" snimaci, ale mam Coolpix P7700 a s tvojim nazorom nesuhlasim. Z rawu 1/1,7" snimaca sa da to ho vytiahnut este pomerne dost - samozrejme ma nizsie limity ako ASPC alebo plny format, ale pouzitelny je. Myslim si ze aj vyrobcovia mobilnych zariadeni vidia v rawe potencial, ked ho implementuju aj do mobilnych zariadeni.
 
marcus_labeo
2015-08-25 08:49:11
príspevok od: smartin
Neviem ako by to bolo s rawom na 1/2,3" snimaci, ale mam Coolpix P7700 a s tvojim nazorom nesuhlasim. Z rawu 1/1,7" snimaca sa da to ho vytiahnut este pomerne dost - samozrejme ma nizsie limity ako ASPC alebo plny format, ale pouzitelny je. Myslim si ze aj vyrobcovia mobilnych zariadeni vidia v rawe potencial, ked ho implementuju aj do mobilnych zariadeni.
Ja nehovorím, že RAW je pri malom senzore úplne nanič, samozrejme určité veci sú vždy možné spraviť, napr. vyváženie bielej (už len kvôli tomu by mal byť RAW štandardom). Len hovorím, že čím menší senzor, tým menšie možnosti úprav, najmä čo do expozície. Ja osobne som na 1/1,7" senzore nakoniec fotil do JPEGu, lebo skrátka tie možnosti zlepšenia fotky pri fotení do RAW mi prišli malé a predpokladám, že pri ešte menšom 1/2,3" senzore budú limity ešte nižšie. Samozrejme pri APSC fotím len do RAWu.
 
busy
2015-08-26 08:08:06
príspevok od: smartin
Neviem ako by to bolo s rawom na 1/2,3" snimaci, ale mam Coolpix P7700 a s tvojim nazorom nesuhlasim. Z rawu 1/1,7" snimaca sa da to ho vytiahnut este pomerne dost - samozrejme ma nizsie limity ako ASPC alebo plny format, ale pouzitelny je. Myslim si ze aj vyrobcovia mobilnych zariadeni vidia v rawe potencial, ked ho implementuju aj do mobilnych zariadeni.
S rawom z 1/2.3" je to podobne. Mam kompakt co ma snimac 1/2.3", a ked sa pohram s rawom, tak fotka je neporovnatelne lepsia nez jpg. Jednak z tienov viem vytiahnut viac kresby, co mi (nepriamo) umozni si nechat vecsiu rezervu v jasoch, takze ani prepalov tolko nie je, a dvak vhodnym odsumenim viem zachovat viac detailov a dosiahnut ovela prijemnejsi (taky analogovejsi) charakter sumu (ktoreho je na tak malom snimaci pri vyssich ISO uz hodne).
 
flico.sk
2015-08-26 20:21:47
... BTW: menší preklep v úvode článku: U zrkadloviek sa len ťažko dostanete cez 600 mm ohnisko, štandardom je 300 m teleobjektív, pri APS-C zrkadlovke je to v prepočte cca 450 mm. ...

... myslím že 300 m teleobjektiv je snom všetkých astronómov ... len potrebujeme k tomu pevný bod vo vesmíre a potom nie je problém ho uchytiť na bežbý foto-statív ...

Ináč tie ultrazoomy veľkosťou a váhou už konkurujú aj vyšším modelom DSLR ...
 
busy
2015-08-27 08:26:26
príspevok od: flico.sk
... BTW: menší preklep v úvode článku: U zrkadloviek sa len ťažko dostanete cez 600 mm ohnisko, štandardom je 300 m teleobjektív, pri APS-C zrkadlovke je to v prepočte cca 450 mm. ...

... myslím že 300 m teleobjektiv je snom všetkých astronómov ... len potrebujeme k tomu pevný bod vo vesmíre a potom nie je problém ho uchytiť na bežbý foto-statív ...

Ináč tie ultrazoomy veľkosťou a váhou už konkurujú aj vyšším modelom DSLR ...
Tych 300m som si tiez vsimol, to by bol teda riadne brutalny teleobjektiv, ani sam velky Hubblov teleskop tolko nema

Btw. s tou vahovou konkurenciou ultrazoomov zrkadlovkam celkom nesuhlasim, podla mna su ultrazoomy stale mnohonasobne mensie a lahsie. Ved skus si navrhnut nejaku zostavu - akakolvek zrkadlovka + sada objektivov pokryvajucich dany ohniskovy rozsah pri danej svetelnosti toho ultrazoomu - a tam sa hned ukaze ten diametralny vahovy rozdiel Podla mna, pokial porovnavas zrkadlovku s objektivom pokryvajucim bezny rozsah do (napr.) 70mm, potom by bolo spravnejsie takuto zostavu porovnat s nejakym profikompaktom s podobnym rozsahom, napr. RX100, LX100...
 
martinchirila
2017-07-19 14:59:48
Keby mal raw beriem hooo
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované