Hore

Nikon - z DX na FX

Zvažujete prechod z APS-C zrkadlovky na plnoformátovú? Tu je niekoľko argumentov pre a proti. A aj niekoľko rád.

Nie je to tak dávno, kedy bol plný formát vyhradený profesionálom, alebo veľmi majetným amatérom. Možno jeho nedostupnosť vytvorila okolo plnoformátových zrkadloviek auru zázračných fotoaparátov s nedostižnou kvalitou obrazu. Bolo však len otázkou času, kedy sa plný formát stane dostupným aj pre amatérov. Ešte chvíľu potrvá, kým ceny skutočne zľudovejú, no situácia je dnes oveľa lepšia ako v minulosti. A ak nemáte na nový, môžete si kúpiť použitú FX zrkadlovku. V tomto článku sa budeme venovať práve prechodu na fotoaparát s plnoformátovým snímačom.

Výhodou ponuky Nikonu je jej komplexnosť. Môžete začať lacnou výpredajovou zrkadlovkou Nikon D3200 a postupne sa prepracovať až na vrchol ponuky, k Nikonom D5 a D810. Väčšina nemieri až tak vysoko, ale v budúcnosti plánuje prechod na plnoformátovú zrkadlovku. My sa pozrieme na to, čo to so sebou prináša.

Nikon ponúka dva formáty digitálnych zrkadloviek, ktoré sú odlišné v tom, akú veľkosť snímača používajú. Zrkadlovky s označením DX používajú snímač veľkosti APS-C. Tých sa predá najviac, pretože sú cenovo dostupnejšie. S označením DX sa môžeme stretnúť aj na objektívoch, ktoré sú výhradne určené pre APS-C zrkadlovky, samotné zrkadlovky ho v názve nemajú. Druhá skupina zrkadloviek používa väčší plnoformátový snímač a nesie označenie FX. Objektívy určené pre tieto fotoaparáty nemajú žiadne špeciálne označenie, pretože ich môžete použiť aj na DX zrkadlovkách.


Snímač je srdcom fotoaparátu a určuje jeho obrazový potenciál. Jeho veľkosť ale ovplyvňuje aj spôsob fotografovania, využitie fotoaparátu a výber príslušenstva.

Aktuálne zastupuje DX rad fotoaparátov štvorica modelov (D3300, D5300, D7200, D500). Stále sa však predávajú aj staršie modely.  Kedysi ste v ponuke FX zrkadloviek našli len profesionálne modely, dnes obsahuje aj amatérske. Aktuálne tu máme modely D610, D750, D810 a D5 + v predaji môžu byť aj staršie modely. A takmer som zabudol na model, ktorý dizajnovo značne vybočuje. Je to Nikon Df, štýlový fotoaparát s nádychom retra. Nie je to univerzál ako ostatné modely. Má odlišné ovládanie a odporúčam ho tým, ktorí túžia po jedinečnom dizajne a fotoaparát využívajú na street fotografiu a portrétovanie.

Modelový rad DX je dobre známy. U väčšiny je za vrchol považovaný model D7200, prípadne predchodca D7100. Nový model D500 je skôr špecialistom, profesionálny fotoaparát pre fotenie športu a zvierat. Na plnoformátový systém prechádzajú skúsení amatérski fotografi, ktorí majú nejaký ten rok fotenia za sebou. Dôvodom prechodu je väčší snímač. Ten prináša zlepšenie obrazovej kvality, ktoré sa prejaví pri horších svetelných podmienkach. Druhým dôvodom prechodu je, že väčší snímač umožňuje dosiahnuť menšiu hĺbku ostrosti.

Kedy radšej zostať u DX

DX systém je lacnejší a tým nemyslím len fotoaparát. Lacnejšie sú aj objektívy. Ak chcete plne využiť výhody FX formátu, potrebujete tie najlepšie objektívy. Ak ste so svojou DX výbavou spokojní a FX chcete len kvôli jeho teoreticky ešte vyššej kvalite, ostaňte pri DX.

Nemá príliš zmysel prechádzať na FX formát ak fotografujete žánre s veľkou hĺbkou ostrosti (krajina, architektúra). Tu nevyužijete nižší šum pri vysokom ISO, pretože fotíte aj tak na základnej citlivosti. Nevyužijete ani malú hĺbku ostrosti, naopak potrebujte čo najväčšiu. Tú ľahšie dosiahnete s menším snímačom. U FX formátu sa aj u kvalitných objektívov stretávame s horšou kresbou v rohoch. U DX formátu je využitý kvalitný stred objektívu a kresba je dobrá aj v rohoch.

Výhodou zrkadloviek s APS-C snímačom je faktor orezu 1,5x. Z teleobjektívov robí ešte silnejšie teleobjektívy. Napr. z 70-200/2.8 urobí 105-300/2.8 a nestojí vás to nič. A čo tak niečo výkonnejšie napr. AF-S 400/2.8, z ktorej máte 600 mm vysokosvetelný superteleobjektív? Pri prechode na FX vás môže zaskočiť, že váš teleobjektív už toľko nepribližuje.

Faktor orezu je zaujímavý aj v makrofotografii. Násobí sa ním mierka zväčšenia, u objektívu so zväčšením1:1 dostávame u DX fotoaparátu mierku zväčšenia 1,5:1. Bez medzikrúžkov, či predsádky.

Ak to zhrnieme, tak sú žánre, kde je formát DX výhodnejší. A tam, kde je predbehnutý FX formátom, nemusí byť automaticky vo veľkej nevýhode. Veď krásny portrét s výrazným rozostrením dosiahnete aj na APS-C zrkadlovke.


Aktuálny rad zrkadloviek Nikon DX so snímačom veľkosti APS-C. Zľava začiatočnícky Nikon D3300, mierne pokročilý Nikon D5500 s otočným displejom, pokročilý Nikon D7200 a akčný špecialista Nikon D500. Práve nový Nikon D500 zneistí niektorých fotografov, ktorí už už chceli prejsť na FX zrkadlovku.

Kedy prejsť na FX

Plnoformátové zrkadlovky sú veľkým lákadlom pre ich potenciál. Ak ho dokážete využiť a máte na to aj dostatok financií, smelo do toho. Časť DX výbavy si môžete nechať ako doplnok, alebo zálohu.

Ešte raz o úskaliach

Väčší snímač neznamená automaticky len výhodu. Potencionálne je väčší snímač lepší. Aby ste však skutočne z neho dostali viac, možno to nebude tak jednoduché. Bezproblémový je prínos z hľadiska nižšej úrovne šumu. To máte zaručené.

Rovnako máte zaručené aj to, že tu môžete dosiahnuť menšiu hĺbku ostrosti. To je však dvojsečná zbraň. Pri veľmi malej hĺbke ostrosti výrazne rastie množstvo odpadu, vinou nepresného zaostrenia. To sa dá kompenzovať priclonením, ale to sa dostávate na hĺbku ostrosti, akú vám dá aj DX výbava. Riešením je precíznejšia práca so zaostrovaním a zmierenie sa s faktom, že odpadu bude viac.

Problémy vás čakajú pri veľkej hĺbke ostrosti. Tá sa dosahuje ťažšie ako u DX fotoaparátov. Pri FX výbave musíte cloniť viac a niekedy sa na požadovanú hĺbku ostrosti ani nedostanete. Nutnosť viac cloniť so sebou prináša častejšie používanie statívu. Zároveň sa aj skôr objavia stopy po nečistotách na snímači. Nesmieme zabudnúť aj na nepriaznivý vplyv difrakcie pri vysokých clonových číslach.

A teraz k výhodám

Predpokladám, že máte dostatok peňazí na kvalitné objektívy, pár rokov praxe a poctivý prístup k fotografovaniu. To sú základné predpoklady plnohodnotného využitia potenciálu fotoaparátov s veľkým snímačom.

Porovnajme potenciál snímačov. Na pomoc si zoberieme testy portálu DXOMark.com. Porovnáme pokročilú DX zrkadlovku Nikon D7200, s jej plnoformátovým ekvivalentom D750, ako i vyšším modelom D810. Práve k nim smeruje väčšina fotografov, ktorí chcú prejsť z DX na FX systém.

Vidíme, že dynamický rozsah fotoaparátov je porovnateľný, najlepšie si vedie D810, ale odstup nie je veľký. Dynamický rozsah nám pomáha vysporiadať sa so svetelne vysokokontrastnou scénou. Čím vyššie číslo, tým lepšie. Väčší DR znamená menej prepalov, lepšie prekreslenie tieňov a väčší potenciál pri úpravách expozície. Nikonu sa podarilo aj u FX zrkadlovky dosiahnuť vysoký dynamický rozsah.

Druhým dôležitým parametrom snímačov je množstvo šumu pri vysokých citlivostiach. V porovnaní ho nájdeme v poslednom riadku Sport (Low-Light ISO). Tento údaj hovorí o tom, do akej citlivosti je fotoaparát použiteľný. Posudzovanie šumu je individuálne a podľa môjho názoru môžete použiteľnú hodnotu vynásobiť dvomi. Nikon D7200 tak zvláda ISO 3200, D750 a D810 až ISO 6400. Menej nároční môžu násobiť ešte raz dvomi.

Nižšia úroveň šumu u plnoformátových zrkadloviek je ich najväčšou prednosťou pre APS-C. Ak chce majiteľ DX zrkadlovky mať rovnakú úroveň šumu ako majiteľ FX, musí fotografovať s minimálne o 1 stupeň nižšou citlivosťou. To dosiahne použitím svetelnejšieho (drahšieho) objektívu. Majiteľ FX zrkadlovky môže používať menšie, ľahšie a lacnejšie objektívy s nižšou svetelnosťou. U objektívov s vysokou svetelnosťou môžu používať kratšie expozične časy, to má využitie pri fotení pohybu v interiéri i exteriéri.

Pokiaľ výhodu v menšom množstve šumu prináša hlavne snímač, jeho konštrukcia, druhú výhodu prinášajú objektívy. Samozrejme v nadväznosti na fyzické rozmery snímača, ktoré umožňujú dosiahnuť malú hĺbku ostrosti. Povedali sme si, že aj s APS-C zrkadlovkou sa dá dosiahnuť malá hĺbka ostrosti a výrazne rozostrenie pozadia. Maximálny potenciál je však väčší u plnoformátových zrkadloviek. Matematika je tu jednoduchá. Pri rovnakom ekvivalentnom ohnisku, na rovnakej clone, je u APS-C fotoaparáte hĺbka ostrosti 1,5x väčšia.

Základný objektív 50 mm je obľúbený u majiteľov DX aj FX zrkadloviek. Uhol záberu u DX zrkadlovky zodpovedá plnoformátovému objektívu 75 mm. Predpokladajme, že prejdete na FX formát a základný objektív si ponecháte. Čo sa stane? V prvom rade si všimnete, že má na FX zrkadlovke širší uhol záberu. Budete musieť chodiť bližšie, ako ste boli zvyknutí. Zároveň ale uvidíte, že s ním dokážete dosiahnuť menšiu hĺbku ostrosti. Uveďme si príklad. Použime rovnaký objektív 50 mm F1,4 na DX aj FX zrkadlovke tak, aby sme nafotili rovnaký záber, napríklad portrét osoby. Aby sme to dosiahli, budeme musieť u FX zrkadlovky odstúpiť ďalej (užší uhol záberu daný orezom). Ak naplno otvoríme clonu (vtedy je hĺbka ostrosti najmenšia), dosiahneme rôznu hĺbku ostrosti. Na našom modelovom príklade je u DX zrkadlovky hĺbka ostrosti 11,2 cm, u FX zrkadlovky 7,39 cm. Aby sme u DX zrkadlovky dosiahli rovnakú hĺbku ostrosti, potrebovali by sme svetelnejší objektív, taký však v ponuke Nikonu nie je.


Porovnanie hĺbky ostrosti pri použití rovnakého objektívu na DX a FX zrkadlovke, ak chceme mať na fotografiách rovnaký záber.

Nebudem preberať aj zmeny v perspektíve, kto prechádza na FX formát, má takéto veci v malíčku.

Ktorý model zvoliť

Najlacnejší je model D610. Vybavenosťou je pod DX modelom D7200. Preto odporúčam, aby naň prešli majitelia nižšieho radu DX zrkadloviek, napr. z D5300, D90 a pod. Pre nich to bude upgrade nielen na fotoaparát s lepším snímačom, ale aj upgrade na ergonomickejší a lepšie vybavený fotoaparát.

Ak chcete na FX prejsť z pokročilej DX zrkadlovky (D7100, D7200, D300), model D610 vás výbavou asi neuspokojí, aj keď prinesie zlepšenie obrazovej kvality. Plnohodnotným ekvivalentom je tu model D750. Niektorí určite siahnu rovno po D810, aktuálne model s najvyšším rozlíšením. Určite zaujímavou voľbou je bazárová D800/D800E. Za vlajkovú loď je považovaný model D5, ale ten je určený najmä pre profesionálov, ktorí potrebujú “nezničiteľný” a veľmi rýchly fotoaparát. Nie je tak univerzálne použiteľný ako D810. Nikon D5 nájdete v rukách novinárov, športových fotografov a wildliferov.


Nikon D610 je základným FX modelom. Ergonomicky je podobný Nikonu D7200, niektoré komponenty a parametre sú však na nižšej úrovni.


Pre náročného amatéra je asi najzaujímavejší model Nikon D750, ktorý pomaly mieri do poloprofesionálnej kategórie.


Nikon D810 je určený poloprofesionálom a profesionálom s najvyššími nárokmi na obrazovú kvalitu. Tento model má zo všetkých Nikonov najväčšie rozlíšenie a dynamický rozsah.


Vlajková loď, Nikon D5 je robustný fotoaparát, pripravený do akcie. Je to v prvom rade pracovný nástroj, ktorý znesie aj hrubé zaobchádzanie.


Nikon Df je model so špecifickým retro dizajnom, ktorému zodpovedá aj ovládanie. Podáva výborný výkon v ťažkých svetelných podmienkach. Jeho funkčná výbava a parametre sú však o niečo slabšie. Najbližšie má k modelu D610. Jeho väčšiemu rozšíreniu bráni premrštená cena, ktorá z neho robí luxusný kúsok.

DX objektívy na FX fotoaparáte

Nikon vyrába niekoľko objektívov navrhnutých pre DX zrkadlovky. Tieto objektívy sú označené skratkou DX. DX objektívy tu máme najmä preto, aby mali praktické ohniskové dĺžky, zodpovedajúce objektívom pre plný formát. Napr. plnoformátový štandardný zoom má rozsah 28-80 mm. Pri nasadení na DX fotoaparát sa však zmení uhol záberu (dôjde k orezu). Preto sa vyvinuli objektívy s ekvivalentným uhlom záberu, u DX formátu je takým objektív s ohniskovou dĺžkou 18-55 mm. Niektoré DX objektívy sú kvalitné a fotograf sa ich len nerád zbavuje, pri prechode na FX formát. Dajú sa tieto objektívy použiť na plnoformátových zrkadlovkách? Áno dajú. Nikon umožňuje používať DX objektívy na FX zrkadlovkách. Tie ich dokážu detekovať. Väčšina DX objektívov je navrhnutá tak, aby vykreslila plochu menšieho APS-C snímača, ale nedokáže vykresliť väčší plnoformátový snímač. Dochádza k menšej, či väčšej vinetácii. Preto majú FX zrkadlovky zabudovanú funkciu orezu. Detekujú nasadenie DX objektívu a automaticky záber orežú s faktorom orezu 1,5x, čiže na veľkosť APS-C snímača. V hľadáčiku sa objaví rámik, ktorý ukazuje hranice orezu.


Pri nasadení DX objektívu na FX telo sa automaticky aktivuje orez, ten je na matnici vyznačený rámikom.

Orez je možné vypnúť. Pri oreze sa výrazne zmenší rozlíšenie fotografie. U 36 Mpx zrkadlovky je to orez na necelých 16 Mpx. To je veľká strata, ale ostáva dosť pixelov aj pre tlač fotografií väčšieho formátu. Ale na to ste si nekupovali zrkadlovku s veľkým rozlíšením. Objektívy DX formátu sú teda použiteľné, ale má to logiku. Prichádzate o značnú časť potenciálu FX fotoaparátu. Pri prechode na FX zrkadlovku preto budete musieť nahradiť DX objektívy ich plnoformátovými ekvivalentami.


Nikon má v ponuke viac než 80 objektívov formátu DX a FX.

Kvalitné objektívy sú podmienkou využitia FX zrkadlovky

Pri prechode na FX formát prestanete prepočítavať faktorom orezu a začnete si zvykať na iný uhol záberu u známych ohnísk. Všetko bude širokouhlejšie.

Nikon má v ponuke vyše 80 objektívov, väčšia časť je formátu FX. Ich zoznam nájdete na stránkach Nikonu, kde môžete použiť filter podľa formátu objektívu.

Špičkový potenciál, ktorý plnoformátové snímače poskytujú, kladie vysoké nároky na kvalitu objektívov, najmä u modelov s vysokým rozlíšením. Čím lepší snímač, tým viac sa ukážu chyby objektívov. Vyrobiť kvalitný objektív pre FX formát je náročnejšie, ako pre DX formát. Najťažšie je dosiahnuť vysokú kvalitu aj v rohoch obrazu. Ak prechádzate na FX formát, môžete byť frustrovaný tým, že aj relatívne drahé objektívy, nie sú tak kvalitné, ako ste boli zvyknutý na FX formáte. A tak aj keď sú FX zrkadlovky cenovo dostupnejšie, naplno ich využijete len s kvalitnými a bohužiaľ drahšími objektívmi. Môj osobný tip na cenovo dostupnejšie kvalitné objektívy:

  1. Superširokouhlý zoom AF-S NIKKOR 18–35MM F/3.5–4.5G ED
  2. Základný zoom AF-S NIKKOR 24-120MM F/4G ED VR
  3. Telezoom AF-S NIKKOR 70-200MM F/4G ED VR
  4. Supertelezoom AF-S NIKKOR 200 – 500 MM F/5,6E ED VR

Hlavne však odporúčam prejsť na prime objektívy. Nie sú tak praktické, ale obrazová kvalita je lepšia a využijete aj vysokú svetelnosť. Prime objektívy vás posunú v tvorbe. Nikon má v ponuke sériu prime objektívov so svetelnosťou F1,8. Rad týchto objektívov je prakticky kompletný a obsahuje najpoužívanejšie ohniská: 20, 24, 28, 35, 50 a 85 mm.

Nikon, ako jedna z vedúcich značiek na trhu, je široko podporovaná aj zo strany tretích výrobcov objektívov. Desiatky rôznych modelov nájdete v ponuke Sigmy, Tamronu, Tokiny, či Zeissu.

Záver

FX formát je štandardom v profesionálnej fotografii. Akosi sa od profesionálna očakáva, že bude fotiť plnoformátovým fotoaparátom i keď neraz plne postačuje aj DX fotoaparát. Niekedy je to jednoducho o imidži fotografa. Ak nie ste profesionál a na FX formát chcete prejsť len z dôvodu vyššej obrazovej kvality, starostlivo zvážte, či ju skutočne dosiahnete. Potenciál snímača musí byť podporený kvalitnými objektívmi a precíznou prácou.

DX formát má svoje nesporné prednosti a je cenovo nenáročnejší, pričom aj u neho sa dá dosiahnuť profesionálna obrazová kvalita.

Nezabudnite, že kreativita a fotografické videnie sú dôležitejšie ako to, čím fotíte. Lepšia technika z vás lepších fotografov neurobí. Až narazíte na skutočné (nie zmyslené) obmedzenia toho, čo máte, potom sa rozhodnite pre upgrade.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Roman Point
2016-05-23 06:02:51
Keby som Nikon fans asi by som zostal pri DX aj keď som tajne zaľúbený do kazovej 750ky
Ale pssst
 
yquinox
2016-05-23 06:32:13
... "Najlacnejší je model D610. Vybavenosťou je pod FX modelom D7200." ...

... "Ak prechádzate na FX formát, môžete byť frustrovaný tým, že aj relatívne drahé objektívy, nie sú tak kvalitné, ako ste boli zvyknutý na FX formáte." ...

Male nezrovnalosti. Za clanok dakujem, lebo uvazujem z DX na FX.
 
peterdudas.eu
2016-05-23 07:22:14
Presiel som z D5100 na D610 a rozdiel vo vystupe je impozantny, fotky z D610 su ostrejsie a maju vacsiu dynamiku. Osobne by som prechod z DX na FX riesil po zvladnuti kompozicie a PP pretoze clovek, ktory neprodukuje uspokojive vysledky s DX, nebude ich produkovat ani s FX. Len lepsi fotak, fotografovo umenie nezachrani, ale pomoze sa mu dostat sa na inu uroven, co sa tyka obrazovej kvality vystupu.
 
Roman Point
2016-05-23 08:36:47
príspevok od: peterdudas.eu
Presiel som z D5100 na D610 a rozdiel vo vystupe je impozantny, fotky z D610 su ostrejsie a maju vacsiu dynamiku. Osobne by som prechod z DX na FX riesil po zvladnuti kompozicie a PP pretoze clovek, ktory neprodukuje uspokojive vysledky s DX, nebude ich produkovat ani s FX. Len lepsi fotak, fotografovo umenie nezachrani, ale pomoze sa mu dostat sa na inu uroven, co sa tyka obrazovej kvality vystupu.
Podľa mňa D500 obrazovo bude úplne niekde inde než 5100 alebo 7100. Na tú som narážal hore v komentoch.
 
jardodo
2016-05-23 09:03:35
Na vytvorenie predstavy práce s hĺbkou ostrosti pri úvahách o veľkosti snímača celkom dobre poslúžia aplikácie voľne dostupné na Google Play pre Android. Uvádzam ilustračnú snímku z HyperFocal Pro ale aplikácií je viac. Je možné meniť nastavenie ohniska a clony objektívu a pre konkrétny zvolený typ zrkadlovky a zadanú vzdialenosť foteného objektu aplikácia vygeneruje zónu hĺbky ostrosti.
 
jardodo
2016-05-23 09:13:23
Neviem prečo, ale zvolený obrázok mi nevložilo, vkladám dodatočne znova.
 
blahoslav J B Art
2016-05-23 09:14:30
neviem, neviem, ako prehltnu posledny odstavec clanku miestni technofilovia, ktori presli na FF, pricom podla ich galerie by dost tazko dokazali vyuzit aj potencial Micro 4/3
 
peterdudas.eu
2016-05-23 09:20:31
príspevok od: Roman Point
Podľa mňa D500 obrazovo bude úplne niekde inde než 5100 alebo 7100. Na tú som narážal hore v komentoch.
Ja som nikdy neriesil D500, ani s nim nemam skusenosti.
 
Roman Point
2016-05-23 10:39:46
príspevok od: peterdudas.eu
Ja som nikdy neriesil D500, ani s nim nemam skusenosti.
Viem že nie. Ale to nič na tom fakte nemení
 
mirosz
2016-05-23 12:02:22
ja som presiel z full frame na full frame - z D700 na F3
Aj ked samozrejme pouzivam obidve
 
Roman Point
2016-05-23 12:25:31
Mňa by ešte jedna vec zaujímala v nadväznosti na článok. Na čo vlastne vyrábajú a vyvíjajú stredno formatove zrkadlovky? Existuje potom aj kategória Profesionál a SUPER Profesionál?
 
mirosz
2016-05-23 14:15:23
príspevok od: Roman Point
Mňa by ešte jedna vec zaujímala v nadväznosti na článok. Na čo vlastne vyrábajú a vyvíjajú stredno formatove zrkadlovky? Existuje potom aj kategória Profesionál a SUPER Profesionál?
stredny format - profesional, velky format - super profesional
 
Roman Point
2016-05-23 14:53:14
príspevok od: mirosz
stredny format - profesional, velky format - super profesional
To ale nesúhlasí s článkom kedy profesionál je ten čo perfektne ovláda DX a asi aj 4/3 fotak + FullFrejmista. Takže stredný formát musí byť niečo viac
 
JohnNewton
2016-05-23 16:42:13
príspevok od: Roman Point
To ale nesúhlasí s článkom kedy profesionál je ten čo perfektne ovláda DX a asi aj 4/3 fotak + FullFrejmista. Takže stredný formát musí byť niečo viac
To je deprimujúce, ako 10 ročný som začínal s formátom 6 x 6, od vtedy to už len zmenšujem Asi to súvisí s testosterónom
 
Ľuboš Capcara
2016-05-23 17:03:00
Nevýhodou FX tiel a objektívov oproti DX je aj ich hmotnosť a veľkosť.
 
Roman Point
2016-05-23 20:17:34
Inak nezaznamenal som v článku ( rýchlo som ho prebehol ) nič o výslednej fotke o takom look-u aký má Full Frame. Hlavne pri portrétoch ( ale aj iných žánroch ) som si to všimol. Niekto tomu "nadáva" plasticita. To bolo úplne prvé v čom som zbadal rozdiel. Tých rozdielov je samozrejme viac v prospech FF. Viem že tie prd snímače o rozmere nechta na nohe su cool a in momentálne, ale každopádne tento rozdiel tam je hlavný medzi FF a nie FF ( ausgenommen Medium format ). Takže som ho aj očakával spomenutý v recenzií.
Všetko pod FF je ploché bez 3D efektu pokiaľ sa bavíme o výstupe z fotaku a nie pol hodine hodine strávenej pri PC a majstrovaní v PP
Btw. Neviem sa dočkať kedy po vzore Pentaxu spraví Oly Full frame a rovnako aj Fuji Joj to tu bude na ephote chválospevov a tipov redakcie na kúpu takéhoto fulfrejm fotaku
 
fatality
2016-05-23 21:01:35
príspevok od: Ľuboš Capcara
Nevýhodou FX tiel a objektívov oproti DX je aj ich hmotnosť a veľkosť.
tiel ani nie,vid Sony..ale pri optike to asi tak skoro inak nebude..
 
blahoslav J B Art
2016-05-23 22:36:17
príspevok od: JohnNewton
To je deprimujúce, ako 10 ročný som začínal s formátom 6 x 6, od vtedy to už len zmenšujem Asi to súvisí s testosterónom
nic to chlapci, nic to zato ... aj s malym Gasparovicom sa da zahrat velke divadlo
 
Roman Point
2016-05-24 02:13:46
príspevok od: blahoslav J B Art
nic to chlapci, nic to zato ... aj s malym Gasparovicom sa da zahrat velke divadlo
Joooj toto je vraj známa veta sklamaných milencov
 
blahoslav J B Art
2016-05-24 05:43:19
príspevok od: Roman Point
Joooj toto je vraj známa veta sklamaných milencov
nie milencov ... ale volicov
 
Roman Point
2016-05-24 07:39:26
príspevok od: blahoslav J B Art
nie milencov ... ale volicov
Nechcel som to sem miešať.
 
fair_play
2016-05-24 13:41:11
Ja som prešiel z DX na FX kvôli menšej hĺbke ostrosti, širšiemu uhlu záberu a lepšiemu ISO (až o 2EV). Tiež sa dajú udržať dlhšie časy s rovnakými objektívmi. Niekedy síce frflem, že na D7100 som mal 1/8000, a na D750 mi to chýba, ale mávnem potom rukou, keď potom vidím čo z toho lezie, že fotografie sú o stupeň lepšie a vďaka ostreniu menej odpadu.
Na druhej strane samotný cenový rozdiel medzi DX a FX telami, len kvôli snímaču, je neadekvátny.
 
JohnNewton
2016-05-24 13:50:39
príspevok od: Roman Point
Joooj toto je vraj známa veta sklamaných milencov
Tá veta je pravdivá, ale aj manéž musí byť adekvátne malá...
 
PeCh
2016-05-24 14:52:41
príspevok od: Roman Point
Mňa by ešte jedna vec zaujímala v nadväznosti na článok. Na čo vlastne vyrábajú a vyvíjajú stredno formatove zrkadlovky? Existuje potom aj kategória Profesionál a SUPER Profesionál?
To je vec toho, akú definíciu slova profesionál použiješ. No pri žiadnej na pojem profesionál nemá vplyv veľkosť senzora alebo fotoaparátu.

Štandardne sa profesionálom chápe niekto, kto sa tým živí (a je schopný sa tým aj uživiť . Druhá definícia vníma profesionála ako odborníka v nejakej oblasti.

Náradie určené pre profesionála by mu mala uľahčovať prácu. Neplatí však, že každý kto také náradie používa je profesionál. Zároveň platí, že profesionál môže používať aj iné náradie (ako určené profesionálom) a stále si vie zastať svoju prácu (samozrejme limity existujú).
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2016-05-24 16:53:31
S trochou rozmýšľania ten Nikon FX systém nemusí byť zas až taký drahý, stačí si len vybrať vhodné sklá. Človek nemôže mať všetko A D750 akokoľvek je nešťastná na výrobné chyby je skvelý foťák. Mám aj D7100 ako zálohu no a ten rozdiel v AF a v obraze na vyššom ISO je pre mňa priepastný. Potom problém môže byť ak potrebujem 70-200mm napr. do ateliéru tak na DX mi je ten objektív príliš dlhý. a 24-70 zas občas krátky, narážam proste na kvalitnú optiku a ohniskové vzdialenosti po prepočte...
 
Roman Point
2016-05-24 17:47:15
príspevok od: PeCh
To je vec toho, akú definíciu slova profesionál použiješ. No pri žiadnej na pojem profesionál nemá vplyv veľkosť senzora alebo fotoaparátu.

Štandardne sa profesionálom chápe niekto, kto sa tým živí (a je schopný sa tým aj uživiť . Druhá definícia vníma profesionála ako odborníka v nejakej oblasti.

Náradie určené pre profesionála by mu mala uľahčovať prácu. Neplatí však, že každý kto také náradie používa je profesionál. Zároveň platí, že profesionál môže používať aj iné náradie (ako určené profesionálom) a stále si vie zastať svoju prácu (samozrejme limity existujú).
Krásne napísané ( bez irónie )
 
jardodo
2016-05-24 21:00:55
príspevok od: Roman Point
Inak nezaznamenal som v článku ( rýchlo som ho prebehol ) nič o výslednej fotke o takom look-u aký má Full Frame. Hlavne pri portrétoch ( ale aj iných žánroch ) som si to všimol. Niekto tomu "nadáva" plasticita. To bolo úplne prvé v čom som zbadal rozdiel. Tých rozdielov je samozrejme viac v prospech FF. Viem že tie prd snímače o rozmere nechta na nohe su cool a in momentálne, ale každopádne tento rozdiel tam je hlavný medzi FF a nie FF ( ausgenommen Medium format ). Takže som ho aj očakával spomenutý v recenzií.
Všetko pod FF je ploché bez 3D efektu pokiaľ sa bavíme o výstupe z fotaku a nie pol hodine hodine strávenej pri PC a majstrovaní v PP
Btw. Neviem sa dočkať kedy po vzore Pentaxu spraví Oly Full frame a rovnako aj Fuji Joj to tu bude na ephote chválospevov a tipov redakcie na kúpu takéhoto fulfrejm fotaku
Áno, presne to ma na FF najviac fascinovalo. Ja som si to nazval hĺbka záberu. Pri šikovnej práci s hĺbkou ostrosti fotografia ožije a je z nej cítiť takmer čosi čo mi evokuje prirovnanie k periférnemu videniu z reálneho pohľadu ľudského oka.
 
flico.sk
2016-05-25 00:16:37
Zdravím, vďaka za článok.

Ohľadom fotenia nočnej oblohy niekoľko hodín predtým som sa rozhodoval, či "investovať" nemalú sumu do FF tela (od cca 1000-1500 Eur) + svetelné FF objektívy (ďalších niekoľko 500 - 2000 Eur) alebo radšej do nejakej astro montáže v cene cca 350Eurr.

S FF telom a FF objektívmi by som sa nejak radikálne na "vyšší level" pri statickej astro krajinkárskej fotografii nedostal. Navyše by utrpela kresba (comatická chyba) a ostrosť v rohoch. Pri astro montáži sa dá využiť aj základný DX objektív.

Ideálna je kombinácia je DX telo a FF objektív (vykreslí na DX ostrý "stred", FF okraj už snímač nezaznamená) hoci aj lacný plasťák za pár eur ako napr. http://www.kenrockwell.com/nikon/28-80mm-g.htm vhodný aj na krajinky/panorámy ale AF zaostrovanie ide iba na telách s motorčekom, čo pri "statickej" fotografii nevadí, ostrí sa cez LiveView alebo na MirrorLess cez peak focus.

Každá oblasť má svoje špecifiká, takže aj FF má určite zmysel ale je treba stále myslieť efektívne a využiť daný systém naplno.
 
pista58
2016-05-25 13:16:12
príspevok od: Jozef Peniak
S trochou rozmýšľania ten Nikon FX systém nemusí byť zas až taký drahý, stačí si len vybrať vhodné sklá. Človek nemôže mať všetko A D750 akokoľvek je nešťastná na výrobné chyby je skvelý foťák. Mám aj D7100 ako zálohu no a ten rozdiel v AF a v obraze na vyššom ISO je pre mňa priepastný. Potom problém môže byť ak potrebujem 70-200mm napr. do ateliéru tak na DX mi je ten objektív príliš dlhý. a 24-70 zas občas krátky, narážam proste na kvalitnú optiku a ohniskové vzdialenosti po prepočte...
napriklad ake skla?
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2016-06-02 13:36:38
príspevok od: pista58
napriklad ake skla?
http://jozefpeniak.blogspot.sk/2016/05/gearhead-ii-nikon.html
napríklad takto
 
jozef.timulak
2016-06-07 12:22:07
príspevok od: Roman Point
Inak nezaznamenal som v článku ( rýchlo som ho prebehol ) nič o výslednej fotke o takom look-u aký má Full Frame. Hlavne pri portrétoch ( ale aj iných žánroch ) som si to všimol. Niekto tomu "nadáva" plasticita. To bolo úplne prvé v čom som zbadal rozdiel. Tých rozdielov je samozrejme viac v prospech FF. Viem že tie prd snímače o rozmere nechta na nohe su cool a in momentálne, ale každopádne tento rozdiel tam je hlavný medzi FF a nie FF ( ausgenommen Medium format ). Takže som ho aj očakával spomenutý v recenzií.
Všetko pod FF je ploché bez 3D efektu pokiaľ sa bavíme o výstupe z fotaku a nie pol hodine hodine strávenej pri PC a majstrovaní v PP
Btw. Neviem sa dočkať kedy po vzore Pentaxu spraví Oly Full frame a rovnako aj Fuji Joj to tu bude na ephote chválospevov a tipov redakcie na kúpu takéhoto fulfrejm fotaku
Podľa mojich porovnaní je FF look iba mýtus a subjektívny pocit. Porovnal som zábery zo Sony a6000 a A7, a to tak, že som si ich sám nafotil a prezeral na monitore bez toho, aby som vedel, ktoý je z ktorého foťáku. V 90% som nevedel rozlíšiť rozdiel ani v ostrosti ani v šume (išiel som len do ISO2500, rozdiel by bol možno až nad 3200), o nejakej plasticite, 3D a čomsi "tajomnom" sa dá iba rozprávať pri pive. Naozaj odporúčam vyhľadať si na internete obrázky a naslepo tipovať, či boli fotené FF alebo APS-C alebo ešte menším snímačom a urobiť si štatistiku. Ináč, samozrejme, že pomocou FF vieme pozadie rozmazať viac, takže miesto farebnej machule za portrétovanou osobou máme ešte rozmazanejšiu farebnú machuľu, ale bola by škoda, keby sme použiteľnosť alebo kvalitu fotky/foťaku merali len tým, ako veľmi vedia rozmazať pozadie.
 
Roman Point
2016-06-07 12:28:14
príspevok od: jozef.timulak
Podľa mojich porovnaní je FF look iba mýtus a subjektívny pocit. Porovnal som zábery zo Sony a6000 a A7, a to tak, že som si ich sám nafotil a prezeral na monitore bez toho, aby som vedel, ktoý je z ktorého foťáku. V 90% som nevedel rozlíšiť rozdiel ani v ostrosti ani v šume (išiel som len do ISO2500, rozdiel by bol možno až nad 3200), o nejakej plasticite, 3D a čomsi "tajomnom" sa dá iba rozprávať pri pive. Naozaj odporúčam vyhľadať si na internete obrázky a naslepo tipovať, či boli fotené FF alebo APS-C alebo ešte menším snímačom a urobiť si štatistiku. Ináč, samozrejme, že pomocou FF vieme pozadie rozmazať viac, takže miesto farebnej machule za portrétovanou osobou máme ešte rozmazanejšiu farebnú machuľu, ale bola by škoda, keby sme použiteľnosť alebo kvalitu fotky/foťaku merali len tým, ako veľmi vedia rozmazať pozadie.
Odporúčam ti vziať Canon na test a potom ho tam nájdeš.
Ja som mal doma vtedy keď som si to pozeral a testoval nový 24.2Mpx snímač s digic6 a 20.2Mpx s digic5+ ( 6D ). Na základe porovnania rovnakých fotografií som apsc predal. Presne kvôli plasticite. Iso na tom 24.2mpx apsc bolo aj na hodnote 6400 výborné. To som vôbec neriešil
 
jozef.timulak
2016-06-07 15:40:12
príspevok od: Roman Point
Odporúčam ti vziať Canon na test a potom ho tam nájdeš.
Ja som mal doma vtedy keď som si to pozeral a testoval nový 24.2Mpx snímač s digic6 a 20.2Mpx s digic5+ ( 6D ). Na základe porovnania rovnakých fotografií som apsc predal. Presne kvôli plasticite. Iso na tom 24.2mpx apsc bolo aj na hodnote 6400 výborné. To som vôbec neriešil
Tak gratulujem ku kúpe toho, čo ti vyhovuje viac. Použil si pri porovnaní ten istý objektív alebo rôzne? Ja ten istý.
 
Roman Point
2016-06-07 18:25:08
príspevok od: jozef.timulak
Tak gratulujem ku kúpe toho, čo ti vyhovuje viac. Použil si pri porovnaní ten istý objektív alebo rôzne? Ja ten istý.
Ano použil som ten istý objektív aj keď je to nepodstatné, kedže na apsc bude kresliť stred skla a na FF celá plocha takže by mohol byť ff v nevýhode teoreticky
 
duroslav
2016-06-07 19:18:46
príspevok od: Roman Point
Ano použil som ten istý objektív aj keď je to nepodstatné, kedže na apsc bude kresliť stred skla a na FF celá plocha takže by mohol byť ff v nevýhode teoreticky
Na druhej strane keď urobíš porovnanie 24mpx na APS-C a 24mpx na FF, tak tam je zase FF vo výhode, že má menšiu hustotu pixelov a tým pádom o niečo nižšie nároky na rozlíšenie objektívu.
 
anton julény
2016-06-07 19:52:45
príspevok od: Roman Point
Odporúčam ti vziať Canon na test a potom ho tam nájdeš.
Ja som mal doma vtedy keď som si to pozeral a testoval nový 24.2Mpx snímač s digic6 a 20.2Mpx s digic5+ ( 6D ). Na základe porovnania rovnakých fotografií som apsc predal. Presne kvôli plasticite. Iso na tom 24.2mpx apsc bolo aj na hodnote 6400 výborné. To som vôbec neriešil
ak neriešiš iso, tak si mal prejsť aspoň na 4x5 alebo iný väčší formát. "plasticitu" ti nerobí ani tak snímač, ako objektív - to by potom všetci s ff mali fotografie s plasticitou.
 
blahoslav J B Art
2016-06-07 20:50:19
príspevok od: anton julény
ak neriešiš iso, tak si mal prejsť aspoň na 4x5 alebo iný väčší formát. "plasticitu" ti nerobí ani tak snímač, ako objektív - to by potom všetci s ff mali fotografie s plasticitou.
presne tak ... je to objektivmi, ktore na tych istych ohniskach podavaju priestor rozne ... v niektorych recenziach to recenzenti porovnavaju ... samozrejme subjektivne
 
Roman Point
2016-06-07 20:57:32
príspevok od: anton julény
ak neriešiš iso, tak si mal prejsť aspoň na 4x5 alebo iný väčší formát. "plasticitu" ti nerobí ani tak snímač, ako objektív - to by potom všetci s ff mali fotografie s plasticitou.
Hej? Je to možné plasticitu som zbadal na kombe 6D plus plastak 50mmf1.8II. Na apsc to nebolo. A nešlo o odtrhnutie od pozadia alebo rozostrenie pozadia.. Bolo to vidieť celkovo na tvári, liniach, tieňoch atď.. 6D má pre mňa za určitých okolností a pri určitom ohnisku ( v podstate všetko nad 85mm ) použiteľné iso 10k-12800. To je všetko.. Mám entry level z roku 2016 a ide s tým fotiť. Láka ma fuji do vacku s 35mm objektívom ideálne pevným no kúpim ho až keď budem o tom zo všetkých strán počúvať
 
Roman Point
2016-06-07 20:58:59
príspevok od: duroslav
Na druhej strane keď urobíš porovnanie 24mpx na APS-C a 24mpx na FF, tak tam je zase FF vo výhode, že má menšiu hustotu pixelov a tým pádom o niečo nižšie nároky na rozlíšenie objektívu.
Logicky a fyzikálne áno. To už som nemal možnosť nejak bližšie skúmať aj keď som mal dva dni pozicany d750..
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované