Hore

Nikon Active D-Lighting (ADL)

Jedna z najužitočnejších funkcii, ktorú nájdete v zrkadlovkách Nikon. Pomáha najmä začiatočníkom, využívajú ju aj profesionálni fotoreportéri.

Začínajúci fotografi sú často prekvapení, že fotoaparát nezachytí to čo vidia. Na fotografiách sú miesta bez kresby. Miesto oblohy je biely fľak, v tieňoch pod stromami nie je nič vidieť. Ľudské oko sa dokáže omnoho lepšie prispôsobiť rôznym svetelným podmienkam. Fotoaparáty majú obmedzený dynamický rozsah a ich možnosť zaznamenať veľkú škálu jasov je obmedzená.

Dobrou správou je, že dynamický rozsah fotoaparátov sa neustále zlepšuje. Zlepšujú sa aj softvérové nástroje na prácu s problematicky exponovanými fotografiami. Dnes vás zoznámime s jednou funkciou, ktorú máte v každej zrkadlovke Nikon.


U môjho Nikonu D80 so starším typom snímača (CCD), bolo exponovanie takýchto kontrastných scén obtiažné. Fotografia sa nedá upraviť dokonca ani v RAW konvertore. Dnešné moderné zrkadlovky so snímačom CMOS si
s takouto scénou hravo poradia, vďaka funkcii ADL aj pri snímaní do formátu JPG.

Vylepšite dynamický rozsah priamo vo fotoparáte

Jednou z funkcií, ktorú nájdete v digitálnych zrkadlovkách Nikon je D-Lightning. Nie je tam od začiatku ich výroby. Prvé DSLR od Nikonu túto funkciu nemali. Keď sa vo fotoaparátoch objavila, bola prijatá veľmi pozitívne, paradoxne najmä profesionálmi, ktorí si z ťažkými svetelnými podmienkami vedia poradiť lepšie ako amatéri. Profesionál často pracuje v časovom strese a potrebuje rýchlo odovzdať hotové fotografie. Nemá čas na postprocesing, ktorým by fotografie vylepšil. S príchodom Active D-Lightning už priamo pri fotografovaní sa vylepšil dynamický rozsah fotografie a on mohol odovzdať fotografie vo formáte JPG, napr. odoslaním cez internet, ktoré sa nemuseli už upravovať. Ak má profesionál alebo pokročilý amatér čas, uprednostňuje fotografovanie do formátu RAW a fotografie upravuje v RAW konvertore. Tam má proces úprav viac pod kontrolou a dokáže využiť väčšie množstvo obrazových informácií.

Active D-Lightning je funkcia, ktoré ocenia najmä začiatočníci a mierne pokročilí fotografi, ktorí ešte neovládajú tak dobre prácu s expozíciou a postprocesing. Na fotografie sa aplikuje výhradne pri snímaní do formátu JPG (prípadne TIFF). U formátu RAW musí fotograf upraviť dynamický rozsah v RAW konvertore.

Ako amatér sa nemusíte zaoberať tým, či máte alebo nemáte použiť Active D-Lightning. Majte ho trvale zapnutý. Možnosti nastavenia ADL sú rôzne, podľa konkrétneho modelu fotoaparátu. Preto si dôkladne preštudujte návod.

ADL nezlepší dynamický rozsah snímača. Ten je daný jeho konštrukciou a A/D prevodníkom. ADL funguje softvérovo, lepšie využíva informácie zo snímača, ako je tomu u štandardného spracovania obrazu.

Aký pokrok urobili zrkadlovky Nikon, vidím priamo na sebe. Moja prvá DSLR, Nikon D70, mala dynamický rozsah 10,3 EV. Môj súčasný Nikon D800E má dynamický rozsah 14,3 EV. Rozdiel 4 EV je obrovský. To je aj dôvod, prečo sa opäť začína stavať populárnym formát JPG. Vďaka ADL a DR snímača, sú obrazové výsledky lepšie, ako u starších fotoaparátov pri fotografovaní do RAW.

   
Vľavo fotografia bez ADL, vpravo s ADL. Na fotografii vpravo sú lepšie prekreslené tiene.

   

Vľavo fotografia bez ADL, vpravo s ADL. Aj u menej problematické scény, kde efekt ADL nie je až tak výrazný, môžeme pozorovať lepšiu kresbu v tmavších plochách. Lepšie vynikne tmavoružová farba na kvetoch magnólie.


   

Vľavo fotografia bez ADL, vpravo s ADL. Rozdiel v prekreslení pozadia je veľký. Ospravedlňujem sa za kompozíciu, ale už som nemal trpezlivosť čakať, kým sa scéna vyprázdni. :-)


Active D-Lightning

Nastavenie ADL nájdete v Menu/Shooting menu (so smybolom foťáčiku) v záložke Active D-Lightning. U vyspelejších modelov má funkcia bohatšie nastavenia. Napríklad u populárneho Nikonu D90 sú to tieto: OFF, Low, Normal, High, AUTO. Pri nastavení na OFF je funkcia ADL vypnutá. Pri nastavení AUTO nastavuje jej účinnosť fotoaparát podľa aktuálnych svetelných podmienok. Zostávajúce nastavenia Low, Normal, High  sú určené pre manuálne nastavenie ADL. Platí, že čím viac potrebujte prekresliť svetlá a tiene, tým silnejšie nastavenie máte vybrať. V základných modeloch je nastavenie zjednodušené a OFF a AUTO.


Návod k Nikonu D90.


Ak máte aktivovaný ADL pri snímaní do formátu RAW, prejaví sa jeho funkcia na náhľadoch. Na displeji preto uvidíte väčší dynamický rozsah, ako na surových fotografiách otvorených v RAW konvertore. Nie je to žiaden problém. Aj keď sa ADL na RAW neaplikuje, môžete ho mať zapnutý. Po prvé kvôli tomu, že uvidíte expozičný potenciál fotografií, ktoré budete neskôr vyvolávať. Po druhé ADL aktívne pracuje s nastavením expozície pre lepšie využitie dynamického rozsahu snímača. Optimalizáciu expozície využijete aj pri spracovaní RAW-ov.






Nikony pri zapnutí funkcie ADL aktívne zasahujú do expozičných parametrov. Rozdiel v expozícii býva až -1 EV. U digitálnych zrkadloviek je najväčší problém s exponovaním vysoký svetiel. Preto sú podexponovanie záberu a úprava prekreslenia tieňov logické.

   

Vľavo fotografia bez ADL, čas 160/s. Vpravo s ADL, čas 1/250. Pri použití ADL fotoaparát záber podexponoval, tým sa zlepšilo podanie svetlejších tónov, pritom kresba v tieňoch nezanikla. Naopak je o niečo lepšia.

Active D-Lightning vz. D-Lightning

V zrkadlovkách Nikon nájdete okrem Active D-Lightning aj D-Lightning. Active funguje pri exponovaní záberu, prispôsobí nastavenie expozície a nasnímaný záber okamžite upraví. Oproti tomu D-Lightning funguje ako postprocesingová funkcia, ktorá upravuje už nasnímané zábery. Nájdete ju v ponuke Retušovanie. Vzhľadom na to, že upravuje len JPG a TIFF fotografie, nie je tak účinná, ako keď upravíte v počítači súbor RAW.

Kedy D-Lightning vypnúť

Sú situácie, kedy je D-Lightning lepšie vypnúť. Snahou fotografa nie je vždy zaznamenať čo najväčšiu paletu jasov. To, že fotoaparát vidí inak ako my má aj svoje výhody. Vďaka tomu dokážeme zaujímavo zachytiť svet okolo seba. V niektorých prípadoch nechceme kresbu v najtmavších tieňoch. Najlepšie, ak si to ukážeme na príklade.

   

Vľavo fotografia bez ADL, vpravo s ADL. Fotografia vpravo má lepšie prekreslené svetlá aj tiene. Je to ale pre fotografiu lepšie?



Mne sa viac páči kontrastnejša fotografia. Preto som vo fotoeditore upravil gradačnú krivku tak, aby som detaily v tieňoch potlačil.


D-Lightning môže byť rovnako kontraproduktívny pri fotografovaní v ateliéri, kedy si fotograf nastaví svetlá a expozíciu presne tak, ako chce. Zásah fotoaparátu do expozície a úprava dynamického rozsahu môžu viesť k tomu, že fotograf nezaznamená fotografiu tak, ako si predstavuje.

ADL bracketing

Vo vyšších modeloch nájdete aj funkciu ADL bracketing. Fotoaparát s ňou urobí dva zábery, jeden s vypnutým a jeden so zapnutým ADL. Prakticky si neviem predstaviť zmysluplné využitie tejto funkcie.

Záver

Ak zatiaľ neovládate všetky finesy fotografovania a postprocesingu, odporúčam mať funkciu Active D-Lightning zapnutú, pretože väčšinou potrebujeme zachytiť väčší dynamický rozsah jasov. Ak budete na fotografiách potrebovať väčší kontrast, ľahko ho pridáte vo fotoeditore. Pre postprocessing je výhodnejšie mať viac informácií a neskôr ich redukovať, ako naopak. Sú aj výnimky, napr. pri práci v ateliéri, fotografovaní siluet, či práci s bodovým svetlom.

Nezabudnite, že D-Lightning upravuje dynamický rozsah fotografií snímaných do formátu JPG, prípadne TIFF. U RAW-u musíte úpravy vykonať ručne v RAW konvertore.

ADL určite používajte pri fotografovaní s bleskom. Pomôže vám prekresliť tmavé pozadie, kam blesk nedosvieti.

ADL je vynikajúca funkcia. S rastúcim dynamickým rozsahom snímačov, aj u najlacnejších zrkadloviek, nie je jej účinok až taký výrazný, ako pred pár rokmi. Maximum potenciálu dynamického rozsahu snímača využijete jedine pri spracovaní RAW súborov.

Podobnú funkciu ako ADL používajú aj výrobcovia ostatných zrkadloviek, napr. Dynamic Range Optimizer u Sony alebo Auto Lighting Optimizer u Canonu.


Fotografia bez ADL.


Fotografia s ADL. Kresba v tieňoch je oveľa lepšia.


Fotografia vyvolaná z RAW-u. Napriek výbornej funkcionalite ADL sú možnosti spracovania v RAW konvertore neporovnateľne väčšie.


Fotografia bez ADL. Veľmi ťažká svetelná situácia.


Fotografia s ADL. Prekreslenie je lepšie, ale stále nedostatočné. Ani fantastický dynamický rozsah snímača Nikonu D800E a ADL s najvyššou účinnosťou, nestačia.


Fotografia vyvolaná z RAW-u.


To ako účinne využijete Active D-Lightning závisí na tom aký obrazový profil (Nikon Picture Controls) máte nastavený. Obrazové profily majú rôzne nastavenia kontrastu, saturácie a podania farieb. Práve nastavenie kontrastu limituje účinnosť D-Lightningu. Ak potrebujete čo najväčší dynamický rozsah, nastavte si obrazový profil s nižším kontrastom (Standard, Neutral alebo Portrait).





Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Wlady
2014-04-23 08:17:30
Dalsi super clanok, Karol.
 
Duvaliere
2014-04-23 08:30:41
veľmi poučné ...
 
DUDIS
2014-04-23 08:58:12
hmm
pri tých posledných troch fotkách sa mi najviac páči druhá..
všetkého veľa škodí..
brácho je tiež posadnutý vyťahovaním tieňov do nepríčetnosti, čo trochu degraduje vnemový zážitok..
ale ako sa hovorí.. tisíc ľudí tisíc chutí.
 
knedla
2014-04-23 09:15:25
nechcem do toho kecat, ale to prve porovnanie, s mostom SNP. s tym ADL to je nejake mdle, bez stavy su tam sice lepsie tie tiene ale obloha a vrchol veze su nejake sedive.
 
DUDIS
2014-04-23 10:46:03
príspevok od: knedla
nechcem do toho kecat, ale to prve porovnanie, s mostom SNP. s tym ADL to je nejake mdle, bez stavy su tam sice lepsie tie tiene ale obloha a vrchol veze su nejake sedive.
šak to..
vedľajší nežiadúci "efekt"
 
total empty
2014-04-23 21:23:37
Ja si myslím, že také výsledky dostaneš vhodnou expozíciou,ak to vieš, na hociakom foťaku.
Ďalšia vec je prehnať to cez HDR program, napr HDR Dynamic 5, a tie možnosti ktoré dostaneš sú ohromujúce proti tomu čo dokáže tá nová funkcia. A to nevyrábaš maznuté omaľovanky.
Zloženie expozície z posunom 2EV -+ je tiež cesta, napr v HDR softe.
To Active D-Lightning je len chabí marketingový pokus.
 
seejey
2014-04-23 21:52:43
príspevok od: total empty
Ja si myslím, že také výsledky dostaneš vhodnou expozíciou,ak to vieš, na hociakom foťaku.
Ďalšia vec je prehnať to cez HDR program, napr HDR Dynamic 5, a tie možnosti ktoré dostaneš sú ohromujúce proti tomu čo dokáže tá nová funkcia. A to nevyrábaš maznuté omaľovanky.
Zloženie expozície z posunom 2EV -+ je tiež cesta, napr v HDR softe.
To Active D-Lightning je len chabí marketingový pokus.
No jo, zlozenie expozicii. A co takto dual ISO v Magic Lanterne pre CANON?
 
lubko1983
2014-04-23 22:14:56
príspevok od: total empty
Ja si myslím, že také výsledky dostaneš vhodnou expozíciou,ak to vieš, na hociakom foťaku.
Ďalšia vec je prehnať to cez HDR program, napr HDR Dynamic 5, a tie možnosti ktoré dostaneš sú ohromujúce proti tomu čo dokáže tá nová funkcia. A to nevyrábaš maznuté omaľovanky.
Zloženie expozície z posunom 2EV -+ je tiež cesta, napr v HDR softe.
To Active D-Lightning je len chabí marketingový pokus.
 
total empty
2014-04-24 00:30:13
príspevok od: seejey
No jo, zlozenie expozicii. A co takto dual ISO v Magic Lanterne pre CANON?
Pri krajinkách nepoužiteľné. Tam hraje hlavnú rolu čas. ISO je nemenné a minimálne-klasika na 100. Alebo použiješ trojexpozíciu a nastavíš si o koľko má byť plus-mínus EV (nutnosť statívu).
Hranie z ISO je dobré pri fotení ľudí v kluboch v biedných svetelných podmienkach.
Ale často stačí pre HDR jeden správne podexponovaný raw-z mierou a minimálnom ISO kvôli šumu, ten ti pri úprave môže vyskočiť a narobiť balamutu.
Pre mňa je max použitelné ISO 400, pri lepších foťákoch do 1000,pokiaľ chceš zachovať akú takú kvalitu pre zväčšeniny.
Je to môj názor a skúsenosti. Veľakrát mi vyššie ISO znehodnotilo fotku,v malom na monitore sa na to dalo pozerať, ale vo veľkosti A3+ to šlo hneď do koša.
 
total empty
2014-04-24 00:49:51
príspevok od: lubko1983
Na to, že má táto fotka 250 kilo, ešte stále sa z nej dalo niečo vytiahnuť a možnosti úprav sú obrovské.
 
Nikolet
2014-06-19 21:25:27
Pekný článok. Hneď som si zapla funkciu na NIKONe
 
branondca
2014-09-07 18:13:28
Super článok.
 
FRETKA3
2015-01-30 17:58:35
Dík...
 
JSP070
2015-01-30 21:05:57

Aj keď sa ADL na RAW neaplikuje, môžete ho mať zapnutý. Preco by sa ADL nedalo vyuzit pri foteni do RAW?
NC mi otvori RAW so vsetkymi nastaveniami z fotoaparatu a mam rovnaku fotku ako pri foteni do JPG. Ked chcem, tak si tu funkciu v NC vypnem. Takze vyuzit sa to da rovnako ako pri foteni do JPG. Problem je ta uprava expozicie. Npr. D7100 (aspon moja) dost podexponovava. Asi to sposobuje to ADL. Da sa to vytiahnut, ale zbytocne stupa sum. Podexponovava aj ked nehrozia ziadne prepaly. Preto pri foteni do RAW, je asi lepsie mat ADL vypnute. V D90 som to radsej nepouzival. V D7100 to mam zatial zapnute a mam nastavenu kompenzaciu expozicie +3/6 EV. Casto by to chcelo + 1EV, ale potom uz hrozia prepaly.
Budem to musiet podrobnejsie preskumat ako sa to presne sprava.
 
JSP070
2015-02-02 15:11:22
Tak som si to otestoval a je to tak. Pri fotení do RAW, je lepšie mať toto ku*vitko vypnuté. Zbytočne podexponováva. Pri fotení do JPG to môže mať zmysel, ale je dobre korigovať aspoň +0,5 EV.
 
jazzpark
2015-07-07 14:55:39
Cital som ze ADL v RAW formate je ingorovane v RAW citackach Lightroom / Photoshop etc. Kde mozete vidiet ADL v RAW je vraj iba org. SW od nikonu CaptureNX apod. (.. neskusal som) . Cize pokial na postproces pouzivate LR/PS je asi lepsie ADL vypnut. (ak je to pravda)???
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované