O opaku vás však presvedčí vyše 250 stránková publikácia od známeho českého fotografa, umelca a pedagóga Jána Pohribného. Svetlo, ako základná jednotka fotografie je v tejto publikácii radená na prvé miesto a hoci autor nezabúda hlavne v tridsať stranovom úvode s názvom Světlo jako kreativní nástroj i cíl aj na základy kompozície, expozície, farieb a ich vplyvu, či toho ako vyzerá jeho vlastný pracovný postup. Je to iba malý zlomok toho, čo venuje autor svetlu. Na dané témy existuje nespočetné množstvo publikácií, a tak autor zabrúsil len do nutných základov. Nechajme ale úvod úvodom a poďme si "posvietiť" na ďalšie kapitoly.
V druhej kapitole sa venuje svetlu prirodzenému - slnečnému. Rozoberá jeho základné typy (priame slnečné svetlo, svetlo rozptýlené mrakmi a protisvetlo) a to, ako vplývajú na fotografované objekty, ako sa dá svetlo modifikovať a usmerniť. Nezabúda ani na nespočetné množstvo ukážkových fotografií s priloženým EXIFom a často aj popiskom vysvetľujúcim fotografiu.
V nasledujúcej časti sa Jan Pohribný venuje umel(eck)ému svetlu. Prevedie nás základnými rolami svetiel na praktických ukážkach portrétu v ateliéri. Nezabudne sa podrobnejšie venovať zdrojom svetla - či už ide o trvalé alebo zábleskové osvetlenie. Samozrejmosťou v tejto časti knihy je zoznam najrôznejších nástrojov na usmernenie a rozptýlenie svetla. Dočítate sa aj to, čo sa dá dosiahnúť s rôznym počtom svetiel, či to, ako nasvietiť rôzne kovové alebo sklené predmety.
Štvrtá kapitola je potom venovaná kombinovanému svetlu. Na začiatku kapitoly sa venuje hlavne použitiu systémového blesku, ako zrejme najrozšírenejšieho zdroja doplnkového svetla, ktorý používame pri fotografovaní. V ďalšej časti kapitoly Pohribný pritvrdzuje a vytvára za pomoci doplnkových svetiel atmosféru fotografie. Nájdeme tu príklady jednoduchých fotografií s doblýsknutím, ale aj náročnú produkciu a jej následné skladanie v počítači.
Tak, konečne sa dostávame k tomu, na čo nás nalákala obálka knihy - Luminografia, alias kresba svetlom. Ak som pri čítaní knihy mal doteraz rozpačité pocity z toho, že väčšinu vecí som už niekde čítal alebo z toho, že mi autor prišiel trochu nerozpísaný, tak to všetko nahrádza práve táto kapitola. Kapitola je rozdelená do troch častí, kedy Pohribný začne s luminografiou pasívnou, a teda fotografovanie hviezd, mesiaca, bleskov, ohňostrojov, atď. Druhou časťou je luminografia aktívna a to v zmysle pohybujúceho sa fotoaparátu. Osobne som v tejto časti zaľúbenie nenašiel, ale o to viac ma dostala tá nasledujúca, zaoberajúca sa svetlom v pohybe. Fotografie prezentované v tejto časti sú často vytvárané alebo dotvárané za pomoci bateriek, vianočných ozdôb, laserového ukazovadla alebo neskôr aj za pomoci ohňa.
Nezabúda na praktické rady a tipy, či zložitejšie techniky kontinuálnej alebo delenej expozície.
Hlavná časť knihy za nami a Jan Pohribný zďaleka nekončí. Záverečné dve kapitoly knihy venoval svetelnej projekcii na fotografované objekty, či už klasickými technikami ako sú camera obscura alebo laterna magica, tak aj novšími diaprojektormi a dataprojektomi. Zaoberá sa aj využívaním priesvitných materiálov na usmernenie alebo premietnutie svetla.
V poslednej kapitole s názvom “otisk světla” sa venuje fotografovaniu bez fotoaparátu - či už exponovaní priamo na svetlocitlivý materiál pod skenerom alebo klasickým zväčšovákom, alebo najrôznejším efektom. Dozviete sa čosi aj o neviditeľnom svetle a to hlavne čo sa týka jeho infra zložky.
Na úplný záver sa autor snaží vyhovieť aj tým čitateľom, ktorí sú dychtiví po digitálnej postprodukcii a ukáže im tri jednoduché postupy na kolorovanie, skladanie či simuláciu svetiel, čo samozrejme väčšine ľudí stačiť nebude, ale kniha je predsa venovaná svetlu, nie postprodukcii.
Záver
Jan Pohribný podľa môjho názoru vytvoril publikáciu, ktorá by nemala chýbať v domácej knižnici každého začínajúceho fotografa. Hlavne prvá polovica knihy je venovaná práve im. Samozrejme si na svoje prídu aj skúsenejší, keďže obsah knihy je dostatočne rozsiahly a náročnosť jednotlivých fotografií výrazne variuje a tak vytvára výzvu pre každého fotografa.