Hore

Kritické okienko - 3 x 3 tipy pre lepšiu fotografiu (VII)

Na to, aby ste sa zo svojej alebo aj cudzej fotografie poučili, nepotrebujete jej dvojstranový rozbor! Práve preto vám teraz prinášame 3x3 tipy pre lepšiu fotografiu - tri fotky, tri praktické tipy lektorov Akadémie Kreatívnej fotografie, čo a ako zlepšiť. Prečítate za minútku a okamžite sa môžete pustiť do fotenia ešte lepších záberov :) Aj Branislav Vaněk, tvorca dnešných 3 Tipov, je členom tímu AKF.

Ďakujem za vaše fotografie. Dnes som si z množstva doručených, vybral tieto. Ďalšie otipované snímky môžete nájsť na FB stránke AKF.

Autor fotografie: Michal Žák.

Michal nám poslal fotografií viac, než doporučené tri. Michal spravil si dobre. Tvoje snímky sú veľmi zaujímavé. Páči sa mi presah medzi realitou a snom, či ilúziou, ktorú poskytuješ.

Vo vybranom zábere veľmi oceňujem hľadanie a následnú voľbu prostredia. A samozrejme miesto, z ktorého snímka vznikla:) To však má za následok, že si podľa môjho názoru veľmi ďaleko. Netvrdím, že hlavným motívom je práve dievča, želal by som si však byť bližšie. Videl by som viac.

Druhý tip takisto súvisí so vzdialenosťou. Na pravej strane ti do záberu vliezlo množstvo lístia. Áno, viem, že si na strome a na stromoch sa lístie vyskytuje bežne:) Ale vážne, toto je dôsledok toho, že si veľmi ďaleko, či vysoko. Plus, podľa mňa až veľmi veľa okolia. Napravo a naľavo sa už tá krásna plocha kvetov stráca, teda efekt smerom od stredu slabne. Orezať, alebo zliezť nižšie?

Michal, snímke chýba svetlo. Život. Priblesknúť, najlepšie s nasadeným otepľujúcim gélovým filtrom. Alebo to svetlo do snímky dodaj dodatočne. Aj to je možnosť. Som si istý, že by si to zvládol. Niekoľko drobností ako napríklad žlté listy, taký zvláštny oblúk vo vrchnej časti medzi rastlinami. Pre dokonalosť by som ti odporučil odstraňovať takéto nedostatky. Ďakujem.

Autor fotografie: Peter Braun.

Peter, tvoja fotografia obsahuje všetky ingrediencie dobrej reportážnej snímky. Obávam sa však, že si potenciál nie úplne využil. Samotný motív je v poriadku. Mladíci tmavej pleti (fotka je evidentne zo zahraničia, to poznám podľa toho, že tam majú more:)) skákajúci z prístavnej hrádze do mora. Super. Viac by si však získal zmenou uhlu. Moje odporučenie je zmeniť miesto, z ktorého si fotil. Ak je motív zaujímavý, zdrž sa chvíľu na mieste a hľadaj ako a odkiaľ by to šlo ešte lepšie.

Na tvojej fotke je vysledovateľný pokus o komponovanie obrazu. Dopadlo to však tak, že si bol pre výsledok nútený až priveľmi tesno rezať priestor. Všetko na tvojej snímke je veľmi na kraji. Stačilo urobiť krok späť. Ja viem, po bitke je každý generál. Ale vidíš to, však? Často sa používa slovné spojenie “okamžik, ktorý sa už nezopakuje”. Je to naozaj tak? Chalani sa po tomto skoku zbalili a rozpŕchli sa domov? Budem sa opakovať. Ak je motív zaujímavý, zdrž sa chvíľu na mieste a hľadaj ako by to išlo ešte lepšie.

Spracovanie. Peter na tvojich snímkach som si všimol tendenciu orezávať tak ako sa ti to práve hodí. Každá z tvojich snímok má iný formát, rozmer a pomer strán. Aspoň základnú jednotnosť, teda pomer strán snímky dodržuj. Máš veľmi tmavé tiene a farebnosť je tiež trocha ťažkopádna, béžová v LDR až po magentový tón v PHR. Nenachádzam snahu o vylepšenie, napriek tomu, že fotka prešla editorom.

Pre Petra mám ešte jeden tip. Pri správnej expozícii ide nielen o správne naexponované prostredie, ale hlavne o správne zachytenú scénu. Hovorím o chalanovi, čo práve skáče do mora. Vyzerá, ako by sa opieral o neviditeľné niečo. Zmenou expozičného času by si do fotky dostal pohyb. Na druhej strane, ak by si bol bližšie a pod iným uhlom, pri rovnakom čase by sa ti podarilo zachytiť rozprsknutie vody pri skoku. Vyber si:) Ďakujem.

Autor fotografie: Kristína Torjai

Kristína veľmi zaujímavé. Technicky síce nie veľmi vydarené, donútila si ma však rozmýšľať. Vychádzam z predpokladu, že snímka vznikla s úmyslom, že nejde o momentku z “cudzej” akcie. Páči sa mi motív, ktorý si si vybrala. Pre dobre zvládnutú fotku by to však chcelo viac, napríklad správnu voľbu oblečenia, zladenú s obsahom premietaného obrazu.

Vzniká otázka: má zmysel snažiť sa vytvoriť “dielo” iba samotnou fotografiou? V tomto prípade Kristína kombinuje premietaný obraz s reálnou osobou a oboje spojí práve vytvorením fotky. Alebo je lepšie pracovať s fotoeditorom a vytvárať kompozity? Technicky dokonalé diela… Kristínka, snímke chýba práve snaha o dokonalosť. Zameraj sa na cieľ a urob pre vytvorenie snímky, všetko čo môžeš. Alebo aspoň to čo sa práve dá. Slečna má nátelník naopak a “chlpatý” chrbát.

Snaž sa vyšperkovať kompozíciu. Takáto scéna sa nepohybuje. Máš dostatok času na “modelovanie” modelky. Zlaď obraz so snímaným dievčaťom a vytvor ilúziu presahu, kombinácie medzi skutočnosťou a obrazom. Úchop ruky by mal čo najpresnejšie sledovať obraz úchopu ruky na liane. Pokús sa do výslednej scény vložiť tajomstvo. Nejakú správu, náznak. Vyjadri sa. Hľadaj kombinácie, ktoré budú viac ako len obraz v obraze. Ďakujem.

Verím, že v tipoch od AKF hľadáte skôr inšpiráciu ako kritiku. Všetkým odvážlivcom držím palce a prajem dobré svetlo do ďalšej tvorby.

Pokiaľ aj vy chcete, aby sa na vašu fotku pozrel niekto z lektorov AKF a dal vám tri praktické rady, čo na nej zlepšiť, je to možné! Stačí ak pošlete svoje tri fotografie na adresu 3tipy@akf.sk a my z nich vyberieme zábery do ďalšieho článku 3x3 tipy :).

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
PeCh
2016-03-02 10:07:10
No neviem. Mám kritiku len ku kritike. Toto kritické okienko mi pripadá tak, ako by kritik už nebol schopný vnímať samotnú fotku, ale snažil sa vnímať chyby a čo by na nej mohol pretvoriť k svojmu obrazu. Chápem, že kritik má tú úlohu, ale pri čítaní tejto kritiky mám dojem, že kritik robí kritika už príliš dlho a mal by sa na chvíľu pozrieť na svet, či aspoň fotky očami iných. Na svete je veľa ľudí a každý má iné estetické cítenie.

Mne napríklad väčšina vyčítaných bodov vôbec nevadí, či práve naopak sa mi páči. Napríklad pri prvej fotke. Veľká vzdialenosť? Ale čoby, fotka bola odfotená superširokouhlo a autor by nemal problém odfotiť ju menej širokouhlo, čím by sa "priblížil". Evidentne to nechcel a podľa mňa urobil dobre. Táto fotka pôsobí dobre práve preto, že tam nedominuje modelka. Skôr sa divím nekvalite na pixlovej úrovni, čo však bude skôr vysokou kompresiou (D90@ISO320 fotí určite lepšie). Farby na druhej fotke mi osobne pripadajú napríklad veľmi príjemné. Kompozícia pri tretej fotke - ako by ste ju vyšperkovali?
 
landov
2016-03-02 15:59:15
suhlas s PeCh...ergo: kritika pre kritiku
 
blahoslav J B Art
2016-03-02 17:16:58
... asi som divny, ale s napisanymi tipmi na zlepsenie 3 fotografii sa stotoznujem ...
 
thelonge
2016-03-02 18:20:18
ja tu kritiku nemam za zlu, ved aj ked niekto robi sakra dobre fotky a chce robit este lepsie, potrebuje spatnu vazbu. Ako bolo spomenute vyssie - kazdy ma ine esteticke citenie...
 
PeCh
2016-03-02 21:24:11
príspevok od: blahoslav J B Art
... asi som divny, ale s napisanymi tipmi na zlepsenie 3 fotografii sa stotoznujem ...
Nie si divný. Písal som, že každý má iné estetické cítenie. Preto aj kritik má nárok na svoj názor. Akurát v tejto rubrike to na mňa pôsobí nepatrične, ako by to mala byť svätá pravda. Môj názor na je taký, že pred kritikou by si mal kritik vypočuť autora, jeho zámer, čo chcel vystihnúť/dosiahnuť a potom povedať, ako by sa to dalo lepšie. Táto komunikácia autor-kritik tu chýba. Kritika, ak má byť prínosná, má byť konštruktívna, t.j nehovoriť iba čo je zle, ale ako to má byť lepšie. Niekde sa o to snaží, inde ("Snaž sa vyšperkovať kompozíciu.") zlyháva. Chýba mi to v kritickom okienku vždy, ale teraz mi už nedalo a ozval som sa . A viem, že toto nie sú dokonalé fotky, ale kto má dokonalé fotky? Ja nie. Ale určite tieto fotky patria k nadpriemeru na tomto portály.
 
blahoslav J B Art
2016-03-02 22:19:27
príspevok od: PeCh
Nie si divný. Písal som, že každý má iné estetické cítenie. Preto aj kritik má nárok na svoj názor. Akurát v tejto rubrike to na mňa pôsobí nepatrične, ako by to mala byť svätá pravda. Môj názor na je taký, že pred kritikou by si mal kritik vypočuť autora, jeho zámer, čo chcel vystihnúť/dosiahnuť a potom povedať, ako by sa to dalo lepšie. Táto komunikácia autor-kritik tu chýba. Kritika, ak má byť prínosná, má byť konštruktívna, t.j nehovoriť iba čo je zle, ale ako to má byť lepšie. Niekde sa o to snaží, inde ("Snaž sa vyšperkovať kompozíciu.") zlyháva. Chýba mi to v kritickom okienku vždy, ale teraz mi už nedalo a ozval som sa . A viem, že toto nie sú dokonalé fotky, ale kto má dokonalé fotky? Ja nie. Ale určite tieto fotky patria k nadpriemeru na tomto portály.
ti autori poslali svoje fotky na posudenie lektorom dobrovolne ... a naivne predpokladam, ze chceli poznat, co by mali urobit lepsie
dufam, ze lektori po nepriaznivych komentoch nebudu posielat svoje hodnotenia sukromnou postou autorom, lebo ako sa pise, ja sa mozem poucit aj na cudzich fotkach
 
vd
2016-03-03 11:01:49
ta prva snimka je super. je tam priestor, a to mam rad. nič by som na nej nemenil...
Foť tak ako to vidiš/citiš ty, a to isté platí pre farby. Inak tu budeme mať tucty tuctových /neoriginálnych, nudných.../ fotografií..




Nemáš zač.
 
matpi
2016-03-03 11:08:43
príspevok od: PeCh
No neviem. Mám kritiku len ku kritike. Toto kritické okienko mi pripadá tak, ako by kritik už nebol schopný vnímať samotnú fotku, ale snažil sa vnímať chyby a čo by na nej mohol pretvoriť k svojmu obrazu. Chápem, že kritik má tú úlohu, ale pri čítaní tejto kritiky mám dojem, že kritik robí kritika už príliš dlho a mal by sa na chvíľu pozrieť na svet, či aspoň fotky očami iných. Na svete je veľa ľudí a každý má iné estetické cítenie.

Mne napríklad väčšina vyčítaných bodov vôbec nevadí, či práve naopak sa mi páči. Napríklad pri prvej fotke. Veľká vzdialenosť? Ale čoby, fotka bola odfotená superširokouhlo a autor by nemal problém odfotiť ju menej širokouhlo, čím by sa "priblížil". Evidentne to nechcel a podľa mňa urobil dobre. Táto fotka pôsobí dobre práve preto, že tam nedominuje modelka. Skôr sa divím nekvalite na pixlovej úrovni, čo však bude skôr vysokou kompresiou (D90@ISO320 fotí určite lepšie). Farby na druhej fotke mi osobne pripadajú napríklad veľmi príjemné. Kompozícia pri tretej fotke - ako by ste ju vyšperkovali?
Ja sa pri prvej a druhej fotke s kritikou stotoznujem, pri tretej by som iba upravil poziciu ruky aby bola rovnaka ako na premietanom obraze.
 
seifi
2016-03-04 18:00:39
zaujímavo keď sa fotografia otočí, akoby fotograf vôbec na strome nesedel, ešte otočiť slečnu a je to úplne iná fotografia
fotografia sa mi veľmi páči, fajn
 
tomis.ales
2016-03-07 08:04:18
S kritikou sa stotoznujem az na tu farebnost pri druhej snimke. Mne ta farebnost pride OK.
 
mausner
2016-03-09 22:08:09
Ďakujem za kritiku k prvej fotke. Budem rád, ak sa vyjadríte aj k ostatným.

Pekný deň.
 
Kejval
2016-03-10 14:48:46
príspevok od: PeCh
No neviem. Mám kritiku len ku kritike. Toto kritické okienko mi pripadá tak, ako by kritik už nebol schopný vnímať samotnú fotku, ale snažil sa vnímať chyby a čo by na nej mohol pretvoriť k svojmu obrazu. Chápem, že kritik má tú úlohu, ale pri čítaní tejto kritiky mám dojem, že kritik robí kritika už príliš dlho a mal by sa na chvíľu pozrieť na svet, či aspoň fotky očami iných. Na svete je veľa ľudí a každý má iné estetické cítenie.

Mne napríklad väčšina vyčítaných bodov vôbec nevadí, či práve naopak sa mi páči. Napríklad pri prvej fotke. Veľká vzdialenosť? Ale čoby, fotka bola odfotená superširokouhlo a autor by nemal problém odfotiť ju menej širokouhlo, čím by sa "priblížil". Evidentne to nechcel a podľa mňa urobil dobre. Táto fotka pôsobí dobre práve preto, že tam nedominuje modelka. Skôr sa divím nekvalite na pixlovej úrovni, čo však bude skôr vysokou kompresiou (D90@ISO320 fotí určite lepšie). Farby na druhej fotke mi osobne pripadajú napríklad veľmi príjemné. Kompozícia pri tretej fotke - ako by ste ju vyšperkovali?
Ten minus neplati,omylom som sa dotkol.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované