Neubehlo veľa času, od vtedy keď sme fotografovali na maďarskom Hungaroringu. Myslel som si, že sa k fotografoavniu pretekov nedostanem skôr než za rok a hľa, už pobehujem po horúcom asfalte nášho slovenského okruhu. 21. a 22. augusta 2011 sa Slovakia Ring stáva dejiskom pretekov FIA GT3.
Inciátorom nápadu ísť fotiť bol opäť Peter Praženka, známejší pod nickom Izzino. V sobotu po obede sadáme to raketoplánu Galaxy a letíme do Orechovej Potône. Práve tam sa nachádza náš nový závodný okruh. Ešte že sa volá Slovakia Ring, lebo Orechová Potôň je iný jazykolam pre zahraničných pretekárov a návštevníkov.
Image profesionálneho fotografa, už po akreditácii, dotvára zelená vesta a samozrejme halda techniky.
Opäť akreditovaní
Izino, v hlave plán ako sa dostať na dobrý flek, nás vedie rovno do Press centra. Dúfame, že nám bude niekto rozumieť, v maďarsku nevedel po anglicky nikto ani ceknúť. Najprv ale dôkladné prípravy. Izzino na seba vešia obidva fotoaparáty s najväčšími objektívmi zo svojej zbierky. Najmä biela štyristovka funguje ako voľná vstupenka takmer kamkoľvek. Ovešaný Izzino a ja s podstatne skromnejšou výbavou vstupujeme do akreditačného centra. Izzinova výrečnosť a imidž profesionála podporená mojou vizitkou šéfredaktora, nám v krátkom čase zabezpečujú zelené reflexné vesty a vysačky, ktoré nás oprávňujú fotografovať nielen okolo trate, ale aj v boxoch ana štartovacom rošte. Prv než môžme vyštartovať, musíme absolvovať ešte brífing o bezpečnostných pravidlách. Ten je v angličtine a poskytol nám ho veľmi ústretový pán.
Vačšinou fotíte samotné autá, ale takéto širšie zábery dokumentujú celkovú situáciu.
Nie sme jediní ephoťáci na okruhu
Konečne v akcii. Vôňa benzínu, rachot motorov, vôňa predraženej živánskej a krásne ženy. Atmosféra pretekov ako vyšitá. Preteky GT3 štartujú. Sexi kočky s ladnými krivkami medzi nadupanými kárami s rovnako sexi krivkami. Čo skôr fotiť?
Zoznamujeme sa aj s ostatnými fotografmi, niektoí sú dokonca ephoťáci. Filip Loci nám, ako veterán, dáva niekoľko dobrých rád a tipov. Prekvapujúco majú niektorí fotografi doslova amatérsku výbavu. Počas pretekov som testoval nový amatérsky fotoaparát Sony SLT A35 a myslel som si, že sa budem hanbiť za svoju skromnú výbavu. Napokon som bol niekde uprostred technickej vybavenosti. Samozrejme, niektorí boli vystrojení nadpriemerne a okolo trate sa vláčili so 400 a 500 mm superteleobjektívmi. Nemali to až tak ťažké, kedže obiehali 5 km trať na skútroch. Ja s Izzinom sme využili mikrobusy a Filip si prenajal od hasiča bicykel.
Druhý deň víkendu sme prišli už do obeda. Večer pred tým, sme vyhodnotili zábery a tak sme išli k trati už skúsenejší s cieľom opraviť chyby z predchádzajúceho dňa. Zároveň sme hľadali nové fleky s ešte atraktívnejšými pohľadmi na trať. Druhý deň pod pražiacím slnkom sa podpísal na našej výdrži a mojich očiach, ktoré vyzerali ako po týždennom fláme. Podvečer, ešte pred kocom pretekov sme zbalili fidlátka, čiastočne aj pre môj jediný vybitý akumulátor. Vrátili sme slušivé vestičky, oni nám zálohu 40€ a poďho domov, triediť to množstvo záberov.
Ako sme nafotili?
Nedopadlo to vôbec zle. Fotografoval som spomínaným Sony SLT A35, seťákom 18-55 a od Izzina zapožičanými telezoomami 70-300G, ale častejšie 70-400G. Fotografovanie cez elektronický hľadáčik nebolo najjednoduchšie. Ale potvrdilo mi, že aj s amatérskou zrkadlovkou a zoomom s priemernou svetelnosťou sa dá fotografovať tento žáner. Na Facebooku som si pozrel fotografie ostatných fotografov a nedopadli sme až tak katastrofálne. Samochvála smrdí a tak nechám na vás, nech posúdite, ako sme si s Izzinom viedli my. Sme zvedaví na váš názor.
- Izzino rodelil svoje fotografie do dvoch albumov, podľa dní: Sobota, Nedeľa
- Filip Loci, ktorý nám dal dobré rady a jeho galéria na Facebooku
- Petr Frýba
- Edmund Orszik, ktorému sa darili najmä výlety mimo trať
- Martin Trenkler, legenda slovenskej športovej fotografie
- Tibor Szabosi, tak proti nemu sa cítim akosi maličký Galéria 1, Galéria 2, Galéria 3, Galéria 4
- Oficiálne fotografie Slovakia Ring
No a pár postrehov, či rád od niekoho, kto tento žáner fotil len štyri krát a ostrieľaným mázákom sa zatiaľ nemôže rovnať.
Fotograf
Fotografovanie pretekov kladie na fotografa vysoké nároky. Nielen, že musí zvládať techniku na hranici jej možností a zvládať hneď niekoľko žánrov. Musí sa neustále presúvať, sledovať rozpis, dbať na bezpečnosť a to všetko v hluku a v našom prípade aj teple. Tropické teploty sú vystupňované rozpáleným asfaltom. V takomto počasí je nutné dodržiavať pitný režim.
Filip si požičial bicykel od miestneho hasiča.
Konkurencia je početná.
Počas pretekov sa riadne nachodíte. Izzino ovešaný technikou si aspoň na chvíľu vychutnal osciežujúci chládok
Preteky sú ako svadba
Fotografovanie pretekov je ako fotografovanie svadby. Fotograf musí byť pohotový, pripravený nasnímať stovky záberov rôznych žánrov. Dokument, portrét, detaily, športová fotografia.
Podobne ako u svadby, majú preteky postupnosť udalosti. Príprava jazdcov a automobilov, diváci, štart, preteky, zákulisie, vyhlasovanie víťazov, sprievodný program...
Preteky, to je boj so súpermi.
Preteky, to je boj s časom.
Preteky nie sú len o vyhrávaní.
Bábika. Na pretekoch si aj zaportrétujete.
Všímajte si detaily. Tak ako na svadbe nafotíte tortu, či prstienky, na pretekoch nafoťte detaily, ktoré oživia váš album.
Sprievodný program.
Vyvrcholením pretekov je vyhlasovanie víťazov.
Panning
Keď sa vydarí, sú to najefektnejšie zábery z trate, teda až na riadnu búračku. Fotoaparát som mal nastavený na sériové zábery s kontinuálnym zaostrovaním. Zvolil som program predvoľby času S. ISO nastavené na najnižšiu hodnotu, aby mi automatika nenastavovala vysoké clonové čísla u ktorých dochádza k difrakcii obrazu. Keď sme sa tak medzi nami fotografmi bavili, spodná hranica použiteľnosti bola 1/100 sekundy. menej skúseným odporúčam použiť 1/160 s. Skúšal som aj 1/60 s, ale odpad bol takmer 100%. Napriek tomu my niekoľko záberov vyšlo. Odporúčam aby ste najprv fotografovali na istotu a potom skúsili aj zaexperimentovať, možno máte pevnejšiu ruku ako ja.
Spúšť stláčajte keď je auto priamo oproti vám a len na krátko. Stačia dva-tri zábery, aby ste si zbytočne neplnili kartu. Nechajte si dostatok priestoru okolo auta, aby ste nehromžili nad useknutými nárazníkmi. Mne pomáha sledovať nejakú časť na aute, na ktorú sa upriamim a snažím sa ju držať na rovnakom mieste v hľadáčiku.
Skúste panningovať aj mierne z boku, odpad bude veľký, ale ak sa fotografia vydarí, stojí to za to. Vyskúšajte fotoaparát nakláňať, dodá to záberom dynamiku.
Auto neustále sledujte dlho pred tým než sa dostane na správne miesto. Aj po odexponovaní pokračujte v pohybe.
Niektoré autá sú zakliate. Nie a nie ich odfotiť. Iné trafíte takmer vždy, niektoré len výnimočne. Pritom idú rovnako rýchlo a ani vy ste nemenili nastavenie fotoaparátu. Jednoducho záhada. U mňa to bolo zelené Paganni Zonda.
Mierny náklon fotoaparátu dodal fotografii dynamiku. Dôležité je aj sledovať pozadie, aby nepôsobilo rušivo.
Z očí do očí (vlastne do svetiel)
Fotografie z predu alebo zo zadu musia byť ostré. Opäť mám nastavené sériové zábery a kontinuálne zaostrovanie. Časy nastavujem krátke, pod 1/500 sekundy ani nejdem. V tejto disciplníne sa mi nedarí, algoritmus preostrovania nestíha alebo prepočítava nesprávne a fotografie mám vždy zaostrené o kus inam, než by som chcel. Lepšie mi to ide pri spmaľovačkách v zákrutách. Asi som mal zdvihnúť ISO, aby som mohol viac priscloniť a dohnať nepresné zaostrovanie väčšou hĺbkou ostrosti.
Na takéto zábery som nemal jednoducho štastie. Môj fotoaparát nezvládal preostrovať.
Horúci vzduch
Nemilým prekvapením s napokon zaujímavým účinnkom je horúci vzduch nad traťou. Štart, autá sa na vás ženú vyše dvestokilometrovou rýchlosťou, za silného burácania. V hľadáčiku vidíte ako sa rýchlo zväčšujú, až vám pomaly vyrážajú prednú šošovku objektívu. No včas odbočujú a ponáhľajú sa hltať ďaľšie kilometre. Na displeji vyzerajú fotografie super, na monitore však zisťujem, že som nafotil impresionistický obraz. Vlniací sa horúci vzduch spoľahlivo mení skvelé optické vlastnosti môjho objektívu na nástroj akvarelistu. A mne sa to páči.
Tento záber nebol upravovaný v Photoshope, akvarelový efekt dodal horúci vzduch nad traťou.
V boxoch
Technicky nenáročné, najlepšie použiť širokouhlý objektív a blesk. Využiť treba dramatickú perspektívu. Nezbudnite ani na detaily. Nám chlapom oku lahodí aj výfukové potrubie čí detail karbónového spojlera. Nezabudnite zachytiž ruch okolo príprav na preteky, jednoducho staňte sa reportérom. Pozor ale na bezpečnosť. Prednosť majú autá a obslužné tímy.
Na pohľady zo zákulisia sa hodí širokouhlý objektív.
Majte oči otvorené, zaujimavé fotografie urobíte na každom kroku. Tu som použil teleobjektív, pretože som bol na druhej strane boxu.
Na štartovacom rošte
Tak tu si fotografi užívajú. Spolu s hviezdami sa predvádzajú pred hlavnou tibúnou. Po očku sledujú závidiacích divákov, niektorých do konca s lepšou výbavou. Blesk je tu nutný. Používajte širokáč ale aj teleobjektív alebo portreťák.
Šou začína nástupom vlajkonosičiek. Použitý teleobjektív. Uhlopriečná kompozícia, opakujúci sa rytmus a práca s hĺbkou ostrosti sú vyjadrovacými prvkami tejto fotografie.
Potom prichádzajú jazdci s podporným tímom. Opäť použitý teleobjektív.
Tu som pre zmenu použil širokouhlý objektív a podhľad pre zvýšenia dramatickej perspektívy.
Posledné chvíle pred štartom. Portrét s odcloneným teleobjektívom.
Rada na záver
Majte oči otvorené, snažte sa objaviť to čo iní nevidia. Aj v takom chaose, akým preteky sú, si môžete nájsť zaujímavé kompozície. Fotografie nemusi byť len strohým zaznamenaním udalosti, ale môžu osloviť aj tých, ktorých tento šport vôbec nezaujíma, ale vy im odhalíte jeho krásu a fotogenickosť. Nebojte sa experimentovať a porušovať pravidlá fotografie. Niekedy vplyvom náhody odfotíte nepodarok, ktorý je lepší než všetky technicky dokonale fotografie.