Hore

Fotografia s dušou

Občas sa pozeráme na historické fotografie a máme pocit, že tie majú v sebe niečo viac. Prečo je to tak? Prečo vidíme na starých fotkách tak výrazne každý detail?

Vo svete je využívanie historických techník fotenia veľmi cenené. U nás, naopak, o tom ľudia nevedia skoro vôbec. Mimoriadny úspech dosiahla práca fotografa Jozefa Boroňa, ktorý staré techniky fotenia používa. Jeho fotografia bola zaradená do svetovej knihy významných fotografov z celého sveta s názvom Sensual photography.

 


ICA 13x18.

Snažil som sa o dokonalosť fotografie. Kupoval som si najnovšie digitálne fotoaparáty. Ďalšie a drahšie...Raz som narazil na veľmi starý fotoaparát, stál oveľa menej ako digitálne, približne sto eur. Keď som si vyskúšal fotenie, bol som šokovaný. Krásou a detailom fotografie. To som bol len na začiatku. Začal som zisťovať informácie, skúšať techniky“, uvádza svoje začiatky pred 17timi rokmi Jozef Boroň.


Graflex 4x5.


Sklenený negatív vlastnej výroby.

Trochu z histórie

Najstaršiu fotografiu, ktorá sa zachovala dodnes, urobil v roku 1826 Francúz Joseph Nicéphore Niépce. Na fotenie sa v tom čase používali jednoduché fotoaparáty, v ktorých sa lúče svetla odrážali od objektu, prechádzali cez malý otvor v tmavej skrinke. Aby vytvorili prevrátený obraz na protiľahlom tienidle vo vnútri. Vznikali však fotografie, ktoré neboli stabilné. Niépce tento problém vyriešil tak, že do svojho aparátu vložil kovovú platničku pokrytú tenkou vrstvou živice a olej. Po mnohých hodinách vznikla fotografia. Tieto metódy fotenia zlepšoval ďalej Francúz Louis Daguerre a Angličan William Fox Talbot.

Fotením sa zaoberali nielen významné osobnosti v Anglicku, v Amerike či v Európe. Budeme prekvapení, ale nezaostávali sme ani my na Slovensku. V roku 1840 dokončil návrhy dvoch objektívov  významný  rodák  zo  Slovenska,  Jozef  Petzval.  Boli  to  objektívy   portrétový      a krajinkársky. Petzvalov vynález objektívov mal svetový význam – stal sa zakladateľom modernej fotografie v celosvetovom význame.

Vývoj objektívov a fotoaparátov pokračoval až k dnešnej digitálnej podobe. Naše súčasné vedomosti o fotografovaní sú bežne minimalizované na stlačenie tlačidla „ON“.

„Digitálna fotografia, akú ju poznáme dnes, pracuje so svetlom, priestorom a samotným objektom plocho. Bez schopnosti zachytiť skutočný detail a atmosféru. Používam pri fotení staré aparáty na veľký formát: Graflex 4x5 a ICA Dresden 13x18, 3 Petzvalove objektívy a rôzne 4 ďalšie. Pri fotení vyberiem kompozíciu a zvolím foťák na mieste, tak chodím aj s dvoma súčasne. Pripevním vhodnú ohniskovú vzdialenosť objektívu. Negatív následne vyvolám a spracujem do minimálneho rozmeru A4. Výsledná fotografia neprechádza vôbec počítačom,  ale  klasickou  cestou  tzv.  mokrým  procesom  (pozitív).

Vďaka foteniu bez úprav ide vždy o skutočný originál.                             

Fotografovanie historickými technikami je náročné, je to „kumšt“. Prístroje nie sú ľahké, ani na nosenie, ani na ovládanie. Rád fotím zátišia v prírode. Mojím vzorom bol Jozef Sudek. Mnohokrát nosím ťažké prístroje skoro ako šerpa. Občas, keď niekoho stretnem v prírode, ľudia sú starými prístrojmi úplne fascinovaní. Už to vôbec nepoznajú.“

Ženy cez Petzval

V každej dobe sa fotila ženská krása. Objektív Petzval však umožňuje dodať ženskej kráse niečo viac.

„Hovorí sa, že šaty robia človeka. Ale spôsob fotenia robí dušu. Pozrite sa na ženu, ktorá je odfotená objektívom Petzval.



2x Petzval objektív.

Alebo na klasický veľký formát, analógom. Tieto ženy sú krásne a dokonalé. Majú kožu, majú póry, vidno každý detail ženy. Nie sú digitálne, sú skutočné“, dodáva Jozef Boroň. „Fotky žien, robené starými technikami začínajú byť veľmi populárne. Ženy sa samy hlásia a naháňajú ma, že sa chcú fotiť“, s úsmevom dodáva Jozef Boroň.

Dva dni v komore

Keďže je dnes veľmi málo fotografov, ktorí robia s historickými technikami, je ťažké dostať sa k tomu, ako to treba robiť. „Trvalo roky, množstvo času a peňazí, kým som našiel spôsob, ako na to. Všetko som sa naučil sám. Ako fotografi z 19. storočia“, smeje sa Jozef Boroň. „Kým vidíte výsledok fotenia, trvá to dlho, aj dva dni, a často sa fotka nepodarí. Ale ak áno, tak technická kvalita, atmosféra, svetlo a energia fotografie sú úplne iné ako pri digitálnej  fotke.

Ľudia hneď zistia, že je niečo inak. Niečo sa im na fotke páči a nevedia to hneď definovať. Pýtajú sa, ako to bolo fotené“.

Vyskúšal som viaceré historické metódy fotenia. Pri fotení na sklo ide o fotenie na sklenené platne. Tie si vyrába sám. Najprv mi v sklenárstve narežú potrebný formát skla. Pripravím si dosku tak, že ju pokryjem špeciálnou emulziou. Tú si tiež vyrobím. V Európe poznám pár fotografov, ktorí fotia historickými technikami. V Poľsku, vo Švajčiarsku a v Nemecku. Neviem o tom, že by tu okolo bolo viac nadšencov, napr. pre fotografovanie na sklo. Vytváranie fotografie rôznymi technikami je dôležité. Nielen ako zachovanie nejakej historickej metódy, ale ako spôsob zachytenia krásy toho, čo fotíme. A jej jedinečnosti.


ICA 13x18.

Nič sa neopakuje

V svojej práci sa držím zásady, že nefotím jednu expozíciu dva alebo viac krát. Všetko si pripravím, predstavím vopred. Hoci je to, čo vidím, hore nohami, v hlave si to otočím a rozmýšľam nad výsledkom. Samotné stlačenie spúšte je jedinečný okamžik. Buď fotografia vyjde na prvý krát alebo nie. To už však vidím až v komore. Fotky neorezávam, neupravujem.

Digitálne fotenie považujem za fotenie bez nutnosti hlbšie rozmýšľať. Pretože sa „nacvaká“ množstvo fotiek, ktoré sa vyberú, orežú, upravia...Digitál nemá schopnosť a možnosť vytvoriť to, čo staršie metódy fotenia. Preto by som chcel venovať ešte veľa úsilia foteniu starými technikami.

______________________________________________________________________________________________

Joseph Nicéphore Niépce sa narodil 7. marca 1765 vo Francúzsku. Približne v roku 1826 vytvoril prvú dochovanú fotografiu na svete. Fotografia bola vytvorená pomocou camery obscury a cínovej doštičky pokrytej živicou pri osemhodinovej expozícii. Slnko tak prešlo oblohu od východu k západu a osvetlilo obe strany nádvoria.

Jozef Petzval, bol významný fyzik, matematik a vynálezca. Narodil sa v roku 1801 sa v Spišskej Belej. Po absolvovaní mnohoročných štúdií prednášal viac ako 40 rokov na Viedenskej univerzite. Dňa 19. septembra 1891 je výročie smrti Jozefa Petzvala, slávneho rodáka zo Spišskej Belej (6. 1. 1801).

Josef Sudek, sa narodil v roku 1896 a zomrel v roku 1976 v Prahe. Bol významný a slávny český fotograf pražských motívov, ateliérových aranžmánov, zátiší, reportáží, krajiny a reklamy.    V

30. rokoch odrážali jeho fotografie predovšetkým vonkajší svet a až od 40. rokov našiel obratom k sebe samému svoju nezameniteľnú tvorivú podobu, vďaka ktorej je známy aj v zahraničí. Vtedy začali vznikať jeho preslávené pohľady z okna ateliéru a pozoruhodné zátišia, oboje spracované kontaktným otlačkom rôzne veľkých negatívov na pozitív.

www.photoboron.sk
http://webmagazin.teraz.sk/zivot/jozef-boron-zeny-fotograf-neviditelni/1375-clanok.html http://freshart.cz/2015/02/jozef-boron/
http://www.hlasludu.sk/fotograf-ktory-zastavil-cas/

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Hanigal
2015-11-06 10:14:41
Veľmi pekné fotky. Úplne ma nadchli. Dokonca aj akty sa mi páčili, ktoré teda nie sú moja šálka kávy. Rozmýšľal som čím mi vadí väčšina aktov aj na tejto stránke v porovananí s týmito v tomto článku a došiel som k záveru, že na väčšine iných aktov mi vadí ich neprirodzenosť, umelosť, miesto odfotenia, poloha modelky, výraz modelky, nereálnosť scény a často aj dôraz na nahosť osoby, ktorá má zachrániť slabú fotografiu.

Na záver - krásne fotky, potešili... vďaka.
 
Sugho
2015-11-06 10:32:04
Jožo, vlastne Pán Jožo, máš môj obrovský obdiv. Sám som začínal na kvalitnej analógovaj technike, ale tiež ma požrali digitály. Skvelá práca len tak ďalej!!!
 
Sugho
2015-11-06 10:36:44
.... a začínam rozmýšľať či neoprášim starý Pentax Spotmatic s Tacumarom 1,4/50. Veru si ma riadne inšpiroval.
 
seifi
2015-11-06 10:47:02
"Digitálne fotenie považujem za fotenie bez nutnosti hlbšie rozmýšľať. Pretože sa „nacvaká“ množstvo fotiek ... " až tak ?
 
calven
2015-11-06 11:38:16
príspevok od: seifi
"Digitálne fotenie považujem za fotenie bez nutnosti hlbšie rozmýšľať. Pretože sa „nacvaká“ množstvo fotiek ... " až tak ?
V pohode. Ako tak v poslednej dobe pozerám, je celkom cool a free a in nadávať na digitál a hlavne celému svetu povedať, že práve on je ten, ktorý precitol a ide proti prúdu...
 
fatality
2015-11-06 12:40:56
podla mna tie fotografie mali dusu,lebo ti fotografi mali dusu..a keby ste takemu fotografovi dali najnovsi fuj fuj digital fullframe a on by pouzil tie iste techniky fotenia(vyber prostredia,objektu,uhol zaberu,praca so svetlom,hlbkou ostrosti atd.) a obdobne techniky postprocesu,vzniknuta fotografia by tiez mala "dusu"...
 
tragedd
2015-11-06 18:59:15
Mám aj digi aj analóg, a fotím aj s jedným aj s druhým. Mám aj komoru, lem mi chýba niekto kto by mi toho veľa poradil, čo sa komory týka. na nete som toho veľa nenašiel a ako samouk sa snažím ale kým sa mi niečo podarí s čím som spokojný tak to ide pekne do peňazí, a manželka je z toho na nervy lebo keď sa zavriem do komory (mám ju v garáži) vyleziem z nej až niekedy nad ránom. Naposledy som vyšiel s dvoma pozitívmi a tak sa mi z chuti smiala až ju ta nálada prešla. Na jednom je manželka a na druhom naše deti . Proste milujem klasiku - čiernobielu fotografiu. Digital v žiadnom prípade neodsudzujem je tiež pecka. Neviem, či má fotka dušu ale jedinečnosť istotne má.
 
JohnNewton
2015-11-06 20:38:46
Nemám rád ten výraz "fotografia s dušou". Neživej veci to neprináleží. U tých dobrých fotografií sa stáva, že sa nejakých duší dotknú. A keď že je veľa rôznych fotografií a veľa rôznych duší, vzájomne sa stretnú len niektoré....a či film alebo digitál, tak to je úplne jedno
 
blahoslav J B Art
2015-11-07 05:43:16
s dusou ci bez duse ... analog ci digital ... dal by sa urobit 'slepy test' podobne ako napr. u audio techniky, ked posluchacovi pustaju zaznam z analogu a digitalu a ten ma posudit, ktore sa mu viac paci bez toho, aby videl, ktory zaznam prave hra
 
matus.istona
2015-11-07 14:52:11
príspevok od: seifi
"Digitálne fotenie považujem za fotenie bez nutnosti hlbšie rozmýšľať. Pretože sa „nacvaká“ množstvo fotiek ... " až tak ?
rozmýšľam či to isté nehovorili starí majstri fotografi, keď sa objavili kinofilmové aparáty, ktoré umožňovali nafotiť viac fotiek ako veľkoformátové
 
1970
2015-11-07 23:50:07
Tie baby sa mi pacia, takze kriticky sa vyjadrim sa len k fotke zeleznicneho mostu... to je podla mna vycvak bez akejkolvek duse... nech aj bol urobemy na skleneny negativ vlastnej vyroby hoc aj na Marse... v dnesnych casoch exoticka technika este fotku dobrou zialbohu automaticky nerobi...
 
kubizmus
externý redaktor 2015-11-11 09:54:41
Z clanku mam pocit, ze autor dost zaneviera na upravy fotografii. Uz len orez je snad hriech. V tomto smere by som si vsak dovolil nesuhlasit, pretoze upravy fotografii nie su len vysadou modernej doby. Existuju tu uz nejaky cas a bezne sa pouzivali aj v analogovej fotografii iba sa nerobili vo fotoshope. Mnohi vyznamni svetovi fotografi travili hodiny v labakoch, kde upravovali a retusovali fotografie, pripadne na to mali vlastnych ludi, ktorym povedali co a jak...

Na druhu stranu s tym zobrazovanim digitalnou technikou by som zasa suhlasil. Ja osobne ju tiez pouzivam a v podstate nic proti nej nemam, no obraz ktory nam dava nie je uplne skutocny a nie je taky presny ako poskytuje analogova technika. Uz ked si zoberieme farby a bayerovu masku. Je to interpolacia styroch pixelov, cize taky farebny odhad. Dalsia vec je ze analogovy signal sa nam preratava na jednicky a nuly. Je to cosi akoby sme nieco oble orezali na kocky ... Je to sice nieco co je nasmu oku v podstate fuk, lebo si to nevsimne, ale je to tak a konieckoncov, mozno sa to da badat nejakym sposobom, ked trebars porovnavame digitalne a analogove fotky.

Este by som dodal, zoberme si len taky rozsah odtienov sedej Ak mame 8 bitovy prevodnik tak to obcas snad i spozname aky je rozdiel medzi digitalom a analogom S lepsimi prevodnikmi je to uz samozrejme ine Ale to bol len taky vulgarizovany priklad.
 
sylvicka
2015-11-11 18:16:07
Jasné že výrez je hriech. Znižuje kvalitu a čistotu obrazu.

Celkom závidím veľkoformátové foťáky, vždy ma to dosť priťahovalo. A to že si si trúfol fotiť ešte aj na sklo je fakt super. Ťahať sa s tým všetkým určite nie je jednoduché. Keď budeš mať výstavu v BA, daj vedieť, rada prídem kuknúť.
Zaujímalo by ma ako zväčšuješ, máš nejaký veľkoformátový zväčšovák?
Alebo robíš len kontakty a skeny? Dík

PS: Som rada že sa tu táto zaujímavá téma objavila. Na túto stránku chodím veľmi málo, lebo je pre mňa neprehľadná, tak snáď sa mi tento článok niekam neschová...
 
sylvicka
2015-11-11 18:34:21
PS2: A ešte by ma zaujímalo, kam si dávaš foťáky opraviť keď sa ti pokazia?
Dokážeš si ich opraviť sám?

Lebo z vlastnej skúsenosti viem, že keď si človek kúpi starý analógový foťák, tak keď sa pokazí, môže ho vyhodiť, lebo servis neexistuje.
 
sylvicka
2015-11-15 17:13:04
No, tuším je to tu mŕtve, dokonca mi nejde ani vymazať moje príspevky
 
Ros
2015-11-18 11:47:48
príspevok od: fatality
podla mna tie fotografie mali dusu,lebo ti fotografi mali dusu..a keby ste takemu fotografovi dali najnovsi fuj fuj digital fullframe a on by pouzil tie iste techniky fotenia(vyber prostredia,objektu,uhol zaberu,praca so svetlom,hlbkou ostrosti atd.) a obdobne techniky postprocesu,vzniknuta fotografia by tiez mala "dusu"...
...svojim spôsobom by mala ,ale syntetické podanie napr. voskových pletí digitálu a najmä absencia filmového zrna nenahradí digi šum ani úpravou vo fotošope. Z toho vyplýva použitie iných prostriedkov ,dáva iný výsledok otázkou je zorientovať sa v estetických kritériách.
 
fatality
2015-11-18 12:06:05
príspevok od: Ros
...svojim spôsobom by mala ,ale syntetické podanie napr. voskových pletí digitálu a najmä absencia filmového zrna nenahradí digi šum ani úpravou vo fotošope. Z toho vyplýva použitie iných prostriedkov ,dáva iný výsledok otázkou je zorientovať sa v estetických kritériách.
voskovu plet robi prehnane "zehlenie" postprocesom..zrno vznika fpoho aj na digitale pri vyssich iso..dokonca je pri vacsich snimacoch dost podobne filmovemu..ale ja som narazal na ine..
skusim to vysvetlit na priklade s hudbou..
ak by Beatles v 60tych a 70tych rokoch nahravali svoje albumy v digitalnom studiu,s najvacsou pravdepodobnostou by vznikla rovnako krasna hudba s "dusou"..myslis si,ze keby sme dnes posadili sucasnych hudobnikov do obdoby analogoveho studia na Abbey Road,vznikli by take skladby,ako ich skladali a nahrali Beatles?
 
Ros
2015-11-18 12:20:01
...digitálne zrno je prvok rušivý a ani jeho úpravou nedospeješ k filmovému zrnu ktoré je naopak výtvarným prvkom čiernobielej fotografie. A analógia s hudbou mne nefunguje.
 
Ros
2015-11-18 12:32:20
príspevok od: calven
V pohode. Ako tak v poslednej dobe pozerám, je celkom cool a free a in nadávať na digitál a hlavne celému svetu povedať, že práve on je ten, ktorý precitol a ide proti prúdu...
... budem ti dokumentovať príklad nevhodného použitia digitálu na tvojej čb fotografii bycikel man.
Dobrý záber ale ostré zrno a nevhodné podanie odtieňov digi šedi a prechodov do černi ,celý obrázok po výtvarnej stránke znehodnocuje. Ten istý záber v analógu a sám by si musel uznať rozdiel v estetike podania.
 
Ros
2015-11-18 12:55:02
príspevok od: JohnNewton
Nemám rád ten výraz "fotografia s dušou". Neživej veci to neprináleží. U tých dobrých fotografií sa stáva, že sa nejakých duší dotknú. A keď že je veľa rôznych fotografií a veľa rôznych duší, vzájomne sa stretnú len niektoré....a či film alebo digitál, tak to je úplne jedno
..to čo autor cíti a zaznamená svojim fotoaparátom a to čo napokon uvidí divák na snimke a následne to bude interpretovať, medzi tým môže byť obrovská vzdialenosť. A ak je na začiatku fotografov pocit ,ktorý zaznamenal a na konci rovnaký pocit diváka bez toho aby poznal kontext, tak hovoríme že fotografia má dušu a jedná sa o dobrú fotografiu.
 
calven
2015-11-18 12:55:02
príspevok od: Ros
... budem ti dokumentovať príklad nevhodného použitia digitálu na tvojej čb fotografii bycikel man.
Dobrý záber ale ostré zrno a nevhodné podanie odtieňov digi šedi a prechodov do černi ,celý obrázok po výtvarnej stránke znehodnocuje. Ten istý záber v analógu a sám by si musel uznať rozdiel v estetike podania.
Celkom určite - keby som tú fotku urobil na analóg, hneď by to bolo lepšie, že? Bez ohľadu na to že by to bola tá istá fotka.
Ale súhlasím s Tebou - večer vyhadzujem kondenzačný kotol a idem si dať do izbe Petrika. Nebudem predsa podliehať tým šialeným módnym trendom...
 
JohnNewton
2015-11-18 13:15:25
príspevok od: Ros
..to čo autor cíti a zaznamená svojim fotoaparátom a to čo napokon uvidí divák na snimke a následne to bude interpretovať, medzi tým môže byť obrovská vzdialenosť. A ak je na začiatku fotografov pocit ,ktorý zaznamenal a na konci rovnaký pocit diváka bez toho aby poznal kontext, tak hovoríme že fotografia má dušu a jedná sa o dobrú fotografiu.
Ja tú metaforu samozrejme chápem, ale nerád používam. A nesúvisí to so žiadnou ideológiou alebo náboženstvom. Vyhradil som si ten pojem pre živé tvory. Na koniec už aj moje pneumatiky na aute sú už bez duše ..... (a kedysi ju mali )
 
Ros
2015-11-18 17:52:17
príspevok od: calven
Celkom určite - keby som tú fotku urobil na analóg, hneď by to bolo lepšie, že? Bez ohľadu na to že by to bola tá istá fotka.
Ale súhlasím s Tebou - večer vyhadzujem kondenzačný kotol a idem si dať do izbe Petrika. Nebudem predsa podliehať tým šialeným módnym trendom...
...pokial chceš uchovať genia loci v Toskánskej chalupe kdesi pri Livorne tak robíš dobre , pokial ale hovoríš o chalupe v Šarišských Michalanoch nechaj tam radšej ten kotol . Inými slovami pokial máš predstavu o fotografii vymaľovaných krajiniek do trhacieho kalendáru alebo časopisu praktická žena bude pre teba vždy ideálny digitál.
 
calven
2015-11-18 17:56:00
príspevok od: Ros
...pokial chceš uchovať genia loci v Toskánskej chalupe kdesi pri Livorne tak robíš dobre , pokial ale hovoríš o chalupe v Šarišských Michalanoch nechaj tam radšej ten kotol . Inými slovami pokial máš predstavu o fotografii vymaľovaných krajiniek do trhacieho kalendáru alebo časopisu praktická žena bude pre teba vždy ideálny digitál.
Že vy niektorí máte stále to nutkanie presviedčať okolie o tom, že len ten váš prístup je správny... Dúfam, že túto moju reakciu si prečítaš na analógovom osciloskope a nenecháš sa zvyklať nejakým blbým IPV LCD, lebo inak si moju reakciu vôbec nevychutnáš a nepochopíš jej "genia loci"...
 
Ros
2015-11-18 18:00:33
príspevok od: calven
Že vy niektorí máte stále to nutkanie presviedčať okolie o tom, že len ten váš prístup je správny... Dúfam, že túto moju reakciu si prečítaš na analógovom osciloskope a nenecháš sa zvyklať nejakým blbým IPV LCD, lebo inak si moju reakciu vôbec nevychutnáš a nepochopíš jej "genia loci"...
... ja ťa nepresviedčam , naopak radím ti aby si fotil digitálom.
 
calven
2015-11-18 18:13:34
príspevok od: Ros
... ja ťa nepresviedčam , naopak radím ti aby si fotil digitálom.
Fakt nepresviedčaš:
"budem ti dokumentovať príklad nevhodného použitia digitálu na tvojej čb fotografii bycikel man.
Dobrý záber ale ostré zrno a nevhodné podanie odtieňov digi šedi a prechodov do černi ,celý obrázok po výtvarnej stránke znehodnocuje. Ten istý záber v analógu a sám by si MUSELuznať rozdiel v estetike podania."

A na čom si pozeráš tieto moje reakcie? Digitálny panel?

Verím že aj do práce a domov jazdíš koňmo. Ja tak robím a keď Ty chodíš autom/autobusom/vlakom, tak vôbec nechápeš o čom je splynutie s prostredím, ten genius loci súžitia človeka so zvieraťom. Ak by si jazdil koňmo ako ja, MUSEL by si uznať že je to niečo úplne iné ako v plechoviciach.
Ale pokojne si ďalej používaj auto/autobus/vlak...
 
Ros
2015-11-18 18:21:42
príspevok od: calven
Fakt nepresviedčaš:
"budem ti dokumentovať príklad nevhodného použitia digitálu na tvojej čb fotografii bycikel man.
Dobrý záber ale ostré zrno a nevhodné podanie odtieňov digi šedi a prechodov do černi ,celý obrázok po výtvarnej stránke znehodnocuje. Ten istý záber v analógu a sám by si MUSELuznať rozdiel v estetike podania."

A na čom si pozeráš tieto moje reakcie? Digitálny panel?

Verím že aj do práce a domov jazdíš koňmo. Ja tak robím a keď Ty chodíš autom/autobusom/vlakom, tak vôbec nechápeš o čom je splynutie s prostredím, ten genius loci súžitia človeka so zvieraťom. Ak by si jazdil koňmo ako ja, MUSEL by si uznať že je to niečo úplne iné ako v plechoviciach.
Ale pokojne si ďalej používaj auto/autobus/vlak...
...hodnotenie fotografíí patrí v každom fotografickom portáli k jeho základným atribútom.
 
calven
2015-11-18 18:25:57
príspevok od: Ros
...hodnotenie fotografíí patrí v každom fotografickom portáli k jeho základným atribútom.
Takže mi tvrdíš, že si ma nepresviedčal, potom hovoríš že presviedčal, teda vlastne hodnotil, aj keď nie pod fotkou, kde som ju dal na kritiku ale pod, s mojou fotkou nesúvisiacim článkom. A na žiadnu moju otázku si neodpovedal, len si stále hudieš svoje...

Mimochodom, ako to že fotíš mobilom? Úplne tým zabíjaš fotku. Aby som ťa citoval " Ten istý záber v analógu a sám by si musel uznať rozdiel v estetike podania."

Nemusíš odpovedať... Idem radšej fotiť. Úplne nie frikulinsky na digitál. Ale idem na koni... B

 
Ros
2015-11-18 18:52:26
príspevok od: calven
Takže mi tvrdíš, že si ma nepresviedčal, potom hovoríš že presviedčal, teda vlastne hodnotil, aj keď nie pod fotkou, kde som ju dal na kritiku ale pod, s mojou fotkou nesúvisiacim článkom. A na žiadnu moju otázku si neodpovedal, len si stále hudieš svoje...

Mimochodom, ako to že fotíš mobilom? Úplne tým zabíjaš fotku. Aby som ťa citoval " Ten istý záber v analógu a sám by si musel uznať rozdiel v estetike podania."

Nemusíš odpovedať... Idem radšej fotiť. Úplne nie frikulinsky na digitál. Ale idem na koni... B

... pointa príbehu o ktorom sa bavíme je " Fotografia s dušou", Jozefa Boroňa. Pokial budeš hodnotenie svojich fotografií v tejto súvislosti na fotografickom serveri charakterizovať ako presviedčanie bez ohladu na to ,či bolo alebo nebolo zverejnené pod tvojim obrázkom , tak si slušne povedané na omyle.
Neodpovedal som ti len na otázky ktoré nesúviseli s predmetom článku, na verbálny balast typu ,jazda koňom a inými dopravnými prostriedkami, ktoré z hľadiska toho ako sú v danom kontexte štylizované nestoja za zmienku.
 
sylvicka
2015-11-19 08:51:23
tieto vzájomné handrkovačky mi prídu dosť mimo témy.
Myslím, že by ste ich mohli rozoberať v téme "moja krásna amatérska fotografia - tak to vidím ja".

V týchto príspevkoch by som privítala názory a komentáre autora, prípadne fotografov ktorí sa zaoberajú alebo chcú zaoberať veľkoformátovou fotografiou. Dík.
 
calven
2015-11-19 09:22:37
príspevok od: sylvicka
tieto vzájomné handrkovačky mi prídu dosť mimo témy.
Myslím, že by ste ich mohli rozoberať v téme "moja krásna amatérska fotografia - tak to vidím ja".

V týchto príspevkoch by som privítala názory a komentáre autora, prípadne fotografov ktorí sa zaoberajú alebo chcú zaoberať veľkoformátovou fotografiou. Dík.
Ak si niekto nabeháva na vidly vetami typu "Digitálne fotenie považujem za fotenie bez nutnosti hlbšie rozmýšľať. Pretože sa „nacvaká“ množstvo fotiek ..." tak sa nesmie diviť, že vždy sa nájde niekto, to tie vidly podrží...
 
RasťoS
2015-11-19 18:36:03
Asi sa tu všetci zhodneme na tom, že samotné médium "dušu" nezaručí. Považovať filmové zrno a podanie poltónov za pridanú hodnotu je tiež trochu zjednodušené, pretože tak ako v klasickej, tak aj digitálnej fotografi existujú obrovské možnosti a rozdiely, takže sa kľudne môže stať, že v niektorých prípadoch digitál dokonca predčí klasiku.
Na druhej strane, vývoj techniky, aj keď napreduje míľovými krokmi, nijako nepozdvihol úroveň fotografie. Nemyslím si, že vzniká menej fotografií "s dušou", akurát že sa trochu strácajú v záplave "konzumnej" fotografie. Ja sám som začínal s filmom a musím povedať, že digitál ma síce k umeniu neposunul, ale poskytuje mi viac zábavy. A presne o to mnohým ide.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované