Áno toľko preberané CSC (Compact System Cameras) sú hlavnou témou aj tohto článku. Ale nebojte sa, pokúsim sa byť kritický. Článok navyše zostane pár dní v „otvorenej“ podobe, aby mohol byť priebežne doplňovaný. Uvítam vaše komentáre a skúsenosti, prípadne otázky. Tie vhodné príspevky doplním do samotného článku, aby ich nebolo treba prácne hľadať v diskusii. V článku častejšie spomeniem Fujifilm a Olympus, pretože s týmito značkami CSC prístrojov som fotil najviac, nehľadajte prosím za tým nič iné.
Prečo som sa rozhodol písať práve na túto tému? Prvým dôvodom je, že táto dilema vo mne už dlhšie rezonuje a myslím, že už mám dostatočný odstup od nadšenia pre akýkoľvek systém a značku. Druhým dôvodom je, že ako recenzent, pomaly už „recenzent senior“, dostávam často maily, v ktorých sa ma fotografi často pýtajú, aký nový fotoaparát by som im poradil. Po tom ako sa ich spýtam čo najčastejšie fotia, často skončíme pri dileme či je pre nich vhodný CSC fotoaparát alebo zrkadlovka.
Na veľkosti tela záleží
Prvotný záujem fotografov o CSC fotoaparáty bol postavený hlavne na zmenšení rozmerov a znížení hmotnosti objektívov ako aj samotných tiel. Konštrukcia CSC fotoaparátov umožňuje vyrobiť menšie a ľahšie objektívy pretože vzdialenosť bajonetu/zadného člena objektívu od senzora je menšia ako pri zrkadlovkách. Absencia zrkadlovej šachty dovoľuje konštruktérom urobiť štíhlejšie telo, toto je úplne v poriadku. Osobne však dosť nesúhlasím so súčasným trendom zmenšovania tiel CSC fotoaparátov. Ľudské ruky majú danú svoju priemernú veľkosť a zmenšovanie tela nemôže byť nekonečné. Nemôžeme donekonečna zmenšovať tlačidlá, rolery a gripy. Tadiaľto cesta podľa mňa nevedie.
Aby som mohol naozaj pohodlne fotiť a občas niečo na aparáte nastaviť, potrebujem veľkosť fotoaparátu aspoň ako Fujifilm X-Pro1 alebo X-E2. Taký Olympus OM-D E-M10 má síce takmer dokonalo navrhnuté vládanie, systém rolerov + dotykový displej, ale bez prídavného gripu ho už takmer nie je za čo držať (s priemerným chlapskými rukami).
Malé telo CSC teda podľa môjho názoru bez primeraných malých objektívov nepredstavuje skoro žiadnu výhodu, skôr len ďalšie problémy. Výrobcovia o tom vedia a preto vyrábajú rôzne gripy, ktoré majú zlepšiť držanie. Súčasne „gripy“ natoľko zväčšia zaťažia prístroj, že je už porovnateľný so zrkadlovkou, pretože rozmer ľudskej ruky jednoducho „nepustí“. Veľké objektívy, alebo použitie obyčajného stredne veľkého externého blesku (Canon 430EXII/Nikon SB700 a pod.) v kombinácii s miniatúrnymi telami je aspoň pre mňa pri CSC veľmi nepohodlné. Bez použitia prídavného gripu je fotenie s externým bleskom, hoci aj s asi najväčším CSC foťákom Fujifilm X-Pro1, nekomfortné a ruky vykrúcajúce. OM-D E-M10 bez gripu s externým bleskom a Zuiko 14-42 mm napr. pri dlhšom fotení fotení reportáže či portrétnom fotení v ateliéri) je už skôr v rovine Science Fiction....
OM-D EM10 menšie telo senzor aj objektívy.
Menšie objektívy
Tento fakt pokladám za najväčší prínos CSC prístrojov. Ak zanedbám „monštruózny“ Zeiss 35mm F1,4 pre fotoaparáty Sony A7 a tiež pár ďalších objektívov, tak sa asi všetci zhodneme, že ponúkané objektívy k CSC prístrojom sú menšie ako ich ekvivalenty pre zrkadlovky. Dokonca niektorí výrobcovia, ako napríklad Fujifilm, ponúkajú skvelú svetelnosť F1,4 pri stále triezvych rozmeroch a príjemnej hmotnosti. Pri APS-C zrkadlovkách môžeme o ľahkých ekvivalentoch 24-35-50-85mm F1,4 pre DX len snívať. Určite, boli a vždy sú v ponuke F1,4 objektívy, ale tie sú už navrhnuté pre Full Frame políčko a preto sú často dvojnásobne ťažšie a o dosť drahšie. Napríklad nedávno som si zakúpil konečne poriadnu 50-tku od Sigmy z rady ART a tá je už poriadne ťažká. Ja viem, je to extrém ale je to výkonom končene porovnateľné s moderným 50-tkami či ich ekvivalentmi pre CSC Sony, Fujifilm alebo Olympus.
Do neoprénového puzdra na zrkadlovku sa vám zmestia objektívy aj telo OM-D EM-10.
Cena
Ceny objektívov pre CSC sú ešte pomerne vysoké v porovnaní s tým, čo je v ponuke pre zrkadlovky. Koľko stojí taký Nikon 35mm F1,8 DX a Fujifilm XF 35mm F1,4 ? Alebo nový Zeiss 50mm F1,8 pre radu Sony A7? Ja viem, že tie Fujifilm, Zuiko objektívy a aj tie Zeiss sklá sú opticky aj materiálovo lepšie spravené, ale iný lacnejší ekvivalent od výrobcu tam zatiaľ nie je. Pokiaľ sa CSC nezačnú predávať naozaj masovo, stále budú pridrahé. Daňou za menšie rozmery CSC objektívov (a často lepšiu obrazovú kvalitu) je vyššia nákupná cena. Takže pri rozhodovaní nepozerajte len na parametre a cenu tela, ale aj na ceny objektívov a ďalšieho príslušenstva. Je dosť možné že Nikon D5300 alebo Canon 100D v kombinácii s 18-55mm a 50mm F1,8 vás vyjde lacnejšie. Výrobcovia postupne chápu, že okrem objektívov patriacich k „High Endu“ treba ponúknuť v CSC segmente aj slušný základ.
Lákadlom Fujifilmu X-Pro1 je hybridný hľadáčik.
Optický hľadáčik
CSC prístroje majú buď elektronický hľadáčik alebo rovno ponúkajú len zadný LCD displej. Pokiaľ Vám takýto digitálny spôsob nazerania na fotografovanú scénu nevyhovuje, tak CSC nie sú pre vás. Hybridný hľadáčik Fujifilmu, kombinujúci EVF a optický priehľadový hľadáčik, určite stojí za zmienku. No užijete si ho naplno skôr pri tých širších ohniskách ako 18 až 35 mm. Osobne si začínam užívať výhody aj elektronických hľadáčikoch a to najmä pri fotení v manuálnom režime, protisvetle, alebo náročných svetelných podmienkach je reálny náhľad výslednej expozície na nezaplatenie.
Viac o hybridnom hľadáčiku nájdete tu:
http://www.fujifilm.eu/sk/produkty/digitalne-fotoaparaty/fotoaparaty-s-vymennymi-objektivmi/model/x-pro1/features/hybridny-multifunkcny-hladacik/
Alebo tiež tu:
Presnosť AF
Nemôžem si pomôcť ale CSC ostria aspoň podľa mojich skúseností podstatne presnejšie ako zrkadlovky. Najmä na clonách F1,4 — f2 je menej odpadu. Čas zaostrenia je (alebo skôr bol) možno dlhší, ale vďaka technológii zaostrovania kontrastom priamo na obrazovom senzore sa zrkadlovky s fázovým AF modulom s CSC prístrojom nemôžu v presnosti rovnať. Navyše pri CSC si môžete vybrať takmer hocikde v obrazovom poli kam má fotoaparát zaostriť. Pri Zrkadlovkách sú všetky body stlačené v strede, najmä pri tých s Full Frame senzorom. Mimochodom tomto článku Karol Srnec pekne vysvetlil ako funguje zaostrovanie na zrkadlovkách: http://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/digitalne-zrkadlovky-dslr/zaostrovanie-s-dslr-nikon/?lang=sk
Nie pri všetkých žánroch je potrebný aj najrýchlejší AF.
Rýchlosť AF a kontinuálne zaostrovanie
Tu vedú stále zrkadlovky, verím, že to nie je len moja skúsenosť. Ja viem, nové Olympusy sú veľmi rýchle, ale Canon 5D MarkIII s novým 24-70mm F2,8 L II (alebo Nikon D750 a 24-70mm F2,8 G) ostrí rýchlejšie a spoľahlivejšie hlavne v mizerných svetelných podmienkach. Podobne sú na tom aj posledné APS-C zrkadlovky ako Canon 7D mark II a Nikon D7200. Kontinuálne zaostrovanie je jednoducho jedna funkcia, ktorá ma pri CSC ešte úplne na 100% nepresvedčila. Tu si môžete pozrieť veľmi dobré video na túto tému, kde porovnávajú, mimochodom veľmi rýchlo veľmi zaostrujúcu, Sony A6000 so zrkadlovkami:
Nenásytnosť
CSC fotoaparáty majú neporovnateľne vyššiu spotrebu elektriny ako DSLR. Pri CSC je v činnosti neustále obrazový senzor aj procesor, displej alebo EVF hľadáčik a to všetko spotrebuje množstvo energie. Zrkadlovka naproti tomu má pri fotení cez hľadáčik aktívny len expozimeter, autofokusový modul a stavový displej. Technologicky tu majú opäť zrkadlovky výhodu. Rezervné batérie sú však aj tak nutnosťou, či už fotíte s jednou alebo druhou skupinou prístrojov. Akurát rátajte s tým, že pokiaľ chcete fotiť na dovolenke celý deň, do CSC fotoaparátov potrebujete nie jednu rezervnú batériu, ale skôr dve až tri. Pri zrkadlovke si väčšinou vystačíme s jednou rezervnou batériou.
Veľkosť obrazového senzora
K tejto téme sa vedie už roky na fórach vášnivá diskusia. Známi a dobrí fotografi pritom fotia s rôznymi záznamovými formátmi už desiatky rokov. Každý si skrátka vyberie to, čo potrebuje. Osobne svetelný objektív a APS-C senzor pokladám za rozumný kompromis medzi obrazovou kvalitou, cenou a veľkosťou prístroja aj optiky. V súčasnosti je na výber v CSC už medzi crop faktorom 2,7 x – 2 x - 1,5 x a aj full frame senzorom, takže na svoje si príde asi každý.
Rodinné fotografovanie
Tu nie je dôvod vyhýbať sa CSC. Malé rozmery, detekcia tváre, neustály „živý“ náhľad na scénu, to všetko bežnému užívateľovi pomôže urobiť lepšie fotografie. Pokiaľ cenovka vyhovuje a prvý kontakt dopadol dobre, CSC môže byť správnou voľbou.
Fujifilm X-T10 už vhodne informuje užívateľa o zostávajúcej kapacite batérie, predošlé modely Fujifilmov s tým mali problém.
Amatérske fotografovanie
V tomto prípade závisí veľmi od námetu aký nadšený fotoamatér fotí. Predsa len ak fotím športy ako futbal, volejbal, automobilové preteky a podobné náročné disciplíny na AF, tak asi pre mňa CSC nebude to pravé. No naopak makro, portrét, krajina či sociálny dokument môžu byť ideálne disciplíny pre CSC. Tu môže amatér oceniť malé rozmery a presnejší aj keď možno pomalší AF. Ja osobne keby si fotím len pre radosť, dokumentujem rodinu, portrétujem a občas fotím nejakú produktovú fotku, prípadne len vyučujem fotku, nevidím žiadny podstatný dôvod vlastniť dva systémy a nechal by som si už len CSC.
Profesionálne fotografovanie a CSC
Ak zanedbáme jeden hendikep „malosti“ CSC (predsudok zákazníka typu malý foťák nemôže fotiť dobre), tak CSC prístroje majú ešte okrem hore spomenutých niekoľko ďalších chybičiek krásy, ktoré ale nemusia vadiť každému. Väčšinou neponúkajú zápis na dve pamäťové karty súčasne a nemajú takú ucelenú ponuku buď objektívov alebo bleskov.
Napríklad Olympus má veľmi slušne zvládnutý systém bleskov ako aj objektívov, ale stále nemá telo s dvoma pamäťovými kartami.
Fujifilm má perfektné pevné svetelné objektívy, skvelé profi zoomy s F2,8 svetelnosťou. Portfólio objektívov v rozsahu 14mm až 200mm je dnes už prakticky bezkonkurenčné pri súčasných APS-C fotoaparátoch či už zrkadlovkách alebo CSC. No systém vzdialeného riadenia bleskov z tela stále nebol predstavený.
Sony má skvelé telá, ale ponuka objektívov sa ešte stále len dopĺňa a zastúpenie v obchodoch v SR a servis je slabšie. Popravde neviem ako v praxi fungujú a aké sú dodacie lehoty noviniek.
Nikon 1 má v ponuke už celkom dosť objektívov, ale zaujme skôr tých profíkov čo fotia vtáčiky alebo divokú prírodu s teleobjektívmi. Je zaujímavý ako druhé menšie telo s výrazným crop faktorom 2,7 x.
Jednoducho je to ešte príliš mladý segment na to aby sme sním ako jediným systémom mohli dlhodobo fotiť náročnú športovú reportáž, divokú prírodu a podobné disciplíny náročné na prácu AF a dobrý servis techniky. Preto zatiaľ CSC vnímam pre profesionálneho fotografa skôr ako veľmi dôležitý doplnok k zrkadlovke. To však neznamená, že s CSC nemožno už dnes veľmi úspešne fotiť produkty, módu, svadbu alebo portréty či iné „pokojnejšie“ disciplíny. Dokazujú to mnohí fotografi, ktorí fotia aj s CSC aj komerčné zákazky. Veľa takýchto nadšencov nájdete napríklad na : http://fujifilm-x.com/photographers/en/
Prejsť na CSC?
V tomto je ťažko radiť, každý sme na tom inak, pričom asi najviac závisí na tom aké námety fotíme najčastejšie. Cítim, že mojom prípade, je už len otázkou času kedy úplne prejdem na Fujifilm. Napríklad pri takom fotení svadieb. Svadobné prípravy, momentky z oslavy aj tancovačku fotím už na 70-80% s X-Pro1, kvôli menším rozmerom, hmotnosti a diskrétnosti. V noci okolo jednej hodiny, už je naozaj cítiť v rukách aj na chrbte, či som fotil len so zrkadlovkou alebo som do procesu zaradil aj X-Pro1. Obrad a niektoré nepredvídateľné pasáže zo zvyku a lepšieho pocitu spokojnosti fotím na 5D MarkIII. Predsa len záloha na dve pamäťové karty je fajn. Do školy na výuku alebo na workshopy a podobne, nosím už vyše roka skoro stále len CSC s tromi - štyrmi objektívmi. Naozaj, niečo pol dňa rozprávať ako lektor a držať pri tom v ruke ľahší CSC prístroj namiesto zrkadlovky, to je neporovnateľná úľava. Produktové fotky som už s DSLR nefotil ani nepamätám. Veľmi kvalitný makro objektív Canon som už dávno predal. Živý náhľad a presnosť AF CSC fotoaparátov je pri zachytávaní detailov neprekonateľná. Čakám už viac menej len na uvedenie X-Pro2. Potešili by ma dva sloty na SD kartu, výklopný displej a možno nový 24 Mpx. senzor. Ten ale nie je nutnosťou, kvalitných 16 Mpx. je stále o.k.. Z Canon výbavy si plánujem časom nechať už len telo 5D MarkIII a pevné Sigma ART objektívy 35 a 50mm pre ich priam „stredoformátový look“. Zrkadlovku mám už dva-tri roky vlastne „len“ na prácu.
Olympus OM-D E-M10 je zástupcom typických rodinných CSC fotoaparátov.
Potrebuje CSC každý?
Asi nie. Ani ja by som nemusel mať nutne menší systémový fotoaparát. Ale ak by som nemal X-Pro1, tak by som nemal ani niektoré fotografie a spomienky. Pre mňa napríklad jedinečné momentky zo stužkovej slávnosti mojich prvých maturantov. Pritom som vďaka menším rozmerom a hmotnosti mohol mať fotoaparát stále na krku a bez problémov sa s nimi zabávať a komunikovať a všetko s nimi prežiť. Viď tu: http://jozefpeniak.sk/gallery/stuzkova/. Takisto by aj moji priatelia nemali foto záznam z vernisáží a podujatí, na ktoré by som so zrkadlovkou jednoducho nešiel. Rovnako ani na dovolenky by som nebral svoju profesionálnu výbavu Canon. Aj v škole by som musel fotiť so školským foťákom v ktorom často chýba karta alebo nabitá batéria, lebo nosiť každý deň Canon EOS 5D a sním pár objektívov je veľká záťaž. Fotiť s CSC je pre mňa väčšia zábava, voľnosť, viac zážitkov a tiež je to aj podstatne menej starostí pri prenose techniky.
Prečo práve Fujifilm
Rozhodujúcim momentom pri Fujifilme je pre mňa celková koncepcia systému, teda funkčný retro dizajn, ponuka objektívov a kvalitné materiálové spracovanie. Vždy som si vyberal techniku podľa technických parametrov. Až raz prišiel na trh Fujifilm X100 a musel som ho vyskúšať. Zažiť hľadáčik. Zabaviť sa a mať foťák stále so sebou. Chcel som zažiť niečo iné. Rozhodol som sa len “srdcom“. A dostal som viacej ako som čakal. Okrem skvelého materiálového a mechanického spracovania som bol prekvapený neuveriteľnou obrazovou kvalitou. Kresbou aj dynamickým rozsahom bol porovnateľný s mojím vtedajším Canonom 5D MarkII. Potom som si kvôli rýchlosti AF skúsil kúpiť Olympus a jeho skvelý model OM-D E-M10. Olympus bodoval rýchlymi reakciami aj retro dizajnom, ale neprirástol mi k srdcu. Neviem prečo. Bol to perfektný foťák, ale chcel som mať opäť hybridný hľadáčik a objektívy, ktoré má Fujifilm. Rozdiel medzi Micro 4/3 a APS-C v tomto asi nie je až taký podstatný. Predajná akcia na Fujifilm X-Pro1 + XF 18mm F2 bola pre mňa neodolateľná. Olympus som po pol roku spolužitia s ťažkým srdcom predal aj s peknou zbierkou objektívov.
Ešte jedna poznámka. Všetky spomínané fotoaparáty boli moje vlastné nie redakčné „testovačky“. Kupujem si ich za vlastné peniaze a rozpočet mám obmedzený, preto ešte stále nemám ani 23 F1,4 a ani 56 F1,2 aj ked sa tomu mnohí čudujú. Raz si ich budem môcť kúpiť ale teraz ešte nie, zatiaľ fotím s tým čo mám. Zhrnuté a podčiarknuté, dnes jednoducho už všetky moderné zrkadlovky a CSC fotia naozaj technicky veľmi dobre. Majú dobrú odozvu a líšia sa v maličkostiach...