Hore

8 alebo 16 bitov?

Vaše digitálne fotografie sú čísla. Nie je to fotografia, kým čísla neinterpretuje výstupné zariadenie digitálnou (monitor) alebo analógovou (tlačiareň) formou. Digitálna fotografia je formátový súbor obsahujúci dáta zaznamenané zariadením pre digitalizáciu obrazu, môže to byť fotoaparát alebo skener.

Pri prezentácii tohto súboru na monitore sú zaznamenané informácie zobrazené ako pravidelná mriežka obrazových bodov, skladajúca sa z určitého počtu riadkov a stĺpcov. Každý bod je presne číselne interpretovaný a to v troch farebných kanáloch RGB (červený, zelený a modrý).  Počet možných hodnôt v každom kanále je obmedzený tzv. bitovou hĺbkou. Digitálna fotografia pozná len presné hodnoty, nič medzi tým, len 1 alebo 0. Bitová hĺbka určuje, koľko hodnôt môže mať každý farebný kanál.

8-bitová hĺbka umožňuje priradiť 256 rôznych hodnôt na kanál. Pri troch farebných kanáloch je to celkovo 256x256x256=16,7 miliónov odtieňov farieb. Zdá sa vám to veľa? Oko dokáže rozoznať miliardy odtieňov. Preto je pre kvalitnú digitálnu fotografiu potrebné zväčšiť počet zaznamenateľných odtieňov. To sa dá zväčšením bitovej hĺbky pre jednotlivé farebné kanály. Pri profesionálnom spracovaní obrazu sa preto používa 16-bitová hĺbka, kde môže každý kanál obsahovať až 65 536 rôznych hodnôt. V súčine všetkých kanálov 65 536x65 536x65 536 je to 281 miliárd odtieňov!  Nepríjemnou vlastnosťou väčšej farebnej hĺbky je omnoho väčšia veľkosť súboru a tým aj väčšie nároky na pamäť a výpočtový výkon. Preto sa ešte bežne nepoužíva väčšia bitová hĺbka. Nárast kvality by nezodpovedal vynaloženým prostriedkom na hardvér a softvér, aj keď napríklad Photoshop dokáže pracovať až s 32-bitovými súbormi.

U objektov s výraznými farbami na hranici farebného gamutu fotoaparátu je väčšia farebná hĺbka dôležitá pre zachytenie jemných odtieňov.

Je rozdiel, či pracujete s obmedzenou paletou odtieňov...

...alebo ich máte desaťtisíce pre každú farbu.

Ak chcete pokračovať v čítaní tohto článku, aktivujte si eKonto Classic alebo ekonto PLUS.


Ak už máte niektoré z eKont aktivované, pre odomknutie článku musíte byť prihlásený. Ak sa Vám článok neodomkne, skúste aktualizovať okno prehliadača (napríklad stlačením F5, alebo Aktualizovať v okne prehliadača).

ePhoto.sk vám chce ponúknuť ešte lepší obsah, viac kvalitných článkov a ďalšie užívateľské vylepšenia. Okrem prístupu k spoplatnenému obsahu fotoškoly získate viac priestoru pre svoje fotografie, benefity a zľavy u vybraných partnerov a množstvo ďalších výhod. eKonto PLUS vám navyše ponúka aj hosting a prístup k atraktívnym témam pre ľahké a intuitívne vytvorenie vlastnej webstránky. To všetko už od 1,17€ na mesiac vrátane DPH.

Príjemné čítanie vám želá tím ePhoto.sk


Platbu je možné realizovať prostredníctvom SMS (len SR), PayPAL a prevodom z bankového účtu. Pri platbach SMS a PayPal prebehne aktivácia účtu v priebehu niekoľkých minút po potvrdení platby. O aktivácii budete informovaní SMS alebo emailom (podľa typu platby). Pri platbe prevodom môže aktivácia trvať 1-2 dni. O aktivácii vášho konta budete informovaní emailom. Do aktivácie vami vybraného ekonta, môžete využívať vybrané funkcie v režime Basic. Pri konte Classic môžete realizovať upgrade na dlhšie obdobie alebo na eKonto PLUS do 30 dní od jeho aktivácie.

Aktivovať eKonto        Registrovať

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Kusko
2009-07-29 21:01:15
Karol, navrhoval by som sa aj samostatne povenovat prave poslednej teme tohto prispevku a to farebnej hlbke RAWu. Kedze mam D700, zaujimalo by ma, kedy sa prejavi samotny rozdiel. Dik a tesim sa.
 
Drahus
2009-07-30 17:29:46
Veľmi pekná demonštrácia Karol. Po takomto vysvetlení už nemôže byť nikto na pochybách. Mňa ale predsa trápi jedna vec- aký je rozdiel medzi farebnou hĺbkou a farebným priestorom(aRGB, sRGB)?
Nie je mi jasné ako je možné, že aRGB má väčší počet farieb(širší rozsah) i keď pracuje s tým istým počtom hodnôt (0/1) vo farebných kanáloch? Stačila by jednoduchá odpoveď, ak to vieš.
Ďakujem.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2009-07-30 17:47:10
Je to pomerne jednoduche. Farebna hlbka urcuje len celkovy pocet moznych hodnot a nie rozsah aky zaberaju. Celkovi pocet odtienov farieb je vyjadreny normou CIE LAB. Farebne priestory su len podmnozinou vsetkych dostupnych farieb. Pouzivane farebne priestory sa do velkej miery prekryvaju, ale v urcitych odtienoch maju alebo nemaju zastupenie. To je ten typicky graf, kde na farebnom poli mas vyznacene jednotlive priestory. No a v tom danom priestore potom pradsujes s urcitym poctom odtienov, ktore su dane farebnou hlbkou. Velmi pekne to dokaze simulovat funkcia Posterize v Adobe Photoshop. Pouzi ju na nejaku pestru fotografiu a postupne uberaj pocet farieb, jasovy rozsah sa az po urcitu honotu udrzuje ale pocet odtienov klesa. Na plynulych prechodoch pozorovat skoky medzi odtienmi. To samozrejme v podstatne mensej miere pozorovat na fotografiach s 8 bit hlbkou, hlavne na oblohe, najma u kompaktov. Podobne je to aj u monitorov, tam sa ale pouziva hlavne 6 a 8 bitova hlbka. Pri 6.bit hlbke sa predchadza posterizacii tzv. ditheringom, kde sa vyuziva oklamatelnost ludskeho oka.
 
kalerab
2009-07-31 16:41:45
príspevok od: Karol Srnec
Je to pomerne jednoduche. Farebna hlbka urcuje len celkovy pocet moznych hodnot a nie rozsah aky zaberaju. Celkovi pocet odtienov farieb je vyjadreny normou CIE LAB. Farebne priestory su len podmnozinou vsetkych dostupnych farieb. Pouzivane farebne priestory sa do velkej miery prekryvaju, ale v urcitych odtienoch maju alebo nemaju zastupenie. To je ten typicky graf, kde na farebnom poli mas vyznacene jednotlive priestory. No a v tom danom priestore potom pradsujes s urcitym poctom odtienov, ktore su dane farebnou hlbkou. Velmi pekne to dokaze simulovat funkcia Posterize v Adobe Photoshop. Pouzi ju na nejaku pestru fotografiu a postupne uberaj pocet farieb, jasovy rozsah sa az po urcitu honotu udrzuje ale pocet odtienov klesa. Na plynulych prechodoch pozorovat skoky medzi odtienmi. To samozrejme v podstatne mensej miere pozorovat na fotografiach s 8 bit hlbkou, hlavne na oblohe, najma u kompaktov. Podobne je to aj u monitorov, tam sa ale pouziva hlavne 6 a 8 bitova hlbka. Pri 6.bit hlbke sa predchadza posterizacii tzv. ditheringom, kde sa vyuziva oklamatelnost ludskeho oka.
Priemerny monitor dokaze zobrazit okolo 50-60% farebneho gamutu a v dobach nie tak davno minulych bol dobry bit, preto firma Adobe prisla s 6bitovym RGB, neviem ci sa to dnes este nejak velmi pouziva.
 
2009-07-31 22:17:01
Mozno Ti pomoze k odpovediam aj tento link
http://www.fotografovani.cz/art/fozak_df/rom_1_10_colormanag.html
 
tomatito
ocenenie redakciou 2009-08-01 10:07:45
sranda je ze aj ked som este fotil do jpeg, tak vzdy som pri zaciatku upravy vo fotosope zmenil hlbku na 16 bit a tak som az upravoval a vzdy som ulozil ako 16 bit tiff..pri rawe som uz nemusel nic menit a robil som to rovnako..cize moje fotky ktore mam na fotoservroch mam ulozene uz aj vyse 4 rokov dozadu v 16 bit tiffe na disku a zabera to teda hodne miesta :D:D najnovsie ma jedna foto okolo 74 mega a tie vaznejsie foto si odkladam upravene ale nedoostrene a upravene a doostrene..cize v dvoch verziach..mozno niekedy najdem este lepsi sposob doostrovania tak preto..ale to uz katastrofalne miesta zabera :D jedna foto v podstate 150 mega...
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2009-08-01 11:15:19
Musis si uvedomit, ze ziadna fotogrfia neobsahuje vsetky zaznamenatelne odtiene farieb, ale len ich podmnozinu. To co si naznacil by sa riesilo v pripade nejakeho virtualneho obrazu obsahujuceho vsetky farby, ale to je len akademicky problem, s ktorym sa netreba v praxi zaoberat.
 
ParkoVal
2009-08-05 23:27:38
Ako je to s Gimpom, je treba pre pracu v 16-bit. hlbke doinstalovat plug-in alebo ako sa to da vo verzii 2.6 priamo niekde nastavit?
 
Novio
2012-04-03 01:43:25
Mne to po vynásobení pri 16bit kódovaní vyšlo 281 biliónov farieb.
 
pressDesign
2014-03-30 12:57:55
príspevok od: Novio
Mne to po vynásobení pri 16bit kódovaní vyšlo 281 biliónov farieb.
IMHO 281 miliárd = 281 billions
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované