„Športový fotograf sa vždy snaží zachytiť okamih trvajúci zlomok sekundy, či už je to víťaz triumfálne pretínajúci cieľovú pásku alebo rozhodujúci úder v ringu. Túto každodennú výzvu, ktorej čelia fotografi, sme dohnali do krajnosti a pomocou Nikon D500 sme zachytili, čo presne sa stane v rozhodujúcom okamihu, keď veľká sila zasiahne rýchly predmet,“ hovorí profesionálny fotograf Tom Miles. Tu sú jeho rady a tipy, ako využiť čo najlepšie rýchlosť a výkon tohto špičkového fotoaparátu.
Športovci sú synonymom rýchlosti, sily, odolnosti a presnosti. Práve preto spoločnosť Nikon oslovila známeho športového fotografa Toma Milesa a svetového šampióna zmiešaných bojových umení súťaže MMA Toma „Fire Kid“ Duquesnoya, aby zachytili rozhodujúci okamih trvajúci zlomok sekundy a odhalili scény, ktoré by inak nebolo možné vidieť voľným okom.
Séria fotiek sleduje neuveriteľne rýchlu superhviezdu bojových umení, ako pri slabom osvetlení obrovskou rýchlosťou kope, udiera, trhá a rozbíja vybrané potraviny – melóny, torty, tekvice, aby predviedla vysokú rýchlosť spracovania a možnosti vysokej citlivosti ISO fotoaparátu Nikon D500. Fotky boli zhotovené s časom uzávierky 1/250 sekundy, aby bolo vidieť rýchlosť a technickú zručnosť, ktoré sú potrebné na likvidáciu týchto netradičných protivníkov. Fire Kid - Tom Duquesnoy k foteniu hovorí: „Vo Francúzsku hovoríme ´nemal by si sa hrať so svojím jedlom‘, ale pri tomto fotení som urobil výnimku. Pre ľudí sledujúcich MMA môže byť ťažké oceniť silu a rýchlosť, s akou dokážu bojovníci udierať, ale toto fotografovanie pomohlo zasadiť moju silu, pohyblivosť a presnosť do kontextu.“
Fire Kid - Tom Duquesnoy prerážajúci tekvicu
Tento záber bol nasnímaný fotoaparátom Nikon D500 s časom 1/250 sekundy, f/6,3, ISO 800, objektívom AF-S NIKKOR 35 mm f/1,8G. Bol osvetlený ôsmimi bleskami Nikon – troma v dáždniku napravo od fotoaparátu, dvoma vzadu vľavo, dvoma vzadu vpravo a jedným priamo vo fotoaparáte. Fotograf Tom Miles objasňuje: „Fire Kida som chcel oddeliť od pozadia a zároveň som chcel na zadnej stene vytvoriť osvetlenú oblasť. Výkon bleskov bol znížený na 1/16 alebo nižšiu hodnotu, aby som mohol snímať 10 snímok za sekundu. Na dosiahnutie tejto fotky som použil takýto myšlienkový proces:
- Musím zmraziť pohyb objektu, ktorý Fire Kid zasiahne. To znamená, že potrebujem krátky čas uzávierky. To ale znamená, že potrebujem veľa svetla.
- Mohol by som snímať vonku, za jasného slnečného dňa. V septembri však jasné dni v Anglicku nie sú zaručené. Ak budem snímať dnu, môžem riadiť osvetlenie, ale budem potrebovať veľa svetla, aby som dosiahol použiteľný čas uzávierky a clonu.
- Chcem použiť režim sériového snímania fotoaparátu D500, ktorý mi umožní snímať 10 snímok za sekundu. Ak však použijem plný výkon bleskov, ich nabitie bude vždy trvať päť alebo šesť sekúnd, takže budem mať k dispozícii len jeden záber.
- Ak výkon bleskov znížim, nabijú sa oveľa rýchlejšie, ale budem mať menej svetla.
- Mohol by som zvýšiť citlivosť ISO. Fotoaparát D500 funguje pri vysokých citlivostiach ISO vynikajúco a nevytvára takmer žiadny „šum“.
- Citlivosť ISO zvýšim dosť na to, aby som mohol blesky nastaviť na 1/16 výkonu, čo mi umožní zhotoviť najmenej 10 snímok, skôr než sa blesky vybijú. Fotoaparát nastavím na maximálnu rýchlosť synchronizácie blesku (1/250 sekundy) a na clonu f/5,6.
- Pridaným bonusom zníženia výkonu bleskov je to, že trvanie blesku je teraz veľmi krátke – približne 1/10 000 sekundy. A pretože toto je jediné svetlo, ktoré na Fire Kida dopadá a objekty, ktoré zasahuje, dá sa povedať, že tento čas je de facto časom snímania. To by malo byť dostatočne rýchle na zmrazenie každého pohybu.
- Ak nemáte veľa svetla, môžete použiť svetelný objektív s pevnou ohniskovou vzdialenosťou. Pri tomto fotografovaní sme použili objektívy AF-S NIKKOR 24 mm f/1,4G, AF-S NIKKOR 35 mm f/1,8G, AF-S NIKKOR 50 mm f/1,4G a AF-S NIKKOR 85 mm f/1,4G.“
Pozrite si priebeh fotografovania nafilmovaný pomocou fotoaparátu Nikon D500:
Fotoaparát Nikon D500 poskytuje rýchle sériové snímanie frekvenciou 10 fotiek za sekundu¹ až do 200 záberov vo formáte JPEG a 200 záberov v 14-bitovom nekomprimovanom formáte RAW bez akéhokoľvek poklesu rýchlosti snímania, čo fotografom umožňuje zachytiť rýchlo sa pohybujúce objekty. Či už ste športový fotograf snímajúci enduro motorku letiacu vzduchom, alebo wild fotograf zachytávajúci bežiaceho geparda vo voľnej prírode, oceníte, že fotoaparát Nikon D500 je vybavený technológiou na zmrazenie týchto okamihov vo vysokom rozlíšení. Systém spracovania obrazu EXPEED 5 fotoaparátu D500 dosahuje citlivosť až ISO 51 200 rozšíriteľnú na možnosť Hi 5 (ekvivalent citlivosti ISO 1 640 000), aby bolo možné snímať aj pri slabom osvetlení.
Aké tipy má ešte profesionál, ktorý spolupracoval so svetovými a olympijskými športovcami ako Paula Radcliffe, Rory Mcllroy a Mo Farah, pri fotení tých rozhodujúcich okamihov?
- Pri fotografovaní vznikne najpamätnejší záber pravdepodobne vo vrcholnom okamihu akcie.
- Je dôležité snímať detaily a pokojné chvíle, ale mali by ste sa usilovať aj o zábery, ktoré upútajú pozornosť – rely auto letiace cez hrboľ na ceste, päsť boxera dotýkajúca sa jeho protivníka, okamih, keď lopta zasiahne zadnú časť siete, zatiaľ čo brankár je úplne natiahnutý.
- Ak chcete pravidelne zachytávať takéto okamihy, potrebujete kombináciu svojich nápadov, kreativity a techniky. Ak používate skvelú súpravu, máte nepopierateľnú výhodu. Nikon D500 je veľmi rýchly, odolný a výkonný fotoaparát. Je ideálny na snímanie takýchto krátko trvajúcich chvíľ, čo sa ukázalo aj pri tomto projekte.
- Často používam objektívy so zoomom, ale vždy, keď môžem použiť objektívy s pevnou ohniskovou vzdialenosťou, urobím to, pretože zvyčajne majú vyššiu svetelnosť. Nemusím tu príliš cloniť, aby som dosiahol maximálny potenciál objektívu – ten sa obvykle pohybuje okolo troch clonových čísiel od plnej svetelnosti, resp.okolo tejto hodnoty. Pokiaľ by som použil zoom so svetelnosťou f/4, zaclonenie o tri clonové čísla by ma posunulo k hodnote f/11, ale pri objektívoch so svetelnosťou f/1,4 by išlo len o hodnotu f/4. To znamená, že mi na dosiahnutie slušnej expozície stačí menej svetla a mám viac voľnosti v znižovaní výkonu zábleskov, aby som udržal frekvenciu sériového snímania 10 snímok za sekundu.
- Počas živého podujatia niekedy zbadáte niečo úžasné a zmeškáte to. Daný okamih však môže byť možné znova vytvoriť vo viac kontrolovaných podmienkach. Nie je hanbou vytvoriť okamih tak, aby mohol byť zachytený fotoaparátom – profesionálni fotografi to robia väčšiu časť svojho života.
- Ak máte na svojej strane dostatočnú prípravu, kontrolu svojho prostredia a odolný, rýchly fotoaparát, vaše šance na zachytenie dokonalého okamihu sú oveľa vyššie. Zaželal by som vám veľa šťastia, ale čím viac fotografujete, tým viac dokážete zachytiť. Takže namiesto toho choďte von a trénujte!
Počas fotografovania použil Tom Miles nasledujúce vybavenie:
- Nikon D500
- AF-S NIKKOR 24 mm f/1,4G
- AF-S NIKKOR 35 mm f/1,8G
- AF-S NIKKOR 50 mm f/1,4G
- AF-S NIKKOR 85 mm f/1,4G
- AF-S MICRO-NIKKOR 105 MM F/2,8D
- AF-S NIKKOR 24 – 70 mm f/2,8G ED
- blesky Nikon SB-5000
Tom Miles
Tom Miles je profesionálny športový a portrétny fotograf z Londýna v Spojenom kráľovstve. Fotografuje pre rôzne celoštátne časopisy a komerčných klientov. V tomto odvetví má vyše 15-ročné skúsenosti a spolupracovali s ním významní športovci, napríklad Paula Radcliffe, Rory Mcllroy a Mo Farah. Tom tiež učil na viac ako 30 univerzitách v Spojenom kráľovstve, viedol kurzy v Nikon škole v Anglicku a tiež pre fotografickú asociáciu.
Tom Duquesnoy
Tom Duquesnoy, s prezývkou Fire Kid (ohnivé dieťa), je francúzsky šampión zmiešaných bojových umení (MMA) narodený 21. júna 1993 vo francúzskom meste Lens. Duquesnoy je od roku 2013 najlepším európskym bojovníkom v hmotnostnej kategórii Featherweight. Získal európske opasky na podujatiach Belgium Beatdown a Killacam. V súčasnosti je držiteľom svetových titulov v hmotnostnej kategórii Featherweight a Bantamweight súťaže BAMMA. Svoje prvé dva zápasy na podujatí Killacam vyhral iba za 35 sekúnd, vďaka čomu sa stal členom asociácie BAMMA (British Association of Mixed Martial Arts – Britská asociácia zmiešaných bojových umení), ktorá je najväčšou európskou organizáciou MMA.
¹ Približné frekvencie snímania pri úplne nabitej nabíjateľnej lítium-iónovej batérii EN-EL15, použití kontinuálneho automatického zaostrovania, čase uzávierky 1/250 s alebo kratšom a pri ostatných nastaveniach na predvolených hodnotách.