Hore

Zachyťte rozhodujúci okamih trvajúci zlomok sekundy

„Športový fotograf sa vždy snaží zachytiť okamih trvajúci zlomok sekundy, či už je to víťaz triumfálne pretínajúci cieľovú pásku alebo rozhodujúci úder v ringu. Túto každodennú výzvu, ktorej čelia fotografi, sme dohnali do krajnosti a pomocou Nikon D500 sme zachytili, čo presne sa stane v rozhodujúcom okamihu, keď veľká sila zasiahne rýchly predmet,“ hovorí profesionálny fotograf Tom Miles. Tu sú jeho rady a tipy, ako využiť čo najlepšie rýchlosť a výkon tohto špičkového fotoaparátu.

Športovci sú synonymom rýchlosti, sily, odolnosti a presnosti. Práve preto spoločnosť Nikon oslovila známeho športového fotografa Toma Milesa a svetového šampióna zmiešaných bojových umení súťaže MMA Toma „Fire Kid“ Duquesnoya, aby zachytili rozhodujúci okamih trvajúci zlomok sekundy a odhalili scény, ktoré by inak nebolo možné vidieť voľným okom.

Séria fotiek sleduje neuveriteľne rýchlu superhviezdu bojových umení, ako pri slabom osvetlení obrovskou rýchlosťou kope, udiera, trhá a rozbíja vybrané potraviny – melóny, torty, tekvice, aby predviedla vysokú rýchlosť spracovania a možnosti vysokej citlivosti ISO fotoaparátu Nikon D500. Fotky boli zhotovené s časom uzávierky 1/250 sekundy, aby bolo vidieť rýchlosť a technickú zručnosť, ktoré sú potrebné na likvidáciu týchto netradičných protivníkov. Fire Kid - Tom Duquesnoy k foteniu hovorí: „Vo Francúzsku hovoríme ´nemal by si sa hrať so svojím jedlom‘, ale pri tomto fotení som urobil výnimku. Pre ľudí sledujúcich MMA môže byť ťažké oceniť silu a rýchlosť, s akou dokážu bojovníci udierať, ale toto fotografovanie pomohlo zasadiť moju silu, pohyblivosť a presnosť do kontextu.“

Fire Kid - Tom Duquesnoy prerážajúci tekvicu

Tento záber bol nasnímaný fotoaparátom Nikon D500 s časom 1/250 sekundy, f/6,3, ISO 800, objektívom AF-S NIKKOR 35 mm f/1,8G. Bol osvetlený ôsmimi bleskami Nikon – troma v dáždniku napravo od fotoaparátu, dvoma vzadu vľavo, dvoma vzadu vpravo a jedným priamo vo fotoaparáte. Fotograf Tom Miles objasňuje: „Fire Kida som chcel oddeliť od pozadia a zároveň som chcel na zadnej stene vytvoriť osvetlenú oblasť. Výkon bleskov bol znížený na 1/16 alebo nižšiu hodnotu, aby som mohol snímať 10 snímok za sekundu. Na dosiahnutie tejto fotky som použil takýto myšlienkový proces:

  • Musím zmraziť pohyb objektu, ktorý Fire Kid zasiahne. To znamená, že potrebujem krátky čas uzávierky. To ale znamená, že potrebujem veľa svetla.
  • Mohol by som snímať vonku, za jasného slnečného dňa. V septembri však jasné dni v Anglicku nie sú zaručené. Ak budem snímať dnu, môžem riadiť osvetlenie, ale budem potrebovať veľa svetla, aby som dosiahol použiteľný čas uzávierky a clonu.
  • Chcem použiť režim sériového snímania fotoaparátu D500, ktorý mi umožní snímať 10 snímok za sekundu. Ak však použijem plný výkon bleskov, ich nabitie bude vždy trvať päť alebo šesť sekúnd, takže budem mať k dispozícii len jeden záber.
  • Ak výkon bleskov znížim, nabijú sa oveľa rýchlejšie, ale budem mať menej svetla.
  • Mohol by som zvýšiť citlivosť ISO. Fotoaparát D500 funguje pri vysokých citlivostiach ISO vynikajúco a nevytvára takmer žiadny „šum“.
  • Citlivosť ISO zvýšim dosť na to, aby som mohol blesky nastaviť na 1/16 výkonu, čo mi umožní zhotoviť najmenej 10 snímok, skôr než sa blesky vybijú. Fotoaparát nastavím na maximálnu rýchlosť synchronizácie blesku (1/250 sekundy) a na clonu f/5,6.
  • Pridaným bonusom zníženia výkonu bleskov je to, že trvanie blesku je teraz veľmi krátke – približne 1/10 000 sekundy. A pretože toto je jediné svetlo, ktoré na Fire Kida dopadá a objekty, ktoré zasahuje, dá sa povedať, že tento čas je de facto časom snímania. To by malo byť dostatočne rýchle na zmrazenie každého pohybu.
  • Ak nemáte veľa svetla, môžete použiť svetelný objektív s pevnou ohniskovou vzdialenosťou. Pri tomto fotografovaní sme použili objektívy AF-S NIKKOR 24 mm f/1,4G, AF-S NIKKOR 35 mm f/1,8G, AF-S NIKKOR 50 mm f/1,4G a AF-S NIKKOR 85 mm f/1,4G.
     

Pozrite si priebeh fotografovania nafilmovaný pomocou fotoaparátu Nikon D500:


Fotoaparát Nikon D500 poskytuje rýchle sériové snímanie frekvenciou 10 fotiek za sekundu¹ až do 200 záberov vo formáte JPEG a 200 záberov v 14-bitovom nekomprimovanom formáte RAW bez akéhokoľvek poklesu rýchlosti snímania, čo fotografom umožňuje zachytiť rýchlo sa pohybujúce objekty. Či už ste športový fotograf snímajúci enduro motorku letiacu vzduchom, alebo wild fotograf zachytávajúci bežiaceho geparda vo voľnej prírode, oceníte, že fotoaparát Nikon D500 je vybavený technológiou na zmrazenie týchto okamihov vo vysokom rozlíšení. Systém spracovania obrazu EXPEED 5 fotoaparátu D500 dosahuje citlivosť až ISO 51 200 rozšíriteľnú na možnosť Hi 5 (ekvivalent citlivosti ISO 1 640 000), aby bolo možné snímať aj pri slabom osvetlení.



Aké tipy má ešte profesionál, ktorý spolupracoval so svetovými a olympijskými športovcami ako Paula Radcliffe, Rory Mcllroy a Mo Farah, pri fotení tých rozhodujúcich okamihov?

  1. Pri fotografovaní vznikne najpamätnejší záber pravdepodobne vo vrcholnom okamihu akcie.
  2. Je dôležité snímať detaily a pokojné chvíle, ale mali by ste sa usilovať aj o zábery, ktoré upútajú pozornosť – rely auto letiace cez hrboľ na ceste, päsť boxera dotýkajúca sa jeho protivníka, okamih, keď lopta zasiahne zadnú časť siete, zatiaľ čo brankár je úplne natiahnutý.
  3. Ak chcete pravidelne zachytávať takéto okamihy, potrebujete kombináciu svojich nápadov, kreativity a techniky. Ak používate skvelú súpravu, máte nepopierateľnú výhodu. Nikon D500 je veľmi rýchly, odolný a výkonný fotoaparát. Je ideálny na snímanie takýchto krátko trvajúcich chvíľ, čo sa ukázalo aj pri tomto projekte.
  4. Často používam objektívy so zoomom, ale vždy, keď môžem použiť objektívy s pevnou ohniskovou vzdialenosťou, urobím to, pretože zvyčajne majú vyššiu svetelnosť. Nemusím tu príliš cloniť, aby som dosiahol maximálny potenciál objektívu – ten sa obvykle pohybuje okolo troch clonových čísiel od plnej svetelnosti, resp.okolo tejto hodnoty. Pokiaľ by som použil zoom so svetelnosťou f/4, zaclonenie o tri clonové čísla by ma posunulo k hodnote f/11, ale pri objektívoch so svetelnosťou f/1,4 by išlo len o hodnotu f/4. To znamená, že mi na dosiahnutie slušnej expozície stačí menej svetla a mám viac voľnosti v znižovaní výkonu zábleskov, aby som udržal frekvenciu sériového snímania 10 snímok za sekundu.
  5. Počas živého podujatia niekedy zbadáte niečo úžasné a zmeškáte to. Daný okamih však môže byť možné znova vytvoriť vo viac kontrolovaných podmienkach. Nie je hanbou vytvoriť okamih tak, aby mohol byť zachytený fotoaparátom – profesionálni fotografi to robia väčšiu časť svojho života.
  6. Ak máte na svojej strane dostatočnú prípravu, kontrolu svojho prostredia a odolný, rýchly fotoaparát, vaše šance na zachytenie dokonalého okamihu sú oveľa vyššie. Zaželal by som vám veľa šťastia, ale čím viac fotografujete, tým viac dokážete zachytiť. Takže namiesto toho choďte von a trénujte!

Počas fotografovania použil Tom Miles nasledujúce vybavenie:

Tom Miles

Tom Miles je profesionálny športový a portrétny fotograf z Londýna v Spojenom kráľovstve. Fotografuje pre rôzne celoštátne časopisy a komerčných klientov. V tomto odvetví má vyše 15-ročné skúsenosti a spolupracovali s ním významní športovci, napríklad Paula Radcliffe, Rory Mcllroy a Mo Farah. Tom tiež učil na viac ako 30 univerzitách v Spojenom kráľovstve, viedol kurzy v Nikon škole v Anglicku a tiež pre fotografickú asociáciu.

Tom Duquesnoy

Tom Duquesnoy, s prezývkou Fire Kid (ohnivé dieťa), je francúzsky šampión zmiešaných bojových umení (MMA) narodený 21. júna 1993 vo francúzskom meste Lens. Duquesnoy je od roku 2013 najlepším európskym bojovníkom v hmotnostnej kategórii Featherweight. Získal európske opasky na podujatiach Belgium Beatdown a Killacam. V súčasnosti je držiteľom svetových titulov v hmotnostnej kategórii Featherweight a Bantamweight súťaže BAMMA. Svoje prvé dva zápasy na podujatí Killacam vyhral iba za 35 sekúnd, vďaka čomu sa stal členom asociácie BAMMA (British Association of Mixed Martial Arts – Britská asociácia zmiešaných bojových umení), ktorá je najväčšou európskou organizáciou MMA.

¹ Približné frekvencie snímania pri úplne nabitej nabíjateľnej lítium-iónovej batérii EN-EL15, použití kontinuálneho automatického zaostrovania, čase uzávierky 1/250 s alebo kratšom a pri ostatných nastaveniach na predvolených hodnotách.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
julo kotus
2016-12-01 08:09:55
Chcem len poukázať na podstatnú vec, ktorá je tak trochu nenápadne skrytá v článku, ako keby nebola podstatná. Aby sa predišlo nedorozumeniu. Od začiatku sa totiž v článku píše, že na zmrazenie pohybu je potrebná extrémne krátka závierka. Tu je to ale zakaždým 1/250s, čo je maximálny synchronizačný čas pri štandardnom blysnutí bleskom a nie je to zďaleka najkratšia závierka, akú je schopný daný fotoaparát Nikon D500. Teda finta spočívala v odstránení všetkých iných zdrojov svetla a znížení výkonu blesku na 1/16 výkonu. Týmto vlastne obraz nebol exponovaný okolitým svetlom so synchročasom 1/250s ale ČASOM TRVANIA ZÁBLESKU. A ten je pri 1/16 výkonu cca. 1/10 000s. Čiže 1/10 000s bol vlastne zachytávaný dej, takže pekne zmrazený.
 
jozef.timulak
2016-12-01 10:11:46
Uff, ten myšlienkový proces... Na to by naozaj neprišiel hocikto . Pardón, mne to prišlo ako nejaký napínavý príbeh pre deti, ktoré by asi so zatajeným dychom počúvali. Ponaučenia z tejto reklamy si beriem dve: po prvé, ten Nikon D500 od spoločnosti Nikon patrí medzi top (síce taká staručká a 3x lacnejšia plastová Alpha 6000 fotí ešte rýchlejšie). Druhé ponaučenie je, že zoomy od poločnosti Nikon sú dobré až od f/11. A všeobecne treba objektívy od spoločnosti Nikon cloniť o 3 EV. No, tak asi aj preto ma spolčnosť Nikon neláka. V spoločnosti Nikon si asi nevšimli nové Sigmy 18-35/1.8 alebo 50-100/1.8. Ale príbehy pre deti vedia písať naozaj pútavo .
 
marcus_labeo
2016-12-01 10:26:24
príspevok od: julo kotus
Chcem len poukázať na podstatnú vec, ktorá je tak trochu nenápadne skrytá v článku, ako keby nebola podstatná. Aby sa predišlo nedorozumeniu. Od začiatku sa totiž v článku píše, že na zmrazenie pohybu je potrebná extrémne krátka závierka. Tu je to ale zakaždým 1/250s, čo je maximálny synchronizačný čas pri štandardnom blysnutí bleskom a nie je to zďaleka najkratšia závierka, akú je schopný daný fotoaparát Nikon D500. Teda finta spočívala v odstránení všetkých iných zdrojov svetla a znížení výkonu blesku na 1/16 výkonu. Týmto vlastne obraz nebol exponovaný okolitým svetlom so synchročasom 1/250s ale ČASOM TRVANIA ZÁBLESKU. A ten je pri 1/16 výkonu cca. 1/10 000s. Čiže 1/10 000s bol vlastne zachytávaný dej, takže pekne zmrazený.
A veru i mne amatérovi sa zdalo, že na takú akciu je 1/250s relatívne dlhý čas, podľa ostrosti záberov som to tipoval na 1/2000 a kratšie.
 
Marcel Rebro
2016-12-01 10:42:12
príspevok od: marcus_labeo
A veru i mne amatérovi sa zdalo, že na takú akciu je 1/250s relatívne dlhý čas, podľa ostrosti záberov som to tipoval na 1/2000 a kratšie.
Ja keď som naposledy blýskal karaťákov, som túto fintu nepoznal. Tak som šiel na 1/250 a modelku som si na stenu prilepil.

Nabudúce budem múdrejší. Len teraz neviem či si na to musí kupovať D500, alebo to zvládne aj iný Nikon.
 
Miro Bartánus
2016-12-01 10:51:14
príspevok od: julo kotus
Chcem len poukázať na podstatnú vec, ktorá je tak trochu nenápadne skrytá v článku, ako keby nebola podstatná. Aby sa predišlo nedorozumeniu. Od začiatku sa totiž v článku píše, že na zmrazenie pohybu je potrebná extrémne krátka závierka. Tu je to ale zakaždým 1/250s, čo je maximálny synchronizačný čas pri štandardnom blysnutí bleskom a nie je to zďaleka najkratšia závierka, akú je schopný daný fotoaparát Nikon D500. Teda finta spočívala v odstránení všetkých iných zdrojov svetla a znížení výkonu blesku na 1/16 výkonu. Týmto vlastne obraz nebol exponovaný okolitým svetlom so synchročasom 1/250s ale ČASOM TRVANIA ZÁBLESKU. A ten je pri 1/16 výkonu cca. 1/10 000s. Čiže 1/10 000s bol vlastne zachytávaný dej, takže pekne zmrazený.
Ahoj, a moja podotázka k tomu: Znamená to že všetkých 6 bleskov sa "trafilo" do tej istej 1/10000s? Ak áno, funguje to takto pre všetky Nikon CLS blesky alebo len pre tie nové - rádiom odpaľované? Synchronizácia bola na začiatok alebo na koniec expozície? Dík.
 
JohnNewton
2016-12-01 11:31:28
príspevok od: Marcel Rebro
Ja keď som naposledy blýskal karaťákov, som túto fintu nepoznal. Tak som šiel na 1/250 a modelku som si na stenu prilepil.

Nabudúce budem múdrejší. Len teraz neviem či si na to musí kupovať D500, alebo to zvládne aj iný Nikon.
Fuji XE1, rýchlejší ako projektil D500 musí byť rýchlejší ako Chuck Norris
 
marcus_labeo
2016-12-01 12:13:50
príspevok od: Marcel Rebro
Ja keď som naposledy blýskal karaťákov, som túto fintu nepoznal. Tak som šiel na 1/250 a modelku som si na stenu prilepil.

Nabudúce budem múdrejší. Len teraz neviem či si na to musí kupovať D500, alebo to zvládne aj iný Nikon.
Tak ono zachytiť pohyb sa dá aj pri 1/180s (syncro čas na mojom starom stroji).
Ale na zachytenie kvapiek počas letu to je moc dlhé, to chce tisíciny.
 
PeCh
2016-12-01 12:44:40
Pekné fotky ale kopec zbytočných kecov. Skôr mi to pripadá tak, ako keď amatér objeví fotoaparát a začne písať, aké je skvelé fotiť. Bludy ako že Nikon D500 dokáže pracovať s vysokou citlivosťou ISO a ukáže sa, že tou si predstavuje ISO 800 si normálny koment ani nezaslúžia.
 
blahoslav J B Art
2016-12-01 13:33:56
6. Ak máte na svojej strane dostatočnú prípravu, kontrolu svojho prostredia a odolný, rýchly fotoaparát, vaše šance na zachytenie dokonalého okamihu sú oveľa vyššie. Zaželal by som vám veľa šťastia, ale čím viac fotografujete, tým viac dokážete zachytiť. Takže namiesto testovania techniky choďte von a trénujte!
 
JohnNewton
2016-12-01 13:53:00
príspevok od: blahoslav J B Art
6. Ak máte na svojej strane dostatočnú prípravu, kontrolu svojho prostredia a odolný, rýchly fotoaparát, vaše šance na zachytenie dokonalého okamihu sú oveľa vyššie. Zaželal by som vám veľa šťastia, ale čím viac fotografujete, tým viac dokážete zachytiť. Takže namiesto testovania techniky choďte von a trénujte!
To by si ani nebol Ty, minister propagandy, keby si do toho textu niečo nevsunul o testovaní
Nevidíš, že mám natrénované, aj s "ultrarýchlym" Fuji ?
 
blahoslav J B Art
2016-12-01 14:09:00
príspevok od: JohnNewton
To by si ani nebol Ty, minister propagandy, keby si do toho textu niečo nevsunul o testovaní
Nevidíš, že mám natrénované, aj s "ultrarýchlym" Fuji ?
ja tu nepropagujem ziadnu znacku ... ja propagujem fotografovanie
 
JohnNewton
2016-12-01 14:19:23
príspevok od: blahoslav J B Art
ja tu nepropagujem ziadnu znacku ... ja propagujem fotografovanie
Figu, posielaš nás von, veď sneží Ale mám pre Teba aj dobrú správu. V dopravných info. dávali, že kdesi na ceste leží veľký " hranol " , neverím, že ho niekto neprešiel
 
julo kotus
2016-12-01 16:41:35
príspevok od: Miro Bartánus
Ahoj, a moja podotázka k tomu: Znamená to že všetkých 6 bleskov sa "trafilo" do tej istej 1/10000s? Ak áno, funguje to takto pre všetky Nikon CLS blesky alebo len pre tie nové - rádiom odpaľované? Synchronizácia bola na začiatok alebo na koniec expozície? Dík.
Áno, znamená to to a či sa to dá aj so starými, neviem. Synchronizácia je úplne jedno aká bude, keďže sme čítali, že prostredie bolo veľmi tmavé, to znamená, že pri 1/250s bez blesku senzor nič nezachytí, exponuje iba záblesk. Nevzniká pritom nijaká trajekt=oria pohybu, takže je jedno či na prvú alebo druhú lamelu.
 
julo kotus
2016-12-01 16:44:09
príspevok od: jozef.timulak
Uff, ten myšlienkový proces... Na to by naozaj neprišiel hocikto . Pardón, mne to prišlo ako nejaký napínavý príbeh pre deti, ktoré by asi so zatajeným dychom počúvali. Ponaučenia z tejto reklamy si beriem dve: po prvé, ten Nikon D500 od spoločnosti Nikon patrí medzi top (síce taká staručká a 3x lacnejšia plastová Alpha 6000 fotí ešte rýchlejšie). Druhé ponaučenie je, že zoomy od poločnosti Nikon sú dobré až od f/11. A všeobecne treba objektívy od spoločnosti Nikon cloniť o 3 EV. No, tak asi aj preto ma spolčnosť Nikon neláka. V spoločnosti Nikon si asi nevšimli nové Sigmy 18-35/1.8 alebo 50-100/1.8. Ale príbehy pre deti vedia písať naozaj pútavo .
Bod číslo 4 je naozaj nešťastne sformulovaný.
 
spektrum
2016-12-01 16:46:20
príspevok od: julo kotus
Chcem len poukázať na podstatnú vec, ktorá je tak trochu nenápadne skrytá v článku, ako keby nebola podstatná. Aby sa predišlo nedorozumeniu. Od začiatku sa totiž v článku píše, že na zmrazenie pohybu je potrebná extrémne krátka závierka. Tu je to ale zakaždým 1/250s, čo je maximálny synchronizačný čas pri štandardnom blysnutí bleskom a nie je to zďaleka najkratšia závierka, akú je schopný daný fotoaparát Nikon D500. Teda finta spočívala v odstránení všetkých iných zdrojov svetla a znížení výkonu blesku na 1/16 výkonu. Týmto vlastne obraz nebol exponovaný okolitým svetlom so synchročasom 1/250s ale ČASOM TRVANIA ZÁBLESKU. A ten je pri 1/16 výkonu cca. 1/10 000s. Čiže 1/10 000s bol vlastne zachytávaný dej, takže pekne zmrazený.
Mne sa to nezdalo skryte, je to jasne napisane v predposlednom bode myslienkoveho procesu. Ale je to dost rozvlacne podane, asi kazdeho napadlo, ze v tom je pointa.
 
blahoslav J B Art
2016-12-01 16:52:13
príspevok od: JohnNewton
Figu, posielaš nás von, veď sneží Ale mám pre Teba aj dobrú správu. V dopravných info. dávali, že kdesi na ceste leží veľký " hranol " , neverím, že ho niekto neprešiel
netreba len frflat za pocitacom, ale nepriaznive pocasie zobrat ako vyzvu na nafotenie nie obycajnych fotiek
https://refresher.sk/5689-Fotografie-v-nepriaznivom-pocasi-v-podani-Christophea-Jacrota
 
JohnNewton
2016-12-01 17:12:21
príspevok od: blahoslav J B Art
netreba len frflat za pocitacom, ale nepriaznive pocasie zobrat ako vyzvu na nafotenie nie obycajnych fotiek
https://refresher.sk/5689-Fotografie-v-nepriaznivom-pocasi-v-podani-Christophea-Jacrota
No daj čo si dnes nafotil Čo by dali mladí komsomolci za takého agitátora ..... veď je nie som nezamestnaný, bez iných povinností .
 
JohnNewton
2016-12-01 17:36:34
príspevok od: julo kotus
Áno, znamená to to a či sa to dá aj so starými, neviem. Synchronizácia je úplne jedno aká bude, keďže sme čítali, že prostredie bolo veľmi tmavé, to znamená, že pri 1/250s bez blesku senzor nič nezachytí, exponuje iba záblesk. Nevzniká pritom nijaká trajekt=oria pohybu, takže je jedno či na prvú alebo druhú lamelu.
No 1/10000 nie je bežná ani pri lepších štúdiových bleskoch a vzhľadom k relatívne pomalému pohybu ktorý bol snímaný to asi ani nebolo potrebné
 
blahoslav J B Art
2016-12-01 18:18:25
príspevok od: JohnNewton
No daj čo si dnes nafotil Čo by dali mladí komsomolci za takého agitátora ..... veď je nie som nezamestnaný, bez iných povinností .
vonku bolo cely den zatiahnute, ani slnko, ani sneh ... ale nafotil som doma v atelieri (izbe) par selfie aktov ... ale nebudem ich tu radsej davat
 
vojko
2016-12-01 22:25:03
príspevok od: julo kotus
Chcem len poukázať na podstatnú vec, ktorá je tak trochu nenápadne skrytá v článku, ako keby nebola podstatná. Aby sa predišlo nedorozumeniu. Od začiatku sa totiž v článku píše, že na zmrazenie pohybu je potrebná extrémne krátka závierka. Tu je to ale zakaždým 1/250s, čo je maximálny synchronizačný čas pri štandardnom blysnutí bleskom a nie je to zďaleka najkratšia závierka, akú je schopný daný fotoaparát Nikon D500. Teda finta spočívala v odstránení všetkých iných zdrojov svetla a znížení výkonu blesku na 1/16 výkonu. Týmto vlastne obraz nebol exponovaný okolitým svetlom so synchročasom 1/250s ale ČASOM TRVANIA ZÁBLESKU. A ten je pri 1/16 výkonu cca. 1/10 000s. Čiže 1/10 000s bol vlastne zachytávaný dej, takže pekne zmrazený.
Trošku matematiky. 1/250 je minimálny synchronizačný čas závierky.
 
Miro Bartánus
2016-12-01 23:45:23
príspevok od: JohnNewton
No 1/10000 nie je bežná ani pri lepších štúdiových bleskoch a vzhľadom k relatívne pomalému pohybu ktorý bol snímaný to asi ani nebolo potrebné
No práve ak by každý blesk cvakol svoju 1/10000 inokedy (v rámci tej 1/250 keď bola otvorená závierka), tak by to bolo rozmazané, t.j. bolo by tam 8ks pod-exponovaných záberov zložených do jedného. Takže je pre mňa obdivuhodné že sa všetkých 8 zábleskov trafilo do jednej chvíle.
 
JohnNewton
2016-12-02 07:13:12
príspevok od: Miro Bartánus
No práve ak by každý blesk cvakol svoju 1/10000 inokedy (v rámci tej 1/250 keď bola otvorená závierka), tak by to bolo rozmazané, t.j. bolo by tam 8ks pod-exponovaných záberov zložených do jedného. Takže je pre mňa obdivuhodné že sa všetkých 8 zábleskov trafilo do jednej chvíle.
Ono to cvakne naraz, to nie je problém zosynchronizovať, v elektrotechnike to je dlhý čas. Len hovorím, že to asi v reále mohol byť ten exp. čas dlhší. Je to pomalý dej. Pri rýchlosti šírenia rádiového signálu príde povel k odpáleniu ku všetkým bleskom v podstate naraz, či bol jeden o 10m bližšie alebo ďalej, nehrá rolu (300000 km/sec)
 
JohnNewton
2016-12-02 07:21:29
príspevok od: JohnNewton
Ono to cvakne naraz, to nie je problém zosynchronizovať, v elektrotechnike to je dlhý čas. Len hovorím, že to asi v reále mohol byť ten exp. čas dlhší. Je to pomalý dej. Pri rýchlosti šírenia rádiového signálu príde povel k odpáleniu ku všetkým bleskom v podstate naraz, či bol jeden o 10m bližšie alebo ďalej, nehrá rolu (300000 km/sec)
Oprava :Exp. čas. aby nedošlo k omylu je v tomto prípade čas trvania záblesku, ako už bolo spomínané
 
julo kotus
2016-12-02 09:57:06
príspevok od: vojko
Trošku matematiky. 1/250 je minimálny synchronizačný čas závierky.
No práve, ale so systémovými bleskami vie Nikon synchronizovať so všetkými časmi závierky, aj kratšími ako 1/250s, len dĺžka trvania záblesku je potom podstatne dlhšia a výkon menší.
 
MarioV
2016-12-02 10:36:43
príspevok od: Miro Bartánus
No práve ak by každý blesk cvakol svoju 1/10000 inokedy (v rámci tej 1/250 keď bola otvorená závierka), tak by to bolo rozmazané, t.j. bolo by tam 8ks pod-exponovaných záberov zložených do jedného. Takže je pre mňa obdivuhodné že sa všetkých 8 zábleskov trafilo do jednej chvíle.
...neviem, či to je naozaj tak, len mi napadlo, že keď sa v tej 1/250 sekunde aj tie blesky neodpália úplne naraz, tak tých 8 zrátaných podexponovaných záberov dá nakoniec požadovanú expozíciu.
 
JohnNewton
2016-12-02 10:44:04
príspevok od: MarioV
...neviem, či to je naozaj tak, len mi napadlo, že keď sa v tej 1/250 sekunde aj tie blesky neodpália úplne naraz, tak tých 8 zrátaných podexponovaných záberov dá nakoniec požadovanú expozíciu.
Aký by bol dôvod aby sa neodpálili naraz ? Signál príjmu naraz a naraz sa aj odpália.

GPS vyhodnocuje polohu na základe časového posunu rádovo v nanosekundách. 1/10000 sec. je voči tomu nekonečne dlhý čas
 
vojko
2016-12-02 11:03:44
príspevok od: julo kotus
No práve, ale so systémovými bleskami vie Nikon synchronizovať so všetkými časmi závierky, aj kratšími ako 1/250s, len dĺžka trvania záblesku je potom podstatne dlhšia a výkon menší.
Asi sme sa nepochopili. Vy ste v komentári napísali: ... Tu je to ale zakaždým 1/250s, čo je maximálny synchronizačný čas pri štandardnom blysnutí bleskom a nie je to zďaleka najkratšia závierka". Ja reklamujem, že 1/250 nie je "maximálny" synchronizačný čas ale "minimálny" synchronizačný čas. Maximálna môže byť rýchlosť synchrozávierky, ale čas je minimálny.
 
MarioV
2016-12-02 11:26:01
príspevok od: JohnNewton
Aký by bol dôvod aby sa neodpálili naraz ? Signál príjmu naraz a naraz sa aj odpália.

GPS vyhodnocuje polohu na základe časového posunu rádovo v nanosekundách. 1/10000 sec. je voči tomu nekonečne dlhý čas
Nie som elektrotechnik, ale obvody v blesku tiež môžu vyhodnocovať prijatý signál a vyslať pokyn na záblesk rôzne dlho (tu sa použili rovnaké blesky, to by skôr nastalo pri použití rôznych bleskov). To by znamenalo, že záblesk nebude naraz. Ak sú tie časy také krátke, je to potom jedno.
Ja som len podotkol, že aj keby tie rozdiely času odpálenia boli väčšie (napr. aj 1/1000s), aj tak by sa na snímači tie expozície bleskov zrátali.
Ak sa teda jedná o tak krátke časy (nanosekundy), tak je moja úvaha bezpredmetná
 
julo kotus
2016-12-02 11:29:16
príspevok od: vojko
Asi sme sa nepochopili. Vy ste v komentári napísali: ... Tu je to ale zakaždým 1/250s, čo je maximálny synchronizačný čas pri štandardnom blysnutí bleskom a nie je to zďaleka najkratšia závierka". Ja reklamujem, že 1/250 nie je "maximálny" synchronizačný čas ale "minimálny" synchronizačný čas. Maximálna môže byť rýchlosť synchrozávierky, ale čas je minimálny.
Áno, myslel som maximálna rýchlosť synchronizácie pri štandardnom blýskaní. Zle som sa vyjadril.
 
julo kotus
2016-12-02 11:30:36
príspevok od: JohnNewton
No 1/10000 nie je bežná ani pri lepších štúdiových bleskoch a vzhľadom k relatívne pomalému pohybu ktorý bol snímaný to asi ani nebolo potrebné
No SB-5000 má najkratší záblesk 1/30,820s, ale to len na najmenšom výkone.
 
JohnNewton
2016-12-02 12:26:28
príspevok od: julo kotus
No SB-5000 má najkratší záblesk 1/30,820s, ale to len na najmenšom výkone.
Môže byť, pozeral som štúdiové záblesky tam to je štandardne 1/2000-1/5000 tie majú ale vyšší výkon.
 
smartin
2016-12-13 08:40:21
Vidim ze tu nieje ani tak zaujimave co sa fotilo, ale skor ako sa to fotilo. Len ja som to zmrazenie casu nepochopil. Neviem co ma vykon blesku spolocne z casom. Mohol by mi to celen niekto vysvetlit?
Synchronizacnemu casu rozumiem, ale ako sa dosiahne to zmrazenie znizenim vykonu?
Bud zablesk trva dlhsie a fotoaparat staci pocas svetla urobit viac rychlych expozicii alebo zablesk trva kratsie ako cas zavierky a v case ked uz nesvieti, tak menej svetla expozicii neublizi... Tak nejako? Cize ked menim vykon blesku nemeni sa intenzita svetla ale len cas trvania zablesku?
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia