Hore

Sony A7 II - nový 14-bit nekomprimovaný RAW

Nový firmvér, pre druhú generáciu CSC fotoaparátov Sony A7, prináša nekomprimovaný 14-bitový RAW. Prináša dvojnásobné zväčšenie objemu dát adekvátne zlepšenie obrazovej kvality?

Druhá generácia CSC fotoaparátov radu A7 sa vydarila, chyby z prvej generácie boli odstránené a zdalo sa, že k maximálnej spokojnosti užívateľov už nič brániť nebude. Pred časom sa však objavili ponosy na komprimovaný RAW. Ten majú aj fotoaparáty iných značiek, ale pri týchto novinkách s profesionálnym potenciálom to doslova bilo do očí. Niežeby to bol veľký problém, ale viete ako je to s internetom. Z jednej správičky sa nafúkne riadna mediálna bublina. Tá mala za následok, že Sony zareagovalo. Najprv správou prečo to nejde. Tlak bol však veľký a nedávno sa objavil nový firmvér, ktorý prináša 14-bitový nekomprimovaný RAW. To ako sa prejavovali nedostatky toho komprimovaného, si môžete pozrieť v tomto veľmi dobrom článku na rawdigger.com.

Komprimovaný RAW spôsoboval a aj spôsobuje, že pri určitých typoch fotografie sa môže prejaviť posterizácia okolo svetelných zdrojov, napr. startrails. Ja som sa raz s týmto problémom stretol pri fotení nočného mesta, kde ma zaujali neštandardne zachytené hviezdičky okolo bodových zdrojov svetla. Vtedy som nevedel, čo je na vine. Vďaka kauze Sony komprimovaný RAW to už viem.

Nový firmvér som si nainštaloval v deň uvoľnenia. V menu pribudla položka RAW file type, kde máte na výber medzi komprimovaným a nekomprimovaným formátom. Startrails nefotím, ale bol som zvedavý, či s ním budú fotografie technicky kvalitnejšie. Zameral som sa na zachytenie bodových zdrojov svetla, prekreslenie svetiel a tieňov i mieru šumu.

Komprimovaný RAW z A7 II má priemerne 24 MB, nekomprimovaný presne dvojnásobok, čiže 48 MB. To znamená, že na kartu uložíte len polovicu fotiek ako doteraz. Prejaví sa dvojnásobná veľkosť na kvalite?

Všetky fotografie sú vyvolané v programe Adobe Lightroom CC a vyexportované do JPG (sRGB). Až na test šumu, sú všetky fotografie snímané pri najnižšej natívnej citlivosti ISO 100, kedy je dynamický rozsah snímača najväčší.

Prvý záber v protisvetle som urobil pri západe slnka. Expozícia je bez korekcie. Vysoký kontrast som v LR upravil tak, že som Highlights nastavil na maximum -100 a Shadows tiež na maximum +100. Snažil som sa tak zistiť, ktorý formát RAW-u obsahuje viac obrazových informácií a dáva tak väčší potenciál pri silnejších úpravách expozície.

Ak chcete pokračovať v čítaní tohto článku, aktivujte si eKonto Classic alebo ekonto PLUS.


Ak už máte niektoré z eKont aktivované, pre odomknutie článku musíte byť prihlásený. Ak sa Vám článok neodomkne, skúste aktualizovať okno prehliadača (napríklad stlačením F5, alebo Aktualizovať v okne prehliadača).

ePhoto.sk vám chce ponúknuť ešte lepší obsah, viac kvalitných článkov a ďalšie užívateľské vylepšenia. Okrem prístupu k spoplatnenému obsahu fotoškoly získate viac priestoru pre svoje fotografie, benefity a zľavy u vybraných partnerov a množstvo ďalších výhod. eKonto PLUS vám navyše ponúka aj hosting a prístup k atraktívnym témam pre ľahké a intuitívne vytvorenie vlastnej webstránky. To všetko už od 1,17€ na mesiac vrátane DPH.

Príjemné čítanie vám želá tím ePhoto.sk


Platbu je možné realizovať prostredníctvom SMS (len SR), PayPAL a prevodom z bankového účtu. Pri platbach SMS a PayPal prebehne aktivácia účtu v priebehu niekoľkých minút po potvrdení platby. O aktivácii budete informovaní SMS alebo emailom (podľa typu platby). Pri platbe prevodom môže aktivácia trvať 1-2 dni. O aktivácii vášho konta budete informovaní emailom. Do aktivácie vami vybraného ekonta, môžete využívať vybrané funkcie v režime Basic. Pri konte Classic môžete realizovať upgrade na dlhšie obdobie alebo na eKonto PLUS do 30 dní od jeho aktivácie.

Aktivovať eKonto        Registrovať

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Roman Point
2015-11-26 07:20:48
Červenú auru v lampach ( most s kostolom fotka ) spôsobuje jedna úprava v PP. Aspoň pri zrkadlovkach Canon. Netreba pri PP tlačiť na pílu a používať všetky korekcie.
Tu červená aura nie je v lampach okolo zdroja svetla lebo som zistil čo ju spôsobuje

www.ephoto.sk/fotogaleria/hodnotit-fotografiu/531569/waterfront/?a=

Tu je fotografia ale bez zistenia chyby v PP takže v lampach okolo zdroja svetla je červená aura a hviezdičky nie sú tak ostré a pekne prekreslene.


https://500px.com/photo/128946561

Takže by som pri foto v článkoch tipoval aj inú úpravu než len highlights a shadows. Ale môžem sa mýliť..
 
Jozef Macák
2015-11-26 07:50:44
som rad ze sa mi potvrdila spravnost mojho (ciastocne aj lenivostou podporeneho) rozhodnutia vyignorovat tento "upgrade". So Sony fotim uz nejaku dobu a nikdy som problemy s ich komprimovanymi RAW subormi nemal. Cele to halooo okolo stratovej kompresii mi prislo ako neumerne nafuknute (hlavne armadou canikon trollov v diskusiach)
Startrails nefotim a zanedbatelne zlepsenie pri extremnych upravach v PP, vyditelnych len pri zvacseni obarzku mi za zdvojnasobenie velkosti suborov teda rozhodbne nestoji...
 
Frame
2015-11-26 09:53:56
aspon jedna fotka porovnanie extremne podexponovanie a následné +4EV? a porovnanie by sa nenasiel?
 
JohnNewton
2015-11-26 15:03:11
príspevok od: Jozef Macák
som rad ze sa mi potvrdila spravnost mojho (ciastocne aj lenivostou podporeneho) rozhodnutia vyignorovat tento "upgrade". So Sony fotim uz nejaku dobu a nikdy som problemy s ich komprimovanymi RAW subormi nemal. Cele to halooo okolo stratovej kompresii mi prislo ako neumerne nafuknute (hlavne armadou canikon trollov v diskusiach)
Startrails nefotim a zanedbatelne zlepsenie pri extremnych upravach v PP, vyditelnych len pri zvacseni obarzku mi za zdvojnasobenie velkosti suborov teda rozhodbne nestoji...
Ja myslím, že 14 Bit nekomprimovaný RAW je v v tejto cenovej ralácii povinnosťou, zvlášť, keď ho mali generačne o veľa staršie prístroje( niečo ako vec výrobnej cti )
 
riske
externý redaktor 2015-11-26 22:59:04
V astrofografii nie je čo riešiť. Nekomprimovaný RAW je nutnosť. Ďalší bod pre Sony!
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované