Hore

Kritické okienko - 3 x 3 tipy pre lepšiu fotografiu (VIII)

Na to, aby ste sa zo svojej alebo aj cudzej fotografie poučili, nepotrebujete jej dvojstranový rozbor! Práve preto vám teraz prinášame 3x3 tipy pre lepšiu fotografiu - tri fotky, tri praktické tipy lektorov Akadémie Kreatívnej fotografie, čo a ako zlepšiť. Prečítate za minútku a okamžite sa môžete pustiť do fotenia ešte lepších záberov :) Autorom dnešných 3 Tipov je Tomáš Morilon, jeden z lektorov tímu AKF.

Autor fotografie: Anna Masariková

Ako prvý mi udrie do očí nešťastne použitý blesk. Svetlo je príliš tvrdé a priame. Vhodnejšie by bolo využitie odrazeného (od stropu, či stien), alebo minimálne slabšieho a rozptýleného svetla, ktoré by nebolo priame, ale aspoň v 45° uhle s použitou odrazkou (bouncer).

Červené oči sú potom dôsledkom takéhoto použitia priameho blesku čo mi napovedá, že išlo pravdepodobne o použitie vstavaného blesku a v tom prípade by bolo vhodné použiť korekciu expozície blesku (symbol blesk s čiernobielym štvorcom +/-) a zároveň redukciu červených očí, kde dochádza pred samotnou expozíciou k predzábleskom, ktoré spôsobia stiahnutie zreničiek, čo do značnej miery zabraňuje vzniku efektu červených očí.

Posledná vec sa týka komponovania záberu, kde došlo k useknutiu toho najdôležitejšieho čo huslista potrebuje a to samotných prstov :) Na to si treba dávať vo všeobecnosti veľký pozor a zámerne to sledovať, lebo v malom hľadáčiku to poľahky našej pozornosti unikne. Takže buď zvoliť detailnejší záber bez ľavej ruky úplne, alebo potom širší záber so zachovaním všetkých prstov.

Autor fotografie: Michal Maxian

Stredová kompozícia na fotografii pôsobí príliš staticky, čo by sa ešte dalo použiť pri symetrickej kompozícii, ale tým, že bol záber odfotený z jednej strany cesty (a nie zo stredu) sa symetria narušila. V tom prípade by som odporúčal urobiť fotografiu symetrickejšie zo stredu cesty s úmyselne umiestnenou postavou na stred, čomu treba prispôsobiť aj pozíciu fotografovanej osoby.

Osoba na fotografii trošku zaniká a zaslúžila by si trošku väčší priestor, čo by sme dosiahli väčšou ohniskovou vzdialenosťou a celkovo by sme tým fotografiu trošku konkretizovali. Takto pôsobí fotografia, akoby sme nevedeli čo ňou chceme vlastne vyjadriť. Druhá možnosť by bola urobiť záber z pravej strany cesty tak aby zaberala samotná cesta na fotografii podstatnú časť záberu s tým, že fotíme z vnútornej strany zákruty. Teda tak aby sa cesta tiahla okolo nás.

Posledná vec je použitá dodatočné vinetácia, ktorá je v poriadku, ale treba si pri nej dávať pozor aby nezasahovala do častí fotografie, ktoré sú už samé o sebe tmavé, tak ako je tomu v tomto prípade v pravom hornom rohu. V takom prípade je vhodnejšie aplikovať vinetáciu len do takej miery, aby bola vo všetkých rohoch rovnomerná a nevytvárala tmavé čierne škvrny, ktoré nemajú vo fotografii svoj protipól, tak ako je tomu na tejto fotografii. Pri úpravách to môžeme docieliť maskovaním vrstvy s vinetáciou, resp. zoslabením vinetácie štetcom na to určeným.

Autor fotografie: Dávid Pačut 

Fotografia je kompozične nevyvážená. Hlavný objekt je v strede, čo nemusí byť chyba, ale pravá strana je prázdna a všetko ostatné je umiestnené naľavo. Jednak v hornej časti fotografie okno, ktoré ešte výraznejšie púta pozornosť tým, že je plné oranžových písmen a v dolnej časti zamrežované okienko.

V tomto konkrétnom prípade máme dve možnosti ako kompozíciu vyvážiť a to na jednej strane stlačením spúšte skôr, ešte kým sa pán s cigaretou nachádzal viac vpravo, alebo čo by bolo ešte vhodnejšie, zmeniť stanovisko fotografa viac doľava a snažiť sa snímať fotografiu takmer kolmo na stenu/okno s tým, že v ľavej časti by sa nachádzalo okno a v pravej (tretinové pravidlo) silueta dotyčného pána. Tým by sme dosiahli aj narovnanie perspektívy, či už na ľavej strane okna, alebo výraznejšieho skreslenia v hornej časti okna.

Posledný tip sa týka pretínajúcich čiar, ktoré narušujú kompaktnosť siluety. Teda pokúsiť sa zachytiť dotyčného buď na jednej, alebo druhej strane čiary, tak aby nepretínala postavu. To by už potom záležalo od zvolenej ohniskovej vzdialenosti.

Dobré svetlo do ďalšej tvorby prajem.

Pokiaľ aj vy chcete, aby sa na vašu fotku pozrel niekto z lektorov AKF a dal vám tri praktické rady, čo na nej zlepšiť, je to možné! Stačí ak pošlete svoje tri fotografie na adresu 3tipy@akf.sk a my z nich vyberieme zábery do ďalšieho článku 3x3 tipy :).

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
vd
2016-04-28 08:07:29
3x3=9
 
nehemah
2016-04-28 08:30:42
len sa tak zamýšľam, či tá prvá fotka vôbec patrí do kategórie kritické okienko, lebo povedzme si, rodinné albumy sú plné takýchto vypálených fotiek, ale toto tu asi nechceme na ephoto riešiť, to tu vidí asi každý aj bez odbornej rady, že na foke je červené oko a že je to ošlahnuté vstavaným bleskom a tak ...
 
Tibor78
2016-04-28 20:27:58
Na prvej fotke nemyslim, ze by odraz od stropu pomohol, kedze je zrejme cely z tehal....
 
blahoslav J B Art
2016-04-28 20:43:49
ta prva fotka ma tolko nedostatkov, ze by som sa vobec nebal poslat ju do sutaze Sony world phothoghraphy Award 2017
 
mongi
2016-04-29 11:10:41
"Tahle je perfektní, tady nemám co bych k tomu dodal" To bola kritika od uznávaného vysokoškolského profesora počas prijímačiek . ( btw na školu ma prijali ) Je vidno aká dokáže byť kritika subjektívna. Ďakujem za názor, aj keď vlastne len negatívny a nič pozizívne v tom nebolo, čo si myslíém že tak zlá fotka to zas nie je.
 
mongi
2016-04-29 11:32:34
K druhej fotografii by som rád podotkol, že síce áno, aj mne sa zdá, že je osoba príliž ďaleko, neriešil by som to však iným ohniskom, skôr by som poprosil osobu aby prišla bližšie
 
nehemah
2016-04-29 13:39:11
príspevok od: mongi
"Tahle je perfektní, tady nemám co bych k tomu dodal" To bola kritika od uznávaného vysokoškolského profesora počas prijímačiek . ( btw na školu ma prijali ) Je vidno aká dokáže byť kritika subjektívna. Ďakujem za názor, aj keď vlastne len negatívny a nič pozizívne v tom nebolo, čo si myslíém že tak zlá fotka to zas nie je.
 
seifi
2016-05-01 14:23:39
posledný tip sa týka pretínajúcich čiar, ktoré narušujú kompaktnosť siluety ... ale v ich priesečníku nájdeš postavu, nesúhlasím s týmto tipom u tejto fotografii
 
Kejval
2016-05-02 16:12:42
príspevok od: seifi
posledný tip sa týka pretínajúcich čiar, ktoré narušujú kompaktnosť siluety ... ale v ich priesečníku nájdeš postavu, nesúhlasím s týmto tipom u tejto fotografii
No šak to. Ten priesečník. Tá fotka sa mi zda vdaka kritizovanym nedostatkom dokonala
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia