Jedna z najužitočnejších funkcii, ktorú nájdete v zrkadlovkách Nikon. Pomáha najmä začiatočníkom, využívajú ju aj profesionálni fotoreportéri.
Začínajúci fotografi sú často prekvapení, že fotoaparát nezachytí to čo vidia. Na fotografiách sú miesta bez kresby. Miesto oblohy je biely fľak, v tieňoch pod stromami nie je nič vidieť. Ľudské oko sa dokáže omnoho lepšie prispôsobiť rôznym svetelným podmienkam. Fotoaparáty majú obmedzený dynamický rozsah a ich možnosť zaznamenať veľkú škálu jasov je obmedzená.
Dobrou správou je, že dynamický rozsah fotoaparátov sa neustále zlepšuje. Zlepšujú sa aj softvérové nástroje na prácu s problematicky exponovanými fotografiami. Dnes vás zoznámime s jednou funkciou, ktorú máte v každej zrkadlovke Nikon.
U môjho Nikonu D80 so starším typom snímača (CCD), bolo exponovanie takýchto kontrastných scén obtiažné. Fotografia sa nedá upraviť dokonca ani v RAW konvertore. Dnešné moderné zrkadlovky so snímačom CMOS si
s takouto scénou hravo poradia, vďaka funkcii ADL aj pri snímaní do formátu JPG.
Vylepšite dynamický rozsah priamo vo fotoparáte
Jednou z funkcií, ktorú nájdete v digitálnych zrkadlovkách Nikon je D-Lightning. Nie je tam od začiatku ich výroby. Prvé DSLR od Nikonu túto funkciu nemali. Keď sa vo fotoaparátoch objavila, bola prijatá veľmi pozitívne, paradoxne najmä profesionálmi, ktorí si z ťažkými svetelnými podmienkami vedia poradiť lepšie ako amatéri. Profesionál často pracuje v časovom strese a potrebuje rýchlo odovzdať hotové fotografie. Nemá čas na postprocesing, ktorým by fotografie vylepšil. S príchodom Active D-Lightning už priamo pri fotografovaní sa vylepšil dynamický rozsah fotografie a on mohol odovzdať fotografie vo formáte JPG, napr. odoslaním cez internet, ktoré sa nemuseli už upravovať. Ak má profesionál alebo pokročilý amatér čas, uprednostňuje fotografovanie do formátu RAW a fotografie upravuje v RAW konvertore. Tam má proces úprav viac pod kontrolou a dokáže využiť väčšie množstvo obrazových informácií.
Active D-Lightning je funkcia, ktoré ocenia najmä začiatočníci a mierne pokročilí fotografi, ktorí ešte neovládajú tak dobre prácu s expozíciou a postprocesing. Na fotografie sa aplikuje výhradne pri snímaní do formátu JPG (prípadne TIFF). U formátu RAW musí fotograf upraviť dynamický rozsah v RAW konvertore.
Ako amatér sa nemusíte zaoberať tým, či máte alebo nemáte použiť Active D-Lightning. Majte ho trvale zapnutý. Možnosti nastavenia ADL sú rôzne, podľa konkrétneho modelu fotoaparátu. Preto si dôkladne preštudujte návod.
ADL nezlepší dynamický rozsah snímača. Ten je daný jeho konštrukciou a A/D prevodníkom. ADL funguje softvérovo, lepšie využíva informácie zo snímača, ako je tomu u štandardného spracovania obrazu.
Aký pokrok urobili zrkadlovky Nikon, vidím priamo na sebe. Moja prvá DSLR, Nikon D70, mala dynamický rozsah 10,3 EV. Môj súčasný Nikon D800E má dynamický rozsah 14,3 EV. Rozdiel 4 EV je obrovský. To je aj dôvod, prečo sa opäť začína stavať populárnym formát JPG. Vďaka ADL a DR snímača, sú obrazové výsledky lepšie, ako u starších fotoaparátov pri fotografovaní do RAW.
Vľavo fotografia bez ADL, vpravo s ADL. Na fotografii vpravo sú lepšie prekreslené tiene.
Vľavo fotografia bez ADL, vpravo s ADL. Aj u menej problematické scény, kde efekt ADL nie je až tak výrazný, môžeme pozorovať lepšiu kresbu v tmavších plochách. Lepšie vynikne tmavoružová farba na kvetoch magnólie.
Vľavo fotografia bez ADL, vpravo s ADL. Rozdiel v prekreslení pozadia je veľký. Ospravedlňujem sa za kompozíciu, ale už som nemal trpezlivosť čakať, kým sa scéna vyprázdni. :-)
Active D-Lightning
Nastavenie ADL nájdete v Menu/Shooting menu (so smybolom foťáčiku) v záložke Active D-Lightning. U vyspelejších modelov má funkcia bohatšie nastavenia. Napríklad u populárneho Nikonu D90 sú to tieto: OFF, Low, Normal, High, AUTO. Pri nastavení na OFF je funkcia ADL vypnutá. Pri nastavení AUTO nastavuje jej účinnosť fotoaparát podľa aktuálnych svetelných podmienok. Zostávajúce nastavenia Low, Normal, High sú určené pre manuálne nastavenie ADL. Platí, že čím viac potrebujte prekresliť svetlá a tiene, tým silnejšie nastavenie máte vybrať. V základných modeloch je nastavenie zjednodušené a OFF a AUTO.
Návod k Nikonu D90.
Ak máte aktivovaný ADL pri snímaní do formátu RAW, prejaví sa jeho funkcia na náhľadoch. Na displeji preto uvidíte väčší dynamický rozsah, ako na surových fotografiách otvorených v RAW konvertore. Nie je to žiaden problém. Aj keď sa ADL na RAW neaplikuje, môžete ho mať zapnutý. Po prvé kvôli tomu, že uvidíte expozičný potenciál fotografií, ktoré budete neskôr vyvolávať. Po druhé ADL aktívne pracuje s nastavením expozície pre lepšie využitie dynamického rozsahu snímača. Optimalizáciu expozície využijete aj pri spracovaní RAW-ov.
Nikony pri zapnutí funkcie ADL aktívne zasahujú do expozičných parametrov. Rozdiel v expozícii býva až -1 EV. U digitálnych zrkadloviek je najväčší problém s exponovaním vysoký svetiel. Preto sú podexponovanie záberu a úprava prekreslenia tieňov logické.
Vľavo fotografia bez ADL, čas 160/s. Vpravo s ADL, čas 1/250. Pri použití ADL fotoaparát záber podexponoval, tým sa zlepšilo podanie svetlejších tónov, pritom kresba v tieňoch nezanikla. Naopak je o niečo lepšia.
Active D-Lightning vz. D-Lightning
V zrkadlovkách Nikon nájdete okrem Active D-Lightning aj D-Lightning. Active funguje pri exponovaní záberu, prispôsobí nastavenie expozície a nasnímaný záber okamžite upraví. Oproti tomu D-Lightning funguje ako postprocesingová funkcia, ktorá upravuje už nasnímané zábery. Nájdete ju v ponuke Retušovanie. Vzhľadom na to, že upravuje len JPG a TIFF fotografie, nie je tak účinná, ako keď upravíte v počítači súbor RAW.
Kedy D-Lightning vypnúť
Sú situácie, kedy je D-Lightning lepšie vypnúť. Snahou fotografa nie je vždy zaznamenať čo najväčšiu paletu jasov. To, že fotoaparát vidí inak ako my má aj svoje výhody. Vďaka tomu dokážeme zaujímavo zachytiť svet okolo seba. V niektorých prípadoch nechceme kresbu v najtmavších tieňoch. Najlepšie, ak si to ukážeme na príklade.
Vľavo fotografia bez ADL, vpravo s ADL. Fotografia vpravo má lepšie prekreslené svetlá aj tiene. Je to ale pre fotografiu lepšie?
Mne sa viac páči kontrastnejša fotografia. Preto som vo fotoeditore upravil gradačnú krivku tak, aby som detaily v tieňoch potlačil.
D-Lightning môže byť rovnako kontraproduktívny pri fotografovaní v ateliéri, kedy si fotograf nastaví svetlá a expozíciu presne tak, ako chce. Zásah fotoaparátu do expozície a úprava dynamického rozsahu môžu viesť k tomu, že fotograf nezaznamená fotografiu tak, ako si predstavuje.
ADL bracketing
Vo vyšších modeloch nájdete aj funkciu ADL bracketing. Fotoaparát s ňou urobí dva zábery, jeden s vypnutým a jeden so zapnutým ADL. Prakticky si neviem predstaviť zmysluplné využitie tejto funkcie.
Záver
Ak zatiaľ neovládate všetky finesy fotografovania a postprocesingu, odporúčam mať funkciu Active D-Lightning zapnutú, pretože väčšinou potrebujeme zachytiť väčší dynamický rozsah jasov. Ak budete na fotografiách potrebovať väčší kontrast, ľahko ho pridáte vo fotoeditore. Pre postprocessing je výhodnejšie mať viac informácií a neskôr ich redukovať, ako naopak. Sú aj výnimky, napr. pri práci v ateliéri, fotografovaní siluet, či práci s bodovým svetlom.
Nezabudnite, že D-Lightning upravuje dynamický rozsah fotografií snímaných do formátu JPG, prípadne TIFF. U RAW-u musíte úpravy vykonať ručne v RAW konvertore.
ADL určite používajte pri fotografovaní s bleskom. Pomôže vám prekresliť tmavé pozadie, kam blesk nedosvieti.
ADL je vynikajúca funkcia. S rastúcim dynamickým rozsahom snímačov, aj u najlacnejších zrkadloviek, nie je jej účinok až taký výrazný, ako pred pár rokmi. Maximum potenciálu dynamického rozsahu snímača využijete jedine pri spracovaní RAW súborov.
Podobnú funkciu ako ADL používajú aj výrobcovia ostatných zrkadloviek, napr. Dynamic Range Optimizer u Sony alebo Auto Lighting Optimizer u Canonu.
Fotografia bez ADL.
Fotografia s ADL. Kresba v tieňoch je oveľa lepšia.
Fotografia vyvolaná z RAW-u. Napriek výbornej funkcionalite ADL sú možnosti spracovania v RAW konvertore neporovnateľne väčšie.
Fotografia bez ADL. Veľmi ťažká svetelná situácia.
Fotografia s ADL. Prekreslenie je lepšie, ale stále nedostatočné. Ani fantastický dynamický rozsah snímača Nikonu D800E a ADL s najvyššou účinnosťou, nestačia.
Fotografia vyvolaná z RAW-u.
To ako účinne využijete Active D-Lightning závisí na tom aký obrazový profil (Nikon Picture Controls) máte nastavený. Obrazové profily majú rôzne nastavenia kontrastu, saturácie a podania farieb. Práve nastavenie kontrastu limituje účinnosť D-Lightningu. Ak potrebujete čo najväčší dynamický rozsah, nastavte si obrazový profil s nižším kontrastom (Standard, Neutral alebo Portrait).