Priznám sa, že po návrate zo Švédska som mal takú malú dušičku, či si ešte po tom dokonalom rally zážitku ešte dokážem vychutnať niektorú z domácich súťaží. Pre istotu som ako prvý testovací pokus zvolil Valašskú rally u našich západných susedov, Majstrovstvá ČR sú predsa len lepšie obsadeným podnikom.
Nešiel som tam fotografovať, len si tak užiť rally ako divák a pomaly sa tak vrátiť zo švédskych oblakov späť
na zem. Obavy sa nepotvrdili, bola to veľmi príjemne strávená sobota.
Koncom apríla som mal v kalendári zaškrtnutý druhý podnik Majstrovstiev Slovenska. Na rally Rožňava som čítal len samé pozitívne ohlasy, ktoré svorne hovorili o tom, že je to najkrajšia rally na Slovensku. Pohľad do štartovej listiny však ešte dva týždne pred štartom veľmi potešujúci nebol. Postupne sa však listina zaplnila zaujímavými menami a najmä rôznou technikou, ktorá napriek menšiemu počtu posádok pôsobila pestrejšie
než český „Lancer Cup".
Rozhodol som sa absolvovať oba súťažné dni a tak som už v piatok pred poludním vyrazil z BA smer Zvolen a Dobšiná, aby som pred 6-ou hodinou stihol prvú rýchlostku „Mlynky". Piatkové popoludňajšie cesty nesklamali a mne začínalo byť pomaly jasné, že prvú RS-u nestihnem. Musel som teda zvážiť, či si počkám na ďalší prejazd, ktorý bol naplánovaný
až na 19:30 alebo sa radšej pôjdem bez náhlenia ubytovať.
Aj vzhľadom na to, že som nemal so sebou blesk, som zvolil druhú možnosť a pred 7-ou som už mal auto odstavené v areáli penziónu Adriana v obci Krásnohorská Dlhá Lúka.
Domácemu dávam 300,-Sk a čaká ma pekne zariadená komfortná izba so sprchou a TV v príjemnom prostredí zaručujúca dokonalý oddych po náročnej ceste. Jednanie a služby porovnateľné s rakúskou skúsenosťou,
čo na Slovensku nie je vôbec bežné. Ráno mi budík vyzváňa už 6:15, prvá RS dnešnej etapy začína totiž už pred 8-ou.
RS5 Podsúľová
Skúška, ktorú pretekári absolvovali dva krát už deň predtým, ale v opačnom smere. Auto nechávam hneď pri štarte,
za čo si neskôr nadávam, lebo k najbližšiemu zaujímavému miestu je to asi 40 minút chôdze a popri potoku by som sa po lesnej ceste bez problémov odviezol až tam.
Oným zaujímavým miestom je séria ostrých zákrut, ktoré sú aspoň akým takým spestrením inak nezáživnej RS.
Cesta je široká ako autostráda, asfalt kvalitný ako na okruhu, problémy robia len zbytky zimného posypu popri ceste. Najprv jazda do kopca a následne z kopca.
Organizácia | Gavlák/Hulka, Mitsubishi Lancer Evo IX |
Na pretekárov čakám v ľavej točke, kam pomedzi stromy prenikajú lúče ostrého slnka. Náročné podmienky na dynamický rozsah však MarkIII zvláda celkom slušne. Fotím na manuál do JPEGu a na plnú frekvenciu 10 fps s „L-kom" 70-200/2.8. Skúšam tiež zachytiť fajnú atmosféru, ktorú vytvára hlúčik divákov poskladaných na malom kopčeku, ale vysoký kontrast a tiene stromov veľmi nespolupracujú. Až príliš kontrolované prejazdy veľmi nepotešili, Ďodi tu porazil Drotára iba o pár desatiniek sekundy.
Drotár/Bánoci, Škoda Octavia WRC |
Rzeznik/Brownski, Suzuki Swift S1600 |
RS7 Rožňava
Na rade je mestský okruh, tak veľmi obľúbený u divákov, ktorí majú rally tak povediac pod oknami.
Parkujem pred Tescom a čakám na Azaziela so Stolim, ktorí sa majú ku mne pripojiť. Autobus z Košíc sa zdržal
a tak využívam voľný čas a prechádzam si okruh. Chcem mať pri fotení slnko za sebou a podľa toho hľadám nejaké vhodné miesto. To by malo byť navyše aj niečím zaujímavé, atraktívne. Po chvíli hľadania stojím na celkom dobrom fleku a to už volajú chalani, ktorí práve dorazili na stanicu.
Safety Car, BMW Z4 |
Grzyb/Mazur, Fiat Abarth Grande Punto S2000 |
Spoločne sa zložíme na mieste, ktoré som našiel a čakáme na predjazdcov. Tí sú výbornou pomôckou na nastavenie foťáku a otestovanie vhodnosti miesta. Všetko sedí a v diaľke už počuť „jačanie" Bérešovej S2000-ky.
Po chvíli sa modro-biele Grande Punto vrúti do našej zákruty, foťáky spustia svoju paľbu a diváci s nadšením povzbudzujú svojho miláčika. Prejazd pekne zoširoka zvíri veľký kúdol prachu, ktorý máme nie len v očiach a ústach,
ale najmä na objektívoch. Pri ďalšom prejazde si už rukou chránim to najdôležitejšie - teda objektív.
Béreš/Muller, Fiat Abarth Grande Punto S2000 |
Poliak Grzyb bojuje s Ďodim o každú sekundu a na zradnom mestskom okruhu sa mu to stáva osudné. Kým náš borec skúsene zvolnil, aby šetril techniku, poliak na jednom z nebezpečných obrubníkov poškodil zavesenia oboch ľavých kolies.
Škoda pekného súboja, svoje sú však odhodlaní povedať aj ďalší z našich. Skúšku vyhráva Drotár na jedinom WRC-e v štartovom poli pred Peťom Gavlákom s produkčným Lancerom Evo IX.
RS9 a RS11 Úhorná
Po krátkom doplnení a skonzumovaní zásob sa presúvame do Krásnej Hôrky na Ďodiho obľúbenú rýchlostku.
Pri prvom prejazde máme v pláne zákruty pred cieľom, na druhý sa chceme premiestniť k stúpaniu po štarte z dedinky Úhorná.
Slnko od rána príjemne pečie a vylákalo na trate množstvo fanúšikov, poväčšinou z východného Slovenska.
Musím povedať, že takéto davy som na slovenskej súťaži ešte nevidel. Zdá sa mi, že je ich dokonca viac než som videl
na obľúbenej moravskej „Valaške".
Pred jednou z ostrých zákrut objavím fajný horizont v esíčku a rozhodnem sa, že práve tu počkám na fotku dňa.
Slnko striedavo páli a zachádza za mraky a sťažuje tak manuálne nastavenie expozície, horda divákov je na svojich miestach, všetci v očakávaní čo príde. Začne to malý vrtuľník, ktorý sa nám po vzore Majstrovstiev sveta ako prvý objaví nad hlavami, kým sleduje mladého Béreša na trati. Ďodi vpáli po dlhšej rovinke v klesaní do esíčka v plnej rýchlosti, málinko vyzvŕta volant, na „ručke" prejde ostrú ľavú a opúšťa ju na plný plyn až neskutočne rýchlo, ako keby sedel v továrenskom WRC-e.
Chvíľu potom je ticho, len všetci užasnuto pozeráme po sebe a potom sa strhne zaslúžený potlesk a vrava, ktorá utíchne až o pár minút.
Výbornú atmosféru podporujú svojim jazdeckým umením aj ďalší borci a my s Azim sa pomaly presúvame vyššie popri trati.
Na lúčke dávame pauzu a olovrant, zatiaľ čo sa kocháme výhľadom na fakt pekný kus Slovenska. Plánu na peší presun k štartu sa vzdávame a radšej si hľadáme výhodnejšie miesto vyššie v cieľovom klesaní. Opäť objavujeme peknú točku s horizontom, tentoraz úplne bez ľudí. Na pretekárov tu síce čakáme viac než hodinu, ale pri fotení tu máme možnosť striedať „panning" z vonkajšku aj vnútra točky a vznikajú tak niektoré zaujímavé zábery.
Chalani ešte idú pozrieť na vyhlasovanie víťazov (1. Béreš Jr., 2. Drotár, 3. Gavlák, 4. Riečica) a tak sa lúčime a ja fičím späť na západ. Musím sa im týmto poďakovať za spoločnosť a dúfam, že sa ešte na nejakom spoločnom fotení stretneme.
Homola/Štefuca, Citroen C2 S1600 |
Napriek tomu, že ma statočne vytrápila alergia a problémové AF môjho foťáku, musím skonštatovať, že som strávil jeden z najkrajších foto dní na rally, nie len u nás.
Atraktívne rýchlostné skúšky, výborná divácka atmosféra a nefalšované nasadenie pretekárov robia z tejto rally to pravé a vzrušujúce divadlo, po ktorom baží každý fanúšik tohto športu. Rožňava nesklamala, práve naopak. Už viem, že aj na Slovensku sa dá zažiť dobrá rally.
Béreš/Bernáth, Opel Ascona
Autormi fotografií sú Erik Toček a Ing. Slavomír Meško (Azaziel).
Na záver chcem poďakovať spoločnosti LB Internacional za zapožičanie objektívov Canon EF 70-200/2.8L a
EF 17-40/4.0L ako aj spoločnosti Canon Slovakia za zapožičanie tela Canon EOS-1D MarkIII. Všetky moje fotografie vznikli za použitia uvedenej techniky.