Hore

Ako si poradiť so svetelnými zdrojmi rôznych farieb

Svetlo je v podstate všetko, čo potrebujeme k vytvoreniu fotky. Bohužiaľ ale v praxi sa stretávame s rôznymi typmi osvetlenia a každé má spravidla inú farbu. To nám potom spôsobuje nemalé problémy. Existuje mnoho situácií a mnoho riešení. Na niektoré z nich sa zameriam v tomto článku.

Svetelné zdroje ako také sa od seba líšia intenzitou a vlnovou dĺžkou - teda farbou. Najčastejšie konflikty rôznych farieb nastanú v kombinácii trvalého a zábleskového svetla. Či už žiarovka, žiarivka alebo led osvetlenie, všetko má inú farbu ako svetlo, ktoré vytvára výbojka blesku.

Aby fotografia vyzerala prirodzene, je potreba upraviť teplotu farieb. Ukážme si preto, ako problém s rôznymi svetlami na scéne vyriešiť pomocou Zoner Photo Studia.

PRVÉ RIEŠENIE - ČIERNOBIELA

Najjednoduchšia a často bohužiaľ najpoužívanejšia rada typu: "Keď nevieš, čo s tým, hoď to do čiernobielej, samozrejme funguje. Potom už ale nie je vôbec potrebné riešiť, akú farbu malo osvetlenie. Ani táto úprava ale nie je univerzálna a nie vždy sa hodí.

Táto fotografia je osvetlená jedným externým bleskom spredu a trvalým žiarovkovým svetlom z druhej strany. To spôsobilo, že po správne vyváženie bielej v tvári je na vlasoch vidieť výrazné žlté svetlo žiarovky.

V tomto prípade sa jednalo o fotenie tabla a trieda chcela čiernobiele fotky, takže som si nemusel lámať hlavu s farbou svetla a bolo po probléme.


Fotka prevedená do čiernobielej.

DRUHÉ RIEŠENIE - lokálne úpravy

Ak by som však chcel použiť fotku aj vo farebnej verzii, žltou žiarovkou osvietená časť hlavy by mi určite vadila. Odvádza to pozornosť od samotného portrétu. Skúsim to teda aspoň trochu eliminovať pomocou editora v ZPS.

K eliminovaniu jednej farby by sa dala použiť funkcia Odstránenie chromatickej vady, ale nástroj Posun farieb má viac možností a dá sa s ním pracovať presnejšie. Kvapkadlom si vyberieme farbu, ktorú budeme chcieť upravovať.


Nástroj Posun farieb.

Vybranej farbe uberieme sýtosť a zmeníme odtieň do prijateľnejšie farby.

Žltá farba, ktorá je vybraná, je bohužiaľ dosť podobná pleťovej, takže mimo čiastočné odfarbenie vlasov sa odfarbili aj niektoré pleťové odtiene, čo nechceme.


Zmena odtieňa a sýtosti.

Takže ešte než nástroj pre posun farieb potvrdíme, pomôžeme si niektorým z výberových nástrojov. Ja väčšinou dávam prednosť Výberovému štetcu, ale záleží na situácii. Po výbere požadovanej oblasti so žltou farbou môžeme všetko potvrdiť.


Výberový nástroj pre presnejší výsledok.

Po zmiernení žltej farby som si všimol, že zelené pozadie tiež nie je úplne ideálne a možno by si zaslúžilo rovnakú úpravu.

Tu už záleží, ako veľmi je farba pozadia podobná pleťovej. Ak je rozdielna, nie je potrebné používať žiadny výber.


Mierné odfarbenie pozadia.

Na tomto obrázku môžete porovnať výslednú úpravu, pomocou ktorej som na vlasoch eliminoval žlté svetlo zo žiarovky:


Porovnanie pôvodnej a výslednej fotky.

AKCIA V INTERIÉRI

S rôznymi druhmi osvetlenia sa môžete stretnúť aj v prípade, keď fotíte s bleskom napríklad plesy, svadby, výstavy a ďalšie akcie konané v interiéri s umelým osvetlením.

Na fotke vľavo je vyváženie bielej nastavené na prirodzenejšie pozadie, čo spôsobuje, že bleskom nasvietené popredie je škaredo do modra.

Pri úprave sa musíte vždy riadiť podľa toho, ako vyzerajú fotografované objekty, nie pozadie. Aj keď sa táto rada zdá byť samozrejmá, neraz som videl fotky z akcie, ktoré mali kvôli okolitému osvetleniu zle vyváženú pleťovú farbu.

Porovnanie rozdielu vyváženej bielej.

Ak chcete, aby pozadie nebolo o toľko žltšie, môžete skúsiť farebný filter na externý blesk. Medzi farbou trvalého svetla a blesku nebude tak veľký rozdiel.

Avšak rozdiel tam bude vždy. Väčšina akcií sa totiž odohráva vo viacerých miestnostiach s rôznym osvetlením. Takže som praxou zistil, že je toto riešenie skôr kontraproduktívne. Samozrejme nájdu sa aj situácie, kde sa to môže hodiť.


Farebný filter pre zmenu farby externého blesku.

HLAVNE PRIRODZENE

Ak fotíte v ateliéri, neodporúčam používať rôzne farebné osvetlenie spredu - teda napríklad pod uhlom 45 stupňov z každej strany, pretože to spôsobí, že bude každá polovica tváre inak farebná.

Tento problém možno riešiť pomocou lokálnych úprav, ale upravovať podobným spôsobom každú fotku je časovo veľmi náročné. Svietenie jednou farbou svetla spredu a druhú zozadu je reálnejší variant a lepšie sa redukuje.

Pri fotení v interiéroch si strážte farbu tvárí a neriešte pozadie, ktoré nikoho nezaujíma. Dôležité je, aby farba pleti pôsobila prirodzene.

A rada na záver: pokiaľ to ide, skúste sa vyhnúť rôznym farbám svetiel. Strážte si scénu a premýšľajte o fotke dopredu. Možno potom zistíte, že existuje spôsob, ako fotku odfotiť dobre aj s jedným zdrojom svetla. Rôzne druhy svetiel na scéne totiž môžu byť zapríčinené nevedomosťou či nesústredenosťou fotografa. Všímavosťou a premýšľaním si potom ušetríte čas strávený nad úpravami fotiek.

Milujemefotografii.czMATĚJ LIŠKA

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované